1) Laki arvonlisäverolain 3 §:n muuttamisesta
Leena Harkimo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen arvonlisäverovelvollisuuden
liikevaihtoraja on 8 400 euroa. Raja on kansainvälisesti
vertaillen kovin matala ja joustamaton. Kun 8 400 euroa
ylittyy kalenterivuoden aikana, yritys joutuu maksamaan arvonlisäveroa
koko myynnistään, ei siis vain rajan ylittävältä osalta.
Rajan euromäärä on lähinnä harrastelijamaisen
yrittäjyyden liikevaihdon tasolla. Esimerkiksi Britanniassa
raja on kymmenkertainen.
Arvonlisäverotus aiheuttaa ongelmia nimenomaan pienyrittäjille,
joiden asemaa elinkeinoelämässä tulisi
jo muutenkin helpottaa. Liikevaihtorajan kankeus tuntuu erityisesti
naisyrittäjien toiminnassa, jotka ovat palveluvaltaisilla aloilla
tai esimerkiksi käsityöläisiä.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen viime syksynä julkistaman
tutkimuksen mukaan arvonlisäverotus nykyisellään
estää yritysten kasvua ja houkuttelee niitä harmaan
talouden puolelle. Suomalaisten yritysten kasvuhalukkuus on alhainen.
Laajentua ei haluta tai uskalleta. Verotuksen kankeus on osasyynä ongelmaan.
Tutkimuksen mukaan veron piiriin tulevan yrityksen tulee keskimääräisesti
kaksinkertaistaa liikevaihtonsa päästäkseen
samaan euromääräiseen tulokseen, minkä se
saavutti ollessaan rajan alapuolella. Laajentumisen sijasta yrittäjän
on usein kannattavampaa rajoittaa toimintaansa ja jättäytyä verotuksen
ulkopuolelle. Lisäksi arvonlisäverotuksen matala
raja houkuttelee yrityksiä pilkkomaan liiketoimintaansa.
Matalan rajan vuoksi myös moni pienimuotoista yritystoimintaa
harjoittava pysyttelee keinotekoisesti rajan alapuolella, ellei
ole varma siitä, että raja ylittyy reilusti. Tämä saattaa
johtaa verotuksen laiminlyönteihin. Valtion taloudellisen
tutkimuslaitoksen ... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Harkimo! — Edustajat, kesäloma
ei ole vielä alkanut. (Naurua) Nyt keskitytään
kuuntelemaan puhujaa tai jätetään keskustelut
ulkopuolelle.
Kiitoksia, puhemies. — Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen
tutkija arvioi, että esimerkiksi parturi- ja kampaamopalveluista
noin neljännes on valunut harmaan talouden puolelle yritettäessä välttää liikevaihtorajaa.
Ravitsemus- ja majoitustoiminnasta arviolta viidennes ja päivittäistavarakaupasta
kymmenesosa käydään pimeästi.
Yhteiskunnallisin toimin voidaan paljon vaikuttaa yritysten
toimintaympäristöön ja yrittämisen
edellytysten parantamiseen. Lakialoitteeni vaikutukset kohdistuisivat
elvyttävästi nimenomaan pienyrittäjien
toimintaan. Lisäksi joustavalla alarajalla torjuttaisiin
osaltaan juuri harmaata taloutta.
Aloitteeni mukaan pienimuotoista liiketoimintaa harjoittavilla
yrityksillä ja ammatinharjoittajilla olisi asteittain aleneva
arvonlisäverotuksen perusvähennys. Vähennys
pienenisi asteittain yrityksen tilitettävien arvonlisäverojen kasvaessa,
ja näin ollen vero nousisi liukuvasti täyteen
määräänsä. Perusvähennys
olisi määrältään 3 360
euroa. Se pienenisi liukuvasti tilitettävän veron
kasvaessa. Poistumaa loivennettaisiin poistumakertoimella. Lakialoitteeni
malli on Suomen Yrittäjien esittämän
mallin mukainen.
Arvoisa puhemies! Työttömyys on jälleen
tilastojen mukaan kääntynyt nousuun. Yrittäjyyden
edistämisen täytyy olla vahvana osana työllisyyspolitiikkaa.
Vain elinvoimaiset yritykset takaavat tulevaisuuden työpaikat.
Muun muassa Sailaksen työryhmän raportissa todetaan,
että rakenteellisen työttömyyden helpottamiseksi
on suomalaisesta itsepalveluyhteiskunnasta vähitellen siirryttävä palveluyhteiskuntaan.
Positiiviset uudistukset arvonlisäverotuksessa kannustaisivat
uusien yritysten perustamiseen, mikä voisi lisätä työpaikkoja
etenkin juuri palvelualoilla.
Suomen Jobs and Societyn huhtikuussa teettämän
yrittäjyysasennebarometrin mukaan suomalaisten kiinnostus
yrittäjyyttä kohtaan on yhä heikko. Palkkatyö koetaan
edelleen mielekkäämmäksi uravaihtoehdoksi.
Eduskunnan ja hallituksen vastuulla on lainsäädännöllisin
toimin parantaa yrittäjyyden houkuttelevuutta. Hallitusohjelmaan
on kirjattu, että arvonlisäverotuksen alaraja
muutetaan liukuvaksi pienempien yritysten kasvumahdollisuuksien
edistämiseksi. Herää kuitenkin kysymys,
minkä mallin mukaisesti uudistus on tarkoitus toteuttaa
ja onko siihen varattu kehyksissä resursseja. Onko kaavailtu
muutos tarkoitus toteuttaa niin, että se koskee koko pk-sektoria?
Pelkkä retoriikka ei yrittäjyyden edistämiseen
riitä. Tarvitaan nyt konkreettisia tekoja.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan oikein ed. Harkimo sanoi, että pelkkä retoriikka
ei riitä. Siitähän me nautimme viime
vaalikaudella täällä eduskunnassa yrittäjyysasioissa.
Kyllä puhuttiin yrittäjien sukupolvenvaihdosten
edistämisestä, puhuttiin alvin alarajan tekemisestä liukuvaksi, mutta
valitettavasti Yrittäjyys-hanke jäi puhallukseksi.
Arvoisa puhemies! Saamieni tietojen mukaan hallitus on tänään
juuri sopinut siitä, että arvonlisäveron
alaraja tehdään liukuvaksi ensi vuoden alusta.
Samaten on nostettu esiin yrittäjien ja viljelijöiden
sukupolvenvaihdosasia, että se ensi vuoden aikana jo toteutetaan.
Nämä ovat erittäin positiivisia ja hyviä viestejä yrittäjäkenttään.
Ne ovat tekoja eikä sitä retoriikkaa, mitä täällä kuulimme
viime vaalikaudella, ed. Harkimo.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Erinomaisen positiivista, että hallitus
on ryhtynyt niihin toimenpiteisiin, mitkä ed. Ala-Nissilä tässä juuri
julki toi.
Suomen Yrittäjien ohjelmassa sivulla 28, aukeaman vasemmalla
puolella olevan palstan riveillä 7 ja 8, on tämän
lakialoitteen mukainen kaava, jossa sanotaan näin: perusvähennys
on yhtä kuin 3 000 euroa miinus puoli kertaa myynnin
alvi miinus ostojen alvit. Tässä on tämän
yrittäjien ohjelman sovelluksesta kysymys, niin kuin sen
esittelijä ja ensimmäinen allekirjoittaja juuri totesi.
Tämä on ihan hyvä malli periaatteessa, koska
se merkitsee liukuvaan järjestelmään
siirtymistä.
Sen jälkeen, kun Suomen Yrittäjät
ry julkaisi tämän ehdotuksensa liukuvasta alv-järjestelmästä,
on tutkittu hyvin paljon, millä tavalla se käytäntöön
soveltuu. On itse asiassa aika helposti osoitettavissa, että se
on oikeinkin hyvä tuotannollisella alalla, eikö niin,
jossa on selvästi myynnin alvi laskettavissa ja sitten
ostojen alvit ja siitä saadaan sen yhtälön
keskeiset elementit. Mutta sen sijaan, kun on kysymys palvelualoista,
sen käyttökelpoisuus on valitettavasti jonkin verran
alhaisempi. Tämän takia nyt, kun kuulimme tämän
ilosanoman ed. Ala-Nissilän esittämänä,
että hallitus todellakin on päättänyt
ryhtyä toimenpiteisiin, niin kuin hän äsken
kuvasi, olisi erittäin hyvä, jos hallitus tässä suuressa
viisaudessaan menettelisi niin, että hallitus tutustuisi
Hollannissa käyttöön otettuun malliin,
joka on vähän toisenlainen sovellus tästä samasta
asiasta. Siinä nimenomaan silloin myöskin palvelujen huomioon
ottaminen tulee paremmin esiin. Eli nyt kun otetaan todella ilmeisesti
aivan oikea askel parempaan, niin olisi hyvä, jos se askel
tehtäisiin tavalla, joka ottaisi sekä tuotannolliset
alat että palvelualat huomioon.
Kun tämän lakialoitteen esittelyssä aivan
oikein kiinnitettiin huomiota harmaaseen talouteen, niin siinä nimenomaan
palvelualat ovat aivan erityisessä asemassa. Erään
tuoreen selvityksen mukaan meillä on paljon palvelualoja,
joissa 20 prosenttia liikevaihdosta on jo harmaan talouden puolella,
ja se osuus nousee koko ajan rajua vauhtia. Tämän
takia sellaisella rakenteellisella uudistuksella, joka nimenomaan
ottaa sekä tuotannolliset että palvelualat huomioon,
on erinomaisen kova, jos nyt sanoisin tässä, sosiaalinen tilaus,
vaikkei tässä nyt sosiaalisuudesta sinänsä ole
kysymys, mutta yhteiskunnallisuudesta kyllä on kysymys.
Vielä, arvoisa puhemies, tähdennän
sitä, että tämä on erittäin
merkittävä asia harmaan talouden torjunnan kannalta.
Hallitusta täytyy todella onnitella, jos se nyt kehittää tätä Suomen
Yrittäjien mallia Hollannin-mallin suuntaan, kun siellä on
valmis, käytössä oleva järjestely,
jonka toimivuutta on tutkittu erittäin paljon ja josta
on olemassa myöskin Suomen harmaan talouden tutkintaryhmän
selvitys, joka on toimitettu ministeriöihin tiedoksi, niin
että siellä on kaikki ainekset valmiina olemassa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä asia, johon täällä ed.
Harkimo kiinnitti omassa aloitteessaan ja puheenvuorossaan huomiota,
on todella tärkeä. Ongelmanahan on ollut se, että yrittäjäjärjestöiltäkään
ei ole tullut vuosien mittaan sellaista esitystä, josta
ne olisivat olleet yksimielisiä, ei Suomen Yrittäjien
taholta kuin muidenkaan yrittäjien taholta, vaan näitä malleja
on ollut erilaisia. Tässä mielessä tämä vuosien
keskustelu on tuottanut tulosta myös hallitusohjelman osalta.
Toivottavaa on, että hallitus myös tältä osin
ryhtyy toimenpiteisiin.
Lipposen hallitusten aikanahan erityisesti Harkimon puoluetoveri,
jos näin voidaan sanoa, valtiovarainministeri Niinistö vastusti
myös Euroopan unionin taholta tulleita kokeiluja arvonlisäveron
alentamisesta muun muassa parturi- ja kampaamoaloilla ja tämän
tyyppisiä kokeiluja, jotka olisivat ihan hyvin voineet
olla myös Suomessa kokeilemisen arvoisia.
Mutta tämä arvonlisäveron alennus
on tietysti niin yrittäjien näkökulmasta
kuin kokonaisuuden kannaltakin kuitenkin vain yksi tekijä ennen kaikkea
tässä tilanteessa, jolloin joudutaan etsimään
toimenpiteitä, joilla saataisiin piristystä sekä maailmassa
yleensä kaupankäyntiin niin pienyrittäjien
kuin muittenkin taholta että Euroopassa myös,
jossa erityisesti Saksan ongelmat alkavat heijastua. Suomessakin
on varmasti nyt mietittävä sitä, mitä tehdään,
ja hallitus on näin tekemässä.
Mieleeni tässä palautuu vuoden 91 tilanne, jolloin
Ahon hallitus omassa keskuudessaan valtiovarainministeri Viinasen
esityksestä toi eduskuntaan noin 7 miljardin markan paketin,
jolla oli tarkoitus elvyttää senaikaista tilannetta,
joka synkkeni, voi sanoa, kuukausi kuukaudelta, viikko viikolta.
Paketilla haluttiin parantaa suomalaisen teollisuuden, elinkeinoelämän
ja myös tavallisten kansalaisten asemaa. Mutta käytännössä tämä noin
7 miljardin ja monien muitten rahastojen avautumisen kautta useampiin
lisämiljardeihin ulottunut paketti ei pystynyt elvyttämään
sitä tilannetta, johon oli Neuvostoliiton hajottua jouduttu.
Tämä osaltaan johti myös siihen, että tuli konkurssiaalto
ja massatyöttömyys, josta tässä, voi
sanoa, vieläkin eräiltä osin kymmenettuhannet
ihmiset joutuvat kärsimään.
Tämä tietysti heijastelee edelleen suomalaiseen
yrittäjätoimintaan. Tässä suhteessa
tällaisella yhdellä arvonlisäveroalennuksen
toimenpiteellä tähän tilanteeseen ei
kyllä löydetä ratkaisua. Kysymys on rahan
hinnasta, joka sekään ei tällä hetkellä ole
ongelma, vaan kysymys on myös paljon siitä, minkälaisia
ideoita yleensä pystytään työllistämisen
näkökulmasta saamaan aikaan.
Mitä tulee sukupolvenvaihdoksiin yrittäjäelämässä ja
siihen, onko jatkajia, niin äskettäin valmistuneen
väitöskirjan mukaan yrittäjien puute ei
ole, ihme kyllä, ainoastaan suomalainen ongelma Euroopassa,
vaan se on eurooppalainen ongelma maailmassa. Yrittäjiä yleensäkin
on vaikea tällä hetkellä saada, koska
yrittäminen on erittäin vaikeata. Se on paljon
tietoa ja taitoa vaativaa, kun ajatellaan yksistään
rahamarkkinoita, joilla pitää pystyä tekemään
oikeita ratkaisuja, eli on hallittava talousasiat ja monet muut
tällaiset kysymykset. Mitä enemmän on
tietoa, sitä enemmän on myös yleensä tuskaa
yrittäjän näkökulmasta. Helposti
tulee sellainen tilanne, että ollakseen yrittäjä on
monesti parempi, ettei osaa ennakolta miettiä kaikkia niitä ongelmia,
joita tulee kohtaamaan, eli tarvitaan tällaista rohkeutta.
Mutta kaiken kaikkiaan voidaan todeta se, että 90-luvulla
ja sen loppuvaiheissa ja nytkin tämän hallituksen
ohjelmassa näkyy se, että Suomessa arvostetaan
yrittäjyyttä. (Ed. Ala-Nissilä: Tämä hallitus
arvostaa!) Se on minusta erittäin tärkeä asia,
koska se on työpaikkoja luovaa ja uuden perustan luovaa
toimintaa. Siinä mielessä kaikkia näitä toimenpiteitä tarvitaan,
mutta arvonlisäveron alennus on kuitenkin näissä kaikissa
yksi tekijä.
Mutta se, mikä tulee olemaan ongelma — sen 90-luku
opetti — on se, millä tavoin nykyinen hallitus
pystyy luomaan innokkuuden ja yrittämisen ilmapiiriä myös
muulla tasolla kuin pelkästään rahaa
jakamalla tai antamalla erilaisia helpotuksia niiden jatkeeksi,
joita on jo tehty. Kysymys on siitä, että uskotaan
tulevaisuuteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edellä ed. Jouko Skinnari päätti
puheensa erinomaiseen lauseeseen: uskotaan tulevaisuuteen. Juuri
tulevaisuuteen uskomista tarvitsevat yrittäjiksi aikovat.
Usein nuoret, keski-ikäisetkin ja hyvin usein naiset ovat
myös erityisesti palvelualoilla näitä,
jotka haluavat yrittäjiksi. Silloin pitää luoda
niitä tekijöitä, joilla autetaan yrittäjyyttä yrittämiseksi,
elikkä tuo viime aikoina aivan oikein ja paljon korostunut
sana "yrittäjyys" pitää saada myös
käytännössä toteutumaan. Tällä ed.
Leena Harkimon tekemällä aloitteella, jonka yksi
allekirjoittaja olen, halutaan luoda niitä edellytyksiä,
että voitaisiin ryhtyä yrittäjiksi, synnyttää yrittäjätuloja
ja sitä kautta poistaa työttömyyttä,
parantaa palveluja. Koen, että tämän arvonlisäveron
alentamisen kautta synnytetään työpaikkoja
kaikkialle maahan. Tämä osaltaan palvelee myös
hyvää aluepolitiikkaa.
Monella pienellä paikkakunnalla tai monessa kyläyhteisössä saattaa
olla niin, että asiakaspohjaa jollekin palveluyritykselle
ei välttämättä niin kovin paljon
ole. Silloin, jos voidaan vähentää niitä kustannustekijöitä,
mitä on olemassa, voidaan auttaa työpaikan syntymistä ja
paikallisen palvelutarjonnan parantamista. Osaltaan voidaan tämän
aloitteen toteutumisella myös vähentää byrokratiaa.
Tällä edistetään kaikkea yrittämistä,
naisyrittämistä myös, ja synnytetään
työpaikkoja. Jo pitkään on tiedetty se,
että arvonlisävero nykyisellään
luo työttömyyttä, heikentää työllisyyttä,
vähentää palveluja, synnyttää harmaata
taloutta, eli kaikkia näitä epäkohtia,
mitä nyt on olemassa, tämän aloitteen
myötä voitaisiin vähentää.
Arvonlisäverolla tietysti kerätään
tuloja. Valtio toki tarvitsee tulojakin, ja verotusjärjestelmä on
osa järjestäytynyttä yhteiskuntaa. Mutta
minä väitän, että kun aloite
toteutetaan, myös valtion kassaan alkaa kertyä enemmän
tuloja kuin nyt, ja ennen kaikkea on huomioitava, että tietyt
menot, joita työttömyys aiheuttaa, poistuvat.
Arvoisa herra puhemies! Toivon tälle lakialoitteelle
12/2003 vp myönteistä valiokuntakäsittelyä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän mennessä hallitusta
ei ole voinut kyllä juurikaan kiittää.
Se on kompastellut, salaillut, epäonnistunut, mutta tänään
on kyllä kiitoksen päivä. Täytyy
sanoa, että hallitus on tehnyt kaksi tärkeää päätöstä.
Ensinnäkin tuloverotusta heinäkuun alusta kevennetään
niin, että ennakonpidätyksissä alennetaan
1 prosenttiyksiköllä tuloverotusta, eli tämä on
juuri se, mitä kokoomus vaati ennen eduskuntavaaleja, ja
hallitus nyt toteuttaa sen, mitä me pyysimme, tosin hieman
aikaistettuna, hieman nopeammin, kuin mitä me oikeastaan
lupasimmekaan.
Toinen asia, jota olemme pitkään ajaneet,
on arvonlisäveron alarajan liukuvaksi saattaminen. Hallitus
on tänään myöskin luvannut hoitaa
tämän asian, ja luotamme, että näin
myöskin tulee tapahtumaan. On erittäin hyvä,
että näin tehdään. Hallitus
ei kerro, millä mallilla se tulee tapahtumaan, ja tässä on
hyvä, että ed. Harkimolla on nyt sellainen malli,
johon hallitus voi tukeutua ja suorittaa tuon valmistelun varsin
nopeasti. Tämä on myöskin malli, jonka
yritykset varmasti mielellään ottavat vastaan,
ja sanon: pienetkin asiat ovat erittäin tärkeitä,
jos niillä kyetään luomaan työpaikkoja.
Tämä on isompi kuin aivan pieni asia, ja siitä syystä tämäkin
mahdollisuus täytyy käyttää hyväksi.
Myöskin tärkeätä on mielestäni
se, että kun hallitus näitä päätöksiä teki,
ulkoministeri vielä eilen Hufvudstadsbladetissa sanoi vastustavansa näitä veronkevennyksiä,
mutta onneksi hänen ylitseen jyrättiin tässä asiassa
ja todellakin veronkevennykset tulevat, ja kuten nähdään,
sen, että tasaisesti kaikille tulotasoille annetaan verokevennys,
hallitus on todennut olevan kaikkein työllistävin
tapa toteuttaa työllisyys- ja talouspolitiikkaa.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos kokoomus olisi malttanut muutaman
viikon ja päivänkin, niin monelta turhalta sanalta
olisi ehkä tässä salissa vältytty,
kun nyt ed. Sasi toteaa, että on kiitoksen aika, ja hallitusohjelman
mukaan tässäkin kuljetaan eli juuri sen paljon
parjatun hallitusohjelman mukaan, jonka parjaamiseen kokoomus erityisesti
on keskittynyt. Tämä arvonlisäveron alarajan
muuttamiskysymys, josta hallitus on linjauksen tehnyt, on erittäin
tervetullut asia, ja tietysti siihen liittyvä lakialoitekin
tätä kautta tavallaan etenee, mutta näin
asian tulee kulkea.
Samassa yhteydessä on vielä hyvä kertoa
tietysti myös hallituksen tekemä periaatepäätös
ja käytännön ratkaisu yritysten sukupolvenvaihdosten
verokohtelun helpottamisesta. Tämän asian eteenpäinmeneminen
kuuluu samaan sarjaan, eli yrittäjyysohjelman toteutuminen
alkaa näkyä näillä hallituksen
tekemillä veropoliittisilla linjauksilla. Näitä kiitoksia
tietysti mielellään otamme vastaan sitten kokoomuksenkin
suunnalta jatkossa.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasi kehui hallituksen tänään
tekemiä linjapäätöksiä.
Minä en niin paljon kehuisi tätä veroratkaisua,
kahdesta syystä. Keskusta, päähallituspuolue,
kahdeksan vuotta on tässä salissa vastustanut
sellaisia veroratkaisuja, jotka antavat kaikissa tuloluokissa tuloveronkevennyksiä.
Se on vaatinut toistuvasti kevennyksiä pienituloisille
kohdennetuiksi, ja tällä kertaa ratkaisu tulee
jälleen jättämään todennäköisesti
esimerkiksi päivärahoilla toimeentulevat kokonaan
verotuksen kevennyksen ulkopuolelle, koska nähdäkseni
kevennykset on tarkoitus kohdistaa nimenomaan ansiotuloveroihin.
Toinen seikka, mihin ehkä sosialidemokraattien osalta
kannattaisi kiinnittää huomiota, on se, että toistuvasti
kahdella viime vaalikaudella tuloveronkevennyksiä on käytetty
keinona auttaa tuloratkaisujen tupojen syntymistä. Ne ovat
olleet eräällä tavalla kauppatavaraa
siinä pöydässä. Tällä ratkaisulla
hallitus ensi metreillään vie hallituskaudelta
jo pois suurimman osan tuloveronkevennysvarasta, ja silloin jäävät
käyttämättä ne pelimerkit, joita
ehkä tarvittaisi tulevina vuosina myöskin maltillisen
ja vakauttavan tulopolitiikan toteuttamiseksi tuloratkaisujen kautta,
tai sitten ollaan menemässä hallitusohjelmaa suurempiin
tuloveronkevennyksiin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitosta hallitukselle on annettava
silloin kun on kiitoksen paikka, ed. Rossi. Tässä on
kiitoksen paikka, eli hallitus tänään
tekemillään veroratkaisuilla lisäbudjettiratkaisun
yhteydessä on lähtenyt toteuttamaan sitä veropolitiikkaa,
jota kokoomuskin vaaleissa tarjosi ja jota kansalaisille olemme
tarjonneet nimenomaan talouskasvua ja työllisyyttä tukevina veroratkaisuina.
Tämä kiittäminen tästä ei
tietysti mitenkään muuta sitä, että se
kritiikki, jota esitimme menopuolta koskevan liitepöytäkirjan
tai liiteasiakirjan salaamisesta, oli täysin paikallaan.
Tämä keskustelu varmasti jatkuu ensi tiistaina,
ja silloin hallituspuolueet saavat selittää sekä ed.
Uotilalle että luullakseni myös äänestäjilleen,
miksi ne nyt toteuttavat sellaista veropolitiikkaa, jota ne vaaleissa
vastustivat, mutta meille tämä kyllä sopii.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Harkimon aloitteen yhteydessä veropolitiikasta
sananen.
Todella, nyt tämän vuoden ratkaisuissa, jotka tehdään
kesken vuotta, ei ole kovin paljon liikkumavaraa tehdä suuria
veropoliittisia linjauksia. Nimenomaan ensi vuonna varmasti edetään
pieni- ja keskituloisia suosivalla tavalla.
Minusta, herra puhemies, on hyvä asia, että kokoomuksen
oppositiopolitiikka kehittyy myönteisesti. Tästä,
etten sanoisi, pölhöpopulistisesta linjasta on
siirrytty nyt aiheellisten kiitosten linjalle, kun hallitus tekee
tämän esityksen, mitä ed. Harkimon aloitteessakin
vaaditaan ensi vuoden alusta, eli arvonlisäveron alaraja
tulee liukuvaksi. Se on erittäin tärkeää.
Toinen erittäin tärkeä asia, joka
olisi pitänyt hoitaa jo viime vaalikaudella, jopa sitä edellisellä vaalikaudella,
on sukupolvenvaihdosasia, että se nyt ensi vuoden, vuoden
2004, aikana hoidetaan. Se on erittäin tärkeä signaali
yrityksille. Tätä mallia, mistä ed. Sasi
puhui, pitää todella miettiä. Suomen
yrittäjien malli on todella yksi, ja on selvä,
että pitää myöskin veronkevennysvaraa
käyttää, jotta tästä alarajasta
tulee riittävän tehokas yrittäjyyttä edistävällä tavalla.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rahaa on tänään
jaettu näköjään, ja hyväosaisille,
niin kuin hallituspuolueen edustaja todisteli. Se on vastoin sitä,
mitä keskusta on tässä salissa monta
vuotta kannattanut, mutta puheet ovat puheita ja teot ovat tekoja.
Mutta samaan aikaan Suomen kunnat vähentävät
kouluja, kirjastoja ja terveysmenoja leikataan rajusti. Ihmiset
eivät saa enää niitä palveluita,
joita heidän kuuluu saada. Onko nyt hallituksessa päätetty
ja aiottu antaa rahaa tälle puolelle yhteiskuntaa, ettei
käytetä vain hyvätuloisten verohelpotuksiin
verorahoja?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Uotilalle on syytä todeta, että hallitusohjelmassahan
sanotaan, että verotusta kevennetään
vähintään 1,12 miljardia ja puolivälissä arvioidaan,
mikä se koko kevennysvara on. Nyt kun se kahdessa vuodessa
käytettiin se 1,12 miljardia markkaa, niin ei tarvitse
olla kovin suuri ennustaja, kun toteaa, että neljän vuoden
kuluttua on tehty 2 miljardin markan veronkevennykset, joka on täsmälleen
se summa, mitä kokoomus eduskuntavaaleissa esitti kansalaisille
hyväksyttäväksi. Tällä tiellä olemme,
tällä tiellä hallitus tulee varmasti
jatkamaan, ja lopputulos on se, mitä kokoomus lupasi, ei
kylläkään se, mitä sosialidemokraatit
ja keskusta lupasivat vaaleissa.
Haluan todeta vain sen, että meille on olennaista arvioida
hallitusta hallituksen tekojen perusteella. Silloin jos asiakirjoja
salataan, kritisoimme. Julkisia asiakirjoja ei saa salata. Politiikan
pitää muuttua. Uskon, että se muuttuu.
Silloin kun tehdään oikeita veroratkaisuja työllisyyden
hyväksi, me tuemme niitä ratkaisuja, kannatamme
niitä ja annamme niille kaiken tuen. Mutta mielenkiintoista
hallitukselle tulee olemaan se, että sen jälkeen,
kun tehdään päätöksiä alvin
alarajan liukuvuudesta ja myöskin Holmin—Vihriälän
mallista, mitenkä paljon veromenetykset kaiken kaikkiaan
tämän jälkeen ovat.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me olemme tunnetusti kokoomuksen kanssa eri
linjoilla näissä TVL:n muutosasioissa, ja niistähän
käydään sitten hallituksen esityksen
tultua tänne keskustelu. Käydään
se sitten.
Mutta minä kiinnitän tässä vaiheessa
huomiota tähän alv-muutokseen. Se olisi oikein
hyvä, että kokoomuskin kantaisi huolta palveluitten
arvonlisäverojärjestelmästä.
(Ed. Zyskowicz: Eikös tämä ole ed. Harkimon
aloite?) Jos ed. Zyskowicz olisi kuunnellut puheenvuoroni ja miettisi
tämän kaavan merkitystä, tämä malli,
joka on siis Suomen Yrittäjien ohjelmasta, sopii tuotannolliselle
alalle oikein hyvin, mutta palvelualalle sitä on jouduttu
muuallakin miettimään. Tämä Hollannin-malli
on siinä parempi. Se kannattaisi tutkia nyt ja opposition
lähteä tukemaan hallitusta siinä, että se
selvittää tämän Hollannin-mallin tässä yhteydessä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaiselle totean, että näissä veroasioissa
näyttää siltä, että hallitus tekee
hyvää työtä, joten uskon, että tässäkin
hallitus toteuttaessaan tämänpäiväistä periaatepäätöstään
varmasti selvittää erilaisia malleja, jotka Suomen
kannalta johtavat parhaaseen tulokseen.
Mitä tulee veroasioihin yleisesti, niin olen todella
iloinen ja kokoomuksen eduskuntaryhmä on iloinen siitä,
että hallitus uskoo, että työnteon verotusta
keventämällä voidaan tukea talouskasvua
ja työllisyyttä. Sitähän hallituksen
tämänpäiväinen päätös
tuloverotuksen keventämisestä osoittaa.
Ed. Ala-Nissilä, me annamme hallitukselle tunnustusta
tästä päätöksestä,
me olemme iloisia, että hallitus on tämän
tien valitsemassa. Se, että se on ristiriidassa sen kanssa,
mitä hallituspuolueet vaalien alla puhuivat, on eri asia,
se, että he silloin sanoivat, että veronkevennykset
murentavat palveluja ja veronkevennyksiä ei saa tehdä ja
torjuivat kokoomuksen veronalennukset. Se on eri asia. Nyt te olette
lähteneet toteuttamaan kokoomuksen vaatimia veronalennuksia.
Se on hyvä asia. Sille annamme tukemme. Kuten ed. Sasi
tässä sanoi, arvioimme hallitusta sen tekojen
mukaan. (Puhemies: Minuutti!) Silloin kun se salailee, me tuomitsemme,
silloin kun se tekee hyviä veropäätöksiä,
me kiitämme.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että hallitus
on reagoinut ajankohtaiseen taloustilanteeseen niin, että se
antaa elvytysruiskeen tuloverojen alentamisen myötä juuri nyt.
Taloustilannehan on ollut jo heikko useamman vuoden ajan ja näkymät
ovat epävarmat. On tärkeätä,
että kuluttajien luottamus talouteen ja omaan kulutuskysyntään
säilyy hyvänä. Tässä mielessä tietysti
päätös on oikea.
Omasta puolestani haluan myöskin korostaa sitä,
että veroelvytys ei tarkoita pelkästään
sitä, että tehdään alennuksia
tuloveroasteikoissa tai ylipäätänsä tuloverotuksen
puolella, vaan haluan myöskin korostaa sitä, mitä ed.
Leena Harkimokin omassa aloitteessaan on tehnyt. On kysymys myöskin
kulutuskysynnän elvyttämisestä sitä kautta,
että tehdään muutoksia arvonlisäverotukseen.
Tässä suhteessa palvelujen arvonlisäverotuksen
kokonaisuudessaan tulisi olla sellainen kysymys, jota selvitettäisiin
laajemmin.
Tässä ed. Harkimon aloitteessa ja siinä hallituksen
ohjelmaan liittyvässä kysymyksessä puututaan
erääseen epäkohtaan, ja minä puolestani haluan
nyt kiittää oppositiota, että kokoomus
on vihdoinkin lopettanut vastustamasta tämän asian eteenpäinviemistä.
Minä nimittäin satun tietämään
erinomaisen hyvin, että Paavo Lipposen ensimmäisen
hallituksen aikana jo tämän kaltaiset selvitykset
tehtiin sen vuoksi, että käsityöläiset,
sellaiset palveluyrittäjät, joilla ei ole koneita ja
laitteita vaan jotka tekevät käsillänsä työtä,
ylipäätänsä naisyrittäjät,
olisivat tarvinneet tällaisen arvonlisäveron liukuvan
alarajan jo siinä tilanteessa, jolloinka Suomi oli toipumassa
vaikeasta lamasta. Mutta tämä ei käynyt
kokoomukselle. Jopa komission kanssa oli helpompi neuvotella kuin
kokoomuslaisen valtiovarainministerin kanssa tästä kysymyksestä.
Sinänsä tietenkin on hyvä asia, että nyt
tämä voi lähteä liikkeelle. Ongelma
on tietenkin vain se, että jos tuolloin olisi voitu ottaa
näitä askeleita eteenpäin, niin meillä olisi
jo kokemuksia siitä, miten tämä toimii.
Nimittäin se syy, minkä takia tämä suuri vastustus
tässä asiassa oli, oli se, että tietenkään kenenkään
olisi ollut, tai en tiedä onko sellaista ennustajaa olemassa,
mutta uskon kuitenkin, että kenenkään
olisi ollut hyvin vaikea esittää sellaisia tietoja
tai lukuja, mikä on tämän todellinen työllisyysvaikutus
ja mitkä ovat todelliset veromenetykset.
Uskon kuitenkin, että tällä on työllistävää vaikutusta,
ja joka tapauksessa se turvaa vaikeassa taloustilanteessa, vaikka
kulutuskysyntä ei elpyisikään, näiden
yrittäjien mahdollisuuden jatkaa toimintaansa. Siinä mielessäkin
tämä on perusteltua. Tätä sanottiin
vähän niin kuin näpertelyksi, näitä tällaisia
kysymyksiä, jotka liittyvät arvonlisäverotuksen
justeeraamisasioihin. Mielestäni ne eivät sitä ole,
vaan ne ovat nimenomaisesti palvelualojen työllistävän
merkityksen tunnustamista ja sen näkemistä, että arvonlisäverodirektiivi
sallii mahdollisuuksia meillekin tehdä veroelvytystä kulutukseen
ja palveluihin liittyvien veroratkaisujen kautta, ja näitä toivon,
että hallituksen puolella selvitetään.
Tämä ed. Harkimon ehdotus on erinomainen lisä niille
esityksille, joita siellä on, ja varmastikin hallitus tulee
toimimaan tässä asiassa ripeästi ja voimme
päästä eteenpäin.
Haluan myöskin vielä lopuksi korostaa sitä, että Suomen
Yrittäjät-järjestökin on nyt
onneksi sitten ottanut tämän asian ohjelmaansa.
Hehän olivat vähän sitä mieltä,
että tällaiset ratkaisut eivät hyödytä pk-yrityksiä,
mikä pitää paikkansa, ja sen vuoksi myöskin
vastaanotto siellä puolella oli hiukan kaksinainen. Nyt
varmasti nähdään myöskin se
aika, että mikroyrittäjätkin ovat Suomen
Yrittäjien sydäntä lähellä.
Klaus Pentti /kesk:
Herra puhemies! Tämä lakialoite, minkä ed.
Harkimo on jättänyt, on varmasti hyvä,
ja ymmärtääkseni siinä on saman suuntainen
ajatus kuin on hallitusohjelmassa. Minusta arvonlisäveroratkaisu
on erittäin tärkeä siinä mielessä,
jos me haluamme yrittäjyyttä lisätä ja
vähentää harmaata taloutta. Onko tämä malli
nimenomaan tässä muodossa, minkä ed.
Harkimo esitti, välttämättä se
paras malli? Minä pidän tärkeänä,
että nyt tässä yhteydessä selvitetään, mikä on
Suomelle edullisin malli.
Arvonlisävero vaihtelee Euroopassa hyvin runsaasti,
arvonlisäprosentti 0:sta 25:een ja arvonlisäveron
alaraja myös 0:sta sinne, niin kuin ed. Harkimo totesi,
kymmenkertaiseksi tästä meidän 8 400
eurosta. Siis Britanniassa se on kymmenkertainen. Eli Euroopassa
on hyvin monenlaisia malleja käytössä,
ja nyt on tärkeätä, että me
haemme sellaisen mallin, joka Suomessa palvelee yrittäjyyttä ja
jonka avulla voidaan harmaata taloutta vähentää.
Näkökohta, jonka ed. Pulliainen toi esille,
on minusta erittäin tärkeä, eli meidän
pitäisi tässä yhteydessä nyt
kiinnittää huomiota arvonlisäverossa
nimenomaan yrittäjän oman työn arvoon
ja ulkopuolisen työvoiman käyttöön
sillä tavalla, että siitä ei rangaistaisi.
Nythän pienyrittäjillä arvonlisäjärjestelmä on
käytännössä useimmissa tapauksissa
kaksinkertainen verotusjärjestelmä eli yrittäjä maksaa
ensin arvonlisäveron ja sitten vielä sen päälle
normaalin tuloveron.
Tässä yhteydessä voidaan nyt tehdä sellaisia ratkaisuja,
jotka merkittävästi parantavat itsensä työllistämistä ja
yrittäjyyttä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Minäkin omasta ja edustamani eduskuntaryhmän
puolesta lausun kiitokset siitä, että hallitus heti
näin alkumetreillä aloitti näiden verotuksen rakenteiden
korjaamisen. (Ed. Ala-Nissilä: Hyvä hallitus!) — Aika
hyvä hallitus, vaikka kompurointia alkuvaiheessa on ollut
ja moitteen sijaa, ei toki kaatamisen paikkaa, niin kuin viime viikolla nähtiin.
Verotuksen rakenteen korjaamiseksi tänään hallitus
on tehnyt, niin kuin on kuultu, parikin avausta, ensinnäkin
yritysten sukupolvenvaihdosten verotuksellisten ongelmien poistamiseksi.
Se on tavattoman tärkeä. Eduskuntahan viime syyskuussa
hyväksyi ponnen tästä ja silloinen valtiovarainministeri
Niinistö sanoi, ettei sitä tulla toteuttamaan,
eikä sitä hänen aikanaan tultu toteuttamaan.
(Ed. Ala-Nissilä: Ei, vaikka se oli ohjelmassa!) Vastuu
yritysten yhdestä suurimmasta ongelmasta, sukupolvenvaihdoksesta,
ei edennyt, mutta nyt on ottanut askeleen. Siitä on annettava
kiitos.
Toinen asia on lakialoitteessa esille nostettu arvonlisäveron
liukuvan alarajan järjestelmä, joka on myös
tavattoman tärkeä asia. Siitä on puhuttu
hyvin paljon ja pitkään, oikeastaan siitä asti,
kun tähän arvonlisäverojärjestelmään
siirryttiin noin kymmenen vuotta sitten. Valitettavasti meiltä silloin
jäi se vähän huonoon malliin ja sitten
kaksi hallituskautta meni, että tähän
ei rohjettu, haluttu, viitsitty puuttua, tunnustaa niitä epäkohtia,
jotka nykyisessä järjestelmässä on
ja jotka ed. Harkimo on tähän hyvin esille nostanut. Tässä on
erilaisia malleja ollut, mutta kyllä Suomen Yrittäjillä on
ollut oma malli, jota ovat vieneet, tarjonneet ainakin. Onko se
hyvä, onko se joidenkin yritysten kannalta hyvä ja
joidenkin osalta huono tai vaikeasti toteutettava tai epäoikeudenmukainen,
on kysymys, joka pitää hallituksen ja eduskunnan
tarkoin miettiä.
Uskon ed. Pulliaisen, joka on jo eduskunnan eturivissä,
olevan perillä Hollannin-mallista ja palveluiden ja palvelualojen
sitä kautta huomioon ottamisesta, että sieltä löytyy
pohjaa siihen. Yhdyn siihen ajatukseen, että on syytä hallituksen
ja eduskunnan tarkoin selvittää se malli, jotta saadaan
myös palvelualoilla ne työpaikat syntymään,
jotka ovat nyt varmasti kiinni siitä, että meidän
arvonlisäverojärjestelmämme ei ole järkevä eikä toimiva
nimenomaan tältä osin.
Tässä on tavattoman tärkeä asia,
ja on todella hyvä, että tällainen lakialoite
on tehty, jotta se vauhdittaa ja saa aikaan tässä painetta,
että tähän asiaan lopultakin puututaan.
Nyt kun on uusi hallitus ja uusi hallituspohja, on tietysti vanhat
rasitteet voitu unohtaa ja siirtyä työn puolelle,
työtä edistämään tässä maassa.
Arvoisa puhemies! Te olette sallinut tässä keskustelun
vähän näistä tämän
päivänkin veroasioista, ja siihen sanoisin lyhyesti
vain, että hallituksen tämänpäiväinen
tuloveroratkaisumalli on hämmästyttävä todella.
Kun ajattelee vielä parin kolmen kuukauden takaisia vaalipuheita,
niin johtavat hallituspuolueet olivat täysin tyrmäämässä tällaisen
mallin, jota ne tänään ovat tarjoamassa,
kun ovat hyväksyneet asteikkoihin kautta linjan kevennyksen.
Hyvätuloiset saavat olla tietysti kiitollisia, niin kuin
ovat tähänkin asti olleet. Käteenjäävän
tulon määrä kasvaa hyvätuloisilla
reippaasti enemmän kuin pienituloisimmilla, eli todellisuudessa
tuloerot sitten tämänkin hallituksen toimesta
tulevat selvästi kasvamaan, kun tällä linjalla
lähdetään heti tässä vaiheessa
jo liikkeelle.
Itse uskoisin, että ratkaisemalla kiireesti yritysten
sukupolvenvaihdosveroproblematiikka ja toteuttamalla arvonlisäveron
liukuva alaraja voidaan tehokkaimmin parantaa työllisyyttä,
ja sen jälkeen kolmas tehokas keino toivon mukaan on se,
että veronkevennykset tuloverotuksessa ohjataan pieni-
ja keskituloisia selvästi suosien. Näin saadaan
työtä tähän yhteiskuntaan, saadaan
ostovoimaa, kulutusta, jonka kautta yhteiskunnan pyörät
lähtevät pyörimään.
Vielä totean ansiotulovähennyksen kasvattamisesta,
että se on kuntien kannalta erittäin ongelmallinen
malli, johon tämäkin hallitus on mennyt. Vetoan
vahvasti, että kun sitä nyt lähdetään
käsittelemään ensi viikolla, niin kuntien
talouden huononeminen tätä kautta otetaan huomioon
ja se korvataan täysimääräisesti
kunnille, minkä ne tässä verotuloissa
menettävät, kun näin tapahtuu. Sitten
meidän on kannettava huolta siitä kaikkein heikoimmassa
asemassa olevasta väestönosasta, joka ei näistä veroratkaisuista
hyödy yhtään. Eläkeläiset
hallitus on ohjelmassaan täysin unohtanut moneksi vuodeksi,
lapsiperheille on tulossa hyvin pieniä murusia, ja monia
muita väestöryhmiä on, jotka odottavat
jotakin kohtuullista osuutta tästä hyvinvoinnin
kakusta, mutta saattavat neljän vuoden kuluttua todeta,
että niin meni sekin kausi saamatta oikeudenmukaista osuutta
suomalaisesta hyvinvoinnista.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemen puheenvuoron alkuosa
oli selvästi rakentavampi kuin loppuosa, jossa hän
otti opposition viitan harteilleen. Joka tapauksessa on tietysti
totta, että tuloveroasteikon keventäminen olisi
voinut painottua juuri niin, kuin edustaja tuossa totesi. Koko vaalikausi
tietysti ratkaisee, mitä tapahtuu.
On syytä huomata myös, että kun kunnallisverotuksen
ansiotulovähennystä lisätään
ja kunnille syntyy 113 miljoonan euron vähennys tuloissa,
valtio kompensoi tämän todellakin täysimääräisesti.
Tämä on eräs tällainen uusi
näkökulma tähän asiaan, mihin
edustajakin puheenvuorossaan viittasi. Niin ollen kunnille ei tästä veronalennuksesta
tule rasitetta. Näin ollen uusi hallitus kyllä toteuttaa
myös uudenlaista politiikkaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemi puheenvuorossaan piti hämmästyttävänä hallituksen
tänään tekemää veroratkaisua
siltä osin, kuin oli kyse tuloverotuksen keventämisestä jo
tänä vuonna. Sen sijaan hän mielestäni
perustellusti kiinnitti myönteistä huomiota hallituksen
tekemiin periaateratkaisuihin, jotka koskivat sukupolvenvaihdoksen
edistämistä ja arvonlisäveron kehittämistä.
Halusin kuitenkin tulla vielä tänne eduskunnan
puhujakorokkeellekin esittämään myönteisen
arvioni hallituksen tämän päivän
veroratkaisusta ja myös ja erityisesti siltä osin
kuin kyse on tuloverotuksen keventämisestä. Halusin
tehdä tämän myös siitä syystä,
että ed. Elo saapui saliin, ja halusin hänellekin
osoittaa sanani kiittäessäni hallituksen ratkaisua
tältä osin, mutta valitettavasti ed. Elo ehti
jo salista lähteäkin.
Ed. Kankaanniemi sanoi aivan oikein, että viime vaalikaudella
tietysti silloin keskusta, joka oli oppositiossa, mutta myös
moni sosialidemokraattinen kansanedustaja moitti tällaisia
ansiotuloverotuksen keventämisiä, joissa kevennys tehdään
kautta linjan saman suuruisena, kuten hallitus on tänään
päättänyt tämän vuoden
osalta. Eikä riitä, että nykyiset hallituspuolueet
tai niiden edustajat viime vaalikaudella moittivat näitä veroratkaisuja,
vaan myös vaalikampanjan aikana itse asiassa aika keskeisesti
vaalikeskusteluissa oli esillä sellainen tilanne useasti
sekä paneeleissa ympäri maan että myös
medioissa, että nykyiset hallituspuolueet, sosialidemokraatit
ja keskusta, torjuivat tuloveron alennukset, torjuivat ne ainakin
sellaisina kuin kokoomus niitä esitti eli kautta linjan
tehtävinä noin 2 miljardia euroa vuoden 2007 tasossa.
Molemmat nykyiset hallituspuolueet sanoivat, että ne asettavat
peruspalvelujen kehittämisen veronalennusten edelle ja
jos tehdään tällaisia kokoomuksen vaatimia
tuloveron alennuksia, niin se merkitsee peruspalvelujen heikentämistä,
niiden murentamista ja hyvinvointiyhteiskunnan rapauttamista.
Kokoomus sanoi silloin, että asia ei ole näin, vaan
meidän esittämämme järkevät
tuloveron alennukset merkitsevät sitä, että tuetaan
talouden kasvua, tuetaan työllisyyttä ja tätä kautta
pidemmällä aikavälillä itse
asiassa parannetaan edellytyksiä pitää hyvää huolta
tärkeistä peruspalveluista. Me sanoimme, että nämä veroratkaisut
eivät ole peruspalveluista pois, vaan päinvastoin
näillä vahvistetaan yhteiskunnan mahdollisuuksia
myös jatkossa pitää hyvää huolta
peruspalveluista.
Nämä meidän perustelumme vaalikeskusteluissa
torjuttiin. Sanottiin, että tämä on jotakin harhaoppia,
ja väitettiin sekä keskustan että sosialidemokraattien,
tietysti myös vasemmistoliiton ja vihreiden, toimesta,
että tällainen ajattelu on virheellistä.
Vaikka tämä keskustelu tiistaina jatkuu ja sen
pitääkin jatkua, niin haluan jo tässä vaiheessa
todeta, että kokoomuksen eduskuntaryhmä on hyvin
tyytyväinen hallituksen tämänpäiväisiin
ratkaisuihin. Kiitämme niitä ja olemme todella
iloisia siitä, että vaalien jälkeen edes nykyiset
hallituspuolueet ovat todenneet, sanoisinko myöntäneet,
että järkevillä veroratkaisuilla tuloverotuksen
puolella voidaan nimenomaan tukea talouden kasvua ja työllisyyttä ja tätä kautta
parantaa pidemmällä aikavälillä hyvinvointipalveluista
huolehtimista.
Eli ed. Elo, teillekin haluan sanoa, että kokoomus
on hyvin iloinen siitä, että tänään
hallitus on tehnyt merkittäviä ratkaisuja tuloverotuksen alentamisesta
niin, että alennukset tehdään kautta
linjan saman suuruisina ja täten tuetaan talouskasvua ja
työllisyyttä ja myös näin ollen
parannetaan edellytyksiä hyvinvointipalveluista huolehtimiseen.
Nämä asiat eivät ole vastakkaisia, vaan järkevästi
toimien voidaan veroratkaisuilla nimenomaan tukea hyvinvointiyhteiskunnan
vahvistamista.
Keskustelu päättyy.