10) Hallituksen esitys laeiksi julkisista hankinnoista annetun
lain, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla
toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain ja markkinaoikeuslain
muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on julkisista
hankinnoista annetun lain ja muutaman muun lain muutos, ja pohjana
on talousvaliokunnan yksimielinen mietintö. Ensimmäisessä käsittelyssä asiasta
ei kukaan käyttänyt puheenvuoroa, ja nyt ajattelin, että on
paikallaan tästä käyttää edes
yksi puheenvuoro, ja toivon mukaan tulee joku muukin.
Asia on kuitenkin nimittäin varsin tärkeä.
Julkiset hankinnat ovat arvoltaan valtavan suuri asia suomalaisessa
yhteiskunnassa, kansantaloudessa. Julkisia hankintoja säätelee
EU-direktiivi ja toisaalta sitten kansallinen lainsäädäntö.
EU-direktiivi on erittäin yksityiskohtainen. Se säätelee kohtuuttoman
tarkasti ne menettelytavat, joita julkisissa hankinnoissa on noudatettava.
Lienee niin, että direktiivi on laadittu Italian korruptoitunutta
yhteiskuntaa, paikallishallintoa, ajatellen, ja siinä mielessä se
on tietysti ihan paikallaan, mutta kun meillä on — puhun
nyt lähinnä kunnista, koska kunnissa tämä koetaan
suurimpana kysymyksenä — kuitenkin kehittynyt
kunnallishallinto tarkastuksineen, julkisuusperiaatteineen ja valitusmahdollisuuksineen,
niin meille tämä kokonaisuus hankintojen osalta
luo sellaiset kehykset, joissa järki ei välttämättä pääse
enää toteutumaan. Tämä alkuperäinen
lainsäädäntö ei ole kovin vanha,
mutta nyt tässä tuli tarve jo sitä korjata.
Viime keväänä käsiteltiin
hallituksen selonteko hankintalain toteutumisesta, ja siinä yhteydessä talousvaliokunta
ja muut valiokunnat totesivat, että Suomen lakiin
otetut kynnysarvot, joita suuremmat hankinnat on kilpailutettava, ovat
kohtuuttoman alhaisia: tavarahankinnoissa 15 000, eräissä palveluissa
30 000 ja sitten rakennusurakoissa 100 000 euroa.
Valiokunta ja eduskunta sitten selonteon yhteydessä edellyttivät,
että hallitus antaa esityksen, että nämä raja-arvot
kaksinkertaistetaan. Näin hallitus tässä yhteydessä on
tehnyt lukuun ottamatta rakennusurakoita, joissa esitys on, että nostetaan
raja-arvo 150 000 euroon, mikä perustellaan lähinnä rakennusalan
tilanteella.
Talousvaliokunta on ollut yksimielinen tältä osin
ja pitänyt hyvänä, että näitä raja-arvoja
nostetaan. On ilmennyt, että tuo 15 000:n raja
on ollut niin alhainen, että monissa tapauksissa yhteiskunnalliset
kustannukset ovat olleet suuremmat kuin tuon hankinnan arvo, ja
kun valituksia on käsitelty markkinaoikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa
asti, niin kokonaiskustannukset todella ovat nousseet ja vaikeudet
ovat olleet sitten erityisesti kunnissa suuret tästä johtuen.
Eli on hyvä, että näin nyt menetellään.
Valtiollahan hankinnat lähes täydellisesti hoitaa Hansel-yhtiö,
ja valtion puolella ei ilmeisiä ongelmia ole ollut vanhankaan
järjestelmän osalta.
Nyt on myös tähän hallituksen esitykseen
ja mietintöön sisällytetty EU:n uudet,
oikeusturvadirektiivin edellyttämät muutokset,
ja niillä on lisätty tätä vaikeutta
tämän lainsäädännön
osalta. Eli EU:sta tuli uusia säädöksiä,
jotka entisestään vaikeuttavat hankintamenettelyä erityisesti
kunnissa. Kuntaliitto lausunnossaan talousvaliokunnalle totesi muun
muassa näin, suora lainaus: "Oikeussuojadirektiiveistä johtuva
hankintalakien muutosehdotus on ymmärrettävä direktiivin implementointiin
liittyvänä välttämättömänä toimenpiteenä.
Uudistus lisää huomattavasti julkisten hankintayksiköiden
velvollisuuksia, hidastaa hankintaprosessien hoitamista valmisteluvaiheesta
täytäntöönpanoon, lisää hankintatoiminnoista
johtuvia taloudellisia kustannuksia ja kokonaisuudessaan hankintabyrokratiaa.
Kun tähän lisätään
vielä mahdollisista virheellisistä hankintamenettelyistä johtuvat
uudet seuraamusvaihtoehdot, oletettavana riskinä lähitulevaisuudessa
on hankintatoimen osittainen jähmettyminen seurausvaikutusten
pelossa."
Eli Kuntaliitto, joka on varmasti tässä asiassa kuntien
näkökulmasta ylivoimaisesti paras asiantuntija,
toteaa näin, että tämä muutos,
joka nyt perustuu näihin oikeussuojakeinojen sisällyttämiseen
tässä muodossa tähän lainsäädäntöön, jähmettää hankintatoimen
kunnissa, tuo uutta byrokratiaa ja johtaa siihen, että hankinnoista
päättävät lautakunnat ja viranhaltijat
kunnissa, jotka siis käytännössä sen
tekevät, ottavat nyt entistä varovaisemman asenteen,
koska seuraamusriskit kasvavat huomattavasti.
Tämä on todettava tältä paikalta,
että tämä lainsäädäntö,
joka meillä nyt on toisessa käsittelyssä,
on erittäin hankala ja Suomen olosuhteisiin — missä ei
todellakaan niitä väärinkäytöksiä siinä mitassa
kunnallishallinnossa ole kuin on varmasti monissa muissa Euroopan
unionin jäsenmaissa — ei tällaisia säädöksiä pitäisi
tehdä. Kuitenkaan talousvaliokunnassa en jättänyt
vastalausetta vaan yhdyin valiokunnan mietintöön, koska
mietintöön sisällytettiin tämä ankara
kritiikki tästä, mutta lopputulos ei ole hyvä,
valitettavasti näin on todettava. Mutta meitä sitovat nämä Euroopan
unionin direktiivit. Kun ed. Pulliainen kehotti ed. Lauri Oinosta
toimimaan niin, että Suomi eroaisi Euroopan unionista,
niin sillä tavalla me saisimme tämänkin
järkevälle pohjalle, mutta se nyt ei ole tapahtumassa,
ja meillä on velvollisuus nämä direktiivit
lainsäädäntöömme panna.
Ja tämä direktiivi jos joku on erittäin
tarkka; väitettiin, että siellä on 250
erillistä kohtaa, joiden perusteella voi hankinnasta valituksen tehdä ja
menestyä, jos niihin osaa sopivasti vedota. Tämä kertoo
siitä, että ollaan kyllä varsin hankalalla
tiellä.
Vielä totean, niin kuin aikaisemmin jo mainitsin, että erityisesti
kuntien osalta meillä ovat tarkastuslautakunnat, tilintarkastus,
julkinen päätöksenteko kuitenkin varsin
vahvat ja esimerkiksi ne pienyrittäjät, joita
hankinnat toisena osapuolena koskevat, seuraavat kyllä aika
tarkkaan sitä, että normaalia rehellisyyttä toteutetaan,
ja jos ei toteuteta, siellä olisi periaatteessa kunnallisvalituksen
mahdollisuus. Ja jos sitten tapahtuu sellaisia väärinkäytöksiä,
että rikotaan muuta lainsäädäntöä,
niin rikosprosessi on aina mahdollinen näissä hankinnoissa,
eli me emme tarvitsisi minun mielestäni tällaista
lainsäädäntöä kuntien kahlitsemiseen
ja sen valtavan byrokratian pyörittämiseen, mikä tässä kokonaisuudessa
valitettavasti pyörii tällä hetkellä.
Tämä on ikävä näin
todeta. Tämä esitys menee täällä läpi,
ja kunnissa monet, monet kymmenet virkamiehet sitten pohtivat näitä ja
tekevät vaikeita ratkaisuja, ja valituksia tulee markkinaoikeuteen,
ja nyt myös korkein hallinto-oikeus on jo aika lailla tukossa
näistä asioista, koska siellä on yli
kaksi vuotta vanhoja hankintajuttuja käsittelemättä.
Viimeisen lainmuutoksen jälkeisiä juttuja ei ole
yhtään saatu vietyä päätökseen. Ja
jos ajatellaan, että joku tärkeä hankinta
kunnassa on kiinni siitä, että valitukset roikkuvat vuosikausia
valtavan byrokratian ja säädösten yksityiskohtaisuuden
takia, niin se ei ole kenenkään etu ja se hankaloittaa
tavattomasti asioiden järkevää hoitoa,
johon kuitenkin pitäisi mahdollisuudet kunnissakin olla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Toimi Kankaanniemi käytti vankan
puheenvuoron vahvaan kunnallispäättäjän,
valtuuston puheenjohtajan kokemukseen ja myös aiemmin kunnallisvirkamiehen
kokemukseen liittyen.
Henkilökohtaisesti olisin todella toivonut, että ne
näkemykset, joita Kuntaliitto on tuonut asiassa esille,
otettaisiin huomioon. Yhdyn kaikkiin ajatuksiin, mitä ed.
Kankaanniemi edellä toi esille. Tällä tuodaan
kuntiin byrokratiaa. Hankinnat ovat jo nyt ongelmallinen asia byrokratian
vuoksi. Ei voida myöskään suosia lähipalvelujen
käyttöä sillä tavalla kuin olisi
kunnan kannalta tarkoituksenmukaista, ja sitten tämä monimutkainen byrokratia
tulee kalliiksi veronmaksajille. Meillä Suomessa nämä hankinnat
tapahtuvat kyllä, sanon, rehdisti ja reilusti. Voi olla,
että virheitä saattaa joskus tapahtua, eivätkä kaikki
ole tyytyväisiä, mutta tämänkaltaista
byrokratiaa niitten estämiseksi ei pitäisi ajatella.
Minä uskon, että tämä byrokraattinen
järjestelmä tulee vasta entistä enemmän
synnyttämään epäkohtia, entistä enemmän
valitusten tarvetta, ja se tulee kalliiksi, se hidastaa.
Todella olisin toivonut, että tässä asiassa
olisi voitu kuulla enemmän Kuntaliiton näkemyksiä. Kuntaliitto
edustaa käytännön toteuttajia ja, aivan
niin kuin ed. Kankaanniemi sanoi, kunnalliset päätökset
ovat julkisia, ne toteutetaan demokraattisesti. On tilintarkastukset
ja tarkastuslautakunnat, ja niistä voi myöskin
asiallisesti valittaa tai kevyemmällä menettelyllä vaatia
oikaisua jo muutoinkin. Näin ollen en usko tästä hyvää tulevan,
mutta onneksi siihen on kritiikkiä esitetty.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki julkisista hankinnoista
on todellakin saanut keskustelua aikaan ehkä enemmän vielä tämän
talon ulkopuolella kuin täällä talossa.
Kunnissa kilpailutetaan paljon, ja pidän hyvänä,
että näitä kynnysarvoja tässä kuitenkin
nyt nostetaan ja näin pienyrittäjille tulee mahdollisuus
tehdä tarjouksia pienistäkin ja toki suuristakin
urakoista taikka mistä vain hankinnoista. Tuo raja, mikä tuossa
on ollut, jotta kilpailuttaminen on ollut pakollista, on ollut ehdottomasti
liian matala. Siitä on syntynyt valtava valituksien ruuhka
tuomioistuimiin, ja näin ollen se on sitä kautta
toki työllistänyt tuomioistuimia, mutta se ei
ilmeisesti ollut tämän lain julkisista hankinnoista
tarkoitus.
Tähän asiaan sisältyy myös
lakialoite, joka on kohtuullisen hyvin huomioitu tässä hallituksen esityksessä.
Mutta jotta tällaista lakia myös tarvittaisiin, niin
on kyllä hyvä, että ... Se on siinä vaiheessa tarpeellinen,
kun hyvä veli -järjestelmä on joskus
kunnissa ollut vallalla, ja siinä mielessä tällainen
laki on kyllä ihan perusteltu jossakin määrin
olla, mutta se koskettaa toki aika isoja asioita.
Kilpailuttaminen sinällänsä on hyvä asia,
ja tarjouskilpailuja pitää olla, mutta tähän
kuntien pitäisi myös keskittyä, jotta
osattaisiin kilpailuttaa oikein. Yrittäjät kyllä osaavat
kilpailuttamisen, mutta kunnissa siinä on vielä toivomisen
varaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Silloin aikoinaanhan, kun tätä lainsäädäntöä EU-lainsäädännöstä
tänne
Suomeen tuotiin, käytiin syvällinen keskustelu
siitä, mikä on se kynnysarvojen oikea taso. Sitten
kävi niin kuin kävi, että ne kynnysarvot
laitettiin kuitenkin liian alas, ja siitä on seurannut
erittäin paljon itkua ja hammastenkiristystä.
Ed. Kankaanniemen äsken käyttämä puheenvuoro
oli varsin hyvä ja perusteltu näistä asioista.
Nyt tapahtuu pieni askel parempaan. Totean, että sitten,
kun mennään sille alueelle, jossa kilpaillaan — tai
siis pitää kilpailla, eikä myöskään näistä sosiaalisten
yritysten perusteista voida kilpailua rajoittaa — meillä on
Suomeen etabloituneena kansainvälisiä yrityksiä,
joilla on erityinen juristikonttori, jonka tehtävänä on
valittaa kaikista hävityistä hankinnoista, jos
ovat olleet kilpailussa mukana. Tämä jos joku
on tosi kallis juttu koko Suomen valtiolle.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Totean vielä selvyyden vuoksi, että tässä hallituksen
esityksessä on hyviä osia juuri raja-arvojen nostaminen
ja sitten tämä oikaisumenettelyn tuominen mukaan.
Kaikki asiantuntijat kiittelivät näitä — likipitäen
kaikki, ei ihan kaikki.
Kuntaliiton osalta totean, että Kuntaliitto esitti
erittäin selkeästi oman kantansa, mutta kyllä totesi,
että me olemme kiinni EU-direktiivissä niin, että se
ei anna liikkumavaraa, ja siksi Kuntaliittokin tämän
kritiikkinsä ohella kuitenkin totesi, että ei
muuta ole tehtävissä kuin hyväksyä tällainen
meidän malliin kelvoton lainsäädäntö.
Mitä tulee lähipalveluihin, niin niiden osalta todella
tämä varmasti nyt jossain määrin
parantaa tilannetta, kun raja-arvoja nostetaan, mutta kyllähän
tämä järjestelmä on suosinut
kaupan keskusliikkeitä hyvin voimakkaasti, kun joudutaan
isoissa erissä kilpailuteknisistä syistä hankinnat
suorittamaan, ja pienet kyläkaupat esimerkiksi koulun vieressä ovat
jääneet nuolemaan näppejään
meillä päin ainakin, kun on tämmöiset
hankintarenkaat muodostettu ja sitä kautta sitten ruvettu
hoitamaan asioita.
Sitten yksi näkökulma, mikä tuli
ehkä sosiaali- ja terveysvaliokunnankin lausunnossa esille
ja joka on todella huolestuttava, on se, että kun muun
muassa vanhustenhuollon palveluja kilpailutetaan, niin siihen laatuun
ja jatkuvuuteen ei voida kiinnittää riittävästi
huomiota, vaan hinta ratkaisee, ja silloin mummuja ja pappoja siirretään
paikasta toiseen kilpailutuksen takia, kun joku tarjoaa vanhustenhuollon
palveluja halvemmalla kuin toinen, ja koko vanhusten elinympäristö muuttuu,
vaihtuu, ja he ovat tällaisen kaupan ikään
kuin kohteena. Se on kyllä ikävää,
ja tämä järjestelmä on siihen
johtanut. Pidän tätä huolestuttavana
kehityksenä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Toimi Kankaanniemi käytti hyvin
ansiokkaan puheenvuoron ja kiinnitti huomiota asioihin, jotka ansaitsevat
huomion.
Kuntien kannalta olisi tärkeää, että kunnallistalouden
hankinnoilla voitaisiin myös tukea oman paikkakunnan yrittäjiä,
kauppaliikkeitä. Tämä on aika vaikea
tilanne. Eräs keino kotimaisen, paikalla tuotetun lähiruuan
suosimiseksi saattaisi olla vaatimus geenimuuntelusta vapaasta ruuasta,
ja jos kunta julistautuu, kuten Keuruu Keski-Suomessa ensimmäisenä,
geenimuunnellusta vapaaksi kunnaksi ja asettaa tämän
vaatimuksen elintarvikkeilleen, niin silloin kun tällä hetkellä vielä kaikki
lähiruoka on geenimuuntelusta vapaata, niin tämä vaatimus
tuotteen laadusta automaattisesti antaa mahdollisuuden lähellä tuotetun
elintarvikkeen ja ruuan käyttöön.
Keskustelu päättyi.