1) Hallituksen esitys Andorran kanssa veroasioita koskevista
tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Andorralaisena maanomistajana lausun erinomaisen
suuren iloni siitä, että Suomen valtio on tekemässä tietojenvaihtosopimuksen
Andorran valtion kanssa. Näillä tiedoilla on varmasti
mitä suurin merkitys tulevaisuudessa. On syytä muistaa,
että meidän valtiovarainministerimmekin on ottanut
viime aikoina kantaa Kreikan asioihin ja siihen, olemmeko Imf:n
kautta muun muassa jelppaamassa Kreikkaa. Nyt viimeinen selvitys osoitti,
että jotkut kreikkalaiset omistajaluokkaan kuuluvat, juristit
ja lääkärit, olivat käyttäneet
veroparatiisina nimenomaan Andorraa, elikkä toisin sanoen
ne tulot, joiden piti mennä Kreikan valtiolle, olivatkin
menneet Andorran kautta johonkin muualle. Elikkä toisin
sanoen Suomen kannattaa olla tässä erinomaisen
aktiivinen jatkossakin.
Kun nyt tähänkin sopimukseen on saatu klausuuli
siitä, että täytyy siirtyä automaattiseen
tietojenvaihtoon, niin sitä suuremmalla syyllä täytyy
ilolla tervehtiä Suomen valtion ja valtiovarainministeriön
aktiivisuutta näissä asioissa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin tärkeätä kuin
onkin verotietojen vaihtaminen maiden välillä ennen
kaikkea silloin, kun on kysymys näistä veroparatiisivaltioista,
niin näihin liittyy myöskin se ongelma, että nyt
nämä pienet veroparatiisivaltiot tekevät
Suomen kaltaisten pienten maiden kanssa — joka lähes
itsekin on veroparatiisi ainakin mitä tulee arvopaperipörssin
hallintarekisteriin, jonka piilossa käydään
arvopaperikauppaa — näitä sopimuksia
sen vuoksi, että sillä varmistetaan poispääsy
niin sanotulta Oecd:n mustalta listalta.
Tämä tietenkin on ongelma, koska pidemmässä juoksussa
täytyisi päästä siihen, että verotiedot
saataisiin kaikkien maiden välillä silloin, kun tapahtuu
pääomien siirtämisiä pankilta
toiselle. Meillähän on unionissa säästödirektiivi,
joka mahdollistaa tietojen vaihdon unionin sisällä,
silloin kun yksityishenkilöiden tileistä on kysymys,
mutta se ei koske yrityksiä. Tämän finanssikriisin
jälkeen me kaikki tunnistamme tämän ison
ongelman, että meillä on salaisia tilejä,
meillä on olemassa veroparatiiseja, joissa on myöskin
miljardiluokan määrin myöskin suomalaista rahaa
piilossa ja joista käsin jopa operoidaan Helsingin pörssissä.
Tämä on vakava, iso asia, mutta se, että me vain
teemme San Marinon, Andorran ja joidenkin muiden veroparatiisien
kanssa näitä tietojenvaihtosopimuksia, on osittain
tämän varsinaisen ison ongelman välttelyä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin kiinnitän huomiota
siihen mietinnössä olevaan tekstin kohtaan, jossa
sanotaan, että tavoitteena tulee olla automaattinen tietojen
vaihtaminen. Sitä kautta voidaan huomattavasti nykyistä paremmin
ja tehokkaammin päästä harmaan talouden
jäljille ja torjua talousrikollisuutta.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tiistaina ja keskiviikkona Brysselissä oli
Euroopan unionin jäsenmaitten talousvaliokuntien ja valtiovarainvaliokuntien
edustajien kokous, jossa tämän Kreikan tilanteen
ympärillä käsiteltiin tätä rahoituskriisiä ja
maitten budjettivajetta. Tässä yhteydessä juuri
nämä täällä keskusteltavat
asiat tulivat esille, ja siellä erityisesti se, että kyllähän pankkien
valvonta on käytännössä toteuttavissa, mutta
pankit ovat loppujen lopuksi vähäinen osa koko
rahaliikenteestä. Täällä käsiteltävän
rahoitusyhtiöitä, rahastoja ja arvo-osuuksia koskevan hallituksen
esityksen yhteydessä kävi ilmi, että suomalaisten
sijoitukset näihin ovat yhteensä 130 miljardia
euroa. (Ed. Kanerva: Ei voi olla niin paljon, ei millään!)
Toisin sanoen suurin osa tästä on valvonnan ulkopuolella,
ja esimerkiksi Suomen eduskunnan pankkivaltuuston, joka nyt ei vielä Kansaneläkelaitoksen
ja Yleisradion rinnalla ole päässyt tähän
osittain repivään keskusteluun siitä, mikä on
eduskunnan asema näissä asioissa, pitäisi
kiinnittää tähän enemmän
huomiota. Mitä enemmän saadaan kansallisten valtioitten
verotuksen piiriin liikkuvia pääomia, sitä paremmin pystytään
käytännössä näitä budjettivajeita
hoitamaan muutenkin kuin palkansaajien ja yrittäjien kansallisella
verotuksella.
Tästä on nimenomaan kysymys, ja tämän
takia myös Suomessa ja eduskunnassa pitäisi tähän
asiaan kiinnittää huomiota, eikä ainoastaan täällä.
Kun suomalaisten parlamentaarikkojen kanssa, jotka ovat Euroopan
unionissa, keskustelin, niin siellä ote näihin
asioihin on ihan toisenlainen kuin tällä hetkellä on
Suomessa, joka tuntuu olevan muutaman vuoden jäljessä siitä,
mitä todella tapahtuu. (Ed. Kanerva: Ei se luku voi olla
oikea!) — Se on ihan oikea, minä voin näyttää teille
sen tilastonkin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on ollut viime päivinä useita
vastaavan kaltaisia asioita, pinta-alaltaan ja väkiluvultaan pienten
maitten kanssa käsiteltäviä asioita.
Pidän oikeana sitä, että maan hallituksen
toimesta on laillisuuden ja rehellisyyden puolesta, harmaan talouden
torjumiseksi tehty tällaisia ratkaisuja. Pidän
tätä oikeana tienä, mutta on hyvä,
että täällä myös täydennetään
käydyssä keskustelussa näihin liittyviä asioita.
Hallituksen esitys, jonka pohjalta on toimittu, on oikea ja tähtää positiiviseen
tulokseen.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun tämä keskustelu nyt
jo levisi myös valvontaan ja muuhunkin rahoitusmarkkinaan,
niin yhdyn tähän ed. Skinnarin näkemykseen
siitä, että tämä Oecd-valvonta
tulee nostaa entistä tärkeämpään
asemaan. Pörsseissä kutakuinkin tiedetään tätä nykyä,
mitä tapahtuu, mutta se, mitä tapahtuu kahdenvälisessä kaupassa
pörssien ulkopuolella, on hyvin pitkälti pimennossa.
Tärkeää olisi saada kansainvälinen
yhteinen rahasto, josta näistä riskin seurauksia
sitten rahoitettaisiin, ja niiden kustannusten tietysti pitäisi
koitua nimenomaan rahoitusmarkkinoille. Toivonkin, että Suomi
joka yhteydessä vie vahvasti eteenpäin tätä rahoitusmarkkinaveroa,
joka olisi kansainvälinen hyvä valuuttalähde
tällaisen riskin kantoon.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Ne, jotka istuivat eduskunnassa viime kaudella, muistavat
varsin hyvin, että hallintarekisteristä käytiin
aika vilkasta keskustelua. Siinä äänestimme
myöskin siitä, laajennetaanko mahdollisuuksia
päästä hallintarekisteriin käsiksi,
ja silloinen oppositio kokoomusta lukuun ottamatta äänesti sen
puolesta, että parannetaan viranomaisen oikeuksia päästä hallintorekisteriä tutkimaan.
Ne, jotka tänä päivänä ovat
puhuneet lisääntyvän valvonnan puolesta, äänestivät
silloin sitä vastaan. Minusta nimenomaan hallintarekisterin
tietoihin pääseminen merkitsi kyllä valvonnan
tehostamista todella merkittävästi. Jos tällainen
asia tulee uudelleen esille, niin toivon tietenkin, että äänestetään
silloin niin kuin tänä päivänä puhutaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallintarekisterit ovat ongelmallisia, ja
ne lisäävät huonoa läpinäkyvyyttä omistamisessa
ja sijoittamisessa, ja tässä mielessä,
niin kuin ed. Kimmo Kiljunen aikaisemmin totesi, Suomikin on sellainen
omanlaatuisensa veroparatiisi ja pyrkii vielä aktiivisesti
siihen suuntaan. Ed. Kalmari mainitsi varainsiirtoveron. Tobinin
veron tyyppinen verolainsäädäntö on
syytä saada aikaan globaalilla tasolla, ja vaikka se tavoite
on hyvin kaukainen ja epämääräinen
saavutettavuuden näkökulmasta, niin sitä pitää tavoitella.
Se olisi globaalisti erittäin tärkeä.
Lopuksi, puhemies, todella olemme käsitelleet tämän
tyyppisiä hallituksen esityksiä nyt useamman kappaleen
tässä viime viikkoina, ja on aivan niin kuin täällä jo
todettiin, selvä, että tällä tavalla
nämä pienet valtiot pääsevät
ikään kuin pois sieltä veroparatiisien
harmaalta vyöhykkeeltä ja nämä sopimukset
palvelevat niitä valtioita, lähinnä Pohjoismaiden
kanssa tehdyt sopimukset, joissa nyt Suomikin on mukana.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Hieman täydennän vielä,
kun täällä hallintarekistereistä kerran
puhuttiin. Hallintarekisterithän eivät ole tyypillisiä arvopaperimarkkinoilla.
Suomi on poikkeus tässä, että meillä on
tällainen merkillinen piilotettu tapa operoida hallintarekistereissä.
Olen täysin samaa mieltä ed. Kalliksen kanssa,
tämä täytyy saada avoimeksi. 70 prosenttia
Helsingin Pörssin arvopaperikaupasta tapahtuu hallintarekisterissä piilossa,
ja esimerkiksi Nokian kaupankäynnistä 90 prosenttia
on hallintarekisterissä, eli me emme tiedä, kuka
Nokian omistaa. Tämähän on veroparatiisille
tyypillistä piilossa olevaa toimintaa, ja sen takia se
täytyy saada auki.
Siinä, mikä koskee tätä rahamarkkinaveroa, financial
transaction tax, josta täällä nyt on
puhuttu paljon, korjaisin ed. Tiusasta siinä, että kysymys
ei ole Tobinin verosta enää. Tobinin vero koskee
vain valuutanvaihtoa. Tässä on tarkoitus saada
ikään kuin liikevaihtoverotyyppinen vero kaikkeen
rahalla käytävään kauppaan,
on kysymys arvopaperikaupasta, on kysymys velkakirjojen ostamisesta,
obligaatioiden ostamisesta, on kysymys ennen kaikkea johdannaiskaupasta, joka
on sellainen hallitseva muoto, jolla arvopaperikauppaa tällä hetkellä käydään,
ja luonnollisesti siihen liittyy myöskin valuuttakauppa.
Eli kaikkeen rahalla käytävään
kauppaan tulisi tällainen vero. Outoa, että se
on ainoa hyödyke, josta käydään
laajemmin tietysti kauppaa, jossa ei ole liikevaihtoveron ja arvonlisäveron
tyyppistä verotusmuotoa, ja tähän onneksi
nyt on tartuttu ennen kaikkea kansainvälisen sosialidemokraattisen
liikkeen ansiosta. Siitä ovat eräät muutkin valtionpäämiehet
kuin sosialidemokraatit puhuneet.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vaikka tässä nyt romantisoidaan
tämä suuren rahan kuriin saaminen tällä avoimuudella,
niin tosiasiassa kun katselee moderneja elokuvia tai sarjafilmejäkin,
niin tämähän on loppujen lopuksi ihan
sama juttu, mikä on tapahtunut meidän puuteollisuutemme
suhteen, kaiken sen teollisuuden suhteen, mikä on siirrettävissä euroalueen
ulkopuolelle jonnekin Kiinaan ja Intiaan ja minne tahansa. Eli nyt
kun tavallaan "kavalletaan" nämä veroparatiisit
Euroopan sisällä, EU:n sisällä,
niin samalla valtava pääoma siirtyy Kiinaan, Aasiaan,
Intiaan ja muualle todellisiin paratiiseihin. Eli tässä tavallaan
hööpötetään taas suurta
yleisöä ja kansaa sillä, että nämä jotenkin saataisiin
nyt sitten veronalaiseksi, se, mitä meidän oma
rikkaimmistommekin on kerännyt tähän
lähelle.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljusen puheenvuoroon vaan viitaten
tarkoitin sitä, kun mainitsin Tobinin veron, että Tobinin
veron tyyppisestä veroajattelusta on lähtenyt
tämä kehittymään, sen laajentaminen
muihin transaktioihin, ja tässä mielessä voi
sanoa, että on Tobinin veron tyyppisistä veromalleista
kysymys.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä dogmaattisen
markkinatalouden järjestyksen ja kapitalistisen, valvomattoman
finanssirahoitusjärjestelmän myllerryksestä tulee olemaan
niin vakavat seuraukset, että koko kansainvälinen
rahoitusjärjestelmä, kuten nyt jo on nähty
Yhdysvaltain, ja Ranskan johdon aloitteellisuudesta, tulee vaatimaan
ihan uudelleenarviointeja. Seuraukset ja oppirahat sinänsä tulevat olemaan
kyllä kohtuuttomat satojen miljoonien työttömyytenä ja
rajuna köyhyytenä ja epävakautena, myös
kansainväliseen turvallisuuteen kielteisesti heijastuvien
vaikutusten kautta. Mutta ehkä Suomessakin pitäisi
käydä enemmän keskustelua. Kun me aikoinaan
mietimme näitä rahoitusjärjestelmiä oman
finanssivalvontamme osalta, myöskin rajat ylittävien
turva- ja suojamekanismien keskeneräisyyden osalta, niin
nyt me olemme esimerkiksi Kreikan tapauksessa mahdollisesti myöskin
menossa EU-maiden välisen rahoitus- ym. tukijärjestelyjen
kautta kentälle, jonka kaikkia sopukoita emme ole kyllä kunnolla
käyneet läpi. Tätä keskustelua
on kyllä syytä eduskunnassa jatkaa. Sinänsä on
erittäin välttämätöntä,
että rajat ylittävän järjestäytyneen
rikollisuuden ja talousrikollisuuden torjuntakykyä parannetaan.
Se on verotustietojen parantamista, mutta se edellyttää myös
Europolin kaltaisten toimijoiden aseman ihan toisenlaista tunnistamista,
ja tässä osassa juuri EU:ssa tarvitaan nyt myöskin
kansallisia, mutta myös rajat ylittäviä, parempia
toimintamalleja.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun katsomme veroparatiisikysymystä,
niin täytyy sanoa, että meillä pitäisi
olla kyllä tämmöinen kansainvälinen
näkökulma eikä pelkästään
Suomen näkökulma. Täytyy sanoa, että Suomi
ei ole veropolitiikassa maailman johtava maa ja muut eivät
tee sillä tavalla kuin Suomessa on tehty, vaan monissa
maissa on ihan erilainen toimintakulttuuri. Otan Kiinan esimerkkinä.
Siellä lähtökohta on tähän
asti ollut se, että yritykset saavat kymmeneksi vuodeksi,
kun ulkomainen yritys on tullut Kiinaan, täyden verovapauden.
No, nyt kansainvälinen painostus on vaikuttanut siihen, että Kiina
joutuu miettimään, luopuuko tämmöisestä verovapaudesta.
Monissa muissa kehittyvissä maissa verotus on erittäin
lievää yrityksille.
Kuitenkin veroparatiiseissa ongelma on se, että yleensä pyritään
myöskin siihen, että tietojen saaminen estetään.
Nimittäin ei voida millään tavalla valvoa
sitä, millä tavalla rahaliikenne toimii, ja tässä suhteessa
ovat erittäin arvokkaita nämä instrumentit,
verosopimukset, joilla pyritään pitämään
huolta siitä, että ainakin tietojenvaihto toimii.
Mielestäni se on tärkeätä,
että ei voida välttää verotusta
antamalla vääriä tietoja, vaan jokainen joutuu
kuitenkin maksamaan veronsa jonnekin ja toimimaan tällä tavalla
asianmukaisella tavalla.
On erittäin hyvä, että Pohjoismaat
ovat olleet tässä suhteessa aktiivisia — varsinkin
Suomi — niin että on alettu tehdä veroparatiisien
kanssa verosopimuksia, ja toivottavasti tämä johtaa
siihen, että saadaan hyvin kattava verkosto verosopimuksia,
joissa ovat mahdollisimman kattavasti kaikki maailman maat kaiken
kaikkiaan mukana.
Mutta, arvoisa puhemies, täytyy sanoa, että ongelma
on se, että verojärjestelmät ovat hyvin erilaisia
ja tosiaan monissa maissa verotus on äärimmäisen
lievää. Täytyy sanoa, että meidän
täytyy jatkossa seurata tätä kehitystä omalta
osaltamme ja pitää yritysverotus semmoisella tasolla,
että ainakin se on vertailukelpoinen muihin kehittyneisiin
teollisuusmaihin ja että, voidaan sanoa, paine siirtyä pois
Suomesta ei olisi suurempi kuin ainakaan mistään
muusta teollistuneesta maasta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasin puheenvuoron jälkeen on
kuitenkin sääli todeta, että Eurooppa
ei selvästikään vieläkään ole
tajunnut elävänsä aikaa, jossa aidosti
rahan liikkeille tarvitaan paitsi kansallista säätelyä myös
kansainvälistä säätelyä.
Muun muassa komission Eurooppa 2020 -strategiassa ei sanallakaan
vihjaista, millä tavalla Eurooppa aikoo jatkossa suhtautua
ja estää nykyisen kaltaisen taloudellisen taantuman
aiheuttaneen ahneuden ja ennen kaikkea epäeettisen rahan
liikkeen.
Olen erittäin iloinen siitä, että Euroopassa
ja ennen kaikkea Isossa-Britanniassa on jo liikkeellä transaktioverouudistus,
robinhood-vero, jonka taakse suoranaisesti tai epäsuoranaisesti
ovat asettuneet muun muassa pääministeri Gordon Brown,
Angela Merkel sekä Ranskan presidentti Sarkozy. Tämän
tyyppistä sammon ryöstön veroa mielestäni
meillä myös Suomessa pitäisi harkita
tässä tilanteessa, jossa tämän
taloudellisen taantuman syyt löytyvät erityisesti
juuri tästä ahneesta rahan liikkeestä,
mutta sen maksumiehet ovat tavallisia Suomen kansalaisia.
Olen jäänyt odottamaan edes jonkinlaista aloitteellisuutta
valtiovarainministeripuolueelta, joka väittää hoitavansa
valtiontaloutta hyvin ja on jättänyt kuitenkin
ahneuden kokoisia aukkoja ja ilmeisesti jättää myös
jälkeensä isoja aukkoja erityisesti rahan liikkeiden
valvonnan suhteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä siitä,
että vihdoin tällä hetkellä,
tämän kevään aikana on herättävä voimakkaisiin
toimenpiteisiin veroparatiisikulttuurien kuriin saamiseksi. Valtavan
hyvä esimerkki on tämä Kreikka. Siis
nyt kun sitä on analysoitu, paitsi että on johdannaisilla
pelleilty ja petetty rahaliittokumppaneita ja vähän
kaikkia yhteistoimintakumppaneita, niin myöskin veroparatiisipuolella
on sallittu ihan mitä tahansa. Niin kuin mainitsin, lääkärit
ja juristit Kreikasta ovat vieneet tulonsa muualle ja ne parhaat
tulonmuodostajat ovat tällä tavalla olleet pois
Kreikan valtion ylläpitokustannuksista vastaamisesta. Tämä on vain
yksi näyttävä esimerkki siitä,
mihinkä on ajauduttu ja mistä seuraa kovat jutut,
jos ei nokanvalkaisu ala välittömästi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä valvonta on äärettömän
tärkeä, silloin kun kysymyksessä on rahaliikkeitä.
Kun tässä on paljon viitattu Kreikan tilanteeseen,
niin kyllä siellä on tapahtunut aivan uskomattomia
asioita, jos tutkimuksiin ja selvityksiin on luottamista: 30 prosenttia
kansantaloudesta kokonaan kirjanpidon ulkopuolella eli pimeitä markkinoita,
hyvämaineiset lääkärit ilmoittavat
kuukausitulonsa 1 000—3 000 euroksi,
virkamiehillä ja poliitikoilla 50 000 virka-autoa
jne. Jos valvonta pettää, niin tällaista
pääsee esiintymään.
Kun tässä on peräänkuulutettu
erilaisia veroja, niin tänä päivänä Helsingin
arvopaperipörssissä tehdään
50 000 kauppaa, siis 50 000 kauppaa yhdessä päivässä,
ja jokainen ymmärtää, että ei
siinä tule uutta rahaa, vaan se on samaa rahaa, joka pyörii;
nyt myydään ja muutaman minuutin kuluttua ehkä ostetaan
ja päinvastoin, ja näin 50 000 kauppaa
syntyy ilman, että syntyisi minkäänlaista
lisäarvoa yhteiskuntaan. Päinvastoin, siitä voi
seurata vahinkoja. Nämä ovat sellaisia asioita,
joihin tulisi puuttua, eikä pitäisi pelätä sitä,
että joku pörssi häviää ja
siirtyy ulkomaille. On mahdollista, että niin tapahtuisi,
mutta silloin tietenkin voi kysyä myöskin: so
what, mikä vahinko siitä on? Kyllä Suomeen
aina jää jonkinmoinen pörssi ja jää sellainen
pörssi, josta meidän pienet ja ennen kaikkea kasvuyrityksemme hyötyvät.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi viittasi Kiinaan ja siihen, että siellä on yrityksillä
verovapautta
kymmenen vuotta. Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta,
kun puhumme suorista tuotannollisista investoinneista ja niiden suosimisesta.
Tämähän on vanha käytäntö.
Tämä tulee jo itse asiassa 1960—1970-luvulta,
jolloin tyypillisesti kehitysmaissa luotiin näitä vapaita tuotantovyöhykkeitä,
jonne houkuteltiin ulkomaisia suoria investointeja. Tämähän
oli tietysti hallitseva muoto 1980-luvulle saakka, ennen kuin rahamarkkinat
vapautettiin, että valtaosa, 90 prosenttia, pääomasiirroista
oli suoria investointeja, joilla oli tuotannollinen työllisyysvaikutus, ja
siinä oli sitten erilaisia houkuttimia tehty niin kuin
nämä vapaat tuotantovyöhykkeet.
Mitä sitten rahamarkkinoiden vapauttamisen jälkeen
on tapahtunut, kun tullaan 2000-luvulle: tämä koko
kuviohan on muuttunut toiseksi. Suorat tuotannolliset investoinnit
kansallisista pääomasiirroista ovat alle 10 prosenttia.
Hallitseva lohko ovat erityyppiset lyhytaikaiset pääomasiirrot,
joihin ed. Kallis täällä juuri viittasi,
joilla hyödynnetään rahaomaisuuden arvon
muutoksia pörsseissä ja muualla, ennen kaikkea
tietysti johdannaiskaupassa, joka on laajentunut suuremmaksi kuin
maailman kansantuote.
Tässä suhteessa ed. Kallis on aivan oikeassa, kun
viittaa Helsingin pörssiin. Helsingin pörssin liikevaihto
on 300 miljardia euroa. Suomen kansantuote on 170 miljardia. Me
näemme, missä mittakaavassa liikutaan. Jos meillä olisi
olemassa edes Lontoon pörssin kaltainen 0,5 prosentin leimavero,
varainsiirtovero pörssissä, se tuottaisi 1,5 miljardia.
Rahastahan ei ole kysymys, kun me pohdimme suomalaisen yhteiskunnan
kehittämistä. Tämän tapainen
pörssivero on käytössä myöskin
Kiinassa.
Tämä on tietenkin unionitasolla nostettava
kysymys, jos me haluamme sitä kautta, että nimenomaan
arvopaperikaupassa pörsseissä myöskin olisi
verotusta mukana. Häipyisikö tämä dubailainen
yritys Suomesta vai ei, mikä on siis Helsingin pörssi,
siitä joudutaan keskustelemaan. Mutta, kuten sanottu, Lontoon
pörssi on yksi maailman johtavimpia pörssejä ja
siellä on olemassa tämmöinen varainsiirtovero,
jonka Ahon porvarihallitus 1,6 prosentin tasolta poisti silloin vuonna
1993. Sitä kaivattaisiin.
Yleiskeskustelu päättyi.