1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoslain 23 luvun
5 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi rikoslain liikennerikoksia koskevaa lukua. Vesiliikennejuopumusta
koskevaa pykälää muutettaisiin siten,
että ammattimaisessa vesiliikenteessä veren alkoholipitoisuuden
rangaistavuuden raja olisi 0,5 promillea. Muutoksella Suomen
rikoslainsäädäntö saatettaisiin
vastaamaan kansainvälisen merenkulkujärjestön
IMO:n STCW-sopimuksen muutoksia.
Regeringens proposition innehåller ett förslag om
att sänka promillegränsen i yrkesmässig
sjötrafik till 0,5 promille. I och med förslaget
skulle Finlands strafflag ändras så att vår
lagstiftning överensstämmer med internationella
sjöfartsorganisationens STCW-konvention.
Jatkossa vesiliikennejuopumuksesta tuomittaisiin siten myös
se, joka ohjailee alusta ammattimaisessa vesiliikenteessä tai
määräyksestä toimii tällaisessa
aluksessa sen kulun turvallisuuteen tai ympäristön
pilaantumisen ehkäisemiseen olennaisesti vaikuttavassa
työtehtävässä nautittuaan alkoholia
niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus
tehtävän aikana tai sen jälkeen on vähintään
0,5 promillea. Uusi promilleraja koskisi kaikkea Suomen aluevesillä liikkuvaa ammattimaista
rahti- ja henkilöliikennettä. Ammattiliikenteeseen
luettaisiin lastin ja matkustajien kuljetukset, mutta uudet säännökset
koskisivat myös esimerkiksi hinaajia, jäänmurtajia,
tutkimusaluksia ja meripelastusaluksia. Sääntelyn piiriin
kuuluisivat myös liikennöivät ravintolalaivat,
miehitettynä vuokratut alukset sekä kuntien ja
valtion omistamat alukset ja ammattiveneet. Lisäksi rikoslain
23 luvun 5 §:n soutuveneisiin rinnastettavien
ja siten rangaistusvastuun ulkopuolelle jäävien
kulkuneuvojen määritelmään tehtäisiin
tekninen muutos.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön esitysluonnoksesta
saamissa lausunnoissa korostui, että mikäli kuljettajan
suorituskyky on alkoholin nauttimisen johdosta laskenut niin, että kuljettaja
vaarantaa toisten turvallisuutta, täyttyy nykyisinkin voimassa
olevan lainsäädännön mukaan
rikoksen tunnusmerkistö myös yhtä promillea
alhaisemmalla promillemäärällä.
Erityisen merkityksellistä on, että useissa lausunnoissa toistui
näkemys, ettei suuremmille lainmuutoksille ole käytännön
tarvetta.
Det är alltså skäl att påpeka
att det enligt rådande lagstiftning är möjligt
att döma en person för fylleri i sjötrafik även
om förarens promillegräns understiger en promille
ifall förarens förmåga att manövrera
fartyget är nedsatt.
Lain valmistelussa tuli esiin, että viimeisen 30 vuoden
aikana on tapahtunut merkittävä vesiliikenneturvallisuuden
parantuminen. Suhteutettuna venekantaan kuolleiden määrä on
laskenut 90 prosenttia. Suurimmassa osassa vesiliikenteen kuolemantapauksista,
sikäli kuin niihin liittyy päihteiden käyttöä,
on kysymys selvästi rangaistavuuden rajan ylittäneestä,
vahvasta, yli 2 promillen humalatilasta. (Ilkka Kanerva: Se on vaarallista!)
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on laatinut selvityksen vesiliikennejuopumuksen
rangaistuskäytännöstä. Sen mukaan
keskimääräisessä vesiliikennejuopumuksessa
ajetaan 1,5—2 promillen humalassa 4—6 metrin mittaisella
10—40 hevosvoiman moottoriveneellä yksin tai yhden matkustajan
kanssa, ilman että tekoon liittyy erityistä vaaraa
tai vahinkoelementtiä. Vesiliikennejuopumuksissa moottorivene
on lähes yksinomaan tekoväline. Purjeveneiden
osuus oli 2—3 prosenttia ja vesiskoottereiden 1—2
prosenttia. Lain valmistelussa ei ole tullut esille erityistä käytännön
perustetta laskea vesiliikennejuopumuksen yleistä promillerajaa.
Symbolisia kriminalisointeja ei tulisi säätää. Kriminalisointeja
pitää käyttää vain
sellaisten tekojen vastustamiseen, jotka ovat vahingollisia tai vaarallisia
muille ihmisille tai yhteiskunnalle. Promillerajan yleinen alentaminen
toisi rangaistavuuden piiriin paljon tapauksia, joissa toisen turvallisuutta
ei ole vaarannettu. Erityisesti on korostettava, että alle
promillen humalatila voi johtaa rangaistusvastuuseen, jos ohjaamiskyky on
alentunut. Vaikka tätä lainkohtaa sovelletaan harvoin,
siitä ei tule tehdä päätelmää sen
tarpeettomuudesta. Säännöksellä on
aito tarve.
Lain valmistelussa on myös pohdittu vesiliikennejuopumuksen
alemman promillerajan sitomista aluksen kokoon taikka nopeuteen,
mikä koskisi kaikkea vesiliikennettä, ei pelkästään ammattimaista
vesiliikennettä. Tällainen ratkaisu laajentaisi
rangaistavuuden alaa teoissa, joissa toisille aiheutettu vaara on
suurempi ja vakavien onnettomuuksien riski korkeampi. On myös keskusteltu
turvallisuuden parantamisesta vesillä säätämällä jonkinlaisesta
ajolupajärjestelmästä erityisesti suurten
moottoriveneiden osalta. Mielestäni olisi hyvä pohtia,
mikäli esimerkiksi yli 30-jalkaisten todella suurten niin
kutsuttujen muskeliveneiden kuljettajilta olisi vaadittava ajokortti,
joka osoittaa, että kuljettajalla on ajoon tarvittava pätevyys.
Tällaisen sääntelyn yhteydessä voisi
mielestäni samalla pohtia, mikäli myös
tämän ryhmän osalta olisi syytä ottaa
käyttöön alempi 0,5 promillen raja.
Värderade talman! Jag välkomnar också en diskussion
om huruvida vi behöver en lagstiftning som förpliktigar
förare av verkligt stora motorbåtar, exempelvis
båtar över 30 fot, att inneha någon form
av körkort varigenom föraren skulle bevisa att
han innehar kompetens att framföra ett så stort
fartyg. I samband med detta kunde man bra även överväga
att sänka promillegränsen för denna typ
av farkoster till 0,5 promille.
Lisäksi meidän on syytä pohtia, millä tavalla saamme
ihmiset käyttämään pelastusliivejä paremmin
kuin tänä päivänä.
Uskoisin, että pelastusliivien yleisemmällä käytöllä olisi
kaikista suurin merkitys hukkumiskuolemien vähentämiseksi.
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan ensinnäkin kiittää hallitusta
hyvästä esityksestä. Esitys on perusteltu
ja parantaa vesilläliikkujien turvallisuutta. Vene ja alkoholi
kuuluvat yhteen aivan yhtä vähän kuin
auto ja alkoholi.
Hallituksen esitys laskee promillerajaa ainoastaan ammattimaisen
liikenteen osalta. Esitystä valmistelleen työryhmän
raportissa todetaan, että ammattiliikenteen ohjaajille
voidaan asettaa tiukemmat promillerajat kuin virkistyskäytössä olevien
alusten ja veneiden ohjaajille, koska ammattiliikenteessä käytetään
yleensä isompia aluksia tai veneitä tai kuljetetaan
ulkopuolisia henkilöitä. Lisäksi mainitaan,
että ammattimaisella veneliikenteen harjoittajalla on korostunut
velvollisuus huolehtia ja vastata toisten turvallisuudesta.
Arvoisa puhemies! Totta on, että sekä alusten ja
veneiden koko että niiden suhteellinen käyttöaika
on ammattiliikenteessä suurempi ja riskit sen myötä myös
kasvavat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö virkistyskäytössä olevien
alusten ja veneiden ohjaajien alkoholinkäyttö olisi
aivan yhtä lailla turvallisuusuhka. Sopii kysyä,
eikös kaikilla ihmisillä ole sama arvo. Aivan
kuten maantieliikenteessä on myös vesillä jokaisen
ajoneuvon kuljettajalla vastuu itsensä ja toisten turvallisuudesta.
Kuten hallituksen esityksessä todetaan, onnettomuudet
tapahtuvat tyypillisesti tilanteessa, jossa kuljettaja on voimakkaassa
humalassa. Promillerajan laskemisella ei siis lähtökohtaisesti voida
vaikuttaa onnettomuuksiin, kun promilleraja onnettomuustilanteessa
joka tapauksessa on reippaasti ylitetty. Siksi promilleraja onkin
mielestäni äärimmäisen tärkeä periaatteellinen
kysymys. Se on myöskin signaali kansalaisille, että alkoholi
ja ajoneuvot tai veneet eivät kuulu yhteen. Kyse ei siis
ole niinkään paljon promilleluvuista vaan tästä periaatteesta.
Arvoisa puhemies! Tanskassa ammattimaiselle liikenteelle vesillä on
jo säädetty 0,5 promillen raja, mutta siellä sama
raja koskee kuitenkin myös vapaa-ajan veneilyä sellaisilla
aluksilla, jotka kuuluvat pätevyysluokituksen piiriin.
Pienten alusten kuljettajille ei Tanskassakaan ole promillerajaa,
mutta, arvoisa puhemies, Suomihan voisi tässä asiassa
toimia esimerkillisesti muuttamalla promillerajaa myös
yksityisveneilijöille.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Onko halua vastauspuheenvuoroihin? Avataanko? — Edustaja Kalmari,
1 minuutti.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun nyt virkistyskäytössä olevat
veneet jäävät tämän
hyvän lainsäädännön
ulkopuolelle, kysyn ministeriltä perustetta sille, että ikään
kuin vesiskoottereilla, purjeveneillä, nopeilla moottoriveneillä,
vaikka ne ajaisivat toisten rajaviivoilla hyvin nopeaa vauhtia,
on ikään kuin hyväksytty, että saa
olla pienessä maistissa. Kansalaiset eivät tätä hyväksy
vaan haluaisivat tasavertaista lainsäädäntöä kaikille.
Tulee ihan mieleen, että toivottavasti tässä ei ole
ajatusmalli siitä, että tällainen elitistinen
harrastus esimerkiksi voisi päästä vähän
huokeammalla. Esimerkiksi ajoneuvovero kohdistuu kyllä kaikkiin
ajoneuvoihin lukuun ottamatta sitä, että tämmöiset
muskeliveneet ja vesiskootterit, mönkijät eivät
ole veron piirissä, ja kuitenkin ne ihmiset, jotka tarvitsevat
työmatkoilleen ajoneuvoja, ovat verotuskohtelun piirissä.
Käykö tässä vähän
samoin?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Östman viittasi myös
rattijuopumukseen. Viime aikoina on ollut eräitä hyvinkin
traagisia ja paljon keskustelua aiheuttaneita rattijuopumustapauksia,
joissa rattijuoppo esimerkiksi äskettäin Helsingissä ajoi kuoliaaksi
11-vuotiaan lapsen. Tämän keskustelun myötä on
paljon käyty julkisuudessa keskustelua siitä,
että tarvittaisiin uusia keinoja rattijuopumuksen hillitsemiseksi.
On puhuttu alkolukosta, on puhuttu rikoksiin syyllistyneiden pakollisesta
hoitoonohjauksesta, on puhuttu ajoneuvon takavarikoimisesta jne.
Olisin kysynyt ministeri Henrikssonilta, mitä näille
uudistushankkeille kuuluu.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että lakialoite
on erinomaisen kannatettava.
Edustaja Östman otti mielestäni puheensa lopussa
erittäin arvokkaan asian esille, eli hän nosti
keskustelun myöskin siitä, että huviveneilijöiltä promilleraja
pitäisi saada alemmaksi. Onko ministeriössä tällä hetkellä tämän
asian suhteen menossa toimenpiteitä? Se on mielestäni äärimmäisen
tärkeää. Itse asun Saimaan rannalla,
ja siellä tosiaan veneitä liikkuu paljon. Se on
joiltain osin erittäin sokkeloinen, ja kaiken kaikkiaan
viina nyt ei kuulu sen enempää ruorin kuin ratinkaan
taakse.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kalmari nosti esille juuri
tämän saman tärkeän asian, että on kansalaisen
kannalta hämmästyttävää se,
että vesiliikenteessä ei tarvitse olla ei-ammattimaisessa liikenteessä samaa
promillerajaa kuin ammattimaisessa liikenteessä. Jotta
se sääntö olisi kaikille sama, niin toki
toivoisin sitä, että tämä 0,5
promillen raja koskisi myös näitä ei-ammattimaisia vesilläliikkujia,
koska tässä hallituksen esityksessä eduskunnalle
myös puhutaan siitä, että esimerkiksi
vuonna 2008 vesiliikenteen hukkumistapaturmissa kuolleista päihtyneitä oli
32 ja selviä vain 22. Tässäkin tapauksessa
se mittausraja oli se 1 promille. Jos kuolemantapauksissa suurin
osa on päihtyneinä, niin tämähän
on selvä signaali siitä, että jotain
pitäisi laille tehdä. Kysynkin ministereiltä,
meinataanko tähän jossain vaiheessa puuttua muullakin
tavalla.
Toinen kysymys on se, miksi huumaavien aineiden käytössä ei
ole nollarajaa vaan vesiliikennejuopumuksissa se on sidottu suorituskykyyn elikkä
huumausaineissa
saa ajaa vesiliikenteessä. Mielestäni vastaukseksi
(Puhemies: Nyt minuutti taitaa olla täynnä!) ei
riitä siinä, että ei ole resursseja.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä hallituksen esitys on oikealinjainen,
mutta jo käytetyt puheenvuorot ovat hyvä lähtökohta.
Olisin samoin kysynyt myös, onko mietitty sitä,
kuinka tämä huviveneilijöiden iso ja
kasvava määrä on otettu tässä huomioon,
kun tiedetään, että vesilläliikkumislaitteet
ovat erityisesti muuttuneet. Niiden nopeudet ovat valtavia, pienten
skoottereitten ja muiden laitteitten nopeudet ovat valtavat, eikä yhtään
tee harkintakykyä eikä sen laitteen hallintaa
helpommaksi se, onko huviveneilijä tai ammattiveneilijä,
ja nämä ovat siellä ammattiveneilijöiden osaksi
liikennöimillä reiteillä erittäin
suuri riski.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen nollatoleranssin kannattaja niin maalla
kuin vesilläkin, ja lain henki nyt valitettavasti säilyy
edelleen sellaisena, että ikään kuin
vesillä voisi liikkua enemmän kännissä kuin
maanteillä, jos kansankielellä puhutaan. Se henki
on enemmän vielä tällainen ymmärtäväinen
ja salliva humalassa liikennöintiin vesillä. Toivoisin,
että tässä liikuttaisiin toiseen suuntaan.
Kun sääntöjä tiukennetaan,
niin silloin ne säännöt ovat mitättömiä,
jos ei valvonta ole järjestyksessä. Tässä yhteydessä on
pakko kysyä myös sitä, millä tavalla
ministeri vaikuttaa siihen, että valvontaa on. Viittaan
poliisien laskeviin määrärahoihin: poliisiresursseja
varmasti tarvittaisiin. Tässäkin jälleen
huomaamme, mitä ongelmia tulee, kun poliiseilla ei ole
resursseja. Jos tämä vakava asia kestää pienen
kevennyksen ja jos kompromissia haetaan nollatoleranssiin, niin
ehkä voitaisiin tässä lainsäädännössä sopia sillä tavalla,
että voisivat olla aika korkeatkin promillemäärät
sallittuja talvikuukausien aikana sisävesiliikenteessä.
Markku Mäntymaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Moraalinormin niin merellä, maalla
kuin ilmassa rattijuopumuksen suhteen tulee olla nolla. Herää kysymys,
onko hallituksen esityksessä otettu riittävällä tavalla esiin
vesiliikenteen turvallisuus vai pyritäänkö lainsäädännön
muutoksella vain täyttämään
kansainväliset sopimukset. Lisäksi kysyn, kun
tiedetään, että 15 vuoden ikä vaaditaan
moottoriveneen kuljettamiseen, onko käyty keskusteluja
siitä, pitäisikö muskeliveneen kuljettajalta
vaatia jonkun tason ajokorttia, koska näillä veneillähän ne
nopeudet ovat todella suuria ja myöskin onnettomuuksia
on sattunut.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni hallituksen esitys on
varsin hyvin ja perusteellisesti laadittu noin pääosin.
Ne tilastotiedot, joita siellä esitetään, selventävät
sitä kuvaa, joka meriliikenneonnettomuuksista ja sitten
tästä alkoholin osuudesta niihin on olemassa,
mitä tiedetään. Siihen nähden on
aika hyvää työtä tuo valmistelu.
Joitakin kysymyksiä muutamat valmistelun kohdat herättävät.
Nostan niistä esiin yhden asian, joka näyttää nyt
epäselvältä lakipykälän
perusteella. Kysyn, voisiko ministeri tai sitten valiokunta selventää sitä,
miten on ammattikalastajien kohdalla, jotka liikkuvat omalla kalastajaveneellään
ja ammatikseen harjoittavat kalastusta, kuuluvatko nämä nyt
tämän tulevan rajoituksen piiriin. Siinä ei
ole kysymys henkilökuljetuksista eikä suuren rahdinkaan
kuljetuksesta paitsi ehkä silloin, jos kuolleita kaloja
veneessä on paljon, mutta tästä olisi
hyvä saada selvempi pykälä.
Juha Sipilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esitys on sinänsä kannatettava, mutta
samalla voimme kysyä, miksei 0,5 promillen raja koske kaikkea
vesiliikennettä, oli se sitten ammattimaista tai ei. Nyt
annettava esitys antaa väärän signaalin
siitä, että huviveneilyä voi tehdä hieman
kännissä. Meidän tulisi antaa selkeä ja
yksiselitteinen signaali, ettei vesiliikenteessä ole hyväksyttävää ajaa
humalassa. Esimerkiksi ilmailussa ei ole ongelmaa noudattaa nollatoleranssia
riippumatta siitä, onko kysymys ammatti- tai yksityislennosta.
Suomen vedet ovat matalia ja ahtaita niin saaristossa kuin sisävesilläkin.
Ohjaimessa olevan on pysyttävä terävänä ja
tarkkana kaikissa tilanteissa. Lisäksi on täysin
selvää, että alkoholi sumentaa ihmisen
havaintokenttää, hidastaa reaktionopeutta ja kasvattaa
riskinottoa. Näin ollen siis vesillä ajamisen
olosuhteet ovat samat niin ammatti-ihmiselle kuin huviveneilijällekin.
Lyhyesti sanottuna alkoholi ja liikenne eivät sovi yhteen.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan puheenvuoroni voisi olla
toisinto tuosta edustaja Saarisen puheenvuorosta. Kaikki maisti
ennen vesillä tai maalla ajamista on turhaa.
Kysymykseni liittyykin siihen, että kun nyt poliisimäärärahoja
lisättiin ja täällä on monessa puheenvuorossa
viitattu esimerkiksi valvontaan, niin näkeekö ministeri,
että näistä määrärahoista olisi
turvaa sitten myöskin tähän valvontapuoleen,
niin että voitaisiin erityisesti satamien läheisyydessä suorittaa
valvontaa paremmin, koska juuri siellähän isot
onnettomuudet tapahtuvat ja niistä on meillä tarpeeksi
karuja esimerkkejä. Tämä asenneilmapiiri
eduskunnassa kuulostaa siltä, että olisimme valmiita
säätämään lain, joka suojelisi
yhä useamman perheen ja lapsen tällaisilta tapaturmilta,
mutta kysyn ministeriltä, onko ministeriössä valmiutta
tähän.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on oikean suuntainen, mutta
herää kysymys, miksi laki jätetään
nyt oikeastaan puolitiehen ja osittaiseksi, kun se koskee ainoastaan
ammattimaista vesiliikennettä. Eikö myöskin
vapaa-ajan vesillä liikkuminen tulisi asettaa samanarvoiseen
asemaan? Onhan monta kertaa silloin veneessä kyydissä myöskin
lapsia, ja he myöskin vaarantuvat tässä. Samoin
olisi myöskin hyvä pohtia tässä yhteydessä,
voisiko vesiliikenteeseen soveltaa ainakin lähes samansuuruisia
promillerajoja kuin esimerkiksi tie- ja lentoliikenteessä.
Ja ministerille kysymys myöskin, että jos promillerajoja
päätettäisiin laskea, niin miten poliisien
resurssit siinä tapauksessa.
Antti Lindtman /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tästä keskustelusta käy
ilmi se, että tässä salissa kaikki ovat
sitä mieltä, että alkoholi ja ruori eivät
kuulu yhteen. Se on varmasti tullut selväksi. Sitten tietysti,
kun lainsäädäntöä tehdään,
on aina syytä pitää mielessä se,
että pitää tehdä sellaista lainsäädäntöä, jota
voi valvoa, ja tämä lienee se ongelma siinä 0,5
ja 1,0 promillen välissä.
Mutta sitten myös yksi kori lainsäädännössä on
se, että pitää tehdä selkeää lainsäädäntöä.
Nyt jos ajatellaan sellaista tilannetta, että viet ammattimaisesti
vaikka huviveneellä jonkun porukan, liikennöit,
saareen, se on ammattimaista liikennettä, ja sitten kun
siellä tempaiset kossupullon huiviin ja ajat takaisin,
niin se onkin huviveneilyä. Tässä tulee
tavallaan tämä lainsäädännön selkeys,
joka on sitten taas siinä korissa, joka tekee tästä esityksestä vähän
ongelmallisen. Kaiken kaikkiaan tulee vähän mieleen,
että tässä on nyt yritetty täyttää kansainväliset
sopimukset ja menty siitä, mistä aita on matalin.
Mutta kysyisin vielä tästä huumeiden
vaikutuksen alaisuudessa ajamisen nollatoleranssista: Miksei sitä ole,
ja aiotaanko sitä valmistelua tehdä? Ja mikäli
tulee tämä pakollinen ajolupa näihin
muskeliveneisiin, niin kuin sanoitte, niin millä aikataululla
aiotte ryhtyä valmistelemaan siitä lainsäädäntöä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Pelkonen, Kettunen, Östman ja sen jälkeen
ministerin vastauspuheenvuoro, ja sitten puhujalistaan.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jo hyvin vähäisillä suorituskykyä heikentävillä tekijöillä voi
olla ratkaiseva merkitys vesiliikenteen turvallisuudelle. Vesiliikenteessä on
enemmän olosuhderiskejä kuin esimerkiksi maantieliikenteessä,
eikä tätä tule missään
olosuhteissa väheksyä. Hallituksen esitys on erittäin
tärkeä, kuten täällä on
monessa puheenvuorossa jo ilmaistu. Mielestäni myös
vesiliikennejuopumuksen yleistä 1,0 promillen rajaa tulisi
laskea. Lisäksi vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi
huumausaineiden nollatoleranssi tulisi säätää koskemaan
vesiliikennettä.
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee tätä kansanedustajien
keskustelua täällä eduskunnassa, niin näyttää sille,
että eduskunta olisi valmis tekemään
tähän hallituksen lakiesitykseen tiukennuksia.
Kysynkin ministeriltä: jos eduskunta valiokuntakäsittelyssä lähtisi
tekemään tähän lakiesitykseen
tiukennuksia, niin millä tavalla hallitus ja oikeusministeri
Henriksson suhtautuisivat tähän tilanteeseen,
sallisitteko te nämä tiukennukset vai vetäisittekö siinä tilanteessa
esityksen takaisin eduskunnasta pois?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja edustaja Östman, jonka puheenvuoron jälkeen
tämä debatti lähti liikkeelle, ja sitten
ministeri.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri nosti esityksen perusteluissa esille
sen, että lain valmistelussa ei ole tullut esille erityistä käytännön
perustetta laskea vesiliikennejuopumuksen yleistä promillerajaa.
Tilastot kertovat, että poliisiratsioissa joka viides veneilijä ajaa
alkoholin vaikutuksen alla, ja näistä jopa joka
kymmenes ajaa 1,0 promillen alkoholin vaikutuksen alla. Edelleen
esityksen perusteluissa ministeri totesi, että symbolisia
kriminalisointeja ei tulisi säätää ja
promillerajan yleinen alentaminen toisi rangaistavuuden piiriin
paljon tapauksia, joissa toisen turvallisuutta ei ole vaarannettu.
Miten ministeriössä ajatellaan ja arvioidaan:
onko se vaaratilanne, jos yksityisveneilijä ajaa humalassa
tai ammattiliikenteessä oleva veneilijä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja seuraavaksi ministerin vastaus, 5 minuuttia puhuja-aitiosta, olkaa
hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Erittäin hyviä kommentteja. Hyvä,
että tästä syntyy keskustelua, koska
meidän on syytä miettiä, millä tavalla
me saamme suomalaiset käyttäytymään
sekä tieliikenteessä että vesiliikenteessä niin,
että he ajavat ajoneuvoansa ilman että ovat alkoholin
tai huumausaineiden vaikutuksen alaisina. Sen takia katson, että on
erittäin tervetullutta, että tämä eduskunta
perusteellisesti käy nämä näkökohdat
läpi.
Tämän esityksen pohjana on tehtyjä tutkimuksia.
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on omassa tutkimuksessaan, johon
uskon, että meidän on syytä suhtautua
vakavasti, todennut, että ne, jotka aiheuttavat vaaraa,
ovat juuri ne, jotka ajavat yli 1 promillen vaikutuksen alaisina,
ja tästä tutkimustiedosta johtuen oikeusministeriössä ei
ole nähty syytä alentaa tätä yleistä promillerajaa. Aina
kun jotain tekoa kriminalisoidaan, kriminalisoinnille pitäisi
olla vahvat perustelut.
Ymmärrän toki senkin, että tässä nähdään,
että okei, tämä signaaliarvo on se vahva
perustelu. Mutta kriminaalipolitiikassa on kuitenkin lähdetty
siitä, että ainoastaan signaalilla ei saisi kriminalisoida
asioita. Pitäisi myös olla todellinen vaara itselle
tai toiselle siitä tekotavasta, josta on kyse, jota halutaan
kriminalisoida. Sen takia tässä esityksessä,
kun luette sen tarkasti, on perusteluissa tuotu esille, minkä takia
tässä on päädytty tähän,
ja koko hallitus on tämän esityksen takana.
Sitten pitää muistaa, että myös
silloin, jos ajaa alle promillen vaikutuksen alaisena tai ohjaa
venettä alle promillen vaikutuksen alaisena, voi syyllistyä ruorijuopumukseen,
jos aiheuttaa toiselle vaaraa. Tämähän
sisältyy jo nykyiseen lainsäädäntöön.
Tätä ei ole tarkoitus muuttaa miksikään.
Sen takia meillä on tavallaan se mahdollisuus edelleen,
että myös henkilö, jolla on alle promille
alkoholia veressään, voidaan tuomita ruorijuopumuksesta,
jos hän on aiheuttanut itselleen tai toisille vaaraa.
Mikä tuli tässä keskustelussa esille:
Mielestäni oli hyvä, että tässä pohdittiin
sitä, pitäisikö näiltä suurilta
muskeliveneiden kuljettajilta vaatia jonkuntyyppinen ajo-oikeus,
ajokortti. Mielestäni erittäin vakavasti pohdittava
asia. Se asia kuuluu taas liikenneministerin tontille. Itse olisin
kannattamassa sellaista ajattelutapaa, että sitä lähdettäisiin
nyt pohtimaan, koska tiedämme kaikki, että muskeliveneillä,
niillä yli 10 metriä pitkillä veneillä,
voi saada aikaiseksi paljonkin vahinkoa, jos niitä ei hallitse.
Sen takia se ajokortti siinä olisi tärkeä.
Sitten sitä voisi miettiä, pitäisikö siihen
kytkeä esimerkiksi 0,5 promillen raja.
Sitten tässä edustaja Zyskowicz kysyi, missä muuten
mennään, kun on kyse näistä muista
rattijuopumusasiaan liittyvistä toimenpiteistä. Meillä oli
runsas viikko sitten palaveri ministereitten Kyllönen,
Räsänen ja Guzenina-Richardson kanssa. Muun muassa
keskustelimme tästä Tie selväksi -projektista,
joka nyt on ollut käytössä neljällä paikkakunnalla.
Sitä haluttaisiin laajentaa. Keskusteltiin myös
siitä, millä tavalla me voisimme saada aikaiseksi
sellaisen lainsäädännön, joka
tarkoittaisi, että henkilö, joka on kärähtänyt
rattijuopumuksesta, olisi velvollinen lähtemään
ainakin ensimmäiselle käynnille sosiaalityöntekijän
luokse, ja tätä nyt mietitään.
Sitten lisäksi mietitään alkolukkoa,
mutta myös se kuuluu liikenneministerin tontille. Yhdessä meidän
pitää löytää ratkaisu.
Sitten yleisellä asenteella on valtavan suuri merkitys,
sillä, miten ihmiset omissa kodeissaan miettivät
omaa suhtautumistaan alkoholiin. Tässä meillä on
kyllä, edustajat hyvät, paljon tekemistä.
Sitten näistä huumausaineista. Sitä ei
ole mietitty nyt tämän lakimuutoksen yhteydessä,
että pykälää tältä osin
muutettaisiin, koska oikeusministeriöstä ovat
tulleet ne signaalit, että tämä nykyinen
lainsäädäntö toimii. En ole
saanut minkäänlaisia muita signaaleja. Ja jos
on toimiva lainsäädäntö, niin
sitä on turha muuttaa. Mutta toki tästäkin
voidaan keskustella.
Onko jokin asia, jonka olen nyt unohtanut? — Poliisien
resursseista kysyttiin. Totta kai on niin, että vaikka
poliisien resursseja lisätään, niin meidän
pitää miettiä, mihin toimenpiteisiin
me haluamme, että poliisilla on mahdollisuudet puuttua. Silloin
pitää miettiä, mikä on tärkeintä.
Onko tärkeintä se, että valvotaan, jos
on joku juonut kaksi keskiolutta ja lähtee viisiheppaisella
perämoottorilla ajelemaan? Onko se tärkeä tehtävä,
vai onko jokin muu asia, jonkin muun, ehkä vakavamman rikoksen
tutkiminen tärkeämpi tehtävä?
Meidän on pakko miettiä myös näitä asioita.
Ja jos ei ole syntynyt tutkimusten perusteella todellista kriminalisoinnin
tarvetta, niin ei olisi syytä kriminalisoida.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeriä näistä vastauksista.
Tätä argumenttia usein käytetään,
onko järkevää käyttää poliisin
resursseja siihen, että tarkistetaan, onko joku, joka ajaa
venettä tai autoa, juonut kaksi olutta vai ei, mutta eihän
se, että lasketaan promillerajaa, tarkoita välttämättä sitä, että pitäisi
lisätä ratsioita. Nythän tehdään
jo tässä vaiheessa tietty määrä ratsioita
per vuosi, ja ne jäävät sitten kiinni,
jotka ovat ylittäneet asetetut promillerajat.
Sitten vielä tästä, kun on tehty
näitä selvityksiä. Oikeuspoliittisen
tutkimuslaitoksen mielipidettä on kuunneltu varmaan ihan
tarkkaan, ja hyvä näin, mutta kysynkin ministeriltä,
onko kuultu rajavartio-osaston ja Poliisihallituksen mielipiteitä asiassa
täysimääräisesti.
Sinuhe Wallinheimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä lukiessa
mieleen tulee hieman kaksijakoisia ajatuksia. Toisaalta on erinomaista,
että tällä esityksellä päästään
puuttumaan edes osittain jo pitkään kansalaisten
oikeudentajua kyseenalaistavaan seikkaan eli niin sanottuun ruorijuopumuksen
normaalia rattijuopumusta korkeampaan promillerajaan. Toisaalta
esityksessä kummastuttaa, että alennettu promilleraja
koskee vain yhtä osaa vesiliikenteessä olevista
henkilöistä, tässä tapauksessa
siis sellaisia, jotka ammatikseen kuljettavat vesillä aluksia.
Vain heillä promilleraja laskettaisiin samalle tasolle
kuin tieliikenteen rattijuopumuksen eli nykyisestä 1 promillesta
0,5 promilleen. Muille vesilläliikkujille suurin sallittu
promillemäärä jäisi edelleen
1 promilleen. Kysyisinkin vastaavalta ministeriltä: miten
voi olla mahdollista, että juuri vesiliikenteeseen ammattilaisille
tiukimmat promillerajat ovat välttämättömämpiä kuin
tavallisille vesilläliikkujille, ja miksi raja ei voi olla
kaikissa ajoneuvojuopumuksissa sama?
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee tätä salikeskustelua,
niin huomaa, että hallituksen jäsenet myös puolueesta
riippumatta kaikki ovat tyytymättömiä tähän
hallituksen esitykseen, vaikka eivät suoraan sitä sano,
ja siten toivoisinkin, että tähän tulisi
vähän jotain tarkennuksia matkalla tai uusia esityksiä.
Olisin vielä, arvoisa ministeri, vastaukseen halunnut
tarkennusta siihen, kun mainitsitte, että pitää sosiaalityöntekijän
luokse ohjata rattijuopumuksesta tavattuja henkilöitä ja
mahdollisesti harkita alkolukkoa ja asenteen merkitystä.
Mielestäni jo nytten on olemassa tämmöinen
tärkeä asiasyy, kun peräänkuulutitte
syytä, miksi. Eikö 32 veneonnettomuuksissa, liikennetapaturmissa, kuollutta
henkilöä riitä syyksi alentaa sitä rattijuopumusrajaa?
Jos 32 henkilöä kuoli vuonna 2008, eikö se
ole riittävä syy?
Toisekseen vielä halusin muistuttaa myös rangaistuksen
koventamisista näille rattijuopoille. Kuten on saatu iltapäivälehdistä lukea
tämän 11-vuotiaan lapsen kuolemasta, kun viidenkympin alueella
ajettiin sataa, niin todennäköisesti siinäkin
tuomio tulee olemaan hyvin lievä, korkeintaan vuosi kaksi
istutaan kiven sisällä ja elämä menee,
joten toivoisin myös rangaistusten koventamista. Onko sitä luvassa?
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Östman toi juuri sen
esille, mitä tässä puheenvuorossani halusin
myös tuoda, ja toistankin sen: Tämä ei
edellytä poliisien lisäresursseja. Me ymmärrämme sen,
että jos promillerajaa lasketaan, valvontatilanteissa nykykapasiteetilla
poliisin toimintaedellytykset tietysti keskittyvät silloin
aina yksittäisiin tapauksiin, ja silloin tämä muu
vesiliikenteen valvonta tietysti aina pysähtyy siihen hetkeen,
jolloin se tarkoittaisi tietysti, että resursseja pitäisi
olla, jotta tämä nykyinen taso voitaisiin säilyttää.
Mutta en usko, että se on niin suuri lisäsatsaus,
ettäkö ei voitaisi tuoda tätä promillerajan
laskua myös alemmaksi.
Se, että edustaja Niikko sanoo, että hallituspuolueet
ovat tyytymättömiä tähän
lakiesitykseen, on hieman yksipuolinen tulkinta, sillä me olemme
pääsääntöisesti tyytyväisiä,
että vesiliikennettä edelleen tehdään
turvallisemmaksi. Me haluamme vaan tässä salissa
vieläkin enemmän kehittää turvallisuutta.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministerille noista vastauksista.
Siinä ministeri jo omalta osaltaan hieman linjasi myöskin
tulevaisuuteen, miten voitaisiin mennä. Viittasitte esimerkiksi
muskeliveneisiin ja totesitte siinä, että jos
niihin saataisiin ja voitaisiin harkita myöskin sitten
sitä 0,5 promillen rajaa tulevaisuudessa. Itselleni kyllä herää kysymys,
miksi se asetettaisiin sitten siihen. Eikö kaikki vesillä liikkuminen
tulisi asettaa samanarvoiseen asemaan?
Ministeri viittasi myöskin asenteisiin, että kodeissa
se asenne alkoholin käyttöön tulee. Eikö se
ole just niin, että jos asetettaisiin kaikille vesilläliikkujille
se sama promilleraja, niin se olisi myöskin sitä asennetta
lapsille? Siellä huviveneissä monasti ne lapset
ovat kesäisin myöskin. Sieltä saataisiin
sitä asennetta. Jos sitä promillerajaa ei aseteta
kaikkeen vesillä liikkumiseen, niin kyllä se on
tavallaan viesti, että saa humalassa kuljettaa omaa venettään.
Ei ehkä tällaista viestiä kannattaisi
viedä.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime kaudella tein kirjallisen kysymyksen
hallitukselle tarkoituksena vauhdittaa sitä harkintaa vesiliikennejuopumuksen
promillerajan alentamiseksi. Nyt tämä selvitys,
jota silloin kaipasin, on saatu tässä hallituksen
esityksen myötä, nämä tilastot
ja vahvat tiedot, ja iloitsen siitä, että tällainen
tietopaketti on nyt käytettävissä. Sanoudun
täällä irti kyllä niistä,
jotka vaativat nollatoleranssia maantieliikenteeseen tai veneliikenteeseen,
minun mielestäni se ei ole kovin käytännöllinen
tapa ratkaista tämä ongelma, mutta kysyisin vielä ministeriltä ammattikalastajien
asemaa suhteessa tähän lainsäädäntöön.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erittäin ansiokasta keskustelua. Täällä on
tullut muutamaan kertaan se esille, mutta haluan vielä erikseen
nostaa sen, että niitä muitakin päihteitä on
kuin alkoholi. Toivon, että näihin käytännössä huumeisiin
kaikenlaisessa liikenteessä, ja tässä tapauksessa
puhutaan nyt sitten vesiliikenteestä, kiinnitettäisiin
nykyistä enemmän huomiota, koska kyllähän
ne ovat vielä vaarallisempia kuin vaikka se 0,5, jota rajaa tässä nyt
ollaan sitten esittämässä. Ne ovat pieninäkin
määrinä tosi vaarallisia siellä liikenteessä.
En nyt ihan tarkkaan kuullut, kuuntelin vähän huonosti,
mutta täällä joissain puheenvuoroissa puhuttiin
sitä, että lähdetään
takaperin: kun on mopokortti olemassa, mikä on tosi hyvä ja
tärkeä asia, niin kyllähän myöskin
täällä venepuolella sitten — mikä se
raja on, onko se aluksen pituus, moottoritehot, mikä tahansa — näitä tämän
tapaisia asioita sopii myöskin tulevaisuudessa miettiä.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri on täysin oikeassa siinä,
että lainsäädäntöä ei
pidä tehdä sen takia, että halutaan täältä antaa
joku signaali. Siihen pitää olla muut keinot.
Vain se, että halutaan antaa signaali, ei ole riittävä peruste,
vaan täytyy olla aito peruste lainsäädännön
toimivuudelle, ja sitten täytyy olla rehellinen itselleen.
Jos laskettaisiin kaiken liikenteen raja 0,5:een, niin se edellyttäisi
lisäresursseja, jotta saadaan valvonnan taso pidettyä,
koska siis tiedetään, että jos ratsia laitetaan
pystyyn ja sitten siihen tulee kaksi keppanaa ottanut kolmen hepan
moottorilla, niin ratsia pysähtyy siihen, kun lähdetään
sitten viemään tutkimukseen jne. Sieltä saattaa
tulla joku 1,5 promillen tapaus sen jälkeen, joka jää ottamatta,
eli se edellyttää kyllä lisäresursseja.
Minusta se keskeinen ongelma on tässä lainsäädännön
selkeys. Voi sanoa, että ison aluksen tuominen satamaan
ei onnistu 0,9 promillen kännissä, mutta kun se
koskettaa nyt sitten kaikkea muuta, niin raja ammattiliikenteen
ja huviveneilyn välillä on todella pieni tuolla
jossain sisävesillä. Eikö tässä nyt
samalla kannattaisi tämän lainsäädännön
selkeyden nimissä saattaa kaikki sitten samalla tasolle
lainsäädännön edessä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Jos aloitetaan näistä kalastajista,
koska se on minunkin mielestäni äärettömän
hyvä kysymys ja se ei tule selkeästi tästä lakiesityksestä esille,
miten heidän osaltaan tätä lakia pitäisi
tulkita.
Lähtisin siitä, että tämä 0,5
promillen raja tulee koskemaan myös ammattikalastajia,
mutta näen kyllä, että tässä on
syytä lakivaliokunnan kuulla asiantuntijoita juuri tästä rajanvedosta: koska
ammattikalastaja liikkuu vesillä tavallaan ammattikalastajana,
ja koska hän sitten ehkä liikkuu siellä ihan
muuten vapaana? Tämä on mielenkiintoinen rajanveto,
ja, edustaja Lindtman, olette aivan oikeassa tässä,
että myös tätä kannattaa lakivaliokunnassa
nyt pohdiskella, koska on tärkeätä, että se
lainsäädäntö, mikä tulee
tästä talosta ulos, antaa selkeitä ohjeita
siitä, ketä se koskee ja missä tilaisuuksissa
ja tilanteissa. Tässä täytyy myöntää,
että tältä osin tässä esityksessä on
hieman puutteita, mutta tiedän, että tässä talossa
osataan myös paikata sellaisia asioita, ja sen takia luulen,
että lakivaliokunta myös pystyy siihen.
Sitten olisi syytä muistaa, että aina kun
puhutaan rikosoikeudesta ja rikollisesta toiminnasta, keskeinen
asia on kiinnijäämisriski. Mitä paremmin
pystytään valvomaan, sitä korkeampi on myös
kiinnijäämisriski. Jos tässä nyt
ajatellaan vaan näin, että tilanne olisi se, että lähdetään alentamaan
kaikkia promillerajoja, niin toki siinä on vaarana sitten,
että jos me ensinnäkään emme
voi näyttää, että on todellinen
tarve näille kriminalisoinneille, koska tätä vaaraa
muille ei kuitenkaan aiheudu — niin kuin lakiesityksessä tulee
esille tästä oikeuspoliittisesta tutkimuksesta — niin
kuitenkin tässä tulisi käymään
sitten niin, niin kuin edustaja Lindtman sanoi, että se, jolla
on ehkä 0,5 promillea veressä, jää ratsiaan, ja
se, joka todella voi aiheuttaa muille vaaraa, joka ajaa alle 2 promillen
humalassa, pääsee lähtemään.
Tätäkin meidän pitää pohtia.
Sen takia uskon, että on hyvä asia, jos lakivaliokunnassa myös
näistä asioista kuullaan laajasti asiantuntijoita.
Oikeastaan tässä nämä perustelut,
ja jatketaan keskustelua.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos taas ministerille. Tässä nähdään,
miten tärkeätä on käydä tätä keskustelua,
kun edustaja Kantola kysyi tästä ammattikalastajien
tilanteesta, tulisiko tämän promillelaskun koskea
myöskin heitä. Nyt sitten tulee seuraavaksi eteen
sellainen pohdinta, mikä on tärkeämpää.
Sanotaan, että ammattikalastajat matkustavat yleensä yksin
veneessä ja he saavat suuren kalansaaliin, mutta heitä tämä promillerajan
lasku nyt sitten koskisi. Sitten mietitään yksityisveneilijää,
perheenisää, joka on ottanut muutaman kaljan,
ja lapset ovat mukana sitten kalareissulla, ja siellä sallitaan
sitten ylempi raja. Onko tämän kalansaaliin arvo
tärkeämpi kuin sitten nämä lapset,
jotka ovat mukana siinä veneessä?
Juha Sipilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en oikein allekirjoita tätä kiinnijäämisriskin
perustelua. Minä olen toiminut 12 vuotta lentäjänä ja
tehnyt parituhatta matkaa pilotin ohjaimissa, ja siellä on
nollatoleranssi ollut koko ajan. Se on lentäjälle
päivänselvä asia, että toimitaan
nollatoleranssilla ja sen päivän aikana, kun lennetään,
alkoholia ei nautita. Eli siellä toimii paremminkin se
sanktio, mitä tapahtuu, jos minä lennän,
vaarannan muiden hengen, mutta myöskin se sanktio, että lähtee
lupakirja. Minun mielestäni tämä näkökulma
voisi olla myöskin täällä veneilyssä,
että sanktio on sen verran suuri, että se menee
sen kiinnijäämisriskin edelle.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri edellisessä vastauksessaan
toi alle yhden promillerajan ruorijuopumuksen piiriin, jos aiheuttaa
vaaraa itselleen tai toisille. Käsitykseni mukaan vesiliikenteessä aina
vaaran aiheuttaminen toiselle on myös rangaistava teko.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja vielä edustaja Lindtman ja sitten ministeri ja sitten
puhujalistaan.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä se niin on, että sillä kiinnijäämisriskillä on
joissakin tapauksissa paljon paljon isompi merkitys kuin sitten
sillä itse rangaistuksella. Ajatellaan jotain ihan arkisia
asioita: vaikkapa roskaaminen tai monesti itse asiassa myös
liikennevalvonta on semmoinen, jossa se vaikuttaa enemmän.
Ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö rangaistuksia
pitäisi koventaa, ja sen takia tietysti ei voi säätää sellaista
lainsäädäntöä, jonka
vaarana on, että sitä ei tarvitse noudattaa.
Mutta edelleen peräänkuulutan tätä selkeyttä tavallaan:
jos ammattikalastajalla on nämä vapaa-ajan verkot
mukana ja hän sitten käy vesillä, niin
saako hän rangaistuksen vai ei saa. Tässä suhteessa
kyllä olisi suotavaa, että kun ministeriöillä on
se lainsäädännön valmistelun
vastuu ja kaikki työkalut käytettävissä — toki
ne ovat eduskunnassa — niin tässä suhteessa
olisi tietysti toivottavaa, että lainsäädäntö tulisi
mahdollisimman selkeänä jo tänne eduskuntaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten ministeri Henriksson, 2 minuuttia paikalta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Edustaja Östmanille sen verran tästä teidän
vertailustanne ammattikalastajan ja perheenisän välillä: Toki
on niin, että jos tämä perheenisä aiheuttaa lapsilleen
vaaraa, niin myös hänet tuomitaan vesiliikenteen
juopumuksesta. Tämänhän mahdollistaa
jo olemassa oleva laki. Ei tämä muutu miksikään.
Vaikka on alle promillen vaikutuksen alaisena ajamassa, niin aina,
jos aiheuttaa muille tai itselle vaaraa, siitä voi saada
syytteen ja se on rikollinen teko. Elikkä se on jo hoidettu
siltä osin.
Sitten tässä tuli myös esille edustaja
Lindtmanin puheenvuorossa, että oikeusministeriön
virkamiehillä on suurin vastuu tässä valmistelussa. Niin
toki onkin, ja tulenkin pyytämään, että he tältä osin,
mikä koskee nyt ensinnäkin tätä kalastajien
asemaa tässä, tuovat myös lakivaliokunnalle
selkeän näkemyksensä tästä tilanteesta.
Sitten myös edustajalle tässä: jos
henkilö muuten vesiliikenteessä aiheuttaa toisille
vaaraa, niin totta kai sekin on rikollista, mutta silloin ei tuomita
vesiliikennejuopumuksesta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten puhujalistaan, edustaja Maijala.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ammattimaisen vesiliikenteen
promillerajan laskemiseksi on tietysti oikeansuuntainen, ihan niin
kuin tänään tässä salissa
on tuotu paljon esille. Tässä yhteydessä on kuitenkin
vakavasti tarkasteltava sitä, ovatko nämä uusien
säännösten myötä ammattiliikenteeseen
luettava vesiliikenne ja sen ulkopuolelle jäävä vesiliikenne
niin olennaisesti toisistaan eroavia — kuten on tänään
puhuttu muun muassa kalastajien ammattimaisuudesta — että niistä tulisi
säännellä eri tavoin.
Vesiliikennejuopumuksen yleinen promilleraja eli 1 promille
säilyisi siis ennallaan tässä esityksessä.
Lisäksi pysyisi voimassa se tulkinnanvarainen lainkohta,
jonka mukaan rikos täyttyy alemmalla promillemäärälläkin,
jos kuljettajan suorituskyky on huonontunut ja teko on omiaan vaarantamaan
toisen turvallisuuden. Mutta se on vaikea näyttää toteen,
ja minusta tämä ei sovi suomalaiseen oikeuskäytäntöön,
että on tämmöistä tulkinnanvaraisuutta,
koska ihmiset ovat hyvin erilaisia, erilaisessa mielialassa ym.
Eduskunnassa on tehty kuluneilla kausilla useita tähän
liittyviä lakialoitteita, joissa on esitetty tämän
vesiliikenteen promillerajan pudottamista 0,5 promilleen hyvine
perusteluineen. Myös poliisin ylijohto on lausunut mielipiteenään,
että vesiliikenteen promillerajan tulisi olla 0,5 promillea.
Tämä promillerajan lasku olisi selvä kannanotto
etenkin satama-alueiden ja vilkkaitten väylien veneilijöiden
turvallisuuden parantamiseksi.
Ruorijuopumusta sen enempää kuin rattijuopumustakaan
vastaan taisteltaessa ensisijainen keino ei tietenkään
ole vain tämä promillerajaan koskeminen, vaan
muutakin tulisi olla. Valtaosa näihin rikoksiin syyllistyvistä ei
varmasti ajattele sitä promillerajaa silloin tekohetkellä.
Kyse on kuitenkin siitä, minkälaisen viestin me
lainsäätäjinä annamme yhteiskuntaan,
erityisesti veneilyharrastuksen parissa toimivilla nuorille. Vastuullisilla
päätöksillä voimme harjoittaa
myös täällä sitä asennekasvatusta.
Se, että jatkuvasti vastustetaan promillerajan laskemista
1 promillesta alaspäin, antaa kyllä semmoisen
viestin, että ei se ole niin paha juttu, jos on pikkusen
päissään tuolla ruorissa. Huvipurren
kannella voi pitää vaikka viininmaistajaiset ja
ottaa useammankin oluen, kosteita rapujuhlia, kaikki on kunnossa,
kunhan seurueessa on vaan yksi, joka on suurin piirtein selvin päin
silloin, kun palataan satamaan. Emme me kyllä tämmöistä kulttuuria
saa edistää emmekä tätä asennetta
antaa eteenpäin.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, ettei kriminalisoinnin
alan laajentaminen ole perusteltua yksinomaan vesiliikenneturvallisuuden parantamiseen
vetoamalla. Hallituksen esityksessä siis lukee tällä hetkellä,
että koska vesiliikennekuolemissa menehtynyt on yleensä kuljettaja
itse, kysymys on myös siitä, missä määrin
rikoslailla on syytä puuttua toimintaan silloin, kun kyse
on itsensä vaarantamisesta. Kuitenkin humalainen kuljettaja
on epäilemättä vaaraksi itsensä lisäksi
myös muille, mutta eikö meidän pitäisi
kuitenkin tässä huomioida se, että kyllä se kuljettajan
henkikin on tärkeä? Silloin, kun ihminen on humalassa,
niin meidän tehtävä on suojella sitä toista
henkilöä. Meidän pitäisi välittää myös
muista ihmisistä. Kyse on siis myös asenteiden
muokkaamisesta ja siitä viestistä, jonka lainsäätäjä kansalaisille
antaa.
Minä olen tässä salissa usein juristina
sanonut, ettei tulisi kriminalisoida semmoisia asioita, joita ei
voi valvoa, ihan juuri niin kuin ministerikin tuossa äsken
sanoi, mutta tässä tapauksessa minä katson,
että kyse on jo kuitenkin niin suuresta veren alkoholipitoisuudesta,
että ihmiset eivät pysty itse enää tietämään
omaa promillerajaansa. Ihmisen pitää voida tajuta,
että esimerkiksi koko päivän kaljoittelun
jälkeen ei saa mennä ruoriin. 1 promille on muuten
niin paljon veressä, että silloin on saanut ottaa
pitkän saunareissun aikana aika monta olutta.
Eikö meillä ole tarve tässä lainsäädännössä auttaa
ihmisiä niin, että he voisivat myös hallita itsensä ja
tajuaisivat sen, montako olutta on otettu ja että silloin
ei ole aihetta rattiin? Eli ehdottomasti meidän tulisi
pyrkiä pudottamaan kaikissa näissä se
promilleraja 0,5 promilleen.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi haluan sanoa,
että yksi näkökulma, joka ei ole täällä ollut
esillä, on se, mikä ammattivesiliikenteessä on
se varustamon näkökulma. Jos itse olisin laivanvarustaja
tai huolehtisin siitä, että muutaman aluksen avulla
miehistöt eri puolilla harjoittavat vesiliikennettä,
niin totta kai voisin tehdä kipparien ja perämiesten kanssa
sopimuksen, että se on sitten nollatoleranssi. Tarkoitan
sitä, että tätä nollatoleranssia, alkoholin
täydellistä poissaoloa vesiliikenteestä, voidaan
säädellä myös muilla keinoin
kuin lainsäädännöllä.
Voidaan edellyttää työntekijältä, että noissa
hommissa ei sitten alkoholia pisaraakaan kuljettaja tai navigoija
käytä.
Arvoisa puhemies! Olen harrastanut veneilyä Saaristomerellä varmaan
40 vuotta, ja sinä aikana on tapahtunut juuri se kehitys,
mihin hallituskin esityksessään viittaa: veneilyn
määrä on kasvanut aivan valtavasti, ja
veneiden koko on kasvanut. No, samaan aikaan itse omaan veneilyyni liittyen
olen ruvennut syömään parempia ruokia ja
juomaan parempia viinejä mutta en koskaan silloin, kun
vene on liikkeessä, vaan aina vasta sen jälkeen,
kun vene on kiinnitetty laituriin ja ollaan turvallisesti käytännössä maissa,
ja liikkeelle lähdetään vasta sitten,
kun maksa on tehnyt tehtävänsä. Näin
se pitää olla.
Tässä hallituksen esityksessä luetellaan
tilastoja siitä, kuinka paljon vesiliikenne on kasvanut ja
kuinka paljon samana aikana vesiliikenneturvallisuus on parantunut.
Vuonna 1980 vesikul-jetustapaturmissa kuolleita oli 74 henkilöä 100 000:ta
moottorivenettä kohti. Vuonna 2009 eli lähes 30
vuotta myöhemmin vastaava luku oli 7 henkilöä 100 000:ta
venettä kohti eli kuolleiden määrä suhteutettuna
veneisiin oli laskenut 90 prosenttia eli yhteen kymmenesosaan.
Ei tällainen kehitys tuon tilaston perusteella varmasti
koko totuutta kerro. Mutta kun vesiliikenteen turvallisuus näiltä osin
on tuolla tavalla kehittynyt, niin minusta se pitää ottaa
vakavasti huomioon, kun mietitään sitten toimenpiteitä, joilla
voitaisiin sitä edelleen edistää.
Nykytilassa vesiliikennejuopumuksessa suojattavana oikeushyvänä on
vesiliikenneturvallisuus, niin kuin hallitus esittää.
Mutta täällä kirjoitetaan, että yksinomaan
sen parantamiseen vetoamalla kriminalisoinnin alan laajentaminen
ei ole perustelua. Sitten tulee mielestäni outo lause: "Koska
vesiliikennekuolemissa menehtynyt on yleensä kuljettaja
itse, kysymys on myös siitä, missä määrin
rikoslailla on syytä puuttua toimintaan silloin, kun kyse
on itsensä vaarantamisesta."
Siis lainsäätäjä perusteluissa
on sitä mieltä, että henkilön
omaa turvallisuutta ei tarvitse edistää tällä promillerajan
alentamisella. Kuitenkin meillä on lainsäädäntöä,
jossa turvallisuuden lisääminen kohdistuu nimenomaan
henkilöön itseensä. Meillä on
käytössä turvavyöpakko, joka nimenomaan
henkilön itsensä turvallisuutta lisää,
pelastaa kuolemanvaaralta monissa tapauksissa. Edelleen vesiliikenteessä pelastusliivipakko
veneissä tähtää myös
siihen, että veneessä olija pelastuu, on sitten
yksin tai toisten ihmisen kanssa. Ei se niin kauhean poikkeuksellista
ole, että lailla säädetään
asioita, joilla turvataan henkilön itsensä turvallisuutta.
Sitten täällä rinnastetaan maantieliikennettä ja vesiliikennettä ja
korostetaan sitä, että vesiliikenteen olosuhteet
ovat kovin erilaiset kuin maantieliikenteessä. Näin
tietysti on, mutta vedetään se johtopäätös,
että vaara toisten turvallisuudelle on tyypillisesti eri
luokkaa kuin tieliikenteessä. Varmaan jossakin kohdin on
näinpäin, mutta voi myös kuvitella hyvin
päinvastaisia esimerkkejä. Jos maantieliikenteessä sääolosuhteet
muuttuvat dramaattisesti, niin auton voi yleensä aina pysäyttää,
ajaa tien sivuun ja matkan keskeyttää varsin turvallisesti.
Vesiliikenteessä tilanne on toinen. Sellaisella isolla
aluksella tai humalapäissään liikkeellä merellä,
jos valtava myrsky yllättää, on vaikea
sieltä noin vaan pysäyttää matka, vaan
pitää osata luotsata se vene turvallisesti satamaan
ja myrskyltä suojaan. Vesiliikenteessä tulee vastaan
myös tilanteita, joissa tilanteen vaativuus ja vaarat ovat
ihan toista luokkaa kuin tieliikenteessä, vaikka yleisesti
ottaen varmasti riskit ja ajovaatimus, tarkkuusvaatimus tieliikenteessä ovatkin
suurempia.
Liityn siihen keskusteluun, jota täällä on
käyty, jossa on ihmetelty sitä, minkä takia
ammattiliikenteeseen tuodaan tuo alennus 1:stä 0,5 promilleen
tässä esityksessä ja minkä takia
sitten ei siviililiikenteessä huviveneliikenteeseen. Pitäisin
tärkeänä, että katsottaisiin
vielä lakivaliokunnassa, johon tämä menee
käsittelyyn, tarkasti se pohjoismainen tilanne. Kaikissa
muissa Pohjoismaissa, joita esitellään tässä esityksessä,
on järjestetty tämä promilleraja niin,
että alempi promilleraja tulee vastaan silloin, kun aluksen
koko ylittää tietyn rajan tai aluksen moottorin
teho tai aluksen massa. Tämäntyyppistä ratkaisua
olisi voitu myös Suomeen kehitellä. Nyt hallituksen esityksessä nähdään
paljon vaivaa sen eteen, että tätä aluksen
kokoa ei ole mielekästä pitää kriteerinä,
kun mietitään tätä promillerajaa.
Tässä hallituksen esitys on itsensä kanssa
ristiriitainen, koska sitten kuitenkin, kun tullaan siihen varsinaiseen
ehdotukseen, jossa ammattiliikenteen osalta tätä promillerajaa
alennetaan, niin siellä käytetään
perusteluina "koska ammattiliikenteessä käytetään
yleensä suurempia aluksia". Tämä aluksen
koko on siis kuitenkin veneliikenteen turvallisuuteen vaikuttava
tekijä, jolla sitten vedetään se johtopäätös,
että promillerajaa pitää alentaa. Näin
pitää minusta ollakin. Mutta olisi hyvä harkita
sitä, voitaisiinko tämä aluksen kokoon,
moottorin tehoon, aluksen massaan tai pituuteen liittyvä kriteeristö ottaa
mukaan, kun harkitaan sitä, millä indikaatiolla
promilleraja pitää muuttaa 1:stä 0,5:een.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä tarkastelen tätä lakiesitystä vesiliikenteen
valvontaa tehneen kannalta ja kiinnitin huomiota pariin seikkaan.
Näissä yleisperusteluissa tuli tämä vaarantamiskriteeri,
ja sitten tässä oli yleisperusteluissa ohjaamiskyvyn
alentuminen. Todetaan: "Käytännössä rangaistavuus tulee
arvioida suorituskyvyn huonontumisen ja olosuhteiden kokonaisarvioinnin
perusteella." Sitten 5 §:n 2 momentissa todetaan:
"- - tai hänen kykynsä tehtävän
vaatimiin suorituksiin on huonontunut."
Mieleeni nousi kysymys, miten tämä huonontunut
kyky määritellään. Vaatiiko
täyttynyt teko konkreettisen vesiliikenneonnettomuuden,
vai riittääkö tunnusmerkistön
täyttämiseen pelkkä abstrakti vaarantamistilanne?
Koska ministeri ei ole nyt salissa, niin en voi sitä kysyä,
mutta tätä jäin pohtimaan.
Toinen seikka sitten, mikä tuli monessakin puheenvuorossa
esille, on tämä promillerajan lasku. Ihan käytännön
valvontatyötä tehneenä voin todeta, että olisi äärimmäisen
yksinkertaista ja selkeää kaikille, mikäli
tämä promilleraja olisi jokaiselle sama. Se on
tavattoman vaikeaa esitutkintaa tehdessä osoittaa, onko
tämä henkilö ollut nyt sitten huviajelulla
vai onko hän tehnyt työtä tai jotakin
muuta. Tässä voi tulla tulkintavaikeuksia. Näyttökysymys
on tietysti sitten vaikea hahmottaa, onko se esitutkintaa suorittavalla
vai onko se tällä veneilijällä,
mutta joka tapauksessa syyttämättäjättämispäätökset
ovat varsin yleisiä. Mutta jos olisi selvä, selkeä promilleraja
kaikille sama, niin vältyttäisiin tällaisilta
sekaannuksilta. Silloin kun laki kirjoitetaan niin yksinkertaisesti, että tulkintoja
ei tule, niin sitä on vähilläkin resursseilla
kohtuullisen helppo valvoa.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! Kiitos hallitukselle ja kiitos ministerille. Ammattivesiliikenteen
promillerajan alentaminen 0,5:een on oikea asia. Olisi myös
hyvä, mikäli saataisiin jonkuntyyppinen ajokortti
supernopeille muskeliveneille ja myöskin niille vaikka
nollapromilleraja. Sen sijaan en kannata alempaa promillerajaa tavallisille
veneilijöille. Minä haluan ja monet muut saaristolaiset,
mökkiläiset haluavat lähteä laskemaan
verkkoja yhden saunakaljan jälkeen ilman, että pitäisi
pelätä, että joku viranomainen on katsomassa
jossain nurkan takana.
Kun säädetään lakia, pitäisi
myös katsoa, onko resursseja valvoa niitä lakeja.
Minä epäilen vähän, että jos
niitä nollapromillerajoja aletaan säätää tavallisille
veneilijöille, niin se ei toimi.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on tuonut
paljon lisäarvoa minusta tähän valmisteluun.
On ehkä yhteenvetona minusta todettava, että tässä salissa,
niin kuin sanottu, kaikki ovat sitä mieltä, että alkoholi
ja ruori tai mikään muukaan laite sinänsä,
jota voi ajaa, eivät kuulu yhteen, eli tässä suhteessa
signaali on yhteinen. Sitten on tietysti totta, että tässä on
ongelmia, jotka liittyvät siihen, että jos tehdään
sellaista lainsäädäntöä,
joka johtaa sitten siihen, että valvonta on niin heikkoa,
että se lainsäädännön noudattaminen
vähenee ja kiinnijäämisriski laskee,
niin sekään ei ole kyllä kovin hyvä asia.
Meidän suomalaisen lainsäädäntömme
vahvuus on ollut se, että me olemme täältä tuottaneet
vaan sellaista lainsäädäntöä,
jota voidaan valvoa. Jos nyt katsotaan esimerkiksi Etelä-Euroopan
maita, niin meillä on toisenlaisiakin esimerkkejä tästä.
Näin ollen, jos katsoo siitä näkökulmasta,
kuinka moni näistä kuolemantapauksista on ollut
siinä 0,5 ja 1,0 promillen välissä, niin
ne ovat vain harvoja tapauksia. Jokainen niistäkin on tietenkin
liikaa, mutta ne ovat vain yksittäiskappaleita ja -tapauksia.
Sitten kun tähän yhdistää sen,
mitä tälle valvonnalle tapahtuisi tämän
ratsiaesimerkin myötä, niin tästä näkökulmasta
voi sanoa, että sinällään ei
välttämättä perusteluja olisi,
mutta painotan edelleen tätä lainsäädännön
selkeyttä, joka liittyy nimenomaan tähän
ammattiliikenteen ja huviveneilyn väliseen rajaan.
En olisi huolissani nykyisillä resursseilla siitä,
mikäli raja lasketaan 0,5:een, että Gästgivarsin
naapuri tai joku jäisi siellä kiinni, koska valvontaresurssit
eivät varmasti sinne riittäisi. Mutta kyllä tässä salissa,
kun voidaan olettaa, että säädellään
sellaista lainsäädäntöä,
jota on noudatettava, täytyy myös säätää sellaista
lainsäädäntöä, joka
on johdonmukaista, ja tässä on nyt johdonmukaisuusongelmia.
Olen iloinen siitä, että oikeusministeri sanoi,
että tähän tullaan myös valiokuntavaiheessa
puuttumaan. Jatkossa tietysti olisi hyvä, että nämä katsottaisiin
jo ministeriövaiheessa valmiiksi.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten on kuultu tässä salissa,
tässä esityksessä esitetään
vesiliikennejuopumuksen promillerajaa laskettavaksi nykyisestä 1,0
promillesta 0,5 promilleen ainoastaan ammatillisessa vesiliikenteessä.
Vesiliikennejuopumuksen yleistä 1,0 promillen rajaa ei
sen sijaan esitetä laskettavaksi. Ymmärrän
kyllä sen, että ammattiliikenteessä veneet
ovat suurempia, niissä kuljetetaan enemmän rahtia
ja monesti niissä on myös enemmän matkustajia,
mutta siitä huolimatta olisin kyllä nähnyt
mielelläni, että tässä olisi
pysytelty samoissa rajoissa ja otettu harkittavaksi myös
tämä vesiliikennejuopumuksen promillerajan laskeminen.
Tähän hallituksen esitykseen ei myöskään
sisälly muutosehdotusta huumausaineiden nollatoleranssista,
ja toivoisin kyllä, että tähän
suuntaan mentäisiin jatkossa, koska muissa liikennevälineissä tämä on
käytössä.
Täällä on ollut hyviä puheenvuoroja
tämän iltapäivän aikana, ja
minusta olisi tärkeää nimenomaan, että tällä olisi
ennalta käyttäytymistä ohjaavaa vaikutusta.
Puollan kyllä sitä, että meille tulisi
käyttöön pelastusliivien käyttöpakko.
Se on semmoinen asia, millä selkeästi voitaisiin
liikenneturvallisuutta parantaa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Minä toistan myös, että tämä hallituksen
esitys on mielestäni aika ristiriitainen. Jos ajatellaan
ihmisen tasavertaista kohtelua, niin olen sitä mieltä,
että on kysymyksessä ammattimainen tai yksityinen liikenne,
niin kyllä lain pitää sitä koskea
samalla tavalla.
Kun täällä keskustelussa kävi
myös ilmi, että ei ole poliisilla resursseja valvoa
tämmöistä vesiliikennettä, niin
ainakin minulle lainsäätäjänä on opetettu
niin, että aina kun hallituksen esitys on, niin pitää hyvin
tarkoin tietää, mihinkä se johtaa. Tällä perusteella
minun mielestäni tätäkään
esitystä ei ole kovin paljon perusteltu sillä,
että puuttuu poliisien resurssit.
Kun täällä hallituksen esityksen
perusteluissa on, että promillerajan laskun puolesta on
esitetty, että se antaisi selkeän viestin, että alkoholi
ja vesiliikenne eivät kuulu yhteen, niin kyllä tämä nyt
ristiriitaista on. Ja niin kuin äskeinenkin puheenkäyttäjä sanoi,
niin tämä huumausaineiden nollaraja ei tosiaan
koske vesiliikennettä. Toivon kyllä, että kun
tätä lakivaliokunnassa käsitellään,
niin käytäisiin syvällistä keskustelua
promillerajasta ja myös näistä huumausaineista,
että tästä todella tulisi kunnollinen
laki, ja jos tätä ei voitaisi muuttaa, niin on
parempi, että hallitus vetäisi tämänkin
lain pois ja miettisi loppuun saakka, mitä tällä todella
tarkoitetaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä palata tähän
huumausaineissa vesiliikenteessä ajamiseen, kun täällä hallituksen
esityksessä puhutaan siitä, että henkilöä voidaan toki
rangaista, jos ajaa huumausaineissa, mutta sitten tässä puhutaan,
että siinä ei kuitenkaan noudateta nollatoleranssia,
elikkä se ei koske vesiliikennettä. Tämä on
sinänsä vähän ristiriitainen
näkökulma, kun kuitenkin sitten täällä rikoslaissa
on se mahdollisuus, että voidaan rangaista ja siitä tulisikin
rangaista. Elikkä tavallaan on vähän
ristiriidassa silleen niin kuin käsitteenä jo itse
tässä hallituksen esityksessä, että jos
se kerran on jo rangaistavaa ja siitä voidaan rangaista, niin
toki se olisi voitu sisällyttää tähän
selkeästi sanoen myös eikä jättää sitä sen
takia lisäämättä, ettei ole
resursseja valvoa. Senhän ei pitäisi olla syy
lakeja säädettäessä.
Kiinnittäisin vielä huomiota siihen, että tästä promillerajan
laskemisesta on esitetty myös hallituksen esityksessä semmoisia
perusteluita, jotkut ovat esittäneet, että tämä olisi
symbolinen ele, että alkoholi ja vesiliikenne eivät
kuulu yhteen, että tämän vuoksi se raja
laskettaisiin 0,5:een, ja sitten perusteluina on ilmoitettu, että tämän
kaltaiset perustelut eivät kuitenkaan ole rikoslain säätämisen
kannalta erityisen painavia. Ja tämän mukaan erityisen
painavia syitä ovat: "Yleisten kriminalisointiperiaatteiden
mukaan kriminalisointeja pitäisi käyttää vain
sellaisten tekojen vastustamiseen, jotka ovat vahingollisia tai
vaarallisia muille ihmisille tai yhteiskunnalle."
Nyttenhän tässä esimerkkitapauksessa,
kun 32 henkilöä on kuollut vuonna 2002 yli 1 promillen humalassa
vesiliikenteessä, nämä eivät
ole riittäviä perusteita, koska tässä ei
ole tullut haittaa muille kuin itse kuljettajalle, nähtävästi.
Niinkö? Voidaanko tämä tulkita näin?
Yhteiskunnalle ei ole tullut merkittävää haittaa
tällä perusteella. Siinä mielessä tulisi
ottaa vakavasti myös tämä, että jos
ihmisiä kuolee vesiliikenteessä kuitenkin päihtyneenä ajaessa,
niin silloin lainsäädännössä tulee
tehdä jotain uutta.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
paljon ja asiaa. Lainsäädäntöä on
selkeytettävä, se on aivan selvä asia
ja se on paikallaan. Meillä on erittäin paljon
erilaisia promillerajoja. Meillä on lento- ja rautatieliikenteessä 0,0
promillea, sitten maantieliikenteessä 0,5 ja erittäin
törkeä 1,2 promillea, ja vesiliikenteessä on
nyt tällä hetkellä tämä 1
promille, ja sitä esitetään pudotettavaksi
niin sanotussa julkisessa liikenteessä 0,5 promilleen.
Jos on erilaisia kortteja, niin tässä niin kuin
ihmeen kaupalla sitten miettii, mikä se promilleraja on.
Ymmärrän tämän tietenkin, että aina
kun ollaan liikenteen kanssa tekemisissä, niin se on 0,0,
ja siitä ei ole tinkiminen.
Mutta minkälaisia rangaistuksia siitä seuraa
ja mitenkä valvonta hoidetaan? Tämä on
aivan selvä asia, että jos tämä vesiliikenteen
raja pudotetaan nyt 0,5:een, niin se tarkoittaa myös poliisien puolelle
lisää resursseja. Kun jo tällä hetkellä poliisit
ovat ongelmissa, niin miettii vain sitä, millä tavalla
tämä saadaan hoidettua. Mutta kerta kaikkiaan
täytyy todeta, että hallituksen esitys on ihan
linjakas ja sen takana on hyvä olla.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka itsekin nyt tätä lakiesitystä joiltakin
osin tässä ehkä vähän
pehmein sanoin kritisoin, niin sen verran täytyy nyt puolustaa
ja kommentoida edustaja Niikon puheenvuoroa, että kun tässä esityksessä perustellaan
myös sitä, miksi huumausaineiden käytössä ei
ole nollatoleranssia vesiliikenteessä, niin se ei ole sisäisesti
ristiriidassa, koska huumausainerikos on sikäli jo rikoslaissa. Siinä vaan
todetaan, että näin voi saada tuomion siitä huumausaineen
käyttörikoksesta tai sitten, jos aiheuttaa vaaraa.
Eli se ei ole ristiriidassa sinänsä, ja sitä huumausaineiden
nollatoleranssia ei ole sen valvontaperusteen takia, vaan sen takia,
että tämä oikeuspoliittinen tutkimus
ei löytänyt perusteita. Tästä itsekin
olen vähän eri mieltä, onko se näin.
Jos me ajattelemme, mikä on tulevaisuuden kuva, niin yhä uudemmat
huumeet levittäytyvät kaikille yhteiskunnan aloille.
Tästä näkökulmasta se voisi
olla perusteltua, ei tästä valvontanäkökulmasta.
Sitten kun on tämä ultima ratio -periaate,
joka lähtee siitä, että rikoslakia muutetaan
vasta viime kädessä sen ongelman torjumiseksi,
niin tähän ei käy perusteena se, että on
x määrä kuolemantapauksia, vaan sieltä pitäisi
sitten katsoa, mitkä ovat niitä 0,5—0,1
välissä olleita kuolemantapauksia. Niitä ei
ole kuin muutama. Näin ollen tällä perusteella
tämä ultima ratio puoltaisi sitä, että tätä rajaa
ei kaikessa laskettaisi.
Mutta niin kuin sanottu, oma keskeinen peruste on edelleenkin
se, että lainsäädännön
pitäisi olla selkeätä, ja tässä on
se ongelmakohta, ja siksi olisin toivonut, että tämä olisi
katsottu esimerkiksi läpi linjan ottaenkin huomioon, että tämä niin
sanottu ultima ratio -periaate ei nyt tässä tapauksessa
puoltaisi yleisen vesiliikenteen promillerajan laskua.
Keskustelu päättyi.