Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän
Helsingin Sanomat uutisoi, että Euroopan unioni on kieltämässä kirkkourkujen
valmistuksen lyijyvaaran takia. Täällä sanotaan,
että neljä vuotta sitten on hyväksytty
direktiivi, jonka pitäisi heinäkuussa tulla voimaan
ja joka määrää tiukat rajat
sille, miten näitä urkuja rakennetaan ja mitä ne
saavat sisältää. Nämä urut
ovat nyt direktiivin vastainen tuote.
Voisiko nyt ympäristö- tai Eurooppa-ministeri
kertoa, miten Suomen hallitus aikoo toimia, että urkumusiikkia
voidaan Suomen kirkoissa vielä jatkossa kuulla?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Täytyy ensinnäkin
tunnustaa, että en ole alan asiantuntija. Jos tätä direktiiviä ei
ole kunnolla pantu täytäntöön,
niin hallitus varmaan viisaudessaan harkitsee, miten tähän
ongelmaan puututaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! EU:n puheenjohtajuus lähestyy
ja totisesti niillä, jotka tätä Euroopan
unionia sympatisoivat, alkaa olla kiire kiillottaa sitä kuvaa.
Onko tämä direktiivi nyt tyyppiesimerkki EU:n
läheisyysperiaatteesta, jonka mukaan asioista päätetään
lähellä niitä, joita päätökset
koskevat?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Parempi sääntely on yksi
Suomen puheenjohtajuuskauden tavoitteita, joten me tulemme Euroopan
unionissa viemään eteenpäin sitä työtä,
että unioni puuttuisi juuri sellaisiin kysymyksiin, joissa
Euroopan tasoinen päätöksenteko voi tuoda
lisäarvoa ja jättäisi sitten sellaiset
yksityiskohdat, jotka paremmin sopivat juuri tämän
läheisyysperiaatteen mukaiseen kansalliseen päätöksentekoon,
kansallisesti jäsenvaltioille, ja ettei tehtäisi
liikaa kaikkia turhia yksityiskohtaisia päätöksiä.
Tämä on osa puheenjohtajuuskauden ohjelmaa kyllä. (Eduskunnasta:
Ja urut jäävät soimaan!)
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soinin esittämä kysymys
oli hyvä esimerkki siitä, mitä Euroopan
unioni tänne Suomeen kehittää ja keksii.
Toinen aikaisempi, joitakin aikoja sitten ollut, oli tämä tervadirektiivi, että tervan
käyttö kielletään jne. Siitä on
muutama vuosi aikaa. (Ed. Kekkonen: Se on eri asia!) — Ed.
Kekkonen, se on eri asia. — Kysymys kuuluu hallitukselle:
Onko hallituksen parissa mietitty niitä toimenpiteitä,
millä kansalle selvitetään ja kerrotaan, miten
nämä tämmöiset mitä ihmeellisimmät
direktiivit ja tulkinnat vaikuttavat ihmisten elämään
ja voitaisiin etukäteen torjua, että tämä ei koske
suomalaisia ja suomalaisten asioita huolletaan ja pidetään.
Onko mietitty tätä asiaa, vai aiotteko koska miettiä?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Susista keskustellaan kyllä erityisen
paljon varsinkin tuolla omalla kotiseudullani, mutta noin vakavammin puhuen,
komissiohan on ottanut tämän asian myöskin
omakseen sillä tavalla, että pyritään juuri
siihen, että ei tehtäisi liikaa eurooppalaista sääntelyä,
ei liikaa erilaisia asioita, sellaisia, jotka eivät ole
tarpeellisia säädettäviksi Euroopan unionin
tasolla, niin ei tehdä Eurooppadirektiivejä niistä.
Tässä asiassa me tulemme yhteistyössä komission
kanssa työskentelemään myöskin
puheenjohtajan ominaisuudessa vuoden loppupuoliskolla.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvin ajankohtaista on ollut juuri tämän
tyyppisten asioiden osalta tiedonkulku, ja tiedonkulku siltä osin,
että hyvin kallis asia on näiden rekkojen perävaunujen
kaventamisvelvoite 5 sentillä. Siitä on tehty
päätös 96 EU:ssa ja annettu kymmenen vuoden
siirtymäaika ja on annettu ymmärtää,
että ei se tarkoita mitään. Jos se nyt
todella tarkoittaa, eikä tule lisää siirtymäaikaa,
niin puhutaan erittäin monen kuljetusliikkeen konkurssista.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Näin juuri on tapahtumassa. Ed. Puisto
kiinnitti mielestäni hyvään asiaan huomiota,
siihen, että jatkossa meidän pitää tarkemmin
kansallisesti yhteistyössä ymmärtää myöskin
tämän eurooppalaisen sääntelyn
merkitsevyys ja myöskin ne reunaehdot, joista komissio
sitten nyt tässä tapauksessa tulee pitämään
ilmeisen tiukasti kiinni. Näin olemme saaneet sen ilmoituksen.
Tämä koskee siis tätä moduliyhdistelmien
leveyttä ja kymmenen vuoden siirtymäaika kuluu
umpeen. Olemme tiedustelleet komissiolta mahdollisuutta, koska tiedämme
sen tilanteen, missä hyvin monet kuljetusyritykset ovat,
mutta komission vastaus on ollut hyvin tiukka: kymmenen vuotta on
ollut aikaa tehdä tämä muutos; lisäaikaa
tuskin tähän saadaan.