3) Laki rikoslain 20 luvun ja pakkokeinolain 5 a luvun
2 §:n muuttamisesta
Hanna-Leena Hemming /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on aika ottaa laput pois silmiltä,
sillä naapurimaittemme mafiosojen hallitsemat ammattimaiset
rikosliigat ovat soluttautuneet suomalaiseen yhteiskuntaan. Viimeisten
kuuden vuoden tilastot osoittavat, että paritusrikokset
lisääntyvät kiihtyvällä vauhdilla.
Vuonna 1997 niitä ilmoitettiin 14 ja vuonna 2002 jo 63.
Luvut ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu. Tilanne
on räjähtänyt käsiin pitkälti
niitten porsaanreikien takia, mitä meidän omassa
lainsäädännössämme
on.
Paritus ei ole Suomessa enää viatonta työnvälitystoimintaa,
jossa hoitohenkilökunnalle eli useimmiten naispuolisille
etsitään pyyteettömästi asiakkaita
vapailta markkinoilta. Parituksessa on kyse valtavasta harmaan talouden
liiketoiminnasta. Se linkittyy paitsi talousrikollisuuteen, ryöstöihin,
pahoinpitelyihin, kiristykseen ja huumekauppaankin. Väkivaltaan
ja huumerikoksiin liittyvä tutkinta on se, joka johtaa
poliisin usein paritusrikollisen jäljille. Olisi toivottavaa,
että väkivaltarikosten tutkinta ei olisi ainoa
tie, jolla liigoja paljastuu.
Parittajilla on käytössään
aina uusin teletekniikka ja tarkoitukseen räätälöidyt
atk-ohjelmat, joiden avulla toiminnan kannattavuus voidaan maksimoida.
Yksi operaattori, joka on useimmiten virolainen toimistotöihin
siirtynyt prostituoitu, voi hallita monessakin kaupungissa tapahtuvaa
toimintaa tehokkaasti yhdestä toimipisteestä käsin.
Koska lakialoitteeni koskee nimenomaan telekuuntelua, haluan
selventää, mikä merkitys puhelimilla
on. Liigojen toiminta perustuu nykyään lähes
yksinomaan puhelinkontakteihin. Asiakkaan soitto parittajan numeroon
on koko puhelinliikenteestä vain pieni osa. Asiakkaan ja
prostituoidun puhelinkontaktit operaattorin kanssa ovat pohja tarkalle
kirjanpidolle, jota operaattori ylläpitää samalla,
kun hän ohjaa asiakkaita oikeisiin osoitteisiin sovittuina
aikoina. Päivän päätteeksi puhelinkirjanpidosta
voidaan todentaa summa, joka prostituoidulta käydään
noutamassa paritusrenkaan kassaan.
Viron ja Venäjän rikollisliigojen paritustoiminnan
jalkautuminen Suomeen alkoi 90-luvun alussa. Vuosikymmenen puolivälissä Suomessa ammattiaan
harjoittavista prostituoiduista jo noin puolet työskenteli
näitten mafioitten piikkiin. Toinen puoli jatkoi vielä itsenäisinä.
Vuosituhannen vaihteessa viimeisetkin villit ammatinharjoittajat
oli joko kiristetty ulkomaisten tallien tammoiksi tai painostettu
lopettamaan ammatin harjoittaminen.
Suomen ammattimaista prostituutiota johdetaan nykyään
suoraan Tallinnasta, Pietarista, Petroskoista ja Murmanskista. Viron
ja Venäjän valtataistelussa virolaiset operaattorit
ovat vahvasti voitolla Suomen markkinoista. Paritus ei ole yksinomaan
mikään Pääkaupunkiseudun ongelma, vaan
koko Suomi on jaettu mafialiigojen kesken. Häme, Pohjanmaa,
Keski-Suomi ja Savo ovat pääosin virolaisten valtakuntaa.
Turussa, Kotkassa, Lappeenrannassa, Joensuussa ja Lapissa jylläävät
venäläiset voimat. Prostituoituja tulee ja menee,
eikä heidän lukumääräänsä Suomessa voida
tietää millään. Varmaa on vaan,
että heitä on paljon. Yksin Pääkaupunkiseudulla
toimii noin puoli tuhatta yritteliästä ulkomaalaista
naista. Suuret tulot ovat ulkomaankeikkaan ihan riittävä houkutin.
Parittajarenkaistahan eivät nämä naiset
pääse eroon kotimaassakaan. Prostituoiduille maksettava
provikka pysyy työpaikan sijainnista riippumatta suhteellisen
samana eli noin 30 prosenttina. Suomessa työstä kertyvä ansio
on moninkertainen kotimaiden markkinatasoon verrattuna.
Paritusbisneksessä pyörivät suuret
harmaan talouden rahat, jotka vielä lisäksi salakuljetetaan pääasiassa
Venäjälle ja Viroon. Mafiapomojen rahapussit pullistelevat
suomalaisten sinne syytämistä euroista. Esimerkiksi
yhden ainoan jo paljastuneen paritusrenkaan laskennallinen vuosiliikevaihto
oli 600 000 euroa. Se syntyi kahdeksan prostituoidun työpanoksella.
Parituksessa liikkuva harmaan rahan määrä on
verrattavissa huumekauppaan sillä erotuksella, että mafialle
tämä paritusraha on vielä houkuttelevampi vaihtoehto,
koska riskit kiinnijäämisestä ovat vähäiset.
Silloinkin kun nalli napsahtaa, ovat sanktiot pienet. Useimmissa
tapauksissa syytetyt selviävät sakoilla, ja maksimirangaistus
on kolme vuotta vankeutta.
Nykyisen linjan mukainen rangaistuskäytäntö on
perua niinkin läheltä kuin vuonna 98 voimaan tulleesta
rikoslain kokonaisuudistuksesta. Tällöin, uskomatonta
kylläkin, rangaistusasteikkoa lievennettiin tuntuvasti.
Lain saattamisesta ajan tasalle ei ole varaa tinkiä siksi
enää päivääkään. Keskusrikospoliisin
näkemys on, että rikoslakiin tulee saada maininta
törkeästä parituksesta. Tämä mahdollistaa
kovemmat rangaistukset rikolliselle. Krp pitää myös
ehdottoman tarpeellisena, että poliisille voidaan perustelluissa
tapauksissa käräjäoikeuden päätöksellä myöntää telekuunteluoikeus.
Lainmuutoksen positiiviset seuraukset ovat ennakoitavissa, kun
jo tiedetään telekuuntelun tuoma läpimurto
huumerikostutkinnassa. Lisäbonuksena huumerikoksia koskeneissa
salakuunteluissa on ollut, että jäljet ovat usein
johtaneet myös muille sylttytehtaille, nimenomaan paritustehtaiden
kotipesiin.
Edellä mainituilla perusteilla olen tehnyt lakialoitteen
rikoslain 20 luvun ja pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:n
muuttamisesta. Lakialoitteen ydin on törkeän parituksen
lisääminen rikosnimikkeistöön
ja rikostutkintaa oleellisesti helpottavan telekuunteluoikeuden
myöntäminen poliisille törkeää paritusta
koskevissa rikosepäilyissä. Olen erittäin
iloinen siitä, että te kollegat olette yli sadan
allekirjoituksen voimin jo tukeneet aloitettani. Me olemme nyt yhdessä luomassa sellaista
uutta lakia, jonka hyöty tunnustetaan yli puoluerajojen.
Asia on myös kirjattu hallitusohjelmaan, jonka kohdassa
3.7 Sukupuolten välinen tasa-arvo mainitaan näin:
"Paritusrikosten rangaistussäännöksiä kiristetään
ja rikosten selvittämiskeinoja parannetaan." Saamani tiedon mukaan
lakivaliokunta ei ole toistaiseksi käsitellyt vielä telekuunteluasiaa,
vaikka siihen tässä allekirjoitusten keräämisvaiheessa
jonkin kerran viitattiin.
Suomi ei saa alistua kansainvälisen rikollisuuden mellastuspaikaksi.
Pidetään tämä meidän
kotipesä puhtaana ja lähetetään
käenpojat evakkoon. Toivottavasti hallitus, josta ei ole
ketään paikalla, hoitaa tämän
epäkohdan yhtä nopeasti kuin ed. Harkimon esiin
tuoman alv-asian.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun aikanaan irtolaislaki kumottiin
ja huoltopoliisi lopetettiin — siinä ovat jo useat vaalikaudet
välissä — valveutuneimmat kansalaiset
ennakoivat, mihin kehitys tulee johtamaan. Nyt nämä ensimmäiset
merkit on jo selvästi nähty, ja ellei näille
kehityksen kuluille saada sulkuja, kehitys riistäytyy yhä hurjemmaksi. Tästä syystä
on
hyvin toivottavaa, että tämä 104 kansanedustajan
allekirjoittama lakialoite voisi saada valiokunnassa myönteisen
käsittelyn ja edetä mahdollisimman nopeasti lainsäädäntöön. Samalla
olisi toivottavaa, että hallitus antaisi tästä asiasta
esityksen, jolloin lakivaliokunnassa hallituksen esitys ja eri aloitteet
voisivat tulla käsittelyyn ja mahdollisimman pian lainsäädännöksi.
Meidän ei pidä antaa sijaa minkäänlaiselle
rikollisuudelle. Meidän on annettava virkavallalle mahdollisuudet
toimia tehokkaasti, jotta tämä maa säilyisi
mahdollisimman turvallisena kotimaanamme.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemming esittelypuheenvuorossaan totesi, ettei
ole valtioneuvoston jäseniä paikalla. Todellakaan
ei ole, ja tässä tapauksessa olisi aivan erikoisesti
tarvinnut olla, olisi tarvinnut olla oikeusministeri paikalla kertomassa,
koska tämä hallituksen esitys, jota hallitusohjelma
edellyttää, annetaan eduskunnalle. Kun ed. Hemming
keräsi nimiä tähän lakialoitteeseen
ja siitä käytiin keskustelua, siinä varsin
moni totesi, että tämä asiahan on nyt
tulossa joka tapauksessa eduskuntaan hallituksen esityksenä,
ja tällaisessa tilanteessa pitäisi ministerillä olla
valmius tulla välittömästi paikalle.
Lisäksi, arvoisa puhemies, kiinnitän huomiota
siihen, että harmaaksi taloudeksi mustan talouden kutsuminen
tässä yhteydessä oli hiukan lievennystä,
kun ed. Hemmingin teksti muuten oli aika reipasta.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä tulee pieni
bumerangi. Minä kyllä myöskin allekirjoitin
ed. Hemmingin aloitteen ja olen samaa mieltä. Maailman
vanhin ammatti, ja varmaan tulee olemaan yksi maailman viimeisimpiä,
pitäisi estää, mutta ei sitä vaan
ikävä kyllä koskaan tulla estämään.
Ed. Hemming sanoi, että rahaa täältä viedään
Venäjälle sen jälkeen, kun on tytöiltä kerätty.
Ikävä kyllä myöskin suomalaiset
itse kantavat suuren osan siitä sinne Venäjälle,
kun käyvät Virossa lomalla.
Rikollisuus tietysti pitää estää,
mutta minulla on erilainen näkökulma, miten se
estetään. Nimittäin poliisillahan on
jo tarpeeksi töitä muutenkin, ja paritusta, ikävä kyllä,
ei koskaan ehditä estää täysin.
Minun mielestäni on turhaa laittaa rahaa näihin
asioihin. Minun mielestäni, jos prostituutio laillistettaisiin,
saataisiin Suomen valtion budjettiin enemmän rahaa ja harmaa
talous niin sanotusti poistuisi. Siitä tulisi taloutta, maksettaisiin
veroa tyttöjen tehdystä työstä ja saataisiin
lisää rahaa valtion budjettiin ja voitaisiin tällä tavalla
myöskin lisää poliiseja palkata. Toivon,
että minä saan yhtä paljon nimiä minun aloitteeseeni,
kun minä haen prostituution laillistamista Suomeen, kuin
ed. Hemming sai omaansa.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Pulliaista puheesta, minkä hän
piti. Vastaisin harmaa talous -asiaan, että olen itse miettinyt
asiaa monta kertaa, mitä varten englannin termi "black market"
käännetään suomeksi "harmaa
talous", missä vaiheessa se musta peseytyy hieman. Jostain
valitettavasta syystä, minunkin mielestäni valitettavasta
syystä, se peseytyy Suomessa hieman, ja syy ei ole minun.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakaan täällä ei
ole hallituksen edustajia, mutta sikäli kun näen,
niin lakivaliokunnan kantavat voimat ovat paikalla, nimenomaan hallitusryhmien
edustuksessa vahvasti, jotenka uskon, että tämä aloite
kyllä valiokunnassa menee hyvinkin eteenpäin,
mutta kaipaisi kyllä hallituksen esityksen rinnalleen.
Sitten tästä telekuuntelusta: Siinä pitäisi
varmaan uudistaa tätä lakia, että poliisin
keinot olisivat tämän päivän
tarpeitten mukaiset, koska on näitä maksa ja puhu
-korttipuhelimia, joita poliisi ei pysty jäljittämään,
ketkä niillä puhuvat. Näin ollen meidän
pitäisi antaa poliisille ne keinot, joilla voidaan kaiken
tyyppistä rikollisuutta mahdollisimman tehokkaasti ennalta
ehkäistä ja, kun rikollisuutta tapahtuu, sitten
tutkia ja selvittää.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen oikeastaan sanoikin jo sen, mitä ajattelin,
mutta minusta Suomessa liikaa tuudittaudutaan ylipäänsä siihen,
että yksilöä ja myös rikollista
suojellaan ja on tällainen vahva yksilön tietosuojaus,
intimiteettisuojaus, johonka nähdäkseni tulisi
puuttua vahvoin keinoin. Tämä ed. Hemmingin esiin
nostama telekuuntelu on yksi näistä yhteiskunnan
poliisin kautta käyttämistä keinoista.
Sen sijaan ed. Halmeen kanssa olen täysin eri mieltä hänen
nostamastaan asiasta. Minusta tässä lakialoitteessa
tulee nimenomaan keskittyä tähän telekuunteluasiaan,
ja toivon tälle menestystä lakivaliokunnassa.
Keskustelu päättyy.