5) Laki opintotukilain 27 §:n 5 momentin kumoamisesta
jatkuu:
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Kävimme viime viikolla tästä lakialoitteesta
ja yleensä ottaen opintotuesta hieman sähköistäkin keskustelua
tässä salissa. Tuskin on syytä enää lämmitellä samassa
määrin tätä asiaa, mutta joihinkin
kohtiin vielä haluaisin puuttua, kun en silloin viime keskustelussa
ehtinyt puheenvuoroani käyttää.
Kaiken kaikkiaan opintotukeen tulisi tulla kannustavia elementtejä ja
opintotukea pitäisi miettiä kokonaisuutena. Uusi
opintotuesta vastaava ministeri on täällä salissa
luvannut, että asioita selvitetään ja
sitten tehdään ehdotukset. Itse kyllä kokemuksesta
tiedän, että opetusministeriössä on
olemassa suuri nippu selviä toimenpide-ehdotuksia, jotka
vain toteutuakseen odottavat resursseja. Toivoisikin, että uusi
hallitus pikimmiten kävisi kiinni näihin toimenpide-ehdotuksiin
ja lähtisi viemään niitä eteenpäin.
Tällä varmasti parhaiten opintotukea kehitetään.
Valitettavasti hallituksen lopultakin julkaisemassa menolaskelmassa
ei ainakaan erityisesti ole mainittu opintotukea tai siihen varattavia
resursseja. Todellakin toivoisi, että jos opintotukea aidosti
halutaan kehittää, siihen löydetään myös
resursseja. Pääministerin erityisavustaja on Hufvudstadsbladetin
haastattelussa todennut, että resursseja ei kehittämiseen
tarvita. Tästä rohkenen olla eri mieltä.
Ed. Kaikkonen viime viikon keskustelussa totesi, että 140
miljoonaa euroa on opetusministeriön sektorille tulossa,
mutta näyttää siltä, nyt kun
tätä summaa on sitten perattu auki, että valitettavasti
opintotuesta vastaavalle ministerille ei tästä rahasummasta
ole suuriakaan liikenemässä, ainoastaan nuorten
työpajatoiminnan vakinaistamiseen ja lasten kulttuurikeskusten
edistämiseen. Toivoa sopii, että opintotukiresursseja kuitenkin
kehittämistä varten löytyy.
Opintotuki kaiken kaikkiaan perustuu monessa suhteessa luottamukseen,
ja kun opintotukea edellisen kerran uudistettiin ja luotiin nykyinen malli,
lähtökohdaksi tuli se, että opiskelija
itse valvoo, etteivät hänen tulonsa ylitä opintotuen vapaan
tuen rajoja. Nämä rajat ovat pysyneet koko viime
kauden samoina, eli 3 000 vanhaa markkaa saa tienata kuussa ilman,
että se vaikuttaa opintotuen tasoon, ja niinä kuukausina,
jolloin ei opintotukea nosta, tämä on 9 000 markkaa.
Kiireellisin korjaus opintotuen kannustavuudessa varmasti voisi
olla se, että vapaan tulon rajaa jonkin verran nostettaisiin.
Se ei välttämättä tietysti kannusta
itse opiskeluun, mutta uskoisin, että tämä asia
on se, mitä opiskelijat toivovat.
Tässä lakialoitteessa esitetään,
että alennettaisiin sitä 15 prosentin korotusmaksua,
joka laukeaa silloin, kun opiskelija ei palauta liikaa nostamaansa
opintotukea ajoissa. Kun kolme vuotta sitten ensimmäisen
kerran perittiin uuden järjestelmän mukaisesti
liikaa maksettua opintotukea, silloin siitä nousi aika
suuri julkinen keskustelu. Sen pohjalta tätä lakia
parannettiin muun muassa siltä osin, että ajankohtaa,
jolloin pitää tämä liikaa nostettu
opintotuki palauttaa, pidennettiin maaliskuun loppuun, kun se oli
alkuperäisessä laissa saman vuoden lopussa.
Nyt näyttää siltä, kun kolme
kertaa tämä perintä on suoritettu, että takaisin
perittävien määrä, opiskelijoiden
lukumäärä, ei ole olennaisesti muuttunut,
vaikka ensimmäisen perimisen jälkeen tätä järjestelmää uudistettiin
siten, että opiskelijoilla todella olisi mahdollisuus tietää,
paljonko ovat edellisenä vuonna tienanneet, ja suhteuttaa
se nostettuun opintotukeen. Keskimäärin noin 20 000
maksukehotuskirjettä lähtee Kelalta tämän
perinnän yhteydessä, ja tämä lukumäärä on
pysynyt suunnilleen samana. Minun mielestäni se osoittaa
sitä, että osittain opintotukea käytetään
siinä mielessä väärin, että se
on ikään kuin laina valtiolta. Kun tätä korotusmaksua
korotettiin 7 prosentista 15 prosenttiin, silloin juuri pyrittiin
ehkäisemään sitä, että opintotukea
ei käytettäisi lainana, koska se sotii sitä perusperiaatetta
vastaan, että opintotuki on tarkoitettu tueksi opiskelujen
aikana. Jos nämä tulorajat ylittyvät, silloin
ei ole oikeutettu opintotukeen ja sitä ei pitäisi
nostaa vain sen takia, että se on niin sanottua edullista
lainaa. Jossakin edelleenkin mättää, koska
takaisin perittävien määrät
pysyvät näin korkeina eli yli 20 000
takaisinperintäkirjettä lähtee.
Tämä 15 prosentin korotuslaki annettiin joulukuussa
2000, ja itse asiassa tällä korotuksella ei todellakaan
ole tarkoitus rangaista opiskelijoita vaan ennen kaikkea ohjata
heitä toimimaan säännöksien
mukaan, nostamaan tukea sallittu määrä ja
tarvittaessa palauttamaan liika tuki kohtuullisessa ajassa. Silloin
tällöin puhutaan 15 prosentin korosta. Kysymys
ei todellakaan ole korosta vaan kertaluontoisesta korotuksesta,
jonka suuruus on 15 prosenttia liikaa nostetun opintotuen määrästä — eli
ei korko vaan korotus. Todellakin näitä muutoksia
tehtiin ensimmäisen takaisinperinnän jälkeen
nopeasti, ja nyt täytyy muistaa se seikka, että uutta
säännöstä sovelletaan ensimmäisen
kerran vuoden 2001 koskevaan takaisinperintään
elikkä juuri nyt käynnissä olevaan perintään.
Tätä lakia ei ole vielä kertaakaan käytännössä sovellettu,
ja sen osalta varmasti sitten vaikutuksia on hyvä seurata,
kun ensimmäinen muutoksen jälkeinen perintä suoritetaan.
Yksi asia tässä matkan varrella on tullut
vastaan, että jos todellakin, niin kuin lakialoitteen tekijäkin
huomauttaa tai epäilee, useimmissa opintorahan takaisinperimistapauksissa
on kyse ainoastaan siitä yksinkertaisesta tosiasiasta,
että opiskelija ei ole pystynyt laskemaan tarkkoja tulojaan
tukivuodelle, tämä maaliskuu ei välttämättä olekaan
riittävä aikajakso opiskelijoille. Nyt olemme
siirtyneet aikakauteen, jolloin pääsääntöisesti
opiskelijat saavat veroehdotuksen. Näyttää,
että veroehdotuksen saantiaika on aika myöhään
keväällä, nyt huhti-, touko-, jopa kesäkuun alkupuolella
vasta viimeiset opiskelijat saavat tämän veroehdotuksen,
jossa tarkasti on edellisen vuoden ansaitut tulot, jonka perusteella
viimeistään opiskelijan pitäisi tietää,
onko nostanut liikaa opintotukea vai ei. Jos nyt jotakin halutaan tehdä,
mielestäni olisi syytä harkita, että takaisinmaksuaikaa
pidennettäisiin maaliskuusta esimerkiksi kesäkuulle,
jolloin varmasti jokainen opiskelija on veroehdotuksensa saanut,
jossa sitten on sekä pääomatulot että ansiotulot
kirjoitettu auki ja jonka perusteella opiskelijan pitäisi
pystyä tämä liika tuki palauttamaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Thorsin lakialoitteesta opintotukilakiin
liittyen keskustelu on tietenkin vähän laimentunut,
koska aikaa on vierähtänyt ja keskustelu aukeaa
tavallaan uudelleen. On miellyttävää todeta,
että hallituspuolueen jäsen kuitenkin osoittaa
huomiota opiskelijoitten ongelmiin, mutta mielestäni tässä ei
enää paikkailu auta vaan pitäisi lähteä rohkeasti
katsomaan uudistuksia ja uusia malleja eikä vain paikata
vanhaa lainsäädäntöä.
Myös ed. Neittaanmäki on ottanut kantaa siihen,
että kun opintorahan ostovoima on laskenut vuodesta 1992
lähtien lähes 50 euroa, tilanne pitää ehdottomasti
korjata. Tämähän perustuu siihen, että Suomessa
opiskellaan pitkään ja valmistutaan työelämään
varsin myöhään ja lähdetään
työelämästä varsin varhain verrattuna
muihin teollisuusmaihin. Ed. Neittaanmäen ajatus olisi,
että jos opiskelisi nopeasti, saisi sitten stipendejä,
näin lyhyesti sanoen, kun valmistuu nopeammin. Mielestäni
tietenkin tämä on kaunis ajatus ja hyvin idealistinen,
mutta mielestäni tiettyihin ammatteihin kuitenkin tarvitaan
myös tiettyä elämänkokemusta
ja sosiaalista kehitystä. Esimerkiksi juridiikassa ja lääketieteessä täytyy olla
tiettyä elämänkokemusta. Ei sinne ihan
nuorena pysty lähtemään niitä haasteita
kohtaamaan.
Myös Sailaksen työllisyystyöryhmän
jäsen, kansantaloustieteen professori Jaakko Pehkonen Jyväskylän
yliopistosta otti kantaa lauantain 10.5. Helsingin Sanomissa opintotukeen.
Hän on sitä mieltä, että Sailaksen
opintotukiesitys torjuttiin kevyin perustein. Hän haluaisi,
että lainan tuella opiskeltaisiin nopeasti ja tuki tulisi
sitten valmistumisen jälkeen verovähennysmuodossa
ja tämä koskisi myös armeija-aikaa, äitiysloma-aikaa,
työttömyysaikaa. Hänkin korostaa sitä,
että ei kannata tehdä paikkailua vanhaan malliin
vaan tehdä uusi malli. Hän vaatiikin kirjoituksessaan, että Sailaksen
malliin pitää perehtyä kunnolla ja viedä se
läpi. Mutta tässä kirjoituksessa mielestäni
on keskeistä, että professori Pehkonen ottaa kantaa
siihen, että järjestelmä pitää uusia
kokonaisuudessaan.
Kun otetaan kantaa siihen ja perustellaan näitä suomalaisen
opintojärjestelmän etuuksia ja hyviä ja
huonoja puolia, täytyy myös muistaa, että kyllä muuallakin
maailmassa opiskelu korkeakoulussa saattaa olla ilman lukukausimaksuja. Saksalaiset
korkeakoulut eivät yleensä peri lukukausimaksua.
Jokaisessa korkeakoulussa, luen täältä suoraan
ohjeista, on ylioppilaskunta, joka tarjoaa opintososiaalisia palveluita,
kuten opiskelijaravintoloita ja -kahviloita, opiskelija-asuntoja
ja liikuntatiloja. Näistä palveluista ja ylioppilaskunnan
jäsenyydestä opiskelija joutuu suorittamaan maksun,
joka on oppilaitoksesta riippuen noin 50 euroa lukukaudessa. Ei
tämä ilmainen opiskelu ole ongelma tai etu pelkästään
Suomessa vaan myös Saksassa. Kun niin sanotun kantasolutyöryhmän
puitteissa kävimme Heidelbergin yliopistossa, siellä juuri
pidettiin ongelmana Saksan yliopistojen opiskelun lukukausimaksuttomuutta,
joka siellä on koettu osittain ongelmana, koska sinne hakeutuu
paljon opiskelijoita Aasiasta ja Itä-Euroopasta. Se aiheuttaa kustannuksia
tietenkin Saksan valtiolle. En tiedä, kuinka suuri ongelma
tämä Suomessa on; en usko, että se on
mitenkään mittava probleema. Kuitenkin tämän
Sailaksen työryhmän esittämän mallin
ainakin lahtelaiset ammattikorkeakoulun opiskelijat tyrmäsivät
jo maaliskuun lopussa.
Kun puhutaan opiskelijoitten työssäkäynnistä ja
tienaamisesta, haluaisin kiinnittää huomiota siihen,
että tietyllä lailla pitää opiskelijoitten
pystyä käymään töissä opiskeluaikana.
Se kuuluu olennaisesti esimerkiksi opiskeluun lääketieteellisessä,
että opiskeluun sisällytetään
työkokemusta. Ainakin Keski-Euroopassa se on palkatonta
ja opiskelu on maksutonta, mutta sitten siltä ajalta myös
kertyy opintotukea. Odotan vain, että koko opintotukijärjestelmä saataisiin
uudistettua ja riittävän kannustavaksi niin, että opiskelijat
voivat ensisijaisesti keskittyä opiskeluun mutta voivat
käydä töissä, mikäli
vielä energiaa siihen riittää. Me tarvitsemme
näitä osaajia työelämään
tulevaisuudessa.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Astrid Thorsin tekemää lakialoitetta opintotukilain
27 §:n 5 momentin kumoamisesta. Opintotuen takaisinperintä koskettaa
suurta määrää opiskelijoita.
Tukivuoden 2001 osalta 28 400 opiskelijaa oli takaisinperinnän
kohteena. Tästä joukosta on varmasti hyvin hyvin
pieni osa niitä, jotka tahallisesti nostavat opintorahaa
enemmän kuin heille kuuluisi. Tällaiset yleistykset
ja väitteet, joita asian käsittelyn yhteydessä täysistunnossakin viimeksi
ja tänäänkin muutamat edustajat toivat esiin,
tuntuvat kohtuuttomilta. Itse opiskelijana ollessani ja työskennellessäni
opiskelijasihteerinä en ole tällaiseen törmännyt.
Onko todella niiden edustajien mielestä, jotka kannattavat
15 prosentin korotusta, oikein, että alkuvuoden oikein
perustein nostettu opintotuki tulee maksaa takaisin ja vielä 15
prosentin korotuksella, jos opiskelija työllistyykin loppuvuodesta?
Tuntuu nurinkuriselta. Näin ei toimita muidenkaan etuuksien
kohdalla. Miksi sitten opiskelijoiden etuuden kyseessä ollen?
Pitäisikö opiskelijan elää alkuvuosi
vedellä ja hengellä, jos aavistaa tai toivoo saavansa
työtä loppuvuodesta? Voiko opiskelija ylipäätään
alkuvuodesta tietää, työllistyykö hän
loppuvuodesta? Tässä hektisessä maailmassa
tietäminen ei kerta kaikkiaan ole mahdollista.
Arvoisa puhemies! 15 prosentin korotus opintotuen takaisinmaksussa
on kohtuuton. Takaisinperintään ei todellakaan
jouduta opiskelijoiden opintorahan tahallisten liikanostojen vuoksi.
Takaisinperintöjä aiheuttaa edellä mainitsemani vaikeus
arvioida ennakolta vuoden tulojaan ja opintotukijärjestelmän,
erityisesti valmistumisvuoden tukimäärän
ja opintorahan takaisinperinnän laskentakaavan monimutkaisuus.
Opiskelijoita tulisi informoida takaisinmaksuvelvoitteestaan ajoissa,
jotta opintotukilakiin sisältyvä vapaaehtoinen
takaisinmaksu olisi mahdollista. Opiskelijoille pitää selkeästi
tiedottaa käytössä olevan järjestelmän
perusperiaatteista eli omien tulojensa jatkuvasta seurannasta ja
arvioinnista. Nyt opiskelija saa tiedon liikaa saamastaan opintorahasta
vasta niin sanotun ei-vapaaehtoisen takaisinperinnän yhteydessä.
Monet opiskelijoita koskevat asiat kaipaavat kohennusta. Opetuksen
laadun turvaaminen on niistä keskeisimpiä. Riittävät
tukipalvelut, kuten opiskelijoiden terveydenhuollon parantaminen, samoin
kuin opintososiaalisista asioista asumislisän ympärivuotistaminen
olisivat tärkeitä. Toivottavasti näihin
asioihin tulee parannuksia. Erityisesti nyt toivon opintotukilakia
koskevan lakialoitteen läpimenoa ja siinä esitettyä opintorahan
takaisinperinnän 15 prosentin korotuksen kumoamisen toteutumista.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Se on aivan selvää, että opintotuen
taso nykyisellään on riittämätön
ja opintotukea on syytä kehittää ja korottaa
sen tasoa. Haluaisin kuitenkin eduskunnan pöytäkirjaan
kaiken sen keskustelun jälkeen, mitä täällä eduskunnassa
on käyty, kirjauksen: Ylioppilaslehti julkisti hiljattain
90-vuotista taivaltaan, ja 9.5. oli heidän juhlajulkaisunsa.
Tässä juhlajulkaisussa on keskustapuolueen ilmoitus, jossa
siteerataan keskustan puoluekokouspäätöstä vuodelta
2002. Sitaatti kuuluu näin: "Opintotuen parantamisessa
kiireellisintä on muuttaa asumislisä ympärivuotiseksi
sekä nostaa opintorahaa kustannuksia vastaavaksi."
Vasemmistoliiton puolella olemme aivan samaa mieltä tämän
asian kanssa, mutta aika mielenkiintoista on kyllä se,
että hallitusohjelmassa ja hallitusohjelmaan liittyvässä lisäpöytäkirjassa opintotuen
korotukseen ei ole varattu euron euroa. Näin siis keskustapuolue
haluaa edelleen sumuttaa opiskelijoita ja antaa ymmärtää,
ikään kuin keskustapuolue nyt päähallituspuolueena olisi
nostamassa opiskelijoiden opintotukea ja kehittämässä heidän
asemaansa. Kaikkihan me tiedämme, että näin
asia ei ole, mutta ihmettelen kyllä, että tällainen
tuki-ilmoitus Ylioppilaslehden juhlanumeroon on laitettu.
Pehr Löv /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Jag vill försvara
ledamot Astrid Thors lagmotion, framför allt för
att jag hör till ett regeringsparti som tänker
på de studerande. Studerande har idag rätt till
studiestöd i 55 eller 60 månader beroende på studieprogrammets
längd mätt i studieveckor. Dessutom finns det
i lag stadgat om ett visst årligt fribelopp för övriga
inkomster.
Om en studerandes årsinkomster överstiger fribeloppet
kan han själv betala tillbaka studiepenningen för
de månader som den studerande inte varit berättigad
till. Om den studerande gör detta återinförs
de förbrukade stödmånaderna som betalningen
avser till den studerandes förfogande. Om studiepenningen återkrävs
går dessa månader förlorade. Förutom
att månaderna går förlorade erläggs
den studerande även att betala tillbaka studiepenningen
förhöjd med 15 procent. Sanktionen för
dessa studerande blir således dubbel.
Till summan som skall betalas tillbaka hör också bostadstillägget,
men för den grupp av studerande som får allmänt
bostadsbidrag återkrävs endast själva
stödsumman utan tillägget på 15 procent.
Det här innebär att man behandlar studerande på olika
sätt beroende på till exempel vilken familjeform
man lever i.
Puhemies! Opintotukilain mukaan liikaa maksettu opintotukietuus
on perittävä takaisin, jos etuutta on maksettu
aiheetta tai määrältään
liian suurena. Tukikuukausien menettämisen lisäksi opintotukilaissa
säädetään edelleen, että opiskelijan
omien tulojen perusteella takaisin perittäväksi
määrätyn opintorahan ja asumislisän
määrää korotetaan 15 prosentilla.
Koska opiskelija, joka ei käytä vapaaehtoisen
takaisinmaksun mahdollisuutta, menettää käyttämänsä tukikuukaudet,
tämä on riittävä sanktio estämään
opintotukioikeuden mahdollisen väärinkäytön,
minkä vuoksi taloudellista lisäsanktiota on pidettävä aiheettomana.
Lakimuutos, jossa poistetaan kyseessä oleva 15 prosentin
lisämaksu, on yksi askel oikeaan suuntaan luomalla opiskelijoille
paremmat taloudelliset edellytykset.
Talman! En majoritet av de studerande jobbar idag vid sidan
av sina studier och det är därför klart
att man måste se till att systemet med studiestöd
inte missbrukas. Eftersom en studerande, som inte använder
sig av möjligheten till frivillig återbetalning,
förlorar de stödmånader som han eller
hon förbrukat är det här en tillräcklig sanktion
för att förhindra eventuella missbruk av rätten
till studiestöd, varför en extra ekonomisk sanktion
anses obefogad. Denna lagändring skulle även vara
ett steg i rätt riktning för att förbättra den
ekonomiska situationen för åtminstone en del studerande.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveaho täällä hyvässä puheenvuorossansa
kertoi, että takaisinperintä koskettaa aika monia opiskelijoita.
Siinä tietysti kaikkien kansanedustajien, jotka ovat lainsäätäjiä,
täytyy sanoa, että valitettavasti koskettaa.
Mutta sitten toisena kohtana ed. Taiveaho viittasi siihen — kun
täällä kerrotaan ja yritetään
sanoa, että tässä olisi väärinkäytöksistä ja
tahallisuudesta kyse — että on hyvin pieni määrä opiskelijoita,
jotka käyttävät tätä hyväkseen.
Tämä ei ole väite, vaan se on tieto,
että näin on. Tänään Kansaneläkelaitoksessa
tilintarkastuksessa todettiin hyvin selkeästi, että valitettavasti
aika paljon samat opiskelijat käyttävät
tätä lainana. Tietysti se, että opintotuki,
kun se on kahteen kertaan uudistettu, on tullut erittäin
selkeäksi niin tekstillisesti kuin muutenkin — eli
ei voi olla mitään erehtymisen mahdollisuutta — valitettavasti
todistaa, että tätä käytetään
lainana, ja se on tietysti helppoa, mutta erittäin ikävä asia.
Sen tähden ei ole kannatettava asia se, että nyt
taas laskettaisiin tätä maksua. Tämä ei
ole, ed. Taiveaho, mikään korko, vaan se tulee
nimenomaan siitä, että on väärin
perustein nostettu sellaista rahaa, joka sille opiskelijalle ei
kuulu.
Ed. Taiveaho totesi, että ei missään
muissakaan etuisuuksissa ole näin, mutta tässä on
hyvin merkittävä ero. Opintotukilainsäädäntö ei
ole sanktioperusteinen, eikä ole rangaistavaksi teoksi
määritelty tätä väärin
perustein liikaa nostettua opintotukea, toisin kuin kaikissa muissa
väärin perustein nostetuissa eduissa, esimerkiksi työttömyyskorvauksissa,
joissa tämmöinen on rangaistava teko, ja ihan
eri perustein.
Silloin kun sivistysvaliokunta käsitteli ja muutti
opintotukilakia, tämä tuli hyvin selkeästi esille,
kun tämä 15 prosenttiin 7 prosentista nostettiin.
Mielestäni tämä tie täytyisi
tavalla tai toisella saada tukittua, että ei käytetä lainana
opintotukea, varsinkin kun samat opiskelijat toistuvasti sitä käyttävät,
eivät tietysti kaikki, mutta Kelan tutkimuksen mukaan liian
useat käyttävät. Tämä Kelan
takaisinperintä maksaa aika paljon, se ei ole ilmaista.
Kun näitä maksuehdotuksia sitten tehdään
opiskelijoitten kanssa ja jotkut sitten maksavat takaisin monta
vuotta niitä 10 euroa kuukaudessa, ei sekään
tietysti kauhean järkevää ole.
Toteaisin kuitenkin, että parempi tie on se, että nostetaan
jälkeenjääneitä opintososiaalisia
asioita, ja siihen tietysti kuuluu silloin asumisen tukeminen. Vuokrataso
on noussut isoissa kaupungeissa, joissa yleensä opiskelijoita
on paljon, ja opintotuen uudistus täytyisi tehdä uudelleen
ja nostaa tuki sille tasolle, että opiskelijat voisivat opiskella
kunnolla ilman tämmöisiä konsteja. Toinen
mahdollisuus on se, mitä täällä on
jo esitetty, että sitä tienattavaa summaa voidaan
vähän nostaa.
Mutta vastustan kyllä tätä lakiesitystä siitä, että tätä 15:tä prosenttia
lähdettäisiin alentamaan. Päinvastoin
sitä pitäisi nostaa tai tehdä semmoisia
toimenpiteitä, että tämmöinen
työ ei ole mahdollista. Se ei ole kenenkään
etu, ei opiskelijan etu eikä veronmaksajan etu, puhumattakaan
sitten lainsäädännöstä,
joka mielestäni on selkeä ja hyvä.
Keskustelu päättyy.