3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta
ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä sekä julkisista
hankinnoista annetun lain 49 §:n muuttamisesta
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Nyt on siis käsillä hallituksen
esitys eduskunnalle laeiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja
vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä sekä julkisista
hankinnoista annetun lain 49 §:n muuttamisesta.
Tämä esityshän tulee laajempaan kehikkoon.
Kysymys on hallituksen harmaan talouden torjuntaohjelman edistämisestä asteittain
nyt käytäntöön eikä vain
puheitten tasolle, ja tämä esitys on sarjassamme
niitä. Tässä esityksessä nämä muutokset koskevat
siis rakennustoiminta-alaa sekä tilaajavastuulain että hankintalain
osalta, mutta tilaajavastuulain kehittäminen tulee laajemminkin
käsittelyyn. Palaan siihen erikseen.
Eduskuntahan on jo käsitellyt rakennusalaa koskien
tunnistinkorttiin liittyvän veronumeron kiinnittämisen
ja laittamisen, joilla on erittäin suuri merkitys tämän
harmaan talouden torjumisessa tällä alueella.
Tämä on nyt siis toinen esitys tähän
samaan kokonaisuuteen, ja tämänkin esityksen olisi
tarkoitus tulla voimaan 1.7.2012. Tämän esityksen
taustalla on myös asianomaisten toimialojen työmarkkinaosapuolten
yhteinen tahto ja yhteinen näkemys, joten tämän
esityksen valmistelu on sujunut hyvässä kolmikantavalmistelussa.
Tilaajavastuulakia koskevien esitysten mukaisesti siis tilaajan
on rakennustoiminnassa jatkossa pyydettävä sopimuskumppanilta
tilaajavastuulain mukaiset selvitykset. Osittainhan niitä on pitänyt
antaa jo nytkin. Näitä on esimerkiksi yrityksen
rekisteröintiin, eläkevakuuttamiseen, verojen
maksamiseen, sovellettavaan työehtosopimukseen liittyen.
Uutta on tässä esityksessä se, että myös
tapaturmavakuutuksista ja ammattitautia koskevista velvoitteista
tulee antaa selvitys. Nämä velvoitteethan perustuvat,
niin kuin tiedämme, lakiin. Nyt ne ovat puuttuneet.
Selvitykset olisi pyydettävä myös
sellaisilta yrityksiltä, joiden toiminta on vakiintunutta
taikka tilaajan tai alihankkijan sopimussuhde on vakiintunut. Tässä tehtäisiin
rakennusalaa koskien siis muutos, että nämä selvitykset
täytyy myöskin tällaisissa niin sanotuissa
vakiintuneissa suhteissa tilaajan ja alihankkijan välillä toteuttaa. Tätä on
pidetty tällä alalla tärkeänä,
koska siellä nämä vakiintuneet asiakassuhteet
ovat aika vaihtelevia ja nopeita ja tämä vaatii
sitten tällaisen luotettavan linjan.
Lain noudattamista tehostettaisiin rakennusalalla korotetulla
laiminlyöntimaksulla, joka olisi vähintään
16 000 euroa ja enimmillään 50 000 euroa,
ja se voitaisiin määrätä, jos
tilaaja on tehnyt sopimuksen liiketoimintakiellossa olevan tahon
kanssa tai on tietoisena siitä, että sopimuskumppani
ei aio noudattaa lakisääteisiä velvoitteitaan.
Toinen kokonaisuus liittyy julkisista hankinnoista annettuun
lakiin. Siihen ehdotetaan muutoksia siten, että jatkossa
kaikissa lain tarkoittamissa hankintayksiköissä olisi
urakkasopimuksissa edellytettävä rakennusurakoitsijalta
työsuhteen vähimmäisehtojen noudattamista.
Ne liittyvät tietysti palkkoihin, työehtoihin
laajemminkin, kaikkeen, mitä vähimmäistyöehtoihin
liit-tyy. Tämä uudistus tehtäisiin myös
julkisia hankintoja koskevaan lainsäädäntöön.
Julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö sitten
laajemmassa mielessä on valmistelujen kohteena ministeriössä,
ja tähän liittyvät myöskin EU:n
tasolta tulevat uudet direktiivit.
Niin kuin sanoin, tämä on osittaisuudistus,
askel tässä asiassa, ja jos puheenjohtaja sallii,
voisin muutaman sanan sanoa myöskin siitä, mitä nyt
jatkossa seuraa. Kevään aikana tehdään
selvitys tilaajavastuulain kokonaisuudistustarpeesta ja näköaloista.
Tarkoituksemme on tämä työ myös
käynnistää, niin että ehdotukset
saataisiin aikaan vuoden 2014 loppuun mennessä, väliraportti
2012. Siellä uudistuksen kohteena ovat muun muassa seuraavat
asiat: tilaajavastuun laajentaminen myöskin majoitus- ja
ravitsemusalalle, ei siis pelkästään
rakennusalalle, korotettuja laiminlyöntimaksuja toistuvasti
saaneiden yritysten sulkeminen pois julkisista hankinnoista ja eräät
muutkin asiat. Tavoite on siis tämmöinen laajempi
tilaajavastuulain kokonaisuudistus, joka — jos ja kun,
oletan, tämä selvitys antaa perusteen — valmistuisi
1.1.2015.
Toinen asiaryhmä, jota olemme valmistelemassa, liittyy
käteisen rahan, ohimyynnin ja pimeiden palkkojen torjumiseen.
Tästä on tehty työryhmäehdotus,
ja olemme nyt valmistelemassa selvitysmiehen toimesta tämän
kevään aikana maaliskuun loppuun mennessä varsinaisia
ehdotuksia siitä, miten tässä kuitittomuusasiassa
voitaisiin edetä ja mitä säädöksiä ja
mitä toimenpiteitä tällä alueella
haluttaisiin tehdä. Tämä on siis nyt
työn alla. Sama koskee tyyppihyväksyttäviä kassakoneita
koskevia ehdotuksia, jotka ovat aikaisemminkin olleet valmistelujen
kohteina. Näiden lisäksi on asetettu työryhmä,
myöskin tämän alan osapuolten toivomuksesta,
hiusalaa koskevan harmaan talouden ilmiöiden kuvaamiseen.
Tämä työ on nyt kesken, mutta ehdotuksia on
sieltäkin tulossa.
Sitten, puhemies, haluaisin mainita sen, että työmarkkinajärjestöjen
kanssa on keskusteltu siitä, että tämän
harmaan talouden torjuntaohjelman jalkauttamisen kannalta he toimisivat
myös omissa järjestöissään
yhteistyössä niin, että työpaikoilla
nämä asiat otettaisiin tosissaan ja että tässä tehtäisiin
hyvää yhteistyötä tämän
käytännön valvonnan alueella. Niin ikään
olemme nyt virkamiestasolla ja myös ministeriöiden
tasolla keskustelleet Viron edustajien kanssa siitä, voisimmeko
me tehdä tämän harmaan talouden torjumiseksi
valtioiden välistä yhteistyötä kahden valtion
välillä. Näitä keskusteluja
on rakentavassa mielessä nyt aloitettu, ja uskon, että silläkin työllä tulee
olemaan jatkossa varsin suuri merkitys.
Arvoisa puhemies! Hallitus jättää tämän
esityksen nyt eduskunnan arvioitavaksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Onko halua vastauspuheenvuorojen käyttämiseen? — Näyttäisi olevan,
eli avataan V-painike.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Ihalainen erinomaisella tavalla
esitteli sekä tämän lakialoitteen että myöskin
sen laajemman kuvion harmaan talouden torjunnassa. Se menee sinne
vuoteen 2015. Tietenkin aina jokainen toivoo, että mahdollisimman
nopeasti saataisiin nämä asiat toimeen. Ymmärrän
oikein hyvin sen, että tämä on niin laaja
kokonaisuus, että siinä sopii käyttää myöskin
harkintaa siinä, että ei lähdetä hötkyilemään asian
kanssa.
Ihan muutamaan, pariin pieneen asiaan: Ministeri Ihalainen otti
tämän käteisen rahan ja siitä syntyvän
kuittiasian esille. Sehän vaatii sitten tosiaan kassakoneet
ja sellaiset kunnolliset kassakoneet, jotka sitten rekisteröivät
ne kaikki tapahtumat kunnolla, että sinne sitten pääsevät
tarkastajat tarkastamaan asiat. Se on erinomainen uudistus, koska
tämän, sanotaan, kuitittoman kaupan kautta kyllä mahdollistuu
se harmaan talouden kovastikin laaja pyörittäminen.
Toivon, että siinä asiassa päästään
myöskin eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt olen kahdeksan vuotta ollut työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä, ja siellä on
joka vuosi jollain tavalla käsitelty tilaajan selvitysvelvollisuutta,
tilaajavastuuta ja harmaan talouden torjuntaa, ja vauhti on ollut
aiemmin aika hitaanlainen. Tosin se alkoi jo viime kauden loppupuolella
vähän kiihtyä näissä korjausesityksissä,
mutta vieläkin toivoisi ripeämpää vauhtia,
vaikka nyt on tuotu aikamoinen nippu osittaisia korjausesityksiä pöytään.
Tiedustelisin työministeri Ihalaiselta, vaikka tiedänkin,
että se on paljon laajemmassa pöydässä valmisteltava
asia, mikä hänen kantansa on siihen, että siirryttäisiin
sellaiseen käytäntöön, mikä monessa
maassa on jo, että alihankintaketjuun laitettaisiin ehdoton
enimmäisraja, kuinka monta tasoa siinä on. Sillä,
ihan tämmöisellä kategorisella tulkinnalla,
voitaisiin sitten estää liian pitkäksi
menevä ketjuttaminen ja samalla valvonnan vaikeuttaminen.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun hallitusohjelmassa on linjattu ne
selkeät tavoitteet harmaan talouden torjumiseksi, niin
nyt on sanottava, että hallituksessa tämä valmisteilla
oleva tilaajavastuulain uudistaminen on erittäin hyvin
taas uusi askel oikeaan suuntaan. Erityisellä tyytyväisyydellä voi
todeta, että julkisten hankintojen osalta on otettu kantaa.
Voisi näin toivomuksenomaisesti ja kysymyksenomaisesti
ministeriltä tiedustellakin, onko harkittu, että tämä edellytys
tulisi myös julkisella puolella palveluiden hankinnan osaksi, missä helposti
tullaan siihen, jos muistamme näitä EU-tuomioistuimen
päätöksiä, missä työlainsäädännön
tai työehtosopimuksen noudattamisvelvoitetta ei ole, että tämä olisi
nyt tiiviisti mukana.
Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ministerille tästä esittelystä.
Siinä oli itse asiassa jo vastaukset niihin kysymyksiin,
joita itse olisin kysynyt liittyen nimenomaan tähän
yhteistyöhön Viron kanssa. Tämä esitys
on kannatettava nimenomaan taistelussa harmaata taloutta vastaan.
Itse kiinnittäisin huomiota tämmöisiin
asioihin kuin valvontaviranomaisten resurssien turvaamiseen, ja
toiseksi näillä valvontaviranomaisilla olisi myös
oltava tarpeeksi toimivaltaa. Olen tästä asiasta
tehnyt kirjallisen kysymyksen.
Sitten myös Harmaan talouden selvitysyksikön
ilmiöselvitykseen 34/2011 liittyen kysyn tällaista
asiaa: tulisiko säätää rekisteröintipakko
ulkomaisille yrityksille riippumatta siitä, onko yrityksellä kiinteä toimipaikka
Suomessa, jotta viranomaisilla oli käytössä parempaa
tietoa siitä yrityksen liiketoiminnasta? Tämmöinen
kysymys.
Tervehdin ilolla näitä, niin kuin äsken
sanoin, ja olen täällä jo sanonut, että harmaan
talouden torjunta on myös itselleni sydämenasia,
ja tulen tässä asiassa tekemään
myös omiakin esityksiä.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Ihalainen tuossa listasi joukon
asioita, jotka ovat myös tulossa, ja kysyisinkin, mitä ministeri
ajattelee siitä, että Suomessa alettaisiin konsernitilinpäätöksen
lisäksi vaatia monikansallisilta yhtiöiltä myös
maakohtaista tilinpäätöstä ja
monien maiden tapaan ruvettaisiin tekemään tällaista
listaa. Se voisi olla yritysten itsensäkin aikaansaama, jossa
listataan aggressiivista verovälttelyä. Kun tällainen
listaus on tehty joissakin maissa, esimerkiksi julkista kilpailutusta
tehdään niin, että laatukriteerinä voi
olla myös tämän aggressiivisen verovälttelyn
välttäminen. Näin ikään
kuin rehelliset toimijat pääsevät siinä kilpailussa
helpommin esiin.
Sitten kysyisin tästä Luotettava kumppani -ohjelmasta,
joka tilaajavastuulain pohjalta on toiminut, minkälaisia
käyttökokemuksia siitä on, ja vielä kannustuksena
se, että kun tätä lainsäädäntöä kehitetään,
hyvä niin, (Puhemies: Nyt minuutti alkaa olla täynnä!)
niin ollaan yhteydessä yrittäjiin, että vältytään
esimerkiksi... [Puhemies sulki puhujan mikrofonin, koska
puheaika ylittyi.]
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hallitusohjelman
mukainen, ja yhdyn myös siihen mielipiteeseen, että se
on tarpeellinen. On kuitenkin todettava, että kun tilaajan
selvitysvelvollisuutta niin voimakkaasti tiukennetaan kuin tässä laissa
tehdään, niin sille täytyy olla erityisen
hyvät perusteet, ja ne erityisen hyvät perusteet
lähtevät mielestäni kahdesta asiasta.
Ne lähtevät siitä, että sillä toimialalla
on poikkeuksellinen määrä harmaata taloutta,
ja näinhän on todettu, että rakennusala
on yksi näistä ongelmallisista aloista, ja toinen
peruste on se, että työmarkkinaosapuolet molemmilla
puolin pöytää, kun tätä kolmikantaa kunnioitetaan,
ovat sitä mieltä, että tämä tiukennus
pitää toteuttaa. Nämä molemmat
tässä ovat toteutuneet, myöskin ne, mitä ministeri
Ihalainen mainitsi kassakoneista ja muista näistä.
Ne ovat sen suuntaisia asioita, jotka on hallitusohjelmassa sovittu,
ja pidän erittäin tärkeänä sitä,
että mennään yhteisesti työmarkkinajärjestöjen
kanssa eteenpäin tässä harmaan talouden
torjunnassa.
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys on
erinomainen, hyvä, harmaan talouden torjuntapaketissa,
ja ministeri Ihalainen sitä hyvin esittelikin. Kuuntelin
sitä työhuoneessani. Harmaan talouden selvitysyksikön
tilannekuvassa oli hyvin selostettu, kuinka tilaajavastuulaki ei
käytännössä toimi, ja tämä on
yksi askel siihen suuntaan, että laki toimisi paremmin
odotetulla tavalla. Esimerkiksi tämä sanktio,
laiminlyöntimaksu, toivottavasti toimii myös ennalta
ehkäisevästi.
Kysyisin ministeriltä myös, kuinka pitkällä ovat
rakennusalan työsuhde- ja verovalvonnan valmistelut veronumeron
ottamisesta käyttöön työmaalla
pakollisessa kuvallisessa tunnistekortissa. Onko tämä asia
edennyt? Entä kuinka vahvistetaan työsuojeluviranomaisten
mahdollisuutta tarkastaa, että palkkaus (Puhemies: Minuutti taitaa
olla täynnä!) on lainsäädännön
mukainen?
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On erinomaista, että hallitus ja ministeri
Ihalainen ovat tarttuneet tärkeään aiheeseen,
harmaan talouden torjuntaan. Siitä myöskin pitää ihan
reilusti opposition penkiltä kiitokset antaa.
Puhemies! Veroneuvos Markku Hirvonen on aika kovia tekstejä tässä viime
aikoina laittanut julkisuuteen ja kertonut jopa näin, että hän
lyttää ulkomaisen työvoiman valvonnan
ja toteaa, että on muodostunut kahdet työ- ja
aliurakkamarkkinat, joilla käytännön
verovapauden saavuttaneet yritykset nauttivat kohtuuttomasta kilpailuedusta.
Näin kirjoittaa siis veroneuvos. Toivoisin, että ministeri
Ihalainen kommentoisi näitä. Hän on tässä omassa
selvityksessään listannut 17 erilaista asiaa,
joilla tätä voitaisiin edistää ja
harmaata taloutta suitsia. Näistä olisi mieluista
kuulla muutama sana myöskin ministerin suusta.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on erittäin kannatettava
ja eteenpäin vietävä. Ministeri Ihalainen
tuossa viittasi puheessaan hyvin paljon rakennusalalle, jossa on
ollut ongelmia. Itsekin siellä työurani tehneenä tiedän
niistä aika paljon. Harmaan talouden torjunta on äärimmäisen
tärkeää, ja rakennusalallakin on menty
asioissa eteenpäin. Täytyy sanoa, että tällä tavalla
voidaan saada myöskin ne oikeat ja tasapuoliset rakennusurakkakilpailut,
jotta pystytään myöskin vertaamaan niitä tarjouksia.
Mutta ihan haluaisin ministeriltä kysyä, miten
ministeri suhtautuu näihin ulkomaisten yritysten rekistereihin,
että Suomeen saataisiin semmoiset rekisterit, joissa todettaisiin,
että ulkomaiset yritykset toimivat asianmukaisesti täällä,
ja miten sitten toimii tämän lain valvonta ja
seuranta.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjumiseksi on hyvä,
että hallitukselta tulee tämänkaltaisia esityksiä,
ja toivon niitä lisää. Ministeri Ihalainen
mainitsi käteisen rahan seuraamisen toimenpiteitä hotelli-
ja ravintola-alalla, ja toivoisin, että harkittaisiin myös
esimerkiksi rakennusalalla, mihin siellä itse asiassa tarvitaan
käteistä rahaa. Yleensä käteinen
raha, joka liikkuu rakennusalalla, on hyvin paljon pimeätä rahaa,
ja siihenkin voisi miettiä jotain säädöksiä.
Haluaisin kiinnittää huomiota ei pelkästään julkisen
puolen hankintoihin vaan myös näitten pienomakotitalojen
rakentajiin ja tällaisiin, jotka tekevät taloja
tuolla. Siellä liikkuu valtavasti pimeätä rahaa
ja harmaata taloutta, ja siellä on jopa vaikeuksia saada
rehellisiä yrittäjiä tekemään
töitä, ja monet yrittäjät tarjoavat
ensimmäisenä pimeätä työtä.
Itselleni on käynyt näin 2006 ja 2011, useamman
kerran. Aiotteko tehdä jotakin sille, että valvontaa
voitaisiin lisätä tuolla (Puhemies: Ja nyt minuutti
on täynnä!) pienomakotityömailla?
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime kaudella useamman kerran oppositiosta
vaadimme, että tämmöinen tilaajalain
uudistus olisi toteutettava. Silloin se ei toteutunut, mutta kiitokset
tästä ministeri Ihalaiselle, että tämä nyt
on sitten heti osittain ainakin rakennusteollisuutta koskien lähtenyt
liikkeelle. Eduskunnan teettämän harmaata taloutta
koskevan tutkimuksen mukaan menetykset ovat 400—500 miljoonaa
valtiolle verotuloina ja muina maksuina. Tämä on
merkittävä summa, ja sillä pystyttäisiin
parantamaan kyllä monta muuta tilannetta.
Matkailu- ja ravitsemusala on toinen merkittävä ala.
Tämä nyt tulee tämän tilaajavastuulain kokonaisuudistuksen
yhteydessä. Se on todella hyvä. Muistelen vielä sitä 70-lukua,
kun itsekin olen rakennuksella ollut töissä. Silloinhan
saatiin joka perjantai tilipussi käteen ja siinä oli
sen viikon saldo sitten. Minulla on kyllä semmoinen kuva,
että tällä hetkellä pankin kautta
palkat maksetaan, mutta olen valmis ottamaan vastaan myös
tässä viisaimpien neuvoja.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä nähdään,
kuinka tärkeää oli se, että hallitusneuvotteluissa
saatiin tiukoista neuvotteluista huolimatta näinkin laaja harmaan
talouden torjunnan ohjelma. Ja kun usein tässä salissa,
erityisesti tietysti viime kaudella, on kuullut opposition taholta,
että missä viipyvät nämä uudistukset,
niin nyt täytyy sanoa, että nyt te olette lähteneet
viemään näitä rivakasti eteenpäin,
ja se on hyvä. Voipi olla, että jos tämä kokonaisuus
jatkuu näin hyvin kuin te olette tätä vieneet,
niin tämä on yksi keskeinen osa myös
tämän kestävyysvajeen umpeenkuromisessa.
Mutta vielä olisin kysynyt liittyen näihin
veroneuvos Hirvosen kommentteihin siitä, kun meille on
syntymässä nämä kahden kerroksen työmarkkinat
ja on jopa niitä, joille ei makseta TESin mukaisia palkkoja:
luuletteko, työministeri Ihalainen, että mikäli
alipalkan maksaminen kriminalisoitaisiin rikoslaissa, niin sillä olisi
jotain vaikutusta siihen, ettei näin enää kävisi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Viimeinen vastauspuheenvuoro edustaja Kärnä ja
sitten ministeri.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindström otti mielestäni
yhden erittäin tärkeän yksityisen asian
esille tässä harmaan talouden keskustelussa eli
ulkolaisten yritysten tai vakiintumattoman työntekemispaikan
lainsäädännön. Siellä taitaa
tällä hetkellä olla 6 kuukautta se raja,
että ei tarvitse rekisteröityä, ja itse
näkisin kyllä mielelläni sen, että se
olisi suurin piirtein nolla. Toivottavasti siinä asiassa
ollaan myöskin etenemässä.
Sitten toinen asia, joka tähän minuuttiin
tässä ehkä sopii, on se, että kun
tämä on kolmekohtainen lakiesitys ja tässä toisessa
kohdassa on kaikkia urakkasopimuksia koskeva lauseke, jonka mukaan
sopimukseen liittyvissä työsuhteissa on noudatettava
vähintään niitä työsuhteen
ehtoja, joita Suomen lain ja TES-sopimusmääräysten mukaan
on noudatettu vastaavanlaisessa työssä tai samanlaatuisessa
työssä, niin vanhan ay-miehen sydäntä oikein
lämmittävät kovasti paljon tällaiset
lakiesitykset.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt ministeri Ihalainen, 5 minuuttia puhuja-aitiosta, olkaa
hyvä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia erittäin hyvistä,
asiantuntevista ja tätä hanketta eteenpäin
vievistä puheenvuoroista, jotka kertovat siitä,
että eduskunnassa arvostetaan tämän työn
merkitystä. Pohjimmiltaanhan on kysymys siitä,
että Suomessa pitää rehellisen työn
ja rehellisen yrittäjyyden kannattaa ja kaikkea sitä,
joka sitä tavallaan häiritsee harmaan talouden
alueella, meidän pitäisi kitkeä pois.
Nyt tähän työhön on tartuttu
ja tehdään asteittaisia mutta uskottavia uudistuksia.
Edustaja Mustajärven kysymykseen siitä, onko
tässä alihankintaketjutuksessa vedettävissä joitakin
rajoja, kuinka pitkälle sitä voidaan viedä:
Olen tietoinen, että näitä kansainvälisiä esimerkkejä löytyy.
Tämä esityshän ei, niin kuin huomaatte,
sisälly nyt tähän ehdotukseen, mutta aihe
on varmaan sellainen, josta jatkokeskustelua tarvitaan. Hallitusohjelmassa
ei tähän kohtaan ole mainintoja, mutta olen hyvin
tietoinen tämän asian merkityksestä,
mikä tietysti periaatteessa selkeyttäisi monen
ketjutuksen päässä olevia ongelmia, joita
tässä on, mutta tähän ehdotukseen
tämä ei nyt liity.
Sitten edustaja Myllykoski tiedusteli sitä, miten on
tulevaisuudessa julkisia hankintoja koskien, koskeeko tämä jotakin
muutakin alaa kuin rakennusalaa. Nyt nämä ehdotukset
koskevat siis rakennusalaa, mutta niin kuin mainitsin, julkisia hankintoja
koskeva lainsäädäntö on meillä muutoinkin
nyt työn alla, meidän ministeriössä pääosin
valmisteltavana, ja kun siihen tulee nyt myös EU-tason
direktiivisuosituksia, niin tätä kysymystä sitten
pohditaan sen osana, missä määrin tämä koskee
myös julkisia palveluja. Olen hyvin tietoinen, että tämä teema
on nyt tämän kokonaisuudistuksen yhteydessä esillä.
Sitten kysymys — edustaja Lindström aloitti tämän
ja moni muu kiinnitti samaan asiaan huomiota — ulkomaisten
yritysten rekisteröinnistä: Tavallaan edustajan
ilmoitusvelvollisuuksiahan tässä on jo haettu.
Tämä olisi periaatteessa erittäin tervetullut
uudistus, ja tavallaan sen pitäisi täällä jotenkin
rekisteröityä, jotta pystyttäisiin sitten
valvontaa suorittamaan. Tämä on varmaan asia,
joka täytyy nyt tässä jatkotyössä meidän
yhdessä käsitellä, jota ehdotusta ei
nyt tähän yhteyteen liittynyt. Tätä kysymystä pohdiskelivat myös
edustaja Kalmari ja moni muukin täällä tässä yhteydessä.
Sitten on valmistumassa erikseen EU:n direktiivi tilintarkastuksesta.
Me joudumme meidän kansallista tilintarkastuslainsäädäntöämme
aika perin pohjin myöskin uudistamaan. Siellä on
sisällä eräitä mekanismeja,
jotka liittyvät tähän Kalmarin mainitsemaan
teemaan, mutta voimme ehkä palata sitten tähän
tilintarkastuslainsäädännön
uudistuksen yhteydessä, kun me joudumme myös kansallista
lainsäädäntöä katsomaan,
mitä tältä osin on tehtävissä.
Sitten edustaja Satonen on aivan oikeassa siinä, että tämä esitys
on hallitusohjelmaneuvottelujen mukaisessa linjassa sisältönsä suhteen
ja myös sen periaatteen suhteen, että näitä valmistellaan
hyvässä kolmikantayhteistyössä.
Näin on syytä tehdä jatkossakin koskien
nyt sitten näitä uudistuksia, ja hyvää tässä on
se, että ei pelkästään rakennusalalla,
vaan myöskin näillä muilla aloilla — viittaan
nyt majoitus- ja ravitsemisalaan jnp. — on halua,
että näitä asioita viedään myös
osapuolten toimesta eteenpäin, että nämä eivät
jämähdä työmarkkinajärjestöjen
keskinäisiin kiistoihin. Semmoista en usko, ja tässä mielessä tämä on
hyvä.
Edustaja Karimäki kyseli tästä veronumerosta.
Tämä asiahan on edennyt tänne eduskuntakäsittelyyn
saakka, ja ajatus oli se, että tämä uudistus
ja rakennusalan tunnistinkorttiin liittyvä veronumero ja
siihen liittyvät ratkaisut tulisivat voimaan jotakuinkin
yhtä aikaa, 1.7. Samoin on tarkoitus sitten myöskin
tämän veronumeroasian edetä tässä aikataulussa,
joten me saisimme sitä voimatehoa, jos nämä kaksi
asiaa etenisivät yhtä aikaa.
Ehkä tässä on nyt tullut vastattua
kaikkiin niihin kysymyksiin, joita tässä on esitetty.
Edustaja Lindtmanin näkemys siitä, että tässä on
haluttu edetä asteittain mutta ripeästi, pitää siis
paikkansa.
Sitten tämä kysymys, mitä alipalkkauksen suhteen
tehdään, voiko sitä kriminalisoida ja
rikoslain kautta lähestyä: Olen tietoinen edustajan aloitteesta
tässä. Jäämme mielenkiinnolla
odottamaan, minkälaista kannatusta tämä aloite
täällä eduskunnassa saa. Sekään
esitys ei nyt siis hallituksen tähän pakettiin
liity, mutta on kuitenkin tärkeä puheenvuoro siitä,
että suomalaisia työehtoja pitäisi tässä maassa
noudattaa ja jos niitä ei noudateta, niin siitä myös
seuraa jotakin.
Arvoisa puhemies! Kiitän hyvästä keskustelusta.
Tämän pohjalta tämän lakipaketin
käsittely on eduskunnassa hyvä viedä eteenpäin
ja hyvässä hengessä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ja sitten siirrymme puhujalistaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ei liene sattumaa, että tässä hallituksen
esityksessä kiinnitetään erityishuomiota
rakennustoimintaan. Siellä, niin kuin myös hotelli-
ja ravintolatoiminnassa, nämä väärinkäytökset,
harmaa talous ja valvonnan vaikeus ovat liiankin tuttuja asioita.
Rakennustoiminnassahan arvellaan saamatta jäänyt
verohyöty jopa puolen miljardin euron suuruiseksi vuodessa,
ja se voi olla aivan hyvin enemmänkin. Rakennuspuolellahan
työnantaja- ja työntekijäpuoli olisivat
valmiit menemään pidemmälläkin
esimerkiksi tietojen ristiinajossa, mutta viranomaispuoli
laahaa jäljessä ja siellä tulee sitten
lainsäädännöllisiä ongelmia mukaan
tietosuojan ja muun suhteen.
Oleellisena kohtana tässä hallituksen esityksessä on
tämä sopimuskumppanin luotettavuuden varmentaminen
eri menettelyin. Tietenkin siinä vaiheessa jos rakennustyömaalle
tulee nahka- tai farkkuliivinen, moottoripyörällä ajava henkilö,
voi epäillä, että ehkä olisi
syytä tarkentaa alihankintaketjun pitävyyttä.
Se, mikä on myöskin oleellista, on tämä tapaturmavakuutus,
ja siihen, että se todella on otettu, on syytä kiinnittää huomiota.
Meillähän on sellainen harhakäsitys,
että rakennustoiminnassa Suomessa työturvallisuus
olisi erityisen hyvällä tolalla, mutta valitettavasti
se ei näin ole. Suomessa tilanne on esimerkiksi Ruotsiin
verrattuna tavattoman paljon huonompi. Minä en tiedä,
johtuuko se työkulttuurista vai mistä vaiko siitä sitten,
että näitä alihankintaketjuja on niin
paljon.
Aiemmissa valiokuntakäsittelyissä on pohdittu
näitä laiminlyöntimaksuja. On hyvä,
että nyt sekä alin että ylin laiminlyöntimaksu
nousevat huomattavasti, sillä tällaisista tietoisesti
tehdyistä rikkomuksista pitääkin seurata
tuntuva lasku ja seuraamus niin, että sillä on
ennalta ehkäisevä vaikutus.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmaan on linjattu selkeitä tavoitteita
harmaan talouden torjumiseksi. Eräs näistä on,
että selvitetään tilaajavastuulain uudistamistarpeet.
Työ on käynnissä ja nyt meillä osittain
esityksenä. Selvityksen pohjalta hallitus on valmistellut
ja valmistelee kolmikantaisesti tarpeelliset ehdotukset. Uudistamistyössä sovittiin
otettavaksi
huomioon muun muassa tilaajan ja aliurakoitsijan vastuut ja laiminlyöntimaksujen korottaminen
sekä toistuvien ja tahallisten laiminlyöntien
nykyistä voimakkaampi sanktiointi.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan lain
tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
käytettäessä tarkoituksena on torjua
harmaata taloutta rakentamistoiminnassa. Harmaan talouden tilaajaselvitysvastuuseen
liittyvät ongelmat ovat kuitenkin arkipäivää kaikessa
elinkeinotoiminnassa: majoituksessa, ravitsemuksessa, mutta myös
teollisuudessa, erityisesti siellä, missä toiminnalle
on tyypillistä niin sanottu ketjuttaminen ja vuokratyön
teettäminen.
Hallituksen ehdotus on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön
kolmikantaisessa työryhmässä, jossa edustettuina
ovat olleet työnantajapuoli, työntekijätahot,
valtio ja kuntasektori. Valmisteluun osallistuneet tahot ovat yksimielisiä esityksen
sisällöstä. Tästä johtuen
sisällön muuttaminen hidastaisi lain voimaan astumista
ja samalla viivyttäisi tämän oikean askeleen
ottamista.
Arvoisa herra puhemies! Ehkä juuri siitä syystä kuitenkin
rohkaisen, että esitystä käsittelevä valiokunta
lausunnossaan ottaisi kantaa ja esittäisi, että voimaan
jäävä ja voimassa oleva lain 9 § "Laiminlyöntimaksu"
ja käsittelyssä oleva rakennustoimintaa koskeva
laiminlyöntimaksu harmonisoitaisiin. Muutos ei vaikuttaisi
22. päivä joulukuuta 2006 annetun lain tilaajan
selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
käytettäessä sisältöön
tai tulkintaan muilta osin kuin laiminlyöntimaksun määrää korottavasti.
Laiminlyöntimaksun korottaminen olisi hallitusohjelman
hengen mukainen ja varmasti vastaisi koko eduskunnan näkemystä siitä, ettemme
hyväksy rehellisiä ja velvoitteistaan huolehtivia
yrittäjiä tai työntekijöitä syrjivää harmaata
taloutta. Meidän tulee kaikin keinoin toimia sen kitkemiseksi
pois Suomen työmarkkinoilta.
Arvoisa herra puhemies! Nykyisellään laiminlyöntimaksun
suuruus on vähintään 1 500 euroa ja
enintään 15 000 euroa. Tämä on
jäämässä samansuuruiseksi edelleen,
paitsi nyt käsittelyssä olevan rakennustoimintaa
koskevan laiminlyöntimaksun osalta. Tuo vähintään
1 500 euron ja enintään 15 000
euron laiminlyöntimaksun ennalta ehkäisevä vaikutus
ei ole osoittautunut riittäväksi. Siksi laiminlyöntimaksujen
harmonisointi samalle tasolle kuin esityksessä on esitetty rakennustoimintaa
koskien olisi perusteltua. Mielestäni samasta laiminlyönnistä sama
maksu olisi oikeudenmukainen ja käsittelisi eri toimialoja
tasavertaisesti. Eli haluan vielä painottaa sitä,
että muilta osin lakiin ei tulisi muutosta kuin että harmonisoitaisiin
nämä laiminlyöntimaksut.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun tuossa edustaja Lindtman halusi tätä politisoida
ja totesi, että viime kaudella asioita toivottiin kovasti
mutta mikään ei mennyt eteenpäin, niin
ihan kertaan, että viime kaudella saatiin aikaan käännetty
arvonlisävero, ohjattiin 6 miljoonaa euroa uutta rahaa
poliisille harmaan talouden torjuntaan, valmisteltiin ulosoton erikoisperintä rikoshyödyn
takaisin saamiseksi ja perustettiin Verohallintoon Harmaan talouden
selvitysyksikkö. Ja itse asiassa näidenkin asioiden,
mitä mallikkaasti olette eteenpäin vieneet, valmistelu on
aloitettu jo viime hallituksen valtioneuvoston periaatepäätöksen
pohjalta.
Mutta jotta ei koettaisi samaa asiaa kuin käännetyn
arvonlisäveron voimaan tullessa — eli silloin
oikeastaan yrittäjät eivät tienneet,
miten tämän asian kanssa toimitaan, ja asiantuntijatkaan eivät
tienneet kysyttäessä, miten esimerkiksi kuntien
kyseessä ollen tämä arvonlisävero
toimii — niin toivoisin, että entistä paremmin
tehdään yhteistyötä nimenomaan
yrittäjien, niitten käytännön
toimijoitten, kanssa, että kun erilaisia harmaan talouden
torjuntasäännöksiä tehdään,
ne todellakin torjuisivat sitä harmaata taloutta eivätkä vaikeutensa
ja monitulkintaisuutensa vuoksi osiltaan jopa aiheuttaisi sitä lisää.
Ihan tämmöinen helppo, käytännönläheinen esimerkki,
vaikkapa nämä tyyppihyväksyttävät kassakoneet:
entäpä jos ne tulevat niin ylivoimaisen kalliiksi
hankkia, että osoittautuu, että pienimuotoinen
nuorisoyrittäjyys esimerkiksi sen takia ei voi lähteä käyntiin?
Ei oikein järkevää.
Vielä tästä maakohtaisesta tilinpäätöksestä: Todellakin
nämä monikansalliset konsernit ohjaavat rojalteilla,
vakuutuksilla ja konsulttipalveluita ostamalla voittojaan niihin
maihin, joissa yritysverotus on hyvin keveää.
Siksi olisi tärkeä tietää, miten
kukin yritys toimii, niin että tiedettäisiin,
onko kyse aggressiivisesta verovälttelystä vai
ei.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! On äärimmäisen
positiivista, että nykyinen hallitus on ottanut harmaan
talouden torjunnan vahvasti työn alle. Viime vaalikaudella
selvitettiin pitkään erilaisia toimenpiteitä,
ja nyt on niiden toteuttamisen aika — enkä mitenkään
halua minimoida viime hallituskaudella jo tehtyjä esityksiä ja
lakeja, joita edustaja Kalmari ansiokkaasti tässä kävi
lävitse.
Hallitus on lähtenyt toteuttamaan monia uudistuksia,
joilla harmaata taloutta saadaan suitsittua. Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys suuntautuu rakennusalalle, joka on harmaan talouden kannalta
keskeinen muttei tietysti ollenkaan ainut ala, valitettavasti. Tällä esityksellä parannetaan
tilaajan edellytyksiä huolehtia siitä, että työntekijöillä on
pakollinen tapaturmavakuutus, eli tätä kautta
ollaan osaltaan tuomassa ulkomailta tulevien työntekijöiden
oikeuksia samalle tasolle kuin suomalaistenkin työntekijöiden.
Lakihan on kaikille sama, mutta nyt panostetaan valvontaan, jotta
lain kirjain myös käytännössä toteutuu.
Tämä on ehdottomasti kaikkien työntekijöiden
etu, ja hallituksen esitys viekin myös konkreettisella
tavalla työntekijöiden tasa-arvoa näin
ollen eteenpäin.
Tähän esitykseen sisältyy myös
sanktioiden maltillinen korottaminen rakennusalalla. On selvää,
että harmaan talouden kuriin saamiseksi meidän
on kiristettävä sanktioita niille, jotka eivät
toimi yhteisten pelisääntöjen mukaisesti.
Kysymys on kuitenkin tällöin lähtökohtaisesti
yrityksistä, jotka eivät vapaaehtoisesti noudata
näitä säännöksiä ja
lakeja. Vaikuttaa siltä, että ainoastaan rahallinen
sanktio vaikuttaa näissä tapauksissa.
Sanktioitakin tärkeämpää on
huolehtia riittävästä valvonnasta. Vaikka
nyt lisätään tilaajayritysten valvontavastuuta,
myös viranomaisten valvonta on tärkeää.
Jotta nämä nyt esitetyt toimet tulevat aidosti
vaikuttamaan, tarvitaan myös hyvää ja
riittävästi resursoitua viranomaisvalvontaa, ja
tähän on tietysti suuria paineita olemassa.
Osaltaan tämä esitys asettaa julkisyhteisöille, muun
muassa kunnille, uusia velvoitteita varmistaa, että julkiset
hankinnat tehdään yrityksiltä, jotka
noudattavat ehdottomasti lakeja. Tässä mielessä hallituksen
esitys toteuttaa hallitusohjelman kirjauksia julkisten hankintojen
asettamisesta esimerkilliseen asemaan tilaajavastuulain noudattamisen
suhteen. Julkishallinnon on näytettävä esimerkkiä harmaan
talouden torjunnassa yhtenä tekijänä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys vie tilannetta oikeaan
suuntaan, ja on erinomaista, että toimenpiteisiin harmaan
talouden torjumiseksi vihdoin ryhdytään. Toivottavasti
keinovalikoimaa kasvatetaan hyvin nopeasti lisää.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On ihan välttämätöntä,
että rehellinen työnteko ja rehellinen yrittäminen
tässä maassa kannattavat, ja sen takia harmaata
taloutta on saatettava kuriin. On myöskin niin, että harmaan
talouden ongelmat, joita on varsin laajaltikin, kyllä merkittävissä määrin
keskittyvät juuri rakentamiseen, hotelli- ja ravintola-alalle
ja jossain määrin myöskin kuljetukseen,
ei toki kaikkiin sektoreihin siellä, ja sen takia täytyy
ollakin sellaista priorisointia, että keskitytään
niihin asioihin, joissa oikeasti näitä ongelmia
on, ja niiden torjuntaan, ja siellä on perusteltua, että mennään
pidemmälle, kuten tässä esityksessä on
menty.
Normaalitoiminnassa lähes kaikilla aloilla on riittävää se,
että jos sopimussuhde on vakiintunut, se takaa sen, että ongelmia
ei ole. Mutta rakennusalalla valitettavasti nämä yritykset
elävät sen verran lyhyen ajan useimmiten, että tätä ei voida
pitää riittävänä, ja
sen takia tämä muutos on perusteltu.
On myöskin ihan oikein se, että tässä todetaan,
että julkisissa hankinnoissa näitä sääntöjä myöskin
kiristetään, koska kyllä julkisen sektorin
itsensä pitää olla sellainen, joka näyttää esimerkkiä siinä,
että nämä asiat ovat kunnossa, ja omalta
osaltaan ne hoitaa, ja kun meillä on tämä tilaajavastuujärjestelmä olemassa,
jotta on mahdollista nämä selvitykset tehdä,
niin julkisen sektorin pitää näin toimia.
En pidä pahana myöskään
sitä, että silloin kun jäädään
kiinni toiminnasta, jota ei ole asianmukaisesti hoidettu ja on saavutettu
epäreilua kilpailuetua, siitä tulee mittavakin
sanktio. Sen takia minusta on ihan perusteltua, että näitä sekä ala-
että ylärajoja on korotettu.
Toki voin kyllä lopuksi todeta, että kun nyt
on päästy sille linjalle, että näitä sanktioita
korotetaan, jään odottamaan sitä esitystä,
kun laittomien lakkojenkin osalta tehdään korotuksia
näihin lakkosakkoihin.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksen sisältö on voimakas
toimenpide harmaan talouden kitkemistalkoissa. Tiedämme
rakennusalan olevan yksi ongelmallisimpia harmaan talouden kohteita,
ja siksi tästä alasta on loogista ja tärkeääkin
aloittaa.
Rakennusalalla me käytämme runsaasti alihankintafirmoja,
joissa on ollut suuria puutteita erityisesti työvoiman
verojen kantamisessa. Tämä esitys velvoittaa tilaajaa
selvittämään ulkopuolisesta työvoimasta,
jotta asiat ovat asianmukaisessa kuosissa. Erityismainintana on
huomioitava, että tämän velvollisuuden
laiminlyöminen tulee sanktioitavaksi. Tämän
olemassaolo toivottavasti toimii ennakoivasti käyttäytymisen ja
rikkeettömyyden suhteen.
Harmaan talouden kitkemistalkoiden yhtenä tärkeänä näkökulmana
on, että laki edellyttää, että työsuhteissa
noudatetaan suomalaisia pelisääntöjä.
Meidän rakennusmiehet ja -firmat ansaitsevat tämän.
Mutta laki myös huolehtii ihmisyyden huomioinnista, jotta
kaikkien työntekijöiden kohdalla noudatetaan työsuhdetta
määritteleviä vähimmäisehtoja,
joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten
mukaan on määritelty.
Esitys tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
työvoimaa käytettäessä annetun
lain muuttamisesta on erittäin hyvä ja kannatettava
ja rakennusalalla jo kauan toivottu.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On äärimmäisen tärkeätä,
että harmaan talouden torjuntaa viedään
eteenpäin, niin kuin hallitus on linjannutkin, monipuolisella
keinovalikoimalla. Tätähän alleviivasi
viime kaudella valmistunut yksimielinen, täällä laajasti
eduskunnassa kiitelty tarkastusvaliokunnan mietintö. Se
on hyvä pohja ollut tälle työlle, jota
hallitus nyt määrätietoisesti jatkaa,
hyvä niin.
On kuitenkin asioita, joita nyt olen havainnut ja julkisuuteen
on tullut hallituksen toimenpidekukkarossa, joiden vaikuttavuus
aidosti harmaaseen talouteen kannattaa kyllä, ministeri
Ihalainen, myöskin miettiä niin, että emme
tee sellaisia toimenpiteitä, joilla kuitenkin rehellistä työntekoa
ja rehellistä yrittämistä hankaloitetaan.
Yksi tällainen julkisuuteen tullut tieto on kuljetusalalla
liikennelupajärjestelmän uudistaminen. Siinä esityksessä,
joka nyt on lehdistössä ollut, on kyllä sellaisia
piirteitä, jotka saattavat vaikuttaa yrittämisen
edellytyksiin ja vaikeuttaa niitä hyvin merkittävällä tavalla
alueella, jossa harmaan talouden osuus on äärimmäisen
pieni. Siksi kannattaa kyllä miettiä kaksi kertaa
ennen kuin ihan kaikkia mahdollisia asioita tällä tavoin
esille tuo. Tuossa ehdotuksessa ei ole, ainakaan en ole havainnut,
että missään olisi selvityksiä — jos
liikennelupajärjestelmä ja pakko ulotetaan kaikkiin
traktoreihin — joissa olisi näytetty ja nähtävillä,
että se olisi se harmaan talouden yksi ilmenemismuoto.
Tämä ei myöskään ollut
mukana siinä eduskunnan arvioinnissa eikä myöskään siinä veroneuvos
Hirvosen arviossa tältä osin. Elikkä siinä mielessä toivon,
että nämä käydään hyvin
tarkkaan lävitse, ettei tehdä sitten toiseen suuntaan
meneviä johtopäätöksiä ja
hankaloiteta yrittämistä tältä osin.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! 5 prosenttia bruttokansantuotteesta menee harmaan
talouden syövereihin, jolloin ei tule verotuloja hyvinvointipalveluihin
eikä sosiaaliturvaa työntekijälle, joten
kaikki toimet harmaan talouden kitkemiseksi ovat erittäin
tervetulleita.
Hyvä askel otettiin vuonna 2007, kun säädettiin
tilaajavastuulaki, mutta Harmaan talouden selvitysyksikkö on
tutkinut, että lain noudattamisessa on havaittu puutteita
ja laiminlyöntejä. Niitä tämä lakimuutos
korjaa. Muutos tilaajavastuulakiin plus muutokset lakiin julkisista
hankinnoista korjaavat osaltaan näitä puutteita,
joita rakennustoiminnassa on ilmennyt. Pidän myös erittäin
hyvänä tätä laiminlyöntimaksua,
joka toivottavasti toimii myös ennalta ehkäisevästi.
Kunnat ovat hyvin merkittävässä roolissa
harmaan talouden torjunnassa, sillä kunnat tilaavat paljon
palveluita. Tässä yhteydessä haluan mainita,
että pidän tärkeänä myös
sitä, että kunnilla säilyy myös
jonkin verran omaa tuotantoa kunnostus-, huolto- ja siivoustyössä.
Silloin kunnilla säilyy myös realistinen käsitys
hintatasosta. Espoossahan on ollut ongelmia harmaan talouden suhteen
esimerkiksi siivouspalveluissa, ja sen vuoksi Espoo onkin ollut
asiassa aloitteellinen ja tarkentanut hankintaohjeitaan toukokuussa
2011 tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden sekä toimittajan
ja tämän alihankkijoiden toiminnan valvonnan osalta.
Mielestäni on tärkeää, että rakennusalan
veronumero kulkee rinta rinnan tämän lakimuutoksen
kanssa, jotta nämä molemmat hyvät uudistukset
saadaan samanaikaisesti voimaan. Se, mitä pidän
vielä erittäin merkittävänä harmaan talouden
torjunnassa, on se, että työsuojeluviranomaisten
tiedonsaantioikeuksia vahvistetaan ja resursseja lisätään,
sillä he juuri vierailevat työpaikoilla ja näkevät,
minkälaisissa oloissa työntekijät työskentelevät,
ja on erittäin tärkeätä, että heillä on
kaikki mahdolliset toimet käytössään harmaan
talouden torjunnassa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä teki
viime kaudella lakialoitteen vuokratyöstä, ja
siinä meillä oli pohjana Ruotsin mallin mukainen
käytäntö. On vaan muistettava, että vuokratyö on
ihan oma lajinsa teettää työtä.
Siinä eriytetään työnjohto-oikeus
työnantajan muista vastuista. Vuokratyöhän
ei ole ongelma niiden yrittäjien kohdalla, jotka hoitavat
velvoitteensa, mutta ongelmat esiintyvät puhtaaksi viljeltyinä silloin,
kun halutaan kiertää asianmukaisia työehtoja,
laistaa työnantajamaksuista, kiertää veroja
ja harjoittaa työsyrjintää. Tästä syystä olisi
tärkeää, että vuokratyössä — jossa
muitakin ongelmia esiintyy hyvin paljon, varsinkin harmaata taloutta
ja ennen kaikkea ulkomaisten vuokratyöfirmojen osalta — työntekijöillä olisi
takuupalkka ja työnantajalla velvoite siirtyä heti
ensimmäisen määräaikaisen työsopimuksen
jälkeen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Mutta edustaja Myllykoski laittoi minut äsken miettimään,
kun kahden keskustelimme, onko tässä hallituksen
esityksessä mahdollisesti perustuslaillinen ongelma — ja
jos ei ole, niin joku voi varmaan sitä selventää — kun
tietty toimiala laitetaan erityiskohtelun alle samoin kuin siellä toimivat
yrittäjät ja heille sitten vastaavasta toiminnasta
on kovemmat sanktiot kuin jollain toisella toimialalla toimivalla
yrityksellä.
Mutta sitten, edustaja Satonen — joka on siitä hyvä keskustelukumppani,
että hänen kanssaan pääsee aina
keskustelemaan asiasta — minä huomautan, että eivät
ne lakkosakot ihan pieniä ole, koska siinä maksajina
ovat ammattiosastot, ja ammattiosastot eivät hyvinkään
usein ole kovin varakkaita. Siksi toisekseen laittomat lakot eivät ole
kenellekään itsetarkoitus, vaan ne ovat hyvin usein
seurausta siitä, että työnantaja on menetellyt
itse laittomasti, esimerkiksi irtisanonut luottamusmiehen juuri
sen takia, kun hän on yrittänyt valvoa, että työpaikalla
meneteltäisiin laillisesti.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että en odottanutkaan,
että saan puheenvuorollani ensimmäisenä kannatusta
edustaja Mustajärveltä, mutta en anna sitä myöskään toiseen
suuntaan liittyen tähän vasemmistoliiton viime
kauden esitykseen vuokratyöhön liittyen. On totta,
että vuokratyötoiminnassakin on sellaisia yrityksiä,
joiden toiminnassa on parannettavaa. Tosin siellä on erittäin
paljon myöskin hyviä yrityksiä. Mutta
kyllä niistä lääkkeistä takuupalkka
esimerkiksi on sellainen, että hyvin monet alan tuntijat
arvioivat, että se käytännössä lopettaisi
vuokratyötoiminnan, joka on kuitenkin joustava tapa nuorelle
päästä työelämään,
niin että se varmaan olisi kyllä vastoin hallituksen
tavoitteita saada nuoria entistä enemmän työelämään.
Eli en näe sitä kyllä kovin järkevänä.
Mutta pyysin tämän puheenvuoron oikeastaan
edustaja Lepän puheenvuoron pohjalta. Vähän
siitä, mihin edustaja Leppä tuossa puheenvuorossaan
viittasi: Meillähän on tällä hetkellä kuljetusalalla
sellainen käytäntö, että jos
maksimissaan 30 prosenttia yrityksen liiketoiminnasta tulee kuljetuksesta,
ei siis enempää kuin 30 prosenttia, silloin ei
tarvita tätä liikennelupaa. Tämä järjestelmä lähtökohtaisesti
olisi ihan toimiva, mutta ongelma on se, että tätä järjestelmää ei pysty
kukaan uskottavasti valvomaan. Sen takia on väistämätöntä,
että tähän nykyjärjestelmään tulee
muutoksia, mutta samassa yhteydessä pitää muistaa
myöskin se, ettei ole kyllä ongelmaton myöskään
sellainen malli, jossa joka ikisestä hyvin pienestäkin
kuljetuksesta, jopa mahdollisesti omaan toimintaan liittyvästä kuljetuksesta,
vaaditaan se liikennelupa.
Eli tässä pitää kohtuullisuus
säilyttää ja löytää semmoinen
kokonaisuus, jolla tartutaan aidosti niihin ongelmiin, jotka ovat
harmaan talouden kannalta merkittäviä, mutta ei
vahingoiteta sitä yritystoiminnan ja työn tekemisen
harjoittamista, jolla ei ole mitään tekemistä tämän
harmaan talouden kanssa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Näiden keskusteluiden tiimoilta
itse esitän sen toiveeni, minkä toivoin, että valiokunnat
käsittelisivät, olisiko mahdollista tässä yhteydessä myös
voimaan jäänyttä tilaajavastuulakia siltä osin
sortteerata, että näitä laiminlyöntimaksuja voitaisiin
harmonisoida myös muualle tai että ne olisivat
yhtäläisiä jokaisella toimialalla, ja
siksi kysymykseni kuuluukin, jos ministeri vielä vastaa,
mihinkä valiokuntiin on ajateltu, että tämä lainmuutos
on menossa.
En malta olla sanomatta edustaja Satoselle, että nyt
valmisteilla olevan lainsäädännön
sekä sen isomman remontin valmistelun ansiosta, jossa myös
vuokratyö tulee osaksi olemaan, voin lohduttaa edustaja
Satosta, että meillä ei tarvitse enää käydä niin
paljon keskusteluja lakkosakoista, sillä näiden
osalta tämä tulee rauhoittamaan työmarkkinoita,
koska monia — tiedän — laittomia työtaisteluja
on syntynyt vuokratyövoiman käyttämisestä esimerkiksi
teknologiateollisuuden työehtosopimusalalla. Tämä on
se iso asia, mikä pitää aina huomioida.
Ja edustaja Mustajärvi toi juuri oikein esille sen,
missä on se laittomien lakkojen syntysija myös,
eli meidän pitää yhdessä ponnistella,
että laittomia lakkoja tässä maassa ei
olisi yhtään. Se olisi se olotila, mihinkä meidän
tarvitsee yhdessä pyrkiä eikä vain osoitella
toisiamme, että kumpi on syyllinen, kummalle isommat sakot. Oikein
on, että koska tämä laiminlyöntimaksu turvaa
suomalaisen rehellisen työnantajan asemaa, se suojaa samalla
myös suomalaista työmiestä, ja yhdessä tätä asiaa
rakentamalla meillä on mahdollista selviytyä huomattavasti
paremmin. Ja sanottakoon, että eipä tuo vuokratyö nyt Ruotsista
vielä ole loppunut.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On hyvä kuulla edustaja Satosen suulla täällä,
että tätä tavarankuljetuslakia ja siihen
liittyvää lupajärjestelmää vielä arvioidaan
eikä se mene ihan sen mukaan kuin julkisuudessa ovat tiedot
olleet. Se on erittäin tarpeellinen ja hyvä tieto.
On itsestään selvää, että silloin
kun kilpaillaan samoista työmaista, samoista urakoista,
ollaan samalla viivalla. Se on se oleellinen asia. Minusta siinä on
varmasti se fiilaamisen paikka tältä osin. Muutoin
en näe, että siinä kovin suurta muutostarvetta
on. Mutta tämä on yksi sellainen kohta, joka on
ihan ilman muuta selvä, että yrittäjien
pitää olla samalla viivalla silloin, kun samoista
urakoista kilpaillaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, nyt ei ole pyydettyjä puheenvuoroja, mutta ministeri
Ihalainen haluaa vielä vastata muutamiin huomioihin, jotka
tässä keskustelun loppupuolella tulivat esille.
Olkaa hyvä!
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tästä edustaja Lepän
näkemyksestä, että toisaalta pitäisi
tehdä jämäköitä päätöksiä harmaan
talouden torjumiseksi mutta varoa sitä, että rehellisten
yrittäjien hallinnollinen taakka ei kasvaisi. Meillähän
on myös iso projekti, jossa me yritämme kaikin
puolin katsoa sitä, että näitä hallinnollisia
taakkoja pystyttäisiin samalla vähentämään,
ja näitä molempia näkökohtia
pitää ottaa huomioon.
Tämä tavarakuljetuksia koskeva keskustelu: Ne
ehdotukset eivät sisältyneet hallituksen harmaan
talouden toimenpideohjelmaan. Tämä keskustelu
on tullut nyt vähän tässä niin
kuin myöhemmin. Tärkeätä pohdintaa,
mutta se ei ole nyt tässä paketissa, mistä hallitus
lähtee näitä ehdotuksia tekemään.
Sitten edustaja Kalmari kantoi huolta siitä, että varsinkin
pienet yrittäjät ehkä eivät
tiedä riittävän hyvin, mitä nämä velvoitteet
tai asiat ovat. Tällainen tiedon määrän
lisääminen harmaan talouden uusista pelisäännöistä on
varmaan paikallaan, koska minäkin uskon siihen, että ei
siinä ole kysymys pahasta tahdosta tai haluttomuudesta vaan
myös siitä, että pitää saada
tietoa, jotta voi toimia oikein. Tässä mielessä on
hyvä, että tähän seikkaan kiinnitetään
erityistä huomiota.
Sitten edustaja Mustajärvi pohdiskeli tai joku teistä kysyi,
mihin valiokuntaan tämä menee. Eduskunta sen tietysti
päättää, mutta työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta on varmaan se paikka. Jos kuulin puhemiehen
kommentissa heti alussa, niin meneekö tämä myös
perustuslakivaliokunnan lausunnolle juuri tästä asiasta
johtuen, joka täällä esille nostettiin:
miten tämmöisiä sektorikohtaisia ratkaisuja
voidaan tehdä. Minusta olisi tärkeätä,
että niitä voitaisiin tehdä, että näitä asioita ei
viivytellä. Sitten kuitenkin näitä jatkotöitä tässä tehdään
koskien muitakin aloja. Mutta se on tosiaan eduskunnan päätettävissä,
mihin valiokuntaan, muualle kuin työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan, tämä menee.
Sitten unohdin todella sanoa, että eduskunnan tarkastusvaliokuntahan
teki viime kaudella tosi merkittävän työn,
jossa täällä mainittu veroasiantuntija
Hirvonenkin auttoi, niiden laskelmien suorittamisessa, ja hän
on erittäin osaava näissä asioissa. Hänen
näkemyksiänsä osataan arvostaa tässä työssä ja
sen jatkotyössäkin. Tavallaan se eduskunnan tarkastusvaliokunnan
mietintöhän antoi tällaista henkistä selkänojaa
myös hallitusneuvotteluissa, kun tehtiin näitä uudistuksia,
joten sillä oli kyllä tässä mielessä merkitystä.
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
erittäin hyvä ja rakentava keskustelu, ja olen
hyvin luottavainen, että tämä lakiehdotus
saa täällä eduskunnassa hyvän
käsittelyn ja saadaan hyvä paketti täältä aikaiseksi.
Keskustelu päättyi.