6) Laki perusopetuslain 32 §:n muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onko 7-vuotias tarpeeksi vanha kulkemaan yksin
koulumatkaansa 4,5 kilometrin osalta? Kuntien mielestä ei
ole tarpeeksi vanha, koska useat kunnat järjestävät
itse koulukyydin alaluokkalaisille, jos koulumatkan pituus on vähintään
3 kilometriä. Tällä hetkellä se on
siis kuntien kontolla. Laissa lukee, että koulumatkan pituuden
pitää olla vähintään
5 kilometriä, ennen kuin se järjestetään
oppilaille maksuttomaksi, jos ei koulumatka muuten ole liian vaarallinen,
rasittava tai vaikea. Nyt tämä asia on siis kuntien
kontolla. Haluaisin, että asia siirtyisi valtion maksettavaksi.
Tämän lakialoitteen myötä se
sinne sitten tulisi, jos lakiin tulisi raja 3 kilometristä.
Hallitus on esittämässä esiopetuksen
osalta myöskin samaa kilometrimäärää kuin
perusopetuksen puolella on tällä hetkellä eli
5:tä kilometriä. Minun mielestäni 6-vuotiaskin
on liian nuori kulkemaan yksin, jos matka on lähellä 5:tä kilometriä,
mutta ei vielä täytä lakia. Tässä kunnat ovat
nimittäin hyvin tarkkoja siitä, että se
5 kilometriä tulee täyteen. Jos koulumatkan pituus
on satakin metriä vajaa sen 5 kilometriä, tai
vaikka 50 metriä vajaa, niin tällaista maksutonta
koulukuljetusta ei silloin järjestetä.
Hallitusohjelmassa painotetaan turvallista oppimisympäristöä,
ja yksi oleellinen osa turvallista oppimisympäristöä ovat
koulumatkat. Ne ovat osa turvallisuutta, ja koulumatkat ovat siis
kunnan vastuulla.
Usein olen törmännyt käytännössä siihen,
että kunnat kustannussyistä eivät halua
tutkia oppilaan koulumatkan vaarallisuutta. Usein todetaan, että kaikki
tiet ovat vaarallisia, ja siihen vedoten ei välttämättä oppilas
saa kuljetusta, vaikka tie olisi erittäin vaarallinen kuljettavaksi,
jos ei oppilas syystä tai toisesta saa lääkärintodistusta
siitä, että on oppilaalle liian vaarallista kulkea
yksin koulumatkaa.
Yksi ongelma nykyisessä järjestelmässä on
se, että maksuttomat koulukuljetukset alaluokkien osalta
vaihtelevat käytännössä todella
suuresti, kun kaikissa kunnissa kohtelu ei ole samanlaista. Jotta
tämä tasa-arvoisuus alaluokkalaistenkin osalta
täyttyisi, olemme esittäneet usean kansanedustajan
suulla, että tämä koulumatkaraja tässä laissa
säädettäisiin alaluokkalaisten osalta
3 kilometriksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 20/2003 vp on hyvä.
Yhä enemmän vanhemmat kokevat huolta lasten turvattomasta
koulutiestä. Tämän vuoksi, jos valtio
saadaan tämä kustannus hoitamaan, tämä olisi
hyvin tarpeellinen kysymys. Itse tiedän kuntapäättäjänä hyvin,
kuinka kunnat kustannussyistä joutuvat toteamaan turvattomiakin
tieosuuksia turvallisiksi. Kaikilla vanhemmilla ei ole kuitenkaan
itsellään tilaisuus antaa sitä kyytiä.
Kaikkein hulluimpia tilanteita ovat ne, että kuitenkin menee
vajaana olevia koulutakseja siitä, jotka voisivat aivan
hyvin ottaa nämä lapset kyytiin mukaan, mutta
nämä pykälät ovat esteenä.
Käytännössä kuitenkin ne aika
usein ottavatkin, mutta eivät saa siitä kuitenkaan
virallista korvausta. Elikkä pidän varsin hyvänä,
että turvataan lasten koulutie ja erityisesti näitten
pienimpien osalta. Edelleenkin lähden siitä, kuten
täällä perusteluissa on sanottu, että lasten
koulutien mittana ei ylipäänsä saisi
olla pituus, vaan turvallisuus. Tämä on hyvä lause.
Korostan sitä, että valtion tulee ottaa tästä kustannusvastuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran ed. Oinonen sympaattiseen
tyyliinsä antoi voimakkaan tuen tälle lakialoitteelle, (Ed.
Vahasalo: Se on hyvä!) jossa ongelmana eivät suinkaan
ole lakipykälät — näitä kolmessa vuorokaudessa
muutetaan oitis ja tämä on helppoa lainsäädäntöä sinänsä.
Kysymyshän on rahasta, ainoastaan ja vain rahasta. Nyt
minä toivoisin, että ed. Oinonen pyytäisi
puheenvuoron ja kertoisi meille paitsi tämän hankkeen
rahoituksen ja sen aikataulun myös aikaisempien tämän
päivän päiväjärjestyksen
hankkeitten, joita hän on tukenut, rahoituksen, mitä hän
aikoo tehdä kannatettuaan näitä lakialoitteita
niitten tarvitseman rahoituksen järjestämiseksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen käytti erittäin
hyvän kysymyspuheenvuoron rahoituksen osalta. Minulla on
semmoinen käsitys, että nyt tämä käsiteltävä lakialoite
ei edes kovin paljon käytännössä maksa.
Kun sattumalta olen oman kotikaupunkini paikallisliikennetoimikunnan
puheenjohtaja, tiedän hyvin, että siitä ei
paljonkaan kustannuksia tulisi lisää. Kysymys
olisi vain hyvästä tahdosta, että se
vajaana ajava kyytiajoneuvo saisi yleensä ottaa laillisesti
mukaan ne lapset, jotka eivät virallisesti saa tulla siihen
mukaan. Minä luulen, että esimerkiksi omassa kotikaupungissani
tällä ei juurikaan olisi kustannusvaikutusta,
ja jos on, se on melko marginaalinen. Elikkä minä sanon, että terveen
järjen käyttö asioissa auttaisi aika paljon.
Kyllä tämä pikkuisen maksaa, mutta maksaa
se vanhemmillekin antaa niitä kyytejä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pidän ed. Oinosen antamaa vastausta
ed. Pulliaiselle erinomaisen onnistuneena. Sen verran oikaisisin
tässä asiassa vielä, että nykyisessä hallituksessa
valtiovarainministeri Kalliomäki varmaan suhtautuu ymmärtämyksellä maan
tulevaisuuteen ja myöskin tähän pienten
ihmisten asemaan. Siltä osin näen, että kun
tällaista esitystä tuetaan, tällä on
kuitenkin maata parantava vaikutus. Kun asia ensin saadaan syntymään, niin
kyllä hyville asioille joskus raha löytyy, jos ei
heti, niin vaikka vähän myöhemmällä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus löysi rahat tai lupasi
löytää rahat esiopetuksen osalta tähän
kuljetukseen. Ennen tätä uutta esiopetuslakia
nämä 6-vuotiaat kuuluvat päivähoitolain
piiriin ja päivähoidossa ei kenellekään
tullut edes mieleenkään, että näitä lapsukaisia
pitäisi kuljettaa päivähoitopaikkaan.
Nyt kun nämä 6-vuotiaat ovat esiopetuksen piirissä,
ykskaks vaaditaan heille maksuton kuljetus. Minun mielestäni
tämä vaatimus on ristiriidassa sen mukaan, että ei
muka haluttaisi löytää näille
muille alaluokkalaisille sitä rahaa, maksuttomuutta, koska
kuitenkin samasta asiasta lopulta on kysymys ja samanlaisista lapsista.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalo toi tässä jälkimmäisessä puheenvuorossa
esiopetuksen kohdalta tämän asian esiin koulukyyditysten
osalta. Tässä lakiehdotuksessa pääsääntöisesti
keskitytään ajatusmalliin kasvukeskusten osalta.
Meillä tuolla maaseudulla ja mitä ylemmäs
Lappia kohden mennään on todellakin niin, että lasten
koulumatkat ovat sangen pitkiä ja joskus jopa ylipitkiäkin.
On aivan selvää, että hallitus pyrkii
selvittämään mahdollisuudet esiopetuksen
ja myöskin ala-asteiden oppilaiden osalta, miten heidän
koulukyydityksensä mahdollisesti voitaisiin järjestää valtion
kustannuksella, mutta näen kyllä tämän
päivähoidon ja esiopetuksen käsiteltävyyden
eri asioina.
Keskustelu päättyy.