Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus on pitänyt kehysriihtä ja
päättänyt laskea yritysverotusta 24,5
prosentista 20 prosenttiin. Yhteisöveromme on tämän
jälkeen selvästi lähimpiä kilpailijamaita,
kuten nyt esimerkiksi Ruotsia, alhaisempi. Ymmärrämme
hyvin kyllä, että muiden maiden aloittamaan verokilpailuun
on jollain tavalla vastattava, mutta emme pidä järkevänä kiihdyttää tätä verokilpailua
entisestään.
Vielä viime vuoden syyskuussa Helsingin Sanomissa valtiovarainministeri
Urpilainen totesi haastattelussa näin: "En näe,
että Suomen kannattaa lähteä mukaan mihinkään
aggressiiviseen verokilpailuun. En usko, että tällaisessa
verokilpailussa on oikeastaan ollenkaan voittajia, mutta on hyvin
paljon hävittävää, koska verotulot
sen myötä katoavat." Kysynkin valtiovarainministeri
Urpilaiselta: mikä on muuttunut niin radikaalisti muutamassa
kuukaudessa, että olette omaksunut näin kokoomuslaisen
verolinjan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen edelleen samaa mieltä. Mielestäni
Suomen ei pidä lähteä aggressiiviseen
verokilpailuun mukaan, ja sen takia yhteisöveroa ei laskettu
esimerkiksi 15 prosenttiin, vaikka jotkut tahot suomalaisessa yhteiskunnassa
sitäkin toivoivat. Mutta mielestäni meillä on
pitkään ollut suomalaisessa yhteiskunnassa myöskin
aika laaja poliittinen yhteisymmärrys siitä, että meidän
tulee säilyttää yhteisöverotaso
Suomessa kilpailukykyisellä tasolla suhteessa meidän
keskeisiin kilpailijamaihimme, ja kun me tiedämme, mitä naapurimaissamme
on tehty yhteisöveron osalta, niin on tietenkin luontevaa,
että myös tältä osin Suomessa
jouduttiin asiaa tarkastelemaan.
Mutta se, mikä on ehkä tärkeintä tässä yhteisöverotuksessa,
on se, että me emme pelkästään laske
yhteisöveroa, vaan me teemme laajan verouudistuksen eli
me poistamme yritystukia, me poistamme yrityksille kohdistuvia verovähennyksiä ja
teemme myöskin osinkoverotukseen uudistuksen niin, että Suomessa
ei enää jatkossa makseta verottomia osinkoja.
Tämä on kokonaisuus, jossa on siis monta eri osaa
ja yhtenä osana siitä tuo yhteisöveron
lasku.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen tavoite on jo pitkään
ollut nostaa Suomen kehitysavun määrää 0,7
prosenttiin bruttokansantulosta. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että kehitysavun määrää olisi
nostettava nykyisestä noin 1,1 miljardin euron tasosta
vuosittain noin 400 miljoonalla eurolla hallituskauden loppupuolella.
Siis samaan aikaan, kun hallitus tekee hyvinvointiyhteiskuntaamme
rapauttavia leikkauksia ja veronkorotuksia, oltaisiin kehitysapua
lisäämässä sadoilla miljoonilla
euroilla — vai ollaanko? Kehysriihen viimeisin uutinen,
minkä ainakin minä kännykkääni
sain, kertoo, että siellä päätettiinkin
leikata kehitysapua. Eli kysynkin asianomaiselta ministeriltä:
vieläkö hallitus on aikeissa nostaa kehitysavun
määrää sadoilla miljoonilla
euroilla, vai onko se vihdoinkin tullut perussuomalaisten linjoille?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Kehysriihessä on tehty päätös,
jolla kaikki päästöoikeuksien huutokaupasta
saatavat tulot nyt tällä hallituskaudella ohjataan
kehitysyhteistyörahoitukseen ja kansainväliseen
ilmastorahoitukseen. Tämä on välttämätöntä,
jotta Suomi pystyy lähentymään kansainvälisesti
antamiaan sitoumuksia päästä (Mauri Pekkarinen: Rahan
piti mennä suomalaisen uusiutuvan energian hyväksi!)
0,7 prosentin bktl-osuuteen vuoteen 2015 mennessä. Silti
tämä tavoite on aika kaukana. Tänä vuonna
oletamme, että saamme näistä päästöhuutokauppatuloista
ehkä korkeintaan noin 100 miljoonaa euroa. Mutta se on
siis iso raha tietenkin, ja suhteessa siihen, että maailman
köyhyysongelma ja muut globaalit kehityshaasteet ovat aivan
valtavia ja ne vaikuttavat myös meidän suomalaisten
elämään ja hyvinvointiin, minusta tämä on
välttämätöntä. Olen hyvin
iloinen tästä päätöksestä,
tämä on itse asiassa ensimmäinen maailmassa.
Kiitän myös valtiovarainministeri Urpilaista siitä,
että kun olemme yhdessä kehittäneet tällaisia
innovatiivisia kehitysrahoituskeinoja, niin tämä on
otettu käyttöön.
Mutta on myös totta, että kehyksestä leikattiin.
Kaikkialta on leikattu, ja kehitysyhteistyöbudjetista vuodesta
2015 vuoteen 2017 on vähennetty kehysmenoja 29 miljoonaa
euroa vuodessa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Saattaa olla, että käytämme tähän
kehysriiheen — se on päivän asia — pidemmän
aikaa, ehkä koko kyselytunnin. Katsotaan, miten keskustelu
menee eteenpäin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yritysveron laskeminen 4,5 prosenttiyksiköllä on todella
iso päätös ja etenkin nyt, kun maltillinen tuloratkaisu
kaatui. Mitä hallitus ajattelee siitä, että firmat,
jotka sinänsä varmaan tarvitaan kilpailukykyiseksi,
saavat miljardin verohelpotuksen? Millaista palkkapolitiikkaa hallitus
suosittelee tavallisille palkansaajille, pienituloiselle hoitohenkilökunnalle,
siivoojille, duunareille? Riittääkö puoli
prosenttia, mitä arvioitte?
Toinen kysymys: Kuntien valtionosuuksia leikataan. Tekeekö hallitus
nyt niin, että se kun ei itse halunnut leikata tarvittavaa
määrää omien lisärahojensa
katteeksi, se pistää kunnat tekemään tämän
leikkaustyön?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pääministeri Katainen. Sallitaan 2 minuuttia
tässä yhteydessä, koska kysymys on koko
kehysriihen linjasta.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin jos hallitus olisi
sanonut, että kun työmarkkinajärjestöt
epäonnistuvat, niin sitten muuten epäonnistumme
mekin, niin minkälaisen viestin se olisi antanut? Onneksi
tässä maassa on joku porukka, joka onnistuu, joka
kykenee tekemään päätöksiä,
(Naurua — Hälinää) joka keskittyy
siihen, että tähän maahan luodaan työpaikkoja
riippumatta siitä, pystyvätkö työmarkkinajärjestöt
tekemään päätöksiä vai
eivät. Toisten epäonnistuminen ei ole toisille
lupa epäonnistua, vaan meillä oli entistä suurempi
velvollisuus onnistua.
Jos halutaan Suomeen työpaikkoja, silloin pitää tehdä politiikkaa,
joka mahdollistaa uusien työpaikkojen syntymisen, ja sitä tässä on
tehty. Siihen, mikä on oikea palkkaprosentti kullekin, emme
lähde mukaan tietenkään, emme ole tähänkään
mennessä lähteneet. Mutta hallituksen tavoitteena
ja päätöksenä on tehdä ratkaisuja,
jotka tuovat tulevaisuudenuskoa tässä maassa asuville
ihmisille ja tässä maassa yrittäville
ihmisille, että tässä maassa kannattaa
käyttää osaamispääomaa,
kannattaa jalostaa innovaatiota yritystoiminnaksi ja kasvattaa sitä yritystoimintaa,
jotta
Suomeen tulee työtä. Se, että palkansaajajärjestöt
ja työnantajajärjestöt eivät
kyenneet sopimaan työllisyyttä lisäävästä paketista,
vain velvoitti entistä enemmän meitä tekemään
oikeita ratkaisuja, ja valtiontalouden tasapainottaminen on yksi
osa. Se tuo luottamusta, niin että tästä maasta
ei tule ylivelkaantuva maa. Se on luottamusta ihmisten omaan tulevaisuuteen,
se on luottamusta yritysten tulevaisuuteen, siihen, että tähän
maahan uskalletaan investoida.
Mitä tulee sitten kuntien valtionosuuksien leikkauksiin,
on totta, että valtio vähentää omia menojaan,
korottaa kansalaisten ja yritysten joitakin veroja, ja myös
teemme leikkauksia niihin tulonsiirtoihin, jotka siirtyvät
valtion pussista kuntien pussiin. Eli valitettavasti, kun velkaantumista
taitetaan, se tarkoittaa konkreettisesti leikkauksia, joitakin veronkorotuksia
ja sitten erityisesti kilpailukykyä ja työllisyyttä lisääviä toimia.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tänään piti Suomen
kaikkien ongelmien ratketa. Näin ei valitettavasti käynyt.
Paljon emme vielä ratkaisuista tiedä, mutta sen
tiedämme, että yhteisöveroalennuksen
maksavat pk-yrittäjät. Toinen valitettava asia
on se, että tulopoliittista ratkaisua ei syntynyt. Tässä tilanteessa
tarvitaan ennen muuta toimia, jotka luovat uusia työpaikkoja ja
investointeja. Arvoisa pääministeri, hallituksen
politiikka luo viime kädessä sen luottamuksen
hengen, mikä johtaa työpaikkoihin ja investointeihin.
Minkä takia te annoitte tupon luisua käsistänne?
Mitä konkreettista hallitus toi tupopöytään?
Miksi työmarkkinajärjestöt eivät
luottaneet teihin? (Naurua)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Nyt kyllä edustaja Sipilä on
tainnut olla hyvin kiireinen mies, ei ole kyennyt paljon seuraamaan,
mitä Suomessa on tapahtunut. Te voitte kysyä EK:lta
ja te voitte kysyä palkansaajien keskusjärjestöiltä,
miksi he epäonnistuivat. Ette varmasti saa vastaukseksi
sitä, että koska hallitus ei tehnyt jotakin tai
tuonut pöytään jotakin. Te voitte kysyä heiltä ihan
suoraan.
Mitä tulee sitten tähän, että koko
maailma ei tullut valmiiksi: Ei varmasti tullut valmiiksi. Meillä on
haasteita todella paljon, mutta kyllä me rivakan alun teimme
maailman parantamiseksi, Suomi ei ole ylivelkaantuva maa, vaan Suomi
on maa, jonne kannattaa investoida, missä kannattaa työllistää toisia
ihmisiä, missä kannattaa tehdä työtä — semmoinen
maa tästä tulee näitten päätösten
perusteella, mutta maali liikkuu koko ajan.
Mitä tulee sitten siihen, että maksatetaan
pk-yrityksillä, niin on ollut kiva huomata, että pk-yritysten
edustajat ovat olleet erittäin tyytyväisiä tähän
ratkaisuun. Itse asiassa ulosjaetun osingon verotus on siinä samalla
tasolla kuin silloin, kun teidän kanssanne hallitusyhteistyö lopetettiin.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! En saanut kyllä vastausta siihen,
mitä konkreettista te toitte siihen tupopöytään.
Toivottavasti saan siihen vastauksen. Nämä miljardiluokan
ongelmat vaativat myöskin miljardiluokan ratkaisuja, ja miljardiluokan
ratkaisuja ovat työuraratkaisu, työllisyysasteen
nostaminen, 200 000 uutta työpaikkaa, työhyvinvoinnin
parantaminen, mielenterveysongelmien ratkaisut, investoinnit liikkeelle,
suuret rakenteelliset muutokset. Arvoisa pääministeri,
mitä tästä listasta on nyt tässä teidän kehysriihessänne
ratkaistu?
Pääministeri Jyrki Katainen
Tuohon menisi varmaan pidempi aika kuin minuutti, mutta jos
nyt lähdetään investoinneista liikkeelle,
niin kaikki kaavaillut liikennehankkeet lähtevät
liikkeelle. (Mauri Pekkarinen: Mikä yllätys se
on? — Kari Rajamäki: Teille sen pitäisi
olla!) Yhteisö- ja yritysvero, osinkoverokokonaisuus takuuvarmasti
entistä kannustavampana kannustavat tekemään
investointeja nimenomaan Suomeen ja myös tulouttamaan voittoja
Suomeen, mikäli niitä voittoja tehdään
jossakin muualla kuin Suomessa. Me teemme lukuisan joukon toimenpiteitä nimenomaan
kasvun, työllisyyden, investointien vahvistamiseksi.
Tästä, mitä konkreettista tuotiin
tupopöytään: Kun tupopöydässä hallitus
ei ole neuvottelukumppani eikä sinne myöskään
pyydetty konkreettisesti mitään, niin silloin
me emme vieneet mitään, mutta me olimme mukana.
He istuivat Kesärannassa, pääministerin
virka-asunnossa, vielä puoliltaöin viime yönä,
aloittivat uudelleen neuvottelun sen takia, että me valtiovarainministerin
kanssa kutsuimme heidät sinne, mutta valitettavasti se
neuvottelu ei johtanut tulokseen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Voitteko lyhyesti sanoa, mitä veroja
te nyt nostatte? Netissä lukee, että makeisveroa
ja alkoholiveroa. Ei tämä homma nyt karkilla ja
kossulla hoidu, ei siitä yhtäkkiä mihinkään
pääse, vaan verotatteko te bensiiniä lisää,
verotatteko te lämmittämistä lisää,
mitä te oikein verotatte lisää, kun te
teette miljardin aukon? Voisitteko sen kertoa?
Sitten: Mitä valtionvelalle käy? Mitä sille
tapahtuu, nouseeko velka, laskeeko velka?
Ja, arvoisa hallitus, tietenkin meitä kiinnostaa, teittekö jonkun
sosiaalisen uudistuksen, esimerkiksi siirsittekö omaishoidon
tuen maksamisen Kelalle, niin kuin pitäisi tehdä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Veronkiristyksistä yksi kokonaisuus kohdistuu
tämmöisiin elinkeinoelämän verotukiin.
Esimerkiksi t&k-verovähennys, joka oli määräaikainen,
poistuu nyt (Mauri Pekkarinen: Jota te mainostitte kuukausikaupalla!)
tämän merkittävän yhteisöveron
kevennyksen kautta. Korotettu poisto, joka oli määräaikainen,
poistuu. Sitten itse asiassa tästä osinkoverotuskokonaisuudesta,
kun siinä tehdään muutos, tulee toisaalta
verotuloja lisää, (Mauri Pekkarinen: Yrittäjät
maksavat!) ja sitten taas yhteisövero alenee — eli
ulosjaetun osingon vero on sama kuin silloin, kun Mauri Pekkarisen
kanssa olimme hallituksessa. (Mauri Pekkarinen: Ei, ei pidä paikkaansa!)
Sitten tulee alkoholiveron kiristys, aika merkittävä,
sähköveroluokka ykkönen, tupakkavero,
makeisvero, tämänkaltaisia asioita koko joukko.
Eli siitä se kokonaisuus muodostuu, ja velkaantuminen taittuu
alaspäin 46 prosentin hujakoilla 2015.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee näihin veroratkaisuihin
ja yritysveroratkaisuihin, nyt kymmenettuhannet pienyrittäjät,
kenties yli 100 000 — kun itse yritys maksaa veron,
on sitten 60 000:een asti ollut tällä hetkellä huojennus,
ja nyt tuo huojennus poistuu — joutuvat maksamaan vähintään
7,5 prosenttia veroa osinkotulon osalta. Tämä käytännössä tarkoittaa,
että ainakin pk-yrittäjistä suuri osa
todellakin joutuu maksamaan lisää veroa, ja se
mielestäni oli huono asia. Yhteisöveron laskeminen — varmaan
jotain tämäntapaista tarvittiin. Kuitenkin kysyn:
eikö viisaampaa olisi ollut käyttää siitä veronkevennysvarasta
osa siihen, että sillä suositaan nimenomaan investointeja
Suomeen niin, että jaetun ja jakamattoman voiton osalta
verotus olisi ollut erilainen, niin että sitä tuloa,
joka jää yritykseen ja joka käytetään
investointeihin, olisi suosittu, ja että ei pienyrityksiä olisi
tällä tavalla isketty, (Puhemies koputtaa) niin
kuin nyt tapahtuu tämän ratkaisun seurauksena?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Juuri näin tapahtuu. (Keskustan
ryhmästä: Ei!) Eli meillä on järjestelmän
muutos: yrityksen tuloa verotetaan kevyemmin silloin, kun se jää sinne
yritykseen. Miksi? Siksi, että me haluamme, että yhä useampi
yritys kasvaa. Miksi? Siksi, että kasvava yritys työllistää,
ja kun se työ on itseisarvo, sen takia näin. Sitten
kun osinko jaetaan ulos, niin silloin verotetaan laajapohjaisemmin
ja vähän enemmän kuin aikaisemmin. Mutta
kun te sanotte, että kaikki pienyrittäjät
kärsivät, niin kuunnelkaapas nyt vaikkapa yrittäjien etujärjestön
puhetta, joka on erittäin tyytyväinen tähän
ratkaisuun. Tämä on selkeä, tämä on
läpinäkyvä, tämä on
suoraviivainen, ja tämä on kasvuhakuinen veroratkaisu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä näen
tässä ratkaisukokonaisuudessa monien suomalaisten
yritysten kannalta ihan oikeita hyviä elementtejä,
(Välihuutoja) mutta ei mustaa pidä valkoiseksi
selvittää. (Ben Zyskowiczin välihuuto)
Kymmenettuhannet... — Edustaja Zyskowicz, kyllä me
tämän osaamme kaikki varmasti. — Kymmenettuhannet
yritykset ovat sellaisia yrityksiä, joille nyt on se huojennus
suotu, niin että se yrittäjä ei joudu kahteen
kertaan maksamaan veroa. Sen takia tämä 60 000
euron huojennus on olemassa. Nyt te poistatte sen, ja vaikka te
kuinka selitätte, näiden kymmenientuhansien yrittäjien
verotus tulee kiristymään. Kun sen yrityksen ja
sen yrityksen omistajan verotus lasketaan yhteen, näiden
verotus tulee kiristymään.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Eli ulos jaetun osingon veroprosentti on noin
26 tämän huojennuksen piirissä oleville
eli se sama kuin silloin, kun me olimme teidän kanssanne
hallituksessa. Sen jälkeen tämä 60 000:n raja
on tästä poistettu. Eli tämän
koko verojärjestelmän motiivi ensiksikin on siinä,
että me haluamme, että suomalaiset kansainvälisillä markkinoilla
toimivat yritykset kotiuttavat voittoja Suomeen eivätkä jätä niitä voittoja
toisten valtioiden verotettavaksi. Toinen motiivi on se, että voittoa kannattaa
jättää yritykseen sisälle, jotta
se yritys kasvaa, jotta se yritys kykenee investoimaan. Olette oikeassa,
että kyllä joillakin yrittäjillä verotus
kiristyy, (Mauri Pekkarinen: Joillakin? — Sirkka-Liisa
Anttila: Tuhansilla!) mutta olennaista on katsoa tätä kokonaisuutta.
Te kun hieman perehdytte tähän malliin paremmin
ja juttelette ihmisten kanssa, niin minä luulen, että tekin olette
ihan sitä mieltä, että kyllä tästä hyvä tulee.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Yhteisöveron alentaminen oli tässä tilanteessa
ratkaisu oikeaan suuntaan ja vahva viesti hallitukselta, että me
haluamme edistää yrittäjyyttä ja
parantaa yritysten kilpailukykyä kannustaen investointeihin
ja kasvuyrittäjyyteen. Listaamattomien yritysten osinkoverotusta
on pitkään kyseenalaistettu, vaikka me tiedämme,
että se on toiminut tehokkaana kannustimena siihen, että pk-yritykset
ovat pyrkineet vahvistamaan omaa pääomaa. Kysyn
pääministeriltä: onko tulkintani oikea,
että yrittäjien kokonaisverorasitus eli yhteisöveron
ja osinkoveron summa jää suurella yrittäjäjoukolla
selvästi alle yleisen pääomaverokannan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Näin on, ja siinä on syynä se,
että silloin kun on esimerkiksi pk-yritys, niin sen yrityksen kasvattamisen
pitää olla kannustavampaa kuin vaikkapa sitten
ihan tämmöisen osakkeen omistamisen. Se on se
idea. Mutta tässä yhteydessä on huomioitava
myös se, että me siis teemme läpinäkyvän
järjestelmän, missä nämä yhteen
kertaan verotetut — tai toisten kielenkäytössä "verovapaat" — osingot
poistetaan.
Tämä on työhön kannustava,
tämä on kasvuun kannustava, tämä on
yrittämiseen kannustava ja erityisesti työllistämiseen
kannustava. Tämä nykyinen verojärjestelmä on
ollut semmoinen, jossa on ollut omia hyviä puolia, mutta
jos katsotaan, onko se nyt paras mahdollinen, niin ei se kyllä ole,
koska me menetämme työpaikkoja. Jos se olisi niin
hyvä kuin monet väittävät, niin minkä takia
Suomi menettäisi työpaikkoja? Sen takia me haluamme
korjata tätä, että Suomesta tulisi enemmän
kasvuhakuinen maa, jossa ihmisillä on työpaikkoja.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ei tullut kakkaraa, tuli nimittäin
iso suomalaisen työn jytky. (Naurua) Hallitus teki vaikeassa
paikassa, jossa ei ollut työmarkkinajärjestöjen
apua ja jossa isänmaa vaati tekoja, rohkeaa politiikkaa,
rohkeita ratkaisuja. Tästä kuuluu kiitos koko hallitukselle
ja kaikille sen puolueille. Täältä löytyy
konkretiaa, jota kaipasitte. Kannattaa tutkia ennen kuin hutkitte
niin paljon. Löytyy kasvurahastoja, yritysten merkittävä verouudistus,
jota ei tulla maksattamaan pk-yrityksillä — tämän
ovat varmasti yrittäjäjärjestötkin
tänään huomanneet. Tähän
tulokseen pitää olla erittäin tyytyväinen suomalaisen
työn kannalta ja myöskin siltä kannalta,
että velkaantuminen saadaan taittumaan.
Mutta vielä näihin konkreettisiin asioihin.
Kysyisin asianomaiselta ministeriltä: miten nämä rahastot
lähtevät liikkeelle, ja mitä niiltä odotetaan?
(Timo Soini: Täsmäkysymys!)
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämän kehysriihen päätöksen mukaisesti
lähdetään valmistelemaan kahta rahastojen
rahastoa. Toinen liittyy kasvuvaiheen yrityksiin, ja se on pitkälti
jatkoa sille kasvurahastojen rahastolle, joka Tesissä tällä hetkellä jo on,
ja siihen panostetaan Tesin pääomasijoituksia
30 miljoonaa tästä eteenpäin vuosittain.
Tämän lisäksi tulee toinen alku- ja siemenvaiheen yrityksille
suunnattu rahasto, jota ensin rahoittaa Finnvera, ja sitten sen
jälkeen se siirtyy tietyn siirtymävaiheen jälkeen
Tekesille, ja myös sitä rahoitetaan useammilla
kymmenillä miljoonilla. Tavoitteena on, että kymmenessä vuodessa
kerätään yhdessä yksityisen
sektorin kanssa miljardi euroa, joka itse asiassa on sama summa,
mitä Ala-Pietilän raportissa esitettiin ja mitä pidettiin silloin
erittäin kunnianhimoisena. (Ben Zyskowicz: Pekkarinen,
sammutettiinko taas väärin?)
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies ja edustaja Zyskowicz, molemmat yhtä aikaa,
mainitussa järjestyksessä! (Naurua) Oli odotuksia
aika paljon tämän rahoituksen suhteen, ja nyt
te kerrotte, että 30 miljoonaa ja 30 miljoonaa. Tällä hetkellä — täytyy
sanoa koko eduskunnalle ja kaikille niille yrittäjille,
jotka tätä seuraavat — siinä Tesin
rahastossa on jo pitkästi toistasataa miljoonaa, jos muistan,
yhteensä noin 150 miljoonaa euroa. Eihän se lisä,
minkä te siihen nyt laitatte, ole oikeastaan mitään.
(Välihuutoja) Meidän puheenjohtaja on puhunut
miljardien rahastosta — sitä me tarvitsemme, jotta
ne suomalaiset innovaatiot voidaan tuotteistaa, tehdä yrityksiä,
synnyttää työpaikkoja ja hakea sitä kautta
menestystä maailmalla. Minä ymmärrän, että teillä ei
ole nyt oikein voimavaroja sijoittaa, koska te epäonnistuitte
sen tuloratkaisun aikaansaamisessa, (Välihuutoja) joka
olisi tarvittu välttämättä,
jotta rohkeita ratkaisuja olisi voitu tehdä hallituksen
toimesta.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tässä muutama päivä sitten
julkisuudessa eräässä haastattelussa
viittasin siihen, että saatetaan päästä jopa
sellaiseen ratkaisuun, joka nousee 1 miljardiin. Sitten sattumoisin
luin seuraavana päivänä semmoista Suomessa
ilmestyvää sanomalehteä, jonka nimi on
muistaakseni Suomenmaa, ja siellä muistaakseni keskustan
puheenjohtaja Juha Sipilä piti sitä erittäin
hyvänä saavutuksena, jos tähän
päästään. Ja tämä on
juuri se, mitä saimme nyt aikaiseksi. (Välihuutoja)
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä 30 miljoonaa on aika kaukana
miljardista. En minä ymmärrä, miten te
miljardiin olette tässä päätyneet.
Meidän oma esityksemme lähti siitä, että tässä ja
nyt perustetaan 3—5 miljardin euron rahasto, jonka siemen
syntyy myymällä ei-strategista valtion omistusta.
Miljardiongelmat vaativat miljardiluokan ratkaisut, ja ehdottomasti
tässä tilanteessa olisi pitänyt tehdä huomattavasti suurempi
ratkaisu, (Kari Rajamäen välihuuto) koska yritykset
tänä päivänä kärsivät
oman pääoman puutteesta, kärsivät
myös vieraan pääoman puutteesta ja meiltä puuttuu
semmoisia ratkaisuja, joilla pystytään vauhdittamaan
yrittäjävetoisten suomalaisen kasvollisen omistajuuden yritysten
työllistävää kasvua. Nämä tästä ratkaisusta
nyt puuttuvat, jos me menemme tämmöiseen lilliputtiratkaisuun.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Siinä edustaja Sipilän
puheenvuoron keskivaiheilla oli erittäin hyvä asia. (Naurua)
Olen teidän kanssanne täysin samaa mieltä siitä,
että varsinkin tämän eurooppalaisen,
sinänsä välttämättömän,
pankkisäätelyn seurauksena yritysrahoitus on muuttunut
ja muodostumassa olennaisesti hankalammaksi. Sen takia me tarvitsemme
sellaisia ratkaisuja, jotka mahdollistavat sekä vieraan
pääoman että oman pääoman
ehtoisen rahoituksen paremman saatavuuden. Tästä olemme
samaa mieltä, ja uskallan väittää,
että varmaan koko tämä talo jakaa sen murheen.
Mutta en minä kyllä lähtisi väittämään,
että miljardin kerääminen, oman pääoman
ehtoisen rahan kerääminen, suomalaisten kasvuyritysten taseisiin
olisi lilliputtiratkaisu. Se on tietenkin opposition etuoikeus aina,
että puhutaan mistä summasta tahansa, niin aina
voidaan nokittaa, kertoa kahdella, kolmella tai viidellä tai
kymmenellä. Jos tämä olisi opposition
kyselytunti, niin kysyisin, mikä on se ei-strateginen omistus,
josta saataisiin tuosta noin vain 3—5 miljardia euroa. (Välihuutoja)
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkään 30
miljoonaa ei ole lähelläkään
miljardia.
Ja mistä löytyy se raha, minä kerron
teille sii-tä esimerkin: TeliaSonerassa meillä,
valtiolla, omistus on noin 2 miljardia euroa. Jos tästä myydään
1,5 miljardin euron siivu, niin se on riittävä siemen
tälle rahastolle, josta toinen puoli voidaan hakea sitten
eläkerahastoista, ja yksityistäkin rahaa lähtee
varmasti tähän mukaan.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämä oli erittäin
hyvä, tämä Sipilän puheenvuoron
loppuosa, koska teidänkin mallissanne te haette ratkaisua,
jossa loppuosa rahoista haetaan eläkeyhtiöiltä ja
yksityisiltä, eikö niin? Tekään
ette puhu valtion 3 miljardin panostuksesta vaan te puhutte olennaisesti
pienemmästä panostuksesta ja laskette siihen mukaan
myös ne panostukset, mitkä tulisivat työeläkeyhtiöiltä ja
yksityisiltä. Aivan samalla lailla tekee valtiovalta. Ja
tämä miljardi, josta minä puhun, on se
summa, joka saadaan kasaan (Puhemies koputtaa) valtiovallan ja yksityisen
sektorin yhteisellä panostuksella.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus osoitti jälleen toimintakykynsä (Keskustasta:
Kenelle?) hyvällä kokonaisuudella, joka on tasapainoinen,
kokonaisuudella, jossa näkyy kaksi keskeistä elementtiä:
työ ja oikeudenmukaisuus. Työ näkyy monina
ratkaisuina, jotka ovat verotuksen rakenneuudistusta, jota tässä on käyty
läpi, mutta on myös monia hyvin tärkeitä kohdennettuja
panostuksia, myös niille, jotka ovat tällä hetkellä työtä tai
koulutusta vaille. Tässä mielessä tämä on
myös työnäkökulmasta oikeudenmukaisuuspaketti.
Oikeudenmukaisuutta edustaa myös verotuksen kokonaisuus.
Ymmärrän perussuomalaisten ja erityisesti keskustan pettymyksen
siihen, että tässä ei menty pienituloisen
kuluttajan kukkarolle nostamalla arvonlisäveroa, (Välihuutoja
keskustasta) vaan tässä tehtiin linjakas, oikeudenmukainen
taakanjako, oikeudenmukaisesti linjaava veroratkaisu.
Keskeinen osa kasvua ja työllisyyttä on myös asuntopolitiikka
ja kohtuuhintainen vuokra-asuntotuotanto. Kun sitä täällä eilen
kyseltiin, niin haluaisin kuulla, mitä ratkaisuja kohtuuhintaisen
vuokra-asuntotuotannon osalta kehysriihessä linjattiin.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Eilen käytiin keskustelua myös
tässä salissa niistä toimista, joita
tarvitaan asuntopolitiikkaan buustaamaan erityisesti pääkaupunkiseudun
tilannetta, jossa asunnoista on pulaa. On hyvä sanoa, että olen
erittäin tyytyväinen siihen, että hallituspuolueet
ovat löytäneet sellaisen kokonaisvaltaisen uudistuksen,
jossa koko tähän tuotannon ketjuun kajotaan, ja
silloin lähtökohta tietenkin on se, että lähdemme
rakentamaan kohtuuhintaista asuntotuotantoa. Sille erilaisia instrumentteja
nyt kehyspäätöksillä haetaan
ensinnäkin siitä, että tulee käynnistysavustus,
joka tulee tänne sitten näitä uusia toimijoita tuomaan.
Siinä myöskin korjataan tämä oman pääoman
vaatimus niin, että annamme näiden pienten ja
keskisuurten toimijoiden käyttää omaa pääomaa
tässä käynnistysavustuksen osana. Lisäksi
omavastuukorkoa alennetaan entisestään. Samaan
aikaan myöskin lähdetään siitä,
että me saamme uusia toimijoita, joten otetaan uusi korkotukimalli
käyttöön. (Puhemies koputtaa) Sen lisäksi
on tulossa vielä perusparannukseen toimia ja myöskin
koko asuntoketjuun, maapolitiikkaan ja muihin, monia, monia toimia.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Backmanille täytyy sanoa,
että puolentoista viikon aikana ovat merkittävästi
muuttuneet puheet. Noin puolitoista viikkoa sitten Yle Uutiset haastatteli,
Backman, teitä. Siinä haastattelussa oli myös
edustaja Sasi ja myöskin edustaja Soininvaara. Minä olin
ainut, joka vastasi, että yhteisövero pitää laskea
20 prosenttiin. Teillä oli ihan muut prosentit.
Mutta tässä yhteydessä, kun olen
etsinyt sitä kehun aihetta hallitukselle, niin nyt voisin
sen ke... (Välihuutoja) Ei tule vieläkään
sieltä se kehu. Ei tule siksi, että te leikkaatte
yritystukia, te poistatte korotetut poistot ja kiristätte
osinkoverotusta nimenomaan perheyhtiöiltä, nostatte
sähköveroa. Nämä oli ne, jotka
ehdin poimimaan pääministerin puheesta äsken.
Samalla kun te teette kasvua edistävää toimintaa,
toiselta puolelta samalla te leikkaatte kasvua. Tämä ei
ole järkevää talouspolitiikkaa. Minä kysyisinkin:
missä on pk-sektorin kasvupaketti, ja mitä tehdään kotimaisen
energiankäytön (Puhemies: Minuutti on täynnä!)
lisäämiseksi?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Nyt on ehkä syytä valistaa edustajaa
siinä mielessä, että en tiedä,
missä maailmassa te elätte, mutta me elämme
siinä maailmassa, että me emme voi samaan aikaan puhkoa
reikiä veropohjaan ja laskea verokantoja, vaan meidän
piti tehdä valinta, jatkammeko me sitä tietä,
että me teemme kohdennettuja verohelpotuksia yrityksille,
vai laskemmeko me yritysverotusta. Ja me päätimme
tehdä ison verouudistuksen, rakenteellisen uudistuksen,
joka pitää sisällään
sen, että yritysten tukia karsitaan, myöskin verohuojennuksia
karsitaan, mutta samaan aikaan ollaan sitten valmiita laittamaan osingot
verolle ja myöskin laskemaan yhteisöverokantaa.
Tämän uudistuksen vaikutuksena me aidosti uskomme,
että Suomeen syntyy sen kaltainen ilmapiiri, että yritykset
haluavat kasvaa ja ennen kaikkea synnyttää uusia
työpaikkoja, koska työllä tämä maa
joko nousee tai kaatuu. Me uskomme siihen, että pohjoismainen
hyvinvointimalli pohjautuu työntekoon, ja sen takia me
haluamme synnyttää uusia työpaikkoja
ja tarjota ihmisille mahdollisuuden elättää itsensä työnteolla.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Erityisesti taloudellisesti vaikeana aikana
on tärkeätä pitää huolta
oikeudenmukaisuudesta, ja opposition vaihtoehto on kyllä nyt
jäänyt aika hämäräksi.
Pitäisikö edelleen sallia se, että osinkoja
ei veroteta? Pitäisikö edelleen myydä valtion
omaisuutta?
Mutta itse olen erityisen huolissani nuorista, ja haluaisin
mielelläni kuulla, mitä tapahtuu nuorisotakuulle,
mitä tapahtuu oppisopimuskoulutukselle, ja erityisesti,
kun eilen oli iso mielenosoitus tässä eduskunnan
edessä — opiskelijat olivat huolissaan siitä,
voiko edelleen Suomessa tasa-arvoisesti opiskella vanhempien koulutustaustasta,
vanhempien varallisuudesta riippumatta — onko edelleen
mahdollista kaikilla opiskella. Siihen haluaisin saada vastauksen.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustaja oli huolellisesti huomannut,
niin todella nyt on se tilanne, että jatkossa enää henkilökohtaisessa
verotuksessa ei voi nostaa verottomia osinkoja. Se on nyt muutettu.
Mutta tähän kysymykseen opintotuesta. Eilen yli
5 000 opiskelijaa oli osoittamassa Eduskuntatalon edessä mieltä.
Vaatimukset olivat: säilytetään opintorahapainotteinen
järjestelmä, sidotaan opintoraha, opintotuki,
indeksiin ja nostetaan 18—19-vuotiaiden itsenäisesti
asuvien toisen asteen opiskelijoiden opintotukea sillä tavalla,
että vanhempien tulorajoja korotetaan. Kaikki nämä opiskelijaliikkeen
vaatimukset toteutet-tiin tänään kehysriihessä,
ja siitä voidaan olla ylpeitä. Tämä on
merkittävä kädenojennus opiskelijoille,
suomalaiselle nuorisolle.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä tärkeästä kysymyksestä.
Laajalti Suomessa on puhuttu viime viikkoina ja kuukausina oppisopimuskoulutuksen
tärkeydestä, sen laajentumisesta ja
myöskin osana tätä nuorisotakuuta. Nyt
voin koko hallituksen puolesta tyytyväisenä todeta,
että olemme päättäneet kohdentaa
yli 30 miljoonaa euroa oppisopimuskoulutuksen laajentamiseen. Siinä yhteydessä osa
kohdennetaan tällaiseen tuettuun oppisopimusmalliin ja
osa tällaiseen työn, opiskelun vuorovaikutuksen
yhdistämiseen, tähän niin sanottuun 2+1-malliin,
jossa vuosi ammatillisesta tutkinnosta voitaisiin suorittaa oppisopimuksena.
Pidän tätä erittäin tärkeänä ja
arvokkaana askeleena oppisopimuskoulutuksen laajentamiseen.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän tapahtui
sillä tavalla, että kaikissa yrityksissä sen
voiton, jota ei jaeta, verotus laski 24,5:stä 20:een. Listaamattomissa
yrityksissä siltä osin kuin omaa pääomaa
on riittävästi, se nousi 24:stä 28:aan
siltä osin kuin voitto jaetaan, ja sitten pörssiyhtiöissä jaetun
voiton kokonaisverotus nousi 40 prosentista 44 prosenttiin. Eli
tässä jakamaton voitto vähenee, sen verotus vähenee,
ja ulkomaille maksettavan voiton verotus tietysti vähenee
myös.
Mutta, arvoisa puhemies, minua jäi arveluttamaan tässä kehysriihessä se,
mitäs sitten tehtiin näille rakenteellisille uudistuksille
erityisesti työn ja sosiaaliturvan yhteensovituksessa tai
tehdäänkö sille jossakin vaiheessa jotain.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Todellakin niistä, jotka ovat
meillä tässä työttömyysturvan
kehittämisessä nyt meneillänsä,
teemme hallituksen esityksen, ja nimenomaan näitä loukkuja
yritämme purkaa. Sitten asumistukeen saadaan nyt lisää,
ja sitten myöskin on kaiken kaikkiaan osatyökykyisten
toimenpideohjelma, että me voisimme sitä kautta
myöskin osatyökykyisten työllistymistä edistää.
Sitten meillä on tietysti myöskin erilaisia muita,
pienempiä, joilla sitten pyritään saamaan
aikaan työllistymistä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Jos tässä kehitysriihen
tekstissä pysytään, niin aluksi olen
mielissäni siitä, että hallitus huolehtii
kansalaisista. Pahoillani olen vain siitä, että ne
eivät ole Suomen kansalaisia vaan Kyproksen kansalaisia.
Kypros on konkurssikypsä valtio, niin kuin tiedämme.
Valtionvelka bkt:stä, bruttokansantuotteesta, on 100 prosenttia.
Otan pienen demonstraation: Suomen velka on tällä hetkellä 96
miljardia, 48 prosenttia bkt:stä. Jos Suomen velka olisi
100 prosenttia bkt:stä, olisimme velkaa 200 miljardia euroa
eli yli 35 000 per suomalainen. Sama tilanne on Kyproksen
osalta. Kysyn teiltä: onko hallitus edelleenkin sitä mieltä, että erilaisin
keinoin täytyy Kyprokselle antaa sitä, mitä Kyproksen
hallitus pyytää?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! En tiedä, onko ollut edustaja Tuupainen
päiväunilla, vai minkä takia ette ole tietoinen
siitä, mitä hallitus on hetki sitten kehysriihessään
päättänyt, kun totesitte, että tämä hallitus
ei tee Suomen kansalaisten eteen päätöksiä. Tämä hallitus
on juuri tehnyt merkittäviä päätöksiä,
joilla parannetaan suomalaisten kansalaisten asemaa: puolustetaan
hyvinvointiyhteiskuntaa, luodaan uusia työpaikkoja ja — mikä tärkeintä — puolustetaan
myöskin heikoimmassa asemassa olevia kansalaisia, koska
sosiaaliturvaa ei leikata, ja se on hyvin tärkeä viesti
tänä hyvin vaikeana aikana.
Mitä tulee sitten Kyproksen tilanteeseen, se on hyvin
vaikea. Kukaan ei tiedä, mitä tulee tapahtumaan.
Käytännössä tällä hetkellä pallo
on hyvin pitkälti Kyproksen hallituksen käsissä.
Meillä oli poikkeuksellisen pitkä ja vaikea neuvottelu viime
viikonloppuna Brysselissä. Ei ole salaisuus, että Suomi
edusti siellä linjaa, jossa erityisesti sijoittajat ja
tallettajat, suuret sellaiset, eli henkilöt, jotka ovat
suurtallettajia, -sijoittajia, kantaisivat ison vastuun
Kyproksen kriisin hoitamisesta. Olen myöskin tyytyväinen
siihen, että sijoittajavastuu tässä päätöksessä,
jonka me yhdessä teimme, poikkeuksellisella tavalla toteutuu.
Tuleeko tämä nyt sitten olemaan (Puhemies koputtaa)
lopputulos, sitä en voi sanoa, koska todella tällä hetkellä odotamme
viestiä Kyproksen hallitukselta, mitä he seuraavaksi
aikovat tehdä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin onnittelen hallitusta
toimintakyvystä ja siitä, että teitte
merkittäviä päätöksiä talouskasvun
ja työllisyyden edistämiseksi ja myös valtiontalouden
tasapainottamiseksi. Tämän niin sanotun kestävyysvajeen
osalta ei päästy yhtä paljon eteenpäin,
ja on hyvin valitettavaa, että työmarkkinaratkaisua
ei saatu aikaiseksi. Täällä syytettiin
siitä hallitusta. Voi sanoa, että kun puhe ei
auta ja lyödä ei saa, niin minkäs teet. Mutta
pitää vedota, että tästä huolimatta
tehdään merkittävä ratkaisu
sielläkin.
Tämä verotusratkaisu on askel kohti Viron mallia.
Kun firmaan jätetään ne voitot, ne käytetään
investointeihin, ne käytetään uusien
työpaikkojen luomiseen, niin verotus kevenee noin 20 prosenttia
eli 4,5 prosenttiyksikköä. Sen sijaan kun voittoja
otetaan ulos, verot maksetaan ja tiettyjen yritysten osalta, riippuen
niiden tilanteesta, verotus voi pysyä nykyisellään,
se voi alentua tai se voi nousta.
Minä omalta osaltani olisin kysynyt kotitalousvähennyksestä:
ette kai te sitä leikanneet, kai mieluummin paransitte?
(Naurua)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Kotitalousvähennys nousi 2 400 euroon
2 000:sta. (Naurua — Hälinää — Mauri Pekkarinen:
Se oli yllätys!) — Mukavaa, kun yllätyitte
positiivisesti.
Näillä päätöksillä — joidenkin
verojen lasku, joidenkin nosto, kotitalousvähennyksen rukkaaminen — ei
meille ollut sinänsä itseisarvoa. Me vain halusimme
etsiä keinoja, joilla Suomeen saadaan lisää työpaikkoja
ja lisää työtä. Me tiedämme,
että meillä on valtavan hienot vuosikymmenten
investoinnit tässä maassa, on maailman parhaiten
koulutettu kansakunta, hyvin toimiva innovaatiojärjestelmä,
meillä on huippuluokan teknologiajohtajayritykset ja sitten
on stabiili hyvinvointiyhteiskunta, mutta me emme saa näille neljälle
sijoitetulle pääomalle riittävästi
tuottoa, ei siis ole riittävästi palkanmaksajia.
Ja me nyt etsimme, mitä voisimme tehdä, että saisimme
lisää palkanmaksajia: on uudet yritykset, kasvavat
yritykset, sitten me vahvistimme teollisuuden kykyä palkata
ihmisiä, ja sitten on myös nämä kotitaloudet.
(Puhemies koputtaa) Eli työpaikkoja mistä vain,
kunhan tulee ja reiluilla säännöillä.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Palaisin ehkä vielä tuohon
näistä rahastoista käytyyn keskusteluun
siinä mielessä, että on äärimmäisen
tärkeää tehdä näitä asioita
harkitusti, kuten tässä verotuksessa, myös
ottaen huomioon sen kyvyn, mikä suomalaisella elinkeinoelämällä on
ottaa tätä uutta tukea ja riskirahaa vastaan. Nyt
kysyisinkin hallitukselta: miten on näissä uudistuksissa
ja mittavissa yrityselämälle menevissä helpotuksissa
otettu huomioon kestävyysvaje?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan kestävyysvajeen hoitoa,
niin keskeistä on se, mikä on työllisyysaste
yhteiskunnassa. Mitä useamman ihmisen me saamme töihin,
sitä pienempi on myöskin julkisen talouden kestävyysvaje.
Sen takia voi sanoa, että kaikkien näiden päätösten,
joita hallitus on tänään tehnyt, taustalla
ja tavoitteena on nimenomaan työllisyysasteen nostaminen. Me
pyrimme synnyttämään uusia työpaikkoja, me
pyrimme antamaan työttömänä oleville
ihmisille mahdollisuuden kouluttautua, saada sitä kautta
edellytyksiä löytää itsellensä työtä.
Täällä on mainittu osatyökykyisten
työllistämismahdollisuudet, maahanmuuttajien työllistämismahdollisuudet,
nuorten työllistämismahdollisuuksien parantaminen.
Eli kaikki tähtää siihen, että me pystymme
nostamaan työllisyysastetta ja sitä kautta myöskin
parantamaan kestävyysvajetta, joka valitettavasti on suomalaisessa
yhteiskunnassa ja julkisessa taloudessa iso haaste.
Stefan Wallin /r:
Arvoisa puhemies! Hallitusta pitää onnitella
rohkeista ja hyvistä ratkaisuista varsin haastavassa maastossa.
Pahanilmanlinnut saivat taas kerran kyytiä.
Osana tänään sovittua veropakettia
myöskin alkoholiveroa nostetaan, ja siihen on turvauduttu aikaisemminkin,
aikaisempina vuosina. Yleensä on myöskin rinta
rottingilla ilmoitettu, että nyt paranee kansanterveys,
kun alkoholivero nousee. Mutta samalla tiedämme — me
saimme kuulla itse asiassa toissa päivänä — että harmaatuonti,
lähinnä Virosta, on tällä hetkellä luokkaa 8
miljoonaa litraa vuodessa sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna,
ja tämä vastaa kuulemma 150 Alko-liikkeen myyntiä — liikkeitä on
Suomessa yhteensä noin 350. Miten hallitus arvioi, että alkoholiveron
nostaminen, pääministerin sanoin aika merkittävästi,
vaikuttaa tähän harmaatuontiin, ettei vain kävisi
niin, että harmaatuonti jatkaa kasvamistaan ja tämä veronkorotus
valuu sitten niin sanotusti Itämereen?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Wallin on siinä oikeassa,
että meidän tulee aina hieman tasapainoilla, kuinka
paljon me pystymme nostamaan alkoholiveroa, ettemme ole sitä kautta
sitten toisaalta myöskin kiihdyttämässä esimerkiksi
naapurimaasta Virosta alkoholin tuontia Suomeen. Mutta olen käynyt
sekä keskusteluja Alkon edustajien kanssa että myöskin
meidän vero-osaston kanssa huolellisen valmistelun, ja
yhteinen arvio on se, että tämä nosto,
jonka hallitus on nyt tekemässä alkoholiveroon,
on kuitenkin sen kaltainen, että sillä ei olisi
suuria negatiivisia vaikutuksia eli kielteisiä vaikutuksia
eli käytännössä se ei johtaisi
merkittävässä määrin
alkoholin tuonnin lisääntymiseen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Gustafsson, te sanoitte jokin aika
sitten, että oppisopimuskoulutukseen tulee lisää 30 miljoonaa
euroa. Viime syksynä oppisopimuskoulutuksesta leikattiin
31 miljoonaa euroa. Eikö tämä ihan tämmöisen
peruslaskutoimituksen mukaan tarkoita sitä, että oppisopimuskoulutus
jää tällä aikavälillä miinukselle
sen 1 miljoonan verran?
Mutta tästä yleisestä talouskehityksestä vielä. Kaksi
vuotta sitten näki sen, että hallitusohjelman
talouspohja ei pidä ja että eurokriisi syvenee
ja sen myötä valtiontalouden tilanne. Tosiasiahan
on se, että me otamme ja olemme jo ottaneet valtionvelkaa
lisää muiden maiden vastuitten vuoksi. Pyydänkin,
että pääministeri Katainen sanoo nyt
selvästi sen, toteutuuko hallitusohjelmassa mainittu
valtion velkaantumisen taittaminen tämän hallituksen
aikana, vai miten on mahdollista, että samaan aikaan annetaan
valtavat verohuojennukset, vai onko sitten niin, että ne
leikkaukset ja muiden veronkorotukset ovat paljon suuremmat kuin
te olette sanoneet.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kyllä taittuu. Nettomenosopeutus
on noin 300 miljoonaa euroa, ja nettoverosopeutus on noin 300 miljoonaa
euroa, ja se yhteensä on 600 miljoonaa euroa. Tämä on
valtiovarainministeriön kansantalousosaston arvio siitä leikkaus-
ja veronkorotustarpeesta tai sopeutustarpeesta ylipäänsä,
jolla valtion velkaantuminen saadaan taittumaan. Jos sitten tapahtuu
niin kuin nyt tässä vuoden sisällä on
tapahtunut, että maali liikkuu huonompaan suuntaan, jos
vaikkapa euroalue kriisiytyy totaalisesti, niin totta kai Suomikin
siitä kärsii. Mutta tämä on
valistunein arvio talouden kehityksestä tällä erää,
ja sen mukaan me tietysti teemme päätöksiä.
Me emme itse keksi kasvua emmekä talouskehitystä,
vaan kansantalousosasto valtiovarainministeriössä sen arvioi
ja me elämme sen mukaan. Mutta samaan aikaan, kun leikkaamme
ja liimaamme, meidän pitää tehdä toimia,
jotka kasvattavat taloutta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalainen eduskuntaryhmä on
tänään tehnyt ryhmäpäätöksen,
että Kyproksen asia tuodaan välikysymyksellä tähän,
ja siitä saadaan sitten selko, kun olette saaneet siellä jotakin
päätettyä.
Mutta tästä työmarkkinatilanteesta.
Kyllä te nyt EK:n palkitsitte ilman minkäännäköistä vastapalvelusta.
Kyllä siinä nyt niin kävi. Mikä se sopimusinto
heillä oli sen jälkeen, kun he saivat 4,5 prosentin
kevennyksen ilman työmarkkinaratkaisua? Minä pahaa
pelkään, että meillä on syksyllä lakkoja
niillä sektoreilla, joilla palkankorotukset jäävät
nollaan. Minä ymmärtäisin, että tätä yhteisöveroa
olisi laskettu osana kokonaisratkaisua, se olisi ollut silloin aivan
perusteltu asia. Nyt te annoitte toiselle jättipotin ja
toiselle litsarin — ei siitä hyvä seuraa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Soini, mehän arvostamme
toisiamme. (Naurua) Minä vain haluaisin todeta sen, että teidän
puheenvuoronne oli tyypillinen jakopoliitikon puheenvuoro: työpaikkoja
luodaan vain ja ainoastaan, jos palkansaajajärjestö ja EK
pääsevät johonkin sopimukseen. Ikään
kuin järkevä politiikka olisi ehdollista sille,
mitä työmarkkinajärjestöt tekevät.
Hallituksen linja oli se, että me tuemme järkevää työmarkkinalinjaa, jos
siihen suinkin on mahdollisuus. Niin kuin totesin, viime yönä puolenyön
aikaan Kesärannassa partit istuivat, me kutsuimme heidät
kariutuneitten neuvottelujen jälkeen takaisin, mutta he eivät
jostakin syystä kyenneet sopimaan. Mutta hallitus päätti,
että se ei ole syy siihen, että meidän
pitäisi jättää työpaikat
luomatta tässä maassa. Sen takia me teimme omia
ratkaisuja, jotta me saamme tähän maahan työpaikkoja.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä teitä kiinnosti,
totta kai, kun yötä myöten halusitte
sinne työmarkkinaosapuolet, minä ymmärrän,
totta kai. Niin minuakin olisi kiinnostanut ja meitä kaikkia,
että olisi saatu sovittua yhteisesti. Mutta tässä tilanteessa,
kun ei saatu sovittua yhteisesti, hallitus meni suoraan toisen osapuolen
puolelle ja toteutti niiden haaveet. Miten toteutetaan toisen osapuolen
haaveet? En minä vastusta ollenkaan sitä, että yhteisöverokantaa
olisi maltillisesti voitu alentaa. Minä olen sitä mieltä,
että työ ja yrittäminen ovat suomalaisen
yhteiskunnan selkäranka, ja totta kai me pyrimme parhaaseen
mahdolliseen ratkaisuun. Mutta kysyn teiltä: kuinka te
aiotte ensi syksynä osallistua, vai oliko hallituksen osallistuminen tässä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Eivät veroratkaisut ole mitään
lahjoja. Sehän on erikoinen ajattelu, että ikään
kuin annetaan lahjoja. Nehän ovat ihmisten maksamia verovaroja.
Mikä järki on semmoisessa ajattelutavassa, että valtio
omistaisi ihmisten tulot ja sitten antaisi ikään
kuin lahjoja? Meidän ajatuksemme on, että me teemme
veropoliittisia toimenpiteitä suomalaisen työn
vuoksi — suomalaisen työn vuoksi — koska
työpaikasta, työn tekemisestä, työstä,
tulee oikeudenmukaisuus. Eli olisiko meidän pitänyt
jättää työpolitiikka tekemättä sen
takia, että työmarkkinajärjestöt
epäonnistuivat? Ei tietenkään. Sitä paitsi
osana tätä ratkaisua me halusimme vahvistaa tätä työnäkökulmaa
myös sillä, että alensimme kaikkein pienituloisimpien
tuloveroa erityisesti työtulovähennyksen kautta, että myös
se tilapäinen ja pienikin työ olisi aina kannattavaa
ja palkitsevaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä toivoisin, pääministeri,
että teillä olisi nyt sitten esittää ne
luvut, kuinka monta työpaikkaa tällä luodaan
tai säästetään tai muuten tehdään, koska
eiväthän tälläkään
hetkellä työnantajat lahjoja anna, vaan ne antavat
työtä ja siitä palkkaa, vai onko tullut
lahjotuksi toiminnaksi tämä työntekokin?
Ei tietenkään, vaan nyt on kysymys siitä — ja
minä toivon, että käy niin — että työllisyys
lisääntyisi eikä kävisi niin,
että tässä tilanteessa, kuten EK esimerkiksi
itse toimi, tulee nollalinjaa duunareille ja kymmenientuhansien
korotukset omille johtajille. Totta, minä toivon, että se
ei tähän johda, ja toivon, pääministeri,
että te tässä olisitte oikeassa, koska
EU-kriisissä te olette väärässä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Minä odotin, kerkeääkö minuutissa
sanomaan EU:ta, kun aika kaukaa lähti, mutta kerkesi hyvin.
(Naurua)
Jos teillä on kritisoitavaa EK:lle, niin soittakaa
vain sinne byroolle tai tavatkaa, te voitte kertoa oman näkemyksenne
heille suoraan. Mutta hallitus ei halunnut jäädä siihen
tilanteeseen, että kun työmarkkinajärjestöt
eivät valitettavasti päässeet kaikesta
ponnistelustaan huolimatta maaliin, niin me emme olisi sitten tehneet
toimenpiteitä, joilla tähän maahan saadaan
työpaikkoja. Sitä en osaa sanoa, kuinka monta
työpaikkaa tästä syntyy, mutta eihän
valtio niitä työpaikkoja luo. Me teemme olosuhteet
sille, että a) tässä maassa kannattaa
työllistää toisia ja b) on varaa maksaa
palkkoja ja c) on kannusteet kasvattaa vaikkapa yritystoimintaa
ja d) kaikkea työtä kannattaa tehdä eli
kaikki työ on arvokasta. Ja siinä esimerkiksi
ministeri Gustafssonin toimialalla satsaukset erityisesti nuorten
oppisopimukseen ja semmoisten uudenlaisten elementtien tuominen
tähän oppisopimuskoulutukseen ovat äärettömän
tärkeitä, jotta kaikki työ on arvokasta,
jotta nuoret, (Puhemies koputtaa) jotka eivät ole kiinnostuneita
koulunpenkillä olemisesta, pääsisivät
kuitenkin työn syrjään kiinni.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä päivä on
tärkeä päivä monelle lapselle
ja lapsiperheelle. He ovat odottaneet pitkään
sitä, osallistuuko valtio lastensairaalan rahoittamiseen.
Nykyinen lastensairaala on erittäin huonossa kunnossa.
On todella hämmästyttävää,
miten hyvin ja laadukkaasti erittäin vaikeatkin hoidot
on pystytty toteuttamaan niin huonoissa olosuhteissa kuin missä siellä tällä hetkellä
ollaan.
Sairaala on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti erittäin
ainutlaatuinen ja vaikeasti sairaiden lasten huippuhoitoa tarjoava
lastensairaala. Siellä hoidetaan kaikkein vaativimmat lasten
hoidot, mitä valtakunnassa on. Nyt olemme saaneet kuulla,
että hallitus olisi osallistumassa kehysriihessä tämän
lastensairaalan rahoittamiseen. Kysyisin nyt asianomaiselta ministeriltä:
onko näin, ja mitenkä tämän
lastensairaalan rahoittamista tullaan jatkossa toteuttamaan?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Lastensairaalan rahoittaminen on äärimmäisen
tärkeä asia. Lastensairaalan rakentaminen ei saa
enää viivästyä. Hallitus on
tänään tehnyt hyvin merkittävän päätöksen
meidän kaikkein pienimpien kansalaisten, lasten, ja heidän
perheittensä hyvinvoinnin eteen ja lähtee investoimaan
tuohon lastensairaalaan peräti 40 miljoonan euron edestä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy sanoa, että en
ymmärrä edustaja Soinin puheita ollenkaan, vaikka
hänellä onkin kesämökki Sastamalassa.
(Naurua) Jos nyt tässä tilanteessa ei tehtäisi
toimia, jotka meidän vientiteollisuuttamme parantavat,
niin koska niitä tehtäisiin? Kauppatase on miinuksella.
Teollinen tuotanto laski tammikuussa 4 prosenttia. Nyt oli todellakin
aika tehdä verouudistus, joka työllistää, lisää yritystoiminnan
kannattavuutta, parantaa kasvuyritysten toimintaedellytyksiä.
Tämä on se pohja, jolta voidaan rakentaa uutta
nousua, ja tällä pohjalla meidän on hyvä nyt
mennä eteenpäin.
Tarvitsemme kuitenkin tähän rinnalle maltillisen
ja järkevän työmarkkinaratkaisun, ja
uskon niin, että tämä pohja antaa paljon
paremmat edellytykset sille kuin toisenlainen vaihtoehto olisi antanut.
Mutta kysyn kuitenkin: mitä voidaan tehdä tämän
hyvin tärkeän työmarkkinaratkaisun aikaansaamiseksi?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on aina valmis hyviin palveluihin,
jos vain tarvetta on. Jos työmarkkinajärjestöillä on
tahtoa yhdessä sopia tämänkin jälkeen
vaikkapa koordinoidusti, niin sehän on vain hyvä asia.
Jos meitä siinä tarvitaan, niin me mielellämme
autamme, mutta annetaanhan nyt tilanteen vähän
jäähtyä. Tämmöinen
koordinoitu vakauttava ratkaisu olisi ollut hyvä sen takia,
että meidän uskomuksemme mukaan se olisi tuonut työpaikkoja
ja taannut työrauhan tässä erittäin häilyvässä tilanteessa.
Sen takia me olimme siinä hyvin aktiivisia.
Vielä edustaja Soinille, kun te olette kritisoinut
tätä teollisuuden kilpailukykyä vahvistavaa veroratkaisua:
Hallitus siis valitsi sen linjan, että me haluamme yrittäjyyden
mutta myös teollisuuden kilpailukykyä vahvistaa,
ja siinä esimerkiksi rikkikompensaatio on hyvin merkittävä,
LNG-terminaalit on pitkäjänteinen, kestävä ratkaisu, mitat
ja massat tarkoittavat suurempia kuljetusvälineitä,
siis rekkoja, tuottavuus paranee, (Puhemies koputtaa) ja sitten
vielä on windfall-veron merkittävä lasku.
Eli näillä sitä kilpailukykyä vahvistetaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuukauden sisällä hallitus
on kaksi kertaa huutanut työmarkkinajärjestöjä apuun.
Halusitte työuraratkaisun — ei tullut, ette pystyneet
itse toimenpiteisiin. Halusitte tupon — ei tullut. Näiden
epäonnistumisten jälkeen ihmettelen tuota hilpeyttä ja
ylimielisyyttä, mitä valtiovarainministeri Urpilainen äsken
osoitti edustaja Tuupaista kohtaan kysyessään,
olitteko päiväunilla kehysriihen jälkeen.
Minä en ollut päiväunilla. Seurasin tiedotustilaisuuttanne.
Ette kertoneet yhtään leikkauskohdetta. Kun media
kyseli, vain yhteen kysymykseen oli aikaa. Pääministeri
vastasi, että jostain raavitaan kasaan. (Eduskunnasta:
Kyllä, näin oli!)
Arvoisa puhemies! Pääministeri voi selvitä innolla
ja retoriikalla, mutta valtiovarainministeri Urpilainen, kertokaa
numerot: mistä leikkaatte, mitä leikkaatte, kuinka
paljon ja milloin? Ja mistä raavitaan se miljardi, jonka
nyt yhteisöveron alennuksena annatte yrityksille?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Myöskin edustaja Tiilikainen tulee
saamaan nämä luvut tänään.
Me arvostamme parlamentarismia niin paljon, että halusimme
tulla tänne ajoissa, ja sen takia meillä ei ollut
tiedotustilaisuuteen enemmän aikaa, että olemme
täällä kello 16 vastaamassa kansanedustajien
kysymyksiin. Mutta olemme tehneet tiedotteen, ja heti kun tuo tiedote
julkistetaan, niin siinä on myöskin kaikki luvut
yksityiskohtineen olemassa, ja ne antavat varmasti moneen edustaja
Tiilikaisen kysymykseen vastauksen.
Niin kuin pääministeri tänään
täällä totesi, nettosopeutus on 600 miljoonaa
euroa. Tästä puolet tehdään
veronkorotuksilla ja puolet menosäästöillä.
Menosäästöt kohdistuvat hyvin monen eri
ministeriön hallinnonalaan, ja nämä yksityiskohtaiset
luvut myöskin tuossa tiedotteessa kerrotaan. Tavoitteena
on se, että valtion velkaantuminen pystytään
taittamaan, ja valtiovarainministeriön ennusteen mukaan
tällä 600 miljoonan euron nettosopeutuksella näin
tulee myöskin vuonna 2015 tapahtumaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten näimme tämän
saman teatterin. Te piditte kehysriihen, te tulitte ja kerroitte yksityiskohtia,
mehukkaita, kuorrutitte hienon ratkaisun, ja vasta parin viikon
kuluttua antaessanne selonteon eduskunnalle se valkeni, kuinka suuria
ja karuja leikkauksia te teitte kaikkien näitten namusten
kustantamiseksi. Kysyn uudelleen, valtiovarainministeri Urpilainen:
Te sanoitte, että poistatte tukia yrityksiltä.
Kuinka paljon ja mitä tukia? Poistatte vähennyksiä.
Mitä yritysten vähennyksiä te poistatte?
Kuinka paljon osinkojen verotus kiristyy, jotta yhteisövero
kompensoidaan? Ja kysyn vielä: kuinka paljon leikkaatte lapsilta,
kuinka paljon leikkaatte sairailta, kuinka paljon leikkaatte vanhuksilta
kuntien valtionosuuksia niistämällä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
todettu, sosiaaliturvaa ei leikata. Minusta se on hyvin tärkeä viesti,
että kaikista heikoimmassa asemassa oleviin ihmisiin ja
heidän toimeentuloonsa ei tulla koskemaan.
Mitä tulee kuntien taloustilanteeseen, me olemme arvioineet,
että kuntien osuus tästä säästökokonaisuudesta
on noin 90 miljoonaa euroa. Eli me leikkaamme valtionosuuksia, mutta
samaan aikaan kunnille ohjataan jäteveron tuotto, kuten
aikaisemminkin on ollut suunnitelmissa. Myös kiinteistöveron
kautta kunnat tulevat saamaan noin 100 miljoonaa euroa lisää tuloa.
Eli me olemme tehneet ison kuntapaketin, jossa kokonaisuutena on
sekä lisää verotuloja kunnille että myöskin
valtionosuuksien leikkauksia niin, että nettokustannus
kunnille on noin 90 miljoonaa euroa. Eli mielestäni tämä on
myöskin kuntien näkökulmasta kohtuullisen
siedettävä kokonaisuus.