2) Hallituksen esitys laeiksi kemikaalilain sekä rikoslain
44 luvun 1 §:n ja 48 luvun 1 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella, kysymyksessä on ympäristövaliokunnan
ensimmäinen mietintö. Töitä nyt
ei ole kovin paljon valiokunnassa ollut, mutta asia on tietysti
tärkeä sinänsä kehykseltään.
Kysymys on Reach-lainsäädännöstä eli kemikaalilainsäädännöstä,
jonka pitäisi nimenomaan johtaa turvallisempaan elinympäristöön ja
vähentää kemikaalien haitallisia vaikutuksia ihmisten
terveyteen ja ympäristöön.
Tässä on kysymyksessä nyt varsin
paljolti tietysti tuollaisesta teknillisestä lainsäädännöstä. Osoitetaan
rangaistuksia Reach-asetukseen liittyvien säädösten
rikkomisessa, mutta samalla on tietysti syytä viitata siihen,
mikä tuli valiokunnassa esille, eli resurssit mittaavat
ne edellytykset, joilla Suomi tässä tapauksessa
erityisen tärkeänä valtiona tulee huolehtimaan
siitä, että Reach-asetuksen käytäntö toteutuu.
Meillä on tämä virasto sitten täällä pääkaupungissa,
jotenka vielä tässä suhteessa meillä on
erityinen vastuu.
Myös se tuli valiokunnassa esille, miten toiminnan
harjoittajien yhteys Reach-viranomaisiin toteutuu, mikä on
se pöytä tai deski, jonka kautta tapahtuu tämä yhteys
ja miten se on mahdollisimman tehokas puolin ja toisin niin, että toiminnan
harjoittajat, liike-elämä, teollisuus ja miksei
myös tutkimus ja toisaalta sitten valvonta kohtaavat toisensa
mahdollisimman tehokkaasti.
Puhemies! Vuosien ajan ympäristölainsäädäntöä on
kehitetty. Samalla kuitenkaan ei ole sen enempää alueellisten
ympäristökeskusten kuin myöskään
ministeriön tai Suomen ympäristökeskuksen,
jolla on myös oma osuutensa, toimintaedellytyksiä samalla
tavalla edistetty. Tässä on ollut selvää heikkoutta.
Se, mikä on vuosien ajan myös liittyen Reach-asetuksen
sisältöön ollut ympäristövaliokunnan huoli,
on myös tässä tapahtuva tutkimustoiminta,
ja nimenomaan eläinkokeiden kohdalla huoli on osoitettu
siihen, että eläinten käyttö,
koe-eläinten käyttö, pitäisi
pystyä minimoimaan aina mahdollisuuksien mukaan. Näistä on
useammassa mietinnössä ja lausunnossa tuotu valiokunnan käsitys
esille.
Nyt samalla haluan todeta sen, että tutkimustekniikat
ovat jatkuvasti kehittyneet ja yhä vähemmän
kuitenkin kemikaalitutkimuksessa on tarpeen käyttää koe-eläimiä:
on erilaisia kudosviljelmiä, keinokudoksia, pystytty
käyttämään ja kehittämään
nimenomaan samalla geenipohjalla, mitä ihmiskudos, jolloinka
se on vielä osuvampaa tämä kemikaalin
vaikutuksen selvittäminen ihmisorganismiin kuin on koe-eläinten käyttö.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kollegat! Euroopan unionin
viime vuosina valmistelemista säädöksistä merkittävimpiin
kuuluva tulee voimaan 1.6.2007 lähtien. Tämä uusi
säädös, Reachiksi kutsuttu, koskee kemikaalien
turvallista valmistusta, maahantuontia ja käyttöä.
Uudistuksen tavoitteena on suojella ihmistä ja ympäristöä kemikaalien
aiheuttamilta vaaroilta teollisuuden kilpailukykyä heikentämättä.
Uusi asetus on tarpeellinen, sillä kemikaalien ympäristö-
ja terveysvaikutukset tulee saada paremmin hallintaan. Yksinkertaisesti tietoa
vaikutuksista on liian vähän. Myös kemianteollisuus
on tätä mieltä.
Uusi kemikaaliasetus on jättiläismäinen,
voisi sanoa. Sillä kumotaan noin 40 alan säädöstä unionin
lainsäädännössä. Asetusmuotoisena
Reach-kemikaaliasetus tulee voimaan sellaisenaan ja yhtä aikaa
kaikissa jäsenvaltioissa.
Reach-asetuksen valmistelu on vaatinut suunnattoman määrän
Euroopan parhaiden asiantuntijoiden luovaa työtä.
Monet asetuksen osat ovat kokonaan uuden tyyppistä lainsäädäntöä maailmassa.
Myös suomalaiset kemian alan asiantuntijat kuten virkamiehet
ovat tuoneet valmisteluun tärkeitä näkemyksiään
ja teollisuutemme erityispiirteitä. Suomelle tärkeitä aineita
ovat olleet muun muassa mäntyöljy ja selluloosa.
Olemme ylpeitä heidän tekemästään
työstä.
Ympäristönäkökulmasta voi
olla tyytyväinen, että Reach-asetus saadaan monien
taistelujen jälkeen voimaan. Se on monin tavoin aivan ainutlaatuinen
ja esimerkkinä maailmalle. Reach-asetuksen valmistelu tuo
ympäristön kannalta myös EU:n tarjoamat
hyödyt meille näkyviin. Omin voimin emme olisi
mitenkään pystyneet säätämään
näin laajaa ja syvällistä asiantuntemusta vaativaa
lainsäädäntöä. Suomalaisten
terveys ja ympäristömme hyötyvät
asetuksesta. Hyötyjänä on myös
elinkeinoelämä. Reach-asetus tuo näet myös
merkittävän EU:n kemikaaliviraston Suomeen. Virasto
on yksi suurimmista EU:n erillisvirastoista. EU:n kemikaaliviraston
sijoittuminen Helsinkiin tekee Helsingistä maailman kemikaalipääkaupungin.
Viraston sijainti luo suomalaiselle kemian alalle uskottavan taustan.
Maailman parhaat kemikaalien tietäjät tulevat
vierailemaan tiheästi Suomessa. Kysymys kuuluu, miten pystymme
hyödyntämään tämän
edun.
Tämä EU:n Reach-asetus on pienin osin päällekkäinen
tämänhetkisen kemikaalilainsäädäntömme
kanssa. Tänään käsittelyssä olevat
kemikaalilain ja rikoslain muutokset sopeuttavat suomalaista lainsäädäntöä Reach-asetuksen
kehykseen. Lakien muutoksia voi luonnehtia pääosin teknisiksi.
Päällekkäisyydet poistetaan käyttöturvatiedotteiden
ja -tietojen toimittamisvelvoitteiden osalta. Toimivaltaisista viranomaisista säädetään.
Myös rikoslakiin tehdään pieniä muutoksia.
Reach-asetuksen toimeenpano, joka siis alkaa 1.6., vaatii yrityksiltä uutta
kemikaalitietämystä. Neuvonnan tarpeita tulee
ilmenemään erityisesti pienissä ja keskisuurissa
yrityksissä. Suuret kemian alan yritykset ovat perehtyneet
tuleviin vaatimuksiin jo valmisteluvaiheessa useiden asiantuntijoiden
voimin. Hallituksen esityksessä varataan neuvontapalveluille
lisää neljä henkilötyövuotta.
Palvelun toteuttavat sekä Sosiaali- ja terveydenhuollon
tuotevalvontakeskus että Suomen ympäristökeskus.
Uskomme tämän riittävän ainakin
aluksi.
Arvoisa puhemies! Reach-asetus ja sen aiheuttamat
muutokset suomalaisessa lainsäädännössä ovat
tervetulleita niin suomalaisen terveyden ja ympäristön
kuin elinkeinoelämänkin näkökulmasta.
Ed. Minna Sirnö merkittiin läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Siihen tyyliin kuin ed. Perkiö juuri
puhui, puhuin tämän hallituksen esityksen lähetekeskustelussa,
jossa palautin mieleen sen, mitä näissä asioissa
on eduskunnassa aikaisemmin tapahtunut, kuinka valtavan edistyksellinen
tämä eduskunta yritti olla jo aikoinaan, mutta
ei näitä vaikutusarvioita ja niistä johtopäätöksiä pystynyt
kuitenkaan lainsäädäntöön
saattamaan. Kiitos teollisuuden, joka yllättäen
ryhtyi sitten vastustamaan kaikkea edistyksellisyyttä näissä asioissa.
Arvoisa puhemies! Minä odotin, että ympäristövaliokunta — kun
ed. Perkiökin näin edistyksellisesti puhui näistä vaikutusasioista — olisi tässä täytäntöönpanoasetuslainsäädäntöhankkeen
yhteydessä ponnettanut tätä asiaa sillä tavalla,
että olisi viitoitettu tietä tulevalle kemikaalilainsäädännöllemme
nyt, kun Reach-asetus siis tulee voimaan muutaman päivän
päästä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ei ole
nyt nykyistä ympäristövaliokunnan puheenjohtajaa
paikalla, mutta toteaisin, että ehkä nyt valiokunnan
toimintatapa on hiukan sen tyyppinen, ettei tällainen ponnettelu
ole mitenkään tullut varsinaisesti siellä mieleen.
Mutta tuohon itse Reach-asetuksen etenemiseen haluaisin todeta,
että ensiksikin siinä on kyllä suomalaisilla
neuvottelijoilla ollut varsin positiivinen ote. Siellä on
muutama suomalainen virkanainen, jotka ovat olleet hyvin keskeisessä asemassa,
mikä on johtanut siis myös siihen, että tämä todellakin
toteutui tässä aikataulussa. Ja toiseksi uskon,
että ed. Pulliainen meistä ehkä muistaa
ne ajat myöskin kaikkein parhaiten, jolloin EU:ssa oli
etenemässä ajoittain parempi Reach-asetuksen muoto
kuin nyt tämä ihan viimeinen, lopullinen muoto
on. Siinähän on ollut hiukan askel eteen ja kaksi
taakse -vaiheita, mutta vielä varmasti jää tulevaisuuteen
nimenomaan tämä ajatus elämään,
mikä täällä tuli esille, että meidän
pitäisi edelleen kehittää tätä EU:n
kemikaalilainsäädäntöä.
Yleiskeskustelu päättyi.