13) Hallituksen esitys laiksi kokoontumislain 12 §:n
2 momentin kumoamisesta
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys n:o 249/2001
vp eduskunnalle laiksi kokoontumislain 12 §:n 2 momentin
kumoamisesta on mielestäni tarpeeton, ja mielestäni
tätä ei tulisi hyväksyä. Ensinnäkään
ei ole olemassa sellaista syytä nykyisessä tilanteessa,
että suoranaisesti tuollaista muutosta tarvittaisiin. Päinvastoin,
jos me kumoamme kokoontumislain 12 §:n 2 momentin, saattaa
tulla sellaisia ongelmia, joita ei tällä hetkellä ole,
joita ei ehkä pystytä ennakoimaan. Sekään
ei ole hyvä. Käytännössä lainsäädäntö tässä kysymyksessä on
nyt ollut hyvä ja toimiva. Silloin, kun jostakin voi todeta,
että on hyvä ja toimiva, tarvetta muutoksiin ei
ole.
Se, että on tarvittu poikkeuslupia, jos on ollut jokin
taidenäyttely tai vastaava elokuva- tai kulttuuritapahtuma
ja nämä luvat on myönnetty, ei suinkaan
tarkoita sitä, että nykyinen laki ei olisi ollut
hyvä. On perusteltu lakia sillä, että anomukset
ovat yleensä johtaneet luvan myöntämiseen. Tämä minusta
on osoitus siitä, että poikkeuslupien hakijat
ovat halunneet harkita tapahtumaa, mille he poikkeuslupaa hakevat.
Tässä on ollut korkeaa harkintaa ja sitten luvat
on myönnetty.
Meidän suomalaisessa kulttuurissamme niillä pyhäpäivillä,
joita tämä laki nyt koskee — joulu, aika
kiirastorstai-illasta pitkäperjantai-iltaan ja pääsiäislauantaista
vastaavasti kello 18:aan pääsiäispäivänä — on
aivan oma arvonsa rauhoitettuina pyhäpäivinä verrattuina
muihin pyhäpäiviin tai muihin aikoihin, jolloin
ihmiset viettävät vapaa-aikaansa. Meillä on
tietty arvo juuri näissä pyhäpäivissä,
jotka ovat antaneet tietyn leiman koko yhteiskunnalle, ja tätä arvokasta
perinnettä ja kulttuuria ei mielestäni missään
tapauksessa ole syytä käydä tältä osin
ainakaan tällä tavalla muuttamaan, kuten esitys
ehdottaa.
Pidän hyvin merkillepantavana sitä, että evankelisluterilaisen
kirkon kirkkohallitus sekä Suomen ortodoksinen kirkollishallitus
ovat lausunnoissaan vastustaneet huvikiellosta luopumista. Kyseiset
tahot ovat tuoneet esille sen, että kolmen tärkeimmän
juhlapyhän rauhoittaminen yleisötilaisuuksilta
vastaa edelleen hyvin syvästi väestön
valtaosan käsityksiä ja tuntoja siitäkin huolimatta,
että me elämme moniarvoisessa yhteiskunnassa.
Edelleen, kansalaisten osalta ei ole esitetty nykyiseen lainsäädäntöön
tai käytäntöön mitään
kritiikkiä. Kritiikki, mikä on syntynyt, on ehkä tullut
joiltakin yksityisiltä elinkeinonharjoittajilta joissakin
tilanteissa, mutta kritiikki ei mielestäni ole saanut sellaisia
mittasuhteita, että sen takia tarvitsisi näiden
pyhäpäivien erityisluonnetta käydä muuttamaan.
Kuten edellä viittasin, luvat, silloin kun lupia on
anottu, on yleensä myönnetty. Tämä on
ollut vain osoitus luvan hakijoitten asiantuntevuudesta ja osoittanut
hyvää harkintaa, kun nämä luvat on
myönnetty. Se, että on ollut paikallisia luvanmyöntämisviranomaisia,
on vain hyvää yhteiskunnan lähipalvelua.
Jos paikalliset näkemykset ovat korostuneet, ei kai sekään
paha ole, se että ne tunnot, mitä paikkakunnalla
on, ovat tulleet esille. Kun lupia on anottu satakunta maassa per vuosi
ja lähes kaikki kai on myönnetty, ei kai tässä ongelmia
ole ollut.
Täten, arvoisa herra puhemies, näen, että hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi kokoontumislain 12 §:n 2 momentin
kumoamisesta on asia, jota ei tulisi jatkossa hyväksyä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan voisi lyhyesti todeta, että siihen,
mitä ed. Oinonen äskeisessä puheenvuorossaan
mainitsi, ei ole minun kohdaltani juuri mitään
lisättävää. Mutta joltakin osin
haluaisin kuitenkin hallituksen esitystä kommentoida ja
nähdä, niin kuin ed. Oinonen perusteli, että siinä kirkko
erityisesti on ollut vastaan tämän esityksen hyväksymistä tällaisenaan.
Voisi todeta niin, että suomalainen yhteiskunta kuitenkin
nojaa pitkälti kirkkoon, korkeisiin perhearvoihin ja vahvaan
moraaliin. Siltä osin tämän tyyppinen
lainsäädäntö, missä joulun
ja pääsiäisen aika on säädelty
ja säännöstelty erityisten huvitilaisuuksien osalta,
on mielestäni ollut oikea ja oikeudenmukainen tässä olemassa.
Niin kuin ed. Oinonen perusteli puheenvuorossaan, luvat huvitilaisuuksien
järjestämiseen on myönnetty silloin,
kun ne ovat olleet perusteltuja. Mielestäni tämä antaa
oikean suunnan, oikean signaalin, järjestäjille
ja kansalaisille siitä, että nämä ovat
niitä juhlapyhiä, jotka nimenomaan ovat perusteltuja
pitää perhetapahtumina, perhejuhlina ja kohdin
juhlina nimenomaan, missä suuri kaupallinen huuma tavallaan
olisi vähän kauempana. Pidän erityisen
valitettavana sitä, että jo nyt joulua edeltävään
aikaan liittyy erittäin voimakas vahva kaupallinen hulina,
mikä onneksi jouluaattona ja joulupäivänä hiljenee. Vanhan
maalaistavan mukaan tapanina ja tapanin jälkeisinä päivinä väki
riehaantuu uuteen valoon ja uuteen eloon, mutta joulu kuitenkin
tämän asian pysäyttää.
En voi tietenkään olla mitenkään
väittämässä, että tulisi
kovinkaan suurta murrosta, vaikka hallituksen esitys tulisi nyt
hyväksytyksikin, mutta periaatekysymyksenä katson,
että tätä ei tulisi missään
tapauksessa tässä muodossaan hyväksyä,
vaan tulisi säilyttää näin ja
nähdä näiden juhlapyhien arvo arvokkaina
kirkollisina päivinä, kirkollisina pyhinä,
sellaisina, että niitten arvo olisi eri statuksella asetettu
ja mitattu kuin tavalliset juhlapyhät ja muut suuret juhlat
ovat olemassa, vaikka juhannus, joka on kovin toisen tyyppinen kirkollinen
juhlapyhä kuin mitä pääsiäinen
on olemassa.
Herra puhemies! Pidän erityisen myönteisenä kuitenkin
sitä asiaa, että tätä valmisteltaessa
ja lain perusteluissa lausuttuna on erityisen moneen kertaan kerrattu
ja nähty se, mikä on yrittäjän
asema, kuinka yrittäjien tasapuolisuus toteutuu, kuinka
yrittämistä voidaan edesauttaa ja elvyttää;
tämä kerrankin on tullut näin hoidettua. Jos
maan hallitus kaikissa asioissa näkisi yrittäjän
aseman ja yrittäjien tasapuolisen kohtelun yhtä vahvana,
yhteiskunta olisi paljon voimakkaammin ja vahvemmin valmis kestämään
niitä taloudellisia kriisejä, joista tämänkin
päivän aikana valtiovarainministeri ja ed. Hemmilä erityisesti
ovat varoittaneet, siitä että raha ei riittäisi. Tässä asiassa
kuitenkin, kun on tavallaan kirkkorauhan turvaamisesta kysymys,
ei tarvita rahaa, tarvitaan vain tahtoa. Yrittäjät
kyllä asemansa ovat erityislupineen saaneet turvattua.
Ei ole ollut ongelmia näitten toteuttamisen suhteen.
Herra puhemies! Koska oletan, että ed. Oinonen tekee
tämän lain osalta hylkäävän
esityksen toisessa käsittelyssä, tulen sitä selvästi
kannattamaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Yhtyen siihen, mitä edelliset puhujat
tässä ovat lausuneet, poikkeuksellisesti tämän
hallituksen esityksen osalta minäkin kyllä olen
valmis tätä esitystä moittimaan, koskapa
kyse on nimenomaan kirkollisista juhlapyhistä, joulun ajasta, pääsiäisen
ajasta ja niitä koskevasta huvikieltopykälästä.
Nimittäin en oikein ymmärrä, että lakiesityksen
perusteluissa, kuten äskeinenkin puhuja ed. S. Lahtela
toi esille, mainitaan: "Useimmat yleisötilaisuuksien järjestäjät,
erityisesti elokuvateatteri-, teatteri- ja taidenäyttelytoiminnan edustajat
ovat pitäneet jo pitkään huvikieltoa
ja siihen liittyvää poikkeuslupamenettelyä epäkohtana."
Siis se taho on tyytymätön, joka näitä asioita
järjestää.
Tässä yhteiskunnassahan on paljon lainsäädäntöä,
joka pitäisi samalla perusteella sitten muuttaa ja muokata
nimenomaan liike-elämän etunäkökohtia
hyväilevään suuntaan, jos tämä pidetään
erityisenä perusteena. Olen sitä mieltä, että tällainen
lakiesitys on perustelematon ja pitäisi sen vuoksi hylätä.
Keskustelu päättyy.