3) Laki ehdokkaan vaalirahoituksesta
Eero Heinäluoma /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaalirahoitukseen liittyvä lainsäädäntö kaipaa
ehdottomasti uudistamista. Tästähän saavutettiin
yksimielisyys viime keväänä kaikkien
eduskuntapuolueiden kesken. Silloin sovittiin, että ensimmäisenä osana
tuodaan ennen kunnallisvaaleja välitön pikaremontti. Näin
tehtiin ja samalla sovittiin, että välittömästi asetettava
toimikunta valmistelee isomman remontin, joka tuodaan kunnallisvaalien
jälkeen eduskunnan käsittelyyn.
Nyt kuitenkin hallituksen tänne tuoma lakiehdotus on
eräin osin pahasti puutteellinen eikä puutu eräisiin
aivan keskeisiin, vaaleihin liittyviin ongelmiin, nimittäin
vaalikampanjojen huomattavaan kallistumiseen ja sen aiheuttamaan uhkaan
aidon kansanvallan toimivuudelle.
Tässä toimikunnassa, joka työskenteli
ja teki ehdotuksen uudesta laista, tilanne oli sellainen, että toimikunta
kokonaisuudessaan näki, että tämä vaalikampanjan
kallistuminen on aito ongelma. Reaalisesti vuodesta 2003 vuoden
2007 eduskuntavaaleihin keskimäärin kampanjat
ovat kallistuneet 34 prosenttia, siis reaalisesti 34 prosenttia.
Se on huikea luku ja kertoo jatkuessaan siitä, että raha
alkaa aidosti vaikuttaa meille tärkeän kansanvallan
tärkeimmän instituution, eduskunnan, toiminnassa.
Ei ole oikein, että ehdokkaaksi asettumista miettivät
joutuvat pohtimaan sitä, onko heillä rahaa käydä kampanjaa
ja asettua kansalaisten arvioitavaksi ja tarjota oma vaihtoehtonsa.
Eurovaalien osalta olemme jo kuulleet usean ehdokkaan ilmoittaneen
syyksi kieltäytymiselle ehdokkuudesta sen, että katsovat,
että eivät saa arvioimaansa yli 100 000
euron vaalirahoitusta kokoon.
Meillä myös eduskuntavaalikampanjassa tilanne
oli jo viime vaaleissa, että oli useita yli 100 000
euron meneviä kampanjoja, ja tämä kierre
on eräänlainen asevarustelukierre, joka ei johda äänestysprosentin
nousuun, vaan eduskunnan ja läpimenevien valikoitumiseen
sillä perusteella, kuinka paljon itsellä on rahaa
tai kuinka paljon pystyy keräämään
vaalirahoitusta. Olemme huolestuttavasti amerikkalaisella tiellä.
(Ed. Kankaanniemi: Viisasta puhetta!)
Sen takia toimikunnan huomattava enemmistö, suuri enemmistö puolueista
ja asiantuntijat päätyivät siihen, että tarvitaan
vaalikampanjoille euromääräinen katto,
ja tämä on tehokas ase vaikuttamaan siihen, että tulee
tilanne, jossa raha ei ole se kaikkein tärkein vaikuttava
tekijä. Informaatio kyllä tulee äänestäjille
valinnan vaihtoehdoista vähän pienemmälläkin
summalla annettua.
Nyt kuitenkin tämä tärkein uudistuksen
osa, kampanjakatto, on jäänyt hallituksen lakiesityksestä,
ikävä kyllä, pois. Kun tästä puhuttiin
vuosi sitten keväällä, silloin sanottiin,
että aikataulu estää ehtimästä valmistella
tätä uudistusta niin, että se olisi tullut
ennen kunnallisvaaleja voimaan. No, nyt se on valmisteltu, toimikunnan
ehdotus asiasta, mutta siitä huolimatta se ei ole hallituksen
lakiesityksessä mukana. Siksi olen joutunut tekemään
tästä asiasta lakialoitteen ja olen iloinen siitä,
että tämän aloitteen taakse on tullut
eri puolueiden kansanedustajia huomattava määrä.
Toivon, että tältä osin eduskunnassa
hallituksen lakiesityksen sijasta otettaisiin käsittelyyn
tänään täällä esittelemäni
lakiehdotus, jossa kampanjakatto on mukana.
Toinen asia, joka kaipaa korjausta, koskee ennakkoilmoitusta.
Vanha ajatus siitä, että vaalien jälkeen
tehdään tiliä siitä, kuinka
paljon rahaa on tullut, ja silloin kun on kysymys huomattavan suurista
tukijoista, nämä tukijat julkistetaan, ei ole
riittävä. Siinähän äänestäjä saa
vasta jälkikäteen tiedon siitä, ketkä ovat
olleet suuria tukijoita.
Hallitus tuo ehdotuksen siitä, että tämä ennakkoilmoitus
toteutettaisiin vapaaehtoisena. Pidän vapaaehtoisuutta
tältä osin kyseenalaisena, koska kyllä kaikilla äänestäjillä on
kaikkien ehdokkaiden osalta oikeus tietää, silloin
kun rahaa on käytetty paljon, ketkä ovat suuria
tukijoita, jos näitä on. On oikein, että tämä tieto
on etukäteen äänestäjien tiedossa,
ennen kuin he tekevät omaa valintaansa, eikä jälkikäteen,
jolloin tämän asian arviointi on luonteeltaan
lähinnä teoreettinen.
Lisäksi tämmöinen ennakkoilmoitusmenettely
on sikäli väärin, että se kohdentaa
huomion niihin, jotka sitten tekevät tämän
ilmoituksen ennakkoon, ja jos jää tästä pois,
niin ei ole sitten minkäänlaista julkista keskustelua
siitä, mistä vaalirahoitus on koostunut.
Näin ollen tässä lakiehdotuksessa
ehdotetaan, että ennakkoilmoitus olisi pakollinen. Kuukautta ennen
siihen mennessä kertynyt rahoitus ja huomattavimmat tukijat,
jotka ylittävät ilmoitusrajan, tulisi ilmoittaa.
Uskon, että tämä selkeyttäisi tilannetta
ja myös äänestäjien kannalta
antaisi sen tiedon, jota he äänestyspäätöstä tehdessään yhtenä osana
tarvitsevat.
Muutokset ovat yksinkertaisia. Toivon, että eduskunta
antaisi näille ehdotuksille laajan tuen yli puoluerajojen.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tähän ongelmaan
kiinnitetään huomiota. Minusta pitäisi
päästä siihen, että koko vaalimainonta
katsottaisiin äänten ostamiseksi ja kiellettäisiin
kokonaan. Tämä olisi paras ratkaisu asiaan.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olipa outo kannanotto, ettei vaalimainontaa
lainkaan saisi esiintyä.
Mutta, herra puhemies, minusta tämä lakialoite
on 11 §:n kohdalla aivan asiallinen. On mielestäni
järjetöntä antaa sellaisia määräyksiä,
joita ei välttämättä tarvitse
noudattaa, vaan ovat vapaaehtoisia. Tarkoitan nyt tätä ennakkoilmoitusta. Jos
ennakkoilmoitus tulee pakolliseksi, niin silloin jokaisen ehdokkaan
tulee antaa selvitys siitä, mikä on rahoitussuunnitelma,
mikä on kampanjan rahasumma ja miten aion sitä rahoittaa. Se
olisi selkeä ja hyvä.
Mitä tulee sitten näihin kattoihin, 100 000
euroa eduskuntavaaleissa on mielestäni aika korkea. En
usko, että täällä istuvista
ehdokkaista kovin moni on yli 100 000 euroa vaalikampanjaan käyttänyt.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siihen suuntaan pitää juuri
edetä, mitä tässä ed. Heinäluoma
aloitteessaan ehdottaa. Mutta jos nyt kuitenkin kävisi niin,
että tuohon hyvään tulokseen ei päästäisi nyt
lähitulevassa ajassa, niin minusta vaaleja ajatellen on
aikamoisen hyvä vaalitemppu oikeastaan se demonstraatio,
että ne puolueet, jotka ovat uskottavan kampanjakaton kannalla,
ilmoittavat yhdessä tämän elikkä että se
on silloin valitsijoitten, äänestäjien,
tiedossa, että tämä olisi hyvä ratkaisu.
Mutta katsotaan, kuinka moni tähän takertuu.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoman lakialoite on täysin
linjassa vasemmistoliiton kaksi viikkoa sitten käsitellyn
ryhmäaloitteen kanssa, jossa myös esitimme sekä sitovaa
ennakkoilmoittamista että kattoa. Ainut poikkeama ed. Heinäluoman
ja vasemmistoliiton esitykseen on se, että vasemmistoliittolaiset
katsoivat, että nämä summat katolle ovat
tähtitieteellisiä ja kaukana ihmisten arjesta,
ja senpä takia vasemmistoliitto omassa lakialoitteessaan
on esittänyt, että kunnallisvaaleissa raja olisi
10 000 euroa, eduskuntavaaleissa 50 000 euroa,
europarlamenttivaaleissa 100 000 euroa ja presidentinvaalien
ensimmäisellä ja toisella kierroksella miljoona
euroa. Muilta osin yhdymme siihen huoleen, jonka ed. Heinäluoma
esitti äsken tätä omaa lakialoitettaan
esitellessään.
Tuija Nurmi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä keskustelu
tästä vaalirahoituksesta on aina paikallaan. Tuntuu siltä,
että vaalikampanjoiden kokonaissummat alkavat hipoa jo
kyllä tavallisen palkansaajan ylimpiä kipurajoja.
Eivät kyllä tavalliset palkansaajat saa niitä tukijoita,
joita suurimmissa kampanjoissa jo joissakin kohtaa, esimerkiksi
eurovaaleissa, on, niin että täytyy ihmetellä,
mistä ne rahat löytyvät.
Mielestäni nämä kattosummat ovat
varsin realistisen kuuloisia näin äkkiseltään,
kun tätä laki-aloitetta katselee. Se, kuinka ne
lähteet, mistä rahaa kertyy, saadaan selville,
on tietenkin aina ikuisuuskysymys. Tuntuu, että löytyy
aina kuitenkin keinoja löytää uusia rahoituskeinoja
niin, että rahoituslähteet eivät tule
julki. Mutta täytyy sanoa, että nämä kattosummat
tuntuvat varsin realistisilta.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuuntelin ensimmäisen vastauspuheenvuoron
täällä ed. Lauri Oinoselta, ja tietysti
voisi sanoa näin, että istuvana kansanedustajana
toivoisin, ettei uusia vaaleja tulisikaan. Tämä esitys
oli vähän sen suuntainen.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä laki-aloite
on esitetty täällä, koska jokin katto
kyllä minun mielestäni pitää olla,
ja se vapaaehtoisuus ei kyllä valitettavasti tahdo toimia,
se on käytännön elämässä nähty.
Mutta itse pidän kyllä korkeana esimerkiksi eduskuntavaaleissa
sitä 100 000:ta euroa. Omassa vaalipiirissäni
näin erään ehdokkaan, joka tuli lävitse,
jolla oli oman ilmoituksensa mukaan aavistuksen verran yli 100 000
euroa, ja kun tiedän paljonko itse jouduin käyttämään,
niin tuntuu siltä, että 100 000 on vähän
liian korkea. Siihen toteaisin vaan sen, kun vasemmistoliitolla
on oma lakialoitteensa täällä ja se on
onneksi ihan saman sisältöinen kuin meidän
edustajamme eriävä mielipide vaalirahoitustoimikunnassa,
että siellä on minun mielestäni oikea
summa.
Antti Vuolanne /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ed. Eero Heinäluoman
lakialoite on hyvin kannatettava. Se lähtökohta,
josta tätä koko uudistusta lähdettiin
toteuttamaan, oli se, että ulkopuolinen vaalirahoitus saattaa
jossakin tilanteessa vaikuttaa myös eduskunnan kokoonpanoon,
ja silloin ainoa tehokas tapa on tämmöinen euromääräinen rahoituskatto.
Tähän kohtaan kysyisin hallitukselta ja erityisesti
hallituspuolue vihreiltä ja sen täällä olevilta
kansanedustajilta: Mikä teidät sai luopumaan tästä kampanjakatosta?
Ettekö te kannattaneet sitä aikaisemmin, mutta
mitä te saitte siitä, että luovuitte
tästä ajatuksesta?
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että rahankäyttöä pitäisi
pystyä järkevöittämään
vaaleissa ja löytää siihen yhteiset pelisäännöt.
Nyt on tilanne aika villi. Erään havainnon tein
juuri Euroopan unionin vaaleissa. Nythän on tilanne se,
että kun koko maa on vaalipiirinä, ehdokkaiden
saaminen on todella vaikeata. Tässä suhteessa
maa pitäisi jakaa neljään vaalipiiriin,
jolloin edes paikallisittain kustannukset olisivat jollakin lailla
hallittavissa. Tämä on eräs näkökulma,
joka tähän on syytä myös laittaa
mukaan.
Sitten on toivottavaa myös, että ed. Heinäluoma
on valmis siihen, että myös se taustatuki, mitä vaaleissa
tulee, joka ei ehkä ole niin laskettavissa, avataan. Tarkoitan
tällä ammattiyhdistysliikkeen ja kaikkien eri
järjestöjen tukea. Kuinka se voidaan etukäteen
kertoa, se on sitten jo vaikea kysymys.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällaiset vaalirahoituksen katot
ovat hyvin haastavia ainakin omasta mielestäni. Me ihmiset,
suomalaiset, tulemme politiikkaan hyvin erilaisista lähtökohdista.
Toisilla on tuota julkisuutta valmiina, toisilla on tunnettavuutta
valmiina, ja heille riittävät aivan erityyppiset
kampanjat kuin sitten taas esimerkiksi itselleni, kun opettajataustalla
tulin. Silloin tunnettavuuden ja näkyvyyden saamiseen tarvitaan
aivan eri lailla rahaa kuin muutamien muiden täällä nytkin
olevien edustajien kohdalla.
Itse kannatan sitä, että vaalirahoitus on
avointa, pitää kertoa mistä raha on tullut
ja mihin se on käytetty. Itse on peräänkuuluttanut
jopa tällaista kirjanpitotyyppistä vaalirahoituserittelyä,
ja itse kannatan tässä vaiheessa hallituksen esitystä 13/2009.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kampanjakatto on ehdottoman tarpeellinen. Vapaaehtoisuus
ei toimi, hyvät kollegat, kun ei edes laki toiminut. Suurimman eduskuntaryhmän
puheenjohtaja ilmoitti, että ei hän noudata lakia,
kun ei siitä ole säädetty rangaistusta.
Miten te voitte uskoa, että vapaaehtoisesti voitaisiin
sitten jollain lailla saada tämä toimimaan? Tämä on
myöskin jossain määrin tasa-arvokysymys.
Pitäisi olla jollakin lailla yhdenvertaisessa asemassa,
kun vaaleja käydään.
Herra puhemies! Kiinnitän kyllä tässä yhteydessä huomiota
myös siihen, että ensi vaalikauden kynnykselle
ovat nykyiset hallituspuolueet ladanneet niin paljon veronmaksajien
rahoja, että sitä voidaan eräällä tavalla
tulkita jonkinlaiseksi vaalitäkyksi, vaalirahoitukseksi.
Kuinka paljon veronmaksajien rahoilla voi käydä vaaleja,
tähän myöskin pitäisi jonkinlainen
menokatto säätää, ettei sinne
mitä tahansa ladata.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Heinäluoman
lakialoitteessa ovat erittäin korkeat nämä vaalirahoitukset
katot. Jos emme pääse sopimukseen matalammasta
katosta, niin en minä usko, että niin suurta kattoa
kuin 100 000 euroa kannattaa panna eduskuntavaaleissa.
Parempi sitten neuvotella siitä, että saadaan
alemmat katot tai ei kattoja ollenkaan.
Mutta kertokaa nyt, eikö SDP:ssä ole aika
tavalla listavaali. Eli hyvin monet teistä valituista ovat
jo valmiiksi jonkun ammattiyhdistyksen palveluksessa ja saavat sieltä tukea,
kun me taas oikeistopuolueissa tulemme ihan tavallisina ihmisinä,
kunnan työntekijöinä ja yrittäjinä,
tänne, joten meillä on kyllä vähän
erilaiset vaatimukset kuin silloin, kun on valmiiksi jossain organisaatiossa,
joka jo tukee tätä valintaa.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole kyllä tietoinen, että nykyisessä eduskunnassa
olisi ollut ketään muuta etujärjestön
johdossa olevaa kuin kokoomuksen kansanedustaja Eero Lehti, joka
Suomen Yrittäjien puheenjohtajana toimi pitkän
aikaa. Saattaa olla, että ehkä kokoomuksessa on
joitakin muitakin, mutta ei SDP:n ryhmässä ole
tämmöistä kaksoishatutusta käytössä.
Olen iloinen näistä kommenteista, joissa on tullut
paljon tukea tälle katolle myös hallituspuolueiden
riveistä. Minusta se kertoo siitä, että huoli
on tässä asiassa yhteinen. Eduskunnanhan pitäisi
olla, parlamentin pitäisi olla, kansa pienoiskoossa, ja
tämä on tietysti kansanvallan aito ihanne.
Nämä katot eivät todellakaan ole
kovin alhaisia, mutta ne ovat ne katot, joille toimikunnassa tuli
kaikkein suurin kannatus. Se oli tavallaan kompromissi, joka siellä tehtiin,
ja olen kyllä valmis itse myös pienempiin kattosummiin,
jos niihin päädytään, mutta
varmaan sitä ennen selviää se, löytyykö eduskunnasta
enemmistö kattojen taakse. Muualla maailmassahan näitä kattoja
on Yhdysvalloista alkaen, että ei tämä mitään
tavatonta ole.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin itse tuon vaalirahoitustoimikunnan jäsen,
ja siellä keskusteltiin, voisiko joku käyttää kunnallisvaaleissa
enemmän kuin 10 000:ta euroa, jota pidettiin teoreettisena, kunnes
tulivat tilastot ja joku täältä oli räväyttänyt
50 000 euron kampanjan, yksi kansanedustajista. Tämä minusta
kertoo siitä, että kampanjakulut ovat menneet
aivan kohtuuttomuuksiin. Jos ihminen ei pysty omalla palkallaan
kautensa aikana maksamaan niitä lainoja, joita periaatteessa joutuisi
ottamaan, herää kysymys, onko silloin riippuvainen
joistain muista rahoituslähteistä. Tilannehan
ei ole tässä mielessä hyvä.
Olisin kiinnittänyt myöskin huomiota siihen, että helposti
nämä asiat vuotavat tuonne puoluerahoituksen puolelle,
eli silloin, jos pannaan hyvin tiukat rajoitukset kampanjaa käyville
ehdokkaille, niin sitten rahoitusta alkaakin tulla puolueen kautta,
jota on sitten vaikea selvittää, joten näitä pitäisi
viedä käsi kädessä eteenpäin.
Nyt toimikunta jatkaa tätä puoluerahoituspuolen
selvittämistä.
Puhemies:
Tässä vaiheessa joudutaan tämän
asian käsittely keskeytetään suuren valiokunnan
kokouksen vuoksi.