Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Viitaten myös Madridissa tapahtuneisiin
järkyttäviin tapahtumiin, maailmassa on eittämättä sijaa
solidaarisuudelle ja globaalille kumppanuudelle. Tästä keskusteltiin
myös eilen tasavallan presidentin järjestämässä keskustelussa
Presidentinlinnassa, missä monissa puheenvuoroissa korostettiin
solidaarisen ja aktiivisen maahanmuuttopolitiikan merkitystä.
Nyt on Suomessa pikemminkin otettu päinvastainen linja,
jossa työvoiman liikkuvuutta jopa EU:n sisällä ollaan halukkaita
rajoittamaan.
Millä aikataululla ollaan valmiita ottamaan askelia
sellaiseen maahanmuuttopolitiikkaan, jossa pikemminkin rajojen tukkimisen
sijaan ollaan avoimia ja halutaan tänne lisää ihmisiä tekemään töitä,
elämään ja asumaan?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Hallituksella on maahanmuuttopoliittisia asioita
käsittelevä ministerityöryhmä,
jonka alaisuudessa virkamiestyöryhmä valmistelee
pohjaa hallituksen uudelle maahanmuuttopoliittiselle ohjelmalle.
Tuon aikataulu näillä näkymin on kesällä 2005,
jolloin se työ olisi valmis, ja sen jälkeen varmasti
siitä tehdään johtopäätöksiä ja
katsotaan, minkälainen on meidän yhteinen aktiivinen
maahanmuuttopolitiikkamme. Mutta tällä hetkellä meidän
ongelmamme on se, että maassa olevienkin maahanmuuttajien
työllistyminen on vaikeata, koska Suomessa ei ole riittävästi
kysyntää työvoimalle.
Suomi on päättänyt ottaa käyttöön
EU:n laajentumiseen liittyvän siirtymäkauden,
niin kuin näyttää nyt hyvin moni muukin
EU maa ottavan käyttöön. Sen lähtökohta
on ollut se, että kahden vuoden ajan meillä on
olemassa siirtymäkausi, mutta sen sijaan uudessa ulkomaalaislaissa
työlupakäytäntöä joustavoitetaan
ja, voisi sanoa, siitä tehdään hieman
tarkoituksenmukaisempaa. Tuossa hallituksen esityksessä ajatus
oli se, että tämän kahden vuoden jälkeen
eduskunta selonteon pohjalta voisi arvioida sitä, onko
tarpeen jatkaa sitä vai voidaanko päätyä kahteen
vuoteen siirtymäkauden suhteen, mutta tämä asia
on vielä eduskunnan käsissä.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri Filatovin esiin nostama ongelma nykyisten
maahanmuuttajien työttömyydestä kertoo,
konkreettisia toimia monikulttuurisen yhteiskunnan saavuttamiseksi
tarvitaan, ja kielikoulutus on varmasti yksi.
Mutta sitä ihmettelen, ja ihmettelee koko vihreä eduskuntaryhmä,
miksi hallitus sen sijaan, että virolaiset pääsisivät
tänne normaalisti töihin ja asumaan, on halunnut
painottaa mahdollisuutta tulla vuokratyöläisinä.
Miksi juuri vuokratyövoima tämän palvelukaupan
puitteissa on tervetullutta, mutta ihan tavalliset maahanmuuttajat eivät?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Silloin kun jo edellisen hallituksen aikaan tehtiin
arvioita siitä, minkälaisia riskejä Suomella
laajentumisen kautta on, tuolloin analyysissa arvioitiin, että palvelujen
vapaan liikkuvuuden me olemme valmiita avaamaan, mutta sen sijaan työvoiman
vapaan liikkuvuuden suhteen otamme itsellemme harkintavaltaa sen
suhteen, käytämmekö siirtymäaikaa.
Sen jälkeen tuohon siirtymäaikaan päädyttiin,
mutta on aivan totta, että esimerkiksi vuokratyöntekijöiden
puolella on tiettyjä ongelmia, jotka liittyvät
työsuhteen valvonnan ehtoihin. Sen vuoksi on tuotu esimerkiksi
ulkomaalaislakiin täydennysesityksiä, joilla on pyritty
puuttumaan tähän ongelmaan, mutta tunnustan kyllä,
että ei mielestäni riittävästi.
Esimerkiksi eilen iltakoulussaan hallitus käsitteli myös
näitä asioita, ja siinä keskustelussa
on ollut esillä sellaisia toimenpiteitä, jotka
voisivat tuoda hiukan lisää mahdollisuutta valvoa
niitä lieveilmiöitä, joita aina välillä syntyy
esimerkiksi siinä tilanteessa, kun ihmisille ei makseta
sitä palkkaa, joka heille lain mukaan kuuluisi maksaa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. Meriläinen avasi tämän
keskustelun viittaamalla näihin surullisiin, järkyttäviin
tapahtumiin Madridissa. Toivon, että herra puhemies ei
tulkitse tätä kovin ohimeneväksi, kun
takerrun tähän alkuviittaamiseen ja esitän
kysymyksen ymmärtääkseni nyt lähinnä sisäministerille.
Kun EU:n sisällä viestit kulkevat tavattoman nopeasti,
ylipäätänsä reaaliajassa tiedetään
eri puolilla EU:n sisällä, mitä missäkin
tapahtuu, niin kysyn: Onko tästä Madridin tapahtumasta Suomen
sisäministerillä jotain sellaista tietoa, jota
tiedotusvälineet eivät vielä ole kertoneet?
Puhemies:
Hyväksyn tässä tilanteessa tämän
lisäkysymyksen, ja ministeri voi kommentoida myös
kysymystä maahanmuutosta.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Ed. Meriläisen kysymyksestä saattoi
käsittää niin, että turvapaikkapolitiikka
on sama kuin maahanmuuttopolitiikka. Näinhän ei asia
ole, vaan on erotettava myöskin humanitaarisin perustein
tapahtuva ja taloudelliseen etuun perustuva turvapaikkapolitiikka.
Turvapaikkapolitiikka ei ole maahanmuuttopolitiikkaa. Tässä hallitussa
maahanmuutossa laadullisesti ja määrällisesti
otetaan myös huomioon työmarkkinoiden vakaus,
ja tätä ohjelmaa, kuten ministeri Filatov totesi,
hallitus parhaillaan valmistelee laaja-alaisesti.
EU:ssa sinänsä pyritään
yhtenäiseen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikkaan, ja
tästä on useita asetuksia jo valmisteilla. Ennen
EU:n itälaajenemista on tärkeää,
että EU:lla olisi yhtenäiset kriteerit, jotta
myöskin laittoman maahanmuuttopolitiikan osalta voidaan
reagoida ja jotta muun muassa laittoman maahantulon paineet eivät
kohdistuisi tiettyihin maihin hallitsemattomalla tavalla. Tältä osin
ajankohtaisia ovat tietysti Slovakian romaneihin liittyvät
tietyt kysymykset, joita tietysti sisäasiainministeriössä on tällä viikolla
tarkkaan arvioitu.
Herra puhemies! Tähän Madridin järkyttävään
terrori-iskuun liittyen sisäasiainministeriö on
saanut raportin suojelupoliisilta juuri ennen tätä tilaisuutta.
Siinä yhteydessä ei ole tullut teon tekijöihin
liittyviä uusia tietoja esille, mutta sinänsä asia
on vakava ja tulee varmasti eri tavoin myös sisäasiainministereiden
tämän kuun lopun ministerineuvostossa monella
tavalla tarkasteltavaksi.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! EU:n laajentumisen tapahtuessa ihan
lähikuukausien kuluessa monet jäsenvaltiot ovat
todellakin ottaneet käyttöön tiukennettuja
käytäntöjä, jotka liittyvät
työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen, ja tällä tavoin
ovat selkeästi ajamassa tilannetta, jossa jäsenvaltiot
jakautuvat uusiin ja vanhoihin, ensimmäisen ja toisen luokan
valtioihin. Ainakin näin uudet jäsenvaltioedustajat
kokevat. Kuitenkin komission uusimpien tutkimusten mukaan vain prosentti
työvoimasta olisi edes kiinnostunut liikkumaan uusista
jäsenvaltioista näihin, voi sanoa, vanhoihin jäsenvaltioihin.
Kysyisinkin ministeriltä:
Onko hallitus harkinnut uudelleen omaa päätöstään
näiden siirtymäaikojen käyttämisestä, koska
selkeästi, kuten ed. Meriläinen toi esille, on
olemassa tilanne, että meillä on syntymässä enemmän
ongelmia tästä päätöksestä johtuen
siitä, että työvoima tulee sitten vuokratyövoimakäytännöllä eikä muulla
normaalilla käytännöllä? Olisi
tässäkin asiassa hyvä, että Suomi
toimisi opetuksensa mukaisesti ja toimisi niin kuin se on luvannut
myös tuleville jäsenvaltioille.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Suomi toimii täsmälleen
niin kuin se on luvannut. Silloin kun me kävimme neuvotteluja EU:n
laajentumisesta ja siihen liittyvistä siirtymäajoista,
niin Suomi oli eurooppalaisittain se paha, joka ilmoitti ottavansa
käyttöön siirtymäajat. Syy oli
tuolloisen hallituksen päätöksissä se, että Suomen
työttömyys oli yksi EU-maiden korkeimmista. Maat
ovat hieman erilaisessa tilanteessa sen suhteen, minkälaisia
maahanmuuttovirtoja niihin on odotettavissa. Esimerkiksi Suomi,
Saksa ja Itävalta ovat varmasti sellaisia maita, joilla
rajanaapuruuden vuoksi on enemmän muuttovirtaa kuin joissakin
muissa maissa. Tätä analyysiä tehtiin
hyvin paljon silloin siitä, minkälaisia muuttovirtoja
näyttäisi olevan tulossa. Esimerkiksi Viron työministeriön
kanssa olemme tehneet yhdessä näitä analyysejä.
Ne osoittavat sen, että mitään suurta,
massiivista ryntäystä ei varmasti tule, mutta
tälläkin hetkellä meillä on Suomen
työmarkkinoilla aika paljon virolaisia työntekijöitä.
Silloin kun minä aloitin työministerinä,
työlupia haettiin noin 5 000, ja nyt tämä lukumäärä on
noussut 20 000:een tämän ryhmän kohdalla.
Se kertoo siitä, että kehitystä myös tämmöiseen
liikkuvaan suuntaan on tapahtumassa. On tärkeää,
että niillä ihmisillä, jotka tulevat Suomeen,
on työpaikka, koska tilanne ei kenenkään
kannalta ole hyvä, jos ihmiset vain tulevat eivätkä he
sitten kuitenkaan löydä työtä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Myös niissä maissa, jotka
eivät ole ottaneet käyttöön tällaisia
siirtymäaikoja laajentumisen jälkeen työvoiman
vapaan liikkuvuuden tai palvelujen osalta, on havahduttu siihen,
että siitä huolimatta, vaikka avattaisiin työmarkkinat
vapaasti, on olemassa tiettyjä riskejä. Ne riskit
liittyvät siihen, että nimenomaan uusista jäsenmaista
tulevalle työvoimalle maksetaan huonompia palkkoja. Esimerkiksi
Tanska, joka avaa työmarkkinansa välittömästi,
on kuitenkin sisäisesti luonut järjestelmän,
jossa voidaan nimenomaan ammattiyhdistysliikkeen ja muiden toimesta
valvoa, että ulkomaiselle työvoimalle, EU-maista
tuleville työntekijöille, maksetaan kansallisen
palkkatason mukaisia palkkoja. Arvoisa työministeri Filatov,
kysyisinkin teiltä:
Eikö meidän kannattaisi nimenomaan satsata siihen,
että me voimme asianmukaisesti valvoa sitä, että ulkomaalaisille
maksetaan nimenomaan suomalaisen palkkatason mukaista palkkaa, ei
tehdä sosiaalista dumppausta ja etteivät myöskään
paitsi ulkomaiset firmat, myöskään suomalaiset
firmat sijoittautumalla Viroon voi maksaa halvempia palkkoja tosiasiassa
työntekijöille kuin maksavat suomalaisille?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ilman muuta tähän pitää pyrkiä ja
se on sekä työntekijöiden tasavertaisuuden
näkökulmasta välttämätöntä että se
on myös yritysten tasavertaisen kilpailun näkökulmasta
välttämätöntä. Luulen,
että ministeri Rajamäki voi vastata omalta osaltaan
siitä, mikä liittyy sitten harmaan talouden torjunnassa
ja talousrikollisuuden torjunnassa oleviin toimiin, minkälaisin
toimenpitein tässä vielä pyritään
eteenpäin. Mutta nyt esimerkiksi — no, ehkä jätän
tämän sisäministeriön osuuden
ministeri Rajamäelle — on tullut uuteen ulkomaalaislakiin
uusia elementtejä, joilla pyritään siihen,
että päästäisiin hieman paremmin
valvomaan näitä tilanteita, ja tätä työtä on tehty
kolmikantaisesti yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Olen itse sanonut useasti, että mielestäni
on valitettavaa, että työnantajapuoli ei esimerkiksi
ollut valmis siihen, että pääurakoitsijan
vastuuta olisi lisätty.
Eva Biaudet /r:
Ärade talman, arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni
maahanmuuttajien piirissä, jos nyt katsotaan yleisesti
eikä yksittäisissä tapauksissa, suurin
ongelma ei kyllä ole sosiaalinen dumppaus, vaan dumppaus
työmarkkinoiden ulkopuolelle. Mutta varsinainen kysymykseni
koskee Ulkomaalaisvirastoa ja maahanmuuttajia. Haluaisinkin kysyä ministeri
Rajamäeltä, koska eduskunta on toistuvasti huomauttanut
siitä, että Ulkomaalaisviraston turvapaikka-anomusten
käsittelyajat ovat kohtuuttoman pitkiä ja vievät
erittäin paljon resursseja, ei vain Ulkomaalaisvirastolta
vaan myöskin kunnilta, joissa mielenterveysongelmiin joudutaan
palkkaamaan ylimääräisiä psykiatreja,
koska nämä venyvät niin pitkiksi ajoiksi,
enkä nyt puhu pikakäännytysongelmasta.
Olisiko syytä nyt pistää resursseja nimenomaan
tavallisten turvapaikka-anomusten käsittelyyn sen sijaan,
että keskitytään yksittäisten
tapausten ongelmiin?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! On jo ryhdytty ja oli pakko, kun aloittaessani
tässä tehtävässä huomasin,
että keskimääräinen käsittelyaika
turvapaikkapuolella oli jopa 300 vuorokautta ja valitukset, joita
yleensä myös osataan käyttää,
kestivät vuoden. Näin ollen meillä maahantulija
ei tule niinkään turvapaikkaperusteen kautta kuin
liian pitkien käsittelyaikojen kautta. Pääsääntöisesti
näin tapahtuu, ja tämä ei voi olla oikein
aidon turvapaikan käsittelytarpeen ja sitten tarpeettoman
käsittelyn ja tarpeettomien hakijoiden arvioiden osalta.
Tämän takia Ulkomaalaisvirastossa on esikäsittelyä uudelleen
järjestettävänä ja pyritään
käsittelyaikoja lyhentämään
noin seitsemään kuukauteen ja tältä osin
Uvissa, Ulkomaalaisviraston sisällä pitää tehdä käsittelytapojen,
menettelytapojen muutoksia toki.
Ministeri Filatov viittasi tähän laittoman
työvoiman valvontaan. Eilen hallitus on hyvin laajasti
sitoutunut nimenomaan tältä osin viranomaisyhteistyön
tehostamiseen ja eri ministeriöiden yhteisiin ponnisteluihin
muun muassa ministeri Filatovin esille tuomien talousrikollisuuden eräiden
pääurakoitsija- ym. järjestelyjen osalta. Minä uskon,
että tämä hallitus tältä osin
jatkaa aloittamaansa määrätietoista linjaa
vakavan järjestäytyneen rikollisuuden ja talousrikollisuuden torjunnassa.
Ed. Markku Rossi merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen linja siirtymäajoissa
on aivan oikea. Meillä on työttömyys
nytkin jo sietämättömän korkealla
tasolla eikä mitään työvoimapulaa
ole, eikä ole edes näköpiirissä.
Eikö nyt ole nimenomaan ensisijaista kohdistaa voimakkaat
toimenpiteet työttömyyden vähentämiseen
Suomessa eikä lähettää sellaista
signaalia ulkomaille, että tänne aletaan houkutella
työvoimaa muualta? Eikö nimenomaan tämä Kiina-ilmiö,
työpaikkojen väheneminen, kerro pikemminkin siitä,
että ongelmia on tällä puolella? Uskon,
että monet suomalaiset pitkäaikaistyöttömät
kokevat loukkauksena puheet työvoimapulasta, kun he ovat odottaneet
työtä jo kuukausia, jopa vuosia.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! On aivan ymmärrettävää,
että yksittäinen työtön, joka
etsii työtä, kokee loukkauksena sen, että puhutaan
työvoimapulasta. Mutta aivan yhtä tärkeää on
se, että yhteiskunta varautuu niihin muutoksiin, jotka
sen edessä ovat. Sen vuoksi hallitus on lähtenyt
tätä maahanmuuttopoliittista ohjelmaa tekemään,
jonka yhtenä ajatuksena on aktiivinen maahanmuuttopolitiikka.
Maahanmuuttajien kohdalla työllisyys on kehittynyt
siinä mielessä positiivisesti, että kun
vielä vuosina 97—98 maahanmuuttajien työttömyysaste
oli 45 prosenttia, niin tällä hetkellä se on
selkeästi alle 30, elikkä olemme niillä toimenpiteillä,
joilla on pyritty kouluttamaan ihmisiä, turvaamaan kieltenopiskelua,
saaneet myös hyvää tulosta aikaiseksi.
Suomi on siinä mielessä poikkeuksellinen maa,
että meillä kaikki maahanmuuttajat kirjataan lähestulkoon
ensimmäisestä päivästä työttömiksi
työnhakijoiksi, koska he saavat toimeentulonsa työmarkkinatuen
kautta, mutta monessa muussa maassa ihmiset kirjataan työnhakijoiksi
vasta siinä vaiheessa, kun tämä koko
koulutusjärjestelmä on käyty läpi.