3) Laki työttömyysturvalain 2 luvun 2 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen jättänyt lakialoitteen
työttömyysturvalain 2 luvun 2 §:n muuttamisesta,
mikä tarkoittaa sitä lyhyesti todettuna, että työttömyysturvaa
saavalla olisi oikeus hankkia muita tuloja enintään
200 euroa kuukaudessa ilman, että työttömyysturvaa
leikataan, eli niin sanotun suojaosuuden palauttaminen on tässä kysymyksessä,
palauttaminen nimenomaan siinä mielessä, että vuoteen
1996 asti työttömällä oli tämän
mainitun lain mukaan oikeus hankkia enintään 750
markkaa kuukaudessa ilman, että se vaikutti työttömyysturvaan, mutta
tuolloin pääministeri Lipposen ensimmäinen
hallitus poisti tämän oikeuden kokonaan osana
perusturvan ja heikoimmassa asemassa olleiden henkilöiden
etuuksien heikentämistä. Perustelut tuolloin olivat
valtiontaloudelliset, mutta myös kannustustavoite tässä oli.
Tosin on todettava, että tämä kannustus
johti aivan päinvastaiseen suuntaan kuin oli ehkä ajatus.
Työttömät joutuivat siis kärsimään
tästä, ja tämä heikennys yhdessä työttömyysturvan
tason jatkuvan jälkeenjääneisyyden kanssa
on ajanut meillä suuren osan työttömistä köyhyyteen
ja heidän perheensä toimeentulotuen varaan. Tämä tilanne,
joka meillä nyt on eli se, että työtön
ei saa pääsääntöisesti
hankkia tuloja lainkaan ilman, että työttömyysturvaa
leikataan, passivoi työttömiä ja estää heitä hankkimasta
edes hieman tuloja taloutensa parantamiseksi. Työttömät,
joiden tulotaso on erittäin alhainen, kuluttaisivat nämä lisätulot
oman ja perheensä parhaaksi ja lisäisivät
väistämättä kotimaista kulutusta,
eli tämä olisi nyt tehokasta elvytystä.
Se olisi myös sosiaalisesti erittäin oikeudenmukaista
työttömiä kohtaan ja myös heidän
perheitään ja läheisiään
kohtaan, ja väitän, että tällainen
kohtuullinen lisätulojen hankkimisoikeus vähentäisi
näin myös työhallinnon byrokratiaa.
Tässä lakialoitteessa siis ehdotetaan, että työtön
työnhakija saisi hankkia minkälaisia tuloja tahansa
enintään 200 euroa kuukaudessa ilman, että työttömyysturva
heikkenisi. Tulot voisivat koostua esimerkiksi lyhytaikaisista,
ehkäpä talkootyyppisistä, urakka- ja
muista tehtävistä, myyntituloista, erilaisesta
kansalais- ja vapaaehtoistoiminnasta, josta saatetaan maksaa korvausta,
kokouspalkkioista tai muista vastaavista korvauksista sekä myös
työkyvyn ylläpitämiseksi harjoitettavasta
vähäisestä työstä.
Tämä menettely poistaisi myös sen
epäkohdan, joka pari kolme viikkoa sitten oli täällä käsittelyssä ed.
Seurujärven lakialoitteen pohjalta. Aloitteessaan ed. Seurujärvi
esitti vapaapalokuntatyön korvauksien lukemista erityisenä tuloryhmänä tämän
saman oikeuden eli suojaosuuden piiriin, mutta hän sinänsä erinomaisessa
aloitteessaan esitti vain vapaapalokuntatoiminnan korvausten hyväksymistä sellaisiksi
tuloiksi, jotka eivät leikkaisi työttömyysturvaa.
Katson, että on monia muitakin tuossa esimerkinomaisesti mainitun
tapaisia tuloja, jotka on kohtuullista antaa työttömän
hankkia ilman, että hänen pientä työttömyysturvaansa
heti rokotettaisiin, niin kuin nyt tapahtuu.
Herra puhemies! Totean, että tämä esittämäni lainmuutos
ei merkittävästi aiheuta lisäkustannuksia
tai tulonmenetyksiä valtiolle. Voi oikeastaan sanoa, että päinvastoin,
se vähentäisi toimeentulo- ja hallintomenoja ja
lisäisi työttömien ostovoimaa, mikä toisi
lisää välillisiä veroja ja vaikuttaisi
varmasti myös työllisyyteen esimerkiksi palvelualoilla
positiivisella tavalla ja pienentäisi vähän
niitä kohtuuttomia tuloeroja, jotka nyt ovat olemassa ja
jotka ovat esimerkiksi tämän nykyisen hallituksen
aikana edelleen vain voimakkaasti kasvaneet.
Eli tällä työttömien kannalta
inhimillisellä, oikeudenmukaisuutta lisäävällä muutoksella
työttömyysturvalakiin voidaan saada vain positiivisia
vaikutuksia yhteiskunnassa sekä näiden ihmisten
hyväksi että koko yhteiskunnan hyväksi. Nyt
työttömyystilanne on jälleen nopeasti
huononemassa, ja tämänkin johdosta tämän
tyyppisen muutoksen tekeminen eli suojaosuuden palauttaminen on
mielestäni hyvin perusteltua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Kankaanniemi esittää ihan
hyvää asiaa. Silloin aikanaan 1990-luvun alkupuolella
tehtiin, ja puolen vuoden jälkeenkin vielä, hyvin
ikäviä päätöksiä,
mitkä tehtiin laman nimissä silloin. Nyt sitten,
vaikka lama oli jo ohi ja on vahvoja nousuja, kasvukausia ollutkin
tuossa, niin niitä päätöksiä ei
ole korjattu. Itse silloin äänestin vastaan, että tämmöistä suojaosuutta
ei poistettaisi. Siellä on monta perustelua, ja voin käydä jonkun
läpikin, koska kun mietitään tätä työttömyysturvafilosofiaa,
niin senhän pitäisi olla linjassa näiden
muiden asioiden kanssa. Jos on vaikka jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle,
niin silloin voi vähän tienata, jolloin eläke
ei leikkaudu.
Sitten vähän myöhemmin tehtiin lainsäädäntöä,
jossa toimeentulotukeenkin tuli tietty osuus, että voi
vähän tienata, niin että toimeentulotukikaan
ei leikkaannu, koska kannustettiin tämän tyyppiseen
toimintaan, että ei tulisi semmoista tuloloukkua, että kun
lähtee töihin, niin heti käy laskemaan
sitä, miten käy tässä, kannattaako mennä töihin.
Mutta työttömyysturvassa tämä loukku
on kestänyt yhä edelleen, koska aikanaan se 750 markan
suojaosuus, sehän kannusti ihmisiä lähtemään
töihin. Siis voi tienata vähän eikä heti
käy laskemaan, miten tässä käy.
Toisaalta kun tiedetään, miten työttömyysturva
käyttäytyy, jos sattuu jäämään
työttömäksi, niin siinä menee
oma aikansa, ennen kuin sieltä kassoilta saakaan mitään
rahoja, koska laskenta vie aikaa ja ennen kaikkea nyt tämmöisenä aikana — onko
tämä nyt taantuma-aika, jos ei sanaa lama vielä käytetä, vaikka
lamahan tämä on, koska työttömiä tulee hirveästi — siellä on
jonot kassoilla jopa kymmenen viikkoa, yli kymmenen viikkoa joillakin. Sehän
tarkoittaa, että sen aikaa ihmisen on jollakin sinniteltävä.
Mielellään ei sitten siihen tilanteeseen ajautuisi,
vaan pitäisi kannustaa lähtemään
töihin, ja tämä suojaosuus siinä mielessä on
hyvä. Tässä on ilmeisesti nyt vähän
ed. Kankaanniemi laskelmoitunut tähän tiettyä indeksitarkistusta,
kun tähän on laitettu 200 euroa, ja se nyt on
ihan kohtuullista, jotta tämmöinen pieni tarkistus
tulisi tähän. Kannatan tätä ehdotusta.
Mutta sitten toinen asia, joka pitäisi saada tässä samassa
yhteydessä korjattua, kun käydään näitä repostelemaan.
Tiedän, että takaisinpaluu on aina vaikea, kun
virkamiehet ovat jonkun valmistelleet ja tämmöinen
on viety läpi, niin takaisinpaluu on hirveän hankalaa,
mutta siitä huolimatta, kun tämä saataisiin
korjattua, niin samassa korjattaisiin tämä sovitellun
päivärahan problematiikka. Nimittäin
vuonna 1994, puolestavälistä vuotta, säästösyistä Ahon
hallitus teki tämän, että kaikki alle
kuukautta lyhemmät työsuhteet menivät
sovittelun piiriin, ja se teki sen ongelmatiikan, jotta silloin
työttömyyskassalle tuli paine lisätä henkilökuntaa,
koska tästä tuli ylimääräistä byrokratiaa.
Kun ihminen jäi työttömäksi,
niin sitä käytiin laskemaan sitten, jotta mitä nyt
sen kuukauden aikana sen aikaisia markkoja hankki, tänä päivänä tietysti
euroja, ja katsottiin, paljonko se nyt leikkaa koko kuukauden ajalta
joka päivältä sitä työttömyysturvaa.
Tämähän on semmoinen kateuslaki,
joka lähti siitä, jotta olivat kuulemma jotkut
tulleet kateelliseksi siitä, kun asfalttimiehet ovat kesällä hyvissä hankkeissa
ja sitten saivat korkeata päivärahaa. Tällä saatiin
nyt näyttämään sitten, jotta vähän
leikataan sitä pois. Minusta tämä pitäisi palauttaa
siihen vanhaan asentoon, jotta kun ihminen on työttömänä,
hän saa siltä päivältä sen työttömyyspäivärahan,
ja kun hän on töissä, niin hän
saa tietysti palkan eikä mitään tämmöistä rumppausta
kuukauden taaksepäin aikaan, jotta katsotaan, mitä hän
on tienannut sen kuukauden aikana.
Nythän tänä päivänä se
leikkuri 50 prosenttia leikkaa siitä. Jos euron on tienannut,
50 senttiä leikkautuu ja jaetaan kuukauden ajalle joka
päivälle se, jotta sen verran työttömyysturva
leikkautuu. Sekään ei ole hirveän kannustava
systeemi, koska jos olisi se vanha systeemi, että kun on työtön,
niin kirjoitetaan työtön, työtön,
työtön, ja jos on työssä, työssä,
niin se on selkeä ja kannustava. Silloin ties mitä sai
eikä ollut tämmöistä ylimääräistä byrokratiaa
eikä jonninjoutavaa vekslausta, mikä tänä päivänä on.
Nämä kun hoidetaan kuntoon, niin luulen, että moni
nytkin työttömäksi jäävä — joka
päivä heitä näyttää jäävän jopa
satoja, huonoimpina päivinä tuhansia — kokisi
jotain kohtuutta siinä työttömyyden ahdingossa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ehdotetaan,
että työttömyysturvaa saavalla olisi
oikeus hankkia muita tuloja. Summa on enintään
200 euroa kuukaudessa, ja silloin siis ei työttömyysturva
leikkautuisi. Mielestäni on todella kohtuullisesta ja jopa
liian pienestäkin summasta kysymys. Ed. Kankaanniemikin
puheensa alussa totesi tämän, että silloin
aikoinaan sai hankkia enintään 750 markkaa kuukaudessa
ilman että se vaikutti työttömyysturvaan.
Toivoisin todella, että näitä toimenpiteitä, joilla
kannustetaan, lähdetään arvioimaan, mitä kaikkea
niitä voisi olla, myös erilaisia, niin kuin tässä tuli
esille, että soviteltu päiväraha on yksi niistä.
Vielä toisin sellaisen kysymyksen, mikä itselleni
tänään nousi mieleeni, kun olin omaishoitajien
tilaisuudessa. Omaishoitajilta, jotka ovat joko työssä tai
työttömänä, työttömyysturva
leikkaantuu, jos he saavat omaishoidon tuen. Se on minusta todella
kohtuutonta, koska omaishoidon tukihan alkaa vähän
yli 300 eurosta, ei sillä elä. Mutta juuri näitä tällaisia
loukkuja meillä on, kun kaksi eri järjestelmää kohtaa
toisensa, että toisesta otetaan pois. Se vaikeuttaa tietysti
omaishoitajan valikoitumista omaishoitajaksi, mutta tiedän senkin,
että monet omaishoitajat tekevät sitä sillä pienellä omaishoidon
tuella ja todella ovat vaikeuksissa. Mutta kunnioitan suuresti sitä,
että se heidän, sanotaanko, inhimillinen ja oikeudenmukainen
ja rakkaudesta nouseva työnsä kannustaa heitä.
Mutta yhteiskunnan tulisi tässä tulla vastaan,
että heitä tuettaisiin myös tällä,
että työttömyysturva ei leikkaantuisi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun nyt taloudelliset ajat ovat mitä ovat
ja eletään tavallaan niin kuin kansainvaellusten
aikaa, niin kyllä suomalaistenkin pitää uskaltaa
olla omalla linjallaan ja uskaltaa tehdä rohkeita päätöksiä. Mielestäni
ed. Kankaanniemen aloite on hyvä ja tätä tulee
kehittää ja viedä eteenpäin.
Tällä aloitteella ihminen, joka joutuu työttömäksi,
pysyy tällä pienellä tienestimahdollisuudella
työn syrjässä kiinni, siis pysyy työelämässä.
Päivärytmi saattaa säilyä paremmin,
sosiaalinen yhteisö säilyy, ja tuntee kuuluvansa
tiettyyn sosiaaliseen ryhmään, joka on ihmiselle äärettömän
tärkeää. Lisäksi hän
saattaa saada sitten myös arvostusta. Myös me
osoitamme tällä ratkaisulla, jos me toteuttaisimme
tämän aloitteen, oman arvostuksemme työtä kohtaan.
Kannattaisi myös miettiä sitä, kun
Nokian yksi ex-johtajista, en nyt muista valitettavasti hänen
nimeään, puhui, että osa-aikatyöttömyydelle pitäisi
antaa myös mahdollisuus. Aikaisemmin en olisi ollut sen
kannalla, mutta nyt, kun on päättäjänäkin
kehittynyt, tätä tulisi mielestäni vakavasti
harkita. Ja, totta tosiaan, ed. Seurujärvellä oli
saman kaltainen aloite. Ehkä näistäkin
pitäisi tehdä, niin kuin täällä mainittiin
omaishoitajat, jonkinlainen niin sanottu pakettiratkaisu ja kerätä näitä yhteen.
Jos en muista väärin, niin Sata-komitea ratkoo
myös näitä asioita, ja toivottavasti
sieltä tulee jotakin parannusta asiaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä tehty lakiesitys tuntuu
monella tavalla hyvinkin järkevältä.
Tietysti tämän työttömyysturvan
kaikkinainen kehittäminen on osa Sata-komitean toimialaa.
Eli voisi ajatella silläkin tavalla, että tämä esitys
sitä kautta osuu myös hallitusohjelman sisään.
Tätä esitystä on perusteltu erinomaisen
hyvin. Toki pistää silmään yksityiskohtaisten
perustelujen alkuosa, jossa esityksen tekijä kertoo taustasta,
missä vaiheessa tämä 750 markkaa poistettiin.
Tästä väistämättä tulee
mieleen myös äskettäin tehty sosiaalitupo.
Tällä esityksellä 1996 heikennettiin
heikompiosaisten asemaa. Vähän saman tyyppinen
ratkaisuhan tehtiin nyt myös sosiaalitupossa, elikkä kun
tehtiin ratkaisu, jossa ansiosidonnaisen turvan ja perusturvan välinen sidos
säilytettiin ja vielä ennen kaikkea vahvistettiin,
seurauksena on se, että ikään kuin köyhyys
tietyllä tavalla betonoitiin.
Mutta tämä esitys kaiken kaikkiaan tuntuu
hyvältä. Eritoten työttömien
työkyvyn ylläpitämiseksi tämä esitys
on tärkeä. Oma merkityksensä tällä on
tietysti myös sitten syrjäytymisen ehkäisylle.
Eli toivon, että tätä esitystä arvioidaan
vahvasti eteenpäin.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kun aikoinaan tätä lakia käsiteltiin,
sitähän perusteltiin sillä, että tällä kannustetaan
työttömiä töihin. Toisin kävi.
Perustelut olivat silloin väärät ja ovat
tänä päivänäkin täysin
kestämättömät. Jo silloin vastustimme
tämän tyyppistä kannustamista, elikkä tässä annettiin
työttömille keppiä oikein kunnolla, ja
tämä on osoittautunut täysin toimimattomaksi
laiksi. Nyt mielestäni tämmöinen suojaosuus
olisi korkea aika säätää, vallankin
kun työttömyys on voimakkaassa kasvussa, että työttömille
mahdollistettaisiin laillisesti tehdä ja ottaa vastaan
lyhyitä työsuhteita, jos sellaisia yleensä on
olemassa, niin etteivät he menettäisi työttömyyskorvausta
pitkäksi aikaa. Nyt jos ottaa lyhyen työsuhteen
vastaan, se johtaa usein siihen, että työttömyyskorvauksen
maksaminen katkeaa, ja voi olla, että joutuu jopa kuukauden kaksi
odottamaan jälleen ennen kuin työttömyyskorvausta
ryhtyy uudelleen saamaan. Näin ollen tämä estäisi
myöskin niin sanottua pimeää työtä. Työttömien
kannattaisi ottaa virallisesti eli verokirjalla tämä lyhyt
pätkätyö vastaan, ja tämä suojaosa
olisi siinä mielessä täysin välttämätön.
Nyt täällä ed. Korhonen mainitsi
tästä sosiaalituposta. Minun mielestäni
se on kaikkea muuta kuin sosiaalitupo, sillä tässä ensinnäkin
betonoitiin tämä pieni työttömyysturva
eli työmarkkinatuki ja peruspäiväraha.
Ansiosidonnaisen työttömyysturvan osalta käy
niin, jos tämä laki tulee tämmöisenä voimaan,
että suurimmat päivärahat nousevat eniten
ja pienimmät päivärahat kaikista vähiten
elikkä tämä lisää edelleen
myöskin työttömien keskuudessa eriarvoisuutta.
Näin ollen minun mielestäni tässä ei
sosiaalituposta ole mitään jälkeä.
(Ed. Kankaanniemi: Epäsosiaalitupo!)
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Kankaanniemen
aloitteessa on erittäin kannatettava tavoite, että kannustetaan
työtöntä työntekoon ja nimenomaan
pysymään osana yhteiskuntaa tämmöisen
vaikean työttömyyden aikana.
Mutta kuten tässä ed. Timo Korhonen sanoi, niin
tätä kuten montaa muutakin kannustinloukkuongelmaa
ratkotaan Sata-komiteassa parhaillaan. Todellakin kaikki toivomme,
että näihin löytyy rakentavia ratkaisuja
ja päästään näistä harmillisista
ja todella vaikeista kannustinloukuista jatkossa eroon. Ei ole kenenkään
etu, että työttömän ei kannata
ottaa työtä vastaan.
Mutta toinen asia, minkä haluaisin nostaa, on sitten
työnantajan näkökulma. Olisi myöskin
hyvin tärkeää, että pystyisimme
edistämään sitä, että työnantajat
voisivat helpommin palkata työntekijöitä määräaikaiseen
työsuhteeseen erityisesti tämän taloustaantuman
aikana väliaikaisena keinona, jolloin olisi hyvä pysyä työelämässä mukana,
ja siitä olisi suuri tuki esimerkiksi yksinyrittäjälle
tai pienyrittäjälle.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lämpimät kiitokset kaikille
edustajille, jotka ovat osallistuneet tähän keskusteluun,
ja on tullut ilokseni paljon tukea eikä oikeastaan muuta ole
tullutkaan kuin tukea. Se kannustaa eteenpäin. Toivon tietysti
sitä, että Sata-komitea hoitaa tämän
asian, mutta en kyllä jäisi odottelemaan sitä.
Kun komitean tähtäin on vuoteen 2017, niin se
on pikkuisen liian kaukana, jos sattuu menemään
niin pitkälle tämän asian korjaaminen,
varsinkin nyt, kun tilanne työmarkkinoilla on se, mikä on.
Herra puhemies! Totean myös, että tähän
liittyy kyllä erittäin vahvasti tämä työttömän
henkinen vireys, työkyvyn ylläpitäminen
ja sitten myös tämä ihan rehellisyys,
eli nykyjärjestelmä valitettavasti jopa kannustaa
epärehellisyyteen, hankkimaan pimeästi tuloja,
ja tähän ei lainsäädäntö saisi
ketään johtaa, koska rehelliset ihmiset ovat sitten
huonossa asemassa ja epärehelliset tekevät väärin
lainsäädäntöön nähden.
Eli näistäkin näkökulmista tämä olisi
tarpeen.
Sitten tämä raja 200 euroa, jonka tuohon panin,
oli todellakin se 750 silloin markka-aikaan, kun se poistettiin
13 vuotta sitten, ja nyt se voisi olla ehkä 150 euroa rahanarvon
mukaan suoraan, mutta kun se oli aika alhainen, panin 200 euroa
tähän ja totean, että 200 euroa siis
on se, mistä lähtisi sitten leikkaus. Jos sitä enemmän saa,
niin se alkaisi vaikuttaa työttömyysturvaan. Voi
olla, että sekin voisi olla korkeammalla, mutta toisaalta,
jos työtön saa sen viitisensataa euroa työttömyysturvaa
ja siitä maksaa veroa 20 prosenttia, mikä on aivan
kohtuutonta, (Puhemies: 2 minuuttia!) niin tämän
kanssa yhdessä tämä ehkä johtaa
jo jonkinlaiseen kohtuullisuuteen, ei riittävään
mutta on kuitenkin hyvä askel oikeaan suuntaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Enstäinkin tähän
indeksitarkistukseen, onko se 150 vai 200: Minusta tämä olisi
voinut olla vähän isompikin, nimittäin
jos mietitään, että silloin markka-aikaan
kahvikuppi ja pulla maksoi 3 markkaa ja nyt se maksaa 2 euroa, niin
onhan se suhteellisesti ottaen moninkertainen hinta.
Mutta ed. Toivakalle siihen, jotta työnantajat voisivat
palkata herkemmin määräaikaiseen työsuhteeseen,
tai miten te sanottekin: Minusta, onko se joku harha vai mikä,
työnantajathan voivat palkata määräaikaiseen
työsuhteeseen. Ei semmoista kieltoa ole olemassa. Jos on
joku semmoinen juttu, niin ei kukaan kiellä työnantajaa
palkkaamasta määräaikaisiin työsuhteisiin, en
minä ainakaan tiedä. Se on eri asia sitten, jos on
olemassa joku pysyvä juttu, niin se ketjuttaminen on kielletty,
ei voi jatkaa, mutta jos olette palkkaamassa, niin ei kun vaan hakemaan
sieltä työtön ja kukaan ei kiellä teitä palkkaamasta
häntä. Ei tule mitään sanktioita,
eikä siinä ole ongelmia.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ed. Toivakalle haluan todeta, että tänä päivänäkin työsopimuslaki
antaa mahdollisuuden palkata määräaikaiseen
työsuhteeseen, tehdä työsopimuksen määrättyä työtä varten
tai toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen. Elikkä on
monia eri mahdollisuuksia, ainoastaan ketjuttaminen, siis määräaikaisten
työsopimusten ketjuttaminen, on kielletty, ja minun mielestäni
se on vähintäänkin kohtuullista.
Mutta itse tähän ed. Kankaanniemen aloitteeseen,
joka mielestäni on hyvä siinä mielessä,
että tämä asia nousee esille. Se on ollut
toistakymmentä vuotta, täällä on
puhuttu siitä hyvin paljon, on tehty monia aloitteita,
aina sitä on siirretty eteenpäin ja eteenpäin,
mutta tämä asia ei ole kyllä edistynyt
mihinkään. Ongelma on myönnetty myöskin
eri hallitusten taholta, että tämmöinen
ongelma on, pitäisi tehdä jotain, mutta mitään
ei ole saatu aikaiseksi.
Minun mielestäni peruslähtökohta
on tässä se, että tämän
työttömän asemaa ei haluta lähteä parantamaan.
Siis sehän täällä on, ei haluta
parantaa työmarkkinatuen tasoa, peruspäivärahan
tasoa, koska useimmiten nämä ihmiset ovat juuri niitä,
jotka ovat peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella.
Tässä on se ongelma. Elikkä täällä pitäisi
lähteä katsomaan sitä, että näitä ihmisiä saataisiin
työelämään, he voisivat laillisesti
ottaa sen työtarjouksen vastaan, jos se on lyhyt pätkätyö, ja
sitä kautta päästä mahdollisesti
parempaan ansioon ja myöskin aikaa myöten ehkä työelämään uudestaan
takaisin.
Keskustelu päättyi.