Täysistunnon pöytäkirja 25/2003 vp

PTK 25/2003 vp

25. KESKIVIIKKONA 21. TOUKOKUUTA 2003 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

3) Laki rikoslain 20 luvun ja pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:n muuttamisesta

 

Hanna-Leena Hemming /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Nyt on aika ottaa laput pois silmiltä, sillä naapurimaittemme mafiosojen hallitsemat ammattimaiset rikosliigat ovat soluttautuneet suomalaiseen yhteiskuntaan. Viimeisten kuuden vuoden tilastot osoittavat, että paritusrikokset lisääntyvät kiihtyvällä vauhdilla. Vuonna 1997 niitä ilmoitettiin 14 ja vuonna 2002 jo 63. Luvut ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu. Tilanne on räjähtänyt käsiin pitkälti niitten porsaanreikien takia, mitä meidän omassa lainsäädännössämme on.

Paritus ei ole Suomessa enää viatonta työnvälitystoimintaa, jossa hoitohenkilökunnalle eli useimmiten naispuolisille etsitään pyyteettömästi asiakkaita vapailta markkinoilta. Parituksessa on kyse valtavasta harmaan talouden liiketoiminnasta. Se linkittyy paitsi talousrikollisuuteen, ryöstöihin, pahoinpitelyihin, kiristykseen ja huumekauppaankin. Väkivaltaan ja huumerikoksiin liittyvä tutkinta on se, joka johtaa poliisin usein paritusrikollisen jäljille. Olisi toivottavaa, että väkivaltarikosten tutkinta ei olisi ainoa tie, jolla liigoja paljastuu.

Parittajilla on käytössään aina uusin teletekniikka ja tarkoitukseen räätälöidyt atk-ohjelmat, joiden avulla toiminnan kannattavuus voidaan maksimoida. Yksi operaattori, joka on useimmiten virolainen toimistotöihin siirtynyt prostituoitu, voi hallita monessakin kaupungissa tapahtuvaa toimintaa tehokkaasti yhdestä toimipisteestä käsin.

Koska lakialoitteeni koskee nimenomaan telekuuntelua, haluan selventää, mikä merkitys puhelimilla on. Liigojen toiminta perustuu nykyään lähes yksinomaan puhelinkontakteihin. Asiakkaan soitto parittajan numeroon on koko puhelinliikenteestä vain pieni osa. Asiakkaan ja prostituoidun puhelinkontaktit operaattorin kanssa ovat pohja tarkalle kirjanpidolle, jota operaattori ylläpitää samalla, kun hän ohjaa asiakkaita oikeisiin osoitteisiin sovittuina aikoina. Päivän päätteeksi puhelinkirjanpidosta voidaan todentaa summa, joka prostituoidulta käydään noutamassa paritusrenkaan kassaan.

Viron ja Venäjän rikollisliigojen paritustoiminnan jalkautuminen Suomeen alkoi 90-luvun alussa. Vuosikymmenen puolivälissä Suomessa ammattiaan harjoittavista prostituoiduista jo noin puolet työskenteli näitten mafioitten piikkiin. Toinen puoli jatkoi vielä itsenäisinä. Vuosituhannen vaihteessa viimeisetkin villit ammatinharjoittajat oli joko kiristetty ulkomaisten tallien tammoiksi tai painostettu lopettamaan ammatin harjoittaminen.

Suomen ammattimaista prostituutiota johdetaan nykyään suoraan Tallinnasta, Pietarista, Petroskoista ja Murmanskista. Viron ja Venäjän valtataistelussa virolaiset operaattorit ovat vahvasti voitolla Suomen markkinoista. Paritus ei ole yksinomaan mikään Pääkaupunkiseudun ongelma, vaan koko Suomi on jaettu mafialiigojen kesken. Häme, Pohjanmaa, Keski-Suomi ja Savo ovat pääosin virolaisten valtakuntaa. Turussa, Kotkassa, Lappeenrannassa, Joensuussa ja Lapissa jylläävät venäläiset voimat. Prostituoituja tulee ja menee, eikä heidän lukumääräänsä Suomessa voida tietää millään. Varmaa on vaan, että heitä on paljon. Yksin Pääkaupunkiseudulla toimii noin puoli tuhatta yritteliästä ulkomaalaista naista. Suuret tulot ovat ulkomaankeikkaan ihan riittävä houkutin. Parittajarenkaistahan eivät nämä naiset pääse eroon kotimaassakaan. Prostituoiduille maksettava provikka pysyy työpaikan sijainnista riippumatta suhteellisen samana eli noin 30 prosenttina. Suomessa työstä kertyvä ansio on moninkertainen kotimaiden markkinatasoon verrattuna.

Paritusbisneksessä pyörivät suuret harmaan talouden rahat, jotka vielä lisäksi salakuljetetaan pääasiassa Venäjälle ja Viroon. Mafiapomojen rahapussit pullistelevat suomalaisten sinne syytämistä euroista. Esimerkiksi yhden ainoan jo paljastuneen paritusrenkaan laskennallinen vuosiliikevaihto oli 600 000 euroa. Se syntyi kahdeksan prostituoidun työpanoksella. Parituksessa liikkuva harmaan rahan määrä on verrattavissa huumekauppaan sillä erotuksella, että mafialle tämä paritusraha on vielä houkuttelevampi vaihtoehto, koska riskit kiinnijäämisestä ovat vähäiset. Silloinkin kun nalli napsahtaa, ovat sanktiot pienet. Useimmissa tapauksissa syytetyt selviävät sakoilla, ja maksimirangaistus on kolme vuotta vankeutta.

Nykyisen linjan mukainen rangaistuskäytäntö on perua niinkin läheltä kuin vuonna 98 voimaan tulleesta rikoslain kokonaisuudistuksesta. Tällöin, uskomatonta kylläkin, rangaistusasteikkoa lievennettiin tuntuvasti. Lain saattamisesta ajan tasalle ei ole varaa tinkiä siksi enää päivääkään. Keskusrikospoliisin näkemys on, että rikoslakiin tulee saada maininta törkeästä parituksesta. Tämä mahdollistaa kovemmat rangaistukset rikolliselle. Krp pitää myös ehdottoman tarpeellisena, että poliisille voidaan perustelluissa tapauksissa käräjäoikeuden päätöksellä myöntää telekuunteluoikeus.

Lainmuutoksen positiiviset seuraukset ovat ennakoitavissa, kun jo tiedetään telekuuntelun tuoma läpimurto huumerikostutkinnassa. Lisäbonuksena huumerikoksia koskeneissa salakuunteluissa on ollut, että jäljet ovat usein johtaneet myös muille sylttytehtaille, nimenomaan paritustehtaiden kotipesiin.

Edellä mainituilla perusteilla olen tehnyt lakialoitteen rikoslain 20 luvun ja pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:n muuttamisesta. Lakialoitteen ydin on törkeän parituksen lisääminen rikosnimikkeistöön ja rikostutkintaa oleellisesti helpottavan telekuunteluoikeuden myöntäminen poliisille törkeää paritusta koskevissa rikosepäilyissä. Olen erittäin iloinen siitä, että te kollegat olette yli sadan allekirjoituksen voimin jo tukeneet aloitettani. Me olemme nyt yhdessä luomassa sellaista uutta lakia, jonka hyöty tunnustetaan yli puoluerajojen. Asia on myös kirjattu hallitusohjelmaan, jonka kohdassa 3.7 Sukupuolten välinen tasa-arvo mainitaan näin: "Paritusrikosten rangaistussäännöksiä kiristetään ja rikosten selvittämiskeinoja parannetaan." Saamani tiedon mukaan lakivaliokunta ei ole toistaiseksi käsitellyt vielä telekuunteluasiaa, vaikka siihen tässä allekirjoitusten keräämisvaiheessa jonkin kerran viitattiin.

Suomi ei saa alistua kansainvälisen rikollisuuden mellastuspaikaksi. Pidetään tämä meidän kotipesä puhtaana ja lähetetään käenpojat evakkoon. Toivottavasti hallitus, josta ei ole ketään paikalla, hoitaa tämän epäkohdan yhtä nopeasti kuin ed. Harkimon esiin tuoman alv-asian.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Kun aikanaan irtolaislaki kumottiin ja huoltopoliisi lopetettiin — siinä ovat jo useat vaalikaudet välissä — valveutuneimmat kansalaiset ennakoivat, mihin kehitys tulee johtamaan. Nyt nämä ensimmäiset merkit on jo selvästi nähty, ja ellei näille kehityksen kuluille saada sulkuja, kehitys riistäytyy yhä hurjemmaksi. Tästä syystä on hyvin toivottavaa, että tämä 104 kansanedustajan allekirjoittama lakialoite voisi saada valiokunnassa myönteisen käsittelyn ja edetä mahdollisimman nopeasti lainsäädäntöön. Samalla olisi toivottavaa, että hallitus antaisi tästä asiasta esityksen, jolloin lakivaliokunnassa hallituksen esitys ja eri aloitteet voisivat tulla käsittelyyn ja mahdollisimman pian lainsäädännöksi. Meidän ei pidä antaa sijaa minkäänlaiselle rikollisuudelle. Meidän on annettava virkavallalle mahdollisuudet toimia tehokkaasti, jotta tämä maa säilyisi mahdollisimman turvallisena kotimaanamme.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Ed. Hemming esittelypuheenvuorossaan totesi, ettei ole valtioneuvoston jäseniä paikalla. Todellakaan ei ole, ja tässä tapauksessa olisi aivan erikoisesti tarvinnut olla, olisi tarvinnut olla oikeusministeri paikalla kertomassa, koska tämä hallituksen esitys, jota hallitusohjelma edellyttää, annetaan eduskunnalle. Kun ed. Hemming keräsi nimiä tähän lakialoitteeseen ja siitä käytiin keskustelua, siinä varsin moni totesi, että tämä asiahan on nyt tulossa joka tapauksessa eduskuntaan hallituksen esityksenä, ja tällaisessa tilanteessa pitäisi ministerillä olla valmius tulla välittömästi paikalle.

Lisäksi, arvoisa puhemies, kiinnitän huomiota siihen, että harmaaksi taloudeksi mustan talouden kutsuminen tässä yhteydessä oli hiukan lievennystä, kun ed. Hemmingin teksti muuten oli aika reipasta.

Tony Halme /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tässä tulee pieni bumerangi. Minä kyllä myöskin allekirjoitin ed. Hemmingin aloitteen ja olen samaa mieltä. Maailman vanhin ammatti, ja varmaan tulee olemaan yksi maailman viimeisimpiä, pitäisi estää, mutta ei sitä vaan ikävä kyllä koskaan tulla estämään. Ed. Hemming sanoi, että rahaa täältä viedään Venäjälle sen jälkeen, kun on tytöiltä kerätty. Ikävä kyllä myöskin suomalaiset itse kantavat suuren osan siitä sinne Venäjälle, kun käyvät Virossa lomalla.

Rikollisuus tietysti pitää estää, mutta minulla on erilainen näkökulma, miten se estetään. Nimittäin poliisillahan on jo tarpeeksi töitä muutenkin, ja paritusta, ikävä kyllä, ei koskaan ehditä estää täysin. Minun mielestäni on turhaa laittaa rahaa näihin asioihin. Minun mielestäni, jos prostituutio laillistettaisiin, saataisiin Suomen valtion budjettiin enemmän rahaa ja harmaa talous niin sanotusti poistuisi. Siitä tulisi taloutta, maksettaisiin veroa tyttöjen tehdystä työstä ja saataisiin lisää rahaa valtion budjettiin ja voitaisiin tällä tavalla myöskin lisää poliiseja palkata. Toivon, että minä saan yhtä paljon nimiä minun aloitteeseeni, kun minä haen prostituution laillistamista Suomeen, kuin ed. Hemming sai omaansa.

Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Pulliaista puheesta, minkä hän piti. Vastaisin harmaa talous -asiaan, että olen itse miettinyt asiaa monta kertaa, mitä varten englannin termi "black market" käännetään suomeksi "harmaa talous", missä vaiheessa se musta peseytyy hieman. Jostain valitettavasta syystä, minunkin mielestäni valitettavasta syystä, se peseytyy Suomessa hieman, ja syy ei ole minun.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Todellakaan täällä ei ole hallituksen edustajia, mutta sikäli kun näen, niin lakivaliokunnan kantavat voimat ovat paikalla, nimenomaan hallitusryhmien edustuksessa vahvasti, jotenka uskon, että tämä aloite kyllä valiokunnassa menee hyvinkin eteenpäin, mutta kaipaisi kyllä hallituksen esityksen rinnalleen.

Sitten tästä telekuuntelusta: Siinä pitäisi varmaan uudistaa tätä lakia, että poliisin keinot olisivat tämän päivän tarpeitten mukaiset, koska on näitä maksa ja puhu -korttipuhelimia, joita poliisi ei pysty jäljittämään, ketkä niillä puhuvat. Näin ollen meidän pitäisi antaa poliisille ne keinot, joilla voidaan kaiken tyyppistä rikollisuutta mahdollisimman tehokkaasti ennalta ehkäistä ja, kun rikollisuutta tapahtuu, sitten tutkia ja selvittää.

Susanna Haapoja /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen oikeastaan sanoikin jo sen, mitä ajattelin, mutta minusta Suomessa liikaa tuudittaudutaan ylipäänsä siihen, että yksilöä ja myös rikollista suojellaan ja on tällainen vahva yksilön tietosuojaus, intimiteettisuojaus, johonka nähdäkseni tulisi puuttua vahvoin keinoin. Tämä ed. Hemmingin esiin nostama telekuuntelu on yksi näistä yhteiskunnan poliisin kautta käyttämistä keinoista. Sen sijaan ed. Halmeen kanssa olen täysin eri mieltä hänen nostamastaan asiasta. Minusta tässä lakialoitteessa tulee nimenomaan keskittyä tähän telekuunteluasiaan, ja toivon tälle menestystä lakivaliokunnassa.

Keskustelu päättyy.