6) Hallituksen esitys rajavartiointia koskevan lainsäädännön
sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
kokonaisuudistus on tullut voimaan syyskuun alussa vuonna 2005.
Tuolloin laitosta koskevat säännökset
on saatettu vastaamaan EU:n ulkorajan valvonnan kasvaneita vaatimuksia.
Samalla on muutoinkin vahvistettu Rajavartiolaitoksen roolia maamme
sisäisen turvallisuuden ylläpitämisessä.
Todettakoon, että Suomen rajavalvontaahan voidaan pitää esimerkillisenä koko
Euroopan unionissa.
Vuoden 2005 kokonaisuudistuksen yhteydessä eduskunta
hyväksyi hallintovaliokunnan mietinnön pohjalta
lausuman, jossa edellytettiin, että hallintovaliokunnalle
annetaan kirjallinen selvitys Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön toimivuudesta
ja soveltamisesta. Nyt käsiteltävänä olevissa
lakiehdotuksissa on kysymys eduskunnan lausuman perusteella tapahtuneen
seurannan johdosta tehtävistä tarkistuksista.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotukset koskevat keskeisesti seuraavaa
neljää pääkohtaa: Ensimmäiseksi
on kyse kansallisten säännösten antamisesta
nopeiden rajainterventioryhmien Suomeen kutsumisesta sekä ryhmiin
kuuluvien virkamiesten toimivaltuuksista. Muilta osin nopeista rajainterventioryhmistä
on
annettu EU-säännökset. Toiseksi pidättämiseen
oikeutettujen Rajavartiolaitoksen virkamiesten piiriä ehdotetaan laajennettavaksi
laitoksen tehtävien vaatimalla tavalla. Kolmanneksi eroamisikää koskevat säännökset
ehdotetaan nostettavaksi asetustasolta lain tasolle.
Merkittävimmät muutokset sisältyvät
neljänteen kokonaisuuteen eli laittoman maahantulon järjestämistä ja
ihmiskaupan torjunnan tehostamista koskevaan kohtaan. Tähän
liittyen lakiehdotusten hyväksymisellä Rajavartiolaitokselle voidaan
antaa oikeuden päätöksellä lupa
telekuunteluun ja televalvontaan, kun Rajavartiolaitoksen tutkittavana
on törkeä laittoman maahanmuuton järjestäminen
ja siihen liittyvä ihmiskaupparikos. Kysymys on Rajavartiolaitoksen tutkittavista
rikoksista, joissa sillä ei kuitenkaan ole ollut kyseisiä tarpeellisia
tutkintakeinoja.
Telekuuntelua ja televalvontaan koskeva sääntely
on jäänyt sillä tavoin vajaaksi alkuperäisestä tavoitteesta,
ettei nyt säädettävä laki mahdollista
telekuuntelua ja televalvontaa, mikäli kyse on ainoastaan
törkeän laittoman maahantulon tutkinnasta. Tältä osin
lainsäädäntöä on tarpeen
mahdollisimman pian tarkistaa, esimerkiksi esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
kokonaisuudistuksen yhteydessä.
Rajavartiolaitos on johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti
huolehtinut henkilöstönsä koulutuksesta
lisääntyneiden Rajavartiolaitoksen tehtävien
vaatimalla tavalla. Tästä huolimatta hallintovaliokunta
korostaa, kuten perustuslakivaliokuntakin lausunnossaan, riittävän
koulutuksen antamista. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
telekuuntelun ja televalvonnan osalta viranomaistoiminnan lupa-
ja valvontajärjestelmiin, ovathan kysymyksessä toimivaltuudet,
joilla puututaan rikosten esitutkinnassa ihmisten perusoikeuksiin
ja -vapauksiin.
Arvoisa puhemies! Valiokunta oli mietintöä tehdessään
yksimielinen ja muutamin pykäliin liittyvin pienin muutosesityksin
esittää tätä kokonaisuutta hyväksyttäväksi.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Tölli
edellä totesikin nuo neljä kohtaa, jotka tämän
hallituksen esityksen mukaan käsittelyssä ovat.
Pitäydyn niistä itse vain tuossa puheenjohtaja
Töllin mainitsemassa viimeisessä, neljännessä kohdassa,
joka käsittelee sinällään törkeän
laittoman maahantulon esitutkintaa ja siihen liittyvien pakkokeinojen
käyttöä ja tässä tapauksessa
nimenomaisesti telekuuntelun käyttöä.
Lähtökohtahan on, että televalvonta
ja telekuuntelu siis sallittaisiin Rajavartiolaitoksen suorittamassa
esitutkinnassa "silloin, kun tutkitaan törkeää laittoman
maahantulon järjestämistä ja siihen liittyvää ihmiskaupparikosta",
siis tässä tapauksessa "ja siihen liittyvää ihmiskaupparikosta".
Tämä edellyttää luonnollisesti
myöskin tarkistuksia Rajavartiolaitoksen virkamiehistössä siten,
että se, ketkä kaikki ovat pidättämiseen
oikeutettuja virkamiehiä, tulee tämän
mukaan myöskin tarkastelun kohteeksi.
Rikoslain 17 luvun 8 a § siis käsittelee
törkeää laittoman maahantulon järjestämistä,
ja vastaavasti taas rikoslain 25 luvusta löytyy ihmiskaupparikosta
koskeva lainsäädäntö. Tällä hetkellähän
tilanne on se, että Rajavartiolaitoksen suorittamassa esitutkinnassa
telekuuntelu ja televalvonta eivät ole nykyisellään
mahdollisia, ja senpä takia näiden rikosten selvittämiseksi
ja esitutkinnalle on erityisen tärkeää,
että tämä laki tulee tässä esitetyssä muodossa
voimaan.
Kiinnitän kuitenkin huomiota siihen muotoseikkaan,
kuten täälläkin jo todettiin, että tämä nyt
käsittelyssä oleva asiakokonaisuus on tarkistusta
vuonna 2005 annettuun aikaisempaan, ja tässäkin
on eräs sellainen pieni asia, joka hallintovaliokunnan
lausumasta löytyy, joka on, voisiko sanoa, mielestäni
hieman pieni kauneusvirhe. Se on se, että tämä laki,
joka nyt täällä hyväksytään,
ei ole ihan täsmällisesti, tarkkarajaisesti sama
kuin poliisilla. Tutkiessaan törkeää maahantulon
järjestämistä poliisi ei tarvitse erityisedellytyksenä sitä,
että samalla on myöskin kysymys ihmiskaupparikoksesta,
kun sitten taas tässä nyt hyväksyttävässä asiakokonaisuudessa
edellytetään sitä. Eli pitää olla
voimassa sekä törkeä maahantulon järjestäminen
että ihmiskaupparikos, jotta tätä voidaan
Rajavartiolaitoksessa hyödyntää.
Sen sijaan useimmiten tilanne on se, että kun esitietojen
perusteella aloitetaan tutkinta, tutkitaan vain tätä edellä mainittua
ja vasta myöhemmin tutkinnan loppuvaiheessa voidaan löytää myöskin
näyttöä ihmiskaupparikoksesta. Se, että nämä molemmat
edellytykset ovat yhtä aikaa voimassa, on perin harvinaista
oman kokemukseni perusteella, ja näin ollen käytännössä tämä saattaa
aiheuttaa sen, että alkuvaiheessa teknisesti on poliisin
tutkittava tätä asiaa, joka sitten työjärjestyksen
mukaan myöhemmässä vaiheessa tullaan
siirtämään Rajavartiolaitokselle. Eli
hieman, voisiko sanoa näin, voi olla, että tässä kokonaisuudessa,
kun olemme tätä käsitelleet moneen otteeseen,
myöskin perustuslakivaliokunta on käsitellyt tätä vain
tässä hallituksen esittämässä muodossa.
No, kuinka useasti tähän ongelmaan törmätään,
ja onko niin, että rikos jää selvittämättä?
En sitä epäile hetkeäkään,
että näin olisi, mutta kun asiaan on joutunut
joskus perehtymään ihan noin käsikopelollakin,
niin voin sanoa, että tässä kokonaisuudessa
tämä kiinnittää huomiota. Mutta
kuten todettua, hallintovaliokunta tähänkin otti
kannan ja täältä se on luettavissa.
Tähän samaan asiakokonaisuuteen liittyvät myöskin
monilta muilta osin lainsäädännössä olevat
aukot ja nimenomaisesti ne seikat, jotka koskevat laittoman maahantulon
järjestämiseen liittyviä kokonaisuuksia.
Helmikuun alussa korkein oikeus antoi ennakkoratkaisun, jonka mukaan
viisumin saaneen ulkomaalaisen tuominen Suomeen ei täyttänyt
tässä rikoslain 17 luvun 8 §:ssä säädettyä laittoman
maahantulon järjestämisen tunnusmerkistöä,
vaikka viisumia haettaessa oli annettu vääriä tietoja
matkan tarkoituksesta. Korkein oikeus totesi omassa kannanotossaan
sen, että tämä laki ei anna mahdollisuutta tällaiseen
tulkintaan, ja itse asiassa rivien välistä sieltä korkeimman
oikeuden ennakkopäätöksestä on
luettavissa myös se, että tämä lainkohta vaatii
pikaista uudistamista, voisiko sanoa kansan kielellä, tämä porsaanreikä olisi
mahdollisimman nopeasti tukittava.
Kävin keskusteluja sekä Rajavartiolaitoksen virkamiesten
että myöskin edellisen valtakunnansyyttäjän
Matti Kuusimäen kanssa asiasta, ja olen myöskin
saanut kirjalliseen kysymykseen vastauksen tässä kokonaisuudessa.
Valtakunnansyyttäjävirasto on arvioinut tämän
lainsäädännön muutostarvetta,
ja samoin oikeus- ja sisäministeri ovat keskustelleet asiasta
ja ovat pohtineet mahdollisen selvityksen tekemistä, jotta
tähän kokonaisuuteen voitaisiin puuttua.
Itse pidän tätä äärimmäisen
tärkeänä. Näkisin, että tätä jos
mitä pitäisi monella lainsäädäntökeinolla
pyrkiä edesauttamaan niin, että tämä kokonaisuus
tulisi vielä tällä vaalikaudella tänne eduskuntaan.
Näen sen yhtenä sellaisena seikkana, joka edesauttaa
järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa. Kun valheellisin
keinoin esimerkiksi täältä tehtaillaan
kutsuviisumeita, Suomesta lähetetään
ulkomaille, ja kun sillä valheellisella kutsulla sitten
ulkomailla erehdyttämällä pystytään
saamaan oikea Suomen viisumi, niin sitä katsotaankin sitten,
että okei, nyt siinä ei olekaan mitään
rikosta käyttää sitä. (Ed. Rajamäki:
Ovatko sisä- ja ulkoministeri keskustelleet?) — Ovat, ed.
Rajamäki, näin juuri totesin, että tämä asia
on ollut keskusteluissa, mutta en tiedä vielä tulosta, mihin
he ovat keskusteluissaan päätyneet.
Mutta niin kuin tässä sanoin ja vetosin, tämä olisi
asia, joka pitäisi pyrkiä mahdollisimman nopeasti
saattamaan sille tasolle, että myöskin oikeus
voisi sitä sitten soveltaa. Tässä tulee
monta välillistä kysymystä. Tulee kysymys
siitä, että henkilöt, joita on epäilty,
joita on jopa tuomittu, periaatteessa hakemalla tuomion purkua saavat
valtiolle tuomittuja rahavaroja takaisin, he saavat kenties korvauksia
siitä, että ovat olleet tämän asiakokonaisuuden
vuoksi suorittamassa jopa tuomioita. Tämä on erittäin
monimutkainen asia, ja tämä pitäisi saada
kovin nopeasti oikealle tolalle, jotta se helpottaisi viranomaisten
työtä, kun se olisi näin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Viitisen vuotta sitten täällä salissa
käytiin perusteellinen keskustelu rajavartioinnista, sen
teknistymisestä ja teknisten toimintaedellytysten parantamisesta.
Ja oli ennustettavissa ja ennakoitavissa, että tähän
suuntaan kehitys on menevä ja koko rajapalvelutoiminta
on teknistyvä. Nyt se on näkynyt sillä tavalla,
että rajavartioasemien lukumäärää on
voimakkaasti pienennetty ja teknisiä valmiuksia parannettu
erinomaisen paljon.
No, nyt tähän välineistöön — sanotaan
nyt näin — tulee telekuunteluvalmius, näin
minä sen ymmärrän, niillä edellytyksillä,
mitä se tässä lainmuutoksessa on. Minä totean
tähän, arvoisa puhemies, että samalla,
kun se valmius nyt sitten tulee, pitäisi myöskin
rikoslakiin ja sen metsästyslainsäädännön
osaan liittyen törkeä tekomuoto metsästysrikoksessa
saada äkkiä säädettyä tämän
vuoden aikana, mikä mahdollistaisi sitten nämä telekuunteluasiat
myöskin sillä puolella. Metsästysrikokset
ovat ammattimaistuneet erittäin nopeaa vauhtia ja teknistyneet
vielä nopeampaa vauhtia, jolloinka myöskin lainsäädännön
pitää olla siinä mukana. Oikeusministeri
onkin lupaillut tätä hallituksen esitystä pikavauhtia
tänne.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta. En toki
keskity muistelemaan edellisen hallituksen sisäministerinä 2005
aikaan saatua Rajavartiolaitoksen lainsäädännön kokonaisuudistusta.
Se oli varsin merkittävä. Eduskunta tunnisti silloin
yksimielisesti niin unionin ulkorajoihin liittyvän tarpeen
kuin myös sisäisen turvallisuuden vahvistamiseen
liittyvät viranomaisten ja Rajavartiolaitoksen erityiset
toiminnalliset tarpeet. Kiinnitän vain huomion siihen,
että valitettavan vähälle on unionin
liikkuvuuden ja EU:n sisäisen liikkuvuuden kasvaessa jäänyt
lainkäyttöviranomaisten välinen yhteistyönäkökulma
ja toimintakyky ja myös mahdollisuuksien tehokas hyödyntäminen,
mitä jo nykyään lainsäädännössä on.
Tämä on korostanut unionin osalta Europolin aseman
vahvistamista toisaalta, mutta korostanut myöskin rajavalvonnan merkitystä entisestään.
Tässä suhteessa edellisellä kaudella
aikaansaatu, Varsovassa päämajaansa pitävä unionin rajaturvallisuusvirasto
Frontex, pääjohtajana Ilkka Laitinen, on ollut
todella kovan rakennustyön tekijänä,
ja on erittäin tärkeätä, että ulkorajojen valvonnan
merkitystä jatkossakin korostetaan myös kansallisen
lainsäädännön osalta. Tässä on nimittäin
myös se näkökohta, että pitää pitää huoli
siitä, että rajavalvonta on kansallisesti ensisijaisesti
vastuutettu tehtävä. Eli tällaiseen ylikansalliseen
rajavalvontaan ei pidä mennä muuten kuin tiettyjen
poikkeuksellisten tilanteiden, esimerkiksi nopean toiminnan ryhmien,
muodossa, niin kuin Välimeren tilanteessa on esimerkiksi
käytetty.
Mutta kiinnitän huomiota siihen, että nykyisen
hallituksen aikana on ilmeisesti poliittisesta vastenmielisyydestä johtuen
jätetty liian vähälle esimerkiksi Prümin
sopimukseen liittyvät mahdollisuudet. Kiinnitin myönteisesti
huomiota siihen, että hallintovaliokunta oli myös
tuonut tätä asiaa eräissä mietinnöissään
viime vuonna esille. Kyseessähän oli nimenomaan
joulukuun 5. päivänä 2006 Luxemburgissa
Suomen hallituksen ja eduskunnan valtuuksilla allekirjoittamani
Suomen liittyminen — jopa jo ennen perustajamaita — tähän
Prümin sopimukseen eli rajat ylittävän järjestäytyneen
rikollisuuden, laittoman maahanmuuton ja terrorismin torjuntasopimukseen.
Tätä nykyisistä ministereistä täällä eduskunnassa
silloiset kansanedustajat Thors ja Brax erittäin raivoisasti
vastustivat. Saattaa olla, että syy, miksi tämä ei
ole erityisessä hallituksen suojeluksessa ollut, juontaa
osin juuri näistä asioista. Se on vahinko. Unionin
yhteinen sisäinen turvallisuus edellyttää nimittäin
tällä puolella vahvempaa etenemistä eri
muodoissaan. Tähän ovat, olen huomannut, hallintovaliokunta
ja puheenjohtaja eräissä yhteyksissä myös
EU-foorumeilla puuttuneet. Haluan tämän tuoda
esille tässä yhteydessä, koska sen on
oltava tausta tälle asialle sen lisäksi, että sisäisen
turvallisuuden puolella varmistetaan toimintakyky.
Osin ed. Hakolan lailla kiinnitän nyt laajemmin huomiota
siihen, että eri toimijoiden toimivaltaa ja yhteistyön
koordinaatiota pitäisi myöskin erikseen arvioida.
Tämä liittyy ptr- eli poliisi-, tulli- ja rajakokonaisuuteen.
Tältä osin toimivaltuudet ja järjestäytyneen
rikollisuuden, ihmissalakuljetuksen ja ihmiskaupan torjunta vaativat
kykyä tunnistaa ne ja viranomaisten tiivistä yhteistyötä.
Kauhunäkymä siitä, että samaan
osoitteeseen törmää 3—4 aseistettua
eri firman, lainausmerkeissä, miestä suomalaisista turvallisuustoimijoista,
ei ole teoriaa, vaan se on täysin mahdollista, jos ei tätä ptr-koordinaatiota — myös
toisaalta krp:n ja Helsingin huumepoliisin ja eri toimijoiden yhteistyötä — pidetä
hyvässä timmissä.
Sitten yksi näkökulma on voimavarakysymys.
Valitettavasti samaan aikaan, kun tullirikosten selvitykseen on
nimenomaan annettu toimivaltuuksia Tullinkin puolella, on tuottavuusohjelmalla
rajusti vähennetty voimavaroja Tullin puolella. Mutta myöskin
Rajavartiolaitos on esimerkiksi vihreän rajan valvonnassaan
joutunut tarpeettoman voimakkaan lähes alasajon kohteeksi,
ja siitä on syytä myös kantaa huolta.
Sitten näitten salaisten pakkokeinojen, telekuuntelun
ja televalvonnan käyttöön. Tilannehan
on se, että turvallisuuden osalta etulinjassa olevien osalta
laillisuus pitää varmistaa, jotta kansalaiset
voivat luottaa näihin elintärkeiden turvallisuusetujen
hoidossa siihen, että toimitaan lain mukaan. Poliisin osalta
kieltämättä tarpeellinen työ oli
2004 salaisten pakkokeinojen, Salpa-järjestelmän,
pystyttäminen, jossa vähän kirjava, osin
rimaa heiluttavakin, järjestely saatiin krp:n kautta ennakkopyyntö-
ja rekisteröintitavalla rekisteröityä.
Tässä mietinnössä viitataan
yhdellä lauseella "Keskusrikospoliisi tarkistaa kaikki
telepakkokeinoja koskevat asiat ennen niiden täytäntöönpanoa"
koko tähän Salpa-järjestelmään,
joka luotiin poliisia koskien. Olettaisin tämän
kuitenkin nyt tarkoittavan saman tyyppistä valvonta- ja
ennakkojärjestelmää, jossa käsittääkseni — siitä huolimatta,
että siihen liittyi tietyissä nopean toiminnan
tarpeissa valitettavasti tiettyjä pelkoja myös
poliisin osalta siitä, toimitaanko nopeasti ja pystytäänkö varmistamaan
toiminta nopeasti — on kuitenkin tämä laillisuusnäkökohta
huomioon ottaen pystytty toimintakyky säilyttämään. Tärkeätä on,
että laillisuus ja toimintakyky myös tältä osin
Rajavartiolaitoksen osalta varmistetaan, ettei synny epäilystä,
että käytetään keinoja, jotka
eivät ole sitten tiukassa paikassa asianmukaisia. Tältä osin
Puolustusvoimienkin puolella olisi ehkä syytä käydä tätä keskustelua,
missä määrin siellä tiedustelussa
myöskin käytetään, tai käytetäänkö,
sellaisia tapoja, jotka vaatisivat jonkinasteista rekisteröintiä.
Tämä ed. Hakolan esille tuoma viisumikysymys
on erittäin tärkeä. Tässä suhteessa
jouduin kyllä sisäministerinä ulkoministeriölle
muutaman kerran huomauttamaan käytännöistä.
Kyllä viisumin myöntämisessä täytyy
olla myöskin sisäiseen turvallisuuteen ja muuhun
liittyvät arvioinnit mukana. Valitettavasti erityisesti
kaatui päälle esimerkiksi tämä jokamiehenoikeuteen perustuva
marjanpoimintakuvio, jossa todettiin, ettei maahan työvoimaa
tuovilla työnantajilla ollut minkäänlaista
vastuuta työntekijäkunnasta. Kaikkia tämän
tyyppisiä asioita on syytä pitää tässä yhteydessä esillä.
Vaikka ehkä georgialaisbussikysymyksestä on
kovasti pinnalle jäänyt julkisuudessa annettuja
vääriä painotuksia, haluan tässä vielä todeta, että silloinhan
todettiin niin eduskunnan oikeusasiamiehen kuin muiden viranomaisten
tarkistuksissa Rajavartiolaitoksen ja rajavartioiden toimineen lain
mukaisesti. Siinähän oli kysymyksessä nimenomaan
laittoman maahantulon ja laittoman työnteon organisointi,
jossa vuonna 2002 Kreikka oli nimenomaan EU-maita varoittanut Suomen
kautta tulleen jo yli 1 600 henkilöä,
pääasiassa naista, jotka oli kuljetettu Kreikkaan
ja Italiaan. Nämä palasivat sitten Turkin läpi
pois kuljettajineen ja organisoijineen viiden hengen porukalla tyhjällä bussilla.
Kun tähän erityisesti johdollani kiinnitettiin huomiota,
niin rajalla tavattiin tällainen bussi, ja siitä seurasi,
mitä seurasi. Sen jälkeen ei muutaman viikon päästä suunniteltua
bussia tullut, eikä tullut muitakaan busseja. Tässä tapauksessa
oli Ruotsin myöntämät viisumit kyseessä,
ja olimme myöskin tässä asiassa yhteydessä Ruotsin
viranomaisiin. Eli tämä myöskin vaatii
tätä rajat ylittävää,
myös viisumeihin liittyvää, koordinaatiota.
Siihen liittyy myöskin tiettyjä riskejä.
Mikäli mennään EU:n yhteisiin viisumitoimintoihin
ja viisumimenettelyihin, niin täytyy myös varmistaa,
että kriteerit ovat silloin EU-maiden ja meidänkin
turvallisuuden näkökohdista kunnossa.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain kaksi huomiota edeltäviin
puheenvuoroihin. Kuten ed. Rajamäki tuossa totesi, yksi erittäin
keskeinen asia tämän valvonnan kannalta on nimenomaan
ptr-yhteistyö. Se toimii kokonaisuudessa erittäin
hyvin tänä päivänä.
Poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos tekevät koko ajan läheistä yhteistyötä,
ja senpä takia viittasin tuossa juuri siihen, että käytännön
ongelmaa tässä kokonaisuudessa ei varmuudellakaan
tule, koska he voivat hyödyntää tätä ptr-yhteistyötä.
Mitä tulee tähän ed. Rajamäen
viittaamaan Salpa-järjestelmään, niin
en ryhdy sitä nyt avaamaan sen kummemmin, koska se ei liene
tarkoituksenmukaista. Totean kuitenkin, että tämä järjestelmä on
valtakunnassa ainoa, joka voi käsitellä näitä tietoja.
Senpä takia tämä hallintovaliokunnan
viittaus on juuri siihen, koska ne pyynnöt, jotka tulevat
kaikkialta valtakunnasta, menevät tämän
järjestelmän kautta, ja laillisuus viimeistään
siinä vaiheessa katsotaan. Ja kuten tiedätte,
oikeuden näihin pakkokeinoihin antaa aina käräjäoikeus
ja tuomioistuin. Vaikka olisi kysymys pikaisestakin tapahtumasta,
niin lähtökohta on se, että se vahvistetaan
oikeudessa.
Mitä tulee ed. Pulliaisen viittaukseen tuohon toiveeseen
siitä, että metsästysrikokseen saataisiin
tämä ulotettua, en halua ottaa kantaa enkä vähääkään
väheksyä tätä teidän
toivettanne. Yleisesti kuitenkin telekuunteluun liitetään
törkeysarvostelun yläpää, joka
edellyttää, että pääsääntöisesti
se kohdistuu sellaisiin oikeuksiin, jotka ovat tietenkin loukkaamattomia,
niin kuin tiedätte.
Oleellinen kysymys tässä on se, että nämä perusteet
ovat monesti olleet vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen
tila. Valitettavasti en ainakaan heti löydä juridiikan
oikeusperusteista näitä, kun on kysymys metsästysrikoksesta,
väheksymättä todellakaan sitä,
niin kuin sanoitte, että se on täysin järjestäytynyttä toimintaa.
Mutta niin kuin sanottu, nämä ovat ne yleiset
oikeusperusteet, joita aika useasti tähän liitetään,
ja ne kohdistuvat kyllä ihmiseen eivätkä eläimeen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki on tuonut ansiokkaasti
esille näkökohtia, joita haluan myös
alleviivata. Ed. Hakola toi juuri tärkeän näkökohdan
esille siitä perustehtävästä,
jota varten rajavartijat tekevät erittäin tärkeää ja
vaativaa työtään. Kysymys on ihmisten
ja kansakunnan turvallisuuden takaamisesta kaikilla rajoilla. On
aivan ymmärrettävää, että on
poliisin, Tullin ja Rajavartioston yhteistoimintaa tehty. Tätä kannattaa
järkevällä tavalla ylläpitää, mutta
silloin rajan vartiointi, se perustehtävä, ei saa
kadota.
Yhdyn todellakin ed. Hakolan näkemykseen, että tämä metsästysrikkomusten
valvonta ei voi olla rajavartijoitten varsinainen tehtävä.
Tietysti, jos rikoksen havaitsee, siihen puututaan, mutta kyllä silloin
keskeisimpien tehtävien tulee olla perustehtävässä,
maan ulkoisen turvallisuuden vartioinnissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa herra puhemies! En arvannutkaan, että astuin
juuri miinakenttään. Jos olisin nähnyt,
että ed. Lauri Oinonen lähestyy tätä isoa
salia, olisin vaiennut täydellisesti, mutta nyt täytyy
todeta, että jälleen kerran valppauteni petti
totaalisesti. (Naurua) Olen tietysti täydellisesti eri
mieltä ed. Lauri Oinosen kanssa, joka haluaisi tuhota kaikki
eläimet maailmasta, koska ne ovat hänen tiellään
olleet.
Ed. Hakolalle totean vaan sen verran, että paitsi että tässä on
siis kansainvälisesti ankarimman mahdollisen suojelun kohteena
olevista elukoista kysymys, niin myöskin se tapa, millä tämä järjestäytyneen
rikollisuuden porukka niitä eläimiä tappaa,
on, sanotaan nyt vaan, raaka. Ei muuta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoron kannustamana haluan sanoa
sen, että lakeja pitää noudattaa. Jotta
metsästysrikkomuksilta voidaan välttyä,
niin meidän pitää laillistaa petojen
metsästystä ja huolehtia siitä, että eivät
ole vaaratekijöinä. Silloin kun metsästystä tehdään,
niin se pitää tehdä sillä tavalla,
että metsästettävälle eläimelle
ei tuoteta mitään raakuutta eikä julmuutta,
vaan kunnioitetaan eläintä myöskin metsästystapahtumassa. Näin
pitää olla ehdottomasti, ja ne muut lieveilmiöthän,
joita luvaton metsästys saattaa aiheuttaa, ovat kaikki
kielteisiä yhteiskunnan kannalta, ja juuri sen vuoksi olen
voimakkaasti ajanut laillista metsästystä, että näiltä kielteisiltä ilmiöiltä, aivan
kuten ed. Pulliainen mainitsi, voitaisiin välttyä ja
metsästys suoritettaisiin metsästyskäytäntöjen
mukaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä olen ymmärtänyt,
että ed. Lauri Oinosen logiikka on täydellinen.
Tapetaan kaikki tyylikkäästi konetuliaseilla taitavien
metsästäjien taikka tappajien toimesta, ja ongelma
on poistunut. Mutta samalla, arvoisa ed. Lauri Oinonen, minä haluaisin,
että lähtisitte kuitenkin perustavaa laatua oleviin
toimiin, elikkä esimerkiksi kehotan teitä nyt
vihdoinkin ryhtymään toimenpiteisiin Suomen EU-jäsenyyden
lopettamiseksi.
Yleiskeskustelu päättyi.