Täysistunnon pöytäkirja 24/2004 vp

PTK 24/2004 vp

24. TORSTAINA 11. MAALISKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Ikäluokkien pienentymisen vaikutukset opetusmäärärahoihin

Kaarina Dromberg /kok:

Herra puhemies! Hallitusohjelmaan on kirjattu, että ikäluokkien pienentyessä vapautuvat voimavarat käytetään koulutuksen vahvistamiseen. Eduskunta on myöskin lisäksi edellyttänyt, että säästyvät rahat kohdennetaan nimenomaan perusopetuksen laadun kohottamiseen, ja OAJ on myöskin huolissaan tästä kysymyksestä, kun nyt hallituksen kehysriihessä ei kuitenkaan näitä rahoja osoitettu opetusministeriön käyttöön. Kysynkin:

Miksi hallitus on vastoin omaa ohjelmaansa ja eduskunnan tahtoa tehnyt näin, ja mihin oikeastaan nämä rahat sitten käytetään?

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Ikäluokkien pienenemisestä syntyvä säästö on niin sanottu automaattisäästö, joita on erinäisiä muitakin, ja tässä katsannossa ne kuuluvat koko hallituksen käsittelyyn. Hallitusohjelman kirjauskin tarkoittaa sitä, että koko hallitus katsoo yhdessä aikanaan, minkälaisia ennen kaikkea tietysti koulutukseen liittyviä panostuksia kannattaa ja pitää näillä varoilla käynnistää.

Nyt hallituksella on menossa globalisaatiostrategiatyö, sen tähtäin on ensi syksyssä. Minusta tämä aikataulu on aika hyvä silläkin tavalla, että osaamista, joka on tämän hallituksen niin kuin edellisenkin keskeinen linjaus, strategia, on syytä tarkistaa tässä yhteydessä. Jos sitten ilmenee, niin kuin voi olla, syksyn työn valmistuttua, että strategiassa tarvitaan tarkistuksia, niin siihen yhteyteen sitten tämäkin kysymys peilautuu.

Opetusministeri  Tuula Haatainen

Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeri jo vastauksessaan totesi sen, mitä ed. Dromberg täällä kysyi, eli tähän asiaan tullaan palaamaan. Mutta koulutuksen määrärahat kehysten mukaisesti kehittyvät ja koulutukseen satsataan lisäpanostuksia.

Kaarina Dromberg /kok:

Arvoisa puhemies! Siis hallitus ei halua noudattaa hallitusohjelmaansa, mitä sinne on kirjattu. Kun ajatellaan perusopetusta tänä päivänä, siellä on aikamoisia ongelmia. On liian suuria opetusryhmiä, on erityisopetuksen puutteita, tukiopetusta tarvitaan lisää. Silloin parannettaisiin nimenomaan sitä syrjäytymisen vaaratilannetta, mikä tänä päivänä on hyvin suuri, etteivät nämä nuoret joutuisi kadulle sitten, kun he nuorina valmistuvat peruskoulutuksesta, jos heillä ei ole eväitä jatkoa varten. Kysymys kuuluukin:

Miten hallitus aikoo turvata perusopetuksen tason tulevaisuudessa, niin että näihin ongelmiin saataisiin myöskin parannus? Hallituksen ohjelmaan liittyen edelleen peräänkuulutan: minne ne rahat laitetaan?

Opetusministeri  Tuula Haatainen

Arvoisa herra puhemies! Perusopetuksen osalta valtion osaltahan turvataan rahoitus valtionosuuksien kautta ja se rahoitus menee sen mukaan kuin on lapsiakin koulutuksessa. Sehän on selvä.

Ed. Dromberg peräänkuulutti ajatusta siitä, että koulutustakuu toteutuu ja että pystytään tukemaan niitä lapsia, jotka ovat erityistuen tarpeessa. Tähänhän meillä toimenpiteitä on jo käynnissä, ja sitä työtä tietysti jatketaan. Erityistoimia käynnistetään nyt niin, että työllisyysohjelmasta suunnataan resursseja miljoona euroa hankkeeseen, jolla tullaan erityisesti vahvistamaan tätä koulutustakuuajattelua eli sitä, että peruskoulun jälkeen toiselle asteelle siirtyminen on mahdollista ja ne lapset ja nuoret saavat tukea, jotka sitä tarvitsevat.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.