Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Mennään ihan uuteen aiheeseen.
Kuluvan kevään maatalouden harjoittajien päätukihaku päättyi huhtikuun 30. päivänä. Haun aikana ja sen jälkeen ovat talonpojat eri puolilta maata olleet yhteydessä ja ihmetelleet tukihakemusten monimutkaisuutta, jota eivät ole juurikaan auttaneet laajat hakuoppaat. Hakemusten täyttämisen ongelmallisuutta osoittavat myös Maaseudun Tulevaisuus -lehden — joka on tässä — hakuohjeet, joissa sivuja on kolmetoista. Tilanne on johtanut siihen, että yhä useampi talonpoika joutuu kääntymään kalliiden ammattitäyttäjien puoleen. Siitä huolimatta viljelijä on aina vastuussa ilmoitetuista tiedoista riippumatta siitä, kuka hakemukset on täyttänyt. Lisäksi viranomaiset eivät uskalla antaa opastusta huolimatta voimassa olevasta hallintomenettelylaista.
Arvoisa puhemies! Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä:
Katsotteko, että nykyinen tilanne tukihakemusten täyttämisessä on talonpojille kohtuullista, ja miten he käsityksenne mukaan osaavat tehdä taloudellisesti oikeat valinnat ristiriitaistenkin vanhojen ja uusien sitoumusten osalta, koska tästä on tullut valituksia?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! On totta, että viime vaalikaudella uudistettiin kaikki nämä järjestelmät, sekä lfa-järjestelmä, ympäristötukijärjestelmä että tilatukijärjestelmä. Nyt hallituksen hallitusohjelmassa on selkeä kirjaus siitä, että nyt tilatasolta käsin tämän vaalikauden alussa tarkastellaan tilannetta. Olen sitä työtä jo nimittäin pohjustamassa, hakemassa siihen selvityshenkilöä, joka tekee sen kartoituksen, millä tavalla näitä voitaisiin jatkossa yksinkertaistaa ja selkeyttää. Tässä viimeisin ongelma on ollut tämän ympäristötuen kohdalla, koska siitä on saatu nyt vasta tiedot Brysselistä komissiolta. Sen osalta tullaan viljelijöille antamaan mahdollisuus hakemuksien tarkistamiseen. Siitä lähtevät viljelijöille kirjeet, niin että he palauttavat ne 15.6. mennessä. Olemme tekemässä tätä työtä hallitusohjelman mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä EU:n aiheuttaman tuskan, mutta kun julkisuudessa on arvioitu, että meillä on yleisesti ottaen EU-maiden mutkikkaimmaksi rakennettu tukihakemusmalli, on hyvä, että ministeri on nyt lähtenyt siinä jo liikkeelle. Mutta ongelmana on tietysti se, että käytäntö vaihtelee alueista ja virkamiehistä riippuen.
Arvoisa puhemies! On väitetty, että esimerkiksi alue- ja hanketukibyrokratiasta on kuitenkin 80 prosenttia kotimaista alkuperää. Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt vielä ministeriltä:
Onko todella teidän käsityksenne mukaan tilanne se, että tästä todella 80 prosenttia on kotimaista alkuperää, virkamiesten itsensä pönkittämistä?
Arvoisa puhemies! Tämän äsken mainitsemani selvityshenkilön ensimmäinen tehtävä tulee olemaan kartoittaa, miten nämä järjestelmät ovat kaikissa muissa EU-jäsenmaissa. Sen jälkeen me katsomme, mikä on tilanne meillä, ja varmasti siihen tullaan asettamaan myöskin työryhmä, joka sitten hakee ne ratkaisut, joilla näitä järjestelmiä voidaan selkeyttää. Se on meidän keskeinen tavoitteemme. Viljelijöillä on ihan täysi syy odottaa, että niitä selkeytetään. Mutta tilanne johtuu siitä, että ne järjestelmät uudistettiin, ja nyt on aika sitten katsoa, miten ne voidaan selkeyttää.
Toinen varapuhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.