3) Hallituksen esitys laiksi vaalilain muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää tässä hallituksen
esityksessä, joka on näitten valtiopäivien
ensimmäinen, että vaalilakia muutettaisiin siten, että Suomesta
Euroopan parlamenttiin valitaan nykyisen kuudentoista asemasta neljätoista
jäsentä. Tämä ehdotus on johdonmukainen.
Oikeastaan aikoinaan Nizzan huippukokouksessa ja Nizzan sopimuksessa
sovittiin, että Suomesta valittaisiin kolmetoista jäsentä Euroopan
parlamenttiin Euroopan unionin laajennettua, mutta koska uusia jäsenmaita
on vain kymmenen kahdentoista asemasta, niin liittymissopimuksessa todetaan,
että Suomi voi seuraavalla kaudella eli 2004—2009
säilyttää neljätoista jäsentä Euroopan
parlamentissa. Tästä luonnollisesta syystä perustuslakivaliokunta
puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä sellaisenaan.
Valiokunnassa on kuitenkin käyty keskustelua muutamasta
seikasta. Ensimmäinen näistä on ehdokkaiden
lukumäärä. Hallitus ei ollut oikeastaan
selvittänyt lainkaan eikä pohtinut kysymystä siitä,
tulisiko ehdokkaitten lukumäärää vähentää tilanteessa,
jossa valittavien henkilöitten lukumäärä supistuu
kuudestatoista neljääntoista. Mitä tulee
seuraavaan vaalikierrokseen kesäkuussa, ei ollut perusteltua
tässä vaiheessa enää puuttua
ehdokkaitten lukumäärään, koska
puolueiden ehdokashankinta oli täydessä käynnissä. Mitä tulee
seuraaviin Euroopan parlamentin vaaleihin, niihin on hyvin aikaa,
jolloin pidettiin tarkoituksenmukaisena, että kehotetaan
hallitusta arvioimaan tätä ehdokkaitten lukumäärää ja
selvittämään, pitäisikö vastaavasti,
kun valittavien lukumäärä supistuu, myöskin
ehdokkaitten lukumäärää supistaa.
Voitaisiin sanoa, että se olisi lähtökohtaisesti
luonnollista. Voidaan myöskin sanoa, että joillakin
puolueilla on ollut jossain määrin jopa vaikeuksia
löytää ehdokkaita kahtakymmentä Euroopan
parlamentin vaaleihin.
Toinen kysymys, johon on kiinnitetty huomiota, on se, tuleeko
vaalilaissa luetella vaalipiirin kaikki kunnat vai voitaisiinko
pohjata tuo vaalipiirijako maakuntajakoon. Kuitenkin perustuslakivaliokunta
jo aikaisemmissa mietinnöissään on katsonut
ja myöskin tässä yhteydessä katsoo,
että on välttämätöntä,
että vaalipiirien rajoista säädetään
lailla. Maakuntien rajoista ei säädetä lailla, vaan
valtioneuvoston päätöksellä,
ja tästä syystä, jos haluttaisiin niin,
että maakuntien rajat olisivat vaalipiirien rajoja, edellyttäisi
se sitä, että maakuntien rajoista päätettäisiin
eduskuntalailla. Tältä osin pidän tarkoituksenmukaisena
sitä, että hallitus arvioi, olisiko syytä yksinkertaistaa tällä tavalla
vaalilainsäädäntöä,
mutta toisaalta voidaan sanoa, että nykyinenkin laki toimii
varsin hyvin, joskin käytännössä se
merkitsee sitä, että vaalilakia on suurin piirtein
vuosittain kuntamuutosten johdosta uudistettava. (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, puhuja. — Pyydän, että sali
pyrkii kuuntelemaan, mitä puhujakorokkeelta esitetään. — Puhuja
voi jatkaa.
Arvoisa puhemies! Kolmas kysymys, josta on keskusteltu perustuslakivaliokunnassa,
on
ed. Roger Janssonin aloite siitä, että Ahvenanmaasta
pitäisi tehdä oma vaalipiirinsä Euroopan parlamentin
vaalien yhteydessä. Valiokunta ei ole käsitellyt
tähän lakialoitteeseen sisältyvää ehdotusta,
ja tietysti täytyy sanoa, että lähtökohtaisesti
Ahvenanmaan väkimäärä on siinä määrin rajoitettu,
että se sinänsä ei kovin hyvin puoltaisi sitä,
että Ahvenanmaasta muodostettaisiin oma vaalipiiri. Toisaalta
Euroopan unionin tasolla käydään keskustelua
siitä, pitäisikö autonomisten alueiden
saada omaa edustusta Euroopan parlamenttiin. Tältä osin
valiokunta katsoo, että olisi tarkoituksenmukaista käydä keskusteluja
maakunnan vaikutusmahdollisuuksista eurooppalaisella tasolla ja
Euroopan parlamentissa, eli jos löytyy jonkinlainen ratkaisu
koskien yleiseurooppalaista tasoa, jossa autonomiset alueet saavat
erityisaseman, niin tämä pyrittäisiin
ottamaan myöskin Suomessa huomioon, mutta myöskin
tämän lisäksi voidaan ajatella, että asiasta
voidaan kansallisella tasolla vielä jatkaa keskustelua.
Arvoisa puhemies! Lopuksi on syytä todeta, että valiokunnan
käsittelyssä kukaan ei esittänyt sitä,
että Suomessa pitäisi siirtyä pitkiin
listoihin Euroopan parlamentin vaaleissa, ja mielenkiinnolla odotamme
tältä osin, onko oikeusministeriössä valmistumassa
jotakin selvitystä, joka veisi kehitystä tähän
suuntaan. Omalta osaltani haluan todeta sen, että demokratiassa
on kaksi osaa: valitsijat valitsevat puolueen, valitsijat valitsevat ehdokkaan,
ja se, että tätä ehdokkaan valitsemismahdollisuutta
ei sallittaisi kansalaisille, heikentäisi olennaisesti
Suomessa demokratiaa, ja siitä syystä mielestäni
pitkät listat eivät ole puolustettavissa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat!
Tämän lakiesityksen lähetekeskustelussa
käytiin aika lailla vilkas keskustelu niin sanottujen pitkien
listojen vaalijärjestelmän käyttöönottamisesta
tulevissa eurovaaleissa, ei siis vielä tämän
vuoden, vaan vuoden 2009 eurovaaleissa ja siitä eteenpäin.
Tälle antoi perustetta se, että muun muassa oikeusministeri
Johannes Koskinen oli tällaista ajatusta väläyttänyt.
Tuon lähetekeskusteluajankohdan jälkeen monet
sinänsä asiantuntevat ja arvovaltaiset tahot ovat
tähän keskusteluun osallistuneet ja nimenomaan
pitkien listojen vaalijärjestelmää puoltavalla
tavalla. Muun muassa oikeusministeriön pitkäaikainen
vaaliasiantuntija Törneblom, puhemies Lipponen ja myös
uudelleen oikeusministeri Koskinen ovat keskustelua jatkaneet ja tuoneet
esiin sen, miksi pitkät listat ainakin eurovaaleissa ja
ehkä muutoinkin ovat nykyistä vaalijärjestelmäämme
parempi ja demokraattisempi vaalijärjestelmä.
Haluan vielä kerran palauttaa mieliin, mitä pitkät
listat tarkoittavat verrattuna nykyiseen vaalijärjestelmäämme.
Nykyisessä vaalijärjestelmässähän
kansalaisen ääni, niin kuin me kaikki tiedämme,
menee sekä ehdokkaan että puolueen hyväksi.
Puolueen ehdokkaiden saama kokonaisäänimäärä ratkaisee
sen, kuinka monta paikkaa puolue saa eduskuntaan asianomaisesta
vaalipiiristä tai eurovaaleissa koko maasta, joka on vaalipiirinä,
saa europarlamenttiin, mutta yksittäiset läpimenijät
ratkeavat sen mukaan, ketkä puolueen listalta ovat kansalaisilta
saaneet enimmät äänet. Eli nykyvaalijärjestelmässä puolueet
eivät valitse läpimeneviä henkilöitä.
Puolueet valitsevat totta kai sen, keitä asettavat ehdolle,
mutta kansalaiset päättävät
sen, ketkä näistä ehdolle asetetuista
tulevat valituiksi, ja kansalaiset tietysti äänestyskäyttäytymisellään
ratkaisevat myös sen, kuinka monta mistäkin puolueesta
tulee valituksi. Tässä pitkien listojen järjestelmässä,
sen perusmallissa, puolueet asettavat ehdokkaat jo, sanoisiko, paremmuusjärjestykseen,
ja kansalaiset omalla äänellään
valitsevat puolueiden väliltä. Sen mukaan, miten
kansalaiset antavat puolueille kannatusta, määräytyy
se, kuinka monta kukin puolue saa läpi europarlamenttiin
tai kansalliseen parlamenttiin, jos sellaisista vaaleista on kyse,
ja se, ketkä sitten tässä järjestelmässä menevät
läpi, ei ole kansalaisten käsissä välittömästi,
vaan se määräytyy sen mukaan, keitä puolueet ovat
listan kärkipäähän asettaneet.
Noin kiteytetysti sanottuna meidän nykyisessä vaalijärjestelmässämme
kansalaiset eivät pelkästään
valitse puolueiden väliltä vaan valitsevat myös
ne ehdokkaat, jotka puolueiden sisältä menevät
läpi, kun taas pitkien listojen vaalijärjestelmässä puolueet
valitsevat läpimenijät ja kansalaiset äänestävät
puolueiden väliltä ja päättävät puolueiden
voimasuhteet eli sen, kuinka moni kunkin puolueen listalta menee
läpi.
Kun olen näin kiteyttänyt muun muassa kyselytunnilla
nykyjärjestelmämme ja pitkien listojen järjestelmän
eron, muistan, että esimerkiksi ed. Kekkonen välihuudolla
tai vastauspuheenvuorolla totesi, että tämä tulkinta
ei ole oikea. Tämä esittämäni
tulkinta on oikea, ja tästä on pitkien listojen
järjestelmässä kyse. Totta kai on olemassa
sekamalleja, joissa puolueet luovat sen peruslistan ja kansalaisilla
on mahdollisuus äänestäessään
joko tyytyä siihen listaan tai sitten yrittää vaikuttaa
sen listan sisällä järjestykseen. (Ed.
O. Ojala: Esimerkiksi Ruotsissa!) — Esimerkiksi Ruotsissa,
jossa aikaisemmin oli puhtaat pitkät listat -järjestelmä,
koettiin tämä pitkälistajärjestelmä epädemokraattiseksi
ja sitä on pyritty kehittämään
kansanvaltaisempaan suuntaan eli suomalaisen järjestelmän
suuntaan, ja näin nykyään siellä on
sallittu, että äänestäjät voivat
yrittää myös vaikuttaa tämän
listan keskinäiseen järjestykseen. Mutta on ihan
selvää, että käytännössä,
kun puolue on sen peruslistan tehnyt, se on erittäin vankka
perusratkaisu ja tarvitaan laajaa äänestäjien
yhteisymmärrystä tietyn muutoksen suuntaan, jotta
tosiasiassa siihen listaan juurikaan muutoksia tulisi.
Herra puhemies! Vastustan ehdottomasti pitkien listojen järjestelmää sekä Euroopan
parlamentin vaaleissa, mistä nyt on kyse, että myös, jos
ja kun sitäkin on esitetty, eduskuntavaaleissa eli Suomen
kansallisen parlamentin vaaleissa. Vastustukseni perustuu kahteen
näkökohtaan: Ensinnäkin pitkät
listat merkitsevät mielestäni nykyjärjestelmäämme
verrattuna kansanvallan kaventumista. On mielestäni kansanvaltaisempaa,
että äänestäjät voivat
valita eivät pelkästään puolueiden
väliltä vaan myös ehdokkaiden väliltä.
Toisin sanoen nämä demokratian molemmat puolet,
puolueiden välillä tapahtuva valinta ja henkilöiden
välillä tapahtuva valinta, toteutuvat tässä meidän
järjestelmässämme. Ei mielestäni ole
mitään syytä Suomessa lähteä kansalaisten valinnanvapautta
tässä suhteessa kaventamaan. Meillä jo
noin viisikymmentä vuotta on ollut nykyjärjestelmä,
ja se on järjestelmä, johon Suomen kansalaiset
ovat tottuneet, ja kansalaisilla on oikeus ja uskoakseni myös
halu ei pelkästään puolueiden välillä valita,
vaan myös puolueiden sisältä ehdokkaiden
väliltä valita.
Toinen syy, miksi vastustan pitkien listojen järjestelmään
siirtymistä, on se, että se merkitsee puolueiden
vallan korostumista ja ennen kaikkea puolueiden johtojen vallan
korostumista, koska käytännössä,
vaikka olisi erilaisia jäsenvaali- ja muita järjestelmiä,
viime kädessä puolueiden johdolla on varmasti
erittäin painava sanansa sanottavana siihen, minkälaiseksi
se listan järjestys muodostuu. (Ed. Laakso: Kokoomus pudotti Seppo
Kanervan!) Kun on sanottu, että tällaisessa pitkässä listassa
aina puolueen sisäinen demokratia on se, joka toimii ja
puolueiden jäsenet päättävät
näistä läpimenijöistä,
niin sekään ei mielestäni ole kansanvaltaa.
Se on puolueen sisäistä kansanvaltaa, mutta ei
todellista kansanvaltaa, vaikka olisi hyvin kansanvaltainen järjestelmä puolueiden
sisällä siitä, miten ehdokkaat asetetaan.
Mutta sekään ei ole tietysti riittävän kansanvaltaista
kokonaisuuden kannalta, koska puolueisiin kuuluu vain pieni osa
Suomen kansalaisista. Mutta käytännössä näiden
pitkien listojen maissa puoluejohdothan näitä järjestyksiä päättävät.
Esimerkiksi suomalainen europarlamentaarikko Ari Vatanen on nyt
sijoitettu Ranskassa, missä on pitkät listat,
hyvin kärkipäähän, niin että hänen
valintansa on varma, ja hyvä niin. Se on Suomen etu varmasti.
(Ed. O. Ojala: Kokoomuksen etu!) Ei sitä päätöstä tehnyt
sikäläinen puolue jossain kansanvaltaisessa jäsenäänestyksessä,
vaan sen päätöksen tekivät,
niin kuin pitkien listojen maissa yleensäkin, puolueen
johtohenkilöt. Suomalaisessa järjestelmässä meillä on
ollut aina sellainen tilanne, että puolueiden sisällä on
elintilaa myös niille, jotka eivät ole kulloisenkin
puoluejohdon suosiossa, jos ovat äänestäjien
suosiossa. (Ed. Laakso: Seppo Kanerva!) Mielestäni tämä on
ihan oikein. Sen sijaan puolueella on aina oikeus asettaa ehdokkaat, päättää ehdokkaista.
Jos vasemmistoliiton Uudenmaan piiri ei halua asettaa Jaakko Laaksoa ehdolle
tai Helsingin kokoomus ja Helsingin piiri Seppo Kanervaa ehdolle,
se on puolueiden oikeus. Siis puolueet päättävät,
keitä he asettavat ehdolle. Se kuuluu meidän järjestelmäämme, mutta
sen jälkeen, kun puolueet tarjoavat ehdokasrepertoaarin
kansalaisten valittavaksi, sen jälkeen on kansalaisten
oikeus päättää, ketkä näistä ehdokkaista
ovat ne, jotka saavat enimmät äänet eli
tulevat valituiksi. En millään tavoin halua riistää puolueilta
oikeutta päättää ehdokkaista.
Se on puolueiden luovuttamaton oikeus, ja näin kuuluu ollakin.
No, mitä vikaa on nykyisessä järjestelmässä? — Aika
tahtoo loppua. — Mutta on sanottu, että vaalirahoitus
on tässä ongelma ja korostaa varakkaiden tai vaalirahoituksen
keräämiseen kykenevien ehdokkaiden asemaa. Näihin
ongelmiin jos halutaan puuttua, pitää puuttua
vaalirahoituslainsäädäntöä korjaamalla
eikä vaalijärjestelmää muuttamalla.
On sanottu, että nykyjärjestelmä suosii
julkkiksia. Varmasti on totta, että aiemmin hankitusta
julkisuudesta on etua vaalitilanteessa, mutta meillä on
paljon kokemuksia siitä, että tätä kautta
on saatu loistavia europarlamentaarikkoja ja kansanedustajia. Se
on äänestäjien oikeus päättää,
millä perusteella äänestää ja
ketä äänestää.
Kaiken kaikkiaan, herra puhemies, haluan tällä puheenvuorollani
vaikuttaa siihen, että oikeusministeri Koskinenkin mielellään
luopuisi näistä harrastuksista pitkien listojen
tuomiseksi suomalaiseen vaalijärjestelmään.
Hän on viitannut siihen, että kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelman osana asetettaisiin toimikunta, joka miettisi tätä pitkälistajärjestelmää
mahdollisesti
sovellettavaksi tulevaisuuden europarlamenttivaaleissa, ja kun kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelman tarkoitus oli lisätä kansanvaltaa
eikä kaventaa sitä, niin pyydän, että ministeri
Koskinen näistä ajatuksista luopuisi. (Ed. Pulliainen:
Se kuullaan juuri nyt, ministerillä on puheenvuoro!)
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen oppositiopolitiikkaahan on useasti
luonnehdittu, että koetetaan ampua kaikkea, mikä liikkuu.
Nyt on otettu yksi askel eteenpäin: ammutaan niitäkin,
jotka edes ajattelevat jotakin liikutettavan. Kysymyshän
on ollut käynnistämässäni keskustelussa
siitä, että annettaisiin miettiä erilaisia
tapoja europarlamenttivaalin uudistamiseen, jotta kansanvalta paremmin
toteutuisi, ja yhtenä siinä voi olla listavaalin
ja suoran henkilövaalin yhdistelmä. (Ed. Laakso:
Mitä muita siinä listalla on?) — Missä listalla,
ed. Laakso? (Ed. Laakso: Mitä muita vaihtoehtoja?) — No,
siinä toki pitää katsoa esimerkiksi,
mitä eri vaalitapoja tällä hetkellä Euroopan
unionin jäsenmaissa on, katsoa niiden etuja ja haittoja,
minkälaisia budjetteja esimerkiksi ehdokaskohtaisesti,
minkälaisia vaalityön muotoja eri maissa syntyy.
Meillä on loistava tilaisuus tänä vuonna
juuri havainnoida sitä, miten hyvin kansanvalta pelaa europarlamentin valinnassa
eri maissa ja vertailla vaikkapa sitä yhtä yhtenä kysymyksenä,
miten erilaiset listavaalit ja henkilövaalit sitten tuottavat
hyviä ja ansiokkaita parlamentin jäseniä.
Mutta tässä ed. Zyskowicz johdatteli keskustelun
ohi listan. Vastaan pariin kohtaan kuitenkin, ennen kuin keskustelu
toivottavasti taas palaa tähän itse käsiteltävänä olevaan
asiaan, vaalilain uudistamiseen.
Ensinnäkin hän viittasi, että olisin
ehdottanut laajemminkin tai ylipäänsä olisin
ehdottanut europarlamenttivaalijärjestelmää muutettavaksi. Sitähän
en tehnyt, vaan esitin vertailtavaksi näitä erilaisia
vaihtoehtoja. En ole eduskuntavaalien osalta esimerkiksi lainkaan
siitä puhunut. Tässä käytettiin
hyperbolaa, liioittelua, ilmeisesti ainoana tehokeinona, jonka avulla
toivotaan poliittisen sanoman menevän perille, mutta ehkä olisi kuitenkin
parempi, että pysyttäisiin asiassa ja katsottaisiin,
mitä sen suhteen on erilaisia näkemyksiä olemassa
ja perusteltaisiin niitä.
Tätä asiaahan ovat myös muut kuin
sosialidemokraattistaustaiset henkilöt pohdiskelleet, esimerkiksi
sitoutumaton virkamies Jarmo Törneblom ja vahvasti
kokoomuslaiset juuret omaava valtioneuvos Harri Holkeri, joka esitti
kylläkin paljon laveampaa pitkien listojen mallia myös eduskuntavaaleissa
pohdittavaksi. (Ed. O. Ojala: Esko Helle!) — Esko Helle,
myös ansioitunut parlamentaarikko, on tähän
asiaan puuttunut kirjoituksissaan.
Näitä muita mallejahan kuin suoraa henkilövaalia
on lukuisia. On siis tämä perinteinen pitkälistavaali,
jota ed. Zyskowicz esitteli. Siihen tehtyjä päävariaatioita
on sitten, että sitä järjestystä voi
henkilökohtaisella äänellään
muuttaa, joka on ehkä Ruotsin-malliksi luonnehdittava. Sitten
on myös malleja, että olisi rinnasteiset henkilövaali
ja puolueääni ja sitten se sijoitus määräytyisi
näiden yhdistelmänä tuossa tuloslaskennassa.
Pitäisin hyvänä, että kartoitetaan
näitä eri vaihtoehtoja ja vasta sitten vedetään
tiukkoja johtopäätöksiä, mikä on
paras ja Suomen tapauksessa vähenevien europarlamenttijäsenten
valinnassa sitten mahdollisimman hyvän kansanvaltaisen
tuloksen tuottava malli. (Ed. Zyskowicz: Mitä vikaa nykysysteemissä on?)
Nykysysteemiin sisältyvät tunnetut ongelmat todella
isoista vaalibudjeteista, ehkä ehdokasasettelussa ja vaalityössä ilmenevät
vääristymät. On mielenkiintoista seurata
näinäkin viikkoina, minkälaisilla rummutuksilla
nousee keskeiseen lehdistöön minkäkin
puolueen tai ryhmän näyttäviä ehdokkaita
ja miten pitkälti nämä järjestelyt ovat
junailtuja, kenellä on ne avaimet, millä pääsee
käyttämään tällaista
laajaa julkisuusvaltaa, mediavaltaa, muutama kuukausi ennen vaaleja, ja
kenellä sitten taas on se rahapääoma,
jolla pystyy näyttävimmät kampanjat aivan
vaalien alla järjestämään. (Ed.
Laakso: Lasse Lehtisessä yhdistyvät molemmat!) — Näitä löytyy
esimerkkejä eri puolueista. — Kehotinkin tarkkaavaisuuteen
juuri tämän työn seurannassa ja myöskin
eri maissa, miten menetellään.
Mutta tähän perustuslakivaliokunnan lausuntoon
ja mietintöön palatakseni siinä on aivan
oikein kiinnitetty huomiota siihen Ahvenanmaan edustautumisen ongelmaan,
eli että pitää hakea niitä todellisia
vaikutusmahdollisuuksia tässäkin mallissa, jossa
ei tätä autonomisen alueen omaa paikkaa ole mahdollisuutta
ainakaan tässä vaiheessa järjestää.
Toisekseen sitten tähän ehdokasmäärien
rajaamiseen: Nyt kun Suomen edustajamäärä europarlamentissa
vähenee, niin siihen, onko perusteltua enää sitten
2014, 2009 vaaleissa laatia 20 ehdokkaan listoja, palataan varmasti
aika piankin, mikä sitten näissä oloissa
olisi, jos meillä on 13 edustajaa, oikea määrä tuolle
ehdokaslistalle, jotta olisi edes tämmöisiä hypoteettisia
mahdollisuuksia ehdokkaalla tulla valituksi tai että olisi järkevää tehdä laajasti
henkilökohtaista vaalityötä. Tällä hetkellähän
monet näillä pitkillä listoilla ovat
mukana juuri tavallaan tässä pitkän listan hengessä elikkä hakevat ääniä sille
yhteiselle aatteelle, yhteiselle poliittiselle linjalle, ja se on
minusta demokratian ihanteen mukaista. Tärkeintä on
se, minkälaista politiikkaa Euroopan unionissa ajetaan,
miten tehokkaimmin Suomen kansalaisten näkemykset ja Suomen
kansan edustautuminen siellä järjestetään.
Tähän toivoisin keskityttävän
keskustelussa, miten ylipäänsä aktivoidaan
kansalaisten osallistumista, mitkä ovat ne menetelmät,
toimet, joilla poliittinen järjestelmä pystyy
kansalaisia innostamaan, mutta myöskin millä julkinen
valta voi tukea kansalaisten osallistumista vaaleihin.
Viime päivinä on useissa kunnissa käyty
keskustelua siitä, minkälaisiin paikkoihin järjestetään
ennakkoäänestysmahdollisuutta, kun Postin verkko
on kaventunut ja kun nyt on vapautettu kunnille päätösvalta
siitä, miten ennakkoäänestys järjestetään.
Tuen vahvasti pyrkimyksiä siihen, että haetaan
uutta, kattavampaa ennakkoäänestyspaikkaverkkoa,
haetaan sellaisia paikkoja, joissa kansalaiset muutoinkin liikkuvat
mahdollisimman useasta osasta esimerkiksi laaja-alaisia kuntia,
ja tutkitaan sitten harvaanasutuilla alueilla vaaliautojen käyttöä ja
tämän kaltaisia mahdollisuuksia. Tärkeintä on,
että koko kansaa innostetaan vaikuttamaan asioihinsa, osallistumaan
vaaleihin, oli kysymys sitten europarlamenttivaaleista, kunnallisvaaleista
tai eduskuntavaaleista, ja myöskin keskustelemaan näistä asioista,
mitä politiikkaa Euroopan unionissa ajetaan, eikä niinkään
siitä, kuka olisi kaunein mep sitä politiikkaa
ajamaan.
Toinen varapuhemies:
Sallin tässä yhteydessä vastauspuheenvuorojen
käyttökierroksen, jonka aloittaa ed. Laakso.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Oikeusministeri Koskinen on useaan kertaankin
todennut, että suurin ongelma nykyjärjestelmässä on
se, että järjestelmä on ehdokkaiden kannalta
kallis ja varakkaammat ehdokkaat tai ainakin ne, jotka voivat saada
taloudellista tukea itselleen, voivat menestyä muita paremmin.
Ministerin puheet saisivat lisää uskottavuutta,
jos te paikkaisitte ne porsaanreiät, joita nykyisessä vaalirahoituslainsäädännössä
on.
Tällä hetkellähän käytäntö on
kansallisissa vaaleissa se, että edelleenkään
ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuka rahoittaa ehdokkaita.
Toinen ongelma ja mielestäni nykyisessä lainsäädännössä oleva
porsaanreikä on se, että keinottelu euroehdokkuudella
on edelleenkin mahdollista. Keinottelu muissa maissa tapahtuu pääsääntöisesti
siten, että kaikki merkittävät puoluejohtajat
ovat ehdokkaina, muuten listavaalilla, ykkösenä,
kakkosena ja kolmosena, mutta eivät sitten otakaan itse
europarlamentaarikon paikkaa vaan valituiksi tulevat varajäsenet.
(Puhemies: Minuutti, edustaja!) Tätä samaa järjestelmän
porsaanreikää näkyy käytettävän
myöskin Suomessa. Viittaan tässä yhteydessä niihin
europarlamentaarikkoihin, jotka ovat palaamassa eduskuntatyöhön
tai jotka käyttävät tätä mahdollisuutta
olla, tulla, mennä. Tämä pitäisi
paikata.
Toinen varapuhemies:
Kun suosin vastauspuheenvuorojen käyttöä,
teen sen ehdolla, että edustajat pysyvät sovituissa
aikaraameissa.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskinen pohdiskeli ansiokkaasti
sitä, millä tavalla poliittisen järjestelmän
vahvuutta lisätään, millä tavalla
kansalaisten osallistumista ja kansalaiskeskustelua tehostetaan.
Välttämättä pitkät
listat eivät ole tähän ratkaisu. Mutta
enemmänkin haluaisin tarttua siihen, kun ministeri tarkasteli
myös median vallan merkitystä tässä tilanteessa,
ja kysyisin, onko johdonmukaista se, että ulkoministeriön toimesta
kiellettiin kansanedustaja Kimmo Kiljusen kirjan jako Eurooppa-tiedotuksen
kautta. Tällä tavalla poliittinen järjestelmä voisi
toimia todellisena kanavana, tiedonvälittäjänä,
tukea aktiivisia poliittisia toimijoita. Mielestäni enemmänkin
ulkoministeriön olisi pitänyt tehdä päätös,
että kaikki eurovaaliehdokkaat, (Puhemies koputtaa) jotka
kykenevät tämmöiseen julkaisuun, voisivat
toimittaa kirjansa Eurooppa-tiedotuksen jaettavaksi.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Zyskowiczin kanssa täysin
samaa mieltä, että pitkiä listoja ei
tule ottaa käyttöön, koska tämän
päivän ihmiset haluavat tietää ihmisen,
jonka he äänestävät niin eduskuntaan
kuin EU:hun. Sen sijaan vaalirahoitusjärjestelmään
tulisi paneutua ja mahdollisimman pikaisesti. Nythän on
julkisuudessa käynyt ilmi se, että eräs
keskustalainen EU-ehdokas käyttää 250 000
euroa EU-vaalikampanjaan, 1,5 vanhaa miljoonaa. Tuntuu aika järjettömältä.
Jos yhdistetään pitkät listat ja paksu
lompakko, kyllä demokratia on kaukana tässä maassa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sanon heti aluksi, etten ole pitkien
listojen kannalla, mutta kyllä nykyjärjestelmässä on
ongelmia, sitä pitäisi muuttaa, ja varsinaisessa
puheenvuorossani tulen sitten esittämään,
miten muutettaisiin.
Mutta kun me liikumme vaalien aikana vaalikentällä,
kyllä voi sanoa suoraan, että ottaa jonkin verran
päähän, kun puolueiden ehdokkaat puhuvat
täysin muuta kuin oman puolueen ohjelma esittää.
Tämä johtaa siihen, että ei äänestäjä koskaan
tiedä, onko tämä nyt se linja, mitä puolue eduskunnassa
tulee ajamaan. Yksi ehdokas on kovasti elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamisen puolesta, ja puolueessa ollaan taas sitä vastaan. Äänestäjä ei
tiedä, mikä on puolueen linja. Siinä mielessä pitkä lista
olisi kyllä parempi, että (Puhemies koputtaa)
tällaista sooloilua ei pääsisi syntymään.
Mutta palaan varsinaisessa puheenvuorossani siihen.
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta ministeri Johannes Koskinen on osoittanut
kyllä kansalaisrohkeutta suorastaan siinä, että hän
on uskaltanut avata tämän keskustelun kuultuaan
nämä puheenvuorot ja jo lähetekeskustelussa
käydyt puheenvuorot. Näytti siltä, että pelkkä avaus
tähän keskusteluun olisi haluttu torpedoida. Minusta
on hyvä, että asioista voidaan keskustella. Totta
kai täytyy voida tehdä selvityksiä, mutta
minäkin uskaltaudun ministeri Koskiselle toteamaan, että Suomessa
käytössä olevaa henkilövaalijärjestelmää on
varmaan aivan mahdoton muuttaa. Siinä on omat ongelmansa,
mutta niin on myös omat ongelmansa pitkälistajärjestelmässä.
Sen ovat ruotsalaiset havainneet ja hakevat nyt muutosta.
Mutta todellakin, jos halutaan nyt sitten räikeimpiin
ongelmiin puuttua, silloin tietysti on tämä vaalirahoitusasia
selvitettävä. Mutta kyllähän
me kaikki tiedämme, että ei se yksin vielä edes
ratkaise tätä asiaa. Julkkisten (Puhemies koputtaa)
saama julkisuus ja erilaiset säännökset, mitkä tulevat
vaalikaranteeniin erilaisissa tiedotusvälineissä,
osoittavat tämän.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On ihan paikallaan, että asiasta keskustellaan,
vaikkakaan tämä pitkälistakysymys ei
kuulu tänään käsittelyssä olevaan
esitykseen.
Olen sitä mieltä, että on virkistävää,
että oikeusministeri on nostanut tämän
kysymyksen keskusteluun, vaikkakin olen tästä pitkälistakysymyksestä sinällänsä asian
kautta toista mieltä. Olen kansanvallan kannalla, ja kansalaisilla
tulee olla mahdollisuus vaikuttaa hyvin pitkälle juuri
niihin henkilöihin ja valittaviin ja päättää, kuka
missäkin tehtävässä tulee olemaan.
Mutta tähän sisältyy ilman muuta myös
meidän puoluelaitoksemme kannalta hyvin paljon kritiikkiä, jota
on syytä tarkastella. Tänä päivänä esimerkiksi
jäsenäänestyksiä käytetään
mielestäni aivan liian vähän. Se olisi
aivan jo nykyisten lakien kautta käytännön
väylä selvittää sitä,
miten kenttä, miten jäsenet ajattelevat. Tätä kautta
nostetaan myös politiikkaan niitä ihmisiä,
jotka ovat aina kunkin viiteryhmän taustalla.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tähän: Ensinnäkin
se, mihin voitaisiin välittömästi vaikuttaa,
on vaalirahoituksen läpinäkyvyyden lisääminen.
Sillä olisi perustavaa laatua oleva merkitys. Sen esityksen
voisi oikeusministeriö tuoda mahdollisimman pian tänne.
Toiseksi minua ei kiusaa ollenkaan se, että tästä käydään
keskustelua. Se kuuluu tähän demokratiaan ja sen
perimmäiseen olemukseen. Mutta kun viimekertainen keskustelu
ja tämä yhdistelmä tuottavat sen tuloksen,
että jo sosialidemokraattien piirissäkin tulkitaan
pitkiä listoja eri tavalla ja tulkitaan meidän
muitten näkemyksiä eri tavalla, eikö nyt
olisi, arvoisa oikeusministeri, paikallaan, että teetättäisitte
semmoisen perustavaa laatua olevan perustelumuistion niin, että käydään
tästä julkinen debatti?
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin varsinaisesti tästä valiokunnan
mietinnöstä, johon jo valiokunnan puheenjohtajakin
kiinnitti huomiota: Minusta olisi perusteltua, että eurovaaleissa
ehdokasmäärä olisi sama kuin valittavien
määrä. Näin on myös
kansanedustajavaaleissa. Tämän johdosta toivon,
että oikeusministeriö ripeästi valmistelee
seuraavia vaaleja varten tämän suuntaisen ehdotuksen.
Toinen asia, johon haluan myöskin kiinnittää huomiota
ja johon on jo osittain aiemminkin keskustelussa puututtu, on kysymys
Ahvenanmaan erityisasemasta. Mielestäni hallitustenvälisessä konferenssissa
on ehdottomasti yritettävä löytää ratkaisua,
joka kunnioittaa itsehallinnollisten alueiden oikeutta olla tasavertaisesti
mukana, kun ne ovat kerran päättäneet
olla mukana Euroopan unionissa ja sen päätöksenteossa
eri foorumeilla. Tämä on mielestäni myöskin
asia, jota Suomen pitää erityisesti pitää esillä ja
viedä eteenpäin, koska monessa muussa yhteydessä olemme
olleet erittäin ylpeitä siitä, että meillä on löydetty
tämänkin kaltaisia ratkaisuja kuin Ahvenanmaan
itsehallinto. Tämän itsehallintomallinhan on tietysti
myöskin kansainvälinen yhteisö tunnustanut
aikanaan, eli siihen on olemassa vahvoja perustuslaillisia argumentteja.
Nyt täytyy vaan lähteä siitä,
että myöskin Suomen hallituksen edustajat näissä neuvotteluissa
pitävät tätä asiaa esillä riippumatta
siitä, ovatko itse kotoisin Ahvenanmaalta taikka Manner-Suomesta.
Sitten, arvoisa puhemies, varsinaisesti tähän keskusteluun,
joka on nyt käynnistynyt niin kutsuttujen pitkien listojen
otsikolla, ja niihin perusteisiin, joihin ed. Zyskowicz viittasi.
Hän korosti, että meidän nykyjärjestelmämme
on erittäin kansanvaltainen, puolueista ja ehdokkaista
kansalaiset voivat valita, ja piti huonona asiana sitä, että puolueiden
valta korostuisi, mikäli joitakin muutoksia nykyjärjestelmään
tehtäisiin, olkoot ne sitten pitkien listojen sekamalleja
tai mitä tahansa.
Minusta olisi aiheellista hyvin voimakkaasti tunnustaa tässä salissa,
että poliittiseen järjestelmäämme
liittyy tällä hetkellä erittäin
suuria ongelmia. Ne ongelmat ovat meidän ja kansalaisten
välissä. Kansalaiset ilmoittavat tämän
ongelman sillä tavoin, että äänestysaktiivisuus
on vaali vaalista laskenut. Ehkä viime eduskuntavaalien
hienoinen nousu äänestysaktiivisuudessa voisi
ennakoida sitä, että tilanne on muuttumassa. Voi
sanoa kuitenkin, että 80-luvun puolestavälistä saakka
meillä on ollut muista Pohjoismaista poikkeava äänestysaktiivisuuden
laskemisen linja. Oma lukunsa sitten on tietysti täydellisesti tämä Euroopan
parlamenttivaali, jossa äänestysaktiivisuus on
alhainen. En tiedä, voiko kutsua äänestysaktiivisuudeksi
tällaisia lukuja lainkaan, mutta siinä tietysti
emme ole pelkästään yksin tämän
ongelman kanssa vaan me jaamme tämän huolen monen
muunkin maan kanssa. Kysymys on varmasti myöskin silloin
siitä, että kansalaiset eivät oikein
ole saaneet otetta siitä, mitä tarkoittaa, kun
maailma kansainvälistyy ja päätöksenteolla
on erilaisia tasoja, ja mikä on se demokratian pelisääntö,
jolla näitä asioita tulisi lähestyä.
Tuomo Martikainen ja Hanna Wass ovat tehneet ansiokkaasti tutkimusta äänestysaktiivisuudesta
ja siitä, miksi ihmiset jättävät äänestämättä,
ja havainneet, että sieltä löytyy tällainen äänettömien
yhtiömiesten joukko mutta myöskin sellaisten ihmisten
joukko, joka ei yksinkertaisesti saa selvää sitä,
mitkä ovat puolueiden väliset erot. Nyt jotenkin
tuntuu erikoiselta, että meillä ikään
kuin vastaukseksi tähän ongelmaan, että puolueiden
välisiä eroja eivät ihmiset hahmota,
olemme omalla käytöksellämme ja argumentaatioillamme
täällä eduskunnassa myöskin vahvistamassa
yksilöllistymisen ja viihteellistymisen hyväksymistä poliittisen
järjestelmän luonteenomaisena piirteenä.
Sehän tuntuisi aika erikoiselta, että meidän
ratkaisumme siihen, että ihmiset eivät havaitse
poliittisten puolueiden välisiä eroja, olisi se,
että me korostamme, että meillä on yksilöitä,
jotka toimivat, ja meillä on 200 yksilöä,
jotka täällä toimivat riippumatta siitä,
että heillä on kuitenkin poliittiset ryhmät
taustallansa, tai että meillä on eurovaaleissa
puolueiden listoilla yksilöitä, joita nyt ihmiset
voivat arvioida ja valita. Tämä on mielestäni
lyhytnäköinen johtopäätös
ja väärä ja johtaisi poliittisen järjestelmän
rapautumiseen entisestään, joka on samaa kuin
kansanvallan rapautuminen.
Tästä syystä omasta puolestani kyllä pidän
tärkeänä sitä, että oikeusministeriössä tämän
kansanvaltaisen vaikuttamisen politiikkaohjelmassa, tai mikä se
nyt olikaan nimeltään, hyvin huolellisesti pohdittaisiin
erilaisten tutkimustietojen valossa sitä, mitä osviittaa
voisi olla näitten esille tulleitten ongelmien ratkaisemisessa
sulkematta pois vaalilakia, sulkematta pois vaalirahoituslakia,
sulkematta pois sitä, että puoluejärjestelmän
tukemista ja puoluelehdistön merkitystä uudelleenarvioitaisiin,
ja ylipäätänsä lähestyttäisiin
mieluummin yhteiseen hiileen puhaltaen huolena kansanvallan elvyttäminen
ja kansanvallan vireänä pitäminen kuin
keskusteltaisiin pelkästään siitä,
päättävätkö puolueet
liikaa vai liian vähän.
On myöskin eräs näkökohta,
jonka haluan tuoda tässä esille, joka liittyy
siihen, että meillä on kuluttajansuojaa pidetty
erittäin tärkeänä asiana hyvin
monessa kysymyksessä. Miksi ei politiikassa vaadita kuluttajansuojaa?
Kyllä kai äänestäjät
haluavat tietää, että ne ihmiset, jotka
puolueet ovat asettaneet ehdolle, ovat myöskin kykeneviä selviämään
lainsäädäntötyöstä ja
niistä velvoitteista, joita heille tulee. Tässä mielessä esimerkiksi
puolueiden koulutusjärjestelmä ja kouliminen ja
moni muu tämäntapainen asia on pelkästään
hyvä asia. Kun esimerkiksi sosialidemokraattisessa puolueessa
meillä on puolueäänestys ja sen mukaisesti
ihmiset sitten saavat tietoa siitä, ketkä ovat
ne ehdokkaat, joihin puolueväki luottaa eniten, ilmeisesti
sekin palvelee tätä kuluttajavalistuksen näkökulmaa.
Minulla ei tietysti ole mitään sitä vastaan,
jos nyt tässä taas vähän perjantaina
kevennetään, että aina pantaisiin aakkosjärjestykseen
kaikki ehdokkaat. Sekin sopii ihan hyvin, mutta ei se kyllä kerro
siitä kompetenssista yhtään sen enempää.
Joku mekanismi pitäisi olla myöskin puolueiden
sisällä, että ne tarjoavat kansalaisille
valittavaksi sellaista väkeä, joka hommansa pystyy
hoitamaan ja lunastamaan ne lupaukset, jotka kansanvalta edustajilleen
on asettanut, niin eurovaaleissa kuin kansallisissakin vaaleissa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Alho haki äskeisessä puheenvuorossaan
puolueen roolia ja puolueen vaikutusvaltaa. Mielestäni
puolueitten rooli itsenäisyytemme alkuaikoina oli sellainen,
että haettiin jotain linjaa. Täytyy sanoa, että tietysti
toiset hakivat omistajuuden suojaa ja vasemmisto haki vallankumousta.
En toivo, että tähän mentäisiin
nyt, mutta kyllä toivoisin, että puolueilla olisi
joku perussanoma kansalaisille, mihin ihminen voisi tarttua antaessaan äänensä jonkun
puolueen ehdokkaalle, puhumattakaan että antaisi sen jollekin
pitkälle listalle. Pitäisi olla sanoma, mitä tehdään,
eikä niin, niin kuin tuntuu monessa paikassa, että hämmennetään
samalla soppakupilla sanomatta oikeastaan mitään.
Puhutaan hyvinvoinnista, globalisaatiosta, eurooppalaistumisesta,
maailmankaupasta, maailmanlaajuisesta elämästä.
Mihin se ihminen voi tässä tarttua ja tulla mukaan? Ei
mihinkään! Tämän pohjalta katsottuna
ymmärrän, että meidän pitää poliittisessa
elämässämme muuttaa tätä rintamaa
niin, että ihmiset tietävät, mihin he
tarttuvat.
Jos tätä maailmaa katsotaan taaksepäin,
tulee mieleen hyvä 70-luku, 80-luku. Silloin kun kansanedustaja,
puoluejohtaja Veikko Vennamo vaikutti, (Ed. Soini: Oikein!) Vennamo
liikkeellänsä sai kansan tarttumaan ajatukseen.
Täytyy sanoa, että tiedän, että ed.
Soini myöhemmässä puheenvuorossaan kumoaa
tämän asian ja sanoo, että suuret puolueet
tuhosivat Vennamon kansanliikkeen. Ehkä täytyy
sanoa, että Vennamon kansanliike ei pystynyt puolustautumaan
suurien puolueitten iskua ja päällekäyntiä vastaan
tässä asiassa. Mutta luulen, että tähän
myöskin ed. Soini, jos ed. Soinin edustama puolue edustaa
vielä vähäväkistä kansaa
ja kansan parhaimmistoa, antaa tulevassa keskustelussa semmoisen
pohjan, kuinka päästään paremmin
eteenpäin ja mihin kansa voisi tarttua. (Ed. Kuosmanen:
Mikä se malli on?) — Tähän ed.
Kuosmanen hakee mallia.
Tiedän, että ed. Kuosmanen tähtää pitkiin
listoihin, mutta tätä katsoen helposti liityn
ed. Zyskowiczin puheenvuoroon, missä jyrkästi
vastustettiin näitä pitkiä listoja, ja
vertauskelpoisena ottaisin tässä esille sen, että kun
näitä puolueen ehdokkaita on asetettu eri eduskuntavaaleissa,
niin luulen, että ed. Kuosmanen ei olisi puoluejohdon suosioon
päässyt, niin että olisi pitkän
listan perusteella tänne eduskuntaan tullut valittua. En minäkään.
Tämän pohjalta tämä on katsottavissa näin,
että nämä pitkät listat tässä muodossaan kuin
oikeusministeri niitä on haaveillut ja esitellyt, ovat
kansanvallan jarruttamista, ovat sellaista toimintaa, missä estetään äänestäjiä vapaasti
valitsemasta
sitä aatesuuntaa ja sitä ehdokasta, joka äänestäjien
etuja täällä eduskunnassa ajaisi.
Tiedän myöskin sen, että tämä pitkälistajärjestelmä voisi
toimia, jos näillä puolueilla olisi selvä linja,
sellainen linja, mistä kansa tietää,
että nyt joku muuttuu, nyt joku menee paremmaksi. (Ed.
Salo: Valoisampi vaihtoehto!) — Tässä ed. Salo
sanoi, että valoisampi vaihtoehto pitäisi olla olemassa. — Mutta
voisi sanoa, että ed. Salon edustamassa puolueessa, Kansallisessa
Kokoomuksessa, on kyllä niin liberaalia väkeäkin,
että kyllä katsoisin heidän istumapaikkansa
salissa aivan väärin määritellyksi,
mutta onneksi tällaista tulkintaa täällä ei
tehdä.
Mutta, herra puhemies, nyt siirryn varsinaiseen asiaan, tähän
perustuslakivaliokunnan mietintöön ja tähän
palautekeskusteluun, mitä tämän mietinnön
osalta syntyy. Ihmettelen, ihmettelen, että perustuslakivaliokunnassa
on ollut muste ja paperi niin vähissä, että tämä mietintö on
saatu syntymään näin minimimuodolla,
minimivaatimuksilla, missä ei yhtään
ylimääräistä sanaa ole. Ihmettelen
myöskin sitä, että perustuslakivaliokunta
ei ole pohtinut niitä epäkohtia, mitä tässä hallituksen
epäonnistuneessa esityksessä on olemassa. Ihmettelen
myöskin sitä, että hallituksen epäonnistuttua,
annettua keskentekoisen, huonosti valmistellun esityksen eduskunnalle
ja kun lähetekeskustelussa nämä epäkohdat
tuotiin esille, perustuslakivaliokunta, mitä pidetään
eduskunnan arvovaltaisimpana ja vahvimpana valiokuntana, ei ole
vaivautunut selvittämään sitä asiaa,
mitä aukkoja tässä esityksessä on
ollut olemassa ja on. (Ed. Rossi: Vaalilakia selvitetään koko
ajan!) — Ed. Rossi, eduskunta säätää lakeja.
Selvät virheet olisi tullut korjata. Tähän
ei riitä välihuutona se, että eduskunta
säätää lakeja koko ajan ja asiaa
selvitetään koko ajan.
Tiedän kyllä, kuinka tämä asia
saadaan korjattua. Tässä on korjausmahdollisuuksia.
Joko tämä hallituksen esitys ja mietintö hylätään
täällä kakkoskäsittelyssä tai
sitten tehdään parannusehdotuksia, korjataan.
Tiettävästi tätä keskustelua käydään
yli viikonvaihteen, jos ei haluta sitä muuten keskeyttää.
Tai sitten tulee edustajien esityksenä parempia lakiesityksiä,
mitkä ovat täydellisempiä.
Tässä asiassa pidän erikoisena ihmeenä sitä ylimielisyyttä,
millä perustuslakivaliokuntakin tämän
mietintönsä on laatinut, ylimielisyyttä siinä,
että valiokunta hallituksen uskollisena renkinä on
yksimielisesti mennyt toteamaan, että hallituksen esitys
on hyvä.
En ota kantaa tässä vaiheessa ed. Janssonin esitykseen,
mikä oli rinnakkaislakiesitys tälle pohjalle,
kuinka hyvä se olisi ollut olemassa, mutta luulen, että sitäkin
olisi voinut tässä samassa yhteydessä vähän
laajemmin pohtia ja selvittää, kuinka se olisi
voinut toteutua ja käydä tähän
asiaan.
Kun kaivoin esille tämän hallituksen alkuperäisen
esityksen, täällä sanotaan pääasiallisen
sisällön suhteen europarlamenttiin valittavien edustajien
määrän laskemisesta, suora lainaus: "Lisäksi
esityksessä ehdotetaan tehtäväksi Jäppilän,
Pieksämäen maalaiskunnan ja Virtasalmen kuntien
lakkauttamisesta ja uuden Pieksänmaan kunnan perustamisesta
aiheutuva muutos vaalipiirijakoa koskevaan säännökseen."
Tämä on aivan oikein, mutta kun mennään eteenpäin,
niin täällä myöskin vaalipiirijaon
kohdalta hallitus esittää, että "ehdotetaan
pykälän 14 kohdassa olevasta kuntaluettelosta
poistettavaksi vuoden 2001 alusta lakkautettuna olleen Temmeksen
kunnan nimi". Temmeksen kunta on eduskunnan päätöksellä jo
aikoja sitten päätetty lakkauttaa. Hallituksen
esityksellä 1/2002 on vaalipiirilistasta poistettu
Temmeksen kunnan nimi. Tämä on niin yksinkertaista
logiikkaa, että kyllä kykenee jok’ikinen
savolaismies kuin muukin suomalainen tulkitsemaan tämän
asian niin, ettei semmoista asiaa, mistä eduskunnan päätös ja
vastaus on ollut olemassa, tarvitse enää uudestaan
tässä laissa toistaa. Tässä asiassa
on kuitenkin eduskunnan vastaus, eduskunnan asiakirja-arkistosta
näin syntyy ja näin tulee.
Jos perustuslakivaliokunta ei ole näitä löytänyt
sieltä, niin olisi tässä asiassa pitänyt
sitten käyttää semmoista rahvaanomaista
maalaisvoimaa, missä tämä asia olisi
tullut kuntoon ja järjestykseen.
Edelleenkin tätä asiaa katsottuna pidän
erikoisena ihmeenä, että kun siinä lähetekeskustelussa otin
huomioon sellaisen asian, että puhutaan Pieksänmaasta
ja samanaikaisesti on ollut tiedossa, että Vehkalahden
kunta on lakkautettu viime vuoden alusta alkaen ja on syntynyt uusi
Haminan kaupunki, olisihan tämäkin tullut korjata
tässä Kymen vaalipiirin kohdalla ja panna järjestykseen,
mutta ei siihenkään ole vaivauduttu eikä syvennytty.
Kuinka perustuslakivaliokunta voi näin pintapuolisesti
käsitellä näin yksinkertaista lakia,
mistä ihan rahvaanomainen kansanedustaja näkee
ja ymmärtää, että nämä parannukset
pitää tehdä ja hoitaa? Miten näitä asioita
siellä on pohdittu, minkälaisia asiantuntijoita
siellä on kuultu, kun tämä asia ei ole
mennyt perille? (Ed. Salo: Palautetaan se!) — Ed. Salo,
tätä ei voi palauttaa, koska tämä mietintönä täällä on
ollut olemassa. En ainakaan tunne menettelytapaa, mutta tämä pitää hylätä.
Siinähän tämä asia on järjestyksessä ja
saadaan kuntoon ja hoitoon tämä asia.
Jos tätä asiaa etsitään
ja katsotaan eduskunnan kannalta, eduskunnan arvovalta tulee tällaisissa
asioissa säilyttää. Hallituksen arvovalta
menee ja tulee, mutta eduskunta valitaan vaaleilla, ja sen arvovallan
säilyttämiseksi tällaista lainsäädäntötyötä,
mikä on näin aukkoinen, tikkuinen, vuotaa kuin
harva mätänevä pärekori, ei
pidä päästää menemään
näin eteenpäin. Tämä pitää saada
kuntoon ja järjestykseen.
Herra puhemies! Käsittelin tätä näin
lyhyemmän kaavan mukaan, mutta kun saan uuden puheenvuoron,
otan vähän järeämmin tämän
asian esille, ja sitten menemme eteenpäin, ja annan vahvan
vaikutelman siitä, mikä on maalaiskansanedustajan
näkemys tähän huonoon hallituksen esitykseen
ja ylimieliseen perustuslakivaliokunnan mietintöön,
pohjaesitys.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Seppo Lahtelalle, että en
kannata pitkiä listoja ja olen sitä mieltä,
että nykyinen vaalilain käytäntö on aivan
oikea. Siinä korostuu ennen kaikkea henkilövaali.
Ennen edustajien valitsemista esimerkiksi europarlamenttiin jokainen
puolue suorittaa sisäisen valinnan, ja sitä kautta
pitkät listat tavallaan toteutuvat.
Sitten täällä on puhuttu ministerin
suulla vaalirahoituksesta, ja totean, että se ei ole mikään ongelma,
vaan vaalirahoituksen ainut ongelma on sen läpinäkyväisyys.
Sitä pitäisi lisätä oikeusministeriön
puolesta, koska hyvä edustaja aina saa vaalirahoituksen
kuntoon, jos ei muuten, niin vaikka omilla rahoillaan. (Naurua)
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle haluan todeta, että hänen
puheenvuoronsa eduskunnan lähetekeskustelussa käytiin
hyvin huolellisesti lävitse oikeusministeriön
kanssa ja todettiin, että hallituksen esityksen muutokseen
tältä osin ei ole syytä. Temmes oli jostakin
syystä kuitenkin jäänyt sinne, ja se
nyt joka tapauksessa poistetaan. Totuus ja lopputulos on se, että Temmes
ei ole enää täällä,
ja siitä olemme ilmeisesti ed. Lahtelan kanssa samaa mieltä.
Myöskin sitten Pieksänmaan nimi on muutettu, joten
tältä osin nimi on tällä hetkellä aivan
oikea.
Tietysti ongelma on se, että joka vuosi, kun kuntamuutoksia
tapahtuu, näitä muutoksia joudutaan tekemään.
Tämä on vuosittaista huoltotyötä.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasin puheenvuoro osittain tyydyttää,
mutta että tällainen lainsäädäntötyö tehdään
ja todetaan tässä yhteydessä, että kuitenkin
nimi poistetaan sieltä! Hallituksen esityksessä näin
on olemassa ja mietinnössä sanotaan, että hyväksytään
muuttamattomana.
Tähän samaan asiaan: Miksi siinä yhteydessä valiokunta
ei avannut tätä Vehkalahti-kysymystä siinä asiassa?
Kyllä tässä tulee mieleen vanha liikennevaliokunta,
jota johti ed. Pulliainen, joka pilkuntarkasti kirjoitti pykälät
uudelleen. Eikö perustuslakivaliokunnassa ole kirjoitustaitoa
pykälien avaamiseen ja uudelleen kirjoittamiseen?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vielä. Tilanne on
se, että tosiaan hallituksen esityksessä, joka oli
valtiopäivillä 2002, otettiin Temmes pois. Mutta
hallituksen esityksessä 27/2003 vp konekirjoitusvirheen
johdosta Temmes oli tullut siihen luetteloon mukaan, ja siitä syystä nyt
on laissa se Temmes, ja siitä syystä hallituksen
esityksestä poistetaan se Temmes. Tosiaan tässä on
ollut vahinkoa, joka välillä on saattanut asian
väärään muotoon, mutta joka
tapauksessa nyt voimme olla yksimielisiä siitä,
että lopputulos tällä kertaa on oikein.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.