Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti mutta täsmällisesti,
tässähän on kysymys erittäin
tärkeästä asiasta, vaikka se ei ehkä siltä näytäkään.
Elikkä kysymys on kalastusalusten rekisteröinnistä,
ja paitsi että kysymys on rekisteriin saattamisesta — mikä tuolla
merellä liikuttaessa on enemmän kuin paikallaan
ylipäätänsäkin, että pystytään
jokainen alus tunnistamaan, että kuka siellä liikkeellä on
ja millä tavalla siinä aluksella sitten käyttäydytään,
siis pelkästään liikennepoliittisesti — niin
kysymys on tässä tapauksessa erikoisesti siitä,
millä asialla ollaan elikkä kalastamassa.
Kun osa näistä kalalajeista, joita siellä pyydetään,
on kiintiölajeja, niin jotta tällä politiikalla olisi
jotakin merkitystä ja mieltä, niin täytyy
olla tarkoin selvillä siitä, montako kalaa itse
kullakin aluksella on pyydystetty pyyntikauden aikana. Kysymys on
silloin nimenomaan kokonaiskalastuskapasiteetin jakamisesta näitten
alusten kesken ja samalla tietysti kalastajien kesken. Erikoisen
tärkeätä on silloin se, että rekisteriin
ei oteta ylimääräistä kapasiteettia
ja että jos joku alus otetaan pois käytöstä,
se välittömästi poistetaan rekisteristä,
niin että jonossa odotusvuorossa oleva seuraava alus voi
tulla rekisteriin merkityksi.
Erittäin tärkeätä on se,
että toimitaan kestävän kalastuksen periaattein,
ja sitä varten nämä kiintiöt
määritetään. Tässä suhteessahan
on ollut Euroopan unionin puitteissa erityisen paljon toivomisen
varaa aivan erikoisesti merilohen osalta, koska ei ole uskallettu
pienentää kiintiöitä niin paljon
kuin kalastotilanne sitä edellyttäisi.
Erikoisen merkittävää tässä on
ollut se, että eteläisellä Itämerellä on
tapahtunut sellaista pyyntiä, joka on ollut aivan ruokotonta.
Elikkä ilman minkäänlaisia oikeuksia
on pyydetty sellaista lajia, jota ei oikeastaan olisi sen kalaston
säilymisen kannaltakaan varaa pyytää ollenkaan,
elikkä selvästi rikollisesta toiminnasta on kyse.
Nyt sitten tämä valtio on saanut puuhissaan tuomion ja
ollaan sitä laittamassa näissä asioissa
järjestykseen.
Nythän olennaista on se myöskin, että tämän aluksen
merkintä on erittäin näkyvää.
Mahdollisimman isot kyltit, joissa näkyy aluksen nimi ja rekisterinumero
ja kaikki siihen liittyvä niin, että itse kukin
voi olla eräällä tavalla valvoja ja tunnistaa,
että mikä se alus on, joka tuolla merellä liikkuu,
ja rekisteristä sitten tarkistaa, että se on asiallisella
asialla. Tässä on siis yhteisestä Euroopan
unionin laajuisesta edusta kysymys.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lakiesitys on monilta osin kyseenalainen ja
mielestäni myös EU:n lainsäädännön
vastainen. Sitä ihmettelen, miksi jo aiemmin on hyväksytty
lakiesityksen 9 §, joka mielestäni on
Euroopan unionin lainsäädännön
vastainen ja rikkoo muun muassa tavaroiden ja työvoiman
vapaata liikkuvuutta. Kuinka voidaan edellyttää,
että pääsee rekisteriin, kun puolet kalastusaluksen
vuosittaisesta tuotannosta puretaan Suomeen? Kuinka voidaan vaatia,
että puolet vuosittaisesta miehistöstä pitää olla
suomalaisia? Eivätkö EU-maiden satamat tai työntekijät
olekaan tasa-arvoisia suomalaisten kanssa?
Merilakia jouduttiin viime vuonna muuttamaan EU:n vaatimuksesta
siten, että jopa aluksen päällikkö voi
olla kotoisin toisesta EU- tai Eta-maasta. Tämä johtui
siitä, että EU:ssa katsottiin Suomen merilain
vaatimuksen olevan ristiriidassa työvoiman vapaan liikkuvuuden
periaatteen kanssa.
Eikö myös vaatimus, jonka mukaan aluksen pitäisi
aloittaa vähintään puolet vuotuisista
kalastusmatkoistaan Suomesta, estä vapaata liikkuvuutta?
Jos kalastusyrittäjä vie saaliin Tanskaan, niin
pitäisikö hänen ajaa tyhjällä aluksella
Suomeen aloittamaan uusi kalastusmatka, jotta voisi taas viedä saaliin
Tanskaan? Kalastushan tapahtuu merialueilla ja lasti jätetään
sinne, missä se on taloudellisesti edullisinta. Lastia
ei lähdetä jatkuvasti viemään
pitkän merimatkan taakse vain sen takia, että pääsisi
Suomen kalastusrekisteriin.
Arvoisa puhemies! Onkin syytä kysyä, eikö se riitä,
että suomalainen omistaa kalastusaluksen. Eikö juuri
omistus määritä sitä, minkä maan
rekisteriin kalastusalus kuuluu? Voisin jotenkin hyväksyä sen,
että yksi 9 §:n mainitsemista taloudellisista
yhteyksistä riittäisi, siis joko se, että tuotannosta
puolet puretaan Suomeen tai se, että puolet miehistöstä on
suomalaisia tai se, että puolet matkoista alkaa Suomesta.
Kun yksi näistä EU:n näkökulmasta
laittomista edellytyksistä täyttyy, merkittäisiin
alus kalastusrekisteriin.
Meillä on pari viimeistä vuotta ollut sellainen kehitys
meneillään, että ruotsalaiset ostavat
suomalaisen osakeyhtiön, joka puolestaan ostaa troolarin,
joka saa suomalaisen lipun ja siten pääsee kiinni
Suomen kiintiöihin. Ruotsin omat kiintiöt ovat
pienet, ja siksi Suomesta haetaan lisäkiintiöitä.
Rekisteröinnin edellytyksissä ei ole myöskään
mainintaa yhteydestä suomalaiseen ammattikalastajarekisteriin
ja ammattikalastajamääritelmään.
Yhteys muuhun kalastuslainsäädäntöön
siis ontuu.
Toivottavasti valiokunnassa ymmärretään,
ettei tämä maa- ja metsätalousministeriön
kala- ja riistaosaston valmistelema lakiesitys ole linjassa EU:n
vaatimusten kanssa. Tolkku lakiesitykseen pitäisi saada.
Lakiesityksen 11 §:ssä esitetään,
että vapaata kapasiteettia haettaessa samana päivänä tulleet hakemukset
ratkaistaan arvalla. Kalastusalusten yhteiskapasiteetti oli maaliskuun
2006 alussa 16 868 bruttotonnia ja 107 724 kilowattia.
Suomessa on valtion hallussa vapaata kapasiteettia noin 1 600
bruttotonnia ja yli 10 000 kilowattia.
Arvoisa puhemies! Missään muussa EU-maassa
ei tällaista tilannetta voi olla. Kapasiteetti kuuluu kalastajille,
eikä se voi olla paperilla valtion kukkarossa. Moni kalastusyrittäjä on
hakenut vapaata kapasiteettia voidakseen rekisteröidä kalastusaluksen
Suomessa. Te-keskus ei ole voinut sitä myöntää,
koska maa- ja metsätalousministeriön kala- ja
riistaosasto ei antanut siihen lupaa. Avomerikalastuksen osalta
tulisi siksi harkita tarjousmenettelyä, jossa vapaa kapasiteetti
tarjotaan kerran vuodessa suomalaisille yrityksille. Kapasiteetti
myönnettäisiin eniten tarjoaville, kunhan asetetaan
hakija- ja aluskohtainen katto.
Mielestäni lakiesitykseen liittyvät ongelmat ovat
sellaisia, että valiokunnan pitäisi käsitellä silmämääränään
EU:n lainsäädäntö.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yleensä olen ed. Laxellin kanssa
hyvinkin samoilla linjoilla, mutta nyt kyllä olen täysin
eri linjoilla. Kysymys on nimenomaan siitä, että Itämeren
rantavaltiot, siis EU:hun kuuluvat, ovat sopimuksilla jakaneet kiintiölajeilla
nämä kiintiöt, ja kysymys on hallittavuudesta.
Ihan sillä tavalla kuin lippuvaltiokäsitteessäkin
on, niin kysymys on hallittavuudesta. Ei Suomen valtion valta ulotu
toisten valtioitten kansalaisiin vaan vain oman valtion kansalaisiin,
näin minä tämän ymmärrän.
Ja nythän meillä ei ole mitään
muuta kuin ylikalastusongelmia tällä hetkellä Itämerellä.
Aivan tolkuttomasti ylikalastusta. Turskakanta on häviämässä ylikalastuksesta
johtuen. Jos merilohen kalastuksessa onnistuttaisiin niin kuin haluttaisiin
ja kiintiö sallisi, niin koko kanta häviäisi
kertaheitolla pois, ja sen jälkeen ei kalasta kukaan. Elikkä tämä ei
ole mikään muu kuin käytännön
järjestelyasia, jossa luonto asettaa ne rajat. Sen mukaisesti
tulee toimia, ja järjestelmän täytyy
olla hallittava.
Keskustelu päättyi.