2) Hallituksen esitys laiksi Euroopan yhteisön maidon
ja maitotuotteiden kiintiöjärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta
jatkuu:
Toimi Kankaanniemi /kd:
(Ed. Gustafsson: Ed. Kankaanniemi on aina paikalla. Hyvä mies!) — Herra
puhemies! Ed. Gustafssonin kanssa olemme täällä 21
vuotta olleet ja aika hyvin paikalla, edelleen.
Herra puhemies! Todella käsittelyssä on EY:n maidon
ja maitotuotteiden kiintiöjärjestelmäasia,
ja lähtökohdaksi on valitettavasti sanottava, että Suomen
hallitus on nukkunut ja antautunut, kun siellä Brysselissä on
päästy tekemään jo käytännössä päätös,
että maitokiintiöjärjestelmä lakkautetaan
seitsemän vuoden kuluttua eli 1. päivästä huhtikuuta
2015 lähtien. Tämä on äärimmäisen
raskas isku suomalaiselle maaseudulle, maataloudelle. Tiedämme,
että tällä hetkellä maitotaloudessa
menee aika hyvin. Hinta on noussut, koska tuotanto Etelä-Suomesta
on suunnilleen romahtanut ja kysyntä on kasvanut ja tuotteiden
vientiäkin varmaan tapahtuu. Mutta tulevaisuus maatalouden
osalta näyttää tämän asian
tiimoilta valitettavan harmaalta ja, voisi varmaan perustellusti
sanoa, aika synkältä. Siis vuonna 2015 maitokiintiöjärjestelmä loppuu, koska
hallitus ja nyt myös eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta
on antautunut tässä asiassa ja eduskuntakin tietysti
antautuu, ottaa sen vastaan, mitä Brysselistä tarjotaan,
ja sieltä tarjotaan kylmää kättä suomalaiselle
maataloudelle jälleen kerran ja koko maaseudulle.
Herra puhemies! Samaan ajankohtaan suurin piirtein, tuonne viiden,
kuuden, seitsemän vuoden päähän,
mikä on suhteellisen lyhyt aika, osuu monia muitakin maataloutta
koskevia vakavia uudistuksia ja muutoksia, kehityksen vaiheita. Tämän
maitokiintiöjärjestelmän romutuksen lisäksi
maatalouden terveystarkastus on käynnissä, ja
sen tulokset iskevät tuossa vaiheessa suurin piirtein ehkä kaikkein
pahimmillaan, ja kun Suomi on siellä tällaisena
pohjoisena kylmän vyöhykkeen maana yksin yrittämässä puolustaa etujaan,
niin tiedämme, että tällaiset terveystarkastukset
ja muut toimenpiteet kohtelevat Suomen maataloutta aina huonosti,
niin kuin tosiaan tämän maitokiintiöjärjestelmän
purkaminenkin. Vielä ovat Malta ja Puola kuulemma olleet
ajattelemassa, että sitä voitaisiin jatkaa, mutta
kaikki muut ovat vastaan ja pyrkivät nopeuttamaan siitä,
mikä on nyt tämä mainittu päivämäärä.
Eli tuo terveystarkastus, joka on alkamassa tai käynnissä,
tuo vakavia haasteita suomalaiselle maataloudelle.
Vuosien 2012 ja 2013 vaiheilla ollaan jälleen siinä tilanteessa,
että Suomen EU-liittymissopimuksen 141 artiklan mukaiset
jatkoneuvottelut ovat ratkaisuvaiheessa tai ratkaistuina, koska
viime syksynä 141-neuvottelut päätyivät
siihen, että saatiin taas muutama vuosi jatkoaikaa, mutta
alenevalla käyrällä, eli 141-tuki on
komission tulkinnan mukaan — tämä komission
tulkinta voitti tuolla Suomen kannan — aleneva, tilapäinen
tuki, ja tuossa viiden vuoden kuluttua se jälleen alenee,
jos ei poistu jo kokonaan. Suuri vaara on, että se poistuu
kokonaan, ja se on Etelä-Suomen maataloudelle raskas isku,
mutta ei vain Etelä-Suomen, koska meillä on kansallinen
sisäinen päätös, että 141
ja pohjoisen Suomen 142, joka on pysyvä tuki, pidetään
suhteiltaan samalla tasolla, eli kun 141-tuki alenee 2013 vaiheilla, niin
samanaikaisesti 142:ta eli tuota Maito-Suomen pysyvää tukea
leikataan myös. Tällainen on meillä päätös
jo sieltä 13 vuoden takaa, että näitä pidetään
suhteessa samalla tasolla, jotta ei tätä suurta
rajaongelmaa maan sisälle tulisi. Tämä merkitsee
sitä, että koko Suomen maatalous on jälleen
saamassa vakavan iskun viiden vuoden kuluttua eli samoihin aikoihin,
kun tuo maitokiintiö ja terveystarkastuksen vaikutukset
pahimmoilleen iskevät.
Vuonna 2013 Baltian maat ja muut siinä suuressa EU:n
laajenemisessa mukaan tulleet maat saavat täyden maatalouden
tukioikeuden, eli ne lähtivät siitä 35
prosentin tukitasosta liittymisvaiheessa, ja sitä on nostettu
sitten vuosittain muutamalla prosenttiyksiköllä,
5 tai 10 prosenttiyksiköllä, ja 2013 Baltian maat,
Puola ym. saavat täydet maataloustuet. Se merkitsee sitä,
että ne saavat tehomaataloutensa silloin todella iskevään
kuntoon ja etelästä tulee Suomeen maito- ja moni
muu tuotanto, kun rajaesteitä ei ole ja kilpailuolosuhteet
ovat paljon paremmat etelämpänä kasvukauden
ja muiden olosuhteiden vuoksi ja tuet ovat samat kuin meillä.
Eli juuri samaan aikaan, viiden, kuuden, seitsemän vuoden
päähän katsottuna, tämä ongelma
tulee meille syliin.
Edelleen, meillä käydään
Wto-neuvotteluja, jotka myös näkyvät
maataloudessa varmaan aika lailla, ainakin kysymysmerkkinä,
ja todennäköisesti niin käy, että niissäkin
Suomi on vain häviäjä. Toivottavasti
edes kehitysmaat sitten hyötyvät.
Eli näitä tekijöitä on tässä näin
lueteltuna viisi kappaletta. Kun sitten vielä talouden
kehitys yleensä ja monet tarpeet vaativat varoja huomattavasti,
niin suuri vaara on, että meidän kansallisesta
budjetistammekaan ei löydy enää sitten maataloudenkaan
tukeen ja maaseudun tukemiseen ja siellä elämän
ylläpitämiseen, tasa-arvoiseen kohteluun, sellaisia
varoja kuin nyt on ehkä viime aikoina ollut. Toki esimerkiksi
Makera on tällä hetkellä täydessä ahdingossa,
niin että sinne pitäisi hallituksen ripeästi
saada lisää varoja, jotta saataisiin sumat purettua,
mutta ei näy rahoja, eivätkä kehyksetkään
niitä juurikaan lupaile.
Herra puhemies! Tämä on meidän maataloutemme
seitsemän vuoden näkymä. Se on valitettavasti
aika ikävä, ja vaikka viljelijät tällä hetkellä ovat
kohtuullisen tyytyväisiä, kun tuotteiden hinnat
ovat maailmanmarkkinahintojen nousun ja kysynnän kasvun
ansiosta nousseet, niin kuitenkin tuotanto-olosuhteet ja suomalainen
kilpailuasetelma ja sitten nämä EU-politiikan
muutokset aiheuttavat todella synkkiä pilviä suomalaisen
ei vain maatalouden vaan koko maaseudun ylle. Tähän
pitäisi hallituksen nyt voimakkaasti paneutua ja tuoda
selonteko tai tiedonanto eduskunnalle siitä, minkälaista
maatalouspolitiikkaa jatkossa harjoitetaan, ettei kävisi
niin kuin kävi 141-neuvotteluissa ja nyt tässä maitokiintiöasiassa
Brysselissä, että sieltä tullaan niin
sanottu torjuntavoitto mukana kotimaahan ja todetaan, ettemme
mitään mahda, ja näin sitten annetaan
periksi. Tässä tilanteessa nyt olemme.
Herra puhemies! Ed. Rajamäki teki täällä aikaisemmassa
keskustelussa lausumaehdotuksen, ponsiehdotuksen, vastalauseeseensa
viitaten. Se ponsi on kuitenkin sellainen, että sen sisällön merkitys
on vähintäänkin epävarma, saattaa
olla jopa maatalouden kannalta tuhoisa. Siksi on tietysti ikävää,
että joudutaan äänestämään
joko hallituksen linjaa tukevan valiokunnan mietinnön tai
sitten kelvottoman ponnen välillä, koska molemmat
linjat ovat sellaisia, etteivät ansaitse tukea eikä niitten
puolesta ole sen takia mukava äänestää,
mutta on tässä nyt yön yli aikaa miettiä,
miten tehdä. Mutta maatalouden osalta olen kyllä valitettavasti
huolissani enkä myönnä, että olisin
vain mustien pilvien maalaaja. Esitin nuo faktat, ja ne on kyllä ikävä todeta
näin maaseudun ihmisenä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Kotimaisen maatalouden säilymisen
merkitys on todella iso monellakin tapaa. Ensinnäkin kyse
on suuresta määrästä työpaikkoja
tiloilla ja myös elintarviketeollisuudessa. Ihan vastikään
olimme vasemmistoliiton suuren valiokunnan jäsenten ryhmänä Elintarviketyöläisten
Liitossa,
jossa kävimme läpi tilanteen suomalaisessa elintarviketuotannossa,
ja saimme sieltä monia tärkeitä evästyksiä myöskin
työtämme varten tänne eduskuntaan — eräs
niistä oli muuten se, että elintarviketuotteiden
merkintöjen pitäisi olla nykyistä paljon
selvempiä, jotta kuluttajat oikeasti tietäisivät
valitessaan niitä tuotteita, mistä tuote on tullut
ja mitä se pitää sisällään.
Kotimaisen maatalouden säilyttämisessä on kyse
myöskin omavaraisuudesta perusasiassa eli ruuassa ja siten
myös turvallisuudesta. Toisen apuun ei elintarvikehuollossa
ainakaan kokonaan auta kerta kaikkiaan jäädä.
Se on niitä perimmäisiä asioita, tämä elintarvikehuolto,
ja silloin kansallisesti on huolehdittava siitä, että kaikissa
tilanteissa kansa pystytään ruokkimaan.
Kyse on myöskin ekologiasta. Lähellä tuotettu
ruoka saadaan ruokapöytään vähemmillä kuljetuksilla
ja siten vähemmillä päästöillä.
Euroopan unionin politiikassa on positiivista tämä ilmastonmuutoksen
torjunnan vahva esilleottaminen, mutta erittäin epäjohdonmukainen
EU monissa asioissa sitten kuitenkin käytännön
politiikassaan on. Niinpä se on sitä myöskin
tässä elintarviketuotannon rakentamisessa. EU:n
selvänä ideanahan on se maatalouden osalta, että elintarviketuotantoa
keskitetään keskiseen Eurooppaan niin sanotusti
parhaille viljelyalueille ja suurtuotannon puitteisiin ja sieltä sitten
kuljetetaan muualle Eurooppaan ruokatuotteita, jolloin näitä kuljetuksia
tulee paljon enemmän kuin mitä niitä lähiruuan
osalta tulee. Eli EU:n politiikka on yhtäällä edistyksellistä,
tässä puheen tasolla, mutta käytännössä sitten
monet tämmöiset toisenlaiset pyrkimykset kumoavat
näitä ilmastonmuutokseen liittyviä EU:n
näkemyksiä.
On todellakin niin, että EU:ssa keskitetään
nyt selvästikin maataloustuotantoa. Sokeripäätös
oli tästä eräs esimerkki. Siinähän
on selvänä ideana luoda sinne keskiseen Eurooppaan
hyvin vahva sokerialue, suurtuotannon alue, mikä sitten
edellyttää sitä, että täällä muualla
ajetaan sokerituotantoa alas. Suomessa se sentään
vielä jatkuu, mutta rima vaappuu jo pahasti. Jo 141-päätöksessä oli
tämmöisiä samanlaisia piirteitä.
Kyllä siinä sianlihan tuotantoa ollaan nyt keskittämässä sinne,
mistä nykyinen maatalouskomissaari on lähtöisin,
eli halutaan markkinoita ottaa Suomelta ja siirtää niitä suurtuotannon
alueille.
Tässä on isot uhkat ja isot haasteet nyt olemassa,
ja silloin pitää tietenkin miettiä, miten
tässä maatalousasiassa tässä maassa
toimitaan. Ensimmäinen tärkeä lähtökohta
minusta on se, että pystytään
Suomessa olemaan yhtä mieltä siitä, että suomalainen
elintarviketuotanto säilytetään, mikä edellyttää suomalaisen
maatalouden säilyttämistä, ja ollaan
valmiita siihen myös kotimaista tukea osoittamaan riittävästi.
Mutta miten sitten toimia Euroopan unionissa, jossa isoja linjoja
kuitenkin vedetään, mikä on siis tällä tavoin
realiteetti? Minusta tarvitaan tomerampi ote kuin mitä suomalaisella
taholla on Euroopan unionin suuntaan ollut. Kyllä siinä on ollut
sitä alistumisen valmiutta ihan liikaa. Mukavahan se on
saada olkapäälle taputuksia kiltteydestä,
ja kivahan se on siellä ryhmäkuvassa varmaan hymyillä,
mutta tuloksia sellainen toimintalinja ei ainakaan kaikin ajoin
ole merkinnyt. Eli kyllä pitää se nyrkkikin
lyödä pöytään silloin, kun
siihen on tarve, ja maitokiintiöitten osalta tämä tarve
on ilmiselvä. Siinä on hakusella raju maitotuotannon
keskittäminen keskiseen Eurooppaan, ja jos siihen päädytään,
niin 10—15 vuoden kuluttua ainakin juustot tuodaan meille sitten
muualta, ja se on raju isku suomalaiselle maitotaloudelle ja myöskin
elintarviketuotannolle. Erityisen kova kysymys maitokiintiöt
on pohjoisessa. Kyllä täällä eteläisemmässä Suomessa ehkä vielä selvitään
jotenkuten, jos kiintiöt poistetaan, mutta kyllä se
meille tulee siellä kovana kysymyksenä eteen.
Eli kyllä tässä nyt patistetaan hallitusta
ja myöskin eduskuntaa olemaan tomerampana kuin tähän
saakka sinne EU:n suuntaan. Ei se oikeata linjaa minusta ole, että todetaan,
että me pidämme maitokiintiöistä kiinni mutta
kyllä me samalla valmistaudumme siihen, että häviämme.
Sillä tavoin häviää varmasti.
Timo Korhonen /kesk:
Arvostettu puhemies! Ed. Tennilän puheenvuoroon on
monelta osin hyvä yhtyä, ennen kaikkea siltä osin,
että maatalouden säilyminen Suomelle on erittäin
tärkeä asia. Puheenvuoro oli myös sillä tavalla
hyvä, että siinä myös haettiin
hiukan keinoja siihen, millä tavalla suomalainen maatalous
säilyisi.
Ed. Kankaanniemen maatalouspoliittinen puheenvuoro oli erinomaisen
mielenkiintoinen. Puheenvuoro toi erittäin hyvin esille
kaikki ne uhkakuvat, mitä suomalaisella maataloudella ja
viljelijöillä kaiken kaikkiaan on. Puheenvuoroon olisi
toki odottanut myös sitten ratkaisuja, millä keinoilla
näitä uhkakuvia pystytään estämään.
Tämä käsiteltävissä oleva
maitokiintiöasia: Olen täysin samaa mieltä siitä,
että kiintiöjärjestelmän säilyminen
olisi Suomelle erittäin tärkeä asia,
suomalaiselle maataloudelle erittäin tärkeä asia.
Ongelma vain on tällä hetkellä se ja
realismi on se, että vain kaksi muuta jäsenmaata
Suomen kanssa on samaa mieltä kiintiöjärjestelmän jatkumisesta.
Eli kaikesta huolimatta suurta viisautta on tällä hetkellä myös
sitten miettiä, että jos näin käy,
mitkä ovat ne keinot, joilla säilytetään
suomalaisen maidontuotannon kannattavuus ja estetään
myös sitten nämä uhkakuvat tuotannon
keskittymisestä myös maan, Suomen, sisällä.
Mitä keinoja meidän nyt sitten pitää hakea? Aivan
varmasti niitä keinoja on muun muassa se, että meidän
nyt pitää sitten pyrkiä luopumaan kiintiöistä hyvin
harkitusti, rauhallisesti. Mahdolliset lisäkiintiöt
pitää myöntää tiloille
vähitellen, ja mahdolliset tulevat tuotannon menetykset tai
kannattavuuden menetykset pitää kompensoida tiloille
suoralla tuotantoon sidotulla tulotuella. Sen lisäksi meidän
pitää panostaa investointijärjestelmiin
eli meidän pitää huolehtia siitä,
että Makera toimii maatilojen investointien osalta. Sitten
meidän tietysti pitää huolehtia siitä,
että tavallaan käyttämättömät
maitokiintiöt myönnetään nyt
mahdollisimman nopeasti aktiiviviljelijöille.
Ulla-Maj Wideroos /r:
Herr talman, arvoisa puhemies! Det är klart att mjölkkvotssystemet är väldigt
viktigt för Finland. Det är nämligen
så att i inget annat EU-land har mjölkproduktionen
ens tillnärmelsevis så stor andel av jordbruksproduktionen,
till och med över 40 procent av intäkterna, som
i vårt land. Därför tar också regeringen, liksom
riksdagens jord- och skogsbruksutskott, EU-kommissionens avsikt
att avsluta kvotsystemet på fullaste allvar. Men Finlands
ståndpunkt är klar och entydig, vi vill bibehålla
kvotsystemet och det är också den åsikt
Finland framför i Bryssel.
Arvoisa puhemies! Nyt on kuitenkin niin, aivan niin kuin täälläkin
todettiin, että maitokiintiöjärjestelmän
tulevaisuus on kysymys, joka kuuluu komission aloiteoikeuteen. Ja
komissio on yksiselitteisesti todennut, että järjestelmälle
ei tulla esittämään jatkoa vuoden 2015
jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä,
että jotta kiintiöjärjestelmä voisi
jatkua, ei vaadita ainoastaan jäsenmaiden enemmistön
tukea eikä edes määräenemmistö riitä,
vaan vaaditaan, että kaikki jäsenmaat ovat yksimielisiä kiintiöjärjestelmän
jatkamisesta.
Tietojeni mukaan Suomen lisäksi ainoastaan muutama
jäsenmaa, ilmeisesti kaksi, on selvästi ilmaissut
tukensa sille, että tukijärjestelmä jatkuisi
vuoden 2015 jälkeen. Tästä lähtökohdasta hallitus
on valinnut viisaan strategian, oikeastaan ainoan vastuullisen tavan
käsitellä tätä asiaa: ensi kädessä puolustaa
kiintiöjärjestelmän tulevaisuutta mutta
myös aktiivisesti tukea hyvitysmahdollisuuksia Suomen osalta,
jos se lakkautetaan. Siis täytyy olla suunnitelma b.
Vår minister Anttila tillsatte faktiskt redan senaste
höst en arbetsgrupp som har till uppgift att söka
just dessa alternativa strategier att bevara en stark mjölkproduktion
i Finland, trots att kvotsystemet upphör. I arbetsgruppen
finns representanter från såväl administration,
producentorganisationer, industri och forskning, och gruppen har
också gett en mellanrapport före årsskiftet och
kommer med en slutrapport ännu i vår.
Regeringen och jord- och skogsbruksministeriet är
faktiskt alltså mycket aktiva när det gäller den
finländska mjölkproduktionens framtid. Det nya
investeringsstödsystemet kommer obönhörligen
att innebära ökad smidighet för unga
producenter som står i beråd att investera i produktionen.
Det gäller alltså att söka lösningar.
Att bara motsätta sig och protestera är tyvärr
sällan fruktsamt.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Puheenvuorossani halusin nostaa esille nämä asiat,
jotka ovat nyt muutaman vuoden sisällä edessä meillä tämän
kokonaismaatalouden osalta. Havaitsin vain, että kukaan
ei niitä kumonnut. Ilmeisesti ei ole keinoja tai faktoja,
joilla ne voisi kumota. Mutta en todellakaan esittänyt
ratkaisuja näihin ongelmiin, jotka meillä on.
Toivon vain, että puheeni herättää esimerkiksi
keskustan eduskuntaryhmän ja keskustan eduskuntaryhmä sitten
vaatii toimia hallitukselta, jolla on virkamiehet, paras koneisto,
mitä maassa on, ratkaisujen esittämiseen, valmisteluun
ja sitä kautta esittämiseen, koska nyt tarvitaan
kyllä nopeita toimenpiteitä. Ei tässä voida
jahkailla niin kuin puuntuontiasiassa on jahkailtu ja monessa muussa.
Nämä kaatuvat päälle, ja tässä on
valtavan suuresta ongelmasta kysymys, jos ei ratkaisuja löydy.
Minä en valitettavasti ole ihan niin pätevä,
että voisin sanoa, miten ratkaistaan nämä ongelmat.
Jos niin pätevä olisin, niin taitaisin olla maa-
ja metsätalousministerinä; sitä kykyä minulla
ei ole, vaikka joskus aikaisemmin olen ministerin tehtävää hoitanut,
mutta se on jo mennyttä aikaa.
Mutta varsinkin nuorten viljelijöiden osalta, jotka
ovat nyt veloissaan ja katsovat tulevaisuuteen, meidän
pitää olla hyvin rehellisiä mutta myös
tavattoman määrätietoisia siinä,
että etsitään ratkaisuja näihin
ongelmiin, jotka meille ovat päälle lankeamassa.
Timo Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyenä kommenttina tähän
ed. Kankaanniemen puheenvuoroon, viittaukseen siitä, että nyt
nimenomaan keskustan pitää olla tässä aktiivinen,
totean, että niin pitääkin olla, mutta
ei suomalaisen maatalouden säilyminen ja suomalaisen elintarviketalouden säilyminen
ole vain keskustan, yhden puolueen, asia. Kyllä se on meidän
kaikkien täällä istuvien puolueitten,
kaikkien kansanedustajien, kaikkien suomalaisten asia.
Sitten tähän aivan tavattoman tärkeään
viittaukseen nuorten viljelijöitten tulevaisuudesta. Meidän
pitää olla totta kai rehellisiä, mutta
meidän pitää pystyä myös
valamaan uskoa heidän tulevaisuuteensa.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen äskeisen puhujan kanssa täysin
samaa mieltä siitä, että maatalous ei
ole mikään puoluekysymys. Sitäkin se varmaan
aina on, mutta niin kuin jo mainitsin puheenvuorossani, esimerkiksi
Elintarviketyöläisten Liitto alleviivasi nyt ihan
viimeksikin, niin kuin on tehnyt ennenkin, kuinka iso ja merkittävä työllistäjä elintarviketuotanto
kokonaisuudessaan tässä maassa on, ja sielläkin
on kyse työpaikoista.
Yhtä kaikki, lopulta, ruoka on hyvää meille kaikille,
ja sitä pitää kotimaasta saada kaikissa
tilanteissa. Ainakin pitää olla se kotimainen
vaihtoehto olemassa kaikissa tilanteissa.
Keskustelu päättyi.