2) Hallituksen esitys vuoden 2007 toiseksi lisätalousarvioksi
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Esillä on hallituksen toinen
lisätalousarvio. Esitellään muutamia
huomioita alkuun tuloarviosta, joka on kasvanut mukavalla tavalla.
Tuloarviota esitetään korotettavaksi yhteensä 785
miljoonalla eurolla. Tämä tulonlisäys
koostuu lähinnä tuloveroarvion ylityksestä.
Vuoden 2006 kertymätietojen perusteella korotusta olisi
336 miljoonaa euroa. Aivan yhtä lailla arvonlisäveron
tuloennustetta on nostettu vajaalla 150 miljoonalla eurolla. Sitten
muita pienempiä tulokohtia ovat korkotulot ja voiton tuloutukset.
Niistä muodostuu myös suuri kokonaisuus, 275 miljoonaa,
elikkä osakkuusyrityksillä on mennyt hyvin ja
sieltä on saatu sitten osinkotuloja.
Lisäksi esitetään, että valtion
kassaa pienennettäisiin tulouttamalla aiempina vuosina
kertyneestä kumulatiivisesta ylijäämästä talousarvion kattamiseen
yhteensä 600 miljoonaa euroa. Näin ollen hallitus
esittää, että määrärahalisäysten
jälkeen syntyvä ylijäämä,
1 147 miljoonaa euroa, käytettäisiin
valtionvelan lyhentämiseen.
Jos katsotaan hieman tätä määrärahojen
lisäyspuolta, tässä esityksessä esitetään
lisättäväksi määrärahoja
239 miljoonalla eurolla. Sieltä suurin yksittäinen
kertaerä, 100 miljoonaa euroa, siirretään
Maatalouden kehittämisrahastoon investointihakemusruuhkan
purkamiseksi. Toiseksi suurin yksittäinen kohde on valtion
velan korkomenot, elikkä esitetään 50
miljoonan euron lisäystä. Tämä on
itse asiassa tekijä, joka varmasti puolustaa tätä aiempaa
suurempaa tavoitetta elikkä valtionvelan lyhentämistä.
Muutamia yksityiskohtia ehkä määrärahalisäyksistä,
joita esitetään poliisien työllistämiseen ja
puolustusmateriaalihankintojen tilausvaltuuksiin. Samaten Talvivaaran
kaivoksen tieyhteyksien parantaminen on tässä esillä,
samoin Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman mukaisten
arvokkaiden metsäalueiden suojelutilanteen parantamiseen
3 miljoonaa euroa. Aivan yhtä lailla työvoimapoliittiseen
aikuiskoulutukseen ja starttirahaan tarkentuneiden arvioiden johdosta
on tarkoitus lisätä reilu 13 miljoonaa euroa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä valtiovarainministeri
kertoi, että liikkumavaraa on tullut oikein rutkasti lisää verrattuna
siihen, mitä tuossa on vielä arvioitu vuoden vaihteessa
ja sen jälkeenkin. Kuilu suuri- ja pienituloisten välillä on
kasvanut suureksi. Leipäjonoissa seisoo tänä päivänä enemmän
ihmisiä kuin pahimpina lamavuosina. Jonoihin on työttömien
ja eläkeläisten lisäksi tullut pätkätyöläisiä,
opiskelijoita ja lapsiperheitä. Mitä uusi porvarihallitus
tekee ensi töikseen? Se ilmoittaa poistavansa kokopäivähoidon
maksuttomuuden pienituloisten yksinhuoltajien lapsilta. Hallitus
tekee näin, vaikka kaikki tutkimustulokset kertovat, että yksinhuoltajaperheet
ovat kaikista tiukimmilla yhteiskunnassa.
Hallitus ei tee mitään poistaakseen Suomesta köyhyyttä,
mutta sen sijaan se on vahvasti suurituloisten asialla. Varallisuusvero
on jo poistettu ja nyt ollaan poistamassa perintöveroa
kokonaan. Veronalennukset hallitus kohdentaa suurituloisia suosiviksi.
On laskettu, että 60 000 euron vuositulon saajalle
hallituksen lupaamat veronalennukset tarkoittavat noin 200:aa euroa
lisää kuukaudessa puhtaana käteen. Vertailun vuoksi
kansaneläkettä korotetaan 20 eurolla kuussa. Hallitus
ilmoittaa myös kiristävänsä energiaverotusta
ja nostavansa sosiaali- ja terveystoimen asiakasmaksuja. Vaikka
eläkeläisten verotusta tullaan korjaamaan, mikä on
hyvä asia, nousevat sähkö-, polttoaine-
ja lämmityskustannukset samaan aikaan. Nämä lisämenot
syövät heti eläkkeen korotuksen ja veronalennuksen tuoman
hyödyn. Kaikista pienituloisimpien eläkeläisten
tilanne ei tule korjaantumaan. Taitettua indeksiä ei näillä näkymin
tulla oikaisemaan tälläkään
vaalikaudella, vaikka vaalikentillä muuta luvattiin hallituspuolueittenkin
edustajien suulla.
Työttömille hallitus ei lupaa korotusta toimeentuloon
ollenkaan. Onko hallitus unohtanut, että Suomessa on edelleenkin
yli 300 000 työtöntä? Myöskään
omaishoitajien asema ei ole Suomessa sellainen kuin sen pitäisi
olla. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan omaishoitajat
säästävät yhteiskunnan varoja
jopa 300 miljoonaa euroa vuodessa. Omaishoitajia on Suomessa noin 300 000,
joista vain 30 000 saa omaishoidon tukea. Omaishoidon tukea
maksetaan useimmiten sen minimimäärä,
310 euroa kuukaudessa.
Olen jättänyt lisätalousarvioaloitteen,
että varattaisiin määräraha
omaishoitajan hoitopalkkion korottamiseen 30 eurolla kuussa. Omaishoidon
tuki on todella pieni korvaus tärkeästä työstä,
kun vielä otetaan huomioon omaishoitajan työn
raskaus ja työaika. Ja kun tuesta maksetaan vielä verot,
niin käteen jäävä osuus on hyvin
pieni. Moniko on tullut ajatelleeksi, että omaishoitajana
toimiva eläkeläinen joutuu maksamaan saamastaan
tuesta veroa jopa 30 prosenttia, kun taas eläkeläinen
voi tehdä ansiotyötä verovapaasti tiettyyn
rajaan asti? Omaishoitajia kohdellaan siis epäoikeudenmukaisesti
myös verotuksessa. Tässä riittää korjattavaa.
Tein myös talousarvioaloitteen määrärahasta, jolla
sairaanhoitopiirit voisivat palkata lisää henkilöstöä.
Sairaanhoitopiirit kamppailevat talousvaikeuksissa, kun kuntien
huono taloudellinen tilanne on ajanut ne ahtaalle. Hoidettavien
määrä on kasvanut koko ajan, mutta henkilöstön
määrää ei ole voitu rahan puutteen
vuoksi lisätä. Nykyisestä tilanteesta
kärsivät sekä potilaat että henkilökunta.
Henkilökuntaa tarvitaan lisää. Keski-Suomen
sairaanhoitopiiristä kuulin, että heillä on
pulaa erityisesti röntgenhoitajista. Kalliit laitteet ovat
usein tyhjän panttina, kun henkilökuntaa ei ole
löydetty. Melkoista resurssien hukkaan heittämistä.
Pulaa on myös kätilöistä.
Kätilöt koulutetaan muualla, eivätkä he
valmistumisen jälkeen palaa kotiseudulleen töihin.
Henkilöstön palkkaamiseen tarvitaan lisää rahaa,
jotta ihmiset saavat parhaan mahdollisen hoidon eikä ylityöllistetty henkilökunta
näänny työtaakkansa alla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä valtiovarainministeri
esitteli suuria rahavirtoja. Hyvä, että laatikon
pohjat on kaivettu ja tuloutettu ja valtionvelkaa lyhennetään.
Pitää muistaa se, että edellisen vaalikauden
aikana omaisuutta myytiin 4 016 miljoonan euron edestä ja
siitä vain 326 miljoonaa euroa riitti valtionvelan lyhentämiseen.
Hyvä, että sieltä jälkikäteen
vielä löytyi joku rupia, koska nyt siinä esityksessä,
jota tässä tänä päivänä aikaisemmin
on käsitelty, on 58 miljardia euroa lähtökohtana
sen esityksen mukaan, toisin kuin valtiovarainministeri esitti.
Lähtökohtatilanteessa on velka ja lopussa on velka
samanlainen, siinä ei valtionvelka lyhene mihinkään.
Mutta, arvoisa puhemies, pyysin puheenvuoron hyvin merkittävän
asian tiimoilta, nimittäin Talvivaaran kaivoshankkeen tiimoilta.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun tätä merkittävää asiaa käsitellään.
Se on merkittävä monessa suhteessa. Se riippuu
siitä, mistä sitä katsotaan. En ota sen kaivosmerkitykseen
sinänsä kantaa sen takia, että varmaan
sitten hallitus on harkinnut, että tämä asia
on ihan kunnossa, mutta epäilen, että suhteellisen
harva kansanedustaja on tietoinen siitä, mitä siellä itse
asiassa on tapahtunut ja mitä kaikkea on meneillään.
Tässä ovat vielä oireelliset nämä luvut.
Siis tässä tapauksessa 64 miljoonaa euroa liikutellaan
rahoja ja 64 neliökilometriä Suomen pinta-alasta
tullaan käsittelemään sellaisella tavalla, että sen
alueen ympärille joudutaan rakentamaan Auschwitzin aitaakin
rankempi aita estämään kaikkinainen ihmisen
pääseminen sille alueelle, kun se avolouhos on
siellä kaivettu. Elikkä siis toisin sanoen Suomen
pinta-alasta poistetaan tämän suuruinen alue ikuisiksi
ajoiksi. Lisäksi sen alapuolinen vesistöalue tuhoutuu
kokonaan käyttökelvottomaksi. Siellähän
on kesäasutusta ja maanviljelystä jnp. Kaikki
ne joudutaan sieltä poistamaan sen takia, ettei siellä kukaan
voi olla. Siellä on muun muassa erittäin kaunis
jokimaisema, kävin sitä viime kesänä katsomassa.
Se on tuhoutuva kaikkinensa päivinensä, elikkä tämä on
todella rankka hanke.
Millä tavalla tätä hanketta on hoidettu,
sekin on osa aika kurjaa Suomen historiaa. 90-luvulla käytiin
erittäin hyvää keskustelua siitä,
että näin merkittävien hankkeitten yhteydessä silloin,
kun niitten rahavirtoja tuodaan eduskunnan käsittelyyn,
niissä täytyy olla erittäin tarkat ympäristövaikutusten
arvioinnit jnp. takana, kun on siis tavallaan Suomen pinta-alan
pienentämisestä kysymys. Mitään
tällaista ei ole tehty, ei yhtään mitään.
Julkisuudessa viimeksi tällä viikolla on ollut kertomuksia
siitä, että on olemassa ympäristöluvat
ja ne ovat kunnossa. Kyllä ympäristölupavirasto
on myöntänyt ympäristöluvan,
mutta siitä on valitettu eikä siitä ole
lainvoimaista ratkaisua olemassa. Elikkä siis toisin sanoen
kaikki nämä pörssioperaatiot ja kaikki
muut on tehty siinä hyvässä uskossa,
että kaikki hoitaantuu.
Edelleen se alue on hakattu, metsät, se 60 neliökilometriä käytännöllisesti
katsoen kohta UPM-Kymmenen toimesta kokonaan paljaaksi ja siellä ruvetaan
sitten möyrimään. Mihinkä rahaa
tässä nyt osoitetaan? Tiestöä on
ryhdytty tekemään rautatien pohjaa varten, maanteihin
on puututtu ilman, että mitään pelisääntöjä,
jotka yhteiskunnassa näitä varten on luotu, olisi
toteutettu. Aivan niin kuin olisi ikioma Kajaanin laki voimassa,
tämähän on Kajaanin kaupungin aluetta.
Elikkä siis tämä on niin hurja juttu,
että Villissä lännessäkään
varmaan ei tällä tavalla, Klondykessä,
tehty näitä hommia silloin aikoinaan kuin nyt
tehdään Kainuussa. Elikkä siellä saa
tehdä ihan mitä tahansa.
Vielä otetaan huomioon se, että kun ympäristölupaa
haettiin tälle hankkeelle, niin tiedostot oli sotkettu
erikantaisesti sillä tavalla, että samalla laitteella
ei voinut lukea niitä ollenkaan. Eikä niitä ensin
meinannut saada millään, mutta sitten meidän
tietopalvelumme auttoi saamaan nämä sähköisessä muodossa
käyttöön saadaksemme todeta, että meidän
laitteillamme eivät aukea ne tiedostot ollenkaan jnp. Siis
tämähän on todellakin aivan uskomaton
hanke, ja kaikki tämä näköjään
hyväksytään lailliseksi toiminnaksi.
Niitä papereita ei saanut lukea, kun viranomaiset olivat
ottaneet ne itselleen luettaviksi silloin, kun piti tutustua nähtävilläoloaikana
näihin asioihin. Mikään tieto, mikä on
annettu, ei ole pitänyt paikkaansa, kun niitä on
selvitetty. Elikkä me elämme jännittävässä maailmassa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! En malta olla toteamatta näin aluksi,
että olen iloinen siitä, että arvoisa
valtiovarainministeri Katainenkin on paikalla. Ehdin jo hetken olettaakin,
että istumalihaksenne ovat hyytyneet, toisin kuin minun.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että hallitus osoittaa
lisämäärärahan rataverkon korjausinvestointeihin.
Rataverkon korjausinvestointeihin tarvittavat määrärahat
laskevat jatkuvasti. Globaaleilla markkinoilla rataverkon korjausmateriaalien
hankintakustannukset ovat kohonneet merkittävästi.
Samalla rahalla saa nyt yhä vähemmän.
Vähennysten seurauksena rataverkon liikenne- ja käyttörajoituksia
on jouduttu lisäämään. Tilanteesta
on aiheutunut myös jatkuva henkilöstön
lomautusten uhka. Vastoin hallituksen tavoitteita raideliikenteen
kilpailukyky on suhteessa muihin liikennemuotoihin alentunut.
Loppuvuodelle 2007 aiotut rataverkon korjaushankkeet ympäri
Suomea ovat määrärahojen puutteessa nyt
vaarantuneet ja jopa mahdollisesti lykkääntymässä.
Mikäli lisämäärärahoja
ei saada, on pelättävissä, että myös
tulevaisuudessa Satakunnan jonossa olevat hankkeet siirtyvät
toteutettaviksi suunniteltua myöhemmin. Erityisen tärkeää on
varmistaa, että Tampere—Pori-rataosuuden kehittäminen
tapahtuu suunnitellussa aikataulussa. Satakuntalaisen tavaraliikenteen
ja satamien toimivuuden kannalta on tärkeää jatkaa Mäntyluoto—Harjavalta-
ja Rauma—Kokemäki-osuuksien lisäksi akselipainojen
nostoa 25 tonniin myös Harjavalta—Kokemäki-
ja Kokemäki—Tampere-osuuksilla.
Lisämäärärahojen saaminen
perusrataverkon korjausinvestointeihin on tärkeää,
sillä vuorossa odottaa myös Pori—Tampere-radan
tasoristeysten muuttaminen eritasoristeyksiksi tai poistaminen nopeiden
henkilöjunayhteyksien luomiseksi.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon
rahaa rataverkon korjausinvestointeihin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti parista asiasta liittyen lisätalousarvioon.
Kiitos edellisen hallituksen hyvien päätösten talouskehitys
maassamme on ollut hyvä, mikä on mahdollistanut
verotuloarvioiden kasvattamisen, ja näyttää siltä,
että ainakin lyhyellä tähtäyksellä verotulojen
kehitys tulee edelleenkin olemaan hyvä. Huomionarvoista
on myös se, että osinkotulot ovat kehittyneet
hyvin. Viime vuonna osinkotuloissa pääsimme jo
yli 1,5 miljardin euron, ja tämän vuoden arvio
on runsaat 1,6 miljardia euroa. Valtion pörssiomistuksen
arvo tänä päivänä lienee
tuolla 27,5 miljardin paikkeilla, eli siihen nähden tällainen
runsaan 1,6 miljardin euron osinkotuotto on erittäin hyvä,
noin 6 prosentin tuotto. Haluaisinkin korostaa sitä, että meidän
tulee olla hyvin pidättyväisiä valtion omaisuuden
myynnin suhteen. Valtion omistuksella on merkityksensä paitsi
hyvän tuoton kautta niin myöskin siksi, että valtion
omistuksella on hyviä työllisyys- ja muita aluepoliittisia
vaikutuksia. Valtion omistus osaltaan myöskin vakauttaa
yritysten omistajuutta.
Sitten toinen, rahallisesti pienempi asia, johon haluan puuttua,
on se, että tämä porvarihallitus heti
ensi töikseen oli paisuttamassa keskushallintoa. Tämä tietysti
tapahtuu siten, että lisätään
ministereiden määrää ja lisätään
poliittisten valtiosihteerien määrää.
Tämä kehitys on tietysti aivan väärän
suuntainen. Meidän päinvastoin pitäisi kyetä keskushallintoa
vähentämään, perkaamaan. Tällä hetkellähän
meillä paikallishallinto on hyvin jo timmissä kunnossa,
aluehallinto myöskin. Aluehallintoon liittyen pidin kuntaministeri
Kiviniemen avausta siitä, että meidän
pitäisi luopua maaherroista, jotenkin vähän
perusteettomana. Tietysti on tarpeen arvioida se, onko meillä tänä päivänä lääninhallituksille
tehtäviä, mutta sen arvion tulee tapahtua nimenomaan
tehtävien kautta. Jos tullaan siihen tulokseen, että nykyiset
lääninhallinnon tehtävät voidaan
hoitaa jollakin muullakin tavalla, niin silloin ei tietenkään
tarvita maaherrojakaan, mutta jos lääninhallitukset
katsotaan perustelluiksi, niin kyllä siellä sitten
joutavat maaherratkin olla. Näiden maaherrojen vähentämisen
kustannusvaikutus olisi myöskin pienempi kuin sen, mitä nyt
ollaan lisäämässä todellakin
keskushallintoon ja valtioneuvostoon määrärahoja.
Valtiosihteeriasiassa perään myöskin
kyllä kokoomuksen johdonmukaisuutta. Kokoomushan on määrätietoisesti,
johdonmukaisesti vastustanut valtiosihteerijärjestelmää.
Kun viimeksi eduskunnassa tätä asiaa käsiteltiin,
niin täällä monet kokoomusedustajat puhuivat
tätä järjestelmää vastaan
ja itse asiassa eduskuntaryhmä oli tätä järjestelmää vastaan.
Haluan tästä keskustelusta palauttaa mieleen yhden
sitaatin. Tämä on ed. Kimmo Sasilta. Sitaatti
alkaa: "Valtioneuvostossa tammikuussa 2003 ministerit Niinistö ja Sasi
kokoomuksesta vastustivat tätä järjestelmää,
ja eduskunnassa kokoomuksen eduskuntaryhmä selkeästi
vastusti valtiosihteerijärjestelmää.
Se on kokoomuksen johdonmukainen kanta, ja siitä ei ole
horjuttu." Miten on, kokoomus, eikö tästä kannasta
ole kohtuullisessa määrin horjuttu?
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Myös minä jäin kaipaamaan
ed. Sasia tässä keskustelussa hallituksen koon
kasvattamisen ja valtiosihteerien lisärahoituksen puolustajana.
Mutta, herra puhemies, asia, joka on erittäin vakava
ja sisällöllisesti ja taloudellisesti mittava, on
Maatilatalouden kehittämisrahaston lisärahoitus.
On aivan mielenkiintoista, mitenkä tässä tapauksessa
hallitus ja valtiovarainministeri menevät hyvin pienieleisesti
maa- ja metsätalousministeriön ja MTK:n selän
taakse, ilman että kunnolla avataan sitä, mitä liittyy
siihen, että hallituksen lisäbudjetin suurimpia
menoeriä on 100 miljoonaa euroa Maatilatalouden kehittämisrahastoon.
Hallitus toteaa, että avustusten tarve on kuitenkin jo
tehtyjen päätösten ja vireillä olevien hakemusten
mukaan yhteensä noin 240 miljoonaa euroa. Tässä on
todella tyypillinen MTK-johtoisen hallituksen kaavamainen tapa esitellä erittäin
isoja taloudellisia ja poliittisia maatalouteen ja maaseutuun liittyviä kysymyksiä.
Maatalouden rakennetukipolitiikkaa on ehdottomasti arvioitava tarkemmin,
jotta voidaan myöskin todella päättää siitä,
että maatalouden tuet suuntautuvat päätoimisten
nuorten tuottajien toimintaedellytysten vahvistamiseen.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on eri selvityksissään
todennut saman, mikä meidän sosialidemokraattien
taholta on useasti todettu, että tämä tukijärjestelmä liian
massiivisena ja ilman, että sen sisältöä on
arvioitu, on nostanut erityisesti pellon hintaa ja kapitalisoitunut
muun muassa maitokiintiöiden hintoihin ja tätä kautta
vaikeuttanut itse asiassa nuorten toimintaa jatkavien elinehtoja.
Muun muassa maitokiintiöiden kansallinen kauppahan ajettiin
läpi Ahon porvarihallituksen aikana ja sillä nimenomaan
tuettiin käytännössä luopujia,
ei tilaansa ja toimintaansa jatkavia työvaltaisen maatalouden
harjoittajia, jotka joutuvat käytännössä velkarahalla
ostamaan erittäin kalliita kiintiöitä.
Tämä ongelma näkyy edelleenkin.
Mielestäni nyt olisi ollut vihdoin, ja on vihdoin,
paikka arvioida tätä tukipolitiikkaa ja pohtia,
millä tavalla me kohdennamme sitä nimenomaan eniten
tukea tarvitseville. Investointitukien osuus näistä investoinneista
on myös sen takia tärkeä, että me
tarvitsemme myös kansallista hyväksyttävyyttä keskusteltaessa
jatkossa muun muassa EU:n ja Suomen maatalouden erityisjärjestelystä.
Maatalouspolitiikan pitää olla läpinäkyvää ja
tukien hyväksyttävyyden myös kansalaisten
näkökulmasta kunnossa. Tukien tulee olla oikeudenmukaisesti
myös tarpeeseen nähden perusteltavissa olevia.
Täytyy sanoa, että Maatilatalouden kehittämisrahasto
on kyllä tällä hetkellä kuin
salaseura. Sen tukiperiaatteista ja toiminnan kehittämisestä ei
käydä avointa keskustelua, tokkopa on valtiovarainministerinkään
johdolla sen kummemmin käyty, kun hallituksen muodostamisessa
on ollut tietty hintapiikki, johon MTK-johtoinen keskusta on nyt
lappunsa tuonut.
Herra puhemies! Hyvin vakava, pieni suuri asia on poliisitoimeen
liittyvä. Edellisen hallituksen aikana pidimme tiukasti
kiinni siitä, vaikkakin aina eri aikaan vuodesta keskustellen,
että vuoden 2002 poliisien taso turvattiin. Paikallispoliisin
ja ylipäänsä poliisitoiminnan edellytykset
varmistettiin valtiovarainministeri Kalliomäen ja valtiovarainministeri
Heinäluoman aikana.
Erityisesti viime talvena valtiovarainministeri Heinäluoman
kanssa käytiin keskustelu nimenomaan nuorten työttöminä olevien
ja vastavalmistuneiden poliisien työllistämisestä,
koska tällä hetkellä on olemassa valmistuvien
ja työelämään sijoittuvien suhteen
nimenomaan tämmöinen vuoden parin viive ikääntymiseenkin
liittyen, ja me nimenomaan sovimme miljoonan euron löytämisestä sisäasiainministeriön
sisäisin uudelleenkohdentamisin, ja valtiovarainministeriön
taholta sitouduttiin vastaavaan panostukseen. Nyt on näperrelty
vastavalmistuneiden poliisien kustannuksella tästä miljoonan
euron lisämäärärahasta 400 000
euroa pois, joka on varsin merkittävä pelivara
nimenomaan paikallispoliisin vakanssien perustamiseen ja poliisien
palkkaamiseen muun muassa Helsingin poliisin mutta myös
muiden poliisien näkökulmasta.
Tätä koskien olen myöskin jättänyt
esityksen, jotta valtiovarainvaliokunnassa voitaisiin asia korjata.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajakollegat! Arvannette,
mistä asiasta perussuomalainen kansanedustaja aikoo puhua.
(Ed. Rajamäki: EU:sta!) — Väärin. — (Ed.
Heinäluoma: Köyhistä!) Taas on nimittäin
tullut aika jakaa puoluetukeen lisärahaa yhteisestä säästöpossustamme.
Ketkä ne siellä ovat ensimmäisinä rahaa
kärkkymässä? No, tietenkin kaikki muut
puolueet paitsi perussuomalaiset. Puoluetukea halutaan nostaa yli
40 prosenttia alkuperäisen puoluetuen tasosta per kansanedustaja.
Tämä on räikeässä ristiriidassa
sen tosiasian kanssa, että valtiontaloudessa on sovellettu
vuosia tiukan menokurin linjaa. Tällaisilla esityksillä hallituspuolueet
selvästi osoittavat vähät välittävänsä menokurista,
kun on kyse omista taloudellisista intresseistä. Ei ole
oikein unohdettua kansaa eikä työttömiä,
yksinhuoltajia, eläkeläisiä ja alipalkattua
hoitohenkilökuntaa kohtaan, että puolueille ollaan
tyrkyttämässä lisää rahaa. Jos
ei ole varaa kansakunnan kipeästi tarvitsemiin lisämenoihin
valtiontaloudessa, niin miten sitten voi olla varaa kasvattaa edustajakohtaista puoluetukea
nykyisestään? Puolueiden tulisi itse toimia hyvänä esimerkkinä menokurista.
Kansan ei pidä joutua puolueiden ylitsevuotavaisen suuren
vaalimainonnan ja törsäilevän rahankäytön
maksumiehiksi.
Arvoisa puhemies! Jotta Suomen kansalle selviäisi,
kuinka suurista summista nyt on kyse, kerrottakoon kertauksen vuoksi,
että nykyinen vuotuinen puoluetuki on reilu 60 000
euroa per edustaja. Tavoitteena on nostaa puoluetuki 90 000
euroon eli 535 000 vanhaan mummonmarkkaan per edustaja
per vuosi. Kysyn vaan, onko tässä kyse jostain
40 prosentin indeksikorotuksesta inflaation vaikutusten korjaamiseksi
vai onko Brysselistä tullut jokin direktiivi, joka velvoittaa
puolueet törsäämään
rahaa.
Kuinka moni eläkeläinen ehtii saada koko eläkeaikanaan
90 000 euroa eli summan, jota ollaan antamassa puolueille
kansanedustajien käytettäväksi yhden
vuoden aikana? Minullapa on teille tähän vastaus:
ei monikaan tavallinen eläkeläinen. Entäpä montako
vuotta menee arvokasta työtä tekevällä hoitajalla
hankkia tuo summa bruttona? Vastaus on: vähintään
kokonainen kansanedustajan kausi eli neljä vuotta, nettona vuosi
pari lisää. Tai omaishoitajat, ajatelkaapa heidän
tilannettaan. Tuhannet läheiset joutuvat valitsemaan taloudellisen
tilanteensa ja rakkaan omaisensa hyvinvoinnin väliltä.
On suorastaan järkyttävää tällainen
mieletön rahantuhlaus, kun sadattuhannet kansalaisemme
elävät köyhyysrajan alapuolella eikä tilanteeseen
näytä helpotusta tulevan. Puoluetuen korottaminen
olisi eduskunnalta isku vasten kansalaisten kasvoja.
Onko suurimmasta osasta Suomen puolueita tullut uudenlaista
uusavutonta pullamössösukupolvea tai oikeammin
kaviaarimössösukupolvea? Eivätkö puoluetuen
korotusta suunnittelevat puolueet enää osaa noudattaa
tasapainoisen rahankäytön sääntöä numero
yksi: eli menot pitää sopeuttaa tuloihin? Olemmehan
saaneet mediastakin kuulla, kuinka joillakin puolueilla on velkaa
reippaanpuoleisesti. Lisäraha kansan taskusta varmasti
siis kelpaa.
Arvoisat kollegat, tätä tasapainoisen rahankäytön
sääntöä joutuvat noudattamaan
esimerkiksi sadattuhannet suomalaiset lapsiperheet, puhumattakaan
omaishoitajista tai työttömistä. Arvoisat
kansanedustajat, antakaa myös heille tukiin 40 prosentin
korotus!
Arvoisa puhemies! Väitän, että meillä on
tärkeämpiäkin kohteita, joihin käyttää tuo
puoluetuen korottamiseen ajateltu summa. Esimerkiksi perusterveydenhuolto
kaipaa kipeästi rahaa, joten tehkää,
arvoisat kollegat, työnne ja äänestäkää tämä törkeä ehdotus
puoluetuen korottamisesta nurin. Perussuomalaiset esittävät
omassa lisätalousarvioaloitteessaan, että tukeen
kaavailtu korotus peruutetaan.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Det har under de senaste åren
visat sig finnas behov av ett samlat grepp om de åländska
frågorna inom statsförvaltningen och det förverkligades på det
politiska planet genom den framsynthet som den här regeringen
visade då en särskild minister utsågs
för att handha åländska frågor.
För att ärendena skall kunna beredas krävs
dock tjänstemän som kan handha den uppgiften och det
hade jag och den åländska regeringen med mig förväntat
oss att finna i denna tilläggsbudget, men så är
inte fallet.
De åländska frågorna har av tradition
hört hemma i justitieministeriet, vilket kommer sig av det
faktum att Ålands självstyrelse är fast
förankrad i självstyrelselagen. Med åren
och då särskilt efter Finlands, Ålands,
inträde i EU har beröringspunkterna mellan Finland
och Åland blivit fler och fler och mer komplicerade. Ärendena
berör många ministerier och det föll
sig därför naturligt att statsminister Lipponen
inledde en serie med aftonskolor som behandlade enbart åländska
frågor så att statsministern kunde koordinera de
olika ministeriernas frågor. Som en följd av det
togs också ett större ansvar för Åland
vid statsministerns kansli.
För att få ett samlat grepp om åländska
frågor är det nu dags att de resurser som funnits
spridda förs till ett gemensamt åländskt
sekretariat med ett övergripande ansvar. I sammanhanget
kan nämnas att i flera andra länder har minoriteter tillförsäkrats
egna ministerier och egna ministrar redan i grundlagen. Det har
talats om en åländsk statssekreterare i flera år
och syftet har varit att få ett övergripande och
sammanhållet ansvar för utvecklingen av Ålands
självstyrelse inom republikens statsförvaltning.
Planerna på att samla resurserna till ett sådant sekretariat
drogs upp också i samband med utarbetandet av det nuvarande
regeringsprogrammet. Eftersom jag vet att ärendet är
förberett från tjänstemannahåll
hade det varit fullt möjligt att ta med det i denna tilläggsbudget,
och jag förutsätter att det snarast verkställs
så att vi med hjälp av en effektiv organisation
kan utveckla självstyrelsen.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ennen vaaleja kokoomus ja erityisesti ed.
Kimmo Sasi todella ankarasti arvostelivat valtiosihteerijärjestelmän
käyttöönottoa. Ymmärrän
hyvin, että ed. Sasi ei tänään
ole salissa, kun käsitellään hallituksen
esitystä ei pelkästään säilyttää nykyistä valtiosihteerijärjestelmää vaan
lisätä valtiosihteerien määrää.
Ed. Sasi piti silloin valtiosihteereitä täysin
suomalaiseen järjestelmään soveltumattomina
ja sanoi kokoomuksen johdonmukaisesti vastustavan valtiosihteereiden käyttöönottoa.
Ennustin silloin, että vaalien jälkeen, jos kokoomus
tulee hallitukseen, tulemme näkemään,
että kokoomus ottaa nämä ilomielin vastaan
ja tekee tässä Pietarin ratkaisun ja kieltää kolmasti
puheensa.
Kysynkin nyt valtiovarainministeri Kataiselta, joka on myös
kokoomuksen puheenjohtaja: esittikö kokoomus jossain vaiheessa
hallitusneuvotteluja, että valtiosihteerijärjestelmästä luovutaan?
Politiikan uskottavuuden kannalta tälläkin asialla
on oma merkityksensä, tehdäänkö yhtään mitään
niillä puheilla, mitä täällä on
käytetty tässä arvokkaassa salissa kaikkien
kansanedustajien läsnä ollessa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvostamani ed. Pulliainen käytti
lisätalousarvioon sisältyvästä Talvivaaran
kaivoshankkeesta puheenvuoron todeten muun muassa, että kyseessä on
hyvin erikoinen hanke. Olen täysin samaa mieltä siitä,
että kyseessä on erittäin erikoinen hanke,
mutta minun täytyy sanoa, että käytän
tätä puheenvuoroa aika tavalla eri sävyssä kuin
hän.
Talvivaaran kaivoshanke on elinkeinopoliittisesti äärettömän
tärkeä hanke. Voi kai jopa sanoa, että kyseessä on
yksi Suomen parhaista elinkeinopoliittista hankkeista läpi
Suomen historian. Haluan tässäkin yhteydessä lausua
mitä parhaimmat kiitokset hallitukselle aivan erinomaisesta
päätöksestä Talvivaaran kaivoshankkeen suhteen.
Kyseessähän on Euroopan suurin nikkeli- ja monimetalliesiintymä,
joka työllistää Kainuussa jo tällä hetkellä noin
450 henkilöä, tulevana syksynä lähes
800 henkilöä, ja kun tuo kaivostoiminta alkaa
todennäköisesti vuoden 2009 aikana, niin kaivos
työllistää suoraan lähes 500 henkilöä suoraan
plus sitten välillisesti vielä noin 1 000
henkilöä lisää.
Eli voi, herra puhemies, lyhyesti todeta, että Talvivaaran
kaivoshanke antaa aivan uutta toivoa koko pohjoiselle ja itäiselle
Suomelle, kun vielä ajatellaan, että tuon Talvivaaran
taloudellinen vaikutus nostaa esimerkiksi Kainuun bruttokansantuotetta
lähes neljänneksen. Eli voi vain todeta sen, että tuo
lisätalousarvion vajaan 63 miljoonan euron panostus antaa
kyllä erittäin hyvän hyötysuhteen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämän hallituksen ensimmäinen
lisätalousarvio, tämän vuoden toinen
lisätalousarvio, pitää sisällään
melkoiset verotulojen kasvut. Täällähän
tulo- ja varallisuusveron perusteella kannettavat verot kasvavat
peräti 336 miljoonaa euroa. Arvonlisäverotuotoksi
on arvioitu 146 miljoonaa euroa. Kun nämä rahat
ovat verotuloja ja siinä mielessä sinänsä pysyviä,
olisi ollut kyllä erinomaisen tärkeää,
että ne olisi käytetty muuhunkin kuin valtionvelan
maksuun. Tietenkin velan maksukin on tärkeää,
mutta tässä tilanteessa olisi tarvittu kyllä erityisesti
perustienpitoon lisää rahoitusta. Siellä on
satojen miljoonien eurojen aukko, ja tämä kunnossapitovelka
kasvaa jatkuvasti, ja se tulee entistä kalliimmaksi meille,
jos sinne ei lisää rahaa saada ja sitä kunnossapitovelkaa
pois. Samoin rautateiden tasoristeysten vähentämiseen,
liikenneturvallisuuden parantamiseen olisi tarvittu ehdottomasti
lisäpanostusta, lisää rahaa.
Kun valtiolle on todellisuudessa verotuloja nyt arvioituakin
enemmän tullut, niin tässä olisi ollut
hyvä mahdollisuus näitä rahoja käyttää näihin
tarkoituksiin. Hallitus ei ole näihin lisärahoitusta
suunnannut, vaan on sen sijaan lähtenyt vain maksamaan
velkoja pois. Kansantalouden ja liikenneturvallisuuden ja muunkin
kannalta olisi ollut erittäin tärkeää,
että näihin olisi lisäpanostusta saatu.
Tästä ovat varmasti kyllä myöskin kokoomuslaiset
edustajat puhuneet ja tehneet esityksiä, mutta kokoomuslainen
valtiovarainministeri ei ole tähän suostunut.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Olen ed. Timo Korhosen kanssa samaa mieltä,
että Talvivaara, muuten edellisen hallituksen linjaama
Talvivaaran kaivoshanke, on alue- ja työllisyyskehityksen
kannalta yksi Itä-Suomen merkittävimpiä ratkaisuja.
Nyt on tärkeätä, että ylimaakunnallisesti
Itä-Suomessa myöskin pystytään
tekemään sen myönteisten vaikutusten
varmistamiseksi riittävää yhteistyötä niin
kunnallisten, alue- kuin valtion viranomaisten kesken.
Muutoin, herra puhemies, odotan mielenkiinnolla valtiovarainministerin
vastauksia aikaisemman puheenvuoroni kysymyksiin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Lähden liikkeelle liikenneministeriön
pääluokasta. Uusi hallitus näyttää kyntensä ja
karvansa siinä, että kun maan tapa on ollut, että VR:n
osinkotulot tuloutetaan perusradanpitoon, nyt näin ei ole käymässä.
Tästä seuraa työttömyysuhka,
lomautusuhka ja kaiken lisäksi tilanne radanpidossa huononee
ja heikkenee. Pahimmillaan siellä on jo selviydytty hyvällä onnella:
kun tarkkaavainen tavarajunan kuljettaja huomasi, että raiteet murenevat
alta Tampere—Jyväskylä-rataosuudella
jokin aika sitten, niin perässä tuleva matkustajajuna
säästyi vahingoilta. Eihän näin
voi radanpitoon suhtautua. Siellä on suuret riskit. Insinöörit
osaavat kertoa, missä ajassa rauta murenee rautapyörän
alta. Nyt ollaan niillä rajoilla. Kuka sitten astuu rivistä,
kun sattuu se onnettomuus, ja sanoo, että minä vastaan,
kun me nyt niuhotamme ja nipotamme näitten pienten määrärahojen
osalta? Eli kun perusradanpitoon nyt tulee teknisluonteisesti ten-tukea
luokkaa miljoona euroa, se ei riitä tarpeeseen nähden
alkuunkaan. Ehkä tässä yhteydessä voi
myös todeta sen, vaikka se momentti ei ole auki, että perustienpidon
puolella on sama tilanne.
Täällä alkuillasta puhuttiin ja kehuttiin,
mitenkä hallitus on puun saannin turvaamiseen satsaamassa
kertaluonteisesti 20 miljoonaa euroa. Tänään
kuultujen asiantuntijalausuntojen mukaan tämä on
noin kymmenesosa tarpeesta. (Ed. Kuoppa: 200 miljoona!) — 200
miljoonaa on oikea summa, aivan niin kuin edustajakollega Kuoppa
sanoi, luokkaa 100 miljoonaa radoille, 100 miljoonaa alemman asteiselle
tieverkolle. Nämä ovat sellaisia summia, joilla
voidaan turvata se, että puu kulkee sitten metsästä,
meidän suomalaisten metsistä, alan tuotantolaitoksiin.
Kaiken kaikkiaan liikenneministeriön resurssit ovat
suhteellisen pienet. Ne ovat pienemmät kuin valtion velan
korko, pienemmät kuin maatalousbudjetti, pienemmät
kuin puolustusbudjetti. Näin pitkien etäisyyksien
maassa ja tässä kilpailutilanteessa olevassa maassa
luulisi, että nähtäisiin liikennepolitiikka
tuottavana investointina eikä jonkinlaisena pakkopullana
ja kivirekenä. Etenkin kun nyt elämme korkeasuhdanteen
aikaa, meillä olisi varaa laittaa paikkoja kuntoon.
Oppositio oli oikeassa. Silloin tällöin niin
on käynyt aikaisemminkin ja tästä eteenpäin
yhä useammin, että oppositio on oikeassa. Viittaan kokoomuksen
niin sanottuun varjobudjettiin joulun alla. Hekin tasapainottivat
budjettiesitystään verotuotoilla, kuten arvonlisäverotuottoa
korottamalla, siitä, mitä silloinen hallitus teki,
osinkotuloja korottamalla siihen nähden, mitä silloinen hallitus
teki. Suomen Pankin voittovarat he myöskin arvioivat korkeammiksi.
Nyt voidaan nähdä, miten oikeassa silloinen oppositio
olikaan. Täytyy onnitella. Sitten täytyy myös
ihmetellä, miten vuodesta toiseen niin oppineet ihmiset
kuin valtiovarainministeriön virkamieskunnan johdossa olevat
vuodesta toiseen epäonnistuvat tulojen arvioinnissa näin
totaalisesti, esimerkiksi osinkotuottojen, katsokaa: kun 2006 tilinpäätös
on ollut 1,5 miljardia, niin vuodelle 2007 on arvioitu 950 miljoonaa,
jota on heti tammikuussa korjattu 550 miljoonalla ja nyt noin 140 miljoonalla.
Eikö kenelläkään ole kykyä arvioida
osinkotuottoja tämän tarkemmin? Tämä koskee
ylipäänsä tulojen arviointia, ja kun
tulot ovat noin puolet valtion budjetista ja eduskunta ei pääse
niihin käsiksi, niin kysymys on puolesta eduskunnan budjettivaltaa.
Sillä on suuri merkitys, onko tulot oikein arvioitu ehdotuksissa
vai turhan alakanttiin.
Aivan lopuksi, herra puhemies, kiinnitän huomiota näihin
muhkeisiin osinkotuloihin ja siihen, että näin
hyvin lypsävää lehmää ei
pidä myydä saatikka teurastaa eli valtion omaisuutta ei
kannattaisi myydä vaan pitäisi pitää kiinni
näin hyvistä osingoista. Nämähän
ovat käyttötaloustuloja, jotka tuottavat. Ja sen
myötä, kun me innoissamme — en sano me
sosialidemokraatit — kun mahdollisesti innokkaasti olemme
myymässä valtion omistamia osakkeita, niin nämä tulot, jotka
antavat käyttötalouteen tilaa, hiipuvat samassa
suhteessa lähestulkoon. Sen vuoksi valtion omaisuutta ei
pitäisi myydä vaan pikemminkin hankkia hyvin tuottavia
osakkeita lisää, jotta saamme hyviä osinkotuloja
jatkossakin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti puutun oikeastaan
ainoastaan yhteen kohtaan, tähän perusradanpidon
rahoituksen riittävyyteen. Ja kysyisinkin siitä ministeri
Kataiselta. Olen kuullut — en saanut kyllä tarkistettua
sitä äsken tässä — että perusradanpitoon
tähän lisätalousarvioon olisi esitetty
25 miljoonaa euroa rahaa, jotta pystyttäisiin estämään
muun muassa 4 000 henkilön lomautukset tänä vuonna.
Sitten en oikeastaan sano uudestaan tätä, mitä ed.
Saarinen toi tässä esille näistä muista
tarpeista, kun puhutaan sitten 100 miljoonasta tai jopa 200 miljoonasta,
joka se todellinen tarve kuitenkin tälle vuodelle on.
Mikä on hallituksen linjaus? Ja mitä hallitus aikoo
tehdä, jotta tämä perusradanpidon rahoitus pystytään
turvaamaan ja jotta näitä henkilöitä ei tarvitsisi
lomauttaa? Me tiedämme, mikä se lomautuksen merkitys
on myös muiltakin osin. Ei vain näitten ihmisten
osalta, vaan myös elinkeinopoliittisesti se on erittäin
merkittävä asia.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia hyvästä keskustelusta.
Joitakin kommentteja käytettyihin puheenvuoroihin.
Varmasti on niin, että hyviä kohteita myös
lisätalousarvion tuotoille olisi. Minä luulen,
että tuo 200 miljoonaa tienpitoon ei varmasti riitä, jos
se saataisiin, ja varmasti sitä tarvitaan, en minä sitä yhtään
epäile. Varmasti on aina kohteita, joissa voi parantaa,
mutta aivan varmasti olisi yhtä lailla parantamisen varaa
vaikkapa erityisopetuksessa tai terveydenhuollossa tai vanhustenhuollossa,
oikeastaan niissä teemoissa, joita äsken käytiin
läpi. Tavallaan me emme tällä lisätalousarviolla
pysty kattamaan kaikkea maailman tarvetta, ja kun kysymys on lisätalousarviosta
elikkä käytännössä ennakoimattomasta
tai odottamattomasta tulonlisäyksestä, niin silloin myös
menojen täytyy olla sen kaltaisia, että ne eivät
ole pysyviä menolisäyksiä. Näin
ollen silloin täytyy tehdä tietysti valintoja,
minkä kaltaisiin kohteisiin menoja osoitetaan
lisättäväksi. Näitä kertaluontoisia
kohteita on tietysti paljon. Joskus se voi olla joku infrahanke,
joskus se voi olla joku kertainvestointi ylipäänsä. Joskus
se voi olla joku osaamisinvestointi, sen kaltainen, tai sitten se
voi olla valtionvelan takaisinmaksu.
Täällä joku totesi, että on
ihan hyvä, että valtionvelkaakin maksetaan takaisin.
Valtaosa puhujista ei sitä pitänyt minään.
Mutta me kyllä koemme näin, että tämmöisenä poikkeuksellisen vahvan
kasvun kautena, josta olemme saaneet pitkään nauttia,
on ainoa aika, jolloin valtionvelkaa ylipäänsä voidaan
maksaa takaisin ilman kohtuuttomia sosiaalisia tai muita kustannuksia, koska
nyt tulee esimerkiksi näitä odottamattomuuksia,
positiivisia yllätyksiä, ja silloin on järkevää käyttää se
valtionvelan lyhentämiseen. Mitä enempi sitä tällä hetkellä tehdään,
sen enemmän meillä on liikkumatilaa sitten, kun
vielä kustannuspaineet muun muassa ikääntymisen vuoksi
nousevat. Tässä ei ole mitään
uutta kenellekään. Kaikki tietävät,
mistä on kysymys. Mutta se vaan vaatii päätöksiä,
ja se vaatii nimenomaan niitä päätöksiä,
että halutaan myös tämmöistä epäsuosittua
toimintaa harjoittaa kuin valtionvelan takaisinmaksu. Kukaan ei
saa yhtään ääntä. Ketään
ei tulla kertaakaan kiittämään siitä,
että valtionvelkaa maksetaan takaisin, mutta se vaan on
oikein.
Jos katsotaan, mikä tämän valtionvelan
toinen puoli on: Nyt tässä lisätalousarviossa
esitetään 50 miljoonaa lisää valtionvelan
korkoihin. Minusta se on kaikkein typerintä rahankäyttöä,
mutta se on vaan pakko tehdä silloin, kun meillä tämmöinen
velka on. Näin ollen katsomme, että tämä merkittävä velan
takaisinmaksu on ihan paikallaan.
Ed. Saarinen ihmetteli sitä, miten ei voida ennustaa
paremmin. Minusta se oli aika kohtuuttoman kipakka kritiikki ed.
Heinäluomaa kohtaan, mutta minä en syyttäisi
ed. Heinäluomaa tästä asiasta. Näin
on. Näitä on vaikea ennakoida. Joskus niitä voi.
Tietysti ministeri voi myös ennakoida niin, että virittää yläkanttiin,
jolloin ottaa tietoisen riskin. Mutta minusta on ihan tervettä se,
että ollaan realistisella tasolla tai hieman varovaisuusperiaatteen
mukaisesti jopa alatasolla ja otetaan sitten vastaan näitä positiivisia
yllätyksiä sen sijaan, että tehtäisiin
toisensuuntaisia lisätalousarvioita.
Valtiosihteerikysymys: Minä olen edelleenkin sitä mieltä,
että valtio-opillisesti olisi puhdasoppisempaa se, että meillä olisi
varaministerijärjestelmä, eli silloin myös
poliittinen valta olisi ikään kuin parlamentaarisen
kontrollin yläpuolella. Tästä keskusteltiin
jossakin määrin hallitusratkaisun yhteydessä,
mutta todettiin silloin kyllä, että tähän
järjestelmään siirtyminen ei ole mahdollista
ainakaan tällä aikataululla elikkä se, että hallituksen
vaihdoksen yhteydessä oltaisiin otettu käyttöön
varaministerijärjestelmä. Jonkunmoista tarvetta
tai oikeaa tarvetta tietysti lisäresurssiin on, ei välttämättä kaikkien
kohdalla EU-kiireiden vuoksi, (Puhemies koputtaa) joillakin ehkä saattaa
niitäkin olla, mutta ylipäänsä valmistelun
vauhdittamiseksi jonkunlainen poliittinen lisäresurssi
on hyvä olla. Mutta on ihan mielenkiintoista myös
arvioida se, voisiko realistinen vaihtoehto olla apulaisministeri-
tai varaministerijärjestelmä. Siitä jossakin
vaiheessa muutama vuosi sitten työryhmä istui
ja teki mietintöä, ja se olisi varmasti ihan aiheellista
kaivaa naftaliinista ja katsoa, olisiko sitä aihetta järjestelmän
muutokseen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Varmasti puheenvuoroni aikana oli joitakin
häiritseviä tekijöitä, koska
minun esittämiini näkökohtiin ei valtiovarainministeri
puuttunut lainkaan. Valtiovarainministeri, kysyin nimenomaan Makeran
perusteista, joilla te nyt olette sitouttamassa 240 miljoonaa euroa,
100 miljoonaa euroa myöntämällä ja
optio näin isoon summaan. Sanoitte, että lisäbudjetissa
voi olla vain ennakoimattomia lisäyksiä eikä pysyviä.
Kyllä Makeran puolella on maa- ja metsätalousministeriön pitänyt
jollain tavalla hallita tätä tilannetta.
Sitten toinen asia. Pidättekö te nyt tätä niin kuin
tilapäisenä lisäyksenä, elikkä oletteko
te päättänyt Makeran rahaston perusteiden
muuttamisesta?
Toinen asia oli se, että edeltäjänne
kanssa sisäministeriö sopi nuorten poliisien,
poliisikoulusta valmistuneiden, työllistämisestä.
Nyt on näperrelty tätä valtion lisäbudjettirahaa
ja leikattu sitä. Ei tämä nyt voi olla
suhdannepoliittisesti ja muuten perusteltua tällainen.
Te jätitte tämän myös kommentoimatta,
poliisien työllistämisen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin täytyy kiittää valtiovarainministeriä,
että hän täällä vaivautuu
meidän kanssamme vähän jumppaamaan näitä asioita,
ja yhdyn hänen mielipiteisiinsä siltä osin,
että kyllä minustakin valtionvelkaa on järkevä lyhentää.
Mutta sitten tullaan niille pinnoille, että mikä onkaan,
herra valtiovarainministeri, valtionvelan korko näinä aikoina.
Keskikorko lienee siellä 4 prosentin pinnassa. Mikä onkaan
esimerkiksi osinkojen taso? Tällainen varovainen arvio
osakesäästämiselle on siellä 5—7
prosentin tasossa. Jos valtio lähtisi spekulantiksi markkinoille,
niin sen kannattaisi ottaa velkaa ja ostaa osakkeita, kun velan
korko on matalampi kuin osakkeista saatava tuotto. Mutta en tietenkään
tällaista vastuullisena poliitikkona tohdi ehdottaa, mutta
tässä voi vähän miettiä,
ja varmasti valtiovarainministeri näitä asioita
miettiikin, missä suhteessa velkoja kannattaa lyhentää ja
missä suhteessa kannattaa pitää sellaisia
osakkeita, joista vuotuisesti saa erittäin hyvän
tuoton, joka on selvästi korkeampi kuin esimerkiksi valtionvelan
korko. Sen tähden on hyvä niitä korkoja
vähän tutkailla.
Yhdyn myös valtiovarainministerin näkemykseen
siinä, että lisätalousarvion pitäisikin
olla niin sanotusti tekninen ja vastaus vain joihinkin äkillisiin
tarpeisiin, joita ei arviota tehtäessä ole osattu
ottaa huomioon. Silloin tällöin täällä putkahtaa
joitakin asioita, en tässä nyt osoita syyttävällä sormella,
mutta joskus lisätalousarvioita käytetään
vähän virheellisellä tavalla, joka ei
täytä oikein hyvän hallinnon tunnusmerkkejä.
Tässä tällainen, voisiko sanoa, maan
tapa ja eräällä tavalla huonoa hallintoa
kuvaava noin menettelytavallisesti pohdiskellen on ollut tämä radanpidon
rahoitustaso, jossa, täytyy tunnustaa, vuosikaudet on eletty
sellaisen epävarman rahoituspohjan varassa, että varsinaiseen
budjettiin on kirjattu esimerkiksi noin 100 miljoonan euron taso,
kun todellinen tarve on siellä 150—170 miljoonaa,
ja sitten on luotettu siihen, että pitkin toimintavuotta
lisätalousarvioitten avulla ja kautta saadaan lisää rahaa.
Tämä ylläpitää, herra
valtiovarainministeri, epävarmuutta niillä markkinoilla,
ja se epävarmuus tulee kalliiksi, liittyy se sitten suunnitteluun,
urakkapyyntöihin tai töiden tarkoituksenmukaiseen
toteuttamisajankohtaan. Ei näin kukaan yksityinen tekisi
rahoillaan, vaan ne laitettaisiin sinne budjettiin. Nyt on menty ojasta
allikkoon: ei edes lisätalousarviossa ole sitä VR-osinkoa,
joka on tähän asti voitu sinne tuoda, vaikka se
on tullut pikkasen niin kuin saranan puolelta ja eräällä tavalla
lievästi moitittavalla tavalla. Tämän
vuoksi minua kiinnostaisi, miksi tästä tavasta
on luovuttu, miksei VR:n osinkotuloutusta nyt radanpitoon voida
kohdistaa. Kukaan ei ole kiistänyt, ettei radanpidon puolella
ole armottoman suuria tarpeita. Tässä on siis
kysymys jostakin muusta, ja täällä ovat myöskin
sitten putken päässä lomautukset ja työttömyys,
jos asiat menevät turhan huonosti.
Sitten tähän eräs tosielämän
tarina, herra puhemies, vielä lopuksi liittyen siihen,
että valtiovarainministeri tyylikkäällä tavallaan
viittasi puheenjohtajaamme Eero Heinäluomaan ja hänen leveisiin
hartioihinsa, meni vähän niin kuin Heinäluoman
selän taakse. Kerron tarinan kaivosmiehestä lempinimeltä Köykänen
Olli. Hän sai tilin kalkkitehtaalta. Siihen aikaan sai
viikoittain tilin. Perjantai oli tilipäivä. Hän
sai 500 markkaa liian paljon palkkaa. Hän oli muina miehinä hiljaa,
ja kun tuli seuraava perjantai, hän sai jälleen tilipussin,
ja sieltä oli vähennetty 500 markkaa. Hän
meni hurjana palkkatoimistoon ja sanoi, että hän
on saanut 500 markkaa liian pienen palkan, jolloinka hänelle
kerrottiin, että eikös Olli huomannut, että viime
perjantaina saitte 500 markkaa liikaa. Köykänen
Olli sanoi, että kuulkaas herrat täällä toimistossa,
kyllä minä vielä yhden virheen palkanmaksussa
siedän ja kestän, mutta jos se näyttää tulevan
tavaksi, niin sitä minä en kestä. Tällä minä viittaan
siihen osaketulojen arviointiin, että kun tammikuussa 550
miljoonaa lisättiin osaketuottoarviota 950 miljoonan pohja-arvioon,
niin siinä oli aika suuri klappi, ja sen yhden virheen
vielä kestää. Mutta nyt muutamaa kuukautta
myöhemmin tulee 140 miljoonan euron lisäklappi.
Olkoonkin, että etumerkki on positiivinen, niin tämä kertoo
jotakin ammattitaidosta, ja se on vakava juttu silloin, kun eduskunnassa
pohditaan isoja summia ja eduskunnan budjettivaltaa ja valtion budjettia
ylipäänsä. Skarpatkaa!
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäen kysymys Maaseudun kehittämisrahastosta,
siihen liittyvistä asioista, oli kohdistettu suoraan valtiovarainministerille,
mutta haluan joitakin kommentteja siihen esittää.
Ensinnäkin tässä lisätalousarviossa
on tehty tuo 100 miljoonan euron siirto Maaseudun kehittämisrahastoon,
jolla turvataan tässä tilanteessa sen jatko tällaisena
kehittämispankkina. On totta, että siellä on
suuri määrä hakemuksia, ruuhkautuneita
hakemuksia, joiden yhteenlaskettu summa on huomattavasti isompi
kuin tämä siirto, mutta myöskin tiedetään
se kokemuksesta, että varsinkin tässä muuttuneessa
tilanteessa monet niistä hakemuksista ovat jo joko vanhentuneita
tai vedetään pois tai eivät muuten tule
tämän tuen piiriin. Eli siinä mielessä tuo
siirto on tässä tilanteessa realistinen, varsinkin
kun siihen liittyy myöskin sitten hallitusohjelmassa mainittu
jatkotäydennys tänne rahastoon.
Siinä olen ed. Rajamäen kanssa samaa mieltä, että tämä rahasto
ansaitsee uudelleenarviointia, ja voi sanoa, että sen perusteet
ovat tietyllä tavalla jo tuolta vanhan tasavallan ajoilta
periytyviä, joihin sitten on EU tuonut omat lisämausteensa. Se
on tullut tähän EU-politiikkaan aikamoiseksi instrumentiksi
tähän rakennemuutoksen edistämiseen.
Mutta voin myös ed. Rajamäen iloksi sanoa, että tässä on
jo työryhmä tätä asiaa miettimässä ja
asia on vahvasti menossa eteenpäin.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ihan vain lyhyesti vastauksena: Makeran rahoituksessahan
on kysymys siitä, että kun aiempina vuosina on
sitä rahastoa syöty, niin sitä täytyy
joskus myös täydentää. Tämä on
yksi keino, jolla maatalouden rakennemuutosta pystytään
edistämään, mikä on varmasti
kaikkien intressi. Tilakoot suurenevat, ja jos niitä halutaan
suurentaa, niin siihen täytyy myös antaa resursseja.
Tämä on yksi keino.
Poliisille on tulossa joka tapauksessa lisärahoitusta.
Tässä lisätalousarviossa, samoin kehyksissä,
siihen on varauduttu, ja uskon, että näillä pärjätään.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! On syytä vielä palata tähän
verotulojen arviointiin. Mitä tulee valtionyhtiöiden
osakkeiden osinkotuloihin, niin näitä arvioitahan
ei tehdä valtiovarainministeriössä, vaan
ne valtaosin tulevat kauppa- ja teollisuusministeriöstä.
Valtiovarainministeriö ei varmaan nykyisenkään
ministerin aikana keksi niitä päästään,
vaan se perustuu niihin ilmoituksiin, joita valtion omaisuutta hoitavat
ministeriöt ovat tehneet.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Valtiovarainministerin vastaus paljasti, että valtiovarainministeri
ja -ministeriö eivät ole paneutuneet Maatilatalouden
kehittämisrahaston tukien myöntämiskriteereihin.
Ed. Kaunisto minun mielestäni avoimesti tunnusti sen
kriittisen lähestymistapani, että tukien oikeudenmukainen
suuntaaminen ja ylipäänsä Maatilatalouden
kehittämisrahaston rooli pitää arvioida
paremmin. Se on meille hyvin tärkeää myös
maatalouden hyväksyttävyyden ja muunkin kehittämisen
näkökulmasta.
Valtiovarainministeri, te olette nimenomaan leikanneet siitä osuudesta,
jolla valtiovarainministeriön piti tulla nuorten
vastavalmistuneiden poliisien työllistämiseen
mukaan. Sisäministeriö suuntasi sovitulla tavalla
miljoona euroa poliisiylijohdon rahoja nuorten työllistämiseen. Te
olette nyt tästä linjasta poiketen turhalla näpertelyllä aiheuttamassa
nuorten poliisien työttömyyttä.
Keskustelu päättyi.