Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka Suomi on kansainvälisesti
vertaillen bioenergian käytössä ihan
kohtalaisella mallilla — vaikkakin siinä vielä käyttämätöntä potentiaalia on
huomattavan paljon — on liikennepolttoaineissa Suomi valitettavasti
takapajula. Kun EU tavoittelee vuoteen 2010 mennessä liikennepolttoaineissa
biopolttoaineiden osuudeksi 5,75:tä prosenttia, taidamme
tällä hetkellä olla alle 0,1 prosentin
tason. Nyt kauppa- ja teollisuusministeriön työryhmä on
viime perjantaina julkistanut raportin, jossa esitetään
käyttövelvoitetta ja tavoitellaan 3 prosentin
tasoa vuonna 2010. Kun tämä kysymys menee ministeri
Pekkariselle, voisin sanoa, että on perin oudoksuttavaa,
että työryhmä esittää vain
3:a prosenttia, kun EU:kin velvoittaa direktiivissään
5,75:tä.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tässä asiassa nyt
viimein edetään Suomessa. Työryhmä on
esityksensä jättänyt. Kysynkin:
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta päästään
eteenpäin tässä asiassa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On perin outo kysymys ed. Kaikkosen tekemäksi,
mutta hyvä kuitenkin. Hallituksen tarkoitus on siinä strategiapaperissa
kerrotun mukaisesti ensin selvittää ja arvioida
selvityksen pohjalta, voisiko Suomi lähteä tälle
tielle. Selvitys on annettu, ja eilen ministeriryhmä piti
kokouksen ja totesi, että se selvitys tarjoaa pohjan, jolta
lähdetään valmistelemaan esitystä tällaiseksi
käyttövelvoitteeseen pohjautuvaksi järjestelmäksi.
Valmistelun pohja on se työryhmän esitys, mutta
rinnan sen valmistellaan myös esitys siitä, josko
siis tässä alkuvaiheessa päätevuonna
2010 tuo tavoite voisi olla tuon 3 prosentin sijasta 5 prosenttia.
Sen jälkeen hallituksen sisällä arvioidaan,
onko jompikumpi näistä luvuista tai kenties joku
muu luku sitten se, mitä tässä lyhyellä tähtäyksellä — nyt
puhun 2010:stä — tavoitellaan.
Ed. Kaikkoselle voisi ehkä sen sanoa, että kun Latvia
otetaan pois (Puhemies koputtaa) —sattuneesta syystä Latviassa
on biopolttoainetta paljon — Suomi on kuitenkin Euroopan
ykkönen Latvian jälkeen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tietojeni mukaan kyllä ainakin Ruotsi
on selvästi edellä biopolttoaineiden liikennekäytössä, mutta
kysyn kuitenkin vielä. Mainitsitte, että 5 prosenttia
voisi olla tuo tavoite. On perin outoa, jos se on vain 5 prosenttia,
kun EU kuitenkin direktiivissään tavoittelee 5,75:tä prosenttia
vuonna 2010.
Sitten kysyn myöskin, kun täällä eduskunta
on osoittanut tahtoaan, että pitäisi tulla verokevennyksiä,
valmisteveroa keventää tai poistaa biopolttoaineilta,
kuuluuko se hallituksen keinovalikoimaan, kun tähän
tavoitteeseen pyritään.
Arvoisa puhemies! Mikä aikataulu tässä hankkeessa
nyt on?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Varon visusti ottamasta kantaa ministeri Heinäluoman
tontille kuuluvaan asiaan, verotukseen, mutta mitä tulee vielä tähän
Latviaan, Suomihan ei liikenteessä tällä hetkellä käytä lainkaan
biopolttoaineita. Me olemme siinä tällä hetkellä asiallisesti
ottaen 0,0 jotain, mutta koko biopohjan käytössä Suomi
on Euroopassa ainakin komission oman tilaston mukaan Latvian jälkeen
toisena. Kun Itä-Euroopan maissa nämä kuviot
ovat vähän toisenlaiset, niin voidaan pitää aika
hyvänä nykyistä tilannetta Suomen kannalta.
Mitä aikatauluun tulee, niin tämä valmistelu tähtää siihen
tai käyttövelvoite, että tämän
kevään aikaan laki valmisteltaisiin niin, että se
voitaisiin sitten, kun eduskunta tulee syysistuntokaudelle, saattaa
eduskunnan käsittelyyn, niin että 1.1.2008 laki
tulisi voimaan ensimmäisen portaan osalta, sitten 2009
ja 2010.
Mitä verotukseen tulee, niin niiltä osin oma toiveeni
on tietysti, että paitsi velvoite niin verotus voisi olla
jollakin tavalla mukana, mutta ministeri Heinäluoma tästä tarvittaessa
vastaa.