Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää mietinnössään
perustelluin syin hallituksen esitystä muutettavaksi eli
etuuksien takaisinperinnän vanhenemisajan lyhentämistä esitetystä 10
vuodesta 5 vuoteen. Tämän esityksen hyvät
perustelut löytyvät valiokunnan mietinnöstä,
joten en puutu niihin. Kannatan lämpimästi lain
säätämistä valiokunnan mietinnössä esitetyin
perustein. Sen sijaan puutun tämän lakiesityksen
käsittelyproseduuriin.
Tämä lakiesitys samoin kuin kolme muuta etuuksien
takaisinperintää koskevaa lakiesitystä tuotiin
tänne eduskuntaan viime joulukuussa noin viikkoa ennen
eduskunnan työn suunniteltua päättämisajankohtaa.
Näissä lakiesityksissä lakiesitysten
voimaantulopäivä oli alun perin 1.1.2004. Jokainen
täällä työskentelevä ymmärtää,
että käytännössä se
tarkoitti sitä, että esimerkiksi sosiaali- ja
terveysvaliokunnalla oli aikaa ihan oikeastikin käsitellä näitä esityksiä enintään
kaksi
päivää, todennäköisimmin
yksi päivä. Valiokunta tunsi aiheesta kohtuullista ärsyyntymistä tilanteesta,
mutta pakotettuna hyväksyi näistä esityksistä kolme,
yhden perustellustikin, koska kyse oli tavallisten ihmisten etujen
turvaamisesta. Toisen näistä esityksistä valiokunta
pitkin hampain hyväksyi siksi, että sen hyväksymättä jättäminen
tuossa määräajassa olisi pakottanut Kelan
lähettämään tammikuun ensimmäisinä viikkoina
yli 200 000 sinänsä turhaa kirjettä,
ja kolmas voitiin lykätä myöhemmäksi
ajankohdaksi sen takia, että kyseinen asia tulee esille muun
lainsäädännön yhteydessä,
ja tämä neljäs jätettiin käsittelemättä,
koska ei ollut välttämätöntä tarvetta
siihen, että laki tulee voimaan 1.1.2004, kuten oli esitetty.
Nyt se sitten tuotiin tänne tammikuussa, ja ministeriön
muutamien virkamiesten — tai pitäisikö ehkä sanoa:
virkamiehen — vastustuksesta huolimatta valiokunta onnistui
muuttamaan hallituksen esitystä. Nähtiin siis
sellainenkin hämmästyttävä tapaus,
että esittelevän ministerin ja valiokunnan yhteinen näkemys
voitti valmistelevan virkamiehen näkemyksen. Eduskuntakin
joskus onnistuu käyttämään valtaansa
tällä tavoin.
Joka tapauksessa arvostelen tätä käsittelyprosessia
tältä osin, siis siltä osin, että selvästi
näytti siltä, että kun nämä lakiesitykset
tuotiin eduskuntaan noin lyhyellä, objektiivisesti katsoen
lyhyellä käsittelyajalla, ne tuotiin nimenomaan
sen vuoksi, että oli olemassa epäilys siitä,
että eduskunta suhtautuu tähän perusteltuun
vanhenemisaikojen lyhenemiseen kielteisesti, ja kun ministeriön
virkamiehet eivät voineet sitä esittää,
niin asia tuotiin eduskuntaan tilanteessa, jossa järjellistä käsittelyaikaa
ei ollut tarjolla. Toivon hartaasti, samalla kun hyväksymme
tämän esityksen tässä erittäin
perustellussa muodossa, että tästä välittyy
myöskin viesti kaikille lakia valmisteleville ministeriöille
siitä, että tällainen peli ei jatkossa
vetelisi.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse tähän hallituksen esitykseen
ei mielestäni ole huomautettavaa. Tässä on
nyt ilmeisesti poliittinen oikea tahto hyvässä yhteisymmärryksessä toteutunut,
kun on luovuttu siitä 10 vuoden määräajasta
ja siirrytty tähän 5 vuoden jaksoon. Sille on
varmasti hyvät ja oikeat perustelut.
Ed. Virtanen otti esille myös aikatauluasiat ja sen,
miten hallituksen esityksiä eduskunnalle tuodaan, millä aikataululla
ne tulisi täällä valmistella. Siinähän
on vuosien saatossa ollut monenlaistakin huomautettavaa ja tietysti
myös säädösten valmistelutasossa,
säädösvalmistelun tasossa. Näihin
kysymyksiin eduskunta on puhemiehen johdolla ja puhemiesneuvosto
eri yhteyksissä kiinnittänyt huomiota. Viime syyskauden osalta
voisi kuitenkin todeta sen myönteisen asian, että kyllä hallituksen
esitykset, jotka liittyivät talousarviokäsittelyyn,
tai jotka oli tavoitteena saada käsiteltyä valtiopäivien
loppuun mennessä ja voimaan sitten vuoden alusta tai vuoden alkupuolella,
pääsääntöisesti tänne
tulivat hyvässä aikataulussa. Tässä varmasti
on ollut aiemmin enemmänkin huomautettavaa eritoten budjettilakien
osalta. Tämän, herra puhemies, haluan tässä vain
myönteisenä nykyisen hallituksen toiminnasta todeta,
ja toivon tietysti, että hallituksen piirissä niin
ministerit, pääministeri ja valtioneuvoston jäsenet
kuin myös valmistelevat virkamiehet tämän
eduskunnan viestin ottavat vakavasti huomioon.
Keskustelu päättyy.