4) Laki kiinteistöverolain 3 §:n muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Viime aikoina on kuultu painavia puheenvuoroja
rantarakentamisen edistämisen puolesta. Pääministeri
Vanhanen linjasi aivan oikein, että rantarakentaminen,
ranta-asuminen, niin vakituinen kuin kesäasuminenkin, kuuluvat suomalaiseen
elämänmuotoon ja ovat yksi suomalainen vahvuus.
Samoin ministeri Enestam on sanonut edistävänsä omalla
tahollaan rantarakentamista myös jatkossa. Kuitenkin rantarakentamisen
esteitä on myöskin olemassa ja aivan erityisesti
ympäristöhallinnon puolella. Niinpä edistäminen
tarvitsee myöskin toimintatapojen muutosta mutta myös
joitain lainsäädännön muutoksia.
Rantarakentaminen on yhtäläistynyt, ja kesäasunto
ja vakituinen asunto ja asuminen ovat lähentymässä toinen
toisiaan monestakin eri syystä. Mökeillä vietetään
yhä enemmän aikaa, se aika taitaa tällä hetkellä keskimäärin
olla siinä 120 päivän tienoilla vuodessa.
Mökkien varustetaso on kaiken aikaa parantunut, ja myöskin
kesäasuntoja muutetaan vakituisiksi asunnoiksi. Tässäkin
asiassa on yksi mielenkiintoinen piirre, joka estää vakituisiksi
asunnoiksi muuttamista. Monessa tapauksessa ympäristökeskukset
eivät ole tätä suopein silmin katsoneet
vaan ovat todenneet, että kunnille aiheutuu tästä lisäkustannuksia,
kun asutusta siirretään rannoille, ja näin ollen
ovat sitten joko valittaneet tai eivät ole myöntäneet
poikkeuslupia eivätkä näin ollen ole luottaneet
kuntien harkintakykyyn tehdä niille oikeita päätöksiä,
mitä suuresti ihmettelen.
Niinpä olen samaa mieltä kuin ministeri Enestam,
kun hän on todennut, että tällaisen asian,
kun kesäasunto muutetaan vakituiseksi asunnoksi, on voitava
olla ilmoitusasia eikä tarvitse raskasta lainsäädäntö-
ja muita kuulemiskierroksia vaan pitäisi olla ihan itsestäänselvyys.
Rantarakentamisen ohjeistusta ollaan myöskin tällä hetkellä rantarakentamisoppaan
muodossa valmistelemassa ympäristöministeriössä, ja
toivonkin, että tähän oppaaseen tulee
Suomelle ominaisia asioita, muun muassa selkeät määrittelyt
siihen, miten eri alueelliset ympäristökeskukset
toimivat, jotta tuo toiminta on yhteismitallista kaikkialla maassa,
ja mikä esimerkiksi on rakennusten etäisyys rannasta,
ettei tällaisia 200 metrin etäisyysvaatimuksia
enää siellä ole vaan että siirrytään
ihan toisenlaisiin lukemiin. Samoin kiinnitän huomiota
myöskin muunnetun rantaviivan määrittelyyn
ja siihen, että jos rantaviivaa todellisuudessa on vaikka
2 kilometriä, muuntokertoimen jälkeen sitä onkin
enää kilometri. Sillä rajoitetaan rajusti
rakentamisoikeutta ja sitä kautta rantojen käyttömahdollisuuksia.
Kuitenkin nykyisellään laki edellyttää esimerkiksi
jätevesiasioissa hyvinkin seikkaperäisesti, minkälaiset
niiden on myöskin rannoilla asumisessa oltava, ja näin
ollen kuormitus ympäristölle on kyllä hyvin
hallinnassa.
Herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen, jolla puututaan kiinteistöverolain
muuttamiseen niin, että kun rantakaava-alueesta on kysymys, vain
luovutetut tontit tulisivat kiinteistöveron piiriin eivätkä luovuttamattomat,
jotka olisivat edelleenkin maatalous- ja metsämaata. Tämä lakimuutos
toisi tullessaan selkeän piristysruiskeen rantatonttikaupalle.
Tällä hetkellähän kysyntä selkeästi
ylittää tarjonnan: meillä rantakaava-alueita
ja sitä kautta tontteja on pilvin pimein, näin
voi sanoa, kymmeniätuhansia kappaleita, mutta ne eivät
tule myyntiin. Yksi selkeä syy siihen on se, että tällä hetkellä lainsäädäntö tekee
sen
kannattamattomaksi tai ainakin sen kannattavuus huomattavasti huononee,
koska jos oletetaan vaikka, että on 35 rantatontin rantakaava,
ja kun ensimmäisen tontin tästä kaavasta
myy, kaikille jäljellä olevillekin 34 tontille
asetetaan sen jälkeen kiinteistövero. Näin
ollen se kustannus, joka tästä aiheutuu, on kohtuuton,
ja niinpä tässä lakialoitteessa ehdotankin,
että tästä menettelystä luovutaan
ja sitä mukaa, kuin rantatontteja erotetaan ja luovutetaan,
niille asetettaisiin myöskin kiinteistövero.
Sen lisäksi, että tällä vastattaisiin
kysyntään, tällä olisi myöskin
selkeästi talouselämää vilkastuttava
vaikutus niin rakentamisen osalta kuin muutoinkin. Kesäasukkaiden
käyttämät palvelut tällä hetkellä loma-asuntokunnissaan
ovat erittäin merkittävä tulonlisä sen
kunnan yrittäjille ja kunnille itselleen, ja tällä omalta
osaltaan myös sitä lisättäisiin.
Suomessa riittää kosolti vielä rantoja.
Suunnitelmallisuuden täytyy olla aina mukana, se on aivan
selvä asia, mutta rakentamatonta rantaviivaa on Suomessa
niin paljon, että se sietää vielä huomattavan
määrän lisää rantarakentamista.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Lepän tekemää lakiehdotusta
kiinteistöverolain 3 §:n muuttamisesta. Kannatan
tätä siitä huolimatta, että meille
pohjalaisille ei noita rantoja ole siunaantunut niin, että niiden kaavoituksesta
olisi yksinomaan kysymys. Mutta katson, että tässä yhteydessä,
kun tämä asia menee jatkovalmisteluun, olisi syytä laajentaa tämä koskemaan
myös muita tonttialueita silloin, kun esimerkiksi kiinteistöllä tehdään
kaavoitustoimenpiteitä omakotitarkoituksiin.
Olisi huomattavasti oikeudenmukaisempi verotuskäytäntö verottaa
vasta sitten, kun on myyty, koska saattaa viedä pitkänkin
aikaa, kymmenenkin vuotta, kun myydään näitä tontteja
joko siitä syystä johtuen, että kysymyksessä on
suuri tonttialue, jossa on useita tontteja, tai myös sitten
siitä syystä johtuen, että myyntiverotus
saattaa koskettaa kiinteistön myyjää kovemmin,
jos esimerkiksi alue on ollut omistuksessa joitakin vuosia alle
kymmenen vuotta.
Tonttien myynti on edellytys rakentamiselle, ja sitä kautta
sillä on myös myönteinen vaikutus työllistämiseen.
Siinä yhteydessä, kun tätä lakipykälää aikanaan
kirjoitetaan, olisi ehkä parempi puhua suoraan kiinteistöön
kuuluvasta rakennusalueesta, koska tämä saattaa
koskea myös muuta kuin maatilaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lasse Hautala aivan erinomaisesti vielä jalosti tätä hyvää lakialoitetta,
jonka ed. Jari Leppä on tehnyt. Todellakin siinä kannattaisi
puhua kiinteistöön kuuluvasta ranta-alueesta.
Koska monet maatilat ovat muuttaneet tuotantosuuntaa, tuo oli ihan
aiheellinen tarkistus tähän aloitteeseen. Ed. Jari
Leppä on kiinnittänyt aivan oikeaan asiaan huomiota.
Suomessa tulee voida hyödyntää rantoja
niin vakituiseen asumiseen kuin myös vapaa-ajan asumiseen.
Meillä on nyt menty älyttömään
niin sanottuun rantojensuojeluun, joka ei todellisuudessa edes vaali
rantojen kuntoa, mutta on rajoitettu rantojen käyttöä niillä kaavoitustoimenpiteillä,
joita
viime vuosina on tehty ja parhaillaan tehdään.
Näillä on tietysti hyvä tarkoitus, mutta
nyt on menty kyllä tilanteeseen, jossa tarkoituksesta on
tullut itsetarkoitus ja kahle rantojen järkevälle käytölle.
Rakentamista rajoitetaan rantaosayleiskaava-alueella, ja tuo
alue ulottuu kaavamaisesti kunnassa kuin kunnassa 200 metrin päähän
rannasta, ja jos ajatellaan vaikkapa jokea, niin 400 metriä on
itse asiassa aluetta, joka kuuluu oikeusvaikutteiseen kaava-alueeseen.
Tällä alueella sitten kunnat ovat erehtyneet tekemään
rakentamiselle rajoitteita rakennusten koon suhteen jne., ja tämä kyllä koskettaa
syvästi jo aluetta, jota en ainakaan terveellä järjellä mieltäisi
rantamaisemaksi, rannaksi. Ainakin Keski-Suomessa, josta olen, siihen
mahtuu jo monta kumparetta ja mäkeä ja laaksoa
väliin, niin että siellä liki parinsadan
metrin päässä joen rannasta ei enää kyllä tiedä rannalla
olevansakaan, vaikka oikeusvaikutteinen kaava rajoittaa.
Todella toivoisin, että meillä otettaisiin
järkevä suunta rantojen hyödyntämiseen,
mihin tällä aloitteella ed. Jari Leppä on
halunnut pyrkiä. Rannat pitäisi saada käyttöön.
Myös metsätalouskäytön näillä rannoilla
pitäisi olla aivan normaalia. On hieman hassua, että määrätään,
että rantaan asti ei saisi hakata. Minusta olisi ihan parempi
siellä, missä aukko on tarvis tehdä,
toteuttaa ikääntyneen metsän päätehakkuu
rantaan asti ja uudistaa metsä sitten rannasta eteenpäin.
Tuollaiset parturoinnit, joissa jätetään
tietty vyöhyke rantaan hakkaamatta, eivät ainakaan
maisemaa miltään osin missään
kaunista. Ne ovat vain semmoista keinotekoisen tuntuista rantojen
"suojelua", johonka on ajauduttu.
Toivoisin täydellistä remonttia rantapolitiikkaan,
rantojen hyötykäyttöön, ja tällä aloitteella on
haluttu edistää juuri sitä, että maaseudulla rannat
olisivat hyödyllisessä käytössä.
Paluumuuttajat voisivat palata rannoille ja muuttaa vapaa-ajanasuntoja
myöskin pysyviksi asunnoiksi.
Arvoisa herra puhemies! Toivon jatkojalostettuna mahdollisimman
myönteistä käsittelyä ed. Jari
Lepän lakialoitteelle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Leppä on tehnyt hyvän
aloitteen. Mietin tätä lukiessa, jotta tällä on
tietysti kaksitahoinen vaikutus. Jos olisi ne ed. Lepän
mainitsemat 35 tonttia jollakin alueella ja ensimmäinen
myydään, niin siinähän tapahtuu
niin, että sitten pitää myydä äkkiä nopeasti
kaikki, jolloin semmoinen nopea prosessi tapahtuisi. Mutta näkisin
kuitenkin tämän aloitteen ajatuksen ja hengen
hyvänä. Siinä mielessä sitä ajatusta,
jotta sitä mukaa kuin myydään, tulisi
kiinteistöveron piiriin, kyllä minä kuitenkin
enemmän kannatan kuin sitä ajatusta, että tulisi
tämmöinen paniikinomainen myyntitilanne, joka
pitäisi toteuttaa.
Mutta kaiken kaikkiaan tähän rantarakentamisasiaan:
Mitä edelliset puhujat ovat todenneet, se on kaikki ollut
asiaa. Jos lentokoneen ikkunasta katsoo Järvi-Suomen alueella,
miten paljon meillä on rantoja, miten paljon vettä,
niin vaikka jokainen suomalainen tekisi mökin sinne, niin rannat
eivät vieläkään loppuisi meiltä.
Meillä on olemassa säännöksiä,
jotka kuitenkin rajaavat sen, jotta me emme voi saastuttaa. Jätevesimääräykset
ovat sen verran tiukat ja ohjeet, mitä pitää tehdä,
miten käyttäytyä, ja muutenkin rakentamissäännökset
sillä tavalla, jotta rakennus ei häiritse vesille
päin yhtään ihmisten silmää siinä.
Päinvastoin pitää ihmetellä tiukkuutta,
mikä meillä on ollut tässä kaiken
kaikkiaan. Se varmasti lähtee — vihreitä täällä salissa
ei ole — niiden arvojen pohjalta, elikkä täältä Helsingistä käsin
esimerkiksi ollaan meitä moittimassa, miten pilataan kaikki
rannat ja huonosti kohdellaan ympäristöä.
Mutta jos katsoo tuota Hakaniemen rantaa, niin siinähän
on rakennettu isoja taloja, pilattu hyvä merimaisema, ja
kadut ovat ihan rantaan kiinni. Eikö siinä pitäisi
olla semmoinen suojavyöhyke? Jos katsoo, miten meillä rakennetaan mökit,
niin sinnehän yleensä puita jätetään.
Eihän koskaan hakata aukeaksi järvelle päin,
kaikkia puita pois, vaan mieluummin ollaan vähän
pimennossa. Sen takia täällä helsinkiläiset
vihreät voisivat käydä tekemään
semmoista politiikkaa, jotta tuohon rantaan pitää saada
semmoinen viherkaista, jotta mereltä tulevat laivat eivät
edes tätä kaupunkia näe.
No, se jääköön omaan arvoonsa,
mitä tässä sanoin. Idea kuitenkin on,
että meitä tullaan komentamaan ja katsotaan, että me
olemme turmelijoita tuolla maaseudulla, kun pidetään
hyvää huolta kuitenkin ympäristöstä ja
myös lupapolitiikalla.
Mutta näkisin hyvänä sen ajatuksen,
mitä tässä edelliset puhujat ovat puhuneet,
jotta pitäisi saada suopeampaa suhtautumista tähän
ranta-asutukseen ja siihen, jotta sinne voidaan rakentaa, mutta
kuitenkin sillä ehdolla, jotta ei pilata maisemaa, ei pilata
luontoa — sanotaan niinpäin. Jos sinne tehdään
mökki, niin äijä vähän siinä tietysti
pilaantuu ja siellä joku ikkuna saattaa näkyä tai
vuorilauta sinne järvelle päin, mutta sehän
on elämää. Se on sen merkki, että maassa
asutaan ja ihmiset ovat voineet mennä semmoiseen paikkaan
asumaan, jossa he haluavat asua ympäri vuoden mahdollisesti,
eivät pelkästään kesäaikaan.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yksi Suomen menestystekijöistä on
ollut aina koko maan rakentaminen ja asuminen. Suomi on tarvinnut
ja tarvitsee jatkossakin elävän ja vireän
maaseudun. Suomalaisessa hyvinvoinnissa on alueellisella tasapainolla
vahva asema. Aluekehityksen myönteiset tulokset osoittavat, että siihen
kannattaa sijoittaa. Aluepolitiikkaa siis tarvitaan. Maan kaikkia
osia on syytä kohdella tasavertaisina ja kehityskykyisinä,
ja nykyisen aluepolitiikan avainsanoja ovat omatoimisuus, vankka
yhteistyö sekä hajautettu ja maakunnallinen päätösvalta.
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Jari Lepän
tekemä lakialoite 16/2004 vp on osaltaan tätä aluepolitiikkaa
parhaimmillaan. Yksityisten alueiden kaavoittamista todella hidastaa
tieto tulevasta kiinteistöverosta sen jälkeen,
kuin yksi tontti suuresta kokonaisuudesta on myyty. Näiltä osin toivon,
että tämä lakialoite lähtee
asianomaisessa valiokunnassa hyvin nopeaan käsittelyyn,
ja kun täällä on esitetty näitä jatkojalostustoimenpiteitä,
niin pyytäisin ottamaan ne huomioon.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Jari Lepän lakialoite on
mielestäni erinomaisen hyvä ja tulee erinomaisen
hyvään aikaan, koska meillä on tässäkin
talossa keskusteltu muun muassa aluepolitiikasta ja siihen on juuri
tällä hetkellä paras mahdollinen aika.
Tarkoitan sillä sitä, että meillä on
muuttoliike tässä maassa ollut todella huolestuttava
ja keskittyminen kaupunkeihin on aiheuttanut sen, että pienet maaseutukunnat
tänä päivänä voivat
huonosti tai todella huonosti.
Se ongelma, minkä ed. Jari Lepän lakialoite tuo
esille, on todella polttava, koska on suuri vääryys
se, että sellaisesta omaisuudesta lähdetään verottamaan,
joka on tavallaan kaavan myötä tullut myyntikelpoiseksi,
mutta ei vielä myyty. Tämä nimenomaan
aiheuttaa sen, että tämä jäykistää näitä maaseudun
kehittämismahdollisuuksia ja tekee ne jopa mahdottomiksi.
Tavoitehan yleensä kaavoituksella on se, että ohjataan
rantarakentamista niin, että se on suotuisaa sekä sen lähiympäristölle — tarkoitan
sille järvialueelle, missä tämä kaava
sijaitsee — että sitten sille koko lähiympäristölle,
jolloin ihmisiä muuttaa pikkuhiljaa asumaan.
Tänä päivänähän
meillä on esimerkiksi jätevesikäsittelyssä asiat
jo hyvin hallussa, puhdistusjärjestelmät tunnetaan,
rakentaminen osataan, elikkä kysymyksessä ei ole
enää millään muotoa ympäristöasia,
vaikka jotkut piirit tahtovat sitä aktiivisesti tuoda esille,
että kysymyksessä on rantarakentamisessa aina
ympäristön pilaaminen. Näinhän
ei suinkaan ole.
Sitten jos katsotaan aluepolitiikan kannalta aluetaloutta, kun
ihmisellä on Suomessa oikeus lain mukaan valita asuinpaikkansa
sieltä, mistä haluaa, jos tämä mahdollisuus
käytetään maksimaalisesti hyväksi,
se tarkoittaa sitä, että hyvin moni suomalainen
lähivuosina ja lähivuosikymmeninä voi
valita asuinpaikakseen esimerkiksi järvenrannan kotiseudullaan.
Kun meillä on tuhansia järviä tässä maassa,
niin se tarjoaa hyvin monelle ihmiselle mahdollisuuden esimerkiksi eläkepäiviään
viettää kotiseudullaan järven rannalla,
mikä on ollut suomalaisten haave kautta historian. Kuntien
taloudelle tällä on erittäin positiivinen
merkitys. Se aiheuttaa lisää työtä,
paikkakunnalle rakennustyötä, erilaista muuta
taloudellista toimintaa, kauppatoiminta viriää,
aluetalous viriää.
Kun katsoo sitten esimerkiksi tekniikan suomia mahdollisuuksia
esimerkiksi etätyön suhteen, siirtyä esimerkiksi
taajamasta kauemmaksi maaseudulle, vaikka järven rannalle
asumaan, niin meillähän on mahdollisuus tänä päivänä saada
vaikka kuinka hyvät it-yhteydet maaseudulle. Esimerkiksi
kotikunnassani Ilomantsissa on jo monissa kylissä valokaapelit
vedetty, että pystyy olemaan laajakaistayhteydessä ihan
mihin tahansa. Tietokoneen saa minne tahansa mökin nurkkaan,
kun laajakaistayhteydet on sinne vedetty, elikkä sekään
ei periaatteessa enää rajoita sitä, missä ihminen
asuu.
Jos ajatellaan sitä, että ihminen tekee esimerkiksi
etätyötä vaikka jossakin Keski-Suomessa
ja asuu vaikka yli puolet vuodesta siellä, niin sillä on
sen aluetalouden kannalta erittäin suuri merkitys. Voisi
sanoa, että tämä ed. Jari Lepän
aloite on nimenomaan parhaasta päästä siinä mielessä, että tämä ei
ole kikkailua, vaan tämä on tilanne, jossa tunnustetaan,
että vain myydyiltä tonteilta sitä veroa
saa kantaa, muu on tavallaan lepäämässä.
Nykyinen tilanne, jossa koko kaava-alueelta joutuu maksamaan kiinteistöveroa,
on mielestäni epäoikeudenmukainen, ja sellainen,
mikä on epäoikeudenmukaisuus, sehän pitää oikaista. Toivon
hartaasti, että ed. Lepän lakialoite saa valiokuntakäsittelyn
aikana myönteisen käsittelyn ja tulee hyväksytyksi
valtaisalla ääntenenemmistöllä tässä salissa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Kiinteistöverolain muutosesitys, jonka
ed. Leppä ja muut ovat tehneet, on perusteltu varmasti,
ja sillä edistettäisiin järkevää rantojen
rakentamista. Meillähän rakentamattomia rantoja
tässä maassa kyllä tänä päivänä löytyy,
ja niiden järkevä rakentaminen sekä vapaa-ajan
että myöskin vakituisiksi asunnoiksi olisi ja
on järkevää. Ennen kaikkea, kun halukkuutta
on muuttaa nimenomaan maaseudulle, haja-asutusalueelle, ja ennen
kaikkea rantatontit ovat kysyttyjä, niin tämä lakialoite
on erittäin hyvä ja perusteltu.
Mutta kuitenkin, hyvät edustajat, jotka täällä paikalla
olemme, tiedämme nämä käytännön
menettelytavat, että niin hyvä kuin ed. Lepän
aloite on, joka tulee nyt valtiovarainvaliokuntaan, käytäntö vain
on niin, että nämä lakialoitteet, kun
ei täällä ole edes sataakaan nimeä,
eivät tahdo pelkässä valiokunnassa mennä eteenpäin.
Toivoisinkin, että tämä lakialoite olisi
herätteenä hallitukselle ja hallitus, valtiovarainministeriö,
toisi kiinteistöverolain muutoksen, jossa tämä asia hoidettaisiin,
että se saataisiin nytkähtämään eteenpäin.
Uskon, että me kaikki, jotka nyt olemme tässä salissa,
olemme ehdottomasti sitä mieltä, että tämä on
perusteltu ja hyvä ja että veroa ei pitäisi
koko kaavoitetusta rannasta maksaa, kuten tällä hetkellä joudutaan
menettelemään, jos laki on nykyisen kaltainen.
Toivon todella tälle hyvää menestystä,
mutta realiteettina tiedän, että näin
valitettavasti ehkä ei tule käymään.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Lähetekeskustelussa olevan ed. Lepän
ym. lakialoitteen tavoite on perusteltu. Meillähän
on runsaasti vesistöjä ja rakentamiseen sopivia
rantoja. Tästä on tässä salissa
keskusteltu useiden vuosien aikana.
Viime vuosina tonttien kysyntä ja vapaa-ajan asuntojen
rakentaminen on vilkastunut, mikä on myönteinen
kehitys. Samaan aikaan vapaa-ajan asuntojen vuotuinen käyttö on
myös lisääntynyt. Tämän
on mahdollistanut osaltaan tietoyhteiskunnan kehitys. Kunnissa ja
maakunnissa tämä suuntaus on koettu myönteisenä.
On nähty, että vapaa-ajan asukkaat osaltaan turvaavat
myös vakinaisten asukkaiden palvelujen säilymistä.
Kaikin tavoin on nähty tärkeänä,
että myös vapaa-ajan asukkaiden määrää kyettäisiin
lisäämään. Se tuo osaltaan myös
taloudellista toimeliaisuutta muun muassa rakentamisen muodossa.
Me kaikki tiedämme, että tämän
suuntainen asia, mikä lakialoitteessa nostetaan esille,
on osaltaan ollut estämässä tonttien
saantia. Mielestäni tähän kysymykseen
pitäisi myös hallituksen piirissä ja
eritoten siellä paneutua vakavasti, kun nyt kyseistä kiinteistöverolakia
ilmeisesti muutoinkin tullaan ainakin eräiltä osin
muuttamaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun eduskunta käsittelee nyt
tämmöistä niin sanottua tärkeämpää lainsäädäntöä edustajien
tekemän esityksen perusteella, niin katson, että kun
eduskunnassa läsnä edustajista on niin sanottu
jämerämpi siipi, niin tämä kyllä tarvitsee minunkin
näkemykseni ja puheenvuoroni tähän asiaan.
Jämerämpi siipi niin, että tämä siipi,
joka täällä nyt salissa istuu erikseen
heitä nimeltä luettelematta, on kuitenkin tämän
suomalaisen maaseudun, talonpojan, yhteiskunnan ja koko maan puolustajia,
enkä näe heistä, vaikka ed. Vilkuna yrittääkin
esiintyä kaupunkilaisena tässä asiassa,
yhtään Ruuhka-Suomen puolustajaa täällä paikalla.
Mutta edustajat kuitenkin kantavat kokonaisvastuullista huolta tästä maan
tulevaisuudesta. Tällä pohjalla silloin, jos maalla menee
hyvin, menee kaupungissakin ja päinvastoin eli tämä vuorovaikutus
toimii ja pelaa.
Mutta kun tässä tätä asiaa
katsotaan, syntyy vähän sellainen näkemys,
että tämä on vain yksin tämän
omistavan, huolta kantavan puolen asia. Mutta nostan tähän
esille yhden uuden näkökulman, sen liberaalisiiven,
mitä täällä eduskunnassa edustaa
monessa puolueessa moni semmoinen joukko, josta ei oikein tiedä,
onko heillä viiteryhmä oikea vai ei, ja muun muassa
vihreät ja vihreitten ympärillä olevat
nämä niin sanotut siipiveikot, jos näin
voisi sanoa, jotka ovat vihreämielisiä, mutta
kun eivät vaaleissa ole sieltä päässeet
läpi, ovat tulleet jonkun muun siivellä muuten
tänne.
Tämä koskettelee sitäkin asiaa katsottuna
sieltä, että niin kuin tässä aloitteen
pohjalla kerrotaan, kun myyt yhden tontin, joudut kiinteistöverolle
niistä lopuistakin ja sen jälkeen joudut myymään
ne loputkin. — Aina taso paranee, kun ed. Juhantalokin
saapuu tänne paikalle. — Tämä yhteiskunnan
suojelu, mitä tämä vihreä liike
hakee, on sellaista, että jos isäntä myy
tontin ja rakentaa itsellensä, vaimollensa tai lapsillensa
yhteisen kesäasunnon sinne ja ne loput viisi tonttia voivat jäädä sinne
paikalle eivätkä ne nouse verolle tai myytäväksi,
niin tässä tämä vihreä liike
edistyy sillä lailla, että ranta jää rakentamatta,
niin kuin he tuntuvat vaativan ja tahtovan monessa paikassa. Näin
katsottuna ei synny tarpeetonta myyntiä, jos ei ole oikeata
kysyntää oikealla hinnalla. Tätä teroitan
erityisesti, kysyntää oikealla hinnalla niin,
että kansalainen on valmis maksamaan tontista sellaisen
hinnan, että isännän kärsii
se myydä. Näin katsottuna ei voida ajatella, että tämmöistä arvonnousua,
mille arvo ei ole noussut, siitä rakentamattomasta tontista
mitataan ja kaivetaan verotuksen kautta tänne yhteiskunnan
pussiin. Ymmärrän erinomaisen hyvin, että näitä verokiihokkeita
käytetään taajamissa, missä on
todella kova pula tonttimaasta, houkuttimena, että maa
saadaan rakentamisen pariin. Mutta näitten rantojen osalta
tämä maailma on aivan toisenlainen ja tämmöistä tarvetta
ei ole olemassa.
Kaiken kaikkiaan kuulin erinomaisen hyvin, kun ed. Oinonen,
joka itseni lailla on asiantuntija näissä monissa
asioissa, puhui siitä, että 200:aa metriä lähemmäksi
rantaa ei pystytä rakentamaan eikä pystyyn nostamaan.
Kuulin myöskin, kun ed. Esa Lahtela puhui, joka on myöskin asiantuntija
näissä asioissa. Tämän osalta
pitää katsoa ja ymmärtää se,
että kaavoituksen kauttahan syntyvät ja tulevat
nämä rakennuspaikat sinne. Nyt, kun maassa on
tämmöinen buumi olemassa, että rantayleiskaavat
ulotetaan läpi valtakunnan pienimpienkin vesistöjen
rannoille, silloin syntyy näitä tontteja sinne.
Jos tämän kiinteistöverotuksen kautta
näitä verotetaan, se ei ole oikeata politiikkaa
tässä yhteiskunnassa, vaan pitäisi menetellä niin,
että ne säilyisivät, niin kuin aloitteessa
sanotaan, maa- ja metsätalousmaana ja verotettaisiin vaan
siitä tuotosta, mikä syntyy ja tulee.
Tietenkin tämä rantayleiskaavoitus, rantakaavoitus,
jos oikeudenmukaisesti asiaa ajatellaan, olisi pitänyt
tehdä 50 vuotta sitten, jolloin se kaikille rannan omistajille
olisi jakautunut tasapuolisesti eikä niin kuin nyt on tapahtunut,
että kun naapuri on myynyt kaikki, siinä on mennyt
senkin osuus, joka on säästänyt osan
rakennusoikeudesta kuitenkin, kun ei sinne enempää niitä tontteja
mahdu, taikka sanotaan, että vesistö ei sitä liikaa
kuormitusta tavallaan kestä. Sekin on tosin määrittelemättä,
mikä on se liika kuormitus ja milloin kuormitus on sopivaa
ja oikeaa.
Mutta se on kuitenkin selkeästi nähtävissä, että kansa
haluaa asua rannoilla hyvien teitten, hyvien palvelujen, hyvien
kulkuyhteyksien ja kirkkaan, kauniin, lämpimän
veden varrella. Tämän pohjalta toivon, että,
niin kuin ed. Väistö viimeksi puheenvuorossaan
totesi, tämä kiinteistöverolaki muutetaan,
ja kun se avataan ja hoidetaan, se tulee sellaiseen järjestykseen,
että tämä asia ei ole huoli enää sen
jälkeen. Kun tässä vuoden kuluttua taas
uusille valtiopäiville kokoonnutaan, tämä hyvä hallitus
varmaan saa tästä kunnon esityksen ja asia tulee
kuntoon ja järjestykseen. Vieläkin näen
niin, että kun vain hallituspuolueitten edustajat ovat
täällä paikalla, niin kyllä täällä näen
monta jämerää vaikuttajaa, jotka pystyvät
eduskuntaryhmiensä kautta hoitamaan semmoisen asian, että tämä homma
tulee kuntoon ja järjestykseen.
Herra puhemies! Tämä näin vaisusti
ja lyhyesti sanottuna, mutta tarvittaessa olen valmis jatkamaan,
ellei tämä asia muuten etene.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ed. S. Lahtelalle
lämpimät kiitokset, että olen päässyt
tähän arvokkaaseen jämerien edustajien
seuraan. Pidän suuressa arvossa tällaista kommenttia.
Sen lisäksi haluaisin vielä sanoa, että kun
puhutaan maaseudun kehittämisestä ja rakennusoikeuksista
yleensä, jos halutaan tässä maassa aluepolitiikkaa
yleensäkin harrastaa, niin halvin tapa harrastaa aluepolitiikkaa
on pitää maaseutu asuttuna ja rakennettuna. Tällaisten
veroloukkujen rakentaminen, että estetään
rakentamista esimerkiksi järvien rannoille, on mielestäni
vihoviimeistä aluepolitiikkaa, koska sillä viedään
yhä enemmän pois maaseudulta sitä elinvoimaa,
jota siellä nimenomaan tarvitaan. Palkansaajapuolella puhutaan
helposti kannustinloukuista, jotka aiheuttavat sen, että on
kannattavampaa olla tekemättä työtä kuin
tehdä työtä. Mielestäni tässä ed. Lepän
aloitteessa on maaseudun kehittämisloukusta kysymys, kun
verotusteknisesti pidetään tilanne sellaisena,
että sinne ei kukaan rakenna, vaikka sinne moni haluaisi
rakentaa.
Niin kuin edellisessä puheenvuorossani totesin, suomalaisilla
on oikeus valita asuinpaikkansa sen mukaan, mikä paikka
miellyttää. Nimenomaan tämä nykyinen
käytäntö, jota tällä lakialoitteella
pyritään torjumaan, on tällainen kehittämisloukku.
Toinen asia, joka jäi myös edellisessä puheenvuorossa
sanomatta, on se, että mielestäni siihen, että ympäristöministeriö on
tähän maahan rakentanut ja on edelleen rakentamassa
mielettömiä rakentamisen esteitä kaiken
näköisin verukkein, on kaiken maailman mielettömiä systeemejä,
rauhoitussuunnitelmia ja suojelusuunnitelmia, joissa suoraan sanoen
ei ole päätä eikä häntää,
tässä talossa pitää uskaltaa
puuttua, koska tässä on kysymys Suomen kehittämisestä eikä jonkun
pienen ryhmän kapea-alaisten näköalojen
ajamisesta.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Kun työhuoneessa kuuntelee niitä jämeriä puheenvuoroja,
joita täällä on tämän
asian yhteydessä esitetty, ei voi olla tulematta jatkamaan, vakuuttamaan
sen asian tärkeyttä, joka on tänään esillä ed.
Lepän aloitteessa. Tämä ed. Lepän
aloite antaa mahdollisuuden hivenen laventaa keskustelua juuri sillä tavoin
kuin täällä on tapahtunut, käsittelemään
koko rantakaavoituksemme problematiikkaa ja sitä, mihin
sillä pyritään ja miten se parhaiten
onnistuu.
Viime päivinä on julkisuudessa ja eduskunnassa
keskusteltu siitä, että täällä ei
muka ole asioita ja sen vuoksi edustajat turhautuvat. Tämän päivän
nuoremmat edustajat kokevat asioiksi ainoastaan, kun puhutaan koiran
hännän leikkaamisesta, puhutaan seksistä tai
samaa sukupuolta olevien avioliitoista. Silloin on sali täynnä väkeä ja
jaksetaan puhua päivätolkulla. Tämä asia,
joka perinteisesti on mitä lähinnä suomalaista
kulttuuria, suomalaisia ihmisiä, heidän elämänmuotoaan,
kiinnostaa jälleen näitä kymmenkuntaa
aktiivista suomalaista kansanedustajaa. Tässä pari viikkoa
sitten oli esillä perintökaaren uudistus hyvin
laajalta osin, asia, joka koskee meitä jokaista ihmistä.
Saatoimme todeta, että sama urhoollisten joukko suunnilleen
oli silloinkin täällä. Juuri ne asiat,
jotka ovat aineellista oikeutta ja meitä ihmisiä läheisesti
jokapäiväisesti koskettamassa, eivät
muka ole sitä, mikä on tärkeää asiaa ajettaessa
niitä asioita, joita hoitamaan ihmisten toiveiden mukaisesti
olemme tänne tulleet valituiksi.
Rantakaavoituksessa tärkeätä on juuri
se, että me, jotka edustamme korkeinta päätäntävaltaa, joudumme
vähän niin kuin ruikuttaen selittämään,
mitä me tahdomme, ja me välitämme kansan
tahdon. Järjestelmä maassamme on tullut sellaiseksi,
että meidän yläpuolellamme on näkymätön,
harmaa virkamieskoneisto asiantuntemuksineen, joka eroaa meidän
omasta tahdostamme, joka edustaa suomalaista tavallista ihmistä.
Kun ajat ympäristökeskuksessa jotain rantaa koskevaa
asiaa, juuri kun olet onnistunut vakuuttamaan pohjavesiä tutkivan
maisterin tai insinöörin, jolla asia on etenemässä,
eikös sieltä tule liito-oravaihminen vastaan taikka
joku muu tikan suojelija taikka madon etsijä. Olet aivan
mahdottomassa umpikujassa. Jos näiden kaikkien kanssa löydät
yhteisen ratkaisun, katsookin, niin kuin Väinö Raudaskoski
aikoinaan sanoi, joku risuparta järveltä ja sanoo,
että sinulla suomalainen on sopimaton maku. Et ymmärrä,
miten tämä aikomuksesi sopii tähän
maisemaan. Tämä on sellainen vanha kulttuurimaisema,
jota sinun sukusi ei ole milloinkaan ymmärtänyt
eivätkä sinun isäsi ja äitisi
ole ymmärtäneet. Ne vasta ovatkin ymmärtäneet.
Rantarakentamisessa tulee löytää sellainen sopu
ja rauha, johon ministeri Enestam on useissa puheenvuoroissaan viitannut,
jossa maanomistaja tietää oikeutensa ja se, joka
haluaa vapaa-ajan tai nykyisin yhä useammin pysyvän
rakentamisen siinä toteuttaa, tietää myös
oikeutensa, mihin hän voi tehdä, minne hän
voi suunnitella, mihin hän voi ajatella itse, minkälaatuisen rantarakentamisen
toteuttaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lepän lakialoite on synnyttänyt
mahdottoman hyvän keskustelun tänään
salissa. Täällä alkavat puhaltaa aivan
uudet, oikeansuuntaiset tuulet, maaseudun elinkeinoelämän
kehittämiseksi ja maaseudun elävöittämiseksi.
Ed. Leppä on aivan oikeaan asiaan kiinnittänyt
huomiota. Kuten jo aiemmin totesin, rannat pitää saada
käyttöön. Rantamaisema, asuttu, viljelty,
suomalainen rantamaisema, hoidettu metsä, olkoon se metsä sitten
missä vaiheessa rannan äärellä tahansa,
on kaunistus. Siinä kelpaa niin asukkaan itse kuin hänen
vieraittensa tai luonnossa liikkuvankin ihailla tuota maisemaa. Tämä meidän
tulisi tajuta. Kulttuurimaisemat ovat syntyneet juuri ihmisen, asutuksen,
työn ja kädenjälkien kautta rannoille.
Pellot, metsät, rakennukset, ne ovat sopeutuneet sinne
hyvin vuosisatojen ajan eikä ole tarvittu mitään
kahlitsevia eikä estäviä kaavoituksia.
Tämä periaate tulisi nähdä myöskin
jatkossa, ja todella toivon, että tämä hyvä keskustelu
tänä iltana olisi alku sille, että näistä kahlitsevista,
maaseudun kehitystä estävistä kaavoitusperiaatteista
voitaisiin siirtyä sellaisiin periaatteisiin, joilla edistettäisiin
kaikkinaista maaseudun elinkeinoelämän ja asumisen
parasta. Nämä ovat todella nämä rantakaavat jo
nyt maaseudun kehittämisloukkuja, ja niistä tulee
sellaisia entistä enemmän jatkossa, koska näitten
kaavojen vaikutukset alkavat tulevaisuudessa vasta näkyä.
Todellakin siellä on hyvin kahlitsevia rakentamisrajoituksia,
metsänhakkuurajoituksia on tulossa, ja nämä estävät
maaseudun kehittymisen. Tervettä talonpoikaisjärkeä tarvittaisiin
kaavoitusperiaatteisiin.
Tämän nimenomaisen aloitteen osalta sitten vielä.
Kuntapäättäjät ovat aika kiperässä tilanteessa,
kun kunnallistaloudet ovat kireät. Olkoon maassa minkä niminen
hallitus tahansa, niin tosiasia on se, että kuntapäättäjät
ovat ahdingon alla, tiedän sen varsin hyvin itsekin, ja
näin ollen kuntapäättäjät
joutuvat etsimään, mitä veroa voisi kiristää,
mitä maksuja kiristää, ja ikävä kyllä,
silloin myöskin halutaan kiinteistöverot saattaa maksimiinsa.
Tämä on myöskin muodostunut, tämä kiinteistövero,
eräänlaiseksi kehittämiskahleeksi. Omassa
kotikunnassani on eräitä poliittisia päättäjiä,
jotka sanovat, että kiinteistöverot pitää panna
maksimiinsa rakentamattomien tonttien osalta, jotta ne tulisivat
rakennetuiksi. Siis täysin vastakkainen periaate kuin ed.
Lepän aloite on. En viitsi sanoa, mistä puolueesta
näitäkin äänenpainoja on kuulunut.
Se olkoon sivuseikka, mutta periaatteen pitäisi olla sellainen,
että kehittämisloukut saataisiin estettyä,
nähtäisiin kehittämisen mahdollisuudet,
sillä rannat tarjoavat mahdollisuuksia elinkeinojen kehittämiseen, asumiseen,
työhön ja vapaa-aikaan, ja tätä kautta syntyy
todellista maisemakulttuuria, asutuksen ja työn tuloksena.
Toivon, että tämä erittäin
hyvä, asiantunteva keskustelu tältä illalta
olisi alku uusien kaavoitusperiaatteitten tulolle. Vaikeaa on tietysti
vahvistettuja kaavoja käydä muuttamaan, hyvin
vaikeaa, mutta ei niitä ole peruuttamattomasti sementoitu.
Uutta ajattelua toivon tulevan juuri asutuksen, elinkeinojen ja
ihmisen toimintojen parhaaksi.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin käyttää toisen
puheenvuoron tässä ed. Lepän tekemän
lakialoitteen kohdalla ja kertoa hiukan elinoloja tuolta meiltä Etelä-Pohjanmaalta.
Etelä-Pohjanmaahan on tuollaista laakeaa, aavaa maata,
jossa ei ole sinänsä järviä, mutta
itse asun Järviseudun seutukunnassa, joka muodostuu Alajärven,
Evijärven, Kortesjärven, Lappajärven
ja Vimpelin kunnasta, ja meillä on tässä seutukunnassa
paljon järviä. Itse olen tuon Evijärven
asukas, vajaan 3 000 asukkaan kunnan asukas, ja meillä on
rantaviivaa järvessä 288 kilometriä,
tuhat niemeä ja 132 saarta (Ed. Seppo Lahtela: Vähentäkää vähän!) — en
vähennä yhtään, ed. Seppo Lahtela — ja
tämä tahtoo sanoa, että meillä on
hiukan yli 2 vapaa-ajanviettoasuntoa kilometriä kohti,
eli meillä on rakentamatonta rantaa. Kun ajatellaan sitä,
kuinka paljon tuon seutukunnan elämä vilkastuu
nimenomaan kesäkuukausien aikana, niin yhä enemmän
rantarakentamisen merkitys tulee nousemaan maaseutukuntien ja Järvi-Suomen
osalta esille, ja kun ajatellaan sitä, että nykyään
näitä hyvin paljon siirretään
tai muutetaan ympärivuotiseen asumiseen, niin tämäkin
omalta osaltaan edesauttaa sitä kehitystä, mitä me
nimenomaan toivomme tuolla Keski-Suomessa ja Väli-Suomessa.
Klaus Pentti /kesk:
Herra puhemies! Täällä on käyty
erittäin hyvää keskustelua tästä ed.
Lepän aloitteesta, ja kun sitä kuuntelin tuolla
huoneessani, niin totesin, että on pakko tulla joku sana
sanomaankin. Totean, että maaseutu tänä päivänä on
kovaa vauhtia tyhjenemässä ja autioitumassa, ja
osaltaan kyllä tähän kehitykseen on vaikuttanut
sekin, että maaseudun parhaitten rakennuspaikkojen käyttö rakentamiseen
ja vapaa-ajan asuttamiseen on vaikeutunut viime vuosikymmenien aikana.
Suomalaiset ovat perinteisesti hakeutuneet rantojen ääreen
asumaan, se liittyy suomalaiseen asumiskulttuuriin, ja siinäkin
mielessä pidän perusteltuna, että rantarakentamista
tultaisiin periaatteessa helpottamaan. Tämä ed.
Lepän aloite, että kiinteistövero määräytyy
sen perusteella, mikä on alueen olemassa oleva käyttö,
on kannatettava. On järkevää, että alueita
voidaan valmiiksi kaavoittaa, isompiakin alueita kerrallaan, mutta
verotuskohtelun tulee perustua siihen, miten aluetta käytetään,
ja siinä mielessä tämä ed. Lepän
aloite on erittäin kannatettava.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tässä edellä puhuja
totesi, tässä on käyty hyvää keskustelua,
joka mahdollisesti tulee muuttamaan suhtautumista rantarakentamiseen. Näin
uskon, koska sukset joka suunnassa vähän ovat
siihen päin menossa nyt ja siinä ei mitkään vihreät
piipertäjät varmaan pysty enää hanttiin laittamaan.
Laukaan asuntomessut on hyvä esimerkki siitä,
kun siellä toteutettiin tämmöistä rantarakentamista.
Minusta se sillä tavalla osaltaan osoitti sitä,
että siellä on tajuttu se merkitys, joka ihmisten
mielihalujen osalta on olemassa. Siellähän jopa
sillä tavalla on tehty, jotta määrättiin,
että pitää sinne rantaan tehdä rantasauna,
joka monessa kunnassa tuntuu kauhistuttavan, että miten voi
semmoista tehdä, ihan lähelle rantaa on tehty siellä Laukaassa
rantasauna. Meidän rakentamispolitiikkaa on jollakin tavalla
leimannut tätä ennen kateus. Ei ole haluttu antaa
ihmisille hyviä asuinpaikkoja ja kunnissa jostain ihmeen
syystä on vierastettu sitä, että ihminen
menisi semmoiseen mieleiseensä paikkaan asumaan, sitähän
on pitänyt ehdottomasti torjua.
Mutta yksi asia, joka tässä pitäisi
saada meidän hoidettua: pitäisi saada ympäristökeskukset jotenkin
kuriin. Itselläni on monta esimerkkiä ja kokemusta
siitä, miten ympäristökeskus lähtee vielä valittamaan
tilanteessa, missä on jo annettu lupa. Yksi hyvä esimerkki
on se, kun tämmöiselle mökille ihminen
muutti asumaan ja halusi tehdä sinne tien, ja ympäristökeskus
sitten, vaikka jo lupa oli olemassa, valitti Vaasan vesi- vai hallinto-oikeuteen,
vai mihin se meneekin, siitä tienteosta, ja sehän
viivästyi yllättävän pitkään,
toista vuotta. Mutta siellä katsottiin Vaasassa, että kyllä tässä oikeus
ihmisellä pitää olla tientekoon sinne
mökille. Mutta tämä kuvastaa sitä,
että ympäristökeskus ylireagoi ja pyrkii
jotenkin estämään semmoista hyvää asiaa
siinäkin tapauksessa. Pitäähän
ihmisellä olla tie. Hän olisi joutunut kulkemaan
pitkän matkaa semmoista rantapusikkoa pitkin ja tämmöistä lietemaata
pitkin. Ei olisi saanut autolla mennä mökkinsä pihalle.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ed. Seppo Lahtela
mainitsi ilmeisesti vitsillään, että Vilkuna
on tässä profiloitumassa kaupunkilaisten etujen
ajajaksi. Todellakin, löysin tästä aiheesta
kyllä kaupunkilaisnäkökulmankin. Tämä meni
nyt pitkälle maaseutupoliittiseksi keskusteluksi, mutta
jäipä monelta huomaamatta, että tämä laki
kiusaa kaupunkilaisia vähintään yhtä paljon
kuin maaseudun väkeä. Sehän nostaa sen
ensimmäisen tontin hintaa huomattavan korkealle, kun siitä pitää saada
semmoinen hinta, että sillä voitolla pystyy maksamaan
verot niistä muutamista seuraavista tonteista, kiinteistöverot,
tai sitten estää kaupunkilaisten tulemisen sinne
maaseudulle kokonaan, kun ei myydä tontteja, kun ei kerta
saada päätä auki asiallisesti. Tämä on
todella hyvinkin suuressa määrin taajamaväestön
kiusaamista tämmöisen lainsäädännön
ylläpitäminen, kyllä tähän
muutos täytyy saada.
No sitten, mitä yleensä koko rantarakentamisen
estämiseen tai vähentämiseen tai rajoittamiseen
tulee, niin en ole koskaan ymmärtänyt semmoista
asiaa, että kun autolla liikkuu tuolla Suomen luonnossa,
niin auton akkunasta saa näkyä kaikenlaisia rakennuksia,
on teollisuusrakennuksia, on omakotitaloja, on monenlaisia ja monenvärisiä.
Mutta sitten jos lähtee ajamaan moottorikelkalla järvenjäätä tai
moottoriveneellä järvenpintaa, niin siitä tuulilasista
ei saakaan sitten näkyä elävää maisemaa,
pitää olla vaan sitä luontoa suoraan,
siinä ei saa muuta olla. Tätä yhtälöä en
kyllä koskaan ymmärtänyt.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse tähän lakialoitteeseen
tai sen yksityiskohtiin en ota kantaa, mutta siihen keskusteluun
noin yleisesti, mitä nyt on käyty esimerkiksi
rantakaavoituksen suhteen. Kunnilla ei ole todellakaan monopolia
rantakaavassa, vaan asia joudutaan alistamaan alueelliselle ympäristökeskukselle.
Se
on aivan periaatteessa hyvin tarkkaan läpimietitty käytäntö,
ja sitä sopii edelleenkin Suomessa jatkossa toteuttaa.
Mitä tulee poikkeuslupiin yleensä, niitähän
on kaupungeissa ja maaseudulla, maaseutukunnissa. Kun nämä poikkeusluvat
liittyvät nimenomaan rantakaavan tai asemakaavan ulkopuolisiin
alueisiin, useimmiten rantoihin, niin niiden lukuisuus on kyllä kyseenalaista.
Niitä on todella paljon, ja pääsääntöisesti
esimerkiksi Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksessa
ne hyväksytään. Poikkeuslupien epääminen
on varsin harvinaista esimerkiksi Kotkassa, jolla on varsin paljon
ranta-aluetta ja rantaviivaa. Tämän tyyppinen
käytäntö on kestämätön,
siis nämä poikkeusluvat, ja siinä silloin
joudutaan katsomaan kuntien tilannetta, minkä takia kunnat
eivät ole harrastaneet rantakaavaa, ja sitten kysymys on myös
resursseista. Me tiedämme, että etenkin alle 8 000
asukkaan kuntien kaavoitus on erittäin retuperällä ollut,
ja tämä on tutkittu tieto, ja nimenomaan on todettu,
että kun kunnat tekevät, niin kuin laki mahdollistaa,
hankkivat tälläisen yhteisen aluekaavoittajan,
jonka palkkaa useampi kunta yhdessä, niin tilanne helpottuu
jo oleellisesti ja päästään,
puhemies, kestäviin kaavaratkaisuihin, joihinka liittyy
tasapainoinen suhde asumisen ja ympäristön välillä,
luontoarvojen hyväksyminen ja niiden säilyttäminen
ja nimenomaan se, että ei se luonto esimerkiksi järveltä nähtynä sitten
niin kaunista ole, jos kaikki rannat ovat tiheästi asuttuja.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toteaisin vaan ed. Tiusasen puheenvuoroon,
että kunnilla on kaavoitusmonopoli, ja jos niin tätä maailmaa
ajatellaan, että kunnat yhteistöin taikka yksin
hoidettuna, niin kuin nykyinen muoti-ilmiö näyttää olevan,
hoitavat nämä rantansa yleiskaavoituksella kuntoon
ja järjestykseen, se on tasapuolinen, helppo ja nopea tapa
rakentaa sen jälkeen, kun se kaava on valmis. Mutta ne
reunaehdot, mitä tässä keskustelussa
on käyty, muun muassa metsän käsittely
siellä kaava-alueella ja muuta, pitää hoitaa
ja valvoa myöskin niin, että maanomistajien oikeudet
tulevat turvattua, ja erityisesti siinä asiassa on katsottava
tämän aloitteen mukaisesti, ettei siihen kiinteistöveroa,
tonttiveroa, syntyisi ja tulisi.
Mitä ed. Tiusasen kertomaan tulee, että poikkeuslupamenettely
on helppo ja yksinkertainen, sitä se ei suinkaan ole olemassa.
Kyllä se täytyy sanoa, että se on ympäristökeskusten
mielivallan varassa olemassa, ja tähän nähden
tietysti, jos on vaan yksi tontti yhden tilan alueella olemassa, niin
se asia toteutuu ja käy, mutta jos ajatellaan, että on
jo aikaisemmin naapuri rakentanut taikka myynyt ne tonttinsa siitä,
niin kyllä se yksinäinen isäntä on
tosi vaikeuksissa hakiessaan sille tontilleen poikkeuslupaa. Ei
tämä kaavoitus huono asia ole olemassa, mutta
se pitää vaan hoitaa niin, että tämmöisiä veromuodostuksia
siihen asiaan ei tule eikä synny.
Tämä tasapuolisuus: kuten aikaisemmassa puheenvuorossani
sanoin, tämä olisi pitänyt tehdä 50
vuotta sitten, silloin kun me ed. Tiusasen kanssa olimme vielä hyvin
pieniä poikia, silloin panna tämä asia
järjestykseen, niin että olisi tasapuolista ja
tämä homma olisi kunnossa läpi koko valtakunnan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Rantarakentaminen on ilman muuta, kuten ed.
Vilkuna sanoi, koko maan asia, niin kaupunkilaisten kuin maaseudun
asukkaidenkin asia. Tässä jos missä ollaan
aivan samalla linjalla ja samassa veneessä.
Ed. Tiusanen otti erittäin tärkeän
asian esille, ja se on tämänhetkinen kaavoitustilanne.
On aivan totta niin kuin hän totesi, että jos
tällä vauhdilla mennään, niin
joku on arvioinut, että kaavoitus olisi koko maata kattavaa
olisiko se 50 vuodessa tai jotain sitä luokkaa. Se on aivan
totta, mutta se on myöskin resurssikysymys. Tietysti tämä rantayleiskaava-asia
etenee, mutta sen etenemistahti on sitä luokkaa, että se
ei varmasti tätä markkinaa hoida, vaan tarvitaan
myöskin yksittäisiä rantakaava-alueita,
ja siksi tällä lakialoitteella on lähdetty
liikkeelle, että pystyttäisiin suunnitellusti
ja hallitusti toteuttamaan rantarakentamista ja nimenomaan sen vuoksi,
että sille kysyntää niin paljon on tällä hetkellä olemassa
ja myöskin tilaa ja mahdollisuuksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela on ikään
kuin naapurikansanedustaja tässä mielessä,
että hän on Vehkalahdelta, ja meillä on
yhteinen intressi juuri näiden satamien, anteeksi, satamien
suhteen myös, mutta saariston ja rantojen suhteen. Siellähän
on hyvin paljon rantaa sekä Vehkalahden puolella että Kotkan
saaristossa, ja tässä yhtyy näitä näkemyksiä.
Rantakaava, kun se hallitusti toteutetaan, on tavoite, johon
kannattaa pyrkiä. Mitä tulee resursseihin, niin
aivan oikein, niin kuin ed. Leppä totesi myös,
se on resurssikysymys, ja tässä on valtiovalta
pyrkinyt etsimään ratkaisuja juuri sillä keinoin,
että eri kunnat pystyvät yhdessä tällaisen
aluekaava-arkkitehdin palkkaamaan, mutta aivan selvästi
enemmän resursseja vielä tarvitaan.
Aivan selvää on myöskin sitten, että alueelliset
ympäristökeskukset ovat kuitenkin liian usein roiston
roolissa. Ainakaan Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen
kohdalla sellaista roolia on vaikea löytää,
kun katsoo Kotkan kaupunginhallituksen viikoittaisia listoja ja
poikkeuslupa-anomuksia ja niiden hyväksymisiä.
Hyvin harvoin syntyy mitään kiistoja. En tiedä,
mikä on tilanne Vehkalahdella, mutta Kotkan puolella ei
ole.
Lopuksi, arvoisa puhemies, ed. Seppo Lahtelalle: Meidän
pitäisi katsoa nyt yhdessä sitä, miten
tuulivoimaa sijoitetaan sinne meidän yhteisiin saaristoalueisiimme,
koska nämä ovat myös ongelma-asia. Niitä pitäisi,
puhemies, keskittää eikä ripotella pitkin
saaristoa.
Keskustelu päättyy.