1) Hallituksen esitys laiksi eräiden naisjärjestöjen
valtionavusta
Timo Kalli /kesk(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sata vuotta sitten Suomi oli kansanvallan
edelläkävijä. Yhtenä ensimmäisistä maailmassa
se antoi vallan kansalle. Päätökseen tarvittiin
rohkeutta ja kaukonäköisyyttä. Satavuotinen
kokemus osoittaa, että kansa on kyennyt myös valtaa
käyttämään. Demokratian sisäiset
ja ulkoiset uhat on voitu torjua, vaikka ajoittain se on vaatinut
suuria ponnistuksia. Valtiovallalle on ollut elintärkeää,
että se on voinut erityisesti kriittisinä aikoina
nojata kansan tukeen ja valtuutukseen. Suomi säilyttää paikkansa
kansana kansojen joukossa. Demokratiavertailuissa olemme säännöllisesti
yksi maailman parhaista.
Olisi kuitenkin suuri virhe jäädä nyt
juhlimaan menneitä saavutuksia. Demokratia ei ole kerralla
saavutettu etu tai asia. Siitä on pidettävä jatkuvasti
huolta. Eräät hyvin toimivan demokratian peruspilareista
ovat olleet musertumassa. Erityinen huoli on siitä, että Pohjoismaille
tyypillinen kansalaisten laaja yhteiskunnallinen osallistuminen
on heikentynyt jo monissa vaaleissa ja vaalien välilläkin.
Lisäksi osallistumisen eriarvoisuus on kasvanut.
Kansanvallassa on oleellista, että kaikki asukkaat
tuntevat olevansa oman maansa täysivaltaisia kansalaisia
ja että he voivat osallistua ja vaikuttaa itseään
koskeviin asioihin. Nyt tässä on ollut puutteita.
Erityisesti osa nuoremmista ikäluokista ei tunne saavansa ääntänsä kuuluville,
ja se ei välttämättä ole nuorten
vika.
Olemme pitkään pitäneet kansanvaltaa
itsestäänselvyytenä. Sen kehittämiseen
ei välttämättä ole riittävästi
panostettu. Demokratia on kuitenkin kuin vaativa kasvi, joka kukoistaa
vain huolella hoidettuna hyvin ravitussa maassa. Heikkenevät äänestysluvut
ovat merkki siitä, että kansanvallan lehdet ovat
lakastumassa riittävän hoidon ja ravinnon puutteessa.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2000 hyväksymämme
uusi perustuslaki antaa yksiselitteisen velvoitteen kansanvallan
edistämiseen ja demokratiapolitiikkaan. Sen mukaan julkisen
vallan tulee edistää yksilön mahdollisuuksia
osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään
koskevaan päätöksentekoon. Perustuslaki
korostaa muutenkin yksilön oikeutta osallistua ja vaikuttaa.
Myös Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelman mukaan
kansalaisille on taattava oikeus vaikuttaa, osallistua ja olla osallisia
päätöksenteossa.
Tämän eduskunnan tulisi ottaa rohkeasti tavoitteeksi
se, että Suomi palaa demokratian edelläkävijäksi.
Päätöksenteon tulee perustua kansalaisten
laajaan osallistumiseen ja kansalaisten yhdenvertaisuuteen. Aktiivisen
kansalaisuuden tunnuslukujen tulee nousta Euroopan parhaiden maiden
tasolle ja ylikin. Tavoite ei ole mahdoton.
On kaikki syy uskoa, että Suomen kansa, myös
nuoremmat sukupolvet, ovat yhteiskunnallisesti aktiivisia, jos kolme
ehtoa toteutuu. Nuorilla tulee kodissa, koulussa ja harrastustoiminnassa
olla mahdollisuus kannustavissa oloissa kasvaa yhteisönsä toimiviksi
jäseniksi. Kansalaisilla tulee olla käytössään
ajanmukaiset vaikuttamisen välineet. Kansalaisten ajatukset
ja käsitykset tulee ottaa politiikassa ja hallinnossa vakavasti.
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä esittää,
että hallitus antaa selonteon siitä, miten hallitus
aikoo ohjelmansa mukaisesti taata kansalaisille oikeuden vaikuttaa,
osallistua ja olla osallisia päätöksenteossa.
Tämä antaisi myös eduskunnalle mahdollisuuden
paneutua kansanvallan kipukohtiin ja tarvittaviin toimiin.
Arvoisa puhemies! Suomi voi edelleen olla kansanvallan edelläkävijä,
mutta se vaatii tietoista demokratiapolitiikkaa. Valtiovalta kuuluu Suomessa
kansalle. Pitäkäämme huoli siitä,
että koko kansa voi valtaansa käyttää ja
että voimme olla myös kansanvallan toisella vuosisadalla
ylpeitä maamme demokratiakehityksestä.
Pekka Ravi /kok(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! "Arvoisat edustajat! Minun asiani lienee
tässä ainoastansa myös puolestani lausua
se harras toivomus, että uuden eduskunnan työt
ovat rakkaalle, monta kovaa kokeneelle isänmaallemme tuottava
onnea ja siunausta. Meidän pienelle kansallemme, jonka
kehitystä ulkonaiset olot niin suuresti saattavat rajoittaa, on
sitä tärkeämpää, että eduskunta
toimii arvokkaasti ja suorittaa työnsä hyvin.
Uuden eduskuntamme töitten menestyminen tietää myös
niitten kansanvaltaisten periaatteitten menestymistä, jotka
ovat luoneet eduskunnallemme sen uuden muodon. Ryhtykäämme
siis työhömme sillä lujalla aikomuksella,
sillä lupauksella, että silmämääränämme
työssämme on oleva isänmaan henkinen
ja aineellinen kohoaminen ja samalla myös Suomen kansan
eheys."
Arvoisa puhemies! Näin lausui päivälleen
100 vuotta sitten Suomen ensimmäisen eduskunnan vastavalittu
puhemies Pehr Evind Svinhufvud.
Noiden sanojen lausumisen jälkeen olemme toden totta
"kokeneet monta kovaa", mutta matkallemme on osunut myös
Svinhufvudin toivomaa onnea ja siunausta. Hänen sanansa
sisälsivät viisaan näkemyksen siitä,
mitä kansakuntamme tielle oli myöhempinä vuosina
osuva, sillä "ulkonaiset olot" — kuten Svinhufvud
asian ilmaisi — ovat muokanneet kansakuntamme kehitystä usein
ja monella tavalla.
Tällaisia käännekohtia maamme historiassa ovat
olleet muun muassa sortokaudet, itsenäistyminen, kansalaissota,
talvi- ja jatkosodat, vaaran vuodet, jälleenrakennuksen
aika ja hyvinvointiyhteiskunnan luominen sekä hakeutuminen
täysivaltaiseksi jäseneksi eurooppalaisten kansojen joukkoon.
Yhteistä kaikille näille identiteettiämme
muokanneille tapahtumille on ollut se, että Svinhufvudin
neuvoa noudattaen jokainen Suomen kansan valitsema eduskunta on
työskennellyt arvokkaasti niin mainittuina vaikeina kuin
hyvinäkin aikoina, aina tavoitteenaan maamme ja sen kansalaisten
henkinen ja aineellinen hyvinvointi.
Me suomalaiset, niin kansalaiset kuin sen edustajatkin, olemme
tottuneet luottamaan lakeihimme ja siihen, että niitä tulkitaan
oikeudenmukaisesti. Nykymuotoisen eduskuntamme synnyn taustalla
olikin tarve varjella tätä laillisuusperiaatetta
venäläistämisuhkaa vastaan ensimmäisen
sortokauden jälkeisessä Suomessa. Myöhemmin
laillisuuslinjasta on muodostunut yksi niistä ankkureista,
joihin myös 2000-luvun demokratia ja uusi perustuslakimme
ovat kiinnittyneet.
Suomi tunnetaan demokratian mallimaana, jonka kansanvallan vankka
peruskivi on yleisillä ja yhtäläisillä vaaleilla
valittu eduskunta. Vaikka demokratian tulevaisuus näyttää pääosin
valoisalta, joitain ongelmiakin kansanvallan voittokulun tielle
näyttäisi olevan kasaantumassa. Eräs tällainen
on laskeva äänestysaktiivisuus. Kysymys kuuluukin:
miten lisätä kansalaisten kiinnostusta yhteiskunnalliseen
toimintaan ja poliittiseen päätöksentekoon?
Vastuu vastauksen löytymisestä on paitsi meillä,
Suomen kansan edustajilla ja lainsäätäjillä,
myös kodeilla, koululaitoksella ja kansalaisjärjestöillä.
Vaikka nykypäivän poliittiset kysymykset eivät
aina välttämättä nostakaan voimakkaita
tunteita tai saa aikaan suuria kansanliikkeitä, on kansalaisten
luontaisen kiinnostuksen säilyminen yhteisten asioiden hoitoon
toimivan demokratian tae myös tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Suomen eduskunnan toiminta on perustunut paitsi
laillisuusperiaatteelle, myös tasa-arvolle. Olemme näyttäneet
muulle maailmalle tietä antamalla ensimmäisenä maana naisille
mahdollisuuden tulla valituiksi kansanedustajiksi. Äänioikeuden
suomalaiset naiset saivat puolestaan toisena maailmassa, heti uusiseelantilaisten
kanssasisartensa jälkeen. Vaikka tänä keväänä valitussa
uudessa eduskunnassa on naisedustajia enemmän kuin koskaan
aiemmin, on tasa-arvon toteutumisessa yhteiskunnassamme
vielä 2000-luvullakin puutteita. Älkäämme
kuitenkaan olko tähänastisten saavutustemme
suhteen turhan vaatimattomia. Meillä on hyvät
perusteet olla ylpeitä isänmaastamme ja eduskunnastamme,
joka 100-vuotispäivänäänkin
on yhä yksi maailman moderneimmista, tasa-arvoisimmista
ja kansanvaltaisimmista parlamenteista.
Tarja Filatov /sd(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viisaudella on muisti, jolla se tarkastelee
mennyttä, ymmärrys, jolla se tarkastelee nykyisyyttä,
ja huolenpito, jolla se tarkastelee tulevaa.
Historiastamme muistamme suomalaisten naisten tärkeän
roolin demokratian ja koko maan rakentamisessa. Naisten työpanos
on ollut jo sata vuotta sitten tärkeä, silloin
kun naimattomat piikatytöt riensivät kasvaviin
kaupunkeihin työhön. Naisten asema on noista ajoista
parantunut huomattavasti, ja maailmalla Suomea pidetäänkin
tasa-arvon mallimaana. Silti me ymmärrämme nykypäivän
kipupisteiksi muun muassa palkkatasa-arvon puutteet, perheen ja
työelämän yhteensovittamisen vaikeuden
ja naisten miehiä heikomman aseman työmarkkinoilla.
Huolenpito tulevasta vaatii jatkuvaa tasa-arvotyötä.
Naisvaltaiset julkiset palvelut tarvitsevat riittävästi
henkilökuntaa, työhyvinvointia on parannettava
ja ihmisille turvattava kunnollinen palkkataso. Tämä vaatii
yhteiskunnassamme laajaa yhteistyötä. Ratkaisujen
löytämistä ei saa sysätä yksin
työntekijöiden vastuulle.
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä toivoo, että hallitus
jatkaa naisten työmarkkina-aseman parantamista.
Olemme valmiit toimimaan aktiivisesti ja tukemaan hallituksen työtä muun
muassa tasa-arvotupon syntymiseksi. Viime eduskuntakaudella hyväksytty
tasa-arvolaki ja samapalkkaohjelma ovat hyviä työkaluja
naisten palkkatasa-arvon saavuttamiseksi.
Hyvät kuulijat! Suomessa on onnistuttu yhdistämään
toisiinsa teknologisesti edistyksellinen tietoyhteiskunta ja puutteineenkin
sosiaalisesti tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta. Meillä on satsattu
ihmisten osaamiseen, tietojärjestelmiin, koneisiin ja laitteisiin,
mutta työn sisällön kehittäminen
ei ole ollut aina yhtä onnistunutta. Ihmiset kokevat työssään
kiirettä, ja työn mielekkyys vaatii parantamista.
Kova kilpailu ja tuottavuusvaatimukset ovat tehneet nykypäivän
työstä pirstaleista, ja erityisesti naiset kärsivät
tästä. Kuitenkin tuota työelämän
pirstaleisuutta voidaan hallita työelämää kehittämällä.
Globaalitalous asettaa tiettyjä reunaehtoja valtioiden
valinnoille, mutta tulevaisuutta ei voi rakentaa pelkästään
taloudellisen kilpailun varaan. Ihmisen elämässä on
paljon muita, ei rahassa mitattavia asioita. Tulevaisuuden luksukseksi
voidaankin sanoa esimerkiksi aikaa, tilaa ja rauhaa.
Globaalissa maailmassa me tarvitsemme ylikansallisia demokratiavälineitä.
Ihmiskunnan tulevaisuuden suuret haasteet ovat yhteisiä kaikille maapallon
kansoille. Esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan
kansainvälistä yhteistyötä.
Naisten aseman parantaminen on tässäkin työssä tärkeää,
koska muun muassa väestöpolitiikka vaikuttaa ilmastonmuutoksen
ehkäisyyn.
Hyvät kuulijat! Sata vuotta sitten tehtiin isoja demokratiatekoja.
Nyt me olemme saman haasteen edessä. Koulussa opittavien
perustaitojen lisäksi on huolehdittava kaikkien mahdollisuudesta
osallistua yhteiskunnan päätöksentekoon.
Kansalaisjärjestöillä on demokratian
vahvistajina erittäin tärkeä rooli, mutta
demokratiaa ei saa kaventaa vain lujaa huutavien kuulemiseksi, koska
useimmiten kaikkein hiljaisimmilla on suurin hätä.
Naisjärjestöt tekevät arvokasta perustyötä naisten
aseman tukemiseksi ja toimivat heikkojen muutossignaalien tuntosarvina.
Ne vahvistavat naisten äänen kuulumista ja lisäävät sekä naisten
että miesten hyvinvointia maassamme. Naisverkostot nostavat
julkiseen keskusteluun naisiin liittyviä erityiskysymyksiä.
Perhe- ja lähisuhdeväkivallan vähentäminen
ja siihen puuttumisen tehostaminen on yksi aikamme suurista tasa-arvokysymyksistä.
Maahamme onkin perustettava kansallinen lähisuhde-
ja perheväkivallan ehkäisytyön vastuuyksikkö.
Sen päätavoitteena tulee olla ohjata väkivallan
ehkäisytyötä, vahvistaa asiantuntemusta
ja lisätä tietoa asiasta. Sosiaalidemokraattinen eduskuntaryhmä rohkaisee
hallitusta, jotta yksikkö perustettaisiin mahdollisimman
pian.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki
eräiden naisjärjestöjen valtionavusta.
Valtionapu on tehokas keino tukea naisjärjestöjen toimintaa,
ja sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä kannattaa tehtyä esitystä,
koska toimiva kansalaisyhteiskunta on demokratian ydin.
Annika Lapintie /vas(ryhmäpuheenvuoro):
Herra puhemies! Sata vuotta sitten äänettömät saivat äänioikeuden,
vallattomat edustajansa valtiopäiville. Naiset ja valta-osa
miehistä muuttuivat alamaisista täysivaltaisiksi
kansalaisiksi.
Täysivaltainen kansalaisuus ei ollut ilmainen lahja.
Se oli kamppailun tulos, kamppailun, jota kävivät
niin naisjärjestöt kuin työväenjärjestötkin.
Mutta ei kaikki muuttunutkaan yhdessä yössä,
ei yhden vaalikauden aikana eikä edes yhdessä sukupolvessa.
Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus
on kuitenkin se pohja, jolle kehitys kohti tasa-arvoa saattoi perustua.
Ei riitä, että pyritään
kohti parempaa tasa-arvoa ja yhtäläisiä oikeuksia
vain valtiollisen elämän alueella. Tekemistä riittää vielä yritystoiminnassa,
työelämässä, koulutuksessa ja
perhe-elämässä, sanalla sanoen: kaikilla
elämän alueilla.
Tasa-arvossa ja yhtäläisissä oikeuksissa
ei ole kyse vain suurten ryhmien, miesten ja naisten, tasa-arvosta
vaan myös erilaisten vähemmistöjen oikeuksista.
Erityisesti vähemmistöjen kohdalla järjestäytyminen
ja oman äänen esilletuominen ovat välttämättömiä,
jotta päätöksiä tekevät
havahtuvat ja kuulevat. Ihanteellista on tietenkin se, että päätöksien
tekijät itsekin edustavat yhteiskuntaa monipuolisesti.
Minulle oli itselleni suuri pettymys, että eduskuntaan
ei vieläkään tullut maahanmuuttajia edustavaa
kansanedustajaa.
Eduskuntaan ei Suomessa enää tule valituksi, ellei
ole todella rikas. Juuri julkistetut ilmoitukset läpimenneiden
kansanedustajien vaalikuluista kertovat kampanjoihin käytetyistä rahasummista.
Ne osoittavat, että eduskunta ei enää ole läpileikkaus
Suomen kansasta vaan läpileikkaus Suomen rikkaista, jotka
edustavat eri puolueita.
Tasa-arvon kannalta hyvinvointivaltion kehittäminen
on ollut oleellista. Vain sen avulla on merkittävästi
voitu tasoittaa eri sosiaalisten ja alueellisten ryhmien ja myös
sukupuolten välisiä eroja. Silti suuret tulo-
ja varallisuuserot ja omistajavalta ovat edelleen ihmisten
tasa-arvon esteenä.
Suomalaisten varallisuuserot ovat viime vuosina kasvaneet. Yhtenä esimerkkinä käy
Tilastokeskuksen julkaisema raportti Suomalaisten asumistavoitteet
ja mahdollisuudet. Sekin kertoo yhteiskuntamme eriarvoisuudesta.
Tällä hetkellä vähävaraisimpien
kotitalouksien asunnon keskikoko on 45 neliötä,
kun taas varakkaimpien keskimääräinen
asunnon koko on peräti 146 neliötä.
Tasa-arvotyö on siis monelta osin edelleen kesken.
Evankelisluterilainen kirkko on vasta nyt hiljalleen pääsemässä siihen,
että naisten tasaveroinen asema tunnustetaan, parintuhannen
vuoden miesylivallan jälkeen. Liike-elämän
johdossa ja yritysten hallituksissa naisten edustus on edelleen
vähäinen. Julkisessa hallinnossa tilanne ei ole
sen kummoisempi. Valtion palveluksessa sukupuolijakauma on melko
tasainen, mutta ylimmissä johtotehtävissä naisten
osuus on edelleen vain 13 prosenttia.
Selkeä ja kiistaton epäsuhta on miesten ja naisten
palkkauksessa. Palkkaeroja eivät selitä koulutuserot
eivätkä tehtävien vaativuuserot. Epäsuhtaa
kasvattaa vielä määräaikaisten
työsuhteiden jakautuminen. Pätkätöitä tekevät
ennen kaikkea nuoret naiset.
Vasemmistoliitto korostaa, että tasa-arvoinen yhteiskunta
hyödyttää niin naisia kuin miehiäkin.
Tasa-arvoon kuuluu varmuus työsuhteen jatkuvuudesta, palkkauksen
oikeudenmukaisuus, tasavertaiset mahdollisuudet edetä uralla,
työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen
sekä molempien puolisoiden osallistuminen lastenhoitoon. Kaikki
tämä tukee koko perheen ja yhteiskunnan hyvinvointia.
Suomalainen tasa-arvo on juhlimisen ja juhlistamisen arvoinen.
Demokratia ja tasa-arvo ovat tehneet mahdolliseksi Suomi-ilmiön — suomalaisten
ja suomalaisten tuotteiden menestyksen maailmalla. Liian usein unohtuu,
että ilman suomalaista tasa-arvoa ja demokratiaa moni asia
olisi yhteiskunnassa toisin. Terveydenhuolto, koulutus, kirjastot,
liikuntamahdollisuudet ja musiikkiopistot ovat tehneet yhteiskunnasta
tasa-arvoisemman.
Tasa-arvoinen yhteiskunta tekee mahdolliseksi sen, että alkujaan
espoolainen Räikkönen kiertää kehää italialaisella
formulallaan, ja sen, että turkulainen Mattila esiintyy
hienoissa konserttisaleissa ympäri maailmaa, ja vaikkapa
sen, että kurikkalainen Mieto istuu eduskunnassa.
Ville Niinistö /vihr(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus
ja vaalikelpoisuus nosti Suomen sata vuotta sitten kertaheitolla
miesten ja naisten välisen tasa-arvon kärkimaaksi.
Aktiivisella kansalaisyhteiskunnalla ja erityisesti naisjärjestöjen työllä oli
merkittävä vaikutus yleisen äänioikeuden
toteutumiseen. Yhteiskuntaa ei muuteta ilman rohkeita ihmisiä,
jotka uskaltavat kyseenalaistaa perinteiset tavat ja oletetut totuudet.
Yksi näistä uudisraivaajista, Naisasialiitto Unionin
ensimmäinen puheenjohtaja ja ensimmäisen eduskunnan
kansanedustaja Lucina Hagman, piti naisasialiikettä ennen
kaikkea ihmisoikeusliikkeenä. Tälle pohjalle tasa-arvotyö rakentuu
edelleenkin.
Arvoisa puhemies! Tavoitteenamme on oltava yhteiskunta, jossa
naisilla ja miehillä on yhtäläiset edellytykset
kaikilla elämänalueilla. Tämä tavoite
on myös Vanhasen toisen hallituksen ohjelmassa. Tasa-arvo
onkin nähtävä laajasti jokaisen ihmisen
yksilöllisten elämänvalintojen mahdollistamisena
siten, että sukupuolesta ei ole haittaa eikä hyötyä.
Tasa-arvon edistäminen vapauttaa niin miehiä kuin
naisia sukupuoleen liittyvien stereotypioiden rasitteista. Sukupuoliroolien
murtaminen parantaa myös seksuaalivähemmistöjen
ihmisoikeuksien toteutumista, kun hyväksymme jokaisen ihmisen
erilaisuuden ja ainutlaatuisuuden omanlaisenaan yksilönä.
Viime vuosikymmeninä tasa-arvokeskustelussa on tunnistettu
myös miesten erityisiä ongelmia. Miehen tehtävä perinteisessä sukupuolten välisessä
roolijaossa
on ollut työ- ja suorituskeskeinen. Tämä yksioikoinen
miehen malli ei anna tilaa epäonnistumiselle. Työttömyys
tai avioero aiheuttaa miehille tilastollisesti naisia useammin vakavia
ongelmia, kuten alkoholismia, asunnottomuutta tai syrjäytymistä.
Samalla kun meidän on tehtävä kaikkemme naisten
tasa-arvon toteuttamiseksi työelämässä, on
vahvistettava miesten asemaa perheessä. Ruotsalaisen tutkimuksen
mukaan perheen hyvinvointi on suurempaa niissä perheissä,
joissa isä on käyttänyt vanhempainvapaata.
Miehiä onkin kannustettava eri tavoin perhevapaiden käyttöön.
Toivottavasti isät perhevapaalle -kampanjan myötä yhä useampi
isä käyttää tätä mahdollisuutta
hyväkseen. Miesten perhevapaiden käyttö on
selvästi korkeinta maissa, joissa molemmille vanhemmille
on varattu erilliset perhevapaakiintiönsä. Vihreät
ovatkin ehdottaneet isyysvapaan pidentämistä kahdella
kuukaudella.
Perhetasa-arvon toteutumiseksi tarvitaan myös työelämän
arvojen muutosta. Monet modernit isät ja äidit
kokevat riittämättömyyden tunnetta pyrkiessään
täyttämään tehtävänsä niin
perheessä kuin työelämässä. Työelämän
tahdin on joustettava ja mahdollistettava työntekijän
tarpeisiin räätälöityjä työaikaratkaisuja,
jotta vanhemmille jää aikaa myös lapsilleen.
Edistyksellinen työnantaja ymmärtää työntekijän
hyvinvoinnin olevan eduksi myös työn tuottavuudelle.
Arvoisa puhemies! Ihanneyhteiskunnassa sukupuoleen ei tarvitse
kiinnittää huomiota, mutta sukupuolittuneet rakenteet
on ensin tehtävä näkyviksi, jotta niitä voidaan
muuttaa. Siksi sukupuolinäkökulma on valtavirtaistettava
osaksi kaikkea päätöksentekoa.
Tasa-arvo ei nimittäin toteudu automaattisesti. Esimerkiksi
miesten ja naisten väliset palkkaerot ovat viime vuosina
vain kasvaneet. Palkkatasa-arvon eteen on nyt tehtävä määrätietoisesti töitä.
Hallitus onkin ohjelmassaan sitoutunut omalta osaltaan naisvaltaisten
alojen korottamiseen palkkakuopasta. Nyt on työmarkkinajärjestöjen
tilaisuus osoittaa solidaarisuuttaan tasa-arvon edistämiseksi.
Työelämän tasa-arvoa on edistettävä myös
korjaamalla vihdoin naisia syrjivä perhevapaiden kustannusten
jako, poistamalla tarpeettomia pätkätöitä ja
toteuttamalla samapalkkaisuusohjelmaa. Myös perusturvan
vahvistaminen ja yksinhuoltajien taloudellisen aseman parantaminen
auttaa vähävaraisia naisia selviämään
arkielämän haasteista.
Ärade talman! Arbetet för jämlikhet
begränsas inte endast till familjen och arbetslivet. Kvinnor
och män har olika behov när det gäller
till exempel social- och hälsovård och kvinnor
använder betydligt mera kollektivtrafik än män.
I integrationsarbetet bör man ta hänsyn till det
speciella behov som invandrarkvinnor har. För att könsperspektivet
ska tas i beaktande i allt beslutsfattande, så krävs
det att medvetenheten om jämlikhet ökas inom hela
förvaltningen.
Myös lasten kasvatuksessa ja koulutuksessa on varmistettava
kunkin lapsen yksilöllisyyden toteutuminen riippumatta
sukupuolesta. Jos sukupuoliroolit ovat kouluissa ylikorostuneet,
vaikeuttaa se tasa-arvon toteutumista tulevaisuuden työelämässä ja
perheissä.
Arvoisa puhemies! Tasa-arvotyö tarvitsee yhä edelläkävijöitä,
jotka uskaltavat haastaa yhteiskuntaa uudistumaan. Naisjärjestöillä on
yhä tehtävää yhteiskunnan epätasa-arvoisten
rakenteiden paljastamisessa ja muuttamisessa. Vaikka monia ongelmia
on korjattu, on maailman muuttuessa tullut eteen myös uusia
haasteita. Eduskuntalaitoksen 100-vuotisen historian aikana toteutuneet
merkittävät saavutukset eivät saa johtaa
silmien ummistamiseen uusilta epäoikeudenmukaisuuksilta.
Vihreät kannattavat lämpimästi hallituksen esitystä naisjärjestöjen
rahoituksen vakinaistamisesta. Samalla on kuitenkin todettava, että naisjärjestöjen
toimintakenttä ja tehtävät ovat viime
vuosikymmeninä laajentuneet. Siksi rahoituksen vakinaistamisen
lisäksi myös naisjärjestöjen
toiminnan resursseja on vahvistettava hallitusohjelman ja työ-
ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön mukaisesti.
Ulla-Maj Wideroos /r(ryhmäpuheenvuoro):
Värderade herr talman! Då vi talar om historia minns
vi ofta bara de banbrytande skedena — de stora ögonblicken. Ändå är
det så, att historien går framåt med
små steg, ibland så små att vi inte märker
dem förrän långt senare.
Kun tänään juhlimme 100-vuotiasta
tasa-arvoa, haluamme mieluusti nostaa esiin suuret murrosvaiheet,
mutta meidän ei pidä unohtaa pieniä askelia.
Taistelu tasa-arvon puolesta on pikemminkin useista pienistä osista
koostuva pitkä tilkkutäkki. Osat muodostavat tänä päivänä sen kokonaisuuden,
josta monet naiset maailmassa kadehtivat Suomea.
Emme kuitenkaan pääse mihinkään
siitä, että meillä on vielä pitkä matka
päämäärään — täydelliseen
tasa-arvoon. Edelleen naisten palkkaeuro on vain 80 senttiä.
Edelleen naisten MM-jääkiekko saa vähemmän
lähetysaikaa kuin miesten. Edelleen miehet ovat lääketieteellisessä tutkimuksessa
suuremman huomion kohteina. Edelleen naisten vastuulla on suurin
osa taloustöistä kotona.
Trots att vi samhällspolitiker vill förändra
hela samhället på en gång, måste
vi också lära oss att attityderna får
vi med oss hemifrån. Det är därför som
vi måste satsa på att förbättra
jämlikheten i hemmen. Vi måste nå jämställdhet
vid matbordet hemma innan vi kan nå jämställdhet
vid kaffebordet på jobbet. Och vi måste nå jämställdhet vid
kaffebordet på jobbet innan vi kan nå jämställdhet
kring styrelsebordet i ledningsgruppen.
Det är därför den moderna familjepolitiken är så viktig.
Jag vill berömma den aktuella tv-kampanjen om pappaledigheten.
Den har öppnat många mammors och pappors ögon
då man svart på vitt kunnat läsa att
familjens inkomster ökar ifall pappan blir hemma med barnet
i stället för mamman. Jämställdhet är
en lönande affär både under innevarande
beskattningsår och under kommande generationer.
Vaikka monia parannuksia onkin tapahtunut viime vuosina, ruotsalainen
eduskuntaryhmä asettaa kuitenkin uusia tavoitteita. Haluamme isyyskuukaudesta
erillisen ja helposti käytettävän isyysloman,
jonka kaikki isät pystyvät hyödyntämään.
Haluamme pidentää vanhempainrahakautta 9 kuukaudesta
12 kuukauteen siten, että kaikki vanhemmat voivat olla
kotona lapsensa kanssa siihen saakka, kunnes lapsi on täyttänyt vuoden.
Haluamme, että vanhemmat, tavallisesti isät, jotka
asuvat eri taloudessa, saavat oikeuden jäädä kotiin
hoitamaan sairasta lasta. Haluamme taata tasa-arvon perhekiistojen
yhteydessä ottamalla käyttöön
enimmäisajan ero- ja viranomaisprosesseille. Haluamme lisäksi
perustaa perheväkivallan torjuntakeskuksen Norjan mallin
mukaan. Toivomuslistamme uudistuksista onkin pitkä.
Herr talman! Syftet med regeringens proposition är
att stärka de samhällskrafter som arbetar för ökad
jämställdhet mellan könen. Såsom
utskottet noterar drar även männen i de flesta
fall direkt och personlig nytta av detta arbete. Det är ett
bra exempel på att jämställdhet inte
handlar om att ta av männen och ge åt kvinnorna.
Det är fråga om att gynna båda könen.
Jämställdhet är alltså en lönande
affär.
Och som jag redan sade i inledningen, så tar historien
små steg framåt. Själv tror jag att de många
små stegen är minst lika viktiga som de stora.
Tiden får utvisa om detta lagförslag blev ett
stort eller ett litet steg. Men jämställdheten
tar i alla fall ett steg
framåt och det är det viktigaste.
Bjarne Kallis /kd(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies, värderade herr talman! Eduskunnan
100-vuotisjuhlatoimikunnan aloitteesta tehty esitys varata vuosittain
talousarvioon määräraha Naisjärjestöjen
Keskusliiton ja Nytkiksen toimintaan on tunnustus näiden
järjestöjen toiminnalle. Samalla se on viesti
eduskunnan yksimielisestä tahdosta edistää sukupuolten tasa-arvoa.
Näiden ja monien muiden naisjärjestöjen
päätehtävä on tehdä itsensä tarpeettomiksi.
Vuosi vuodelta naisjärjestöt ovat päässeet
lähemmäksi tavoitettaan. Suomalaisen naisen asema
on parantunut paljon sadassa vuodessa, mutta paljon on vielä tehtävää.
Naisjärjestöjen Keskusliiton juhlavuoden kunniaksi
teettämään viivoittimeen on kirjattu koululaisten
ja tasa-arvon kannalta tärkeitä vuosilukuja. Siihen
on luonnollisesti merkitty naisten ja miesten yhtäläinen äänioikeus,
jota nyt juhlimme. Huomiota herättävät
vuosien 1930 ja 1963 kohdalle tehdyt merkinnät.
Vuonna 1930 naimisissa olevat naiset vapautuivat miehensä holhouksesta.
Vuoden 1963 kohdalle on tehty merkintä "naisille ja miehille sama
palkka". Jos tämä merkintä olisi täyttä todellisuutta,
voitaisiin lopettaa puheet siitä, että naisen
euro on 80 senttiä. Valitettavasti kuitenkin kiistaton
tosiasia on, että kansalaisten hyvinvoinnin kannalta monet
tärkeät palvelualat ovat naisvaltaisia matalapalkka-aloja.
Nyt käsiteltävän lain lähetekeskustelussa
puhuttiin lähinnä hoitoalan ja muiden koulutettujen naisalojen
palkkojen korottamisen tarpeesta. Vettä myllyyn antoi EU-komission
rahoittama Palkkalaskuri-projekti, joka osoitti, että meillä sairaanhoitajien
palkat ovat EU:n surkeimpia. Suomalaisen hoitajan suhteellinen ostovoima
on vain runsaat puolet puolalaisen ja alle puolet brittiläisen
hoitajan ostovoimasta. Tämä ei ole kunniaksi Suomelle.
Värderade herr talman! Regeringens förslag att årligen
i statsbudgeten anslå anslag för Kvinnoorganisationernas
Centralförbund och Nytkis förstärker
dessa organisationers ekonomi och därmed också deras
möjligheter att arbeta för uppnåendet
av jämlikhet mellan könen. På sikt gynnar
detta också den enskilda kvinnan.
Tidigare nämnda fakta gällande lönenivån inom
kvinnodominerade yrken är ett uttryck för att
jämlikhet mellan könen inte uppnåtts.
Då Finlands riksdagspartier förefaller helt eniga
om att denna olägenhet med det snaraste bör avskaffas vore
det riktigt att riksdagens enhälliga ståndpunkt
också skulle förverkligas då förhandlingarna
om nya kollektivavtal för branschen uppgörs. Detta
skulle också innebära att en ny milstolpe i arbetet
för jämlikhet mellan könen kunde inskrivas
i kommande historik.
Arvoisa puhemies! Sukupuolten tasa-arvon puutteet eivät
koske vain työelämää. Edelleen
liian usein pääasiallinen vastuu perheen arjen
pyörittämisestä kuuluu naiselle. Huolimatta
hyvistä tavoitteista on työn ja perheen yhteensovittaminen
edelleen vaikeaa. Yhteiskunnan tulee mahdollistaa monipuoliset ja
joustavat työelämä- ja hoivaratkaisut,
joiden kautta myös lasten ja nuorten tarpeet tulisivat
entistä paremmin huomioiduksi perheiden arjessa.
Vuoden 1907 valtiopäiville valittiin 19 naiskansanedustajaa.
Heidän määränsä on
tasaisesti noussut. Uskon, että naiskansanedustajat ovat merkittävällä tavalla
tuoneet poliittiseen päätöksentekoon
kipeästi kaivattua arjen tuntemusta. Perhepolitiikan sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon kysymysten painoarvon nouseminen on epäilemättä tämän
työn tulosta.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan näin juhlapäivänä muistuttaa
meitä miehiä siitä, että tasa-arvon
korostaminen ei saa merkitä sitä, että perinteiset
kauniit käytöstavat naisia kohtaan joutaisivat
unohtua. Päinvastoin niiden toivoisi kokevan renessanssin.
Kohteliaat käytöstavat eivät maksa mitään,
eivätkä ne vähennä miesten ja naisten
välistä tasa-arvoa.
Raimo Vistbacka /ps(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kunnioitetut sotiemme veteraanit! Hyvä juhlaväki!
Kuten tunnettua, sata vuotta sitten valitut maailman ensimmäiset
naiskansanedustajat olivat suomalaisia. Voimme olla ylpeitä tästä tosiasiasta.
Eduskuntaan valittiin tuolloin yhteensä 19 naista, mikä oli
9,5 prosenttia kansanedustajien kokonaismäärästä.
Ensimmäinen naisministeri, Miina Sillanpää,
valittiin vuonna 1926 — siitäkin on kulunut jo
yli kahdeksan vuosikymmentä.
Kuluvana poliittisten oikeuksiemme juhlavuonna Suomen kansa
valitsi eduskuntaan 84 naista, mikä on 42 prosenttia kokonaismäärästä. Sen
lisäksi, että tasavaltamme presidentti on nainen,
saimme nyt myös hallituksen, jossa on ensi kertaa enemmistö naisministereitä.
Näin ollen voimme katsoa sukupuolten välisen tasa-arvon toteutuneen,
ainakin mitä tulee maamme valtiolliseen elämään.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että nostamme pyöreiden
vuosien yhteydessä historiaa esille, mutta meidän
on uskallettava myös katsoa tulevaisuuteen. Mikä on
kansanvaltamme tila 10 tai 50 vuoden, puhumattakaan seuraavan 100
vuoden, kuluttua? Esimerkiksi vaalien äänestysaktiivisuuden
jatkuva lasku on huolestuttava ilmiö. Näyttää siltä,
etteivät etenkään nuoret miehet usko äänensä voimaan,
kuten tekee veteraanisukupolvi, joka on joutunut taistelemaan tämän oikeuden
puolesta. Äänestysikärajan laskemisesta
on tuskin apua. Auttaisiko asiaa Internetin kautta tapahtuva äänestys
tai järkevät uudistukset vaalipiirijakoon?
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä kannattaa vaalipiirijakouudistusta,
jos se yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti edistää sitä,
että jokaisella vaaleissa annetulla äänellä on
suhteellisesti katsottuna samanlainen painoarvo. Äskettäin
käydyt vaalit osoittivat jälleen sen tosiasian, että tietyissä vaalipiireissä tapahtuneen
äänestäjien
vähenemisen jälkeen on äänikynnys
noussut suhteettomalle tasolle.
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten pidetyssä juhlaistunnossa
perussuomalaisten eduskuntaryhmä kannatti eduskunnan yhteyteen
perustettavaa riippumatonta tutkimuslaitosta. Esitimme silloin toivomuksen,
että tehty päätös osoittautuisi
kansanvallan kannalta myönteiseksi. Vuosi on liian lyhyt
aika asian arvioimiseksi, mutta toivomme toki samaa edelleen. Tässä yhteydessä haluaisimme
evästää tutkimuslaitosta sen verran,
että toivoisimme sen voivan ennakkoluulottomalla tavalla
paneutua myös Euroopan unionin suomalaista kansanvaltaa
rajoittaviin piirteisiin.
Arvoisa herra puhemies! Nyt toisessa käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen perusteella hyväksymme
pian lain eräiden naisjärjestöjen valtionavusta.
Aloite esitykseen on lähtenyt eduskunnan 100-vuotisjuhlatoimikunnasta,
jonka työhön on osallistunut myös perussuomalaisten
eduskuntaryhmän edustaja.
On kuitenkin todettava, että ongelmat ovat ongelmia
sukupuolesta riippumatta. Tämä käy mielestämme
hyvin ilmi käsittelyssä olevaa asiaa koskevasta
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnöstä.
Sukupuolten välisen tasa-arvon edistämistä ei
pidä ajatella kilpailuna, vaan on pidettävä mielessä kokonaisuus,
molempien sukupuolien yhteinen etu. Juhlahumusta huolimatta emme
saa unohtaa esimerkiksi miesten varsin yleistä ja ongelmallista
syrjäytyneisyyttä. Liian usein saamme lukea lööpeistä epätoivoisen miehen
viimeisistä teoista. Mitä me voimme tehdä sellaisten
kauhukuvien toistumisen ehkäisemiseksi?
Arvoisa puhemies! Toivottavasti nyt lain tasolle nostettava
naisjärjestöjen valtionapu tuo naisten aseman
parantamisen ohella välittömiä ja välillisiä myönteisiä vaikutuksia
myös miesten, lasten ja kokonaisten perheiden elämään.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten eduskuntaryhmä kannattaa
käsittelyssä olevan hallituksen esityksen hyväksymistä.
Keskustelu päättyi.