10) Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien luopumistuesta
annetun lain muuttamisesta
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta kyseessä olevassa lakiesityksessä on
erittäin paljon huonoa, mutta täytyy heti ensimmäiseksi
kehua, että on siinä jotain hyvääkin.
Eli ehdotuksessa on maininta, jossa siinä tapauksessa, että edelleen
sukupolvenvaihdoksia tehtäisiin ja nykyisillä omistajilla
on sitoumuksia joistakin toisista tiloista, sitoumusselvitykset
voidaan siirtää jatkajalle. Tässäkin
on ollut liian jäykkää asennetta. Pitää olla
määrävuodet, ennen kuin niitä on
voinut siirtää ilman pääomasanktioita, mikä on
täysin järjenvastaista, jos ajattelee maatalouspoliittisesti
asioita ja miten niitä käytännössä hoidetaan.
Tämä on positiivista.
Tässä esitetään luopumistukilakia
jatkettavaksi neljällä vuodella, mutta sitten
lakiin sisältyy sellaisia asioita, jotka eivät
omasta mielestäni millään loksahda oikein
paikalleen. Luopumistukijärjestelmän tavoitteena
on ollut saada tilarakennetta kehitettyä, viljelijöitten
keski-ikää laskettua elikkä nuorennettua
yrittäjiä. Tavoitteet ovat olleet aika kovia silloin.
Kun 95—99 aikajaksoa katsotaan, silloin otettiin tavoitteeksi 3 000
tilaa vuodessa, jotka voitaisiin luopumistuen piiriin saada, jotta
pystyttäisiin tätä rakennetta parantamaan
ja tilojen isäntien ja emäntien ikää vähän
nuorentamaan.
Ministeriön ja EU:n tavoitteet ovat tässä olleet,
että maataloudesta tulisi todella yritystoimintaa, ja silloin,
kun siihen pyritään, jokainen tietää,
että jos rakennetta joudutaan rajusti kehittämään,
silloin se vaatisi erilaisia toimenpiteitä ja sillä tavalla,
että jatkajat pääsisivät tarpeeksi nuorina
yrittäjiksi, koska miltei aina, voi sanoa, siinä vaaditaan
aikamoisia investointeja. Sitä kautta tulee myöskin
taloudellista vastuuta, ja sen takaisin maksamiseksi vaaditaan pitkäjänteistä toimintaa.
Tilastollisesti tarkasteltaessa vuosien 95—99 aikana
kaikkiaan vain noin 5 500 tilaa on vaihtanut omistajaa
eri tavalla. Näistä perinteisillä sukupolvien
vaihdoksilla on vain 32 prosenttia, loppu on siirtynyt lisämaakaupoilla
tai vuokrauksilla. Nyt kun ajatellaan tilannetta, että tätä jatketaan
vuoden 2003 jälkeen, ongelma on siinä, että ensimmäiset
kaksi vuotta ikä, jolla pystyy luopumaan, pysyy 55 vuotena,
niin kuin se on tällä hetkellä, ja uinuvalle
pääsee, jos on täyttänyt 50
toinen aviopuolisoista, mutta kahden vuoden jälkeen tulee
nousu, jolloin se tulee 57 vuoteen, että pystyy tähän
järjestelmään tulemaan sisään.
Jos oletamme, että henkilö täyttää 55
vuotta 2006, hän ei pääse tähän
järjestelmään koko tämän
sopimuksen aikana. Ei voi kahta vuotta ottaa kiinni missään
vaiheessa, vaan hän on automaattisesti ulkopuolella, vaikka
kuinka olisi tarvetta.
Hyvin tiedämme, että tänä päivänä investointeja
tehtäessä EU:lta tulee määrätty
osa rahoitusta, mutta vastuuta tulee erittäin paljon myöskin pankkipuolelta,
ja silloin tulevat ongelmat. Millä pystymme vastavakuuksia
hommaamaan niin paljon, että pankeista saamme rahoitusta,
jos vielä jatkajat lähtevät menemään
viidellekympille ennen kuin he saavat tämän tilan
haltuunsa, niin kuin monessa tapauksessa tulee olemaan? Tavoitteet,
mitä on asetettu luopumistukijärjestelmälle,
eivät kohtaa millään tavalla toisiaan.
Tässä yhtä kansanosaa lyödään
erittäin rajusti korvalle. Sanotaan, että on rahasta
kiinni, ja jokainen tietää, että kaikki
etuudet maksavat määrätyn hintansa, mutta
jos me paljon tässäkin salissa puhumme maaseudun,
maatalouden kehittämisestä ja siitä,
että todella maaseudulla olisi yritystoimintaa ja yrittäjiä,
me emme saa hyväksyä tämän tyyppisiä lakiesityksiä,
jolloin lyödään vastaan niitä mahdollisuuksia,
mitä me toisaalta pyhäpuheissa puhumme mutta emme
käytännössä toteuta.
Tämä järjestelmä, jos se
näin toteutuu eikä eduskunta tähän
tee muutoksia, niin kuin minä toivon, ei ole tasapuolista
kohtelua kansalaisia kohtaan, mitä linjaa meidänkin
pitäisi edelleen kehittää. Toisaalta
myös maataloudessa toimiminen on erittäin raskasta
ja ihmisten jaksaminen tulee kovalle koetukselle ja sitä kautta
meille tulee ongelmia. Näin sosiaalisestikin ajatellen
meidän pitäisi pystyä tässä tekemään
muutoksia.
Mutta näkisin koko maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisen
kannalta erittäin tärkeäksi, että ikäraja
olisi koko nelivuotiskauden tämä 55 vuotta,
niin kuin se on tälläkin hetkellä, jo senkin
takia, että pystyisimme takaamaan palveluiden saatavuuden
myös kesäasukkaille. Vapaa-aika kuitenkin tässä maassa
lisääntyy suurella osalla kansaa. Uskoisin näin,
että kaikki haluavat käydä maaseudulla,
missä palvelut ovat vielä jäljellä,
ja saavat myöskin niitä palveluja, mitä kesämökkiasukkaat
kaipaavat, ja uskoisin näin, että jos normaali
toiminta, myöskin lututoiminta, siellä jatkuu,
silloin voisimme luottaa tulevaisuuteen. Kun nyt vielä EU
laajenee, mikä tuo meille uusia haasteita, väistämättä on
tilanne vain se, että rakennetta meidän on kehitettävä, sanoisin
keskimääräisesti isommaksi, jotta pystytään
vastaamaan näihin tuleviin haasteisiin. Siihen tällä hetkellä maaseudulla
on toistaiseksi ja onneksi kohtuullisen hyvä yrityshalu,
ja meidän tulisi antaa myöskin eduskuntana mahdollisuudet
toteuttaa näitä, jotta maaseutu säilyy
tulevaisuudessakin asuttuna ja kaikille mielekkäänä katsella.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien
luopumistuesta annetun lain muuttamiseksi on tärkeä laki
maatalouden rakennekehityksen ja jatkajien tähän
elinkeinoon saamisen kannalta. Hallitus on luvannut ohjelmassaan
edistää sukupolvenvaihdoksia. Käytännössä ei
ole juuri tällaisia toimia ollut, mutta mielestäni
on hyvä, että tässä on nyt vuokramahdollisuus
vuodesta 2005 lähtien. Se on luopujan, joka haluaa vielä vähän
miettiä tilan mahdollista myyntiä, kannalta, mutta
myös jatkajan kannalta hyvä asia. Tähän
asti hallituksen taholta on esitetty, että nimenomaan jatkajan
kannalta luopumisvaihtoehto on huono. Mielestäni, niin
kuin perusteluissa todetaan, se on jatkajan talouden kannalta monessa
tapauksessa hyvä, se on paljon halvempi vaihtoehto kuin
lisämaan osto. Tutkimukset ovat näyttäneet,
että niille, jotka investoivat esimerkiksi tuotantorakennuksiin,
vaikeudet seuraavat siitä, että liian äkkiä joudutaan
ostamaan lisää peltoa.
Olen samaa mieltä kuin ed. H. Aho, että ikäkysymykseen
olisi puututtava vielä.
Toinen asia, mitä kehottaisin valiokuntatarkastelussa
miettimään, on osakeyhtiömäinen maatalous.
Sehän on yrityskoon kasvaessa lisääntynyt.
Vaikka me puhumme perheviljelmistä, monet suuremmat yritykset
ovat osakeyhtiömuotoisia. Voiko tämmöinen
olla tämän luovutuksen saaja? Ainakaan minulle
ei tästä selvinnyt, todetaan vain, että jatkajan
täytyy täyttää tietyt ammatilliset
edellytykset ja sitten hän voi olla lisämaan saajana.
Mutta osakeyhtiömuotoisenkin osalta asiaa on syytä tarkastella,
muun muassa MYEL-asioissa jo huomioidaan osakeyhtiömäinen
maatalous.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Maatalousyrittäjällähän
on ollut vuodesta 74 lähtien mahdollisuus luopua yrityksestä,
eli nämä säädökset
ovat olleet tosiaan sieltä asti voimassa. Totta kai EU:n
liittymissopimuksen myötä näitä säädöksiä tarkistettiin,
ja nyt vuosille 2000—2002 edelleen on jatkettu tätä mahdollisuutta,
mutta viljelijän kannalta siinä on tapahtunut
heikennyksiä. Luopumistuen maksuhan kestää vanhuuseläkeikään
saakka. Eri toteuttamismalleja on nyt sitten väännetty
todella hyvinkin monia, ja tämä lakiesityshän
lähtee siitä, että vuosina 03 ja 04 sovellettaisiin
täsmälleen nykyistä mallia. Muutos tulisi
vuoden 05 alusta. Luopumistuki perustuisi nykyiseen tapaan edelleen
kauppoihin, joita maatilasta sukupolvenvaihdoksena tai lisämaana
tehdään.
Niin kuin edellisissä puheenvuoroissa todettiin, pitkäaikainen
vuokraus palautuisi lakiesityksen myötä luopumistukeen
vaihtoehtona lisämaan luovutuksessa. Vuokrausvaihtoehtoa,
joka nyt on puuttunut, on todella kaivattu, ja myös henkilökohtaisesti
pidän sitä todella hyvänä. Tietysti,
jos ajatellaan vaikka Pohjois-Karjalaa, välttämättä ne
maat eivät kelpaakaan uudelle yrittäjälle
edes vuokrauksen kautta. Viljelemättömyys, jota
myös on toivottu, ei tässäkään
esityksessä ole.
Ikäraja todella nousisi 57 vuoteen näissä kaikissa
luopumisissa, ja sitä täällä on
jo arvosteltu. Eläkeikärajan nostaminen tietysti
on erittäin huono tilojen kehittämisen ja tulevien
nuorten viljelijöiden aseman kannalta. Varmasti moni yrittäjä antaisi
jo alle 55-vuotiaana vastuuta nuorille, ja kun tämä ikäraja
nousee, siinä on todella vaarana, lähtevätkö nuoret
enää jatkamaan tässä yrityksessä.
Lain myötä sitoutumisrikkomusten seuraamuksia
lievennetään nykyisestä eli sukupolvenvaihdoksessa
viljelijä voisi ilman seuraamuksia siirtää omat
sitoumuksensa uudelle jatkajalle, kunhan itse kesken sitoutumisaikansa
täyttää luopumisiän. Tämä muutos
siis tarkoittaa sitä, ettei järjestelmä enää johda
pääoma-arvon takaisinperintään.
Tästä ainakin mainitsi muun muassa ed. H. Aho äsken.
Kiinnittäisin huomiota lisäksi vielä yhteen
asiaan, eli toivottavasti nyt ollaan riittävän
ajoissa liikkeellä. Viittasin jo siihen, että näitä vääntöjä on
ollut ja eri malleja on etsitty. Tämä "riittävän ajoissa"
tarkoittaa sitä, että luopumistuki joudutaan hyväksyttämään
komissiossa, vaikka laki säädetäänkin
kansallisena. Nyt jos ajatellaan nykyistä lakia, joka tällä hetkellä on
voimassa, siinä tuli muistaakseni noin puolen vuoden viive
tavallaan käytännössä EU-selvitysten
takia.
Kuitenkin tässä lakiesityksessä on
mielestäni myös hyviä puolia, ja valiokuntatyöskentely näyttää,
onko tämä mahdollista ja mitä mahdollisia
muutoksia tähän vielä tulee.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. H. Aho sekä moitti että antoi
kiitosta hallitukselle kyseessä olevasta laista, luopumistukilakiesityksestä.
Itse kiinnittäisin erityisesti huomiota kolmeen seikkaan.
Ensimmäinen on se, että tämä lakiesitys
on kompromissien tulosta nimenomaan siltä osin, kun ed.
Aho aikoinaan voimakkaasti peräänkuulutti sitä,
että vuokrausmahdollisuus pitää sisällyttää myös
uuteen, tulevaan järjestelmään. Nyt vuokrausmahdollisuus
on siihen saatu, mutta sen hintana luopumisikäraja todellakin
nousee vuodesta 2005 alkaen 55:stä 57 ikävuoteen.
Olisi ehkä hyvä vielä pohtia sitä mahdollisuutta,
että varsinaisessa sukupolvenvaihdostilanteessa, kun tila
luovutetaan vanhemmalta nuoremmalle sukupolvelle tilakaupan kautta,
säilytettäisiin ikäraja 55 vuodessa ja
sen sijaan lisämaan vuokraustilanteissa voitaisiin ikärajaa
nostaa. Tämä tuskin kustannusvaikutuksiltaan olisi
kohtuuton.
Toinen asia: Haluan kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että tähän lakiin on jäänyt,
en tiedä, onko vahingossa vai tarkoituksella, 200 000
markan eli vajaan 40 000 euron tuloraja eli jatkavilla yrittäjillä ei
saisi olla tuloja tätä enempää.
On äärettömän iso vahinko, jos
tällainen lopulliseen lakiin myöskin jää.
Se pitäisi korjata.
Kolmas asia on se, että asumisvelvoite ja siihen liittyvät
asiat on saatu uudessa laissa oikeanlaiseen järjestykseen
ja muotoon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hannu Aholle voisi todeta ensinnäkin
tasapuolisesta kohtelusta, että kolmikantaneuvotteluissa viime
vuoden puolella ilmeisesti palkansaajien eläkeiästä varhaiseläköitymisratkaisuissa
tuli sen tyyppinen ajatus, että varhaiseläkeiät
tulevat joka tapauksessa nousemaan myös siellä.
Siinä mielessä tämä on linjassa
sen ratkaisun kanssa. Se näkyy tässä olevan
kopsattu siltä puolelta, että 40-luvulla syntyneet
on periaatteessa suojattu, he ovat vanhan järjestelmän
mukaisesti. Siinä mielessä tässä on
tasapuolisuutta.
Yhteen asiaan puutun ja pohdin, mitä pystyy vähässä ajassa
pohtimaan kysymystä. Minusta on hyvä, jotta vuokrausvaihtoehto
tulee. Äänestin itse aikanaan sen puolesta täällä salissa,
kun tästä äänestettiin, että sen
olisi pitänyt säilyä koko ajan. Tähän
problematiikkaan liittyen nimittäin, nyt kun se tulee 2005—2006,
pitää kysyä, mitä tämä vaikuttaa
itse asiassa rakennekehitykseen, koska tällä hetkellä,
kun tiedetään etukäteen, että näin
tapahtuu, todennäköisesti vanhan järjestelmän
mukaiset edellytykset eli tilakaupat tulevat olemaan jäissä,
jäädään odottamaan, tilaa voidaan
vuokrata. Minusta tämä pitäisi pohtia
uudelleen ja valiokunnan uskaltaa ottaa kantaa myös sillä tavalla,
että tämä aikaistettaisiin mahdollisimman
aikaiseksi, jopa niin, jotta vuokrausvaihtoehto olisi jo ensi vuonna käytettävissä,
jolloin tämä menisi luontevasti eteenpäin.
Tässä on järjetön juttu. Ainakaan
minun omassa nupissani ei ole löytynyt vielä tällä hetkellä tämän
mietinnän perusteella mitään logiikkaa,
mihin tämmöinen voi perustua. Odotan, että valiokunnassa
tämä käydään läpi
ja kuullaan asiantuntijoita siitä, mitä vaikutuksia
tällä on. Toivon mukaan löydetään
vielä ratkaisukin siihenkin malliin, että tämä pitkäaikainen
vuokrausvaihtoehto olisi jo ensi vuonna käytössä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajat Hannu Aho ja Kähkönen
ovat kuvanneet varsin tarkoin sen, mitä tässä nyt
sisältönä on. Kommentoin vain vähän
jotakin käydystä keskustelusta.
Ensinnäkään tätä hallituksen
esitystä ei olisi ylipäätään
tullut, jolleivat maatalousvaliokunnan hallituspuolueiden maatalousvastaavat
olisi suorastaan pakottaneet ministeri Hemilää tähän operaatioon
ja valmistelutyöhön. Toisekseen, nämä samat
tahot ovat pitäneet, hyläten aina tehdyt ehdotukset,
huolta siitä, että vuokrausvaihtoehto on mukana.
Ja kun täällä puhutaan kompromissista,
niin kompromissihan on se, että näitten erilaisten
toteuttamisvaihtoehtojen kesken soviteltiin sellainen malli, joka
mahtuu valtiovarainministeriön tiukimman mahdollisen puristuksen jälkeen
syntyneeseen raamiin. Ja siitä tämä paketti
syntyi. Mikä koskee yksityiskohtia, niin niitähän
voidaan viilata valiokunnassa ilman muuta, muun muassa siten kuin
ed. Hemmilä totesi eli tätä 200 000:ta.
Mutta sitten siihen yleiseen raamiin: Jos ministeri Niinistön
tämän päivän puheet otetaan huomioon,
minä epäilen, että se raami ei kyllä tässä pullistele.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä luopumistukijärjestelmäasia
on ollut monta kertaa jo eduskunnassa käsiteltävänä.
Tästä on tehty lakialoitteita, kirjallisia kysymyksiä jne.
Historiahan tällä on se, että vuonna
95 jo osittain EU:n liittymissopimukseen liittyi se, että tällainen
järjestelmä otetaan käyttöön,
ja se oli EU:n osarahoitteinen järjestelmä. Tarkoituksena
oli nimenomaan rakennekehityksen vauhdittaminen. Tämä luopumistukijärjestelmä oli
saman tyyppinen kuin ennen EU-jäsenyyttä meillä ollut
sukupolvenvaihdosjärjestelmä, joka tuli voimaan
70-luvun puolessavälissä.
Vuonna 99 tämä järjestelmä oli
katkolla. Tähän ensimmäiseen järjestelmään,
joka alkoi 95, kuului myös vuokrausvaihtoehto ja viljelemättömyyssopimus.
Vuonna 99, kun tämä tuli katkolle, niin siinä tilanteessahan
hallitus esitti koko järjestelmästä luopumista
eli sitä, että tämä romutetaan
kokonaan. Mutta budjettiriihessä silloin kesällä Rkp:n
ministeri Enestam otti asian pöydälle, ja siltä pohjalta
hallitus perusti työryhmän, joka pohti, millä tavalla
tätä järjestelmää kuitenkin
voidaan jatkaa. Silloin tuli tämä nykyinen järjestelmä,
jossa ei ollut mukana enää viljelemättömyyssopimusta
eikä vuokrausvaihtoehtoa.
Tästä oli sellaiset seuraukset, mitä arveltiinkin,
eli tämä hidastaa ennen kaikkea tietyillä alueilla
rakennekehitystä. Normaalissa luopumisessa eli niin sanotusti
isältä pojalle ei synny ongelmia, mutta silloin,
kun halutaan luopua tilasta niin, että maat liitetään
toiseen tilaan, siinä on vain myyntivaihtoehto, ja tältä osin
tämä järjestelmä ontuu.
Ed. E. Lahtela toi esille sen, mitä kolmikannassa on
tapahtunut, ja viittasi siihen, että tämä on
linjassa sen kanssa. Kuitenkin tässä tulee muistaa
se, että tämä ei ole eläkejärjestelmä, vaan
tämä on nimenomaan luopumistukijärjestelmä,
jonka ensisijaisena tarkoituksena on rakennekehityksen vauhdittaminen.
Kun hallitus viime syksynä sai valmiiksi maatalouspoliittisen
strategiatyöryhmän raportin, niin siinä mainitaan
näin: "Maatalouden rakenteen parantaminen on jatkossa edelleen
tärkeä tavoite Suomessa, jotta maataloustuotannon
yksikkökustannuksia voidaan alentaa. Sukupolvenvaihdoksia
lisäämällä ja tuotannosta luopumista helpottamalla
hidastetaan viljelijöiden keski-iän nousua ja
parannetaan tuotantomahdollisuuksien siirtymistä jatkaville
tiloille." Elikkä tällä tavalla tämä ryhmä kirjoitti
kannanoton, ja samanaikaisesti kuitenkin tällaista järjestelmää sitten heikennetään.
Eli ei tässä mitään todellista
logiikkaa ole. Kyllä puhutaan, tehdään
ohjelmia, mutta sitten kun pitäisi tehdä päätöksiä,
että ohjelmia voidaan toteuttaa, niin siihen ei kuitenkaan
haluta mennä.
Nämä ovat poliittisia ratkaisuja, yksinomaan poliittisia
päätöksiä. Siinä, että nyt
tätä järjestelmää ei
korjattu sillä tavalla kuin esimerkiksi opposition taholta
olisi haluttu — eli että olisi otettu vuokrausvaihtoehto
mukaan ja viljelemättömyyssopimus ja ikäraja
olisi pysynyt edelleen 55 vuotena — syy oli, niin
kuin ed. Pulliainenkin toi esille, se että ei ole rahaa.
No, rahaa ei ole, jos ei tehdä poliittisia päätöksiä ja
poliittisia ratkaisuja siitä, että rahaa tämän
järjestelmän toteuttamiseen otetaan. Eihän
tässä muusta ole kysymys kuin politiikasta.
Meidän pitäisi minusta edetä tässä nyt
sillä tavoin, että valiokuntakäsittelyn
yhteydessä tätä hallituksen esitystä muutetaan
niin, että ikäraja on 55 vuodessa, vuokrausvaihtoehto
on mukana ja myös viljelemättömyyssopimus.
Elikkä järjestelmä toimisi niin kuin
ensimmäisessä vaiheessa, joka alkoi vuonna 95.
Tämän tyylisiä puheita on myös
tullut hallituksen puolelta tämän keskustelun
aikana, ja toivottavasti nyt sitten valiokunnassa myös
tätä vääntöä riittävästi
löytyy. Tämä asia voidaan hoitaa näillä valtiopäivillä, koska
nykyinen laki on voimassa tämän vuoden loppuun
ja nyt tämä hyvissä ajoin käsitellään.
Jos tämä laki nyt sitten muutetaan, niin kuin äsken esitin,
rahat on mahdollisuus sitten hoitaa vuoden 2003 budjetin käsittelyn
yhteydessä. Siinä mielessä ei ongelmia
tässä synny.
Arvoisa puhemies! Otan lopuksi esille yhden asian. Perusteluissa
nykyisin on, mielestäni uutena asiana, vaikutukset sosiaaliseen
ja alueelliseen tasa-arvoon, ja tämän lain osalta
todetaan näin: "Vaikka tilastotiedot eivät osoita
olennaista muutosta luopumistuen alueellisissa vaikutuksissa, maan
syrjäisillä alueilla ja saaristoalueilla on tapauksia,
joissa pellot ostavaa tai vuokraavaa viljelyn jatkajaa ei löydy.
Tämän vuoksi ei ole myöskään
mahdollisuutta luopumistukeen, mikä saattaa asettaa ikääntyvät
viljelijät alueellisesti eriarvoiseen asemaan tilan sijainnin
perusteella." Elikkä perusteluissa todetaan, että eriarvoisuus
toteutuu, ja kuitenkin tässä tavallaan sitten
tehdään perustelujen vastainen lainsäädäntö, jos
tämä laki toteutetaan siinä muodossa
kuin tämä esitys nyt on. Toivottavasti valiokunnassa sitten
pystytään lakia vielä niin jalostamaan,
että tästä tulee sellainen, että se
todella korjaa meidän rakennekehitystämme, vie
sitä positiivisesti eteenpäin ja sitten myös
alueelliset ja myös sosiaaliset eriarvoisuuskysymykset
pystytään hoitamaan kuntoon.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lämsä meitä lehdistössä jo
valmistelun alkuvaiheessa rusikoi oikein kunnolla siitä,
että emme ole tässä asiassa oikein valveilla
olleet. Voin vakuuttaa ed. Lämsälle näin
julkisestikin, että on oltu ja on erikoisesti sen jälkeen,
kun ed. Lämsän julkistettu arviointi oli lehdessä painettuna,
yritetty vääntää ja kääntää tähän
mallia. Ed. Lämsä on aivan oikeassa siinä,
että näitä tasapuolisen kohtelun ja sosiaalisesti
oikeudenmukaisen kohtelun heikkouksia tässä on.
Mutta tässä on ainut yksi heikko kohta ja se on:
liksaa puuttuu, valitettavasti.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lämsä totesi
meikäläisen puheenvuoroon, jotta tämä ei
ole eläkejärjestelmä, tämä luopumistuki.
Se on ihan totta. Sinällään se ei ole
eläkejärjestelmä, mutta kuitenkin kyse
on tilanteesta, jossa ihminen jää niin kuin rinnasteisesti
eläkkeelle. Minusta tätä jollakin tavalla
pitää rinnastaa siihen, mitä tapahtuu
muulla sektorilla, koska oikeastaan muuta vertauspistettä ei
ole. Työelämän puolella, palkansaajapuolella,
kun jäädään jostakin tilanteesta,
joko työttömyydestä tai muusta, johtuen
työstä pois aikaisemmin, siellä sanotaan,
että on vaikkapa työttömyyseläke.
Kuitenkin tätä voidaan sillä tavalla rinnastaa
siihen puoleen, ja minusta myös ikärajojen osalta
voi jollakin tavalla olla synkronissa siihen järjestelmään,
mikä on eläkepuolella.
Hannu Aho /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin, että nämä eivät
ole ihan rinnasteisia. Jos katsotaan palkansaajaa, kun hän
jää jollakin tavalla eläkkeelle, sen
paikan täyttää joku toinen, eikä siinä tarvitse
kenenkään suorittaa investointia. Mutta kun tässä järjestelmässä luovutaan,
aina jatkajalle tulee merkittäviä rahallisia velvoitteita.
Pitää jatkuvasti ajatella suurempia kysymyksiä kuin
puhtaasti vain sitä, että verokirja vaihtuu toiseksi,
kun palkkaa maksetaan. Siinä mielessä näitä ei
pidä verrata. Kun tämä liittyy Euroopan
unioniin liittymiseen, niihin ongelmiin, mitä silloin todettiin
maatalouden tulevan kokemaan, niin tämä pitäisi
hoitaa nyt. Silloin poliittinen päätös
oli, että liitytään, ja se pitäisi
hoitaa myöskin poliittisesti niin, että päätetään,
että sitä lisäliksaa, jota ed. Pulliainen peräänkuulutti,
tulee tähän.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle: Niin kuin hän totesi,
kysymys on nimenomaan rahasta. Kun ei ole liksaa, niin ei ole liksaa,
ja näinhän se on. Mutta tässä on
nimenomaan kysymys poliittisesta päätöksestä,
halutaanko asia hoitaa. Kysymys on minusta tässä nimenomaan
kotimaisen elintarviketuotannon turvaamisesta pitkällä aikajänteellä.
On sen luokan asioista kysymys, että rahaa pitäisi
löytyä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien
luopumistuesta annetun lain muuttamisesta on tärkeä asia.
Aivan kuten edellinen puhuja viittasi, on kysymys maan elintarvikehuollon
jatkumisesta, on kysymys maaseudun asuttuna pitämisestä,
ja sen takia valiokunnassa on toivon mukaan tulossa tähän
tarvittavat korjaukset.
Erityisesti alleviivaan ja korostan tätä vuokrausmahdollisuuden
tarpeellisuutta. Se on hyvä vuokranantajan kannalta. On
monia syitä, minkä takia maataloustuotannosta
luopuva maanomistaja ei ole valmis myymään. Toisaalta
tämä vapauttaa viljelijää, joka
jatkaa, pääomamenoista. Hän pääsee
vuokralla edullisemmin. Tämä joustava vuokrausmenettely
on muun muassa yksi hyvin tarpeellinen asia.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatalousyrittäjien luopumistuesta
annetun lain muuttaminen on ollut valmistelussa jo jonkin aikaa,
ja tässä on eri vaiheissa ollut keskustelua ja
esityksiä erilaisiksi lain sisällöiksi. Nyt
tämä valmistelu on saanut muotonsa, jossa on päädytty
ratkaisuun, että luopumistuen saajan alaikäraja
nousee 57 vuoteen ja nyt kaksi vuotta 55-vuotiaat säilyttävät
vielä luopumistukioikeuden myydessään
pellot toiselle. Vuoden 2005 alusta, kun ikäraja on noussut,
tulee luopumistuki myöskin vuokraviljelykseen.
Täällä minusta aivan ansiokkaasti
kiinnitettiin huomiota tuohon epätasa-arvoiseen kohteluun,
mikä eri alueilla tämän lain erilaisten
muutosten myötä on ollut. Erityisesti tästä järjestelmästä,
jossa viljelemättömyys- ja vuokrausvaihtoehto
poistuivat, kärsivät Itä- ja Pohjois-Suomi. Siellä tilojen
rakennemuutos ei ole edistynyt sillä tavalla kuin varmasti
oli ajateltu. Moni viljelijä heikkokuntoisena joutui jäämään
jo näennäisviljelijäksi ja estyi saamasta
myöskin luopumistukea. Tulotaso laski, ja se vei heidän
elintasoaan alas.
Tämä on ollut erittäin epävakaa
järjestelmä, ja minusta nyt, jos meidän
maatalouttamme ja puhdasta ja terveperäistä elintarviketalouttamme
ajatellaan, olisi kohtuullista todella ollut, että nyt hallitus
olisi saanut tässä esityksen aikaan, jossa luopumistuki-ikä olisi
säilynyt 55 vuodessa ja olisi palautettu viljelemättömyys-
ja vuokrausvaihtoehdot jo vuoden 2003 alusta lukien. Näin me
olisimme kyenneet takaamaan vakaan elintarviketalouden kehityksen
ja terveen rakennemuutoksen maataloudessa, ja tämä olisi
luonut muutenkin vakautta maaseudun kehitykseen ja elinvoimaisuuteen,
jota nyt peräänkuulutetaan hyvin voimakkaasti
ja jonka eteen monilla muilla keinoilla tehdään
työtä, mutta kuitenkaan maaseutu ei ole elinvoimainen
ilman perusmaataloutta eivätkä keinotekoiset muut
elinkeinot tahdo menestyä. Siksi tämä on
valiokunnassa varmasti hyvin huolellisen pohdinnan aihe, ja minä toivon,
että tähän valiokunnassa löytyy
myönteinen ratkaisu.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Nousiainen kiinnitti huomiota Itä-
ja Pohjois-Suomessa vuokrausvaihtoehdon välttämättömyyteen.
Minä voisin vakuuttaa ed. Nousiaiselle, että kun
me etsimme ratkaisuja tämän talousraamin puitteissa,
niin siinä oli myöskin sellainen vaihtoehto mukana,
että vaikka ei olisi raha nyt näinkin laajalle
riittänyt kuin se riitti, niin siinä olisi erikoisesti
Itä-Suomeen tämä vuokrausvaihtoehto joka
tapauksessa tullut. Mutta sitten tulee se pykälä,
mihin tässä aikaisemmassa keskustelussa on viitattu,
elikkä alueellinen tasa-arvojuttu. Sitten se meni ihan poskelleen
siinä katsannossa ja sitten pitikin taas vääntää uusi
malli. Ed. Nousiainen, minä voin vakuuttaa, että esittämänne
näkökohdat ovat kyllä olleet pöydällä tarkimman
jälkeen.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Itse myös muistuttaisin ed. Nousiaiselle
ja muillekin oppositioedustajille, jotka täällä ovat
asiasta käyttäneet puheenvuoron, että kyllä tämä nyt
vähintäänkin kohtuullinen esitys on verrattuna
siihen, mikä olisi vaihtoehto, että tämä kokonaan loppuisi
vuoden 2003 alusta. Sekin on ollut vaihtoehdoista hyvin keskeisenä esillä,
että koko luopumistukijärjestelmä kerta
kaikkiaan loppuu. Siihen nähden tämä on
vähintäänkin kohtuullinen järjestelmä.
Ehkä vielä saadaan se kohtuullisuus, jota
täällä tänä iltana
on keskusteluissa esitetty, että kun varsinaisissa sukupolvenvaihdostilakaupoissa
vanhemmalta
sukupolvelta nuoremmalle tila siirtyy, tämä ikäraja
voisi, jos se olisi mahdollista nimenomaan tiukan budjettiraamin
puitteissa, säilyä 55 vuodessa myöskin
vuodesta 2005 alkaen ja siitä eteenpäin. Mutta
raha ei kasva puussa. Sitä tarvitaan niin moniin tarkoituksiin
tässä yhteiskunnassa, ja nimenomaan valtionvaroja
ei haluta kerätä. Kukaan ei haluaisi Suomessa
maksaa veroja, ja kaikki järjestelmät terveydenhuollosta
ja eläkejärjestelmistä alkaen joittenkin
puheitten mukaan ovat katastrofissa ja tarvitsevat lisää rahaa.
Sehän on yksinkertaisesti näin, että tähänkään
ei voida enempää rahaa näillä näkymin
käyttää.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä puhui tavallaan
valtiovarainministerin tavoin sillä tavalla, että ikään
kuin rahaa ei olisi olemassa, yhtyen ed. Pulliaisen näköalaan,
että liksa puuttuu. Kun mielestäni kysymys on
kuitenkin kansallisesta, puhtaasta, kotimaisesta ruoasta ja sen
tuotannon tulevaisuuden jatkumismahdollisuuksista, niin katson,
että tämä on kansallinen kysymys. Tämä raha,
kun sitä on synnytetty ja sitä valmistetaan vakituiseen
ja kerätään valtion kassaan, tulee oikein
ohjata niin, että meillä ja jälkipolvilla
on ruokaa ja ruoanjatkamismahdollisuutta. Viljelijöillä,
jotka uskovat tulevaisuuteensa, on mahdollisuus investoida, hoitaa
ja nähdä sillä lailla valoa, ettei ole
yksinomaan pelkkää synkkyyttä, niin kuin tässä välillä on
ollut.
Herra puhemies! Vielä tässä asiassa
toivoisin, että eduskunta löytäisi valiokuntakäsittelyssä tähän
riittävän uskon ja riittävän
rahamäärän, niin että rakenneuudistus,
joka nyt on tapahtunut liiankin nopeasti, voisi tapahtua hillitysti
ja oikein niin, ettemme me tavallaan housut kintuissa syöksyisi
siihen asiaan, että tämä asia kääntyy yhtäkkiä päälle.
Vielä yhteen asiaan haluaisin kiinnittää huomiota.
Kun valiokuntakäsittelyyn tämä asia menee
ja siellä todetaan, että luopujan tulee luopua viljelystä ja
hankintahakkuista jne., toivon, että nähtäisiin
maaseudun paras työvoimareservi ja sen käyttömahdollisuudet
ja löydettäisiin semmoinen lausuma, jossa todettaisiin,
että nuorta metsää voisi hoitaa ja tulevaisuuden
yhteiskuntaa turvata tekemällä näitä hoitotöitä eikä sitä rinnastettaisi
hankintahakkuisiin.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle toteaisin, että juuri
siitä syystä, että hallitus ja hallituspuolueiden
edustajat haluavat kantaa erityisen vastuun tulevaisuuden kotimaisesta
ruokahuollosta, näinkin hyvä luopumistukilakiesitys
on nyt saatu eduskuntakäsittelyyn.
Keskustelu päättyy.