Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisikohan mahdollista hankkia ministeriöihin
lakien valmistelijoille tekniikan sanakirja ja mieluiten sama sanakirja
kaikkiin ministeriöihin, sillä vaikka on sinänsä hyvä,
että muun muassa tässä lakiesityksessä määritellään
käytetyt termit, niin miksi avainkäsitteen eli
paikkatiedon määritelmä on täysin
erilainen kuin sähköisen viestinnän tietosuojalaissa?
Tässä lakiesityksessä paikkatieto on
sentään määritelty oikein, sillä sähköisen viestinnän
tietosuojalaissa se on määritelty täysin
väärin. Sähköisen viestinnän
tietosuojalaissa sanalla "paikkatieto" tarkoitetaan sijainti- tai
paikantamistietoa, siis aivan eri asiaa, aivan kuin tieliikennelaissa
käytettäisiin sanaa liikennemerkki, kun puhutaan
ajoneuvosta. Paikka- ja paikannuspalveluita kehittävät
insinöörit ovatkin ihmeissään,
kun eivät tiedä, mitä tutut sanat missäkin
laissa kulloinkin sattuvat tarkoittamaan. Suomen kielen taito ei
enää näiden esitysten tulkkaamiseen valitettavasti
aina riitä.
Täsmälliset, yksiselitteiset määritelmät
ovat teknologiaa säätelevissä laeissa
tärkeitä. Esimerkiksi uudet ubiikkiyhteiskunnan
palvelut vaativat nimenomaan sekä paikkatietoa että sijaintitietoa.
Palvelu perustuu nimenomaan näiden kahden tiedon suhteeseen.
Ei riitä, että tietää, missä on,
on tiedettävä myös, mikä se
kyseessä oleva paikka oikein onkaan. Esimerkiksi meidän kansanedustajien
kommunikaattoreista löytyvä navigaattori on tällainen
paikka- ja sijaintitietoa yhdistävä palvelu. Paikkatiedon
yhdistäminen muihin tietokantoihin avaa vielä lisää mahdollisuuksia.
Paikkatiedon louhinta voikin löytää yllättäviä syy—seuraus-suhteita,
yhteiskunnallisia eroja ja niiden taustatekijöitä.
Joka tapauksessa tämä lakiesitys on enemmän kuin
tervetullut, sillä pelisääntöjen
puute on haitannut kansallisten paikkatietovarantojen hyödyntämistä ja
vaikeuttanut viranomaisten yhteistyötä sekä kaupallisten
paikkatietopalveluiden kehittämistä. Tästä huolimatta
voimassa oleva kansallinen paikkatietostrategia ei ole noteerannut
paikkatietoinfrastruktuurin edellyttämiä lainsäädäntötarpeita,
vaan tarvittiin Inspire-direktiivi meitä muistuttamaan.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen ongelmana
on se, että se jättää ainakin
ensi lukemalla tulkinnanvaraa siihen, mitä maksuja viranomaiset voivat
hallinnoimiensa paikkatietojen käytöstä periä.
Myös se jää avoimeksi, peritäänkö mahdolliset
maksut pääsystä tietoon, tiedon käytöstä vai
tietoon perustuvasta palvelusta. Olisinkin mielelläni nähnyt,
että esityksessä olisi otettu mallia sellaisesta
sosialistisesta valtiosta kuin Yhdysvallat, jossa kaikki verovaroin
tuotettu paikkatieto on ilmaiseksi kaikkien käytettävissä. Tämä onkin
alentanut kynnystä kehittää markkinoille
innovatiivisia paikkatietopalveluita. Suurin osa näistä uusista
palveluista toki epäonnistuu, mutta joistain on vastaavasti
tullut globaaleja läpimurtoja. Niistä parhaiten
tunnettu esimerkki on Google Earth, jonka päälle
kehitetään jatkuvasti yhä uusia paikkatietosovelluksia.
Toivonkin, että tätä lakia tulkitaan
käytännössä niin, että paikkatiedon
käytöstä ei pääsääntöisesti
perittäisi maksuja. Tiedon hautomisen ajan eri virastoissa
luulisi olevan jo ohi. Tunnen ohjelmistoyrittäjiä,
jotka ovat joutuneet keskeyttämään suunnittelemansa
paikkatietopalvelun kehittämisen, koska paikkatiedon käytöstä peritty hinta
olisi ollut kohtuuttoman suuri.
Käytännössä viranomaisten
keräämien paikkatietojen aiempaa tehokkaampi ja
luovempi käyttö vaatii sitä, että paikkatietoa
hallinnoivat viranomaiset velvoitetaan rakentamaan tietokantoihinsa
avoin, kaikkien käytettävissä oleva ohjelmointirajapinta,
niin sanottu API, joka sallii kenen tahansa rakentaa kyseistä paikkatietokantaa
hyödyntäviä palveluja. Avoin ohjelmointirajapinta
parantaisi myös viranomaisten välistä paikkatiedon
hyödyntämistä, jossa on ollut totisesti
parantamisen varaa. Käytännössä tilanne
on ollut usein se, että monessa tapauksessa viranomaiselle
on tullut halvemmaksi kerätä samat tiedot uudelleen
kuin käyttää toisen viranomaisen jo valmiiksi
keräämiä tietoja. Jos paikkatietoa keräävät
viranomaiset huomioisivat toistensa tarpeet, säästyttäisiin
paljolta, todella paljolta, turhalta työltä.
Avoimuuden vastapuolena on yksityisyyden turvaaminen. Paikkatietokannoissa
on myös ihmisten yksityisyyden suojan piiriin kuuluvia
tietoja. Paninkin ilolla merkille, että hallituksen esityksessä huomioidaan
myös yksityisyyden suojan merkitys.
Paikkatietopalveluiden yleistyminen nostaa esiin myös
uusia kysymyksiä, jotka tämä esitys jättää auki.
Kenellä on esimerkiksi vastuu paikkatiedon oikeellisuudesta,
ylläpidosta ja turvaamisesta? Paikkatietojen on oltava
ajantasaisia ja luotettavia. Tahattomilla ja tahallisilla virheillä voi
olla kauaskantoiset vaikutukset.
Arvoisa puhemies! Laki paikkatietoinfrastruktuurista määrittelee
ubiikkiyhteiskunnan keskeisiä perusrakenteita. Tämä laki
vaikuttaakin poikkeuksellisen kauas Suomen tulevaisuuteen. Toivon,
että se saa valiokunnissa arvoisensa käsittelyn,
ja mietinnön tavoitteeksi tulisi asettaa yhteiskunnan kokonaisetu
eli luoda edellytykset uusien luovien paikkatietopalveluiden synnylle
ja paikkatietojen mahdollisimman laajalle julkiselle ja kaupalliselle
hyödyntämiselle. Paikkatiedon panttaamiseen ei
ole enää varaa.
Keskustelu päättyi.