3) Laki vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten korvaamisesta
työnantajalle ja eräät siihen liittyvät
lait
Tarja Cronberg /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoite koskee vanhemmuuden kustannusten
jakoa työnantajien välillä. Tämä on
ongelma suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, joka korostaa työelämän
tasa-arvoa. Aito häpeäpilkku yhteiskunnassa, jossa
toivotaan ja tarvitaan lisää lapsia. Ennen kuin
kommentoin itse mallia, niin muutama yleinen huomio.
Haluaisin ensin korostaa sitä, että kyseessä ei ole
lisärasite. Kyseessä ei siis ole työnantajille tuleva
lisämaksu, rasite, vaan nämä kustannukset,
joista tässä nyt on kyse, ovat kaikki kustannuksia,
jotka joku työnantaja maksaa jo tänään. Toisin
sanoen kyse on oikeudenmukaisemmasta jaosta vanhemmuudesta aiheutuvien
kustannusten suhteen. Toisekseen edunsaajana tässä lakialoitteessa
ovat kaksi työnantajaryhmää. Toinen on
palvelutyönantajat, jotka työllistävät
naisia, erityisesti nuoria naisia. Käydyssä keskustelussa on
käynyt ilmi, että hyvin usein palvelutyönantajilla,
joilla on paljon naisia töissä suurissa yrityksissä,
voi 30 prosenttiakin nuorista naisista olla samalla hetkellä raskaana.
Palvelualoilla on lisäksi työllistävä vaikutus.
Hallituksen työllistämisohjelma ei ehkä ole
onnistunut niin kuin on odotettu. Juuri naisia on poistunut työmarkkinoilta.
Nimenomaan palvelutyönantajat ovat valmiita työllistämään
silloin, kun työllistämiskynnys alenee vanhemmuuden
kustannusten oikeudenmukaisemman jaon kautta.
Toinen edunsaajaryhmä ovat naisyrittäjät,
erityisesti pienet naisyrittäjät, jotka työllistävät
itsensä. Myös nuoret naiset ovat kiinnostuneita yrittäjyydestä.
He joutuvat usein erittäin vaikeaan asemaan: oma raskaus
voi vaarantaa yrityksen jatkon. Toisen naisen, jonka he ovat työllistäneet,
raskaus voi vaarantaa yrityksen jatkon. Jos halutaan tukea naisyrittäjyyttä ja
sitä kautta naisten työllistämistä,
on tämä myös varteenotettava asia. Yrittäjänaisten
Keskusliitto tukee aktiivisesti vanhemmuuden kustannusten jakoa.
Kolmas seikka on nuorten naisten asema työmarkkinoilla.
Alle kolmekymppiset naiset ovat pätkätöissä.
Nainen, joka on pätkätöissä,
ei hanki lapsia. Voidaan todeta, että vieläpä valtio
ja kunnat ovat tässä syyllisiä. Valtiolla
korkeasti koulutetuista alle kolmekymppisistä naisista
vain 10 prosenttia on vakituisessa työssä, kun
vastaava luku miehillä on noin puolet.
Viimeinen yleinen kommenttini liittyy siihen, että tämä lakiehdotus
parantaisi yhteiskunnan lisääntymis- ja uusintamiskykyä ja
vähentäisi niitä negatiivisia vaikutuksia,
joita ikääntymisestä aiheutuu.
Muutama sana mallista. Tässä on tarkoitus
ottaa käyttöön malli, joka muutama vuosi
sitten otettiin käyttöön nimenomaan vanhemmuudesta aiheutuvien
vuosilomakustannusten suhteen. Tällöin työnantajan
sairausvakuutusmaksua korotettiin 0,15 prosenttia. Tämän
ehdotuksen mukaan tätä maksua korotettaisiin lisää 0,3
prosenttia, jolla korvattaisiin raskauden aikainen palkanmaksu,
sairaudesta aiheutuva palkka, sairaan lapsen hoidosta aiheutuva
palkka neljän päivän ajalta sekä sijaisen
ja työhön palaavan äidin tai isän perehdyttäminen
työtehtäviin. Tästä kustannuksesta
vähennettäisiin maksetut vanhempainrahat. On laskettu,
että tämä kustannus on työnantajaa
ja lasta kohti noin 7 000—10 000 euroa. Tässä siis
esitetään kattavaa mallia yhdessä laissa,
joka lisäksi helpottaisi hakua. Mehän kaikki tiedämme,
että jo tällä hetkellä kerätään
näitä maksuja 0,15 prosenttia. Ne kasaantuvat
Kelalle. Korvauksia ei haeta ennen kaikkea siksi, että hakumenettely
on monimutkainen eivätkä työnantajat
edes tiedä korvausten olemassaolosta.
Sitten kommentti vaihtoehtoisista malleista. Yksi vaihtoehto,
joka on ollut esillä, on se, että isät
ottaisivat enemmän vapaita. Tästä haluaisin todeta,
että tänä päivänä Suomessa
isät käyttävät 4 prosenttia
vanhemmuuden päivistä. Ruotsissakin, jossa edut
ovat huomattavasti korkeammat ja vanhempien rahallinen menetys isän
työn kautta on huomattavasti alhaisempi, vain 15 prosenttia vanhemmuuden
päivärahoista menee isille. Ruotsissa on keskusteltu,
voitaisiinko isät pakottaa ottamaan vähän
enemmän näitä vanhemmuuden lomia. En
toivo, että Suomessa jouduttaisiin pakkotoimiin, vaan lähtökohtana
olisi ainakin tämä työnantajien välinen
tasausjärjestelmä.
Toinen vaihtoehto, josta aikaisemmin on varmaan ollut joskus
keskustelua, on, että konkreettisen lapsen kohdalla konkreettisen
isän ja konkreettisen äidin työnantaja
jakaisivat nämä kustannukset. Voi vain kuvitella,
minkälainen byrokratia tästä syntyisi,
jos ruvettaisiin jokaisen lapsen kohdalla laskemaan sitä,
miten ne jakautuvat molempien vanhempien kesken. Tällä mallilla
on myös se haittapuoli, että kaikilla lapsilla
yksinkertaisesti ei ole isää.
Lopuksi vielä, kun tutkin tätä kysymystä ja soitin
Ruotsin riksförsäkringsverketiin, joka vastaa
näistä samoista kysymyksistä Ruotsissa,
niin siellä ensin ei ymmärretty, mitä edes
kysyin. Kun vihdoin selvisi, että kyse on siitä,
että Suomessa vanhemmuuden kustannuksia ei tasata työnantajien
kesken, niin huudahdus oli, että hyvänen aika,
oletteko näin takapajulla.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on varsin tervetullut
etenkin siitä syystä, että tämä ajatus
jakaa kustannuksia pääoma- ja työvoimavaltaisten
eli lähinnä naisvaltaisten alojen kesken on hallitusohjelmassa.
Siihen on jopa tasavallan presidentti ottanut myönteisen
kannan samoin kuin ministeri Mönkäre. Toivottavasti
tämä lakialoite osaltaan vauhdittaa tätä valmistelua.
Tämähän on äärettömän
olennainen ja keskeinen asia nimenomaan naisvaltaisten alojen, jotka
ovat samalla usein myös matalan tuottavuuden toimialoja, työllistämiskynnyksen
alentamiseen eli uusien työpaikkojen syntymiseen, eli pidän
todella tärkeänä, että tässä asiassa
voitaisiin edetä mahdollisimman ripeästi, varsinkin
kun TT ja PT yhdistyvät. PT on tätä ajanut,
TT vastustanut, ja toivottavasti myös tämän
työnantajaliiton sisällä löytyy
asiasta positiivinen yhteisymmärrys.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kyllähän Suomessa on selkeä lainsäädännöllinen
tavoite ja tarkoitus jakaa vanhemmuudesta koituvat kustannukset työnantajien
kesken tasapuolisesti. Sitähän tarkoittaa se,
että kaikilta työnantajilta kerättävästä sairausvakuutusmaksusta
0,15 prosenttia on korvamerkitty tähän tarkoitukseen.
Eri asia on sitten, että se korvaus näistä rahoista
jakautuu epätasaisesti, ja siihen löytyy monta
syytä sitten.
Nyt näiden rahojen kertymä on ollut vuodesta 1998
lähtien Kelassa sellainen, että silloin taso oli
64 miljoonaa euroa ja nyt viime vuoden kertymä oli 81 miljoonaa
euroa. Rahaa kertyy Kelaan, kun työnantajamaksuja kerätään.
Korvaukset ovat viime vuonna kaksinkertaistuneet aikaisempiin vuosiin
verrattuna, eli vuonna 2002 näitä vanhemmuudesta
johtuvia lomakustannuskorvauksia työnantajille maksettiin
13,3 miljoonaa euroa, ja nyt arvio viime vuodelle on kaksinkertainen,
27,5 miljoonaa euroa. Asiasta puhuminen, byrokratian purkaminen
on vähän auttanut tätä tilannetta,
mutta ei tämä meitä tyydytä,
ja sen takia jo nyt tällä hetkellä sosiaali-
ja terveysministeriössä työskentelee
kolmikantainen työryhmä, jolle on annettu tehtäväksi
edelleen miettiä erilaisia ratkaisumalleja. Ed. Cronbergin
lakialoitteessa niitä on hyvin huolellisesti ja perinpohjaisesti
käsitelty, ja minusta se on todella hyvä asia.
Me tiedämme, että nämä asiat
eivät korjaannu, ennen kuin työhönottotilanteessa
isä ja äiti ovat työhönottajan
näkökulmasta samanlainen riski vanhempainloman
käyttämisen osalta, eli siis nähdään,
että isä ja äiti voivat käyttää ihan
tasavertaisesti näitä vanhempainlomia. Myös
silloin ratkeaa varmasti joiltakin osin tämä naisten pätkätyöongelma,
joka harmittavaisesti on vielä julkisen sektorin ongelma.
Tosin kuntasektorilla on nyt viime aikoina lisätty pysyviä työsuhteita, mutta
ei ollenkaan riittävässä määrin,
ja valtiosektori on tässä hyvin huono esimerkki.
Me olemme ottaneet tämän asian tosissamme, työryhmä istuu,
ja minusta yksi ratkaisu nyt olisi ihan ensiksi se, että se
korvaus, joka maksetaan, voisi olla korkeampi, koska rahaa jää tällä hetkellä kaksi
kolmasosaa kerätystä käyttämättä. Ainahan
on vaikeaa, kun me puhumme matalapalkka-alojen työllisyyden
parantamisesta, lähteä työnantajan sivukuluja
nostamaan. Mutta käytettäisiin nyt ensin edes
se raha, joka tähän tarkoitukseen on tarkoitettu,
ja siinä mielessä olenkin toivonut, että työryhmä miettisi
ratkaisuja sen suhteen, voiko tuota korvausta lisätä.
Meillä on selkeästi yhteneväinen tahto
tämän asian korjaamiseen, ja minusta on ollut
erittäin hyvä, että myös työnantajapuoli
on lähtenyt vakavasti tätä asiaa tarkastelemaan.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerin vastaus oli tietenkin oikein hyvä,
tosin edelleen epätyydyttävä. Vastaamatta
jäivät kysymykset, miksi rahaa nykyjärjestelmässä jää käyttämättä,
ja jos näin on, mihin toimenpiteisiin ja millä aikataululla
ryhdytään, että työnantajat
tietäisivät, miten heidän tulee toimia
saadakseen sen korvauksen, johon he ovat oikeutettuja, kun heillä on työntekijä,
joka on jäämässä äitiyslomalle.
Tarja Cronberg /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ilolla pannut merkille, että suhtautuminen
tähän ajatukseen on positiivinen. Lähtökohtana
tämä 0,15 prosenttia, joka korvaa lomakorvauksia,
on kuitenkin niin pieni, että sillä ei ole merkitystä,
ottaen huomioon vanhemmuudesta työnantajille aiheutuvat
kokonaiskustannukset. Toivon, että se summa, jolla tätä korotetaan,
on niin merkittävä, että se todella poistaa
tämän epäkohdan eikä vain aiheuta
lisäbyrokratiaa. Tällöin sillä ei
ole yrityksille merkitystä. Lomakorvaukset ovat kuitenkin
erittäin erittäin pieni osa näistä kustannuksista.
Lisäksi psyykkisesti myös tämä raskauden
aikainen sairaus, 7 päivää, jotka työnantaja
maksaa, on erittäin huono signaali.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Miksi tätä rahaa jää käyttämättä,
niin minusta siihen on kaksi syytä. Toinen on se, että kaikki
työnantajat eivät hae, joko eivät tiedä,
eivät halua tai jostakin muusta syystä se jää hakematta.
Toinen on se, että mitä ilmeisimmin rahaa kerätään
enemmän kuin sitä tässä korvausjärjestelmässä kuluu,
jolloin minusta tuon kolmikantaisen työryhmän
pitää todellakin miettiä, että korvattaisiin
enemmän, niin kuin ed. Cronberg totesi, että ei
korvattaisi pelkästään tätä lomakustannusta
vaan korvattaisiin paljon muutakin siitä asiasta. Sitten
jos yhteiskunnassa syntyy vielä sellainen keskustelu, että jopa
sen jälkeen, jos kaikki tämä 81 miljoonaa
euroa käytetään, vielä senkin
jälkeen haluttaisiin enemmän korvata vanhemmuudesta
koituvia kustannuksia, sitten voitaisiin jopa puhua tuon korvamerkityn
rahan nostamisesta. Kyllä tästä voi ihan reippaasti
nostaa kaikki nämä elementit pöydälle,
sen verran iso asia tämä on nyt meidän
tulevaisuuttamme ajatellen, meidän työllisyysastettamme
ajatellen, koulutettujen naisten pätkätyösuhteita
ajatellen, ja kun kaikki tuntuvat sanovan, että tämä nykyinen
tilanne on väärin, niin pistetään
nyt kolmikanta sitten etsimään tähän ratkaisut.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ed. Cronberg on tehnyt todella hyvän
lakialoitteen ja erittäin puhutusta asiasta. Onhan jo vuosia
puhuttu nimenomaan vanhemmuuden työnantajalle aiheuttamien
kustannusten epätasaisesta jakautumisesta. Voin erittäin
lämpimästi kannattaa tätä ed.
Cronbergin lakialoitetta senkin vuoksi, että olen tehnyt
samasta asiasta keskustelualoitteen, josta nyt puhemiesneuvosto
valitettavasti päätti, että siitä ei
järjestetä keskustelua, mutta täällähän
me nyt keskustelemme, joten oman aloitteeni tarkoitus on nyt sitten
toteutunut ja olen siitä oikein iloinen.
Näissä debattipuheenvuoroissa jo aika paljon tätä asiaa
käytiin läpi. Kuitenkin on edelleenkin syytä pohtia
sitä, miksi Suomessa tilanne todellakin on se, että lapsen
syntymän yhteydessä perhevapaita käyttävät
pääasiassa naiset. Ongelmana on, kuten esimerkiksi
ed. Cronberg ja ministeri Mönkärekin totesivat — se
ei selitä kaikkea, mutta yksi ongelma se varmasti on — että erilaisista
perhevapaista eli äitiys-, isyys- ja hoitovapaista koituvia
kustannuksia ei korvata yrityksille täysimääräisesti.
Seurauksena on sitten se, että suurimman osan lasten hankkimisesta
koituvista kuluista maksaa äidin työnantaja.
Suomalaisten naisten ja miesten välinen palkkaero on
noin 20 prosenttia, ja tämä ei ole viime vuosina
juurikaan muuttunut. Yksi selittävä tekijä on
ehkä se, että suomalaiset työmarkkinat
ovat vahvasti jakautuneet mies- ja naisvaltaisiin toimialoihin siten,
että naiset työskentelevät yleensä hoiva-,
palvelu- ja opetustehtävissä, kun miehet taas
ovat naisia useammin teollisuuden palveluksessa. Tämä ei
kuitenkaan selitä kaikkea palkkaeroa, vaan kyllä siinä sitten
osaltaan jää selittämättömiä asenteita,
joista me nyt täällä keskustelemme. Uskon,
että mikäli eduskunta näitä muutoksia
haluaa, se tavallaan pakottaa hallituksenkin toimimaan.
Perhevapaista johtuvat kustannusrasitukset heikentävät
naisvaltaisten ja usein samalla myös työvoimavaltaisten
alojen mahdollisuuksia työllistää uusia
ihmisiä. Tämä kulujen yksipuolinen kohdistuminen
vaikuttaa suoraan myös naisten työmarkkina-asemaan,
ja etenkin nuorten naisten työllistyminen on heikompaa
kuin saman ikäisten miesten, ja tiedämme aivan
selvästi, että tämän päivän
Suomessa määräaikaiset työsuhteet
ovat yhä leimallisemmin nuorten naisten työsuhteita.
Yksi tyypillinen tasa-arvo-ongelma on juuri se, miten raskaana olevan
määräaikaisen työntekijän
työsuhde uusitaan. Työnantajat tässä nykyisessä järjestelmässä helposti
valitsevat sitten sen ratkaisun, että joko nuoria naisia
ei palkata tai sitten tällaista määräaikaista
työsuhdetta ei vaan uusita. Kaiken kaikkiaan on selvästi
näkyvissä se, että nuoriin naisiin suhtaudutaan työmarkkinoilla
vähemmän luotettavana työvoimana.
Ed. Cronbergin lakialoitteessa käytetään
mallia, joka on hyvin samanlainen kuin myös keskustelualoitteessa
esittämäni malli, ja ehkäpä meillä on
sama lähdekin ollut, mutta tämän oman mallini
pohjana olen käyttänyt muun muassa Palvelutyönantajien
laskelmia, ja erityisesti tämä kiinnostaa näitä työnantajia
sen vuoksi, koska naisethan näillä aloilla työskentelevät.
Palvelutyönantajien laskelmien mukaan työntekijän
lapsen syntymä maksaa työnantajalle palvelualoilla nettona
keskimäärin 7 670 euroa, kun näistä kuluista
on vähennetty Kelalta saatavat korvaukset.
Kuten tässä nyt on jo useammalla suulla todettu,
vuonna 94 kaikkien työnantajien sairausvakuutusmaksuun
lisättiin tämä 0,15 prosenttia korvamerkittyä osuutta
juuri vapaalle jäävän työntekijän
vuosilomakustannusten korvaamiseen. Näitähän
ei käytetä ollenkaan täysimääräisesti,
ei edes puolta tästä summasta kulu tällä hetkellä.
Vuonna 2003, kuten ministeri Mönkärekin totesi,
runsaat 80 miljoonaa euroa tätä kerättiin
ja 27 miljoonaa euroa sitä sitten työnantajat
käyttivät. Ed. Cronbergin mallissa on esitetty
tämän maksun nostoa. Itse voisin kyllä siinä mielessä tukea
ministeri Mönkäreen mallia, että käytetään nyt
ensin nämäkin rahat, ja ne kulut, joita sitten tästä voitaisiin
alkaa runsaammin korvata kuin tähän asti, olisivat
ensinnäkin tavallista runsaammat sairauspoissaolot raskausaikana.
Näistähän aiheutuu tämä velvollisuus
sairausajan palkan maksamiseen, ja työnantajille tulisi
tästä kerätystä rahasta korvata
nämä maksut. Toiseksi, äitiysvapaan aikainen
palkanmaksuvelvollisuus kuuluisi mielestäni luontevasti
tämän korvauksen piiriin. Kolmantena olisi äitiys-,
isyys- ja vanhempainvapaalta kertyvän täyden vuosilomapalkan
ja lomaltapaluurahan maksuvelvollisuus ja neljäntenä ainakin
palkanmaksuvelvollisuus, joka aiheutuu tilapäisen hoitovapaan
ajalta.
Uskon, että tämä nyt olisi ensimmäinen
kädenojennus tavallaan, ainakin poistaisi työnantajilta
näitä ilmiselviä syitä, minkä vuoksi
naisia täytyy työelämässä syrjiä.
Kuten kuulimme, ministeri Mönkäre hallituksen
puolelta tätä kannattaa ja ed. Cronberg lakialoitteella.
Opposition puolesta itse tätä kannatan. On vaikea
kuvitella, mikä on syynä siihen, että asia
ei etene, jos kerran kaikki ovat yksimielisiä siitä,
että jo nykyisen rakennelman puitteissa näitä perhevapaista
ja vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia voidaan tasata työnantajien
kesken. On todella ihmeellistä, jos kaikki ovat yksimielisiä,
miksi hallitus ei tätä tuo tänne. Onko
nyt kertomatta jotakin, mitä tässä salissa
ei ole sanottu? Onko ministeri Mönkäre hallituksessa
yksin tämän asian kannalla ja muut ministerit
sitä sitten vastustavat, vai mikä tämä lopullinen
viivytyksen syy on?
Kun lakialoite nyt lähtee valiokuntakäsittelyyn,
niin jos siellä kaikki puolueet ovat sitä mieltä,
että asialle ripeästi pitää jotain
tehdä, toivon, että valiokunta sitten valmistelee
tästä eduskunnan käsiteltäväksi
lain, joka voidaan hyväksyä, ja varmasti siihen
voidaan sitten ottaa näitä muita elementtejä mukaan,
jos kaikkea ei ole vielä lakialoitteessa huomioitu. Mutta
se on hyvä juttu, jos kaikki ovat yksimielisiä,
ja uskon, että nopeasti tämän kevään
aikana saamme tämän lainmuutoksen tehtyä.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen hyvin toiveikas ja iloinen tämän
lakialoitteen menestymisen suhteen jo sen keskustelun pohjalta,
mitä tänään on täällä käyty,
ja erityisesti olen ilahtunut siitä sävystä,
jolla ministeri Mönkäre asiasta keskusteli. Viime
keväänä, kun asiasta tiedustelin ex-pääministeri
Jäätteenmäeltä ja myös
kirjallisella kysymyksellä ministeri Mönkäreeltä,
asia ei ollut vielä näin pitkällä valmistelussa,
mutta nyt on jo selvästi tämmöistä konkretian
henkeä tässä, ja on hyvä, että tähän suhtaudutaan
laajalla rintamalla vakavasti. Tämä on meille
kaikille naisille yhteinen tärkeä asia. Tokihan
se on miestenkin etu, mikäli siinä elämänvaiheessa,
kun lapset ovat pieniä ja opintolainoja ja asuntolainoja
maksetaan ja on taloudellisesti tiukkaa, erityistä taloudellista
turvattomuutta ei lisäisi se, mikä tällä hetkellä on
todellisuutta, eli se, että perheen äiti tai wannabee-äiti kärvistelee
sarjoitettujen pätkätöiden maailmassa.
Toki täytyy muistaa, että jotkut pätkätyöt
ovat ihan haluttujakin, kuten esimerkiksi kansanedustajan paikka.
Näin feministin näkökulmasta tasa-arvon edistäminen
Suomenmaassa on joskus hankalaa sen takia, että loppujen
lopuksi sellaisia asioita on hirveän vähän,
mitä voi eduskunnan määräyksellä ja
päätöksillä ja puhujakorokkeelta
sanoa, että nyt tasa-arvo toteutukoon hep nyt, eipäs
enää syrjitä ja väheksytä naisia
ja kaikin puolin kannustetaan tasavertaisuuteen, koska se, että sukupuolten
välinen tasa-arvo todella toteutuisi, vaatisi aika syvällisiäkin
muutoksia ihmisten asenteissa ja arjen valinnoissa. Ne ovat aina
sellaisia, joihin vaaditaan semmoista kansalaisyhteiskunnan aktiivisuutta,
kansalaisjärjestöjen aktiivisuutta, yhteiskunnallista
keskustelua, jonka tuloksena voitaisiin päästä vaikka
siihen, että perheen sisällä vaikka tulisi
mieleen, että tottahan toki tämän vanhempainloman
voisi vaikka jakaa puoliksi tai niin, että isä jopa
ottaisi siitä isomman osuuden. Tällä hetkellä asenteet
ovat sen tyyppisiä, että se ei välttämättä tule
edes mieleen. Naiset eivät välttämättä itsekään
halua antaa isälle sitä roolia, ja työpaikoilla
saatetaan ihmetellä sen isän sitoutumista työhönsä,
joka jää vanhempainlomalle, vaikka sen pitäisi
olla itsestäänselvästi kaikkien oikeus.
Mutta kuten sanottu, sellaisia asioita on hirveän vähän,
mitä voi feministinä konkreettisina toimina edistää muuten
kuin kampanjoina ja keskusteluina. Tässä on meillä semmoinen
niin kuin ihana asia sikäli, että on konkreettinen
malli, mistä voidaan tutkimuksella täkkivarmasti
osoittaa, että tämä edistää sukupuolten
välistä tasa-arvoa työmarkkinoilla ja
myös toivottavasti jollakin aikavälillä kotona.
Hirveän useinhan on Pohjoismaissakin käyty kauhea
poliittinen riita jonkun tasa-arvotoimen osalta, vaikka aikoinaan Ruotsissa
positiivisen diskriminoinnin mahdollisuudesta, niin että ensin
käytetään joku hirveä määrä feministien
valtaisaa energiaa siihen, että saadaan laki läpi,
joka sitten käytännössä ei toteuduttuaan
olekaan johtanut faktisesti mihinkään parannuksiin.
Loppujen lopuksi kaikista niistä hyvistä hankkeista
ja asioista, mitä täällä politiikan
parissa edistetään, ei aina seuraa niitä lopputuloksia,
mitä on ajateltu, että niistä seuraa tai
voisi seurata. Mutta tässä on nyt sellainen konkreettinen
malli, joka kiistatta edistäisi sukupuolten välistä tasa-arvoa,
ja toivon todella, että tässä kolmikantatyöryhmässä ei
tapahdu sellaista miesvaltaisten alojen työnantajien vedätystä, jolla
onnistutaan vesittämään hyvä idea
ja tehdään joku niin puolittainen ratkaisu, että sen
käytännön vaikutukset ovatkin minimaalisia.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tosiaankin on tärkeää,
että annamme vauhtia sille, että kolmikannassa
tämä asia etenee. Jos katsotaan naisten palkkatasa-arvon
edistymistä, niin ei kolmikannalle pisteitä tämän tasa-arvon
edistämisessä voi antaa, ja on olennaista, että tämä asia
nyt edistyy. Viime vaalikaudella helpotettiin korvausten hakemista
ja vähän innostettiin isiä, mutta ei
tämä asia miesten kannustamisella parane, vaan
kyllä nämä vanhemmuudesta aiheutuvat
kustannukset on tosiaankin jaettava molempien vanhempien, niin nais-
kuin miesvaltaisten alojen kesken. Mikä se malli sitten
on? On erinomaista, että tässä on konkretisoitu
malli. On tärkeää, että niitä malleja tulee
myöskin lisää ja nyt ministeri Mönkäre tarkkaan
tutkii, mikä malli on paras vaihtoehto, ja todellakin tuo
sen kevään kuluessa tänne eduskunnan
käsittelyyn.
Naisten kannalta on hyvin tärkeää,
että päästään siitä ikäsyrjintätilanteesta
työhönottotilanteessa. Se, että naiset
ovat lisäkustannus, se, että me olemme äiti-riski,
niin se kyllä vakavasti vaikeuttaa naisten asemaa työmarkkinoilla
ja vaikuttaa siihen, miten me työpaikkoja saamme ja miten
meihin naisiin suhtaudutaan. Siksi tämän asian
hoitaminen on tasa-arvon kannalta aivan välttämätön,
ja sanoisin, että tämä on ehkä yksi keskeisin,
tärkein keino, millä voimme työelämän
tasa-arvoa edistää, ja tämä on
tietysti työllisyydenkin kannalta tärkeä,
mutta, arvoisa herra puhemies, ennen kaikkea haluaisin myös
todeta sen, että tämä perhevapaista aiheutuvien
kustannusten jako tasapuolisemmin on tärkeä myöskin naisyrittäjyyden
edistämiseksi, koska juuri vaikeus yhteensovittaa koti
ja perhe-elämää vähentävät
naisten halukkuutta ylipäätänsä ryhtyä yrittäjiksi.
Kyllä yrittäjilläkin pitää olla
oikeus vanhemmuuteen.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! On hieno asia, että ed. Cronberg
on tehnyt tällaisen lakialoitteen, ja toivotaan, että tämä johtaa
toimenpiteisiin. Nimittäin kyllä hallitus itse
hallitusohjelmassaan toteaa, että perhevapaista aiheutuvia
työnantajakustannuksia tasataan nykyistä enemmän.
Tämä on selvä lupaus, ja me odotamme
toimenpiteitä. Siitä on kyse.
Nykyinen tilanne on kuitenkin selvä epäkohta.
Jos ajatellaan, että meillä on mies paperikoneen
hoitajana ja nainen opettajana, tästä miehen työpanoksesta
suurimmat kulut ovat sen koneen käyttökuluja ja
opettajan kohdalla taas yhteiskunta joutuu maksamaan pääasiallisesti
kaikki kulut. Eli kun silloin lähdetään
tasaamaan näitä kuluja, mitä tulee siitä,
että äiti jää äitiyslomalle ja
vanhempainlomalle, niin kyllä ne ovat silloin yhteiskunnan
maksettavia, varsinkin kun julkisella sektorilla on naisilla niin
suuri osa työpaikoista.
Erityisesti tämmöinen ongelma naisen jäämisestä äitiyslomalle
korostuu tämmöisellä alalla kuin esimerkiksi
yksityisen hammaslääkärin palkkaama hammashoitaja.
Ystävättäreni, puolipäiväinen
yksityinen hammaslääkäri, joutui yhtenä vuonna
palkkaamaan kaksi hammashoitajaa, koska molemmat jäivät,
taikka itse asiassa kolmannen, koska kaksi jäi vuodessa äitiyslomalle.
Siltä vuodelta ystävättäreni
ei saanut mitään palkkaa tästä yksityisestä hammaslääkärin työstään.
Se on erittäin suuri kulu siis yhä edelleen.
Näitten vanhempien lomien ja muiden epätasainen
jakautuminen tällä hetkellä on johtanut
tähän naisten pätkätyöhön,
mistä täällä on puhuttu tänään.
En kuitenkaan menisi ihan yhtä pitkälle kuin ed.
Meriläinen äsken, että on tarpeen, että naiset
ja miehet tasan jäävät äitiyslomille
ja vanhempainlomille, koska täytyy muistaa, että niin kauan,
kun miehet saavat parempaa palkkaa, on perheen elatus kiinni siitä,
kumman tulojen mukaan saadaan vanhempainpäivärahaa.
Myöskin tietystikin yleensä silloin, kun mies
saa pienempää palkkaa, niin silloin mies omien
tuttavieni piirissä on jäänyt sitten
vanhempainlomalle. Eli se, kenen palkalla eletään,
ratkaisee hyvin pitkälti sen, kuka on vanhempainlomalla.
Mutta näitä kuluja työnantajille
syntyy siis vanhempainlomien lisäksi sairaan lapsen hoidosta.
Nainen on usein se, joka jää kotiin käytännön syistä.
Näin sen takia, että mies on usein uraa tekemässä ja
nainen sitten jostain syystä on joko opettajana, jolla
ei ole mitään uraa tiedossa, tai sairaanhoitajana,
jolla se työ ei muutu, vaikka kuinka tekisi pitkää päivää,
jolloin sitten ollaan tilanteessa, jolloin se nuori mies, joka on
perheen pääelättäjä,
saa parempaa palkkaa ja lähdetään siitä,
että hänen uransa täytyy turvata. Tämä on
selvä epäkohta. Tähän täytyy
keksiä keinoja, mutta niin kauan kuin faktat ovat faktoja,
niin sitä ei voi yhdellä lailla muuttaa, vaan
se vaatii suuria toimenpiteitä muualle.
Fakta on kuitenkin nykyisin, että synnytysikäinen,
ei ainoastaan nuori, vaan sanotaan, että minun ikäiseni,
synnytysikäinen nainen, on selvä riski työnantajalle,
ja tämä näkyy ihan selvästi
siitä, miten naista kohdellaan työntekijänä taikka
mahdollisena työntekijänä.
Yrittäjä-äideillä, kuten
ed. Sarkomaa äsken totesi, tilanne on kaikkein vaikein,
koska poissaoloja ei korvata, ja sosiaaliturva ylipäätäänkin
on äitiyspäivärahan suhteen ja muuten
palkansaajaa selvästi heikompi. Eli tässä on
ihan selviä asioita, mihin hallituksen on hyvin helppo
lähteä puuttumaan, jotka vaativat korjausta.
Äsken ministeri Mönkäre kertoi tästä hienoja lukuja,
mitkä ovat myöskin tässä Cronbergin
lakialoitteessa, että työnantajan sairasvakuutusmaksua
on korotettu ja tuottoarvo on 84 miljoonaa ja kuitenkin korvauksia
on maksettu 25 miljoonaa euroa ainoastaan. Kysyin tässä,
niin kuin monet paikalla olevat kuulivat, miksi kaikki eivät
hae. Vastaus oli, että kaikki eivät tiedä,
että näin voi tehdä. Kaikki työnantajat
eivät osaa hakea tätä rahaa. Siksi kysynkin:
miksi me emme voi kehittää automaattista korvausjärjestelmää? Jokaiseen
sairauspäiväraha-anomukseen työnantajan
tiedot kerätään, samoin palkkatiedot
ja palkkalausunnot erittäin vedenpitävästi.
Silloin pitäisi olla ihan helppoa kehittää automaattinen systeemi,
että kun vanhempainpäiväraha tai äitiyspäiväraha-anomus
tulee sisälle, niin tiedetään tarkkaan,
että 7 päivää pitää silloin
korvata automaattisesti työnantajalle. Puhutaan valtion rahoista,
valtion kassaan kerätyistä rahoista. Miksi pitää olla
sellaiset vaikeat järjestelmät, että työnantajalla,
joka voi olla pieni yritys, jolla aika menee sen yrityksen pyörittämiseen,
pitää olla lisäksi tietous pykäläviidakosta,
mistä ja millä tavalla pitää rahaa
hankkia, että saa korvauksen siitä, mitä on
oikeasti jo veroina maksanut, tässä tapauksessa
sairausvakuutusmaksuna. Miksi ei voida kehittää systeemiä,
joka automaattisesti toimisi? Kysyn tässä vaiheessa,
miten työnantajille tiedotetaan siitä, että tällaista
rahaa on nostettavissa, koska se on se nopein toimenpide.
Yhä edelleen toivon, että hallitus lähtee
toimimaan. Onneksi täällä on hallituspuolueista
yksi edustaja paikalla. Hän varmasti lähtee viemään sitä rakenteellista
muutosta siihen, minkälaisella automaattijärjestelmällä työnantajalle
korvataan nämä. Jo sillä saadaan nämä nykyisin
kerättävät 84 miljoonaa euroa vuodessa
erittäin hyvään käyttöön,
eikä välttämättä tarvitse
lähteä ensi töiksi nostamaan työnantajan
osuutta näistä rahoista. (Ed. Ahonen: Korjaan,
täällä on kaksi, myös ed. Esa
Lahtela!) — Pyydän anteeksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela on kyllä vuosien
mittaan ollut sillä tavalla objektiivinen, että hän
ei aina ole sitoutunut vain hallituksen huonoihin esityksiin, vaan
on myös kritisoinut niitä. Häntä voi
pitää myös sellaisena edustajana, joka
ei ole vain hallituspuolueen edustaja, vaan kansanedustaja.
Mutta, arvoisa puhemies, yhteiskunnassa on todella runsaasti
rakenteellisia tekijöitä ja rakenteita, jotka
pitävät yllä sukupuolten epätasa-arvoa.
Sukupuolten tasa-arvon toteuttamatta jääminen
pitää yhteiskuntaa tietyssä mielessä vinossa.
Vinolla pohjalla ei ole myöskään vielä tällä hetkellä vallassa
sinnittelevälle sukupuolelle, siis miehille, terveellistä seisoa.
Ja uskon, että tämän tyyppisten asioitten
ratkaiseminen on koko yhteiskunnan kehityksen kannalta erittäin
tärkeää, myös miesten näkökulmasta.
Ministeri Mönkäreen puheenvuoro täällä oli hyvä.
Hän osallistui hyvin keskusteluun. Todellakin ministerien
pitäisi enemmän ja useammin osallistua myös
lakialoitteiden lähetekeskusteluun. Tässä tapauksessa
tämä oli varmasti erityisen perusteltua. Ed. Lapintie
on, niin kuin hän jo kertoi, yli sata nimeä kerännyt
ajankohtaiskeskustelualoitteen taakse jo aikaisemmin tässä asiassa;
ed. Meriläisen feministinen energia tuli täällä esille.
Uskon, että näillä kaikilla energialähteillä,
kokemuksilla sekä naispuolisten kansanedustajien että miesten
puolelta — ja unohtamatta puhemiestä, joka tunnetusti
on myös varmasti tällaisten asioitten edistäjä — koko
eduskunta yhdessä pystyisi tämän asian
toteuttamaan. Näin ollen tällä aloitteella
on hyvä nousubaana.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluaisin aivan lyhyesti kommentoida sitä,
miksi näitä rahoja, joita nyt jo kerätään,
ei haeta ja miksi tiedottaminen niistä ei auta. Kyseessä on pieni
lomakorvaus, vanhemmuuden isyys- ja äitiyspäivistä kerääntyvät
lomarahat. Ajatelkaa työnantajaa, joka on tilanteessa,
jossa voi valita miehen tai naisen, jonka palkkaa. Hän
ei ajattele, että saanpa tästä naisesta
myös tämän lomakorvausrahan, vaan kyllä hän
ajattelee, että nainen on riski ja että kustannukset
siitä ovat suuret.
Kyse ei ole tiedottamisesta, kyse ei ole pienistä summista.
Kyse on ihan aidosti siitä, että työnantajille
on luotava käsitys, että nainen, joka on raskaana,
ei ole taloudellinen rasitus. Rasitus hän on joka tapauksessa,
koska joudutaan vaihtamaan työntekijää.
Ehkä nainen on koulutettu juuri siihen tehtävään,
hän joutuu olemaan poissa pitemmän aikaa. Työnantajalle
aiheutuu siitä muita vaikeuksia, joita ei voi rahallisesti
korvata.
Tässä asiassa on kaksi tasoa. On korvaustaso, jonka
on oltava kunnollinen, ja siinä ei ole ainoastaan kyse
lomakorvauksista. Ja sen jälkeen ovat vielä nämä työnantajalle
vaihtuvista työntekijöistä aiheutuvat
kustannukset tai henkiset rasitteet, joita ei tietenkään
voi korvata. Tässä haluaisin korostaa, että tiedottaminen
ei auta, rahaa on kerätty, mutta sitä on aivan
liian vähän, jotta sillä olisi merkitystä.
Jos halutaan työllisyyttä lisätä,
jos halutaan lapsien määrää lisätä,
niin jotain on tehtävä nyt. Kysymys siitä,
että äidit ja isät ottaisivat yhtä paljon
näitä vanhempainvapaita, on Ruotsinkin esimerkissä jo
ikuisuuskysymys. Haluaisin mielelläni nähdä,
että nämä kysymykset ratkeaisivat tässä seuraavien
vuosien aikana. Ongelmat ovat täällä ja
nyt.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Cronbergin aloite on sinällään
ajankohtainen, aiheellinen ja hyvä. Tosin täällä kuultiin
ministeri Mönkäreen selitys ja tämänhetkinen
tilanne. Hallitus on ryhtynyt tältä osin toimenpiteisiin,
ja toivon mukaan sieltä tulee semmoinen esitys, joka on
tämän suuntainen, niin kuin ed. Cronberg tässä esittää.
Minusta voisi joitakin asioita kommentoida. Tuossa työhuoneessa
kuuntelin hyvin monennäköisiä käsityskantoja.
Ensinnäkin tasa-arvosta työpaikoilla: Itse pitkään
pääluottamusmiehenä ja ay-liikkeessä koko
ikäni toimineena voin todeta sen, jotta ainakin niissä työpaikoissa,
missä itse liikuin, niin siellä sinällään
palkkaustasa-arvo on kyllä kunnossa. Jos tehdään
samaa työtä, siitä maksetaan sama palkka.
Se on lähtökohta joka paikassa. Se on eri asia
sitten, jos tehdään eri töitä niissä työpisteissä ja
joku henkilö ei halua lähteä, onpa se
mies tai nainen, semmoiseen, jossa saa lisää liksaa
jostakin olosuhteesta. Jonkun liimasäiliön putsaukseen
tai piikkaukseen jollakin ilmavasaralla, muistan hyvin omalla työpaikallani,
ei kukaan nainen halunnut siihen lähteä. Mutta
jos olisi lähtenyt, niin sama olosuhdelisä olisi
tullut, ja niistä tulee niitä eroja sitten siihen keskituntiansioon.
Tosin meillähän on se ongelma, että meillä aloittain
ovat sitten tietysti jakautuneet nämä eri toimialat.
Niissä on kyllä kieltämättä se
ongelma, jotta jos katsotaan, että on naisvaltainen ala,
missä on enemmän naisia töissä,
niin jostain ihmeen syystä siellä se palkkakehitys
on ollut hitaampaa. Vaikka on tehty matalapalkka- ja naispalkkaeriä,
siitä huolimatta niitä ei ole onnistuttu nostamaan.
Mutta siellä alan sisällähän
tasa-arvo vallitsee sillä tavalla, että jos siellä on
miehiä, niin he saavat yhtä huonoa palkkaa kuin
naisetkin. Sitten virkamiespuolta en lähde arvioimaan,
miten siellä tapahtuu, koska se on oma viidakkonsa.
Kun kuuntelin ed. Meriläisen puhetta siitä,
jotta hän pelkäsi, että toivon mukaan
ne mörkömiehet eivät sitten siellä kolmikantaneuvottelussa
jyrää nyt näitä juttuja, niin
minusta se on aika kovasti sanottu. Ei nyt ihan näillä sanoilla,
mutta semmoinen henki on olemassa, että miehet olisivat
jotenkin mörköjä näissä jutuissa
eivätkä haluaisi tasa-arvoa luoda. Minä nimittäin
olen sitä mieltä, että Suomessa ei tässä tilanteessa
oltaisi tasa-arvon osalta — Suomi on nimittäin
mallikelpoinen maa — jos miehet olisivat haranneet vastaan.
Kyllä tämä on yhteinen kansallinen hanke
ollut koko ajan, että on pyritty siihen, jotta Suomi voisi
olla tässä tilanteessa kuin nyt ollaan.
Nyt pitää hoitaa kuntoon vielä tämän
tyyppinen ajattelu, joka yhä työnantajilla valitettavasti on,
jotta katsotaan se juttu, että nainen on riski, niin kuin
täällä on todettu, ei sen takia uskalleta ottaa
töihin, jos sattuu jäämään äitiyslomalle, koska
tulee kustannuksia. Tämä pitää saada
ilman muuta tasattua, jolloin ei tule sillä tavalla sitä ongelmaa,
että odotetaan, kun nainen tulee siihen ikään,
jotta ei tule enää raskaaksi, ja sitten ei taas
voi sen takia ottaa, kun on liian vanha ja siinä on vaara
jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, sitten
on sekin pää tukossa. Tämä on
näkyvissä ihan oikeasti työpaikoilla.
Muistan jossakin vaiheessa paikallisjohtajan aikanaan silläkin
työpaikalla, missä viimeksi olin, sanoneen, jotta
pitää katsoa, että ei ole telakoitumisiässä oleva
nainen. Minusta se on aika rumasti sanottu, mutta todellisuudessa
ilmeisesti siinä se totuus kuvastui niissä sanoissa,
miten ajatellaan.
Toivon, että tämä asia menee eteenpäin.
Tämä aloite välttämättä ei
mene eteenpäin, koska hallitus on ryhtynyt toimenpiteisiin,
mutta väliäkö sillä, kunhan
homma saadaan kuntoon.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Itse näen tämän
lakialoitteen itse asiassa laajempana kuin pelkästään
naisten työllistymiskysymyksenä. Katsoisin, että tässä on
näkökulmia, joita voidaan laajentaa moneenkin
eri politiikanteon haaraan.
Jos kuitenkin lähdetään pääministeri
Vanhasen hallitusohjelmasta, siellähän itse asiassa
on erittäin hyvät kirjaukset siitä, että naisten
asemaa tulisi työelämässä parantaa
ja edistää. Valitettavasti vain tähän
päivään mennessä ei ole muuta
kuulunut kuin ministeri Mönkäreen hyviä vakuutuksia,
että sillä saralla edetään.
Mielestäni tämä lakialoite toivottavasti
myös vauhdittaa sitä, että lihaa luiden
ympärille silläkin saralla ollaan saamassa.
Työllistymiskysymyshän tämä toki
on siitä näkökulmasta, että varsinkin
naisvaltaisilla aloilla työnantajakustannukset ja potentiaalinen
vaara joutua uusimaan ja maksamaan useampaa naista työntekijänä ovat
todellisuutta. Työnantajan näkökulmasta
toki myös se vaarantaa mahdollisuuksia työllistää,
eli se pitää myös huomioida, että useimmiten
joudutaan miettimään naisvaltaisilla aloilla,
onko mahdollista ottaa uutta työntekijää,
koska se riski on aina olemassa, että sitten uusi työntekijä jää raskauden
takia pois töistä hetkellisesti.
Toinen tietysti työllistymiskysymys on myös se,
että väittäisin, että tämä nykyinen
systeemi, jossa kustannukset kaatuvat naispuolisten työntekijöiden
työnantajille, lisää naisten pätkätöiden
tulevaisuutta, joka on selvästi jo näkyvissä muun
muassa palvelualoilla näissä uusissa työpaikoissa,
joita tälläkin hetkellä kovasti on syntymässä.
Näkisin, että tämä malli on
todennäköisesti tulevaisuudessa takaamassa sitä,
että myös naisten osalta myös vakituisemmat
työsuhteet ja pitempi tulevaisuuden suunnittelu on mahdollista.
Näkisin tämän itse asiassa myös
perhepoliittisena lakialoitteena. Pääministeri
Vanhanen on kovasti monessa paikassa kehottanut suomalaisia lisääntymään,
ja väittäisin, että tässä käsillämme
on juuri se ongelma, minkä takia muun muassa suomalaiset
naiset eivät tällä hetkellä lisäänny.
Kun Suomessa eletään kahden tulonsaajan talouksissa,
jos toisen tulonsaajan tulevaisuus vaarantuu sillä, että perhe
lisääntyy, käytännössä lapsen
hankkiminen koetaan syystä tai toisesta liian kalliiksi
investoinniksi. Tämä on erittäin valitettavaa.
Näinhän ei suinkaan pitäisi olla, että lapsia
suunnitellaan sen mukaan, onko siihen taloudellisia mahdollisuuksia
vai ei. Lapsen pitäisi olla aivan muista syistä toivottu.
Niinpä olen vähän hämmästynyt,
että tästä tehdään
kovin vahvasti naiskysymys. Minusta tämä on perhekysymys,
ja silloin olettaisin, että tämä koskee
yhtä lailla nuoria miehiä tai vähän vanhempiakin
miehiä, jotka ovat lisääntymisiässä ja
toivovat perheellensä laajennuksia.
Näen myös, että tämä on
koulutuspoliittinen linjaus. Tällä hetkellä hallitus
kovasti toivoo, että nuoret siirtyisivät mahdollisimman
nopeasti työelämään, ja näillä näkymin
juuri tästä syystä nuorten vastavalmistuneitten
naisten työelämään sijoittuminen
on hyvin epätodennäköistä, koska
työnantajat näkevät nuorissa naisissa
lähinnä menoerän, eivät tulevaisuuden
tekijää. Toivoisin, että tämän
kautta, jos vastuuta vanhemmuudesta laajennetaan vähän
suuremmallekin kansanosalle, todennäköisesti se
vaara, että pelkästään se, että naiset
saattavat joutua nuorella iällä jäämään äitiyslomalle,
olisi este työllistymiselle, poistuu.
Poliittisilla puolueilla itse asiassa on hirvittävän
vähän mielestäni tämmöisiä keinoja,
joilla edistetään tasa-arvoa työpaikoilla,
ja se keinovalikko, niin kuin täälläkin
on todettu, on hyvin usein kolmikantaisissa neuvotteluissa, joissa
työmarkkinaosapuolilla on tietysti merkittävä asema.
Käsitteillä oleva lakialoite kuitenkin on yksi niistä keinoista,
joilla myös poliittiset toimijat voivat osoittaa tahtotilansa
tasa-arvon edistämisen suhteen.
Tiedän, että toteutus ei ole kivuton, tiedän,
että työnantajapuolella on herättänyt
suurta vastustusta se, että lisätään
työnantajapuolen maksuja ja kustannuksia, mutta tiedän
myös, että ne työnantajapuolet, joille
todennäköisesti taas tämä saattaisi
tuottaa helpotuksia, ovat kovin hiljaa; niin kuin tyypillistä aina
on, että se, joka saa, on hiljaa, mutta se, joka on jäänyt
saamatta tai on vaarassa menettää jotakin, pitää enemmän ääntä itsestään.
Varmasti tätä toteutusta kannattaa miettiä ja
hyvin harkita, miten se markkinoidaan plus miten se toteutetaan
sitten tulevaisuudessa.
Erityisen iloinen olin itse asiassa tämän
lakialoitteen kohdalla siitä, että vaikka
kovin sankka joukko tätä ei ollutkaan allekirjoittanut,
joukossa on kuitenkin myös hallituspuolueiden edustajien allekirjoituksia.
Kohtuullisen arvovaltaisiltakin henkilöiltä aloitteentekijä on
saanut allekirjoituksia tähän. Ed. Esa Lahtela
edellä kertoi, että miehilläkin on kovasti
tarvetta edistää tämän tyyppisiä hankkeita.
Olisin kuitenkin toivonut, että allekirjoittajien joukossa
olisi ollut muitakin kuin vihreitä miehiä, eli
tämä mielestäni kertoo sitä,
että valitettavasti tämä työllisyyspoliittinen, talouspoliittinen,
perhepoliittinen ja koulutuspoliittinen kysymys, mikä tähän
lakialoitteeseen liittyy, nähdään näköjään
vain ja ainoastaan naisten asiana.
Keskustelu päättyy.