2) Laki valtion eläkelain 16 §:n muuttamisesta
Eero Akaan-Penttilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siirrymme siis työeläkelainsäädännön
pariin. Kyseessä on lakialoite, joka kohdistuu erääseen
väliinputoajaryhmään, jonka ihmeekseni
muutama kuukausi sitten löysin, ja sitä kautta
olen vakavalla mielellä tehnyt lakialoitteen n:o 10, jota
hivenen luonnollisesti perustelen.
Sitä ennen muutama sana koko meidän tästä työeläkejärjestelmästämme.
Sehän on ollut muutoksen kourissa itse asiassa useamman
vuoden, ja osa teistä varmasti muistaa, että kunta-
ja valtiopuolella on suuri lakimuutospaketti tulossa toivottavasti
vielä tänä keväänä eduskuntaan.
Sen sijaan yksityisellä sektorilla vastaava iso lakimuutos
tehtiin viime vuoden puolella.
Nämä ovat vakavia, isoja asioita. Niissä tehtävät
muutokset pitäisi tehdä suurella huolella, koska
ne yksilötasolla heijastelevat useiden vuosien päähän
eteenpäin. Kun TEL-järjestelmä aikanaan
60-luvulla alkoi, niin itse asiassa ensimmäiset täystehoiset
eläkkeethän tulivat maksuun vasta 40 vuotta myöhemmin,
toisin sanoen 2 vuotta sitten, ja sinä aikanahan on lukemattomia kertoja
tätä kyseistä järjestelmää jouduttu
muuttamaan ja lakipykäliä lisättiin useita
kymmeniä alun perin aika selkeään TEL-lainsäädäntöön.
Tätä taustaa vasten tietysti ehkä ei
ole niin ihmeellistä, että on päässyt
tapahtumaan niin kuin tässä lakialoitteeni perusteluissa
kerrotaan. Mutta rohkenen olettaa, että kaikki edustajat
olette samaa mieltä seuraavasta. Kun Suomen lainsäädännön
mukaan joku henkilö täyden työelämän työn
tehtyään siirtyy eläkkeelle, niin hänen
maksuun tulevaa eläkepalkkaansa tarkastellaan tietyllä indeksillä A,
jos hän lähtee 65-vuotiaana eläkkeelle.
Jos hän lähtee muutaman vuoden myöhemmin,
67- tai 68-vuotiaana, siis nykyisin voimassa olevan lainsäädännön
mukaan jopa 70 ikävuoteen asti meillä on tähän
mahdollisuus esimerkiksi tuomareiden keskuudessa, kun heidän eläkepalkkaansa
tarkastellaan, sitä ei tarkastellakaan samalla indeksillä,
jolla tämän 65-vuotiaan tai sitä nuoremman
eläkkeelle lähtijän eläkepalkkaa
tarkasteltiin, vaan sitä tarkastellaan huonommalla indeksillä.
Miksi näin? Sitä minä tässä kysyn,
koska se materiaali, jota olen käynyt tähän
läpi, osoittaa, että eduskunnalle ei silloin,
kun vuonna 1996 näitä järjestelmiä muutettiin,
mitenkään selitetty, että on pieni blokki
ammattiryhmiä, jotka olisi silloin siinä lainsäädäntötyössä täytynyt
ottaa huomioon siltä osin, että he ovat työssä vielä 65 ikävuoden
jälkeenkin. Pelin henki oli ihan selkeästi niin,
että 65 vuotta oli se raja, jonka jälkeen indeksitarkastelu
muuttui toisenlaiseksi, eikä huomattu, että osa
terveistä ihmisistä lähtee kaksi kolme
vuotta myöhemmin ja joutuu huonon indeksisäännön
kohteeksi. Tässähän on vastakkain itse
asiassa se, että aikanaan oli käytössä pelkkä niin
sanottu TEL-indeksi, mutta vuonna 1996 tuli tämä taitettu
indeksi mukaan kuvioon koskemaan niitä ihmisiä,
jotka ovat eläkkeellä, toisin sanoen eläkeläisten
indeksi.
Tämähän on kaikkinensa asetelma,
jota konfrontaatiota en oikein mielelläni hyväksy.
Minkä takia on kaksi erilaista indeksiä samanlaisessa
tilanteessa riippuen vain siitä, missä iässä ihminen sattuu
olemaan? Itse asiassa tämä, paitsi että se on
epälooginen, epäoikeudenmukainen, on myöskin
perustuslain 6 §:n vastainen. Näin on syytä myöskin
olettaa. Näistähän on ollut olemassa
oikeusprosessejakin, osa niistä on kesken. EU ei tiettävästi
ole kantaansa tähän vielä ilmaissut.
Kun eduskunta on ollut tavallaan tietämätön tästä asiasta,
niin tämä lakialoite on nyt tehty niin, että se
tulisi myöskin taannehtien voimaan siitä ajasta,
jolloin tämä indeksikäytäntö muuttui toiseksi
eli 1.1.1996 alkaen, ja sen tarkoitus yksinkertaisesti on vain korjata
eräänlainen ikädiskriminaation sivujuonne
ja pelastaa normaalin eläkelainsäädännön
piiriin ne, jotka tekevät pidempään työtä työelämässä kuin
65-vuotiaaksi asti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella eläkeläisiä on
kaltoin näissä indeksiasioissa kohdeltu. On taitettu
indeksi, sitä on siis leikattu, ja kaikkein huonoin indeksi
on kansaneläkkeellä. Sillä on kaikkein
vaatimattomin indeksikorotus. Näin ollen juuri niitä,
jotka kaikkein pienintä eläkettä saavat,
myös kohdellaan tässä asiassa kaikkein
huonoiten.
Mielestäni ed. Akaan-Penttilän tarkkanäköisyys
tässä asiassa on hyvä, mutta hallituksella
ei ole niin hyvä visus eli näkökyky siinä mielessä, että hallitus
on käynnistänyt edelleenkin sen tyyppisiä aloitteita
ja prosesseja vie eteenpäin, joissa leikataan sekä yli
että alle 65-vuotiaitten indeksit, molemmille taitettu
indeksi. Edellinenkään hallitus ei tässä asiassa
tietysti saa mitään erityisiä kehuja,
mutta eläkeläisten kohdalla pitäisi löytää ystävä,
joka tämän indeksiasian laittaisi kuntoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilän aloite on ihan
oikeaan osoitteeseen eli eduskunnalle osoitettu, mutta toteaisin
vain sen, että tämä kannattaisi, kun
on tällaisesta asiasta kysymys, osoittaa myöskin
kolmikannalle. Se olisi aivan tehokas toimenpide juuri tässä vaiheessa,
jossa nyt olemme, koska loppuremonttihan on tulossa nyt julkiselta
puolelta eduskuntaan ymmärtääkseni. Eli
ehdotan ed. Akaan-Penttilälle, että hän
laajentaa sitä postituslistaa, joka hänellä tälle
lakialoitteelle on.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Eduskunta saa ihan lähiaikoina käsiteltäväkseen
valtion eläkelainsäädännön
uudistuksen. Tuossa ehdotuksessa ulotetaan yksityisen sektorin eläkejärjestelmän
muutokset myös valtion eläkesektorille. Tulossa
on myös kuntasektorin eläkelainsäädännön
uudistusesitykset. Siinä yhteydessä minusta eduskunnalla
on mahdollisuus perehtyä siihen, onko tässä todellinen
ongelma ja miksi sellainen sitten on jäänyt, jos
näin on.
Lisäksi on nyt vielä muistettava, että etukäteenhän
tuosta esityksestä voi sanoa, että indeksimenettelyhän
ensi vuoden alusta muuttuu niin, että kaiken ikäisille
tulee samalla tavalla määräytyvä indeksi,
joka ottaa myöskin palkkakehitystä huomioon. Kun
silloin 96 päädyttiin tähän
taitettuun indeksiin, siinähän oli hyvä tarkoitus.
Ajatus oli, että niille, jotka ennenaikaisesti työkyvyttömiksi
tulevat, turvataan heidän ikätovereidensa palkkakehitystä paremmin,
että he joutuessaan kärsimään
siitä, että tulevat työkyvyttömiksi,
eivät menettäisi tulevassa eläkkeessään
niin paljon kuin he olisivat menettäneet aikaisemmalla
indeksikäytännöllä, mutta tuota
asiaa tuntui erilaisten eläkeläisten kesken olleen
hyvin vaikea ymmärtää. Sellaista solidaarisuutta
ei löytynyt, että olisi ymmärretty, että nuorena
työkyvyttömyyseläkkeelle jääneelle
on syytä korvata jotakin. Nyt tässä uudessa
lainsäädännössä ensi
vuoden alusta se aikainen työkyvyttömyys korvataan
erilaisella tavalla näille nuorempina työkyvyttömiksi
jääneille. Nämä asiat tulevat
todella olemaan eduskunnassa tänä keväänä esillä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Replikoin heti takaisin ministeri Mönkäreelle
sikäli, että uudistus tulee ilmeisesti vuoden
2005 alusta voimaan. Aivan oikein, me tiedämme sen täällä.
Tämän lakialoitteen tarkoitus on, että viimeistään
siinä yhteydessä huomioitaisiin taannehtivasti
tämä pieni erillinen ryhmä. Mikäli
niin ei tehdä, heiltä jää väärän
indeksitarkistuksen takia aikamoinen rahasumma saamatta, koska heidän
ikänsähän on korkeampi kuin 65 vuotta.
Jos luotetaan vaan siihen järjestelmään,
joka alkaa ensi vuoden alusta, niin silloin tämä pieni
ryhmä jää huomioimatta näiltä välivuosilta.
Tarvitaan siis ylimenokausi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tässä on
todettu, niin vuonna 2005 muuttuvat nämä indeksit,
elikkä kaikki eläkkeellä olevat saavat
tietysti huonomman indeksin, mikä tällä hetkellä alle
65-vuotiailla on. Sehän seuraa sitten 20-prosenttisesti
tätä palkkojen kehitystä ja lopun osalta
kuluttajahintoja. Mutta ilmeisesti tämä ed. Akaan-Penttilän
esittämä ajatus, että halutaan korvata
se vääryys, mikä on tapahtunut eläkepalkkojen
laskennassa, ei toteudu sillä. Ymmärrän,
että tämä aloite tarkoittaa, että katsotaan
eläketapahtumahetkellä, mitä ihminen on
hankkinut, ja niitä ansioita korotetaan määrätyllä indeksillä.
Takautuvuuttahan se ei anna, vaikka uusi lainsäädäntö tuleekin
voimaan. Jos se halutaan korjata, se pitäisi käsitellä ilmeisesti siinä yhteydessä,
tehdä semmoinen ratkaisu, että nämä ihmiset
saavat oikeutta, jotka ovat kokeneet vääryyttä tässä,
en tiedä, miten iso ryhmä, todennäköisesti
ei ole hirveän iso. Tätä ei ole otettu
huomioon silloin, jotta tämmöinenkin voisi tapahtua,
että työskennellään yli 65-vuotiaaksi.
Se uusi järjestelmähän kyllä tulevaisuudessa poistaa
tämän ongelman niiden kohdalta, jotka myöhemmin
jäävät eläkkeelle, koska olen
ymmärtänyt, että tapahtuu sillä tavalla,
jotta taas eläkepalkan indeksitarkistus tulee olemaan parempi siinä uudessa
järjestelmässä, jolloin ansiotasot ovat
vanhaan järjestelmään verrattuna eläkepalkkalaskutilanteessa
korkeammat, koska indeksit ovat vähän paremmat
kuin tällä hetkellä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti ed. Lahtelalle. Jos luette voimaantulosäännöksen,
siitä ehkä käy ilmi se idea, minkä takia
tässä puhun näin. Tässä on
kysymys pienestä erillisryhmästä, jonka
tarkastelu on ollut väärä, ja mikäli
tämä lainosa hyväksyttäisiin silloin
erillisenä pykälänä niin, että se
tulisi voimaan 1.1.1996 jälkeen voimaantulleissa eläkkeissä,
niin silloin oikeus toteutuisi tämän pienen ryhmän
kohdalta. Tämä vaatii hienosäätöä lainsäädännön
suhteen, mutta toivon, että Suomessa olisi siihen mahdollisuus.
Keskustelu päättyy.