2) Hallituksen esitys laiksi nestemäisten polttoaineiden
valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on erittäin tärkeä lakimuutos,
joka lähtee siitä, että rikittömille
polttoaineille annetaan vihdoinkin veroporrastus Suomeen. Tein tästä vuonna
2002 lakialoitteen n:o 72, jonka suurin osa eli yli sata kansanedustajaa
allekirjoitti, että Suomessa olisi menty tähän
veroporrastukseen jo aikaisemmin, eli esitin siinä, että vuonna
2003 olisi menty, niin kuin esimerkiksi Saksassa on menty ja niin
kuin monessa muussa maassa on jo Euroopan unionin alueella menty,
eikä odotettu sitä, että tämä direktiivi
tulee voimaan nyt vuoden 2005 alusta. Mutta jostain syystä tätä ei
ole haluttu Suomessa tehdä, ilmeisesti kilpailuneutraliteettisyistä.
On jostain syystä haluttu tuottaa Suomeen edelleen huonolaatuista
polttoainetta, jota Suomessa meidän omien jalostamoidemme
toimesta ei valmisteta. On tietysti ollut erittäin huono
asia, että kaikenlaista roskapolttoainetta on meille Suomeen
nyt sitten tullut, mutta on hyvä, että nyt kuitenkin
sitten tässä ryhdytään vihdoin toimenpiteisiin,
kun direktiivi siihen jo velvoittaa.
Tässä on myös hyvää se,
että lähdetään siitä, että tämä bensiinin
happiminimi säilytetään, eli se vähentää häkää ja
hiilivetyä etenkin talvella ja varsinkin ei-katalysaattoriautoilla,
joiden osuus pakokaasuista on kuitenkin edelleen merkittävä.
Mutta selvää takapakkia tässä esityksessä on se,
että dieselpolttoaineen 20 prosentin kokonaisaromaattivaatimuksesta
luovutaan kilpailuneutraliteettisyistä. Tämä dieselpolttoaineen
20 prosentin kokonaisaromaattivaatimushan on Suomessa ollut voimassa
jo vuodesta 93. Nyt taas tehdään tällainen
ihmeellinen veto kilpailuneutraliteettisyistä, että muualla
valmistetut huonolaatuiset polttoaineet pääsisivät
edelleen Suomeen, eikä edellytetä sitä,
että kansainvälisesti täytyy myös
ryhtyä toimenpiteisiin, joissa ympäristöhaitat
voimakkaammin otetaan huomioon. Minusta eduskunnan nyt täytyy
tehdä muutos hallituksen esitykseen, lähteä siitä,
että ymmärretään ja uskotaan
ja myös osoitetaan, että Suomessa kannattaa tehdä tuotekehittelytyötä ja
että eduskunta ja valtio ei siitä rankaise sillä lailla, että muissa
maissa tuotettu huonompilaatuinen tavara saa jonkinlaista etua,
niin kuin tässä nyt ollaan tekemässä.
Mutta uskon, että eduskunta tämän muutoksen
tulee tekemään ja tämä tärkeä laki,
joka ympäristön kannalta on erittäin
tarpeellinen, saadaan voimaan viimeistään ensi
vuoden alussa.
Ed. Tapani Mäkinen merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Hallituksen esitys on sinänsä kannatettava,
mutta tässä yhteydessä lausun julki huoleni
Suomen liikenneinfran huonosta kunnosta ja käytän
tätä hallituksen esitystä esimerkkinä.
Kun näihin verolakeihin voidaan tehdä muutoksia,
niin kuin tässäkin tapauksessa tehdään
ihan hyvä ja oikean suuntainen muutos, yhtä lailla
voitaisiin tehdä sellainenkin muutos, että liikenneinfran
rahoittamiseen, joka siis on ehdottoman tärkeätä ja
välttämätöntä, laitettaisiin
korvamerkittyä rahaa polttoaineveron kautta. Tämä on
yksi vaihtoehto siihen vaikerrukseen ja valittamiseen, että ei
ole rahaa. Uskoisin, että kuluttajat iloisesti maksaisivat
pienen korvamerkityn lisäveron, jos ja kun voitaisiin tietää,
että se kohdistuu liikenneolosuhteiden parantamiseen. Liikenteeltähän
peritään noin 5 miljardia euroa vuosittain, ja
liikennepuolen pääluokkaan eli liikenneministeriölle palautuu
siitä noin kolmasosa eli noin 1,5 miljardia. Tässä mielessä jo
liikenteeltä kohdistetaan rahoja muihin hyviin tarkoituksiin.
Tämän puheenvuoron käytin siis sen
vuoksi, että aika pienellä, lyhyellä hallituksen
esityksellä voitaisiin valmisteverolakia muuttaa joskus myös
liikenneinfran hyväksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 22 vuoden 2004 valtiopäiviltä on,
aivan oikein, hyvä, ja Suomi on todella tehnyt paljon rikin
vähentämiseksi polttoaineissa, nimenomaan autojen
bensiinissä. Tämä on myös ollut
Suomen jalostamoteollisuuden kilpailukyvyn näkökannalta
erittäin hyvä asia. Tiedämme kaikki rikittömän
dieselöljyn kilpailukysymyksen. Mutta varsin kummallista
on se, niin kuin ed. Hellberg totesi, että astutaan askel
taaksepäin kilpailuneutraliteettiin vedoten. Näin
ollen kilpaillaan ikään kuin ympäristön
kustannuksella ja halutaan ympäristö maksajaksi
tässä asiassa happamoitumisen ja pienhiukkaspäästöjen lisääntyessä.
Arvoisa puhemies! Haluaisin myös esittää toivomuksen
siitä, että asianomainen valiokunta ja sen jäsenet
harkitsisivat tämän hallituksen esityksen 22 lähettämistä ympäristövaliokuntaan lausuntoa
varten ajatellen tuolloin nimenomaan asiaa, johon ed. Hellberg kiinnitti
huomiota.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin käyttää puheenvuoron eduskunnan
veneily- ja vesistöjensuojeluryhmän puheenjohtajana.
Käsittelimme tätä polttoaineverotuskysymystä kokouksessamme
viime perjantaina. Suomi on nimittäin erittäin
vesistöllinen maa. Meillä on sisämaassa
ja saaristossa paljon asuttuja saaria, joihin ei pääse
muuta kuin veneellä, joten veneen käyttö on
välttämätöntä. Saariston
ja muiden vesialueiden elinvoiman säilyttämiseksi
polttoaine ei saisi olla kohtuuttoman kallista. Kohtuullinen verotus
ohjaisi veneilijöitä käyttämään
puhtaampia polttoaineita, jolloin ympäristöhaitat,
kuten ympäristövaliokunnan puheenjohtaja painotti,
olisivat vähäisempiä. Matalahko vero
ohjaisi käyttämään moottoripolttoöljyä,
joka on puhtaampaa, ja moottorit kestäisivät kauemmin.
Sen vuoksi jätän ryhmämme puolesta valiokunnan
harkittavaksi, että myös veneet saisivat kevyemmän
dieselverokohtelun.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen nosti esille tärkeän
asian eli ajatuksen siitä, että osa polttoaineveron
tuotosta korvamerkittäisiin ja siten ohjattaisiin liikenneinvestointien
rahoitukseen. Taustallahan on se tilanne, jonka kaikki tiedämme,
että suunta on aleneva tämän hallituksen
aikana, kun sitä verrataan viime hallitukseen, ja huoli
on tältä osin yhteinen. Autoilijat myöskin
paremmin ymmärtäisivät polttoaineen hinnan,
kun tietäisivät, että osa siitä kohdistetaan
nimenomaan tuon infran ylläpitoon ja parantamiseen.
Mutta, ed. Saarinen, muistuttaisin, että siitä ei ole
kovinkaan montaa viikkoa, kun ministeri Luhtasen työryhmä luovutti
raporttinsa, jonka toimeksiannossa oli juuri keksiä ja
ideoida uusia rahoitusmalleja ja mekanismeja, ja tuossa raportissa
ei ainakaan minun lukemani perusteella tätä korvamerkintää ei
ollut. Tietullit siellä muun muassa olivat, mutta tätä tärkeää ajatusta
ei ollut. Tämä on vähän jälkijättöistä,
ed. Saarinen. Teillä olivat omat ministerit neuvottelemassa.
Sen olisi voinut hoitaa siinä yhteydessä.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan olla pitkälti ed. Hellbergin
kanssa samaa mieltä siitä, että tämä esitys
on hyvin tarpeellinen. Esityksessä kuitenkin lukee, että se
on ajateltu astuvaksi voimaan jo heinäkuusta tänä vuonna, eli
esityksellä on kova kiire. Kilpailuvirasto on jo esittänyt
pieniä haasteita kilpailuneutraliteetin suhteen tukkuporrastasolla.
Minä toivoisin, että tämä saa
eduskunnassa pikaisen päätöksenteon verojaoston
kautta. Toivon, että jos tässä nyt haetaan
laajempia lausuntoja, ymmärretään se,
että koska tämä halutaan nopeasti päätökseen,
kaikilla lausunnoilla on kova kiire, jotta me saamme sen voimaan
vuoden 2004 heinäkuun alusta.
Haluan olla samaa mieltä ed. Saarisen kanssa myös
siitä, että tulevaisuudessa meidän pitää todella
tarkasti pohtia kaikenlaisia järjestelmiä, joilla
me voimme taata oman tieverkkomme toimintakyvyn, ennakkoluulottomasti
katsoa kaikkia mahdollisuuksia, joita veropolitiikassa on varmasti
ajateltava tulevaisuudessa, miettiä niitä globaaleja
ratkaisumalleja, eurooppalaisia ratkaisumalleja, joissa on varmasti
meillekin oppimista.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys polttoainevalmisteveron
muuttamisesta niin, että se ohjaa puhtaampaa polttoainetta käyttämään,
on hyvä. Näinhän sen kuuluu olla. Mutta
samoin kuin ed. Saarinen olisin sitä mieltä, että polttoaineverosta
osa pitäisi palauttaa tieinvestointeihin. Muun muassa Nelostie
vaatisi peruskorjausta, Suomen vilkkain rekka-autotie. Myös
alempiasteinen tieverkko on huonossa kunnossa. Toivoisin, että valiokunta
käsittelisi tästäkin näkökulmasta
asian.
Keskustelu päättyy.