8) Laki rakkauslomasta
Tommy Tabermann /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Huomaan, että puhutaan pelottavasta
asiasta, koska paikalla on vain rohkeita, valioväkeä.
Puhutaan siis elämän ydinkysymyksestä,
puhutaan rakkaudesta. Mistä me oikein puhumme, kun puhumme
rakkaudesta? Totta kai me puhumme mysteeristä, siitä,
johon olemme syvästi sidoksissa, mutta me puhumme myös
jostakin aivan muusta asiasta, jostakin aivan hyvin arkipäiväisestä ja
konkreettisesta. Me puhumme ääneen lausutusta
hyvästä sanasta, murretusta leivästä, jakamisesta.
Me puhumme sylistä, joka antaa turvaa kylmien tuulten keskellä maailmassa.
Siitä me siis puhumme, kun me puhumme rakkaudesta, jokapäiväisestä,
yksinkertaisesta ja samalla suuresta, mystisestä, selittämättömästä.
Parisuhde, kahden ihmisen muodostama liitto, on ihmiselämän
perusyksikkö, jonka kautta mekin jokainen olemme tänne
maailmaan tulleet. Jos parisuhde voi hyvin, voi ihminen hyvin, vaikka
elämä muuten kolhisi, kohtelisi kaltoin. Hyvä parisuhde
on muuri murheita, pelkoja ja vaaroja vastaan. Sen avulla uskomme,
jaksamme ja pidämme toivoa yllä. Se antaa elämälle kiintopisteen
ja merkityksen. Intohimo, lämpö ja solidaarisuus
syntyvät ja elävät parisuhteessa. Se on,
siis parisuhde, yhteiskunnassa kaiken hyvän hautomo, joka
säteilee yhteiskunnan joka kolkkaan joka päivä.
Mutta samalla tavalla parisuhde vaikuttaa kaikilla tasoilla
silloin, kun siinä on häiriöitä tai
kun se menee rikki. Koska parisuhteen merkitys yksilölle
on suuri, niin häiriöt kulkeutuvat hänen
mukanaan yhteiskunnan joka soppeen. Ne tuntuvat paitsi kodeissa,
myös työelämässä, lasten
elämässä, suvuissa, yhteisöissä,
kaduilla, kaikkialla, missä ihmiset kohtaavat. Ne synnyttävät
huonoa ilmapiiriä ja kitkaa, joka tekee arjesta epämiellyttävän
ja hankalan, ja vaikeuttavat kanssakäymistä ja
kaikkea inhimillistä toimintaa.
Tänä päivänä noin
puolet solmittavista suomalaisista avioliitoista päättyy
eroon. Vuosittain se merkitsee noin 13 000:ta avioeroa.
Arvioiden mukaan Suomessa eroaa lisäksi vuosittain noin 30 000
avioparia. Vaikka onkin olemassa niin kutsuttuja hyviä,
onnellisia eroja, useimmiten ero synnyttää kuitenkin
surua, murhetta, katkeruutta ja jopa elinikäisiä henkisiä ja
fyysisiäkin vammoja naisille, miehille, lapsille. Voidaan
jo puhua tänä päivänä ihmissuhdesotavammaisista
ja ihmissuhdesotaorvoista. Hyvin usein ero muistuttaa sotaa pienoiskoossa,
mutta kaikki uhrit ovat siviilejä, heikkoja ja suojattomia.
Heitä on Suomessa jo kymmeniä-, ehkä satojatuhansia.
Tässä meidän tehokkuutta korostavassa
hiostuksen maailmassamme on ajasta tullut niukkuuden symboli. Ihmiseltä on
riistetty riittävä aika olla itsensä ja
läheistensä kanssa. Ensin hänet pakotetaan
tuottamaan mahdollisimman kiivastahtisesti, ja sitten hänet
houkutellaan kuluttamaan saman mallin mukaisesti. Hiostus- ja shoppailuyhteiskunta
luo siis salakavalasti noidankehän. Näin syntyy
pula ajasta, jota ei tuoteta missään lisää.
Siitä kärsivät ennen kaikkea pienten
tai pienehköjen lasten vanhemmat, mutta se koskee myös
muita. Kun parisuhteet, liitot hajoavat, ilmoitetaan usein — saatamme
sen jokainen lehdistä lukea lähes joka päivä — syyksi
se, että ei ollut riittävästi aikaa suhteelle
ja toiselle. Tämä oivallus tulee kuitenkin tavallisesti
sitten, kun on jo liian myöhäistä.
Rakkausloman tai parisuhdevapaan, ihmissuhdevapaan — olen
valmis tinkimään tästä nimestä,
jos tämä sana tuottaa liian suurta tuskaa — tarkoituksena
on ennalta ehkäistä parisuhteen rapautuminen ja
erilleen ajautuminen. Rakkauslomalla, parisuhdevapaalla, pari palaa
kaksistaan suhteen ytimeen, toisilleen omistautumiseen uudelleen,
rakkauden polulle ja lähteelle. Kyse on siis mahdollisuuden
antamisesta parisuhteen niin kutsutulle uudelleensyntymiselle. Eheytymisen,
hyvän olon, elämänilon luomisen kautta
loma maksaa nopeasti itsensä takaisin. Hyvinvoiva ihminen
tekee työtä paremmin, sairastaa vähemmän
ja jaksaa pidempään työelämässä.
Kysynkin: Onko meillä todella varaa nykyisen kaltaiseen
pahoinvointiin, uupumukseen, masennukseen, rikkinäisyyteen?
Mitä tämä rakkausvaje tulee maksamaan
sekä yksilöille kärsimyksenä että yhteiskunnalle
kuluina? Siinä on melkoinen haaste jollekin taloustieteilijälle,
tutkijalle. Odotan innolla, että joku tarttuu tähän haasteeseen
ja edes yrittää hahmottaa tämän summan.
Se lienee valtava.
Rakkausloma ei kuitenkaan ole tarkoitettu vain pienten lasten
vanhemmille tai lasten vanhemmille ylipäätänsä.
Myös moni aikuinen, jonka vanhus, omainen polkunsa viime
matkalla on läheisyyden, lämmön ja hellyyden
tarpeessa, olisi siihen oikeutettu. Todellista elämänlaatua
on se, että joku läheinen voi pidellä kädestä viime hetkillä,
ettei lähde täältä tyhjin käsin,
yksin. Se on rakkauden teko, arkinen sellainen, ja siihen on tarjottava
jokaiselle mahdollisuus. Se kuuluu ihmisoikeuksiin. Se on sitä paljon
puhuttua — varsinkin juhlapuheissa — aitoa välittämistä,
se on sitä paljon puhuttua elämänlaatua.
Rakkausloman tarkoitus ei ole olla niin kutsuttu saavutettu
etu, joka automaattisesti käytetään hyväksi.
Osa kansalaisista on nimittäin jo osannut järjestää suhteensa,
elämänsä ja olemisensa niin, ettei sitä enää tarvitse.
Minä uskon yhä suomalaisten terveeseen järkeen
ja rehellisyyteen. Miksi syödä, jos on kylläinen?
Ajatteleva ihminen, alamaisuudesta vapautunut kansalainen ei ahnehdi
sellaista, mitä ei tarvitse. Mutta kaikki meistä eivät
matkusta ensimmäisessä luokassa. Tässä junassa
on myös toinen ja kolmaskin luokka. Monet ovat ahtaalle
ajettuja ja tarvitsevat apua ja tukea. Tämä mahdollisuus
on heille tarkoitettu, jokaiselle tarpeensa mukaan. Joskus yksikin
päivä voi tehdä ihmeitä. Elämä ei
ole rangaistus, elämä on lahja ja etuoikeus. Muistakaamme
se.
Herra puhemies! Tiedän, että tämä aloite
tulee saamaan osakseen — ja olen saanut jo — riittävän
määrän kyynisyyttä, pilkkaa
ja vähättelyä, mutta on hyvä muistaa,
että vielä muutama vuosikymmen sitten isyysvapaalle
naureskeltiin samaan vähättelevään,
jopa pilkkaavaan sävyyn: ei sitä tarvita, sitä ei
haluta, siihen ei ole varaa. Mutta tänään
isyysvapaata ylistetään kuorossa: se on hyväksi
miehelle, lapselle, naiselle, perheelle, koko yhteiskunnalle. Mitä me,
kollegat, ystävät, tästä opimme?
Me opimme, että tämän päivän
ja eilispäivän utopiat ovat huomispäivän
itsestäänselvyyksiä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Nykypäivänä tuntuu
hyvin useasti siltä, että työ vie ihmisen
ajasta ja inhimillisistä resursseista aivan liian suuren
osan. Silloin kärsijöinä ovat puoliso
ja oma perhe. Työelämän vallatessa työntekijät
raastaen heistä irti kaiken mahdollisen ja mielellään
tietysti vähän päälle syntyy
välillisten ja välittömien vaikutusten myötä pahoinvoiva
yhteiskunta. Tämä kehitys on jo nyt päässyt
liian pitkälle. Me kaikki näemme sen. Pitkässä juoksussa
myös yritysmaailma kärsii loppuun ajetuista ihmisistä enemmän
kuin yrityselämän edustajat osaavat ajatellakaan.
Työvoima on se, joka konkreettisesti tuottaa yhteiskunnalle
taloudelliset mahdollisuudet hyvinvointiin. Ei ole oikein, että kvartaalitalous
ulosmittaa rikkaiden taskuun suuret voitot, jotka syntyvät
työntekijöiden venymisestä.
Ed. Tabermannin rakkauslomalakialoite on omalla tavallaan sijoitus
tulevaisuuteen. Se realisoituu tietysti hyvinvoivina ihmisinä,
mutta myös taloudellisesti: hyvinvoivien suomalaisten työntekijöiden
jaksaessa tehdä työtään paremmin,
tehokkaammin ja pidempään työurillaan. Rakkausloma
ei ole mielestäni luppoaikaa laiskoille. Päinvastoin
se on työaikaa ihmisen oman ja hänen läheistensä hyvinvoinnin
edistämiseksi.
Mielenkiinnolla odotan tämän lakialoitteen käsittelyä omassa
valiokunnassa, koska saan kuulua tähän työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisen kerran 21 vuoden aikana
luen sanan "rakkaus" jostakin hengentuotteesta, joka saatetaan käsittelyymme
täällä tässä muodossa. Tämä aloite
on kirjallisesti loistavasti kirjoitettu, ehkä kirjallisesti
paras, mitä olen lukenut näitten vuosien aikana.
Elikkä pelkkää ylistystä tähän saakka.
Aihe osoittaa luovuutta, ja teksti paljastaa jo sellaisenaan mitä todennäköisimmin
ensimmäisen allekirjoittajan sukupuolen: "Jos taas jäämme
sitä vaille, elämä on vajaata, vaillinaista,
puolinaista." Jos näin kirjoittaa kuin tässä on kirjoitettu
ja sen laiksi rakentaa ja kun perustelee tätä lakialoitetta
niin kuin tässä on sitä perusteltu todella
asiallisesti, todella mieleenjäävästi,
niin tavallaan sitten pettyy siinä, että se perimmäinen tarkoitus,
mitä ajetaan, häviääkin, kun
siirrytään itse lakitekstiin.
Nimittäin nythän tässä käy
sillä tavalla, että tämähän
on pekkaspäivät tommypäiviksi muutettuna.
Yhtäkkiä tuli tuttu juttu mieleen, kun oli lukenut
tämän tekstin. Silloin kun tekee tällaisen taitavan
jipon — niin sitä kutsun hyvässä tarkoituksessa — niin
ehdottomasti näillä perusteilla, näillä odotuksilla
tässä olisi pitänyt olla tarkoituspykälä.
Tarkoituspykälä on estää avioero,
siis toisin sanoen lähtökohtaisesti jo viestittää siitä, mihinkä pyrkii.
Nyt nimittäin jos tämä ykköspykälä jää puuttumaan — senhän
voi lisätä valiokunnassa aivan mainiosti tähän — niin
tässähän saattaa käydä sillä tavalla,
että kun tässä eräällä tavalla
tarkoituksen toteutusvarmuus puuttuu, niin käykin sillä tavalla,
että kun lähtee sille lomalle ... Mehän
tiedämme, että vuosiloma, erikoisesti kesällä pidetty
vuosiloma, on ehkä kaikkein vaarallisin aika parisuhteen
kannalta, koska siinä kun on ollut kiireisesti koko ne
11 muuta vuoden kuukautta, niin sen kuukauden aikana jos onkin vielä mökillä sen
ajan kahdestaan aviopuolison kanssa, niin siinä käy
just päinvastoin kuin oli tarkoitus. Elikkä siis
toisin sanoen, kun tämä seuraavaan tupoon ilmiselvästi
pitäisi saada, niin kuin pekkaspäivälakikin
oli osa tupoa, niin soisi, että tähän
tommypäivät-, vapaa-, lomalakiin rakennettaisiin,
ehdollistettaisiin viestinnällisesti tämä tarkoitus.
Nimittäin tässä silloin teoriassa, jos
ei näin tehdä, voisi käydä toisinpäin.
Tähän saakka olen ollut erittäin
vakavissani enkä kyyninen enkä mikään,
koska minusta nämä asiat ovat loistavia, kannatettavia,
ihania asioita. Sitten minä olen pikkusen persoonallinen.
Kun 4 §:n 2 momentissa sanotaan, että "rakkausloman
ansainta ei keskeydy" ja sitten niin poispäin, niin keskeytyykö se,
jos se toinen lähtee lätkimään
sieltä lomareissulta? Sitä ei kerrota ollenkaan,
että siinä käy näin, ja sitä ei
ole sanktioitu, jos tämä homma johtaakin avioeroon,
jota ei muuten olisi sitten sitä tilannetta synnytettykään.
Sitten, arvoisa puhemies, vielä 5 §:n osalta, kun
on tämä ilmoitusvelvollisuus, niin kysyn vaan,
että riittääkö tekstiviesti.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tästä maailmasta puuttuu
paljon rakkautta ja välittämistä. Me
olemme korvanneet rakkauden liian usein ahneudella, vihalla ja katkeruudella,
jotka synnyttävät tässä maailmassa
runsaasti pahaa.
Kiitän ed. Tabermannia, että hän
on rohjennut nostaa tämän asian esille huolimatta
tiedosta, että myös kritiikkiä tulee
ovista ja ikkunoista. En usko, että tällä aloitteella
on missään vaiheessa haluttu peittää alleen
muita tärkeitä asioita, muita tärkeitä aloitteita
tai esimerkiksi omaishoitajien vapaapäiväjärjestelmän
kehittämistä. Päinvastoin myös
omaishoitajilla tulisi olla oikeutus päästä valtakunnallisen
rakkauden piiriin ja heidänkin asiansa tulisi hoitaa tässä samalla
kertaa.
Olisikohan meillä huomattavan paljon vähemmän
sotia, jos me ihmiset osaisimme rakastaa enemmän? Olisikohan
meillä vähemmän ihmisiä ilman
omaa kotia, jos me osaisimme rakastaa enemmän? Olisiko
meillä tässä maassa niin paljon köyhiä tai
pitkiä hoitojonoja, jos me rakastaisimme toisiamme enemmän?
Olisiko meistä niin moni masentunut, jos me rakastaisimme
enemmän?
Rakkaus kuuluu jokaiselle, ja rakkaudella me voimme täällä eduskunnassakin
saada paljon hyvää aikaan. Rakastettu ja rakastava
poliitikko osaa tehdä myös inhimillisiä ja
lähimmäiset huomioon ottavia päätöksiä.
Rakkaus ei ole keneltäkään poissa.
Meidän jokaisen olisi ainakin välillä hyvä liikkua
onnen ja välittämisen karkeloissa. Lämpöinen
kosketus, lempeä käsi voivat kantaa sinua halki
koko elämäsi. Elämä on meille
vain hetkisen laina, siksi kuljekin se läpi rakastaen aina.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Voimme olla onnellisia, ylpeitä ja
tyytyväisiä, että ed. Tabermann on kansanedustaja
ja on halunnut lähteä omassa tärkeässä yhteiskunnallisessa
työssään liikkeelle myöskin
käytännössä niitten arvojen
ja puheiden, kirjoitusten puolesta, joita hän on elämässään
tehnyt, ja sen takia itse asiassa tämä lakialoite
on ymmärrettävä, luonnollinen, tarpeellinen.
Itse asiassa jos haluaa olla vakava toveri, vakavamielinen, niin
voi miettiä tietysti sitä, missä määrin
tällainen asia, aloite, kuuluu lainsäädäntöön,
lainsäätäjälle tänne
eduskuntaan, missä kulkee yksityisen ja julkisen raja.
No, me tiedämme, että tämän
päivän yhteiskunnassa monet kolmannen sektorin
järjestöt, kirkko ja monet muut, tekevät
paljon vakavaa työtä parisuhteitten hyväksi,
ja mikseipä se silloin kuulu sitten myöskin tänne
parlamenttiin.
Arvoisa puhemies! Yllättävän monasti
huomaan nykyään olevani paljon samaa mieltä ed. Pulliaisen
kanssa. Ilmanko olen jo 15 vuotta sitten ilmoittanut olevani punavihreä sosialidemokraatti.
Nimittäin minä kiinnitin samaan asiaan huomiota,
mihin ed. Pulliainenkin — olen itse allekirjoittanut tämän
lakialoitteen, mutta en tietysti lähtenyt sitä rustaamaan — tähän
lain tavoitepykälään, mutta sittenkin
toisin kuin ed. Pulliainen, en tiedä, kuinka pitkään
hän oli sitä miettinyt, kun hän sanoi,
että tavoitepykälän pitäisi olla
näin, että "estää avioero".
Minä katson sitä asiaa kyllä avarammin
ja itse jotenkin kirjoittaisin sen tällä tavalla,
että tarkoitus on parisuhteessa elävien ihmisten
hyvä elämä, siis parisuhteessa elävien
ihmisten hyvä elämä, ja käsitykseni mukaan
se on myöskin tämän lakialoitteen tämmöinen
arvopoliittinen kannanotto, ja siksi sen hyvin halukkaasti allekirjoitin.
Sitten tämän aloitteen sisältämä pääajatus, näin
sen itse ymmärrän, korostaa sitä, miten avioliitossa,
avoliitossa, ylipäätänsä parisuhteessa
olevilla aikuisilla on oikeus ja, näkisin myöskin,
tietyllä tavalla velvollisuus olla yhdessä, viettää yhteistä aikaa.
Monet arjen sankarithan toteavat näin, että he
merkkaavat kalenteriin aina kerran viikossa yhden päivän
tai yhden illan tai kaksi iltaa vaimolle tai tyttöystävälle
tai kääntäen poika- ja miesystävälle,
ja se on tavallaan tämän asian sukulaisserkku.
Mutta totta kai tiedämme elämänkokemuksesta,
että pidempi yhteinen aika, yhteinen viikko voi monasti
avioliitossa, avoliitossa esimerkiksi kolmen viiden ensimmäisen
vuoden aikana, kasvaa huikeaa korkoa ja olla monasti sitten ikään
kuin myöskin sitä yhteiseloa parantamassa ja sitten
sitomassa asioita yhteen.
Haluan kyllä ihan tässä sanoa nyt,
kun tämän tyyppinen asia on edessä, että edustan
kyllä sen kaltaisia arvoja yhteiskunnassa, että kyllä tämän lakialoitteen
henki ja sisältö toteutuessaan merkitsisi myöskin
sitä, näin uskon, että monet avioerot
vältettäisiin, jotka erityisesti pienten lasten kohdalta
voivat olla varsin ongelmallisia. Se olisi hyvin arvokas asia, ja
sen vuoksi toivon, että tämä aloite on
myöskin tämän yhteiskunnallisen keskustelun
kautta johtamassa arvokkaisiin päämääriin,
vaikka tietty pelko on, ettei tämä lakialoite
vielä vuoden päästä ole voimassa.
Mutta aivan niin kuin ed. Tommy Tabermann sanoi kokemuksista isyysvapaastakin,
niin se on vuosien, ehkä vuosikymmenten asia sitten. Mutta
kiitoksia, ed. Tabermann!
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Tabermannin laki
toteutuessaan olisi varmaan hyvä piriste tähän
kovaan maailmaan, mikä talouden ehdoilla pyörii.
Varmasti se edistäisi henkistä hyvinvointia perheissä ja
estäisi avioeroja, niin kuin tässä tulikin
esille. Mutta tuli mieleen, syrjiikö tämä nyt
sitten sinkkuja. Kuitenkin muistaakseni 40 prosenttia ihmisistä asuu yksin,
niin että pitäisikö myöskin
sinkuille ja yksinasujille saada sitten lomaa, että löytäisi
sen kumppanin, rakkauden kohteen. Voihan se tietysti olla näinkin,
että se voisi toimia näinkin. Tietysti yksi näkökulma
on se, että kun tiedetään tulevaisuuden
työvoimapula, niin tämähän voisi olla
yksi ratkaisu tietysti siihen, että rauhoitutaan kotona
ja hoidetaan parisuhdetta ja näin ollen myöskin
ehkä perheet sitten kasvavat. Tällä hetkellähän
taitaa keskiarvo olla alle kahden lapsilukumäärä per
nainen. Senhän pitäisi olla sitten sen päälle,
jos meinataan, että me suomalaiset yleensä jatkossa
pysymme tässä määrässä kuin
olemme, ja kun tiedetään, että työvoimaa tarvitaan,
niin siinäkin mielessä tämä olisi
varmaan ihan kannatettavaa. Muistaakseni joskus USA:ssa joku sähkökatkos
on tullut, että ovat hissit pysähtyneet ja valot
sammuneet, ja muutaman tunnin sähkökatkoksesta
9 kuukauden kuluttua tuli ennätysmäärä lapsia.
Miksei sitten tämmöinen viikon lomakin, tai päiväkin
edes, auttaisi siihen.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Erittäin kannatettava ja upea idea.
Sinänsä vielä tietyllä tavalla
yhtyen ed. Pulliaisen kritiikkiin kreikkalaisessa mielessä,
jossa kritiikki siis tarkoitti sitä, että arvostaa
niin paljon, että haluaa luoda siinä mukana sitten,
niin kuin hyvän taideteoksenkin kohdalla aina on. Tässä on
monipuolisesti, erittäin taitavasti, tarkkalaskuisesti
jopa, otettu huomioon tiettyjä perustavaa laatua olevia tekijöitä,
mitkä liittyvät parisuhteeseen.
Mutta sen verran haluaisin tarkentaa ja pohtia tätä,
aivan kuten ed. Asell äsken, että miten tämä sinkkuasia
sitten. Jos tämä tässä muodossaan
tulee hyväksyttyä jossain tulevaisuudessa, niin
silloin jäävät päivät
periaatteessa kerääntymättä singleille
tai yksilöille, miten sen nyt sanoisi, niille, jotka elävät
yksinään.
Mutta idea periaatteessa on sama: oikeastaan lempiloma. Minä jo
kehittelin tätä ilmausta lempiloma, koska Suomessa
lempi on aikoinaan ollut se sana ennen rakkautta. Rakkaushan on
siinä mielessä karmea sana, että sille
ei oikeastaan loppusoinnullisestikaan toimi kuin "rokkaus", ja rokkaus
ilman rollia, vierimistä, virtaamista ja muuta vastaavaa
liikettä on aika yksitoikkoista keinumista, niin kun eräänlaista
egoistista egotyydytystä, minä-tyydytystä vaan,
kun keinutaan paikallaan. Mutta yksilökohtaisesti tämmöisessä lempilomassa
voisi kehittää tätä ideaa niin,
että yksilö tavallaan kerää näitä päiviä itselleen, myös
tavallaan tulevaa. Vaikka tästä helposti saa sen
käsityksen tai ei oikeastaan helposti, että tämä on
ikään kuin uusiinnuttaa, löytää uudelleen,
niin tämän kuitenkin rakkausloman tarkoituksena
on ennalta ehkäistä parisuhteen rapautuminen ja
erilleen ajautuminen.
Kun mennään ennaltaehkäisyyn, arvoisa
puhemies, niin mistä asti ennaltaehkäisy alkaa? Tämä on
erittäin tärkeä filosofinen kysymys. Ovatko
ne tavat "amo mores", kun amorhan tarkoittaa tavallaan epämoraalista?
Yleensä rakkaus Ranskassa on jo sitä, että tavallaan
rikkoo perinteisiä tapoja. Mores Kreikassa tarkoitti etiikkaa,
sitä, että eletään tiettyjen
tapojen ja arvojen mukaan. Amore on se, kun rakkaus rikkoo näitä tapoja.
Rakkaus on siinä mielessä aina anarkisti. Nyt
kun yhteiskunnallisesti ennaltaehkäistään sitten
tämmöistä tulevaa parisuhteen rapautumista,
niin silloinhan se lähtee yksilöstä.
Oikeastaan me yksilöinä kasvatamme ja me kasvamme
rakkauteen, aivan kuin tähän yhteiskunnalliseen työpanokseenkin,
kuinka me sitten suoritamme sen parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Eli tässä täytyisi jotenkin olla semmoiset
kasautumis- tai keräytymispäivät, että voi
valita jo tullessaan työsuhteeseen tai sitten jotenkin
valtio meidän puolestamme, virkamieskoneisto, päättäisi
jonkun tämmöisen bonusrakkauspisteytysjärjestelmän,
jonka me voimme lunastaa sitten tulevan parisuhteen seuratessa tai
tullessa sitten julki. Onhan teoreetikkoja, jotka sisällyttävät
tähän vielä Jumalan rakkauden, jota ei
ole tässä oikeastaan ollenkaan käsitelty.
Tästähän sitten päästään
rankkoihin teorioihin siitä, miten esimerkiksi kiima ja
rakkaus erotetaan toisistaan.
Tämmöinen rakkauslomahan on aina ollut todellisuutta.
Se honeymoon, hunajakuu käännettynä amerikasta
tai englannista, tarkoittaa juuri sitä rakkauden, voisiko
sanoa, soidinmenestyksellisintä aikaa, jolloin toteutetaan
tämä rakkauden fyysinen puoli, tunteellinen puoli
huipussaan. Ja nyt kun toiminnallisesti, funktionaalisesti, analysoidaan
tätä ed. Tabermannin esitystä, niin silloinhan
juuri minä ainakin henkilökohtaisesti koen, että justiin
tämä uudelleen löytäminen on
tämän kokonaisvaltaisen voiman löytäminen
eli palautus tavallaan sinne paluureduktioon, sinne kiiman, voisiko
sanoa, kun tämä on lainsäädäntöä,
luonnonlainsäädäntöön,
perusluonnonlainsäädäntäjärjestykseen,
joka order, määrää, meidät
tässä suhteessa toteuttamaan parasta itseämme.
Koska tämähän on vanha idea, että kun
ihminen pystyy purkamaan, rentouttamaan, velttoonnuttamaan itsensä täydellisesti,
niin sen jälkeen ihminen on valmis palaamaan työelämään,
virkamieselämään, mitä täällä oli
lueteltukin hienosti, työmies, virkamies ja viranhaltija
ja kaikkea tämmöistä hienosti otettu
huomioon. Ihminen voi antaa taas, voisiko sanoa, tälle
raadollisemmalle maailmalle panoksensa täyspainoisemmin
tyhjennyttyään.
Jos ajatellaan, että kohta meille pasqua tulee, niin
kuin sanotaan italiassa pääsiäinen — passover
englannissa tarkoittaa sen läpi käymistä — niin
koko symboliikkahan tämmöisessä risteyksessä on,
että risti muodostuu kahdesta asiasta, tämmöisestä parisuhteesta,
koko elämän tavallaan erilleen viemästä voimasta,
meidän täytyy tavallaan löytää itsemme
sekä henkisesti että työmme kautta tässä ruumiillisesti.
Idean ydin on siinäkin se, että me käymme
läpi sen raadollisimman yhtymisen ja yhdynnän,
tavallaan kohtaamme sen toisen puolen ja sen jälkeen vapaudumme
pääsiäiseen sitten sieltä luolasta.
Kivi häipyy, roll away the stone, niin kuin jotkut sanovat,
tai roll away the rock jotkut rock-miehet, sitten kivi otetaan pois.
Tässä ideassa siis on periaatteessa laajennettuna
se ajatus, mihin koko länsimaisesta agapesta tavallaan
ruumiillisempi tämmöinen parisuhteellinen idealismi
pyrkii, että ihminen ei olisi tämmöinen
itseään tai minäänsä tyydyttävä ahne erakko,
joka sitten vaan tiettyjen asioitten takia luo parisuhteita tai
nimeksi, vaan että löytää toisessa
ihmisessä itsensä, aivan kuin raamatullisesti
sanotaan, että nämä kaksi tulevat yhdeksi
ja samaksi lihaksikin, että on kyse tosiaan siitä,
että tämä uudelleensyntymä on
tavallaan parin uudelleensyntymä. Kun me aina puhumme vaan
yksilön uudelleensyntymästä, renaissance,
re-ne-sans, uudelleensyntymästä, niin tässä tapauksessa
kaksi ihmistä löytää jälleen
sen voiman, joka synnyttää heidät toisissaan
itsessään. Ja siihen tarvitaan lomaa, aivan kuten
meille samalla lailla todistetaan, että me pidämme
nykyään kansanedustajatkin ihan vähän
lomaa yksilöinäkin eli me emme mene lomalle ja
anna itsemme palautua, hiljentyä, kokea tätä universaalia
rakkauden värähtelyä ja flow’ta,
minkä urheilijatkin parhaimmillaan kokevat yksinäänkin.
Minä uskon ja väitän, että tämän
lakiehdotuksen nerokkuus on siinä, että runoilijanakin
edellisessä elämässä esiintynyt
kansanedustaja Tabermann on tajunnut, että ikään
kuin tarvitaan muusaa jopa lomailuun. Ja paras muusa on jotenkin
se, joka on ensimmäistä kertaa saanut nämä kaikista
syvimmät ja vaikeimmat tasot harmoniaan, lepoon ja myös
ehkä tulisimpaan raivoon. Tässä on mielenkiintoinen
sanamuoto: "Rakkauslomalla pari palaa kaksistaan suhteen ytimeen
- -." Tämähän on kuin fuusioreaktori:
pari palaa. Suomen kieli on siinä mielessä nerokasta, että tuli
palaa. Idea aikoinaan etymologiassa on ollut se, että kun
meillä on ollut hiipunut kipinä parisuhteessa,
niin silloin siihen on täytynyt palauttaa henki eli oli
joku, yleensä se on ollut tietäjä, joka
osasi puhaltaa sopivalla tavalla siihen hiileen, ja silloin tuli
palasi. Aivan kuin joku runoilija olisi tehnyt tätä lakiesitystä,
koska "rakkauslomalla pari palaa kaksistaan suhteen ytimeen". Nuotio,
hella, mikä tahansa alttari, jossa on pyhä liekki,
on aina myös uskonnoissa — myös vanhoissa,
joita huonosti nimitetään pakanallisiksi uskonnoiksi — ollut
se symboli, jossa tämmöinen yhtyminen ja ihmisen
omimpana oleminen on parhaimmillaan. Ja juuri kaikki rituaalit,
riitit — me voimme viedä tämän
niin pitkälle, että loma on rituaali, jossa palaamme
kaksistaan asian ytimeen, syyn ytimeen, minkä takia olemme
olemassa, ja sitä kautta uudistumme ja tunnistamme sen
voiman, mikä meitä pitää yllä.
Sen verran vielä sanoisin, että kun Beatles
aikoinaan tuli "love, love, lovella" eli rakkauden ja hippismin
ideologialla tunnetuksi tässä maailmassa ja meihin
moneen on vaikuttanut, niin täällä kauniisti
sanotaan "rakkausloman ansainta työntekijällä".
Tämä on 4 §: "Työntekijällä on
oikeus saada lomaa 7 päivää kultakin
täydeltä - -", mutta minä panisin
tuohon 8 päivää. Nimittäin Beatlesien
yksi tärkeimmistä lauluista oli Eight days a week,
8 päivää viikossa. Kun rakkaussuhde oli
paremmillaan, parhaimmillaan, paraimmillaan, parhultaisimmillaan,
niin Beatles lauloi "it’s not enough to show" jnp. Ei edes
8 päivää riitä. Eli noin rakkauden
perinne meihin moneen suomalaiseenkin tässä mielessä hyvällä tavalla
ja indoeurooppalaisen kulttuurin vaikutus ulottukoon ja Beatlesien
merkitys, tähän voisi toivoa vielä tämmöistä tähdennystä.
Itse olen myös perehtynyt tähän byrokratia-
ja lakikieleen. Kirjoitin itsekin runokirjan tässä juuri
mennä vuonna, Kapulakielinen pilkunrakastaja. Ja jokainen
ymmärtää, siinä on pykälän
kuviakin, että tässä on juuri tähän
rakastamiseen kiinnitetty erityisen paljon huomiota. Sen takia lukisinkin
tässä vielä tämän lakialoitteen
kunniaksi pienen esimerkin siitä, ylijäämäiset
poistot. "Ei oltu enää tasapainossa, jouduttiin
ottamaan lyhyt- ja pitkäaikaista lainaa. Velkaannuttiin
muussakin kuin rakkaudessa." Tämä on ehkä koko
jutun ydin: Olemme velkaa rakkaimmillemme, niille, joista todella
välitämme, koska tämä työ, tämä lyhyt-
ja pitkäaikainen kiirastuli vie, ajeluttaa meidät
eroon toisistamme ja niistä todellisista voimanlähteistä.
Kaikin tavoin kannatettava ehdotus, tai mikä tämä nyt
onkaan. Onko tämä lakiehdoitus, -ehdotus?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! En pääse noin korkeisiin
ajatuksiin kuin mihin edellinen puhuja pääsi.
Kokeilen ottaa tähän aloitteeseen näkökulmaa
vähän alempaa.
Ed. Tabermannin aloite on minusta sinällään hyvä ja
uusi keskustelunavaus sen tyyppiseen ajatteluun, miten ihmiset voisivat
paremmin ja miten se vaikuttaisi myös siihen näkökulmaan, miten
sitten työpaikalla voitaisiin paremmin, ja se jopa tarkoittaa
työtehokkuutta, monta asiaa koko yhteiskunnassa.
Kun tämä aloite oli jossakin lehdessä tullut julki,
niin joltakin verkkosivuilta luin heti tuomitsevia kannanottoja
siitä, jotta tämä tulee maksamaan, kun
tässä lyhennetään työaikaa.
Mutta itse asettaisin tähän toisen näkökulman.
Nyt hiljattain on tehty tutkimusta siitä, jotta optiojärjestelmä ei
olekaan ollut hyvä yrityksille. On jaettu johtajille suuria
optioita, mutta välttämättä se
ei ole johtanut yrityksen pitkäjänteiseen, hyvään
tulokseen ja kehitykseen, vaan se on ollut hyvin lyhytjänteistä politiikkaa.
Jos tämän aloitteen ajatusta kysyy, niin eikö tässä ole
semmoisesta kyse, jotta tämä johtaa pitkäjänteiseen
hyvinvointiin ja maksaa paljon vähemmän kuin joku
optio-ohjelma, kun nyt on jaettu muutamille johtajille tai jopa
yhdellekin johtajalle valtavia rahasummia siitä, jotta
hän on osannut sopivasti sen yhden päivän
osalta saada semmoiselta tuloksen näyttämään,
välittämättä siitä,
mitä se on kahta puolta sen päivän.
Monessa paikassa ollaan luopumassa optiojärjestelmistä.
Sen sijaan ottaisin optiojärjestelmän tilalle
tämän rakkausloman tai parisuhdeloman, mikä tämä nyt
olisi sitten, niin kuin ed. Tabermann tässä totesi,
on varaa antaa nimessä periksi. Muusta ei kannata kyllä antaakaan
tässä periksi, vaan kun valiokunta käsittelee,
niin käsitellään vaan sitten, kun olen
samassa valiokunnassa, joka ottaa tämän käsittelyyn,
eli työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa.
Näkisin, jotta nyt tässä on tämä nimikysymys,
ja saadaan tämä kohdalleen, jos jotain se närästää.
Mutta minulle kyllä käy tämä nimi
näinkin, jotta se on rakkausloma. Se kuvastaa sitä ajatusta,
mitä tässä haetaan.
Työnantajat ovat heti todenneet, että meillä on työvoimapula
tulossa ja nyt tässä tehtäisiin vielä työajan
lyhennystä. Mutta sen sanonnan työvoimapula taaksehan
ei nähdä, mihin tällä pyritään. Nimittäin
tällähän pyritään pidentämään
työuria, tällä pyritään
siihen, jotta ihmiset eivät sairastaisi, jotta jaksetaan.
Nimittäin jos ihminen on sillä tavalla, niin kuin
ed. Virtanen kuvasi, tavallaan vapautunut, saa tasapainon, ei ole
kireä ilmapiiri ja kotona on asiat hyvin, niin sehän
tarkoittaa, jotta siitä tulee tehokkuutta, siitä tulee
hyvää työpanosta, hyvinvointia. Se säteilee
myös toiseen ihmiseen siellä työpaikalla.
Taas negatiivinen ilmiö tekee sen, jotta kaikilla on paha
olla, mutta tämähän tekee hyvän
olon.
Sen takia näen tämän erittäin
hyvänä asiana, että tämmöinen
aloite on tänne tullut, ja toivon mukaan seuraavissa neuvotteluissa
sitten joku vahva liitto lähtee tätä ajamaan,
koska tupothan on kuulemma ohitettu, niitä ei enää tule
tänne. Silloin jonkun vahvan liiton pitää lähteä ajamaan tätä eteenpäin.
Toivon mukaan tulopoliittisia kokonaisratkaisuja saadaan vielä,
siis toisin sanoen kolmikannassa valtiovaltakin on mukana, ja tietysti
toivon mukaan tämä hallitus lähtisi vielä mukaan,
hallituspuolueiden edustajia on aika vähän paikalla,
mutta siitä huolimatta heitä olisi sitten tämmöisen
ajatuksen takana, jotta luodaan hyvinvointia työpaikoille.
Täällä on kannettu huolta siitä,
jotta tämä ei ota yksinäisiä henkilöitä huomioon.
Minä täältä luen kyllä perusteluosasta,
jotta täällähän todetaan, jotta
rakkauslomaan olisivat harkinnan perusteella oikeutettuja myös
yksinhuoltajat ja yksinäiset. Tässähän
on otettu sekin näkökulma huomioon. Minä erityisesti
kannan meidän Pohjois-Karjalan peräkammarin pojista
huolta siinä, kun he nyhjöttävät
siellä mökissä ja käyvät
töissä ja äkkiä pakenevat sinne
korpeen, jotta eivät häiritsisi ketään
seksuaalisesti eivätkä muutenkaan. Siinä mielessä tämä antaisi
toisen signaalin tässä. Kun jopa työehtosopimuksessa
mainittaisiin tämmöinen rakkausloma, se antaisi
vapauden siihen, jotta nyt tällä viikolla voi
ainakin vähän katsoa paremmin toista sukupuoltakin
ja jopa tehdä ehdotuksia, jotta voisi päästä niin
kuin sillä tavalla kontaktiin siinä häiriökäyttäytymisessä,
joka heillä sattuu olemaan.
Kun miettii tässä tulevaisuutta, niin mehän tarvitsemme
tähän maahan lapsia. Tuolla työelämävaliokunnassa
kuultiin asiantuntijoita, oikein isoja tappeja, Korkmania ja Sailasta.
Siellähän tuli sekin esille, jotta kun tännehän
odotetaan ulkomailta siirtolaisia työntekoon, jotta täällä pystyttäisiin
yleensä jatkossa hommat hoitamaan, niin nämä isot
herrathan sanoivat, jotta kun tänne tulee näitä ulkomaisia
siirtolaisia, niin siitä ensimmäisestä sukupolvesta
saatu hyöty, jos kuvataan sitä niin päin,
on suomalaiselle yhteiskunnalle plus miinus nolla, koska siinä menee
aikaa kotoutukseen, menee kielen opetukseen, menee kulttuurin opetukseen.
Vasta toisesta sukupolvesta tulee sitä hyötyä.
Jos se on toinen sukupolvi, niin miksi emme uhraa niitä panoksia
suomalaisiin ihmisiin, jotta he tekisivät täällä suomalaisia
lapsia, suomalaiset ihmiset, vaan me odotamme, että siirtolaiset tulevat
tänne, he tekevät lapsia, me koulutamme heidät
ja he tulevat rakentamaan suomalaista yhteiskuntaa? Meidän
pitäisi satsata meidän omiin ihmisiin, jotka täällä ovat
ja vielä pystyvät lapsia tekemään.
Heidäthän meidän pitäisi saada
onnellisiksi ja viihtymään keskenään
ja ne peräkammarin pojat sieltä pirteistään
mönkimään ulos ja tulemaan ihmisten ilmoille
muutenkin kuin töihin. Siellä on hyvää ainesta
nimittäin ja vielä muutenkin terveet elämäntavat
ja muutenkin semmoista jämerää ainesta,
josta tulisi hyviä työntekijöitäkin
sitten vielä tänne työmarkkinoille.
Kun minua varoitettiin, että älä liian
pitkiä puhu, niin minusta tähän voisi
lopettaa, jotta kannatan ehdottomasti tätä ja
toivon, että tämä saa arvoisensa käsittelyn
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa ja
tästä kiirii sana pitkin Suomen kaikkia kuntia
ja läänejä ja tulee jopa paine, jotta
tehkää tämmöinen laki todeksi
täällä eduskunnassa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kyllä lämpimästi
kiittää ed. Tabermannia erittäin hyvästä ja
ajan hermolla olevasta lakialoitteesta. Täällä ed.
Pulliainen sanoi omassa puheenvuorossaan, että hän
ei ole tottunut siihen, että tässä talossa
näkisi papereita, missä lukee sana "rakkaus".
Näin se varmasti voi olla, mutta suurella ilolla itseni
on todettava, että minä olen jo pikkusen saanut
sitä harjoitella, että on olemassa poliittisia
asiakirjoja, joissa ihan oikeasti voi lukea sana "rakkaus". Siellä voi
lukea sana "lähimmäisenrakkaus", "välittäminen", kaikkea
sitä hyvää, mitä jokainen ihminen
varmasti kaipaa.
Me olemme nimittäin sosialidemokraatteina laatineet
ensi kesän puoluekokousta koskien henkisen hyvinvoinnin
asiakirjan, "Ei vain leivästä — kohti
henkistä hyvinvointia". Tässä asiakirjassa
puhutaan rakkaudesta, puhutaan niistä asioista, miten politiikan
parissa voisimme yhteisesti kehitellä sellaisia keinoja,
jotta ihminen voisi hivenen paremmin, voisi elää vähän
mukavampaa elämää, voitaisiin välttää sitä,
että hyvinvointiyhteiskunnassamme niin moni ihminen voi
pahoin, masentuisi.
On nimittäin aika surullista, kun ajatellaan, että meillä on
periaatteessa elämisen puitteet kunnossa, mutta käytännössä sitten
työelämä uuvuttaa ja rasittaa. Masennus
on suuri syy sairauslomille tänä päivänä.
On aika hullua ajatella, että me elämme muuten
yhteiskunnassa, jossa ihan vakavalla naamalla joudumme kysymään,
miksi esimerkiksi kaikissa tilanteissa me emme välitä meidän
vanhuksistamme tai onko meillä joku vanhus yksin. Minusta
se on aika hurjaa. Silloin jos koska on myös politiikan
keinoin pyrittävä kehittämään
uudenlaisia ideoita, jotta voisimme yhdessä paremmin tässä yhteiskunnassa.
Siksipä mielestäni tämäkin
lakialoite on todella hyvä. Tämä on todella
tarpeen. Toivon tosiaankin niin, että vaikka "rakkausloma"
tai muu kuulostaa ehkä vähän oudolta,
niin sitä ei sitten sillä varjolla todellakaan
naureskella kuoliaaksi. Sen me varmasti ed. Tommi Tabermannin kanssa
kestämme, kaikki, ketkä tätä aloitetta
kannatamme, että vähän voi tietenkin
heittää kevyempääkin tämän
ympärillä, koska tämä on erilaista, mutta
oikeasti tämä sanoma on vakava ja tässä on äärimmäisen
hyvä ajatus sisällä, ja siksipä tätä kannattaa
pohtia hyvin tarkasti ja viedä eteenpäin.
Tässähän puhutaan työelämästä ja
siitä, että ihminen sitten voisi sieltä saada
tällaisessa tapauksessa vapaata. Kun nyt työelämästä puhutaan ja
on viitattu näissä aiemmissakin puheenvuoroissa
siihen, että heti on ruvettu päivittelemään, että tämä maksaa
liikaa tai tämä aiheuttaa kustannuksia ja tätä ei
siksi voitaisi toteuttaa, niin kyllä minä haluan
osaltani myös alleviivata niitä perusteluja, mitkä täälläkin
tulivat ilmi, että meidän täytyy osata
tänä päivänä laskea
niitä kustannuksia ihan erilaisten silmälasien
läpi kuin olemme tottuneet kamreerimaisesti laskemaan.
Nimittäin tämän tyyppinen laki nimenomaan säästää kustannuksia
ennalta ehkäisevänä, ihmiset voivat paremmin,
jaksavat paremmin, ihmiset ovat luovempia, kun jaksavat paremmin. Olen
aivan vakuuttunut siitä, että myös työelämä kehittyy
tuottavammaksi sitä myötä, kun työntekijät
voivat paremmin ja todellakin ovat innostuneita työstään,
luovat ja keksivät uutta. Silloin, jos henkisesti voidaan
huonosti ja asiat ovat vähän rempallaan, on vähän
vaikea olla luova. Tämän päivän
työelämässä on aika paljon liikaa
sellaista, että aina siellä joku on niskaan hengittämässä ja
sitten tulee vähän semmoinen tunne, että suorita
vaikka hampaat irvessä. Aina eivät tämän
tyyppiset asiat välttämättä ihan
pakottamallakaan lähde.
Eli minä uskon kyllä siihen totuuteen, että tämän
kaltaisten asioiden avulla lisäämme sitä työelämän
tuottavuutta. On sinänsä väärinkin
perustella niinkin tärkeitä asioita kuin ihmisten
hyvinvoinnin lisääminen ainoastaan tuottavuudella
tai taloudellisilla termeillä. Totta kai se on itseisarvo,
että ihmiset voisivat paremmin. Se on se itseisarvo tietenkin.
Mutta tämän päivän maailmassa
liian usein me joudumme perustelemaan sitten, ollaksemme uskottavia,
näitä asioita myös tällaisin
perinteisin, kovin termein, ja silloin kyllä kannattaa
ihan vakavasti miettiä, kuinka paljon tämän
kaltaisilla asioilla voimme parantaa työelämän
laatua ja sitä kautta myöskin sitten työn
tuottavuutta ja kansallista vaurauttakin lisätä.
Jos itse olisin työnantaja, niin mielelläni soisin
työntekijöilleni tämän tyyppisiä keinoja
tulla onnellisemmaksi työntekijäksi, jos näin
voisi sanoa. Työnantajankin näkökulmasta
uskon, että tämä ei ole ollenkaan huono
asia.
Tämä ed. Tommi Tabermannin aloite on minun
mielestäni hyvin lähellä tällaista
nykysosialidemokraattista ajattelua ihan aidosti. Eli meillä on
todella ollut viime aikoina monia monia avauksia sen suhteen, miten
me voisimme tähän kaiken perinteisemmän
politiikanteon rinnalle tuoda isommalla ja tärkeämmällä pensselillä alleviivattuna
sen kysymyksen, miten todellakin ihmiset voisivat voida paremmin.
Eli tämä on sellainen kysymys, että minun
mielestäni meillä täällä eduskunnassa
ja kaikilla vakavasti otettavilla poliittisilla toimijoilla täytyy
voida olla tuntosarvet sen suhteen, mitä ihmiset miettivät
tuolla, kun he kulkevat kadulla, ja mitä ihmiset miettivät
siellä kotona ja muualla, mitä he meiltä odottavat.
Minä olen aivan vakuuttunut, että tänä päivänä ihmiset
odottavat myös meiltä keskustelunavauksia ja ratkaisuja
siihen, miten voisimme henkisesti voida paremmin, miten voisimme
tasapuolisemmin taata sen, että mahdollisimman monella
meistä olisi mukavampi, parempi elämä jnp.
Uskon, että tässä aloitteessa ovat
nyt nimenomaan olleet tuntosarvet kohdallaan eli olemme pystyneet
aistimaan sitten sitä, mitä tänä päivänä politiikalta
odotetaan. Tämä on vahvaa tulevaisuusajattelua.
Mielestäni uusia ideoita ei koskaan saa haudata, vaan niihin
pitää tarttua, niitä pitää mutustella,
uteliaana katsoa, mihin ne voivat johtaa parhaimmillaan. Minä tulen
vannomaan ihan samalla lailla kuin ed. Tabermann tässä omassa
puheenvuorossaan, että minä uskon, että tulemme
näkemään sen päivän
vuosien päästä, että tämän
tyyppiset asiat ovat aivan arkipäivää eikä niitä tarvitse
sitten enää kummastella tai ihmetellä.
Minusta tämä on hyvä avaus ja kannatan,
että valiokunta tämän nyt huolellisesti
tutkii. Uskon, että se niin tulee tekemään,
kun varapuheenjohtaja siinä nyökyttelee kovasti
päätään. Toivotan tälle
paljon menestystä.
Sanna Lauslahti /kok:
Herra puhemies! Tässä tarkastelin taloudellista
katsausta ja sitä, minkälainen tilanne meillä tulee
olemaan tässä tulevina vuosina. Täällä on
selkeä suora suunta alaspäin työpanosten
osalta. Jollain tavalla se tietenkin pohdituttaa, onko utopistista
ajatella, että meillä voisi olla rakkauslomia.
Mutta miksi otin tämän puheenvuoron: Sinänsä asiahan
on tosi tärkeä. En tiedä, onko tämä jopa
niin kuin vähän hätähuuto meidän
yhteiskunnallisesta tilanteesta. Sen sijaan tietenkin täytyy
pohtia, voimmeko me lailla laittaa ihmiset rakastamaan toisiansa
tai viettämään aikaansa. Tämän
ajatuksen mukaan, jonka ed. Tabermann on tähän
laittanut, yhteiskunta olisi kaunis ja hyvä, jos perheen
vanhempien turhat riidat ja avioerot jäisivät
pois. Se viesti on tosi tärkeä, joka tästä aloitteesta
tulee esille. Minä uskon, että silloin tietenkin
lapset voisivat takuuvarmasti paremmin. Jos me ajattelemme nykypäivän
pahoinvointia lapsissa, niin voi olla, että sitä ei
olisi tässä mittakaavassa kuin tänä päivänä on, mutta
en tiedä, onko se rakkausloma, jolla sitä ratkaistaan,
vaan ihan samalla tavalla kuin edellisessä lakialoitteessa,
kun puhuttiin äsken arkiliikunnasta, ehkä tässä pitäisi
puhua siitä arkiajasta yhdessä perheen kesken,
jota pitäisi olla enemmän.
Se loma on vähän niin kuin lääkeruisku,
joka ei sitten välttämättä pitkällä tähtäimellä auta, vaan
sitä yhteistä aikaa pitäisi olla koko
viikon varrella. Sinänsä tässä ed.
Tabermannin lakialoitteessa on hirmu kaunis ajatus.
Tommy Tabermann /sd:
Herra puhemies! Täytyy myöntää,
että olen kiitollinen ensinnäkin kaikista näistä kannustavista
viesteistä, jotka saan tässä salissa.
Olen ollut kaiken aikaa tietoinen siitä, että tämä aloite
on vähän riskialtis, koska se kuulostaa niin oudolta.
Me emme ole tottuneet ajattelemaan tietyllä tavalla. Tietyllä tavalla itse
olen tästä asiasta puhunut, luennoinut, tätä tutkinut
jo toistakymmentä vuotta, joten minulla tämä on
jo selkäytimessä, koko tämä visio
siitä, että tämä on oikeastaan
yksi niistä ainoista teistä päästä umpikujasta
pois.
Tänään kuuntelin radiota. Psykoterapian
tarve on kasvanut Suomessa niin, että vuosittain oliko 13 000
ihmistä, jotka saavat yhteiskunnan kustannuksella psykoterapiaa.
Muistaakseni pelkän masennuksen ensihoito maksaa vuosittain
yhteiskunnalle 500 miljoonaa euroa. Vain muutama tunnusluku tässä siitä,
että kun puhutaan hyvinvoinnista, niin mitä pahoinvointi
maksaa. Silloin tällainen hyvinvointipanostus, tällainen
erittäin kuitenkin rajallinen ja pieni, on erittäin
halpa ja yksinkertainen keino, ajan antaminen ihmisille, ihmissuhteille.
Nyt minä nimittäin, ed. Lauslahti, puhun perussuhteesta,
että mies ja nainen saavat olla kaksistaan, minun puolestani myös
kaksi miestä, kaksi naista, mutta siis pari. Sillä ei
ole mitään merkitystä. Se on kuitenkin merkittävää,
että jokainen sen tietää omasta elämästään,
miten tärkeää ja merkityksellistä se
on.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Tommy Tabermannia hyvän
asian esille virittämisestä lakialoitteen muodossa.
Tästä lakialoitteesta on jo tähän
mennessä syntynyt hyvä, moniulotteinen keskustelu,
jossa minun ymmärtääkseni on tajuttu
aivan asian ydin, mitä ed. Tommy Tabermann on halunnut
aloitteellaan tuoda: nähdä elämää muinakin
asioina kuin pelkästään numeraalisina,
materiaalisina asioina. Itse asiassa niin pitäisi olla,
että materiaaliset asiat olisivat vain hyvä renki
hyvälle elämälle.
Ja täällä eduskuntatyössäkin
yleensä me keskitymme vain materiaaliin, numeroihin emmekä näe
sitten itse elämää. Tässä aloitteessa — näin ymmärrän — aloitteentekijä on
halunnut nähdä itse elämää ja
tuoda sitä tänään lähetekeskusteluun
aloitteen muodossa, ja toivon, että aloite synnyttää myös
moniulotteista, laajaa keskustelua asianomaisessa valiokunnassa,
jonneka se tulee menemään. Väitän,
että tässä on hyvin tärkeä asia
kyseessä. Toteutuipa se missä muodossa aikanaan
tahansa, tai minkä lakien puitteissa tai millä nimillä tahansa
tai sitten muutoin, tämän aloitteen kautta voitaisiin
tehdä paljon hyvää, joka ei loppujen
lopulta kovinkaan paljon maksaisi.
Aivan kuten täällä on mainittu, niin
monet muut asiat tulevat paljon kalliimmiksi, niillä tehdään
vahinkoa elämälle, ja nimenomaan kaikkein onnettominta
on silloin, jos siitä kärsivät lapset
ja tulevat sukupolvet. Elikkä tällä aloitteella
on hyvin laaja-alainen elämää koskettava
näköalakenttä, ja siinä suhteessa,
arvoisa puhemies, toivon, että aloite synnyttää eri
muodoissaan menestyksekkään ja hedelmällisen
jatkokeskustelun.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tavallaan vastauspuheenvuoro ed. Lauslahdelle, kun
hän maalaili jo tulevaisuutta sillä lailla, että tässä joudutaan
vähän huonompiin aikoihin, ja myös näihin
ed. Tabermannin mielenterveys- ja masennusasioihin.
Kieli ja mieli. Suomessa jopa kieli ja mieli ovat yllättävän
lähellä sanoinakin, jokainen, ainakin runoilija
kuulee sen. Sitten kun tämä menee eteenpäin,
niin voisi kehittää ajatusta pidemmälle
niin, että kun estetään väärinkäyttöjä tulevaisuudessa
tämän suhteen tai sitten, kun ihmisille käy
niin, että he menettävät työnsä,
niin voisi tämän kielenkäytön
niin kuin muillakin virkakielialueilla tehdä sen kaltaiseksi,
että olisi täytettävä rakkauslomake,
että selkeästi kehitettäisiin sen kaltainen
kysely, jossa tämä lomake, loma, korostuisi. Ja
sitten jos tulisi estymiä, just että jos työsuhde
katkeaisi, niin sitten se olisi rakkauslomautus, että ihminen
vielä tässä lomautusvaiheessa kokisi,
että hän on tällä jatkumolla,
jossa tämä yhteiskunta tämän
uuden ajattelunsa ja hahmottamistapansa kautta välittää hänestä edelleen.
Keskustelu päättyi.