Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Eilen illalla Yleisradion A-studio-ohjelma raportoi NH90-kuljetushelikoptereihin liittyvästä selvityksestä. Raportti kertoo Saksassa testatuista koptereista ja niiden ongelmista. Suomeen tilatut NH90:t ovat lähellä Saksan koptereita. Raportti paljastaa esimerkiksi koptereiden lattioiden olevan herkkiä paineelle, ja näin ne eivät sovi jalkaväkisotilaiden kuljetukseen. Perärampin kerrotaan olevan hutera purkuun ja täyttöön. Suojaustilanteessa suunnitellut tilat ovat ahtaita. Näin siis raportin mukaan. Raportti puuttuu myös maavaraan käytännössä. Kysynkin vastaavalta ministeriltä:
Onko Suomessa samoja kokemuksia NH90-kuljetushelikoptereista, ja mihin toimiin hallitus on tämän Saksan tilanteen pohjalta ryhtynyt?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Joskus faktojen selvittäminen pilaa jutun, tämmöinen sanonta on olemassa, ja nyt tässä tapauksessa varmaan olisi näin käynyt.
Meillä ei näitä ongelmia, mitä Saksassa on ilmennyt, ole ollut. Niitä on jossain määrin havaittu, mutta ne on pystytty korjaamaan teknisesti ja toiminnallisesti. Meillä on tällä hetkellä seitsemän konetta vastaanotettu. Meillä on tällä hetkellä täydellinen päivystysjärjestelmä luotu tämän vuoden alusta, ja sitä ei suinkaan olisi tehty, mikäli kopterit eivät olisi hyvässä formussa. Eli Saksan kokemuksia meillä ei ole, ja laivueen komentaja tänään edustajan vaalipiirin lehdessä vakuuttaa, että kone on erittäin hyvä.
Arvoisa puhemies! Kysyisin arvoisalta ministeriltä kuitenkin, kun tämän ohjelman mukaan kerrottiin, että Pohjoismaat jäävät sekä tämän korjauskeskustelun että toiminnan osalta ulkopuolelle:
Miten aiotte toimia, että Suomi saa kaiken mahdollisen tiedon tästä Saksan tilanteesta, ja toisaalta, miten varmistetaan se, että Suomessa käytössä olevat 90-kuljetushelikopterit toimivat varmasti kaikissa oloissa? Nythän meillä niitä käytetään pääasiassa erilaisiin palvelutehtäviin, ja kuitenkin, jos ajatellaan, niillä on käyttöä myös rankempaan käyttöön, esimerkiksi ihan näissä kriisinhallintatehtävissä, rauhanturvatehtävissä.
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustaja totesi, näitä koptereita käytetään jo virka-aputehtäviin ja niillä on jo pelastettu ihmishenkiä, mikä on ollut alkuperäinen tarkoituskin. Eli haluan vielä todeta, että Saksan ongelmat eivät ole Suomen ongelmia, eli meillä tällä hetkellä siis on seitsemän konetta, kaikkiaan koneita on tulossa meille 20. Koneen tilanneilla mailla on myöskin tämmöinen "users’ club" eli käyttäjien kerho, jossa tietoja vaihdetaan niin lentäjien kesken kuin huollon osalta. Olen aika luottavainen myöskin tämän jatkoprosessin osalta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kysymys on tällä kertaa loppuun käsitelty.