Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Mielenterveyden
järkkymisen arki on monin tavoin vaiettu asia, vaikka asenteissamme
onkin tapahtunut kehitystä parempaan. Asenteiden muuttumisesta
huolimatta mielen sairaudet lokeroidaan edelleenkin täysin
eri asemaan kuin fyysiset sairaudet ja vammat. Valitettavan usein
jopa poliittista tai viranomaistoimintaa tuntuu ohjaavan ajatus,
jos sairaus ei näy päälle tai se ei ole
laboratoriossa mitattavissa, sitä ei ole olemassa eikä se
silloin oikeuta mihinkään.
Tämän asenteen seurauksena mielenterveyskuntoutujat
ja heidän omaisensa jäävät sen
avun ja tuen ulkopuolelle, joihin voimassa olevat lakimme heidät
oikeuttaisivat. Tämä näkyy hoidon aliresursointina,
kotona selviytymisen tuen puutteena, hylkyinä omaishoidon
tuessa, työllistämistoimien lykkäyksinä tai
hoitotakuun toteuttamistavoissa. Tasavertaisuuteen pyrkivät
lakimme ja toimemme eivät yksinkertaisesti suurimman osan
ajasta käytännössä koskekaan
osaa suomalaisista eli mielenterveyskuntoutujia tai heidän
omaisiaan. Useimmissa tapauksissa pelkällä asennemuokkauksella
saadaan aikaan parannuksia, mutta aika ajoin on myös muutettava lakia,
vaikkapa vain vahvistamaan jo olemassa olevaa lainsäädäntöä.
Kuukausi sitten vieraanani oli aktiivinen joukko edunvalvojia.
Omaiset mielenterveystyön tukena Tampereen yhdistys tapasi
tuolloin joukon pirkanmaalaisia kollegoitani, joista moni myös allekirjoitti
nyt lähetekeskustelussa olevan lakialoitteeni. Tuossa tilaisuudessa
omaiset nostivat neljä keskeistä teemaa esiin,
joihin puuttumalla kuntoutujien ja heidän omaistensa elämän
laatua ja arjen sujuvuutta nostettaisiin huimin harppauksin. Omaiset
kiinnittivät huomiota hoitotakuun laadulliseen toteutumiseen
psyykkisesti sairastavien kohdalla. Omaiset nostivat esiin puutteita
omaishoidon tuessa mielenterveyspotilaiden omaisten osalta. Omaiset
korostivat aikuisten psykoterapian keskitetyn koordinaation tarpeellisuutta
ja omaiset esittivät muutosta voimassa olevaan mielenterveyslakiin,
jotta mielen särkyessä lapsen tilanne huomioitaisiin
nykyistä paremmin.
Niinpä lakialoitteessani ehdotetaan mielenterveyslakiin
lisättäväksi lastensuojelulain ja päihdehuoltolain
sisältöä vastaava säännös,
joka velvoittaisi sairastuneen aikuisen kohtaavan viranomaisen ottamaan
huomioon mielenterveyspotilaan alaikäisen lapsen erityisasema.
Suomalaisten tutkimusten mukaan joka viidennellä aikuisella
on jokin hoitoa tai huomiota vaativa mielenterveyden ongelma. Joka
kymmenes aikuinen suomalainen kärsii vakavasta masennuksesta.
Suomessa on siis noin 800 000 aikuista, joilla on jonkin
asteen mielenterveysongelma. Heistä joka neljännellä,
eli 200 000:lla, on keskimäärin tilastollinen
1,7 alaikäistä lasta. Siis jopa 340 000:ta
lasta koskettaa tämän päivän
Suomessa jomman kumman vanhemman mielenterveysongelma.
Viime vuosina erityisesti kolmas sektori on kehittänyt
uusia tukimuotoja lapsille ja perheille, jossa vanhempi sairastaa
psyykkisesti, mutta ilman viranomaisyhteistyötä se
ei yksinkertaisesti riitä. Tutkimusten mukaan vanhemman
psyykkinen sairaus muuttaa vanhemmuutta, muuttaa perheenjäsenten
rooleja, muuttaa vastuunjakoa ja voi heikentää lapsen
perusturvallisuutta ja myöhempää selviytymistä elämässä.
Hoitamattomana tilanne voi johtaa jopa sairauden siirtymiseen sukupolvelta
toiselle. On nimittäin tärkeätä muistaa,
että vain ani harvoin mielen sairaus periytyy automaattisesti
biologisista syistä.
Lapsen ja lähiomaisen sairastuminen johtuu lähes
aina olosuhteista, puuttuvasta tuesta ja kyvyttömyydestä vanhemmuuteen.
Valitettavasti tällä hetkellä vanhemman
mielenterveysongelma on aina riski lapsen mielenterveydelle. Jo
nyt vakavasta masennuksesta kärsivän vanhemman lapsista
noin kaksi viidestä kärsii psykiatrisista häiriöistä ennen
20:tä ikävuottaan, ja riski kasvaa 60 prosenttiin
seuraavien viiden ikävuoden aikana. Samaan aikaan niin
sanotussa normaaliväestössä riski on
huomattavasti pienempi, vain 20—25 prosenttia. Suuri osa
psykiatrisista potilaista on kasvanut perheessä, jossa
on psyykkisesti sairas vanhempi. Suurella osalla lastenpsykiatrisista
potilaista on psyykkisesti sairas vanhempi tai vanhemmat.
Arvoisa puhemies! Olemassa oleva lainsäädäntö tunnistaa
lapsiomaisen erityisaseman lastensuojelulaissa sekä päihdehuoltolaissa.
Lastensuojelulaista omaksutusti päihdehuoltolain mukaan,
kun asiakas on päihdehuoltolaissa tarkoitetussa hoidossa,
on otettava huomioon myös hänen huollossaan olevan
lapsen hoidon ja tuen tarve. Niinpä näennäisesti
lapsiomaisen asema on jo huomioitu riittävässä määrin
lainsäädännössämme.
Valitettavasti vain kaikki viranomaisemme eivät käytä lastensuojeluun
tarkoitettuja lakejamme jokapäiväisen toimintansa
ohjenuorana. Lastensuojelulakiin kirjattu lapsiomaisen asema on yksinkertaisesti
jäänyt monelle viranomaiselle täysin
tuntemattomaksi.
Toisin kuin päihdehuoltolakiin, mielenterveyslakiin
lapsiomaisen asema on jostain syystä jäänyt
tyystin kirjaamatta. Tilanne on johtanut valitettavasti siihen,
ettei lapsen asemaa automaattisesti arvioida ja oteta huomioon vanhemman
sairastuessa psyykkisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa
jopa kuukausien viivettä, ennen kuin niin sanottu lapsiviranomainen
kuulee ja huolestuu lapsiomaisen tilanteesta. Tämä puolestaan
on johtanut siihen, että lapsiomaisen huomiointi ja palvelujen
saatavuus on erittäin satunnaista ja täysin asuinpaikasta
riippuvaa.
Arvoisa puhemies! Yleensä en kannata pyörän
keksimistä kerta toisensa jälkeen lainsäädännössämme.
En myöskään yleensä hyväksy
jonkin asian monistamista laista toiseen itsetarkoituksena. Toisaalta
kuitenkin ymmärrän, että käytännön
työtä tekeviltä jonkin alan ammattilaisilta
on kohtuutonta odottaa kaikkien lakiemme tuntemusta edes silloin,
kun lainsäädännöllä hipaistaan
ammattilaisen omaa työtä. Käytännön elämä on
osoittanut, että lastensuojeluviranomaiset ja mielenterveysasioita
käsittelevät ammattilaiset lukevat ja soveltavat
eri lakeja omaan työhönsä. Niinpä poikkeuksellisesti
omalta osaltani olen nyt edistämässä jo
olemassa olevan lainsäädännön
monistamista. En siksi, että se olisi itsetarkoitus, vaan
siksi, että mielestäni lapsiomaisen aseman kirjaaminen
mielenterveyslakiin parantaisi lapsiomaisen tilannetta ja mahdollistaisi nykyistä
paremmin
lapsiin suunnatun ennalta ehkäisevän työn
koko Suomessa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnö on valmistellut perusteellisesti
lakialoitteen, joka koskee lasten asemaa mielenterveysperheissä.
Tämä ongelma on varmasti jokaiselle sosiaalityöntekijälle
tuttu, mutta välineet siellä kunnissa ovat tällä hetkellä aika
heikot ensinnäkin sen vuoksi, että sosiaalityöntekijöitä on
hyvin vähän, ja toinen syy, mikä estää tällaisen
hyvän perhetyön on se, että kotipalvelulla
ei ole riittävästi resursseja tällä hetkellä nimenomaan
perhetyöhön ja koko ajan kasvava vanhusten määrä luo
paineita, että ne kotipalveluresurssit käytetään
vanhustyöhön, mikä sekin on erittäin
tärkeää. Kunnissa joudutaan miettimään
koko ajan, mihinkä nämä panokset laitetaan,
ja kysymys on myöskin siitä, kuka jaksaa vaatia
eniten ja kuka jaksaa useamman ja useamman kerran mennä sinne
virastoon pyytämään apua. Monta kertaa perheissä,
joissa nimenomaan vanhemmat tai jompikumpi vanhemmista on mielenterveysongelmaisia,
niin silloin se tilanne on, että heillä itsellään
ei ole voimavaroja siihen, että he jaksaisivat vaatia ja
pyytää niitä palveluja, mitkä heille olisivat
ihan välttämättömiä.
1990-luvulla muutettiin aika rankasti tätä mielenterveyspalvelujen
hoitorakennetta. Erityisesti laitoshoidosta siirryttiin avopalveluihin,
mutta nämä avopalvelut samanaikaisesti tulleen
laman ja kuntien taloudellisen ahdingon vuoksi jäivät kehittämättä.
Siinä mielessä tilanne on ollut oikeastaan myöskin
nyt 2000-luvulla todella ongelmallinen, nimittäin niissäkin
tilanteissa, missä perheen äiti esimerkiksi joutuu
laitoshoitoon, niin lapset monta kertaa joutuvat sitten sijoitetuksi
kodin ulkopuolelle. Usein myöskin tämä tilanne
aiheuttaa sen, että tämä äidin
kuntoutuminen vaikeutuu siitä, kun hänellä on
huoli myöskin omista lapsistaan.
Nyt pitäisi ehdottomasti miettiä, millä keinoilla
me pystyisimme täällä eduskunnassa ja
sosiaali- ja terveysministeriössä vaikuttamaan
siihen, että näitä kotipalvelun resursseja
parannettaisiin ja erityisesti nyt, kun on tätä varhaisen
puuttumisen logiikkaa lähdetty viemään
ympäri maata. Monestihan lapset itse oirehtivat myöskin
silloin, kun vanhemmilla on pahoja ongelmia, ja nyt, kun esimerkiksi
päiväkodeissa ja kouluissa huomataan nämä ongelmat,
niin pystyttäisiin jo ennen kuin ne menisivät
niin vakaviksi, että tarvitaan esimerkiksi laitoshoitoa
tai raskasta lääkehoitoa, antamaan perheelle tukea
sinne kotiin. Se on kuitenkin se paras lähtökohta
tässä tilanteessa ja ennen kaikkea näitten
lasten kannalta.
Ed. Sirnö tässä aiemmin kävi
hyvin tarkkaan tämän lakialoitteen läpi
ja näitä perusteluja, jotka on hyvin valmisteltu,
ja siinä mielessä en enää näihin
samoihin asioihin puuttunut, vaan lähinnä siihen,
miten kunta voisi vastata näihin tilanteisiin.
Keskustelu päättyy.