4) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2002
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esillä on pankkivaltuuston
kertomus vuodelta 2002. Kertomusvuoden aikana Euroopan taloutta
vaivasi kasvun hidastuminen. Talouden kehitys heikkeni selvästi
edelliseen vuoteen verrattuna, vaikka vuosi 2001 oli ollut hitaan
kasvun aikaa. Kertomusvuoden aikana talouden heikko kasvu alkoi
vaikuttaa kielteisesti euroalueen työllisyyteen ja työttömyyteen.
Useita vuosia jatkunut hyvä työllisyyskehitys
pysähtyi ja työttömyys kääntyi
lievään nousuun kertomusvuoden aikana. Euroalueen työttömyysaste
kohosi vuoden 2002 aikana noin 8,5 prosenttiin. Kasvun hidastuminen
ja verotulojen heikko kehitys johtivat myös julkisen talouden
tasapainon heikkenemiseen kaikissa euroalueen maissa.
Merkittävin euroalueen talouden kasvua hidastanut yksittäinen
tekijä oli yritysten investointien supistuminen. Todennäköisiä syitä tähän
olivat maailmantalouden taantuma, pörssikurssien lasku
sekä kansainvälisen politiikan kriisit ja niihin
liittyvä epävarmuus, jotka heikensivät
yritysten tulevaisuudenodotuksia. Lisäksi yrityssektorin
rahoitustilanne ja kannattavuus heikkenivät. Oma merkittävä osansa
tässä kehityksessä oli informaatioteknologian
alan ja erityisesti suurten eurooppalaisten teleyritysten vaikeuksilla.
Pörssikurssit jatkoivat laskuaan kertomusvuoden aikana
edelleen sekä euroalueella että Yhdysvalloissa
ja Japanissa. Vuoden 2000 alkupuolella käynnistynyt kurssien
lasku oli vuoden 2002 loppuun mennessä alentanut euroalueen
kurssitasoa jo noin 50 prosentilla. Näin suuri varallisuusarvon
lasku heikensi tuntuvasti eurooppalaisten pankkien ja vakuutusyhtiöiden
kannattavuutta.
Vaikka euroalueen keskimääräinen
talouskasvu jäi heikoksi, ei talouden kasvu ollut kuitenkaan
hidasta kaikissa euroalueen maissa. Euroalueen eri maiden välillä oli
huomattavia eroja sekä talouskasvussa että inflaatiossa.
Talouden kasvu oli hidasta euroalueen kolmessa suurimmassa maassa.
Keskimääräistä selvästi
nopeampaan talouden kasvuvauhtiin yllettiin sen sijaan Keski-Euroopan
ulkopuolella. Euroopan unionin reuna-alueella sijaitsevat Espanja,
Kreikka, Irlanti ja Suomi saavuttivat olosuhteisiin nähden kohtuullisen
hyvänkin talouskasvuvauhdin. Lisäksi Rahaliiton
ulkopuoliset EU-maat — Tanska, Ruotsi ja Britannia — menestyivät
myös kohtuullisen hyvin.
Euroalueen keskimääräinen inflaatiovauhti ylitti
vuoden 2002 aikana kahden edellisen vuoden tapaan 2 prosentin viitearvon.
Inflaation vuosikeskiarvoksi muodostui 2,3 prosenttia. Vaikka inflaatio
hidastuikin hieman edellisvuoteen verrattuna, pysyi se edelleen
tavoiteltua korkeammalla tasolla. Veron viitearvoon nähden
se jäi kuitenkin vähäiseksi. Hintavakauden
suhteen euroalueen kehitystä voi siten pitääkin
tyydyttävänä. Käteisen euron
käyttöönotto vuoden 2002 alussa ei näytä johtaneen
merkittävään hintojen nousuun, vaikka
sinällään olikin pelättävissä, että hintoja
saatettaisiin pyöristää ylöspäin.
Vuoden 2002 aikana euroalueen hintapaineet eivät juurikaan
lisääntyneet. Vuosikeskiarvoina mitattuina raaka-aineiden
ja öljyn hinnat laskivat edelliseen vuoteen verrattuna. Öljyn
hinnan suhteen tilanne muuttui kuitenkin loppuvuoden aikana uudelleen
epäedullisemmaksi Irakin kriisin ja Venezuelan lakkojen
aiheuttamien markkinahäiriöiden takia.
Inflaatiokehitys euroalueen maissa vuonna 2002 oli siten varsin
epäyhtenäinen. Euroalueen hintakehityksestä muodostuvan
tyydyttävän yleiskuvan taustalla vaikutti ongelmallinen
eriytyvä kehitys, jossa euroalueen taloudet jakaantuivat
inflaation suhteen kahteen ryhmään. Nopeinta hintojen
nousu oli Irlannissa, Kreikassa, Portugalissa ja Espanjassa ja hitainta
Saksassa. Inflaatiokehityksen eriytyminen on huolestuttavaa yhteisen
rahapolitiikan toimivuuden kannalta, varsinkin jos inflaatioerot
ovat pitkäaikaisia.
Nopean hintakehityksen maiden ongelmana oli matalien korkojen
siivittämä kokonaiskysynnän kasvu. Näiden
maiden uhkana on hintatason kohoaminen vähitellen liian
korkeaksi ja kilpailukyvyn heikkeneminen suhteessa hitaamman inflaation
maihin. Kysynnän kasvu johtui kotitalouksien säästämisen
laskusta, joka voi pitkittyessään johtaa kestämättömään
velkaantumiskehitykseen.
Rahapolitiikan mitoituksen kannalta eri maiden väliset
merkittävät ja suhteellisen pitkäkestoiset
inflaatioerot luovat sinällään vaikean
asetelman. Nopean inflaation maissa matalat nimelliskorot voivat
jopa johtaa negatiivisiin reaalikorkoihin, mikä vuorostaan
kiihdyttää kysynnän kasvua ja saattaa
kasvattaa edelleen inflaatiopaineita. Hitaan talouskasvun ja alhaisen
inflaation maissa matalatkin nimelliskorot pitävät
reaalikoron positiivisena, millä taas on kasvua jarruttava vaikutus.
Jää nähtäväksi, miten
eri maiden inflaatiovauhdit ja hintatasot vähitellen sopeutuvat yhteiseen
Emun rahapolitiikkaan.
Euroalueen hintapaineita vähensi euron vahvistuminen.
Vuoden 2002 aikana euro vahvistui noin 20 prosenttia ja euron arvo
palasi suhteessa dollariin samalle tasolle kuin vuonna 1999. Euron
vahvistuminen alensi euroalueen tuontihintoja ja lievensi korkean öljynhinnan
vaikutusta kuluttajahintoihin. Vahvempi euro tuki Ekp:n inflaatiotavoitetta
ja teki mahdolliseksi rahapolitiikan keventämisen vuoden
lopulla.
Euroopan keskuspankin rahapolitiikka vuoden 2002 aikana oli
passiivista toisin kuin Yhdysvalloissa. Syksyllä 2001 toteutettujen
koronalennusten jälkeen Ekp piti ohjauskorkonsa muuttumattomana
3,25 prosentin tasolla lähes koko vuoden 2002 ajan. Vuoden
ainoa ohjauskoron muutos tapahtui vasta joulukuussa, kun Ekp päätti
laskea ohjauskorkoaan 0,5 prosenttiyksiköllä 2,75
prosenttiin. Käytännössä korkotaso alentui
kuitenkin nopeammin, koska markkinakorot olivat koko vuoden ajan
laskusuunnassa.
Talouden taantuma yhdessä jo lähtökohtaisesti
heikon julkisen talouden tasapainon kanssa johti vuoden 2002 aikana
useimmissa euroalueen maissa budjettialijäämien
kasvuun. Saksan ja Ranskan julkisen talouden alijäämät
ylittivät Vakaus- ja kasvusopimuksen asettaman rajan 3
prosenttia bruttokansantuotteesta. Lisäksi Italian ja Portugalin
vajeet olivat lähellä tätä rajaa.
Tilanne johti kriittiseen keskusteluun Vakauttamissopimuksen asemasta,
tulkinnoista ja soveltamistavoista.
Vakaus- ja kasvusopimuksen tämän hetken ongelmat
liittyvät sen kysymyksen ratkaisemiseen, miten hitaan kasvun
oloissa toimitaan, kun suhdanneautomatiikka näyttää ilman
korjaavia toimia joissakin maissa johtavan liian suuriin alijäämiin.
Toisaalta budjettitasapainoa korjaavat toimet, kuten veronkorotukset,
voivat taas olla talouskasvun ja työllisyyden kannalta
vahingollisia. Taantuman tai hitaan talouskasvun kauden mahdollisesti
pitkittyessä ongelma alkaa koskettaa yhä useampia
maita. Tämä mielestäni on tärkeä todeta.
Toisin kuin muualla, Suomessa talous elpyy kertomusvuoden aikana
edellisvuoteen verrattuna. Vaikka kokonaistuotannon kasvu olikin
vain 1,6 prosenttia, oli se kuitenkin enemmän kuin vuonna
2001, jolloin kasvu oli jäänyt vain noin 0,6 prosenttiin.
Maailmantalouden taantuman vuoksi Suomen talouskasvu oli lähinnä kotitalouksien
ostovoiman ja julkisen kulutuksen varassa. Kotitalouksien kulutusta
ylläpitivät korkojen lasku, uusien asuntolainojen
nostaminen ja suhteellisen hyvänä säilynyt
työllisyystilanne. Kotitalouksien säästämisaste
laski lähelle nollaa. Työttömyyden ja
työllisyyden muutokset jäivät Suomessa
itse asiassa ennakoitua vähäisemmiksi. Talouskasvun
jyrkkä hidastuminen vuosien 2001—2002 aikana ei
heijastunut odotetulla tavalla työttömyyteen.
Työttömyys pysyi kertomusvuoden aikana muuttumattomana
edellisvuoden tasolla. Myöskään työllisyydessä ei
tapahtunut suuria muutoksia. Suhteellisen hyvästä kehityksestä huolimatta
Suomen työttömyysaste pysyi edelleen selvästi
korkeampana kuin useimmissa EU-maissa, eikä tilannetta
siksi voi pitää tyydyttävänä.
Vaikka vienti hieman elpyikin kertomusvuoden aikana, voi kehitystä pitää edelleen
heikkona. Suomen viennin rakenne, jossa painottuvat toisaalta informaatioteknologian
tuotteet ja toisaalta perusteollisuuden eli metsä- ja metalliteollisuuden
tuotteet, on erityisen altis suhdannevaihteluille. Vientitulot supistuivat
vuonna 2002 hieman, mutta tämä ei johtunut viennin
määrien supistumisesta vaan vientihintojen laskusta. Viennin
määrä kasvoi, ja kauppataseen ja vaihtotaseen
ylijäämät säilyivät
edellisten vuosien tapaan suurina.
Suomen finanssipolitiikka oli selvästi elvyttävää vuonna
2002. Julkiset menot kasvoivat edellisvuotta enemmän, ja
ansiotulojen verotus keveni hieman. Julkisen talouden tasapaino
ei kuitenkaan merkittävästi heikentynyt. Valtiontalouden rahoitusylijäämän
muutos jäi selvästi ennustettua vähäisemmäksi,
ja budjettiylijäämän lievän heikkenemisen
jälkeenkin Suomen julkinen talous säilyi edelleen
voimakkaasti ylijäämäisenä. Tässä suhteessa
Suomi poikkesi selvästi muista euroalueen maista. Julkisen
talouden vahvan ylijäämän vuoksi Vakaus-
ja kasvusopimus ei muodostanut estettä vuosien 2001—2002
suhdanteita tasaavalle vastasykliselle finanssipolitiikalle.
Inflaatio hidastui Suomessa selvästi vuoden 2002 aikana.
Hidastuminen oli voimakkaampaa kuin useimmissa muissa euroalueen
maissa. Kuluttajahintojen nousu jäi vain 1,7 prosenttiin vuonna
2002. Suomi alitti siten euroalueen ja EU-maiden inflaation keskiarvot.
Suhteellisen hyvän reaalitalouden kehityksen ja hyvän
hintavakauden perusteella voidaan arvioida, että Suomi
kuului niihin harvoihin maihin, joille Ekp:n rahapolitiikka näytti
sopivan hyvin. Suomi ei joutunut Saksan tapaan syvään
taantumaan eikä toisaalta myöskään
kuulunut nopean inflaation maiden joukkoon.
Pörssikurssit laskivat Suomessa samoin kuin muissakin
teollisuusmaissa edelleen voimakkaasti. Helsingin Pörssissä noteerattujen
yritysten markkina-arvon alentuminen vuoden 2000 huippuarvoihin
verrattuna oli jyrkempää kuin euroalueella keskimäärin,
koska teknologiaosakkeiden painoarvo oli Suomessa muita maita korkeampi.
Pörssikurssien voimakas lasku ei aiheuttanut kuitenkaan
Suomen taloudelle kovin suuria ongelmia. Tämä johtuu
lähinnä siitä, että vain pieni
osa suomalaisista pörssiosakkeista on suomalaisten kotitalouksien
hallussa. Pörssikurssien laskulla ei siten ollut merkittävää vaikutusta Suomen
kotitalouksien varallisuuteen. Sen sijaan vakuutusyhtiöiden
kannattavuutta pörssikurssien lasku heikensi, joskaan se
ei edelleenkään uhannut niiden vakavaraisuutta.
Pörssikurssien lasku heijastui myös sijoitusrahastojen
tuotoissa, jotka olivat pääsääntöisesti
negatiivisia kertomusvuoden aikana.
Pankkisektorin tilanne pysyi vakaana. Pankkien korkomarginaalit
ja korkokate kuitenkin supistuivat markkinakoron laskun ja ankaran
markkinaosuuskilpailun vuoksi.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että pankkivaltuuston
kertomus vuodelta 2002 saa talousvaliokunnassa perusteellisen käsittelyn.
Samalla voisi todeta, että Suomen Pankin toiminta on ollut
menneenä kertomusvuonna menestyksekästä.
On välttämätöntä, että pankin
toiminnalle turvataan jatkossakin itsenäisen taloudellisen
toiminnan edellytykset osana Euroopan keskuspankkijärjestelmää.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnan puolesta toteaisin, että kertomus
tulee saamaan ansaitsemansa käsittelyn, ja oikeastaan tämä päivä on
ollut jo sillä tavalla merkittävä tämänkin
kertomuksen käsittelyn näkökulmasta,
mihin täällä pankkivaltuuston puheenjohtaja
ei lainkaan viitannut, että Helsingin ja Tukholman pörssit
ovat päättäneet yhdistyä, fuusioitua.
Tämähän on merkki siitä, millä tavoin
rahamarkkinat tällä hetkellä ovat erittäin
vakavassa tilanteessa. Mikä tulee olemaan sitten seuraava
siirto, miten Kööpenhamina, Oslo, ja onko se sitten
Frankfurt, Pariisi, Lontoo, johon Pohjolan pienet pörssit
tulevat sijoittumaan? Joka tapauksessa tämä kuvastaa
niitä haasteita, joita on olemassa, ja toivottavasti Suomen
Pankki, jonka osalta viime vuosi oli suhteellisen tyyni, nyt on
valmistautunut myös siihen, että tämä vuosi
ei varmaankaan sitä tule olemaan.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On lohduttavaa kuulla, että talousvaliokunta
erityisesti perehtyy pankkivaltuuston kertomukseen ja siihen taloudelliseen
tilanteeseen, mikä on ollut ja, ennen kaikkea, mikä on
edessä.
Ed. Skinnari viittasi pörssimaailmassa tapahtuviin
muutoksiin. Ne ovat oleellisia, ja toisaalta tiedämme,
että valuuttakurssien osalta suuret valuutat kelluvat toisiaan
vastaan ja tapahtuu hyvin merkittäviä muutoksia.
Saattaa olla, että edelleen euron ja dollarin suhde muuttuu
sillä tavalla, että Suomessakin on siihen varauduttava,
ja toisaalta Suomen Pankilla täytyy olla omassa taseessaan
sellaisia puskureita, että se voi kaikissa oloissa toimia,
niin kuin sanoin, itsenäisesti Euroopan keskuspankkijärjestelmän
osana.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tämä pankkivaltuuston kertomus alkaa
luvulla, jossa käsitellään Euroopan keskuspankin
rahapolitiikkaa ja euroalueen taloutta. Siitä täällä ed.
Ala-Nissilä jo aika laajasti puhui.
Mitä tulee Euroopan keskuspankin korkopolitiikkaan,
niin ed. Ala-Nissilä on varmasti oikeassa siinä,
että sitä voidaan pitää passiivisena,
erityisesti jos sitä verrataan Yhdysvaltojen keskuspankin
eli Fedin korkopolitiikkaan. Niin kuin me tiedämme, viime
vuoden aikana, tai sanotaan 11. päivän syyskuuta
2001 jälkeen, Fed laski kymmenen kertaa korkoja ja tällä hetkellä ohjauskorko
on 1,25 prosenttia. Euroopan keskuspankki on hyvin määrätietoisesti
pitänyt kiinni 2 prosentin inflaatiotavoitteesta, on pyrkinyt
painamaan inflaation alle 2 prosentin tai pitämään
sen siinä lähellä, ja samanaikaisesti
on käytetty Saksan keskuspankin mukanaan tuomia rahamäärämittoja, joilla
inflaatiota on pyritty hillitsemään.
Mitä tulee Suomen asemaan, meillähän
tässä viimeisen parin kolmen vuoden aikana ovat
eräät merkittävätkin pankki-
ja talousmiehet sanoneet, että meille olisivat sopineet
korkeammatkin korot. En koskaan oikeastaan, puhemies, ymmärtänyt
sitä, minkä takia Suomessa olisi tarvittu korkeampia
korkoja kuin muualla Euroopassa. Ei meillä Suomessa todellisuudessa
missään vaiheessa ollut kovinkaan suurta inflaatiovaaraa. Mutta,
puhemies, kaikkein hankalinhan tilanne on tällä hetkellä koko
Euroopan näkökulmasta ja oikeastaan koko maailmantalouden
näkökulmasta se, että inflaatiovaara
on selvästi väistymässä ja tilalle
on tulossa deflaatiovaara eli hintojen laskemisvaara.
Voidaan sanoa, että euro on ollut sen käyttöönotosta
lähtien menestystarina Suomen näkökulmasta
katsottuna. Mutta voidaan myöskin tänä päivänä esittää kysymys,
olemmeko me tulleet tämän menestystarinan loppuun,
ainakin väliaikaisesti. Euron arvon nousu näin
nopeata vauhtia, kuin on viime viikkoina tapahtunut, on todella
erittäin hankala kysymys Suomen vientiteollisuudelle, ja
jo eilenhän euro saavutti suurin piirtein sen aseman, mikä sillä oli,
kun lähdettiin liikkeelle, eli lähes 1,18 dollaria.
Täällä Suomessa viljellään
vähän sitä näkemystä,
että euron vahvistuminen, dollarin heikentyminen olisi
jotenkin Euroopasta kiinni. Kyllä kai todelliset syyt ovat
tällä hetkellä Yhdysvaltojen taloudessa.
Yhdysvaltojen talouden kaksi keskeistä heikkoutta, jotka
heijastuvat nyt dollarin heikentymisenä, ovat ensinnäkin
vaihtotaseen vaje, joka on noin 5 prosenttia koko bruttokansantuotteesta — se
on muuten suurin piirtein samaa luokkaa kuin meillä oli
80-luvun lopulla, mikä aiheutti suuria ongelmia meidän
kansantaloudellemme 1990-luvun alussa. Toiseksi, budjettivaje Yhdysvalloissa
on myöskin kasvamassa kovaa vauhtia nyt Bushin aggressiivisen korkopolitiikan
takia ja myöskin Irakin sodan takia.
Puhemies! Voidaan tietysti tänä päivänä kysyä,
kuinka paljon euro edelleen vahvistuu. Kovin kaukana eivät
ole sellaiset ennusteet, että euro saattaa jopa muutaman
viikon tai kuukauden sisällä olla 1,40 dollaria.
Silloin me tietysti voimme ajatella sitä tilannetta — kun
vielä pari vuotta sitten euron hinta oli noin 80 senttiä — mitä merkitystä sillä on
Suomen vientiteollisuudelle. Me jokainen ymmärrämme,
että sillä on merkitystä. Sillä on
yhä kasvava merkitys Suomen viennille.
Mitä sitten tulee Euroopan tilanteeseen, me tarvitsisimme
erittäin nopeasti nyt korkojen laskua täällä,
jotta euroalueen talous saataisiin uudelleen piristymään.
Erityisesti sitä kaipaavat Saksan ja Ranskan suuret taloudet.
Suomen vientihän Saksaan on kaikkein suurinta, siis Saksa
on meidän suurin vientimaamme. Jos Saksassa menee huonosti,
niin kuin siellä menee, on aivan selvää,
että sillä on heijastusta myöskin ennemmin
tai myöhemmin, niin kuin koko maailmantalouden heikentymisellä,
Suomen taloudelliseen kehitykseen. Tähän astihan
voidaan sanoa, että Euroopan keskuspankin rahapolitiikka
on ollut tyydyttävää Suomelle. Mutta
varmaan moni, melkein veikkaan, lähiviikkoina ja lähikuukausina
alkaa haikailla myös Suomessa oman rahapolitiikan tarpeen
perään. Se on myöhäistä tällä hetkellä.
Meillä ei ole mahdollisuuksia nyt omaan rahapolitiikkaan,
mutta me asetamme toivomme siihen, että Euroopan keskuspankissa
ymmärretään koko euroalueen talouden
piristämisen tarve ja täten seuraisi merkittävää korkojen
laskua.
Puhemies! Käsitykseni on, että deflaatio,
kuten totesin, on todellinen vaara. Se, että inflaatio olisi
2,5—3 prosenttia, on paljon pienempi vaara. Voidaan myöskin
sanoa — ja tämä perustuu kyllä suurempienkin
asiantuntijoiden näkemykseen — että jos
deflaatio alkaa vallata alaa maailmassa ja Euroopassa, Suomen mahdollisuudet pienenä
kansantaloutena
sen torjumiseen ovat varsin vähäiset.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kiinnitän tässä yhteydessä lyhyesti
huomiota Suomen Pankin toiminnan merkitykseen ja sen toiminnan tärkeyteen.
Pankin toiminnan perusteeton arvostelu ja sen toiminnan vähätteleminen
on todella epäviisasta politiikkaa. Erityisesti eduskunnan
tulisi ymmärtää, miten tärkeätä on
huolehtia pankin toimintaedellytyksistä ja myös
pankin tulevaisuudesta. Suomen Pankki on sopeuttanut toimintaansa muuttuneisiin
olosuhteisiin ja tulee tekemään niin jatkossakin.
Erityisen huomattavaa on, jos globaalitalouden todella suuret riskit
lähtevät toteutumaan, missä kunnossa
silloin on Suomen Pankki. Siis globaalitalouden suuret riskit sekä pankin
tehokkaan toimintakyvyn takaaminen myös tulevaisuudessa
edellyttävät pankilta vahvaa tasetta.
Herra puhemies! Tämän halusin tässä yhteydessä todeta.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Samoin kuin ed. Saarinen toteaisin,
että kun viime aikoina on käyty työryhmätyöskentelyyn
viitaten keskustelua siitä, mitä Suomen Pankin
varannoille voitaisiin tehdä ja kuinka paljon niistä olisi
mahdollisesti nopeastikin irrotettavissa valtion muuhun käyttöön,
yhtyen siihen, mitä ed. Saarinen totesi: Pankin varat ovat
tärkeitä kahta kautta. Ensinnäkin ne
riskit, jotka valuuttakurssimarkkinoilla maailmantaloudessa muuten
ovat, eivät ole poistuneet euroalueen myötä ja
varautumista heilahteluihin ja riskeihin edelleen tarvitaan. Toinen
seikka on se, että pankin vakavaraisuus, vahva tase, vahvistaa
myöskin sen itsenäisyyttä suhteessa muihin
kansallisiin keskuspankkeihin osana keskuspankkijärjestelmää.
Elikkä nämä kaksi puolta johtavat siihen,
että kyllä pitää hyvin tarkoin
harkita, kuinka ahnaasti ja kuinka paljon Suomen Pankin varantoja
ryhdyttäisiin keventämään.
Keskustelu päättyy.