12) Hallituksen esitys laiksi seutuyhteistyökokeilusta
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Vähän normaaliakin ehkä perusteellisempi
esittely koskien lakiehdotusta seutukuntayhteistyökokeilusta.
Ymmärrän, että tähän
ei ole jäänyt hirveästi aikaa tutustua,
ja siitä syystä ajattelin, että käyn
vähän pohjaa läpi.
Kyse on kohtuullisen merkittävästä uudesta, sanoisin,
isostakin avauksesta. Seutuyhteistyökokeilulakihan on konkreettinen
tulos itse asiassa sisäasiainministeriön seutukuntien
tukihankkeen toiminnasta. Hanke asetettiin lokakuussa vuonna 2000
osana hallituksen toimenpiteitä aluepolitiikan ja seutukuntayhteistyön
tehostamiseksi.
Me lähdimme hakemaan hankkeeseen vapaaehtoisia seutukuntia
kehittämään yhteistyötä niiden
omista lähtökohdista lähtien. 30 hakijan joukosta
kokeiluseuduiksi valikoitui 8 seutua. Hankkeessa ovat mukana kokeiluseutujen
lisäksi yhteistyön kannalta keskeiset ministeriöt
ja Suomen Kuntaliitto.
Tällä hankkeellahan on erittäin monta
liittymäkohtaa erityisesti aluekeskushankkeeseen mutta
myös muihin hallituksen toimiin. Kokeiluseuduista osa on
myös aluekeskusseutuja, ja näillä seuduilla
voidaan aikanaan nähdä hankkeiden yhteisvaikutus
seutujen elinvoimaan ja se, onko tämä parempi
vai heikompi mahdollisuus, voidaan nyt katsoa.
Toisaalta on muistettava myös se, että seutuhanke
on yksi niistä toimenpiteistä, joilla hallitus
tukee aluekeskusohjelman ulkopuolella olevien alueiden kehittämistä,
joka on niille hyvin merkittävä asia.
Kokeiluseudut ovat rakenteeltaan erilaisia yhteistyöedellytyksiltään.
Ne ovat taloudeltaan, väestöltään
ja kehitykseltään hyvinkin toisistaan poikkeavia,
mutta ne etsivät kaikki seutuyhteistyötä ja
ratkaisuja erilaisiin ongelmiin. Kokeiluseutujen erilaisuus meidän
mielestämme takaa osaltaan yhteistyökokeilujen
laajan kirjon ja sen, että kokeilusta saadaan mahdollisimman
monipuolista kokemusta ja monipuolisia tilanteita voidaan käydä läpi.
Seutukuntien tukihankkeissa on kysymys kuntien seutuyhteistyön
tukemisesta, syventämisestä ja myös laajentamisesta.
Valtion oma rooli tässä hankkeessa on seutujen
ja niiden kuntien tukeminen ja myös kannustaminen kokeilun
aikana. Täytäntöön pantavista
kokeiluista ehdottomasti suurin osa tulee olemaan kuntien omien
tehtävien järjestelyjä, jotka
eivät sinänsä vaadi mitään
lainsäädännön muutoksia.
Kuntien seutuyhteistyöllä etsitään
ratkaisuja näköpiirissä oleviin peruspalveluiden,
hallinnon ja alueellisen kehittämisen, uskaltaisin sanoa, jopa
suuriin haasteisiin. Näihin haasteisiin vastaamista vaikeuttaa
jo ihan selvästi tässäkin sanottuna meidän
erittäin pirstaleinen kuntarakenteemme. Pienillä kunnilla
ei ole yksinään edellytyksiä selvitä tulevaisuuden
julkisten palveluiden tuottamisesta tai kilpailusta asukkaista
tai sitten yrityksistä. Kuntarakenteen muutokset ovat välttämättömiä palvelutuotannon,
kunnallistalouden ja kunnallisen itsehallinnon vahvistamisen kannalta,
mutta ne ovat liian hidas keino vastata nopeisiin muutoksiin ja
ennen kaikkea nopeisiin muutostarpeisiin. Seutuyhteistyö ei
ole vastakohta kuntarakenteen muutokselle. Yhteistyö täydentää rakennemuutoksia.
Se on tässä vaiheessa itse asiassa nopeampi keino
vaikuttaa ja parantaa niitä mahdollisuuksia ja hakea erilaisia uusia
lähestymistapoja.
Julkisen hallinnon ja erityisesti kunnallishallinnon suurena
haasteena ovat väestömuutokset, joista tänäkin
iltana olemme puhuneet. Muuttoliike haastaa sekä väestöä menettävät
että myös vastaanottavat kunnat. Palvelutarjonnan
sopeuttaminen kummassakin päässä on vaikeaa
ja kunnallistalous itse asiassa kummassakin päässä on myös
tätä kautta ahtaalla. Toisaalta verotulopohja
rapautuu, toisaalta investointimenot pitävät menot
suurina. Toisaalla taas voi sanoa, että palvelukapasiteettia
joudutaan kasvattamaan hyvinkin kiivaasti, ja toisaalla oheneva
kysyntä ei enää mahdollista järkevää palvelutuotantoa.
Näitä oravanpyörämalleja on
hyvin monesta eri lähtökohdasta syntynyt.
Väestön ikääntyminen pakottaa
myös kunnat muuttamaan palvelurakennettaan. Samalla syntyy
sitten uusia tarpeita ja myös mahdollisuuksia palvelujen
erikoistumiseen uusilla tavoilla. Erikoistuneita palveluita ei pystytä tuottamaan,
jos joko niiden kysyntä on tuottajan toimialueella vähäistä tai
resurssit ovat liian niukat. Tämän vuoksi yksittäiset
kunnat eivät nykytilanteessa läheskään
aina pysty haasteeseen vastaamaan, mutta kuntien yhteistyöllä palvelurakenteen
perustaa voidaan vahvistaa ja palveluja myös järkiperäistää.
Vaikka valtion ja kuntien välistä rahoitussuhdetta
on tarvetta jatkossa uudelleenarvioida, ei julkisessa taloudessa
ole näköpiirissä sellaista merkittävää lisärahoitusta,
joka voitaisiin käyttää pysyvästi
palvelutuotantoon. Niin kuin tämän päivänkin
keskusteluja seuranneina tiedämme, näyttää,
ettei lisärahaa ole käytössä.
Työikäisen väestön väheneminen,
julkisten palvelujen tarpeen pysyminen vähintäänkin
nykytasolla ja niiden laadun jatkuva parantaminen vaativat julkisen
tuotannon tuottavuuden voimakasta nousua. Tätä tuottavuuden
nousua ei voida hakea palvelutasoa laskemalla, koska silloin taas vaarannettaisiin
koko yhteiskunnan elinvoimaisuus.
Seutuyhteistyöllä halutaan turvata peruspalvelujen
tuotannon edellytykset kautta koko maan. Kuntien, joissa väestömäärä tai
taloudelliset edellytykset eivät riitä palvelujen
järkevään tuottamiseen, tulisikin hakeutua
yhteistyöhön myös palvelupuolella. Vain
riittävä kysyntä tekee mahdolliseksi
palvelujen erikoistumisen, niin kuin sanoin. Henkilöstön
joustava käyttö ja erikoistuminen on mahdollista
vain riittävän suurissa tuotantoyksiköissä.
Yhteistyötä tekemällä voidaan
myös rationalisoida hallintoa ja vapauttaa resursseja varsinaiseen
tuotantoon sinne palveluihin, joita kansalaiset tarvitsevat. Yhteisissä yksiköissä
tarvitaan itse
asiassa vähemmän johtajia, mutta myös
vähemmän hallintohenkilökuntaa. Sisäisten
hallintopalvelujen tuotannossa voidaan tietotekniikkaa hyödyntäen
tehdä hyvinkin laajaa yhteistyötä. Yhteinen
taloushallinto on myös keino välttyä seudun
sisäiseltä keskitykseltä, koska se voidaan
sijoittaa seudulla mihin kuntaan hyvänsä tai hajauttaakin
fyysisesti eri kuntien joukkoon.
Elinkeinopolitiikassa seutuyhteistyöllä tulisi ensinnäkin
koota voimavaroja. Yksittäisen kunnan voimavarat ovat kansainvälisessä kilpailussa
yrityksistä lähes aina riittämättömän
pienet. Seudun yhteiset voimavarat mahdollistavat suurempia hankkeita.
Toiseksi yhteistyöllä pitää päästä eroon
kuntien välisestä haitallisesta ja turhasta kilpailusta.
Riittää, että seudut kilpailevat yrityksistä muun
maailman kanssa. Seutujen sisäinen kilpailu yrityksistä ei
lisää elinvoimaisuutta enkä usko sen
tuovan sille seudulle lisää mahdollisuuksia.
Tehokas seutuyhteistyö on mahdollista, mutta se edellyttää yhteistä päätöksentekoa.
Usein kuntien löyhästi organisoidussa yhteistyössä tarvitaan
peräkkäisiä ja myös päällekkäisiä päätöksiä samoista
asioista. Yhteistyön kehittämisessä yhteinen
päätöksenteko vähentää byrokratiaa,
nopeuttaa päätöksentekoa ja vahvistaa
seudullista näkökulmaa. Kuntien yhteisen päätöksenteon
kehittämisessä seutujen on välttämätöntä ottaa
huomioon osallistumisen vaatimukset. Seudullinen päätöksenteko
ei saa johtaa kunnallisen demokratian heikkenemiseen. Päätöksentekorakenteissa
edustuksellisuuden ja luottamushenkilöiden täytyy
säilyttää keskeinen roolinsa.
Hallituksen esitys laiksi seutuyhteistyökokeilusta
sisältää seutuyhteistyötä tukevia
säännösehdotuksia. Suuri osa kokeiluseuduilla
tehtävästä työstä ja
yhteistyön kehittämisestä ei näy lakiehdotuksesta.
Syy on se, ettei kaikkien hankkeiden toteuttamiseen tarvita säännösmuutoksia. Se
pitää muistaa, kun tätä esitystä lukee.
Palvelutuotannossa voimassa olevat säännökset
takaavat kunnille pääsääntöisesti
nyt jo riittävät vapaudet ja mahdollisuudet yhteistyön
tekemiseen. Hallituksen esitys tarjoaisi kokeiluseuduille uusia
mahdollisuuksia organisoida seutuyhteistyötä.
Samalla voimaan jäävät kuntalain antamat
organisointimuodot. Yhteisen päätöksenteon
muodostamiseksi on tärkeää antaa kunnille
uusia, vapaampia mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä.
Samalla säännöksillä turvataan
osallistuminen myös seudulliseen päätöksentekoon.
Yhteisöveron seudullisen jakamisen tekeminen mahdolliseksi
on tärkeää tästä seutuyhteistyön
syventämisen näkökulmasta. Menettely
on omiaan vähentämään seudun
sisäistä turhaa kilpailua yrityksistä ja
tasaamaan niistä saatavaa hyötyä. Yhteinen
yhteisövero edellyttää valmiiksi vahvaa
yhteishenkeä. Uskon myös, että se lujittaa
sitä. Mahdollisuus viedä kuntien yhteinen yleiskaava
vahvistettavaksi alueelliselle ympäristökeskukselle
lisää seutujen ja alueiden omaa päätäntävaltaa.
Päätäntävallan lisääminen
puolestaan kannustaa yhteisen maankäytön suunnitteluun.
Etenkin kasvuseuduilla kuntien yhteistyö maankäytön
suunnittelussa on välttämätöntä järkevän
yhdyskuntarakenteen saavuttamiseksi. Tänäänkin
olemme puhuneet Pääkaupunkiseudusta. Voi tietenkin
kysyä, kun merestä pitää jalostaa
maata, paljonko hintaa väistämättä tulee
tällekin maan lisäarvon nostamiselle. (Ed. H.
Aho: Kyllä siihen aina on rahaa!)
Kokeiluseutujen mahdollisuus osallistua työvoima- ja
elinkeinokeskusten sekä maakuntien liittojen päätöksentekoon
lisää niiden mahdollisuuksia vaikuttaa itse sen
oman alueensa kehitykseen. Menettely myös kannustaa kokeiluseutuja
tekemään entistä laajempaa yhteistyötä elinkeinopolitiikassa
sekä kiinnittää niiden huomiota koko
sen seudun kehittämiseen. Yritystuki- ja investointiavustuksia
koskevat kokeiluseutujen sitovat lausunnot ja osallistuminen asioiden
valmisteluun mahdollistavat ainutkertaisen yhteistyömallin
valtion ja seutujen välille.
Liikennettä koskevat mahdollisuudet osallistua liikennelupapäätöksentekoon
ja lääninhallitusta sitovaan palvelutasosuunnitelman
laatimiseen luovat pohjaa seudulliselle liikenteen kehittämiselle.
Seudun liikenneyhteydet ovat keskeinen tekijä seutuistumisessa
ja myös edellytys sen seudun kehitykselle. Säännösehdotus
lisäisi seudun toimintamahdollisuuksia näillä keskeisillä sektoreilla.
(Ed. Ala-Nissilä: Seututeitä pitäisi saada!)
Hallituksen esityksen kuntien yhteistyötä kasvattavista
tekijöistä keskeinen on kokeiluseutujen osallistumisen
mahdollistavien lausuntojen sitovuuden taso. Ilman sitovuutta lausuntojen merkitys
jäisi hyvin vähäiseksi. Tällöin
lausuntomenettely ei antaisi seudulle uusia työvälineitä seudun
kehittämiseen eikä se myöskään
kannustaisi yhteistyön lisäämiseen. Lausuntojen
sitovuus ei mitätöi kuitenkaan nykyistä lainsäädäntöä.
Lausunnon pohjalta ei viranomaisen tietenkään
tarvitse tehdä lain vastaisia päätöksiä.
Sosiaali- ja terveydenhuolto sekä opetus- ja kulttuuritoimi
ovat kuntien keskeisiä palvelusektoreita, niin kuin tiedämme.
Näiden osalta esitys antaisi kokeiluseuduille mahdollisuuden
asettaa omat valtionosuusinvestointinsa valtiota sitovaan tärkeysjärjestykseen.
Tässä on tarkoituksena kannustaa seutuja yhteiseen
pohdintaan ja päätöksentekoon palvelujen
järjestämisessä.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa myös kokeiluseutujen
yhteisillä kehittämissuunnitelmilla annettaisiin
erityinen status hankkeiden tuesta päätettäessä.
Kokeiluseudut pohtivat tällä hetkellä, miten
ne voivat hyödyntää esityksen myötä mahdollisesti
avautuvia mahdollisuuksia. Samalla ne valmistelevat yhteistyöhankkeita,
jotka luovat yhteisiä virkoja, yhteistä palvelutuotantoa,
kokoavat elinkeinotoiminnan voimavaroja, organisoivat yhteistä päätöksentekoa
sekä selvittävät myös uusia
yhteistyömahdollisuuksia. Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on meidän mielestämme valtion
kädenojennus näille kokeilijoille. Se kattaa tietenkin
vain osan yhteistyöhankkeista, mutta se on välttämätön
tuki toisille yhteistyöhankkeille.
On, totta kai, joitakuita, joiden mielestä jokaisen
kokeilun järkevyyttä voi kyseenalaistaa, eivätkä kaikki
ole tästäkään kokeilusta sitä mieltä, että tämä on
järkevä. Kokeilussa on kuitenkin tarkoituksena
saada myös kokemuksia uusista asioista, uusista mahdollisuuksista
ja tavoista tehdä asioita. Tämän vuoksi
kokeiluja ei pidä tuomita etukäteen vaan tulee
antaa myös kokeilijoille tilaisuus. Julkinen sektori ja
Suomi tarvitsevat tulevaisuudessa yhä laajempaa kuntien
välistä yhteistyötä. Kokeiluseutujen
kunnat haluavat vapaaehtoisesti kokeilla sitä eri muodoissaan.
Valtion tulee tehdä se hyväksi siten, että se on
mahdollista meidän puolestamme toteuttaa.
Toivon, että valtio osoittaa olevansa myös kumppani
kunnille ja antaa niille hallituksen esityksen mukaiset mahdollisuudet
ja kannustimet yhteistyöhön. Kokeilun edetessä saadaan
tietoa, jonka pohjalta voivat vuonna 2005 ne, jotka ovat tekemässä niitä päätöksiä,
päättää, mitkä hallituksen
esityksen sisällöstä kannattaa muuttaa
pysyväksi lainsäädännöksi
ja mitkä täytyisi ja on mahdollista hylätä.
Kokeiluseudut odottavat tällä hetkellä lainsäädännön
voimaantuloa päästäkseen täydellä teholla
työhön.
Arvoisa herra puhemies! Uskaltaisin toivoa, että lakiesitys
käsiteltäisiin eduskunnassa ripeästi,
jotta päästäisiin sen työn tekoon,
jota uskon kaikkien meidän pitävän tärkeänä.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Lakiesitys seutuyhteistyökokeilusta
on merkittävä lenkki siihen ketjuun, jolla seudullista
yhteistyötä on pyritty maassamme edistämään.
Ministeri Korhonen edellä perusteli erinomaisesti ja perusteellisesti
tätä lakiesitystä.
Mielestäni kuntien seudulliselle yhteistyölle
ja sen syventämiselle on selkeä tarve. Seudun
kilpailukyvyn nostaminen, koordinoitu elinkeinopolitiikka, järkevän
yhdyskuntarakenteen luominen ja taloudellisten hyötyjen
löytäminen palvelutuotannossa ovat eräitä perusteita
seutuyhteistyön tiivistämiselle. On nimittäin
mielestäni selvää, että palvelujen
turvaaminen, kustannussäästöjen löytäminen
ja toiminnan tehostaminen edellyttävät peruspalveluiden
tuotantorakenteen uudelleenarvioimista myös seudullisesti.
Tavoitteena tulee kuitenkin selkeästi aina olla se, että seutuyhteistyön
avulla voidaan paremmin palvella alueen kansalaisia.
Tänään meillä on käynnistymässä monia
kokeiluja, joilla haetaan seutuyhteistyöhön uusia toimintamuotoja.
Tarvitaankin luovia, dynaamisia kehittämisprosesseja — niitähän
ministerikin peräänkuulutti — jotka avaavat
alueen asukkaille uusia osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Miksi sitten jotkut seudut menestyvät toisia paremmin?
Tutkimuksissa ehkä keskeisimmäksi menestystekijäksi
on löydetty hyvä seudullinen yhteistyö.
Kyse on siis kyvystä organisoida seudulliset voimavarat
parhaalla mahdollisella tavalla. Onkin tärkeää,
että yhteistyö elinkeinoelämän,
kunnallisten päättäjien, järjestöjen,
oppilaitosten ja muiden alueellisten toimijoiden kesken sujuu kitkatta.
Tänään on todettava, että seudullinen
toimintatapa on jo vakiintunut monilla palvelualoilla. Muun muassa
elinkeinopolitiikasta on tullut yksi keskeisimmistä ja
kehittyneimmistä seutuyhteistyön alueista. Ymmärtääkseni
meillä on Suomessa tällä hetkellä yli
90 ylikunnallista elinkeinojen kehittämiseen keskittyvää organisaatiota.
Mielestäni perustelut aktiiviselle seudulliselle elinkeinopolitiikalle
ovatkin selvät. Näihin myöskin ministeri
viittasi. Luomalla parempia toimintaedellytyksiä yritystoiminnalle
voidaan saada lisää työpaikkoja uusiin
ja kasvaviin yrityksiin. Työstä ja tuloksesta
puolestaan kertyy lisää verotuloja, ja vahvempi
talous antaa mahdollisuuksia laadukkaampiin palveluihin. Tämä puolestaan
lisää seudun vetovoimaa asuinympäristönä ja
yritysten toimintaympäristönä. Kyse on
siis myönteisen kierteen aikaansaamisesta.
Seutuyhteistyökokeilussa uusi merkittävä avaus
on mielestäni se, että kokeiluseudun kunnat voivat
sopia yhteisöveron seudullisesta jakamisesta. Pidän
tätä erityisesti tärkeänä seudullisen
elinkeinopolitiikan aktivoimisen kannalta. Vaikka kuntien riippuvuutta
suhdanneherkästä yhteisöverosta on viime
vuosina vähennetty, kyllä yhteisöverolla
on edelleen merkitystä kuntien tulovirrassa. Itse asiassa
pidän hyvänä sitä, että meillä on
tällainen elinkeinopoliittinen kannustin. On tärkeää,
että hyvä, aktiivinen ja tuloksia tuottava elinkeinopolitiikka
myöskin palkitaan lisääntyvinä yhteisöveroina.
Se, että yhteisövero on mahdollista jakaa seutukunnittain,
uskoakseni aktivoi juuri seudullista elinkeinopolitiikkaa, lisää kuntien
välistä luottamusta ja saa ne paremmin puhaltamaan
yhteiseen hiileen. (Ed. Ala-Nissilä: Syntyykö siitä sopimuksia?) — Saattaa olla,
että se on vaikea asia sopia, mutta toivottavasti onnistumisia
tulee.
Kokeilussa pidän hyvänä myös
sitä, että kokeiluseudulla on mahdollisuus antaa
sitovan luonteisia lausuntoja muun muassa yritystuista ja monista
muista asioista, joskin törmäyksiäkin varmaan
tulee. Tiedän jo nyt, että kaikki tahot eivät
ole kovin mieltyneitä siihen, että esimerkiksi liikenne-
ja taksilupia ryhdytään arvioimaan seudullisesti.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys kaikkinensa on kannatettava. Se
tukee sitä linjaa, jolla olemme pyrkineet siirtämään
tehtäviä ja päätöksentekoa alemmaksi,
lähemmäksi kansalaisia, ja hajauttamaan sitä.
Toivonkin, että tämä kokeilu tuottaisi uusia
ennakkoluulottomia ratkaisuja ja toimintamalleja seutuyhteistyöhön.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen seutuyhteistyökokeilu on
mielenkiintoinen ja periaatteessa hyvin kannatettava asia. Kun täällä on
pohdittu keinoja kuntatalouden parantamiseksi, mielestäni
liian yksipuolisesti ovat olleet esillä aina kuntien vähentäminen ja
kuntaliitokset. Varmaan silläkin rintamalla on syytä jossain
määrin edetä, mutta paljon nopeammin
saataisiin kuitenkin tuloksia aikaan ja samoja taloudellisia hyötyjä tiivistämällä
kuntien
yhteistyötä seutukuntatasolla.
Viime vuoden lopulla täällä oli käsittelyssä kuntajakolain
muutos, jolla lisättiin porkkanoita näihin kuntaliitoksiin.
Varsinaisten yhdistymisavustusten ohella oli mukana uusi kannustava
elementti, investointituet kehittämishankkeisiin näiden
yhdistyneiden kuntien yhteiseen palvelutuotantoon. Herää vain
kysymys, eikö tätä porkkanaa kannattaisi
käyttää myös tällaisessa
kuntien vapaaehtoisessa yhteistoiminnassa. (Ed. Ala-Nissilä:
Kyllä!) Olen varma, että todellisia tuloksia saataisiin
paljon nopeammin. Tässä vähän niin
kuin lyödään päätä seinään,
kun aina on ehtona se kuntaliitos, joka ei kuitenkaan toteudu tai vie
ainakin paljon aikaa. (Ed. Ala-Nissilä: Euro on hyvä konsti!)
Mielestäni tämän tapainen investointiavustus
kannattaisi liittää myös mukaan keinoksi
tähän seutuyhteistyökokeiluun. Sanon sen,
vaikka omassa maakunnassani ei näitä hankkeita
ole, mutta kyllä esimerkiksi Loimaan seudulla voitaisiin
tällaista hyvin kokeilla. (Ed. Ala-Nissilä: Ilman
muuta! — Ed. Kallio: Kuntaliitos vain sinne! — Ed.
Ala-Nissilä: Tehdään vain molemmat!)
Muuten lakiesitys vaikuttaa hyväksyttävältä, joskin
vielä monia asioita on selkeytettävä.
Yksi on se, mikä on sitten toiminnan raja maakunnan liittojen
ja seutukuntien välillä. Ymmärrän
hyvin, että siinä on hyvä tarkoitus,
että seutukunnat itse asettavat esimerkiksi koulu- sekä sosiaali-
ja terveystoimen investointihankkeet tärkeysjärjestykseen,
mutta ainakin omassa maakunnassani käytäntö on
osoittanut sen, että kuitenkin sitten tarvitaan usein maakunnan
liittoa ratkaisijaksi, että tärkeysjärjestysasettelu
ei synny niin lähellä kuntia. Ei se tietysti tässä välttämättä ole
ristiriitainen asia, jos annetaan seudulle mahdollisuus yrittää tätä,
mutta maakunnan liiton rooli on sitten katsoa tätä kuitenkin
maakunnallisesti. Hyvä esimerkki on toisen asteen ammatillinen
koulutus. Ikäluokat pienenevät ja koulutuspaikkoja
on monilla seuduilla päällekkäisinä,
aloituspaikkoja on liikaa, ja siinä tarvitaan, ainakin
meidän kokemuksemme on se, maakunnallista tasoa sitten, joka
sanoo pelisäännöt, mistä vähennetään
ja missä lisätään. Jokainen
seutukunta ja kunta pitää omastansa tiukasti kiinni.
Yksi asia, joka varmaan edellyttää vielä tarkempaa
pohdintaa ja valiokuntakäsittelyssä tuleekin esille,
on se, minkälainen on toimielin, jolle kunnat luovuttavat
tätä tosiasiallista valtaansa. Se on aika tärkeä asia,
kuinka se valitaan ja minkälaiset pelisäännöt
ja mikä koostumus sillä on, että se saa
kaikkien kuntien luottamuksen.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi olisin myös yhteisöveron
jakoon puuttunut. Olen monta vuotta ollut sillä kannalla,
että kannattaisi harkita tätä yhteisöveron
seudullista jakamista. Omalta alueeltani on kokemus, että kun
on viiden kunnan elinkeinotoiminnan yhteinen kuntayhtymä, niin
se, että kunnat kuitenkin siellä sisällä kilpailevat
siitä, että saavat sen yrityksen maksamaan yhteisöveroa,
tietyllä lailla haittaa yhteistä elinkeinotoimen
hoitamista. Tähän kokeiluun olisi kyllä aika
suuret perustelut. Tähän asti on juuri esteeksi
todettu se, että ei ole sellaista tahoa, joka oikeudenmukaisesti
jakaisi yhteisöveron. Sehän voitaisiin jakaa kuntien
asukaslukujen suhteessa, mutta jos sitten perustetaan tämä yhteinen
toimielin ja sille osoitetaan se raha käytettäväksi, niin
tämä on aika mielenkiintoinen ja kannatettava
kokeilu.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa kuntarakennekeskusteluun:
On ihan totta, että tämä ei etene nopeasti.
Tällä hetkellä aluekeskushankkeen kautta
meillä on kuitenkin vireillä useampi kymmenen
hanketta tässä maassa, ja uskoisin myös
tämän seutuhankkeen niitä virittävän.
Kysymyksiä voi asettaa myös niinpäin,
että jos Suomi pannaan kahtia Piippolan kohdalta, jossa
keskipiste on, yläpuolella on 40 kuntaa, alapuolella
on 400 kuntaa. Tarvitseeko alapuoli 1000 prosenttia suuremman hallinnon
kuin yläpuoli, on ihan hyvä kysymys. Toisaalta
voi kysyä niinpäin, että jos Pudasjärven kunnan
maa-alue siirrettäisiin esimerkiksi Varsinais-Suomeen,
niin sieltä taitaisi löytyä 50—60 kuntaa
alta; voi niitä poloisia pudasjärvisiä,
kun niitten pitää tulla toimeen sillä yhdellä kunnalla. Tämähän
on keskustelua, josta ei kannata tehdä itseisarvoa, mutta
jota kannattaa käydä tässä rinnalla.
Tehdään nyt seutukokeilua ja aluekeskushanketta
ja katsotaan, mitä ne synnyttävät.
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerille vain sen verran, että ei
kuntien hallinto sinänsä mielestäni kovin
paljon maksa, jos pystytään yhteistyössä seudullisesti
nämä palvelut tuottamaan yhdessä, vaikka
niin, että viisi kuntaa tekee yhteisen lukion, keskittää sen
johonkin, keskittää teknisen toimen, jopa sosiaali-
ja terveystoimen. Kuitenkin kunnallinen demokratia toteutuu paremmin
niissä pienissä yksiköissä.
On jotenkin kohtuutonta ja on tietyllä lailla kuntayhdistymistenkin
jarruna, että pieni kunta laskee, että se saa
sitten yhden tai kaksi edustajaa yhteiseen valtuustoon. Se demokratian
lanka on sitten kovin heiveröinen siitä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On paikallaan saatella tätä hallituksen
esitystä laiksi seutuyhteistyökokeilusta muutamalla ajatuksella.
Tämähän menee nyt hallintovaliokunnan
käsittelyyn, ja itsekin toivon, että se myös
ripeästi siellä käsitellään,
vaikka varmasti tässä on kyllä lainsäädäntöteknisiäkin
kysymyksiä, jotka täytyy tarkkaan selvittää.
Valtiovarainvaliokunnan tarkastusjaostossa kun vähän
sivuttiin tätä, todettiin, että talousarviossa
on parisen miljoonaa markkaa rahaa tähän kokeiluun
alkuvaiheessa. On selvää, että tähän
myöskin jossain määrin pitää osoittaa
valtion resursseja, euroja, ensi vuoden talousarviossa, jotta se
ei ole esteenä näille hallinnollisille kokeiluille.
Puhemies! Senkin takia haluan tätä saatella, kun
oma seutukuntanikin, Loimaan seutukunta, on tässä mukana.
Sehän tuli mukaan vasta Halkessa, ministerityöryhmässä.
Tästä ministeri Korhoselle on melkein kiitos lausuttava (Ed. Helle:
Melkein?) tässä yhteydessä, ja lausunkin
kiitokseni. Myöskin Turunmaan seutukunta Varsinais-Suomesta
on tässä mukana. Kun katsoo näitä seutukuntia
muuten, valikoimaa voi siinä mielessä pitää onnistuneena,
että nämä ovat hyvin erilaisia seutukuntia,
ja se kokeilussa onkin hyvin perusteltua. Loimaan seutukunta on tyypillinen
Varsinais-Suomen pienkuntavaltainen, jossa on 12 kuntaa mukana.
Se varmaan sopii tähän kokeiluun tällaisena
seutukuntatyyppinä mitä parhaiten.
Hallituksella on menossa parhaillaan myöskin aluekeskusohjelmahanke.
Sen osalta on tietysti on mielenkiintoista seurata myöskin
kokeiluja. Siihen liittyy kyllä se ongelma, että se
jakaa seutukuntia aluekeskusseutukuntiin ja muihin seutukuntiin,
ja on tarkkaan varottava, että ei tule kahden kerroksen
väkeä kuitenkaan seudullisessa kehittämisessä.
Mielestäni jotkut näistä seutukuntakokeilukunnistakin
voisivat joskus myöhemmässä vaiheessa
päästä aluekeskusohjelmiin mukaan, jos
ne osoittavat hyvää kehittämiskykyä ja
-taitoa.
Kuntien tilanteesta on puhuttu paljon eduskunnassa, valtiovarainvaliokunnassa
ja hallintovaliokunnassa, ja kyllähän eriarvoistuminen
on edelleen monella tavalla hälyttävää.
On tärkeää, että siitä nyt
eduskunnassa keskustellaan, ja on myöskin hyvä,
että täällä on ministerikin
paikalla, kun kuntiin liittyvistä tilanteista keskustellaan.
Tässä on yksi kysymys nostettu esille, yhteisöveron
jakoasia, että veron tuotto jaettaisiin seudullisesti.
Hämeenlinnan seudulla kai siitä on totinen yritys
tässä suhteessa olemassa, hyvä näin.
Siinä on aika iso kynnys varmasti kunnille sopia asiasta.
Otan kuitenkin yhden esimerkin Salon seutukunnasta, jossa on
myöskin Varsinais-Suomen aluetta. Siellähän
on eräitä kuntia, joissa on negatiivinen vuosikate,
ne ovat tosi vaikeuksissakin. Toisaalta seutukunnan keskus, Salo,
porskuttaa yhteisöverotuotoissa ja harkitsee nyt tuloveroprosentin
laskua. Tällaisiin seutukuntiin sopisi kyllä yhteisöveron
jakaminen seudullisesti. Se ilman muuta tasoittaisi peruspalvelutuotannon mahdollisuuksia
koko seutukunnan alueella. Tahtoo olla niin, että keskuksen
vaikutus ulottuu vain 20—30 kilometriä keskuksen
ulkopuolelle ja kauempana seutukunnan laidalla olevat kunnat eivät
enää hyödy samalla tavalla kehityksestä eivätkä saa
yhteisöverotuloja, joten kokeilu kyllä on hyvin
kannatettava. Se voisi olla myöhemmässä vaiheessa
yksi peruste mahdollisesti muuttaa yhteisöveron jakoa seudulliseen
suuntaan.
En mene lain sisältöön sen kummemmin,
mutta ottaisin esille seututiet, joihin ministerikin vähän
viittasi. Loimaan seutukunnassa ja muissakin seutukunnissa on seudullisen
yhteistyön yksi este se, ettei ole seutukunnan sisäisiä kunnollisia tieyhteyksiä.
Seutukuntien välillä tarvittaisiin myös
tieyhteyksiä. Me tiedämme, että uusia
tiehankkeita ei juurikaan lähde liikkeelle, mutta olemassa
olevien teiden perusparannusta voitaisiin pyrkiä hyödyntämään
ja jatkossa huomioida myöskin tiesuunnittelussa se, että seutujen
sisällä ja seutujen välillä vallitsevat
riittävät liikenneyhteydet.
Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin lopuksi korostaa
peruspalvelutuotantoa. Sehän on kuntien päätehtävä muun
kehittämistoimen ohella, ja toivoisin todella, että tässä voitaisiin
kokeilla aika ennakkoluulottomasti, millä tavalla peruspalvelutuotannossa
saataisiin hyötyjä, kun seudullista yhteistyötä ennakkoluulottomasti
tehdään. Siinä mielessä kaikki
mahdollisuudet eivät todellakaan ole tässä laissa,
vaan paljon voidaan tehdä esimerkiksi yhteisten virkojen,
yhteisten laitosten ja yhteisen kehittämistoiminnan kautta
työtä, jolla voidaan saada lisää tehoa
peruspalvelujen tuottamiseen, joka nyt uhkaa eriytyä monella
tavalla monissa kunnissa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että seutukuntahankkeeseen
panostetaan vahvasti eduskunnassa ja seuraavassa talousarviossa
taloudellisesti, niin että tätä, kun
kokeilutulokset aikanaan valmistuvat, voidaan myöskin hyödyntää seudullisessa kehittämisessä
ja
saadaan peruspalvelutuotannossa todellisia tuloksia.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on nyt käsittelyssä hallituksen
esitys laiksi seutuyhteistyökokeilusta. Mikäli
oikein muistan, alun alkaen hallitus viritteli seutukuntien tukihanketta,
joka on nyt jalostunut seutuyhteistyökokeiluksi. Itse asiassa
se tukeva momentti ainakin taloudellisessa mielessä noin
alustavan näkemyksen mukaan näyttääkin
sitten puuttuvan. Ministeri toivoi tälle lakiesitykselle
ripeää käsittelyä. Minä luulen,
että hallintovaliokunnassa tämä saa varsin
nopeankin käsittelyn. Puheenjohtaja itse ottanee asiaan
kantaa. Kun itse olen siellä käsittelemässä tätä kysymystä,
en kovin syvälliseen pohdiskeluun enkä analyysiin
aio tässä mennä, vaan mielellään
kuulen myöskin asiantuntijat ja sen jälkeen arvioin
asiaa uudelleen.
Minusta esitys on myönteinen ja rohkaiseva. Se on mahdollistava,
ei velvoittava, ja siinä mielessä hyvä,
että tässä noin hallinnon näkökulmasta
haetaan uusia julkisoikeudellisia toimintamalleja kuntien yhteistyössä ja
myöskin mahdollistetaan kuntien päätösvallan
siirtäminen yksityisoikeudellisille yhteisöille.
Se tietysti on oma kysymyksensä perustuslain säätämisjärjestyksenkin näkökulmasta,
miten päätösvaltaa muille kuin viranomaisille
voidaan siirtää, mutta sekin tullee täällä katsotuksi.
Kaiken kaikkiaan, kun tässä myöskin ehdotetaan
seutukunnille mahdollisuus osallistua sekä maakunnallisen
liiton että valtion alueviranomaisten päätöksentekoon
vahvalla lausuntomenettelyllä, tämä on
hyvä esitys siinä mielessä. Toki tässä kyllä odotettiin
lain valmistelun aikana pidemmälle menevää päätösvaltaa seutukunnille
myöskin näissä asioissa, mutta nyt sitten
ilmeisesti siellä ministeriöiden puolella ei ollut
taipumusta eikä halua edetä sillä sektorilla niin
pitkälle.
Minusta tässä myönteistä on
myöskin se, että hyväksyttyjen kahdeksan
seutukunnan lisäksi valtioneuvosto voi valita myös
muita seutukuntia tähän kokeiluun, mikäli
se kokeilun tulosten tai onnistumisen kannalta katsotaan tarpeelliseksi.
Nyt kun lakiehdotus on käsillä, monet seutukunnat
voivat arvioida todellisen oman päätösvallan
ja yhteistyön kannalta, onko aihetta ilmoittautua vielä tähän
kokeiluun mukaan vai ei.
Täällä on joitakin erilliskysymyksiä,
joita tässä on syytä käsitellä.
Yhteisöverokysymys on saanut täällä huomion
osakseen. Nyt yhteisöveromäärä on
ollut vähentymässä arvonlisäveron takaisinperinnästä luopumisen
myötä ja kuittauksen kautta, joten voi arvella,
että monet kunnat haluavat yhteisöverosta pitää kiinni,
mutta ovat valmiit sitten oman budjettinsa kautta tietyn osuuden
siitä panostamaan seutuyhteistyöhön ja ennen
kaikkea sen elinkeinopolitiikan kehittämiseen, joka tuntuu
aika luontevalta.
Yleiskaavakysymyksessä minä olisin odottanut
hiukan toisenlaista ratkaisua, koska nythän maankäyttö-
ja rakennuslain mukaan kuntien yleiskaavat tulevat sitoviksi kunnanvaltuuston päätöksellä.
Tuntuu kohtuuttomalta, että muutaman kunnan yhteinen yleiskaava
pitää viedä ympäristökeskukseen,
jossa ei ilo ja autuus koita sille kaavalle. Uskon, että kunnat
tulevat tekemään omat yleiskaavansa, sovittavat
ne yhteen ja tekevät ikään kuin yhteisen
kaavan ja hyväksyvät ne erillisinä kuntakohtaisina
ratkaisuina, joka tuntuu paljon luontevammalta vaihtoehdolta. Minusta
se olisi saanut olla myöskin se pohja tässä kysymyksessä.
Seutuyhteistyökokeilulaki minusta ei poista sitä peruskysymystä kuntatalouden
osalta, mikä meillä on olemassa. Siis joka tapauksessa
meidän pitää lähteä siitä,
että meidän on saatettava kuntatalous vakaalle
pohjalle. Meillähän oli vuoden 2000 tilinpäätösten
perusteella vajaa 200 alijäämäistä kuntaa,
yli 230 kunnassa oli kattamattomia alijäämiä taseissa.
Vuoden 2001 tilinpäätöksistä ei
vielä tiedetä, mutta minusta muun muassa professori
Tuorin antama lausunto perusoikeuksien toteutumisesta ja kunnallisen
itsehallinnon toteutumisesta antaa aiheen vetää sen johtopäätöksen,
että nyt on kuntatalous saatettava vakaalle pohjalle. Kaikille
kunnille on mahdollistettava riittävien ja laadukkaiden
peruspalvelujen tuottaminen kuntalaisten tarpeita vastaavasti. Ja
olkoot yhteistyö ja seutukuntahallinto se lisäarvo,
jossa kunnat voivat tehostaa toimintojaan, saada taloudellista ja
tehokasta toimintaa palvelutuotantoon, ja käyttäkööt
sen lisäarvon sitten kuntalaisten hyvinvoinnin kehittämiseen
ja palvelutuotannon parantamiseen ja ennen kaikkea alueellisen elinvoiman
lisäämiseen. Minusta lähtökohdan
pitää olla se, että tällä ei
vesitetä tätä peruskysymystä.
Ja toisaalta minä olisin tässä nähnyt
sen, että seutukuntayhteistyöhön olisi
tullut samanlaista tukea kuin kuntajakolaissa on kuntien yhdistymiseen
annettu kuntien erikseen nimeämien hankkeitten ja elinkeinopoliittisten ratkaisujen
tukemiseen. Tällä me olisimme sitten voineet todella
porkkanarahan kautta vauhdittaa todellista kuntayhteistyötä ja
saada vauhtia näihin kysymyksiin.
Ed. Vilkuna merkitään
läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
seutuyhteistyökokeilusta on hyvin tarpeellinen. On kannatettava
asia, että tällainen esitys on annettu. Mielestäni
se on hyvin ajankohtainen. Ja kun kokeilua tehdään,
niin silloinhan nähdään, miten asioissa
voidaan edetä, mitä epäkohtia tulee korjata
ja poistaa, jos halutaan seutukuntayhteistyötä hallinnollisesti
ja lainsäädännöllisesti edistää, ja
mitä asioita voidaan tehdä paremmin. Elikkä tämä on
ihan kannatettava kokeilu. Kuntatalouden ongelmathan ovat laajalti
ja yleisesti tiedossa, ilman että kunnat itse olisivat
näitä ongelmia aiheuttaneet. Tämähän
johtuu siitä, että valtionosuudet kunnille ovat
menneen 90-luvun aikana kuntatalouden tulopuolella puolittuneet
noin karkeasti ottaen. Ja kun tehtävät eivät
ole suinkaan vähentyneet, vaan päinvastoin ovat
tulleet eräissä suhteissa entistä haasteellisemmiksi,
muun muassa sosiaalitoimessa ja osaltaan erikoissairaanhoidon osalla,
niin on aivan ihme, että kunnissa on yleensä voitu
jollakin tavalla selvitä, että henkilöt
ovat jaksaneet ja että palvelutuotantoa on ollut tarjottavana.
Tämä on kaikille kunnissa työskenteleville
ja myöskin luottamushenkilöinä vastuuta
kantaville todellinen uroteko ollut 90-luvulla. Näin sen
avoimesti koen.
Meidän nykyinen kuntarakenteemme on paljolti syntynyt
ajalla, jolloin liikuttiin hevosella, jalan, suksilla, ja nyt on
tultu aikaan, jolloin siirtymävälineet ovat täysin
toisenlaiset ja siirtymämahdollisuudet ovat toiset. Tämähän
on tietty tosiasia. Toisaalta lähidemokratia, se, että voi
päättää aivan sen aistittavan
lähiympäristön asioista tai ainakin tuntee,
että voi niihin vaikuttaa, on myös hyvin arvokas
asia, joka pitää yhteiskuntaa koossa, osaltaan
torjuu vieraantumista, sitoo ihmisiä yhteiskuntaan, ja
tälläkin on myös aivan ehdottomasti oma
arvonsa. Sen vuoksi näen, että siellä missä halutaan,
että kunnat, vaikka pienetkin, olisivat itsenäisiä,
sillä on oma arvonsa. Jos seutukuntayhteistyöllä voidaan
edesauttaa tämmöistä välittömän
lähidemokratian toteutumista kunnallisen itsehallinnon
jäädessä niille seutukunnille, mutta
sitten vastuun jakautuessa hieman laajemmalti tämän
seutukunnan puitteissa, niin tämä on mielestäni
ihan kannatettava muoto asioitten eteenpäin viemiseksi,
ainakin selvittää, mitä on tehtävissä.
Paljoltihan käytännön asioitten toteutuminen
on kiinni psykologisista tekijöistä, ihmissuhteista,
minkälaiset henkilöt ovat johtopaikoilla viranhaltijoina,
minkälaiset henkilöt ovat luottamushenkilöjohdossa.
Nämä kaikki ratkaisevat käytännön
toteutumisia hyvin paljon. Ongelmana tietysti, minkä ymmärrän
pienten kuntien kohdalta, jotka ovat tietyn liitosuhan alla, varmasti
koetaan se, että mitäs sitten, kun nämä niin
sanotut porkkanarahat ovat loppuneet ja jos tehdään
vissejä sopimuksia tietyistä asioista tiettyjen
johtajien, kunnallisjohtajien ja kunnallisten luottamushenkilöitten
ollessa vaikuttajina ja kun helposti käy niin, että kun
henkilöt vaihtuvat, niin nämä unohtuvat.
Tämä on semmoinen valitettava piirre. Minä ymmärrän
hyvin tuommoisen nurkkaan ahdistetun liitosuhan alle joutuneen kunnan
tuntoja. Saatetaan ajatella, että sen jälkeen,
kun kunnallinen demokratia on menetetty, ei voi sitten omiin asioihin
vaikuttaa, vaan keskuspaikka tulee joskus saamaan niin voimakkaan
keskusjohdon, että se imee loputkin palvelut, mitä sinne
jollakin tavalla liitettyyn kuntaan olisi jäänyt
ja liitosvaiheessa on jäämässä.
Elikkä minä ymmärrän tavattoman
hyvin nuo pelot, mitä niissä kunnissa on, jotka
ovat asukasmääriltään pieniä,
usein harvaanasuttuja vielä, ja joissa palvelut ovat jo
nyt tietyllä tavalla minimissään. Ymmärrän
hyvin nämä pelon tunteet. Silloin juuri tämmöisellä seutukuntayhteistyöllä saattaisi
olla hyvinkin tehokkaat mahdollisuudet edetä asioissa.
Kun maakunnallisliittojen toiminnan kautta on jo tämä seutukunta-ajattelu
aika tavalla vakiintunut, niin se ei ainakaan kunnallisihmisille
vierasta ole.
Toivon, että avoimin mielin laki seutukuntayhteistyökokeilusta
hyväksytään ja katsotaan, mitä asioita
siinä on sellaisia, joita pitää korjata, mitä uudistaa
ja miten asiaa kehittää, ja jos aihetta on, niin
tässä varmasti olisi eräs muoto kunnallishallinnon
erääseen toteuttamistasoon.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuntien yhteistyöstä on
puhuttu paljon. Sitä on monilla alueilla jo nyt toteutettu
lähinnä seutukuntakohtaisesti varsin hyvin. Me
keskustassa olemme kannattaneet tällaisen yhteistyön
lisäämistä. Olemme pitäneet
sitä tärkeänä ja toteuttamiskelpoisena
vaihtoehtona. Täällä jo viitattiin keskusteluun
kuntaliitoksista, kuntien yhdistämisestä. Tässä asiassa
on hitaanlaisesti päästy eteenpäin sielläkin,
missä se olisi hyvin perusteltua ollut, mutta yhteistyön
puolella sen sijaan on edetty. Tämän vuoksi tämän
tyyppinen kokeilu on varmasti paikallaan. Uskon, että tässä saavutetaan sellaisia
tuloksia, jotka vievät yhteistyön edellytyksiä koko
maassa eteenpäin. Varmasti tähän liittyy
myös ongelmakohtia. Ymmärrän niin, että niitä on
ollut jo valmisteluvaiheessa valtioneuvoston piirissä ja
ministeriössä pohdittavana aika joukko. Tästä syystä varmaan
ehdotuksen antaminenkin on viivästynyt siitä tavoitteesta,
joka aiemmin hallituksen piirissä on ollut. Voi olla, että se
toivomus, mihin ministeri Korhonen viittasi, että valiokunta
käsittelisi tämän ripeästi,
ei tämän vuoksi ole ihan, sanoisiko, tässä luvattavissa.
Tämähän menee myös perustuslakivaliokunnan
lausunnolle.
Arvoisa puhemies! On tässä yksi puute, kun mietin
valiokunnan jäsenten kotipaikkakuntia. Taitaa olla niin,
että yhdenkään (Puhemies koputtaa) kotikunta
ei ole sisältynyt kokeiluseutukuntien joukkoon, joten meidän
varmaan pitää käydä tutustumassa
monissa seutukunnissa asiaan.
Matti Huutola /vas:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ajattelin, että tarkastelen
kolmesta eri näkökulmasta tätä asiaa.
Ihan aluksi totean, että vihdoin viimein kuitenkin kokeilun
käynnistämänä laajempi kannustus
seutukuntayhteistyöstä on paikallaan ja siihen
nyt tehtävä lainsäädäntö.
Mutta ihan aluksi lähden siitä palvelujen tuottamisen
tulevaisuudesta. Kaikki me tässä salissa tiedämme
sen, jotka olemme kunnallispolitiikassakin mukana, ja luultavasti
kaikki lähestulkoon jollain tavalla mukana ovat, että niin
koulupalvelujen kuin sosiaali- ja terveyspalvelujenkin tuottamisessa
on haettava uusia ehkä nykyistä tehokkaampiakin
muotoja, mutta tapoja, joilla on mahdollisuus parantaa palvelujen
laatua ja saatavuutta. Nyt on todella hyvä mahdollisuus
laatia seutukunnittain peruspalvelubudjetti, joka menee kuntarajan
yli ja jolla voidaan ennen kaikkea ei ehkä niinkään
saada aikaan kustannussäästöjä — totta
kai jostain näkökulmasta kustannussäästöjäkin — mutta
ennen kaikkea niiden palvelujen tason ja laadun näkökulmasta
kehittää peruspalvelubudjetointia. Myös
tässä on todella suuri mahdollisuus, ja se tulisi
käyttää nyt hyödyksi.
Toinen näkökulma, jonka haluan tässä tuoda esiin,
on täällä muillakin kyllä ollut
se esillä, on elinkeinopolitiikan vahvistaminen ja näkemysten
vieminen ennen kaikkea siitä lähtökohdasta, mitkä sillä seutukunnalla
on nähty vahvoiksi. On isoja seutukuntia, joissa läänitason
organisaatiossa voi varsin helposti unohtua se, mikä nimenomaisesti
sillä seutukunnalla on nähty kärkihankkeeksi
ja nähty, että näillä eväillä voidaan elinkeinopolitiikkaa
kehittää. Nyt siinä on niin kuin tulossa
selviä välineitä, selvää päätäntävaltaa
siihen, mihin suuntaan viedään. Se antaa suuren
mahdollisuuden. Toki se voi olla myöskin suuri pettymys.
Jää nähtäväksi, miten
näissä kokeiluissa oikein käy.
Kolmas suuremman luokan kysymys minusta tässä,
kun lähdetään seutukuntakokeiluun, on
se, että kyllä tällä kokeilulla
on myös tarkoitus ja olisi järkevää mitata
ja nähdä se, minkä tyyppisillä kuntakokonaisuuksilla
voitaisiin tulevaisuuden Suomea rakentaa. Se, mikä liittyy
täällä lähidemokratianäkökulmasta
siihen, onko nykyinen kuntarakenne sitten pitkälti tulevaisuuteen
kasassa vaiko ei, on kysymysmerkki. On kovin vaikea ajatella, että demokratia
tai lähidemokratia toteutuisi, jos tosiasiassa kuntalaisten
ja kansalaisten kannalta tärkeimmät asiat, kuten
sosiaali- ja terveyspuoli, koulutoimi, myöskin elinkeinopolitiikka,
sitten kuitenkin ratkaistaisiin joissakin muissa kuntayhtymissä tai
mikä muoto sitten missäkin olisi. On kovin vaikeaa,
jos tärkeimmät asiat ratkaistaan jossakin muualla
kuin omassa valtuustossa. Silloin ainakin voidaan hyvin suuri kysymysmerkki
asettaa, onko demokratiasta ja lähidemokratiasta tällöin
kysymys. Minun mielestäni itse asiassa ei.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä valtiopäivät
ovat alkaneet mielestäni kohtalaisen hyvin. Nimittäin
hallitukselta on tullut tukku hyviä lakiehdotuksia, joita
nyt itse asiassa niin oppositiosta kuin hallituksestakin käsin
on kiitelty. Minusta ministeri Korhonen voisi nyt esimerkiksi tämän
päivän puheista tehdä lyhyen koosteen itselleen
niistä asioista, joita täällä on
käsitelty, ja siitä, miten niihin on suhtauduttu,
ja ehkä sitten jossakin tilanteessa muistuttaa meitä edustajia siitä,
mitä olemme puhuneet. Muistelen vain aikaa ennen joulutaukoa,
miten kovan kritiikin kohteeksi ministeri Korhonen joutui erityisesti kunta-asioiden
hoidon osalta.
Lakiehdotus, joka meillä on nyt käsittelyssä, on
perusteiltaan todella hyvä, mutta aika tavalla pohdiskelen
sitä, miksi me tarvitsemme aina lainsäädäntöä tai
ohjeistoa tai porkkanoita jnp., ennen kuin pystytään
esimerkiksi kunnissa yhteistoimintaa järjestelemään
jollakin uudella tavalla, jolla ei aikaisemmin ole totuttu tekemään. Meillä on
valtakunnassa eräitä tässä tapauksessa seutukuntia,
joissa vapaaehtoispohjalta on käyty selvitysten pohjalta
pohdiskelu, mihin suuntaan pitäisi lähteä tallustelemaan.
Kuntien välinen yhteistyö ja tässä tapauksessa
myöskin seutuyhteistyö on kuitenkin viime kädessä kiinni
siitä, onko meillä yhteistä näkemystä,
yhteistä tahtoa, yhteistä politiikkaa viedä asioita
eteenpäin.
Minun on pakko tässäkin yhteydessä ottaa esille
Jyväskylän seutu, jolla 90-luvun puolivälin
kieppeillä havaittiin, mihin suuntaan ollaan menossa, ja
silloin neljä seudun kuntaa istui saman pöydän ääreen
ja löysi pitkien selvitysten ja keskustelujen jälkeen
yhteisen näkemyksen, tahdon ja politiikan, miten lähdetään
asioita eteenpäin viemään. Silloin perustettiin
Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes
Oy, jonka tehtäväksi siirrettiin seudun elinkeinopolitiikka.
Uskallan sanoa huolimatta siitä, että olenkin
sen hallituksen puheenjohtaja, että yhteistyö on
ollut sen seudun onneksi. On muistettava, että me menetimme
90-luvun laman kourissa reilun viidenneksen omasta työpaikkavarannostamme
ja tällä hetkellä tilanne on se, että reippaasti
enemmän on syntynyt uusia työpaikkoja kuin menetimme ja
toisaalta on pystytty näillä toimenpiteillä turvaamaan
olemassa olevia työpaikkoja.
Totta kai takaiskujakin on tullut, mutta seutuyhteistyö on
tuottanut elinkeinopolitiikan alalla sellaisia tuloksia, joista
me voimme olla ylpeitä ilman, että siihen on liittynyt
mitään valtion taholta tulevaa ohjausta, säännöstystä tai
lainsäädäntöä. Me päätimme
Jyväskylän seudulla myöskin, kun täällä puhuttiin
yhteisöveron tuoton seudullisesta käytöstä,
että tietty määrä kuntien yhteisöveron
tuotosta käytetään kehittämistoimintaan,
eikä se ole tarvinnut keskusteluja ministeri Korhosen tai
sisäministeriön virkamiesten tai valtionhallinnon
kanssa ollenkaan. Yhdessä päätimme, että näin
tehdään, ja siellä luotiin sellainen
mekanismi, mikä on mahdollista.
Edelleen olemme asuntopolitiikan osalta jo usean vuoden ajan
tehneet yhteistyötä, seudullista yhteistyötä,
niin että on haettu yhdessä valtion rahoitusta
silloin, kun kysymys on valtion rahoittamasta asuntotuotannosta.
Se on pelannut hyvin. Enemmän olisimme pystyneet ottamaan
rahaa vastaan kuin meille on jaettu. Olemme kohtalaisen tyytyväisiä tilanteeseen.
Päätimme myös yhdessä noin
puolitoista vuotta sitten käynnistää seutustrategian
valmistelun. Se on edennyt sillä tavalla, että seudun
kunnat ovat strategian hyväksyneet, mikä käytännössä merkitsee
sitä, että pyritään järjestämään
kunnan palvelutuotanto seudullisena. Totta kai siinä tulee
monia asioita myöskin lainsäädännön
puolelta, joita pitää huomioida, mutta en epäile
hetkeäkään, ettei tämä tulisi
onnistumaan. Yhdessä tuotetaan sosiaali- ja terveyspalvelut,
koulutoimen palvelut, liikuntatoimen palvelut, kulttuuripalvelut
jnp. Se on meistä itsestämme kiinni. Emme tarvitse
sillä tavalla siihen välttämättä mitään
lainsäädäntöä.
Minusta ed. Huutola edellä otti tärkeän
seikan tämän asian käsittelyn yhteydessä esille,
ja se on se, että pystymme esimerkiksi tällä seutuyhteistyöllä,
on siinä sitten mukana kaksi kuntaa tai useampi, vastaamaan
siihen haasteeseen, mikä meillä edessä on,
miten turvata kuntien peruspalvelutuotanto. Tämä on
yhteinen asia, ja vastaus varmaan omalta osaltaan löytyy
myöskin täältä.
Jyväskylän seudulla on nyt sitten edetty jopa niin
pitkälle, että Jyväskylän kaupungin
hallinnoimana on niin sanottu konsernipankki, jota kautta pystytään
myöskin hyvin edullisesti toteuttamaan tiettyjä investointihankkeita
sillä tavalla, että ei välttämättä tarvitse
olla kerjäläisenä pienen kunnan, vaikka
Muuramen kunnan, rahalaitosten kanssa, kun käyvät
neuvotteluja jonkin hankkeen rahoittamisesta. Edelleen asiat ovat edenneet
niin pitkälle, että Hankasalmen, Korpilahden ja
Petäjäveden kunnat ovat esittäneet sisäasiainministeriölle
ja -ministerille, että nämä kunnat tulisi
liittää Jyväskylän seutuun.
Tästä tullaan taas siihen kysymykseen, missä kulkevat
rajat, miten tänä päivänä ja
tulevaisuudessa määrittelemme seutukunnat. Luulen
niin, että tämä on meillä edessä nyt
ihan lähivuosina. Rakenne tältäkin osin
näyttää ihan erilaiselta kuin tilanteessa,
missä nykyiset seuturajat on määritelty.
Tämä tuo myöskin omalta osaltaan tietyllä tapaa,
jos ajattelee maakunnan sisältä asioita, probleemia.
Edelleen esimerkkinä Keski-Suomen maakunta: Imua Jyväskylän
seutuun on nyt niin voimakkaasti, että reippaasti puolet — no,
reippaasti ja reippaasti mutta noin puolet — maakunnan 30
kunnasta olisivat valmiit liittymään Jyväskylän
seutuun. Jos näin tehtäisiin ja tällä tavalla seuturajat
määriteltäisiin, se voisi tarkoittaa
sitä, että maakunnan sisällä olisi
alueita, jotka saattaisivat lähteä kehityksen
kautta jopa näivettymään. Tämä on
iso juttu, miten tämäkin homma jatkossa ratkaistaan.
Mutta yhtä kaikki, arvoisa puhemies, ehdotus on hyvä.
Minä omalta osaltani myöskin toivon, että tämä menee
eteenpäin mahdollisimman liukkaasti ja joutuisasti, enkä epäile
hetkeäkään, ettei sitten, kun seutuyhteistyö tiivistyy,
myöskin niitä porkkanoita, mitä täällä on
peräänkuulutettu, valtion toimesta ole mahdollista
järjestää.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! On varmaan hallitukselle ja hallituksen ministereille kuten
myös näin hallituspuolueen edustajalle ihan sinfoniaa
korville kuulla, miten paljon oppositiokin on saattanut kiittää hallituksen
esityksiä tänä iltana tässä salissa,
esimerkiksi tätä esitystä, joka kieltämättä on
erinomaisen kaivattu. On myöskin hyvä ja hyvin
valmisteltu ja perusteltu lakiesitys tämä seutuyhteistyölakikokeilu. Tämän
tarkoituksenahan on mahdollistaa seutuyhteistyökokeilujen
järjestäminen, jotta saataisiin kokemuksia siitä,
miten kuntien vapaaehtoisen seutujen yhteistyön edistämisellä ja
tukemisella voidaan turvata julkisia palveluja ja niiden saatavuutta.
Muun muassa tämä todetaan lakiesityksen perusteluissa.
Ehkä tämä oli jopa yllätys,
että kokeiluun oli niin paljon tunkua. Ympäri
maan jopa 30 seutukuntaa oli tähän tulossa. Tämä taas
todistaa sitä, että meillä on virittäydytty
tässä maassa nimenomaan seutukunnilla tällaiseen
kuntien väliseen yhteistyöhön ja siinä tarkoituksessa,
mitä tämän lain 1 §:ssä sanotaan.
Tämä antaa hirmuisen isot mahdollisuudet näille
seutukunnille osoittaa, että seutuyhteistyö mahdollistaa
niitä asioita, mitä yksittäiset pienet
suomalaiset kunnat eivät pysty järjestämään.
Päätösvallan siirtämisestä me
saamme kokemuksia, saamme yhteisöveron seudullisesta jakamisesta
kokemuksia, kokeiluseudun osallistumisesta työvoima- ja
elinkeinokeskusten päätöksentekoon. Kaikista
näistä ja muista asioista me saamme varmasti kokeilun
myötä sellaisia kokemuksia, mitkä tulevaisuudessa
luotsaavat lainsäädäntöä,
mikä mahdollistaa koko maan siirtymisen tähän
seudulliseen yhteistyöhön.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Herra puhemies! Kun viime vuoden lopulla käsitelty
kuntajakolain muutos sisälsi uudenlaisen harkinnanvaraisen
lisäkannustimen yhteisiin hankkeisiin, jos kunnat liittyvät
yhteen, kysyisin, vaikkei tämä mikään
varsinainen kyselytunti ole, ministeri Korhoselta kuitenkin, onko
yhtään harkinnassa ollut, että voitaisiin
seutukuntakokeiluissa käyttää sitä samaa.
Mielestäni se vauhdittaisi yhteistyötä ja
johtaisi tehokkaisiin tuloksiin.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa nyt pitää muistaa,
mistä nämä ajatukset ja esitykset ovat
tulleet. Ne ovat tulleet kuntien, seutukuntien kautta, eikä seutukuntien
omissa esityksissä noussut tämä esille,
joten ei ministeriökään siihen ole valmistelussa
panostanut sitä kautta. Mutta on aivan selvää tietenkin,
että tilannetta seurataan ja katsotaan, minkälaisia
tarpeita alkaa tulla. Tässähän nyt muuten
pääsääntöisesti luodaan
hallinnollisia elementtejä, niin kuin ed. Hemmilä äsken
juuri sanoi, että kokeillaan erilaisia tapoja hallinnoida,
haetaan sieltä vauhtia ja vaikuttavuutta. Aluekeskushankkeen
puolella on vähän erilaisia menettelytapoja liittyen
myös rahoitusjärjestelyihin. Tässähän
päästään nyt kiinni myös
isoihin rahoihin nimenomaan seutukunnan lausuntojen kautta ja ohjaamaan
sitä rahankäyttöä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Kuntien yhteistyö on ehdottomasti tarpeen.
Väkisin runnomalla tai summamutikassa tekemällä ei
kuitenkaan synny mitään kestävää tai
ei ainakaan parasta. Siksi tämmöinen kokeilu on
ehdottoman tärkeätä ja myönteistä.
Nyt käsiteltävänä oleva
lakiesityskokeilu koskee Lapin osalta Utsjokea, Inaria ja Sodankylää. Tämän
lisäksi Lapissa tarvitaan myös Norjan-mallin tiettyjen
sovellutusten kokeilu. Sellainen on tulossakin. Pidämme
Lapissa hyvin tärkeänä sitä,
että kokeilualue on riittävän laaja,
jotta tulokset siltä osin ovat kiistattomia ja voimme sitten
kaikki tehdä yhdessä johtopäätöksiä siitä,
toimiiko työnantajien sosiaaliturvamaksun poistaminen työllisyyttä edistävällä tavalla,
mikä on siinä pääasia.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Kun eduskunnan hallintovaliokunnan puheenjohtaja ed.
Väistö vähän epäili
tai ei uskaltanut luvata, että tämä asia,
tämä lainsäädäntö hänen
omassa valiokunnassaan, hallintovaliokunnassa, etenisi kovin ripeästi,
vielä rohkenisin kuitenkin kannustaa hallintovaliokuntaa,
kun täällä näyttää hallintovaliokunnan
jäseniä paikalla olevan ja itsekin siellä varajäsenenä vaikutan,
nyt mahdollisimman nopeasti toimimaan tässä ja
saattamaan asiat siihen kuntoon, että eduskunta voisi hyväksyä tämän
kokeilulain, jotta tämä voisi tulla voimaan ja
sitä kautta saadaan sitten niitä hallinnollisia
kokemuksia, mitä me tarvitsemme, jotta tulevaisuudessa
voitaisiin koko maassa siirtyä tällaiseen uuteen
järjestelmään. Hallintovaliokunnalle
vain toivoisi ripeyttä. Tämän kokeilulainsäädännön
hyväksyminen ei varmasti tarvitse mitään
laajoja seutukuntakierroksia valiokunnalta, kuten ehkä myöhemmin
tarvitaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa omassa puheenvuorossani oli tarkoitus puuttua
tähän, mitä valiokunnan puheenjohtaja Väistö totesi.
Minä en oikein ymmärtänyt, mitä hän
nyt tuolla sanomisellaan tarkoitti. Totta kai asianmukainen ja välttämätön
asiantuntijakuuleminen valiokunnassa on tarpeen. Mutta en minä tiedä,
tarvitseeko hallintovaliokunta jotain seutumatkailua tämän
lisäksi. Minä uskon niin, kun tiedän,
keitä valiokunnassa on, että siellä on
asiantuntemusta olemassa niin paljon, että mitään erityistä maakuntakierrosta
ei tarvita. Sekin varmasti järjestyisi, jos tarpeen on.
Minusta, kun on puhuttu porkkanoista ja taloudellisista resursseista,
valiokunta omalta osaltaan voi tähän kysymykseen
pureutua. Lakiehdotushan lähtee siitä, että hallintokuluihin
on varattu tietty määräraha, jotta ne
kustannukset eivät tule kuntien päälle.
Tokihan valiokunta voi tehdä myös ehdotuksia taloudellisten
resurssien saamiseksi kokeilun eteenpäinviemiseksi.
Keskustelu päättyy.