Täysistunnon pöytäkirja 27/2009 vp

PTK 27/2009 vp

27. TORSTAINA 19. MAALISKUUTA 2009 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Autoverouudistuksen vaikutukset harvaanasutuilla seuduilla

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Valtio maksaa nyt veronpalautuksia tuontiautoja ostaneille EY-tuomioistuimen päätöksen mukaisesti. Näin oikeus tapahtuu 70 000 ihmiselle, ja hyvä näin. Mutta samaan aikaan liikenneministeriössä nyt kaavaillaan nimenomaan tätä vihreää verouudistusta, ja meitä kiinnostaa tietysti se autojen hankintaverotus tulevaisuudessa, mihin se tulee asettumaan, ja samalla tietysti sitten se, että käytöstä tullaan verottamaan kilometripohjaisesti päästöjen mukaan. Nyt maakunnissa ollaan aika huolestuneita, kuinka kalliiksi tulee liikkuminen harvaanasutulla seudulla, kun ei ole joukkoliikennettä.

Miten te liikenneministerinä selvittäisitte tätä asiaa? Onko tämä huoli aiheeton, vai onko todellakin tässä vakava kustannusnousu nyt sitten tulossa maaseudulla liikkuville ihmisille?

Liikenneministeri Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Kuten kysyjäkin totesi, autoverotus sinänsä kuuluu valtiovarainministeriön piiriin. Mutta mistä on kysymys siinä, kun olen käyttänyt näitä puheenvuoroja liikenteen vihreästä verouudistuksesta, että pitäisi päästä auton ostamisen ja omistamisen verottamisesta enemmän käytön verottamiseen: on kysymys siitä, että sitä kautta voisimme tehdä oikeudenmukaisemman ja ympäristön kannalta kestävämmän verotuksen. Sitä ei voida tehdä ihan vuodessa kahdessa, vaan tämä on tämmöinen pitkän linjan näkemys ja tukisi myös ilmastopolitiikkaa.

Tällä viikolla liikenne- ja viestintäministeriö julkisti oman esityksensä siitä, miten pystymme vuoteen 2020 mennessä vastaamaan näihin ilmastonmuutoshaasteisiin ja vähentämään päästöjämme. Siinä kyllä on niin, että autokannan uudistus on ihan ykköskysymys, ja jotta autokantaa voitaisiin uudistaa tulevan 10 vuoden aikana, niin siihen tarvitaan kyllä enemmän porkkanoita kuin meillä tällä hetkellä on.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.