2) Hallituksen esitys laeiksi rikoslain 2 a luvun ja
uhkasakkolain 10 §:n muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tähän sitä nyt
on tultu. Tämän jälkeen ei rangaistusmääräysmenettelyssä annettuja
sakkoja voida muuntaa enää vankeudeksi eli tässä on menty
nyt sitten siihen toiseen päähän, mitä ennakoitiin
jo viime kaudella, kun edellinen loivennus oli. Minun mielestäni
tämä on erittäin huono hallituksen esitys
siltä osin ja on myös ennalta estävässä mielessä aivan
väärä signaali kentälle. Minä kyllä toivon,
että lakivaliokunnassa vakavasti mietitään,
onko meillä kanttia lähteä näin pitkälle.
Vankien määrä on perusteena tässä. Minä tiedän,
että moni täällä puhuu, että päihdeongelmaiset
jne., mutta kun lukee täältä perusteluja
ja myöskin ottaa huomioon sen, mitä oikeusministeriössä valmistellaan
yhdyskuntaseuraamusten osalta, niin miksei odoteta sitä selvitystä ja
sen jälkeen katsottaisiin, mikä tilanne on?
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevan
hallituksen lakiesityksen mukaan rangaistusmääräysmenettelyssä annettuja sakkorangaistuksia
ja uhkasakkoja ei voida enää muuntaa vankeudeksi.
Rangaistusmääräysmenettely koskee lieviä rikoksia,
kuten näpistyksiä tai lievää pahoinpitelyä.
Rangaistusmääräysmenettelyä on
kritisoitu muun muassa vuoden 2005 syksyllä silloisen apulaisoikeusasiamiehen
Ilkka Raution toimesta. Hän totesi tuolloin, että rangaistusmääräysmenettelyssä oikeusturvamekanismi
poikkeaa olennaisesti tuomioistuinmenettelyn oikeusturvan takeista.
Rangaistuksen kyseenalaistaminen edellyttää rangaistusmääräyksen
saaneen aktiivisuutta. Rangaistusmääräysmenettelyssä poliisi
antaa rikkomuksesta sakkorangaistuksen, jonka syyttäjä vahvistaa. Syyttäjän
rangaistusmääräyspäätökset
rinnastetaan tuomioistuinten ratkaisuihin.
Ymmärrän, että edellä mainitun
kritiikin pohjalta on syntynyt hallituksen lakiesitys. Toisaalta,
olisiko syytä kyseenalaistaa käytäntö,
jonka mukaan henkilö pannaan korvaamaan maksamattomat sakot
vankilassa istumalla?
Arvoisa puhemies! Olisiko kenties järkevämpää tuomita
asianomaiset henkilöt yhteiskuntapalvelun kautta työntekoon
ja siitä edelleen kuntouttamisen kautta työmarkkinoille
niin, että he pystyvät ennen pitkää maksamaan
sakkonsa yhteiskunnalle? Sakkoihin tuomitun henkilön istuminen
vankilassa tulee yhteiskunnalle erittäin kalliiksi. Sakkojen
maksaminen ei siitä helpotu, vaan yhteiskunta tavallaan
maksaa siitä, että sakkojaan maksamaton henkilö istuu
vankilassa. Tavoitteena pitäisi olla se, että sakkoihin
tuomittu henkilö maksaa ne kokonaisuudessaan, vaikka pienin
erin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tiedän, että oikeusministeri
Brax olisi varmasti halunnut tätä lakiesitystä esitellä,
mutta kun on saamelaispäivä, niin hänellä oli
välttämätön meno sen puitteissa.
Mutta totean kuitenkin, että kriminaalipoliittisesti on
erittäin järkevää, että tämä hallitusesitys
toteutetaan, että nyt sitten poistuu mahdollisuus muuntaa
sakkorangaistus vankeudeksi periaatteellisesti ongelmallisistakin
sakoista. Tähän liittyy myöskin sitten
tietenkin se, että Suomessa on tarkoitus pyrkiä siihen,
että vankimäärä vähenee.
Se ei varmastikaan ole tämän lain perimmäinen
tarkoitus, mutta sen eräs vaikutus on varmasti se, että päästään
myöskin siihen, että kriminaalipoliittisesti järkevä vankimäärä eli noin
3 600 saavutetaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime kaudella lähdettiin tätä jo
loiventamaan. Lakivaliokunnassa olin viime kaudella. Kynnyksiä ja
taulukoita lievennettiin. Tämä tuntuu nyt olevan
vallitseva oikeuskulttuuri Suomessa. Kun ei saada kerralla jotain
asiaa läpi, niin pistetään puoliksi,
avataan pää ja sitten seuraavasta aukosta lyödään
tämä nollille. Tämähän
merkitsee sitä, että vaikka olisit sitten kuinka
surkea tai ahdistettu, niin sinua ei enää tuomita
mistään tai sinulla ei ole sen jälkeen
rangaistusta. Sanotaan, että olet vähän
reppana, niin ei tarvitse mennä linnaan, ei tarvitse maksaa.
Ei näin voida lainsäädäntöä tehdä.
Ei näin voi tehdä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! On totta, että rangaistuksien määrääminen yhteiskunnalle
maksaa ja myöskin muuntorangaistukset, kun ne suoritetaan
vankiloissa. Toisaalta Suomen yhteiskunnassa ja koko oikeusjärjestelmässä keskeinen
arvo on oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ihmisten kesken. Tämä valmisteltu
esitys asettaa tämän asian kysymyksenalaiseksi.
Nimittäin jos perheenäiti, joka on työssä, saa
sakon ylinopeudesta, niin jos hänellä on omaisuutta,
häneltä se peritään tai otetaan
1 400 euron palkasta. Jos taas on henkilö, jolla
ei ole töitä eikä ole omaisuutta ja vaikka
hänellä olisi joitakin muita edellytyksiä,
niin hänen ei tarvitse tätä rangaistusta
suorittaa.
Myöskin tämä epäoikeudenmukaisuus
tulisi näkymään sillä tavalla,
että meillä on ammattirikollisia, jotka on tuomittu
monista törkeistä huumausainerikoksista ja muista
rangaistuksiin, ja sitten on joillakin joku huumausaineen käyttörikos,
näpistys, pahoinpitely, lievä pahoinpitely, sakkorangaistukset,
niin tämän esityksen mukaisesti he voisivat ihan
säännönmukaisesti vapautua tästä rangaistuksesta
eli muuntorangaistuksesta.
Olen sitä mieltä, että tämä ei
ole lähtökohtaisesti aivan oikeudenmukainen ja
ennen kuin tämä laki saatettaisiin voimaan, tulee
kehittää vastaava rangaistuksen seuraamus myös
näille muuntoon joutuville sakoille. Tässä on
oikeusturvan näkökannalta erittäin suuri
ongelma.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä tosiaan kahdessa edellisessäkin
puheenvuorossa tuli esiin tämä oikeusturva, mutta
oikeudenmukaisuuden kannalta tämä on mielenkiintoista,
mihin tämä oikein sitten liittyy, kun tämä näyttää liittyvän
siihen, että kun ei niitä saa, niitä rahoja,
ja sitten kun joitakin on liian paljon vankilassa, niin ei voi laittaa
vankilaan, tämä näennäisliittyminen.
Minun mielestäni tämä liittyy jopa siihen,
miten autoverolakia ja dieselveroa on muutettu.
Minun mielestäni tämä on hyvin poliittinen ratkaisu,
tämmöinen väkivallan ja häiriköiden päästäminen
tuonne pyörimään, että tämmöinen
toiminnallinen jatkuva häirintä on olemassa, pitämässä ihmisiä kurissa.
Se liittyy tietynlaiseen poliittiseen ajatteluun, että niin
kuin oikeudenmukaisuus tavallaan muuttuu enemmänkin laiksi
ja lain kautta semmoiseksi, että sitten tavallaan häiritään
ihmisten elämää niin, että voidaan
kiristää taas lakeja. Siinä on joku tämmöinen
... Tämä on hyvin semmoinen inhottava ja epämääräinen,
niin kuin muutenkin tähän lakikieleen nämä rikos-
ja rikkomus-sanat, että kun sinä ajelet autolla
tuossa väärässä paikassa, niin
sitten sinä olet rikollinen. Tätä voisi
aika paljon ...
Samaten voisi vielä tähän yhteen
keskusteluun verrata sitä, että kun puhutaan häirinnästä tai
ahdistelusta tai kiusaamisesta, niin muualla maailmassa, Indoeuroopassa,
käytetään harassment-sanaa, jonka etymologia
on selkeästi se, että se on ahdistelua. Suomessa,
kun lakimiehet aikoinaan keskustelivat, miten tämmöinen
laki pannaan käytäntöön, niin
yritettiin kiusaaminen-sanaa, jossa on tämmöinen
pitkäaikaisempi sävy, aivan kuin ruotsin käännöksessäkin,
että siinä jotain pitkäaikaisesti tehdään,
mutta kun koulussa kiusataan, niin ei voinutkaan "kiusata", täytyi
"ahdistella", mutta kun "ahdistelu" ei katakaan kuulemma tätä,
se on muka vaan niin kuin tämmöistä käpälöintiä,
niin täytyi keksiä semmoinen sana kuin "häirintä".
Ja kun minä olen taas erään alan asiantuntija,
niin voin sanoa, että yleensä nämä häiriintyneet
ja häiritsevät tapaukset tulevat sitten niin kuin
hoitoon, ja sitten heitä ahdistaa kaikki, tuntuu kaikki
kiusaavan.
Puhemies:
Nyt alkaa olla 2 minuuttia täynnä. Jos on
tämän lakiehdotuksen johdosta vielä lausuttavaa,
niin ...
Just näin, että tässä olen
sitä mieltä, että tämän
tämmöisen oikeudenmukaisuuden täytyy toteutua
myös lain tasolla tekstillisestikin, ettei tulee vääriä mielleyhtymiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn täällä esitettyihin
kriittisiin ajatuksiin käsiteltävänä olevaa
hallituksen esitystä kohtaan ja aionkin valmistella lakialoitteen
vielä tästä asiasta, koska en pidä hyvänä,
että rangaistuksista voi tällä tavalla
päästä vapaaksi. On tehty jotain, josta
on annettu tietty rangaistus, useinhan sakko ja ehdollinen vankeus
ovat rinnakkaisia, ja on tietty ihmisryhmä, joille ehdollinen
vankeus ei merkitse mitään. Ja näin ollen,
jos vielä sakostakin vapautettaisiin, niin silloin tietty
rikollisuusaste jäisi tässä maassa sanktioimatta.
Tämän vuoksi toivon, että tätä esitystä valiokunnassa
halutaan korjata. Täällä käytännön
poliisimiehet ovat osoittaneet nuo epäkohdat, mitä tässä on.
Ed. Laxell toi esille erään vaihtoehdon, yhdyskuntapalvelun,
jossa voisi tehdä työtä. Toivon, että näitä tämmöisiäkin
vaihtoehtoja kehitellään, mutta jos sanktio jätetään
tykkänään pois ja on tehty rikkomus,
josta on tuomio annettu, niin kyllä silloin tämä sanktio
pitää myös voida toteuttaa. Täällä on
erittäin hyvin esitetty kritiikkiä tätä kohtaan,
ja tietysti on ongelma, jos vankilat muodostuvat rikollisten oppilaitoksiksi
siten, että siellä rikolliset verkottuvat. Näin
ei saa olla. Toivon, että tätä varten
kehitettäisiin aivan uuden tyyppiset vankeinhoitomenetelmät.
Aikoinaan oli esillä — ja toivon, että edelleen on
esillä — muun muassa se avovankeinhoitolaitos,
jota Haapamäelle suunniteltiin, jossa ihmiset tekisivät
töitä, eivät olisi vain kuluerä yhteiskunnalle,
vaan samalla tehtäisiin työtä ja opittaisiin
myös sitä kautta yhteiskuntakelpoisuutta. Toivon,
että tämä hyvä K. J. Långin
aikana ollut edistyksellinen, ihmisiä työhön
ja kuntoutukseen, elämänhallintaan ohjaava vankeinhoidon menettely
voitaisiin toteuttaa ja vaikka Haapamäellä käydä toteuttamaan
tätä mallia niin, että ihmisiä ei
tarvitse päästää vastuusta,
vaan voidaan hoitaa sanktiot kuntoon ja saattaa heidät
yhteiskuntakelpoisuuteen takaisin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän toki hallituksen
esityksen taustalla olevan ajattelun, ja tässä on
kyse todellakin henkilöistä, joilta ei ole saatu
tätä sakkoa perityksi. Heillä ei siis
ole ollut, näin olen ymmärtänyt, omaisuutta
tai sellaista tuloa, josta olisi voitu tämä sakko
periä. Toisaalta on kuitenkin kyse henkilöistä,
jotka ovat saaneet tuntuvan sakon tässä rangaistusmääräysmenettelyssä.
Kyse on joka tapauksessa siis sakosta, jota on määrätty enemmän
kuin 20 päiväsakkoa.
Näin ollen yhdyn niihin ajatuksiin, joita täällä on
esitetty, että toivoisin lakivaliokunnan vielä sitä selvittävän
ja harkitsevan, tulisiko tässä kyseessä olevien
henkilöiden kohdalle kuitenkin luoda jokin muu menettely
sovittaa tämä saatu rangaistus. Eli nythän
puhutaan tilanteesta, jossa ihmiseltä ei saada sitä sakkoa
perityksi ja hän ei myöskään,
huolimatta siitä, että on saanut tuntuvan sakon,
joudu kärsimään sitä sakon muuntorangaistuksena.
Todella, kuten sanoin, toivon, että lakivaliokunta
asian käsittelyn yhteydessä selvittäisi
sitä, onko tähän mahdollista kytkeä jokin
muu seuraamus tämän sakon muuntorangaistuksen,
joka nyt jää siis pois, sijaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on viisaita
puheenvuoroja. Sinänsä tämä laki
herättää tosiaan ristiriitaista suhtautumista. Sinänsä positiivisena
voidaan nähdä, että tämähän
on eräällä tavalla meidän yksi
tuottavuusohjelman mahdollisuus, jos näin sanotaan, joka
vähentää vankeinhoidon paineita ja muutamien muiden
virkamiesten työtaakkaa. Toisaalta on todettava, että se
aika, jonka nämä rikolliset ovat ulkona, he ovat
toisen virkamieskunnan vastuulla eli poliisien. Kuten tässä esityksessä todetaan,
monet
heistä, jotka ovat sakon muuntorangaistusta olleet vankeudessa
sovittamassa, ovat näpistelijöitä. He
ovat silloin tekemässä todennäköisesti
näpistelyitä ja näin poliisin toimenkuvan
kentässä. Sinänsä näen
tärkeänä, että meillä ovat
hyvin monet lakivaliokunnan jäsenet kantaneet tästä esityksestä huolta,
juuri tästä sanktiojärjestelmän
puuttumisesta, niin että tämän jälkeen,
kun on sakko sovittamatta, meillä ei ole mitään
sen tilalle.
Sinänsä tässä voidaan olla
myöskin huolissaan, jos me emme pysty löytämään
muuntorangaistuksen tilalle mitään muuta järjestelmää,
jolla saamme rikolliset kaidalle polulle, koska me emme missään
nimessä voi hyväksyä koira veräjästä -järjestelmää yhteiskuntamme
kannalta.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa
on jo aika hyvin perusteltu, miksi tämä on kohtuullisen
huono, jokseenkin huono laki. Minusta vielä kaikkein tärkein
peruste tämän lain käsittämättömyydelle
on se, minkä signaalin se antaa kansalaisille. Mitä varten
me lakeja laadimme ja rangaistuksia määräämme,
jos kuitenkin sitten toisella kädellä teemme sellaisen
lain, että niitä ei tarvitse panna toimeen eikä toteuttaa?
Minusta tämän psykologinen vaikutus on paljon
suurempi kuin ihan asiallinen vaikutus.
Itse asiassa en oikein ymmärrä edes tätä yhdyskuntapalveluakaan,
senkään järkevyyttä rangaistuksena:
jos tekee rikoksen, niin ei tarvitse mennä vankilaan, vaan
tehdään vain töitä yhteiskunnan
hyväksi. Minusta se nyt ei ole mikään rangaistus
periaatteessa. Mutta kun tämmöinen järjestelmä on
luotu, niin olkoon.
Mutta tämän vaihtoehdoksi, kuten täällä on esitetty,
kannattaa kyllä lakivaliokunnan miettiä ja lakivaliokunnan
jäsenten tiedustella asiantuntijoilta, mikä muu
vaihtoehto olisi kuin se, että annetaan signaali, että ei
tarvitse maksaa sakkoja. Jos oikein härski on, niin sitähän
voi itse kukin ajaa autollaan hirveitä ylinopeuksia ja
jättää sakkonsa maksamatta ja sanoa,
että ei ole rahaa. Ja miten ne perii? Ei kukaan voi periä oikeastaan mitenkään,
ellei ole tuloja.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime kaudella lakivaliokuntahan käsitteli
todella jo tätä rikoslain 2 a luvun muuttamista
ja muutti ja lievensi näitä säännöksiä siten,
että vain tietyt rangaistusmääräysmenettelyssä annetut
sakot voidaan myöhemmin muuttaa vankeudeksi. Jos oikein
tarkkaan, edustajat, luette myöskin tämän lain,
niin edelleenkin tässä on 4 §, jossa
sanotaan: "Sakkoon tuomitulle, jolta sakkoa ei ole saatu perityksi,
on maksamatta olevan sakon sijasta määrättävä muuntorangaistuksena
vankeutta." Tällä tarkoitetaan nimenomaan sitä vankeutta,
minkä tuomioistuin on tuomioistuimessa antanut.
Sen sijaan tässä vapautetaan ne sakot, jotka
on poliisi antanut rangaistusmääräysmenettelyssä ja jotka
mahdollisesti myöhemminkin rangaistusmääräysmenettelystä valitettaessa
viedään oikeuteen. Niitä ei voisi jatkossa
enää muuttaa vankeudeksi. Eli tässä puhutaan
nyt vähän kahdesta eri asiasta. Tämä on
ollut hyvä perintäkeino. Me tiedämme
monia tuhansia tapauksia, joissa vankilan portilla on viime kädessä nämä sakot
maksettu ja vältytty siten vankeusrangaistukselta.
Nyt minä pelkään vain sellaista menettelyä, että osa
poliisin nykyisin rangaistusmääräysmenettelyssä olevista
asioista siirtyy tuomioistuimen käsiteltäväksi
ja tämä osaltaan taas lisää yhteiskunnan
ja valtion kustannuksia eikä ole tarpeellista eikä tarkoituksenmukaista.
Sen takia kiinnitän lakivaliokunnan huomiota siihen, että kun
teette mietintöä, miettikää tältä näkökulmalta,
ohjaako tämä nykyisiä hyviä käytäntöjä väärään
suuntaan, tehdään liian byrokraattisesti, jos pienet
jutut lähtevät syyttäjän kautta
menemään tuomioistuinlaitoksen päätettäviksi.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä, mitä ed.
Salo tässä painotti, että kyse on nimenomaan
niistä rankkareista, mitkä poliisi on kirjoittanut,
ei niistä sakoista, mitkä tuomioistuin on määrännyt.
Kiinnittäisin huomiota "Esityksen vaikutuksissa" hallituksen
esityksen perusteluissa mainittuun: "Kyse on pääosin
näpistelyrikoksiin syyllistyvistä henkilöistä,
jotka eivät tämäntyyppisiin tekoihin
syyllistyessään pääsääntöisesti
punnitse seuraamuksen vakavuutta tai vaikutusta. Tällainen
näpistely on kauppiaiden ja poliisin kannalta jossakin
määrin turhauttavaa, koska usein samat henkilöt
uusivat tällaisia rikoksia."
Sitten hallituksen esityksen perusteluissa erittäin
tärkeä pointti on, että "sisäisen
turvallisuuden ohjelmaan liittyvässä kansallisessa
yhteistyöryhmässä selvitetään
toimenpiteitä, joihin olisi mahdollista" — siis
tulevaisuudessa — "ryhtyä toistuvasti näpistyksiin
syyllistyvien henkilöiden osalta". Siksi ihmettelen, että hallitus
on nyt näin kiirehtinyt tällaisen esityksen tuomista. Olisi
pitänyt odottaa, mitä tämä sisäisen
turvallisuuden työryhmä saa aikaiseksi.
Päivi Räsänen /kd:
Puhemies! Tällä lakiesityksellä on
käytännölliset perustelut, jotka ovat sinänsä ymmärrettäviä.
Mutta minusta tässä yhteydessä kuitenkin
herää huoli lainmuutoksen mahdollisista kielteisistä vaikutuksista
lainkuuliaisuuteen ja lakien kunnioittamiseen. Ei ole tarkoituksenmukaista,
että osa väestöstä vapautetaan
rikosseuraamuksista käytännössä maksukyvyttömyyden
perusteella, vaan kyllä ihmisten tulee varattomuudesta
tai varallisuudesta riippumatta olla tasavertaisia lain edessä.
Itse kannattaisin ehdottomasti yhdyskuntapalvelun kaltaisen
seuraamuksen kehittämistä ja en voi hyväksyä sitä perustelua,
joka sisältyy tähän hallituksen esitykseen,
kun täällä todetaan, että "yhdyskuntaseuraamusten
käytön laajentamismahdollisuuksien selvittäminen
vie kuitenkin sen verran pitkän ajan, ettei sakon muuntorangaistuksen
käytön tarpeellista vähentämistä ole tarkoituksenmukaista
jättää odottamaan mahdollista muutosta".
Kyllä täytyy pystyä kiirehtimään
tämän seuraamuksen kehittämistä,
ennen kuin tämä laki hyväksytään.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa ei
nyt juuri kukaan ole sanonut ääneen sitä,
että kyse on valtaosin ja lähes pääosissa
sellaisista henkilöistä, jotka suurin piirtein
saadaan sitten kantaa jonnekin vastaamaan niistä seurauksistaan,
että tässä on kyllä aika vahva
kriminaalipoliittinen ja sosiaalipoliittinen perustelu.
Mitä tulee kysymykseen siitä, minkälaisen signaalin
tämä antaa yhteiskunnalle ja lainkuuliaisuudelle,
niin mielestäni tämä signaalifilosofia on
jossain määrin kestämätön.
Me emme voi tosiasiassa säätää rangaistuksista
pääasiassa ajatellen, mitä siitä sitten
ihmiset ajattelevat. Kyllä tässä täytyy
olla selkeät perustelut.
Sitten haluaisin vielä korostaa sitä, että kun ed.
Hemmilä otti puheeksi sen, että näitä jatkuvia
näpistelijöitä voidaan pohtia sisäisen
turvallisuuden ohjelmassa, niin ed. Hemmilä kyllä siteerasi
lakiesityksen perusteluja aika pitkästi, mutta sen lauseen
hän jätti sanomatta, että tässä myöskin
todetaan, että "sakon muuntorangaistus ei kuitenkaan ole
tehokas keino tämän ilmiön hillitsemisessä".
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hautala, lakivaliokunnan puheenjohtaja,
varmasti ihan oikein kuvaili tätä ryhmää,
josta on kysymys, mutta nimenomaan sen vuoksi mielestäni
tätä yhdyskuntaseuraamusta tulisi kehittää.
Nimittäin sitähän on nimenomaan suunniteltu
kehitettävän nykyistä tiiviimmin päihdehoidon
tukena ja yhdessä päihdehoidon kanssa muun muassa.
Eli mielestäni on myös tämän
ihmisryhmän heitteillejättöä,
jos he jäävät täysin seuraamuksitta
näistä teoista.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä olin aivan hämmästynyt
ed. Hautalan lauseesta, jossa hän sanoi, että emme
voi laatia lakia sillä perusteella, mitä siitä ihmiset
ajattelevat. Jos lainsäädäntö ei ole
ihmisten oikeustajun mukaista, niin sitten ovat kyllä lain
säätäjät väärässä.
Täytyyhän oikeuden ja lainsäädännön
olla ihmisten hyväksymiä. Meidäthän
valitaan tekemään ihmisten puolesta päätöksiä.
Jos me teemme sellaista lainsäädäntöä,
jota ihmiset eivät hyväksy, niin me teemme huonoa
lainsäädäntöä. Jokaisella
lailla täytyy olla sellainen peruste, että se
on tärkeä ihmisille ja kaikille kansalaisille.
Meidän työllämme täytyy olla
ihmisten hyväksyntä. Muuten me teemme ihan turhaa
työtä.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen pahoillani, mutta, ed. Ukkola, teillä on
nyt kuulolaitteessanne vikaa. Minä sanoin, että ei
lakeja voida pääsääntöisesti säätää sillä perusteella,
minkälaisen signaalin ne lähettävät
yhteiskuntaan, ja tämä on aivan eri asia kuin
se, minkälainen hyväksyntä näillä laeilla
on.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Minusta olisi hyvä, että täällä olisi
ministeri paikalla, ettei valiokunnan puheenjohtajan tarvitse puolustella
hallituksen esitystä. Se olisi tietysti paikallaan noin
yleensä tämän hallitus—eduskunta-suhteen
kannalta. Itse toteaisin ihan sen pikkuasian, joka liittyy 6 §:ään,
kun täällä todetaan maksamattomista uhkasakoista.
Noin yleensä uhkasakoista: Nehän liittyvät monesti
ympäristölainsäädännön
soveltamiseen, erilaisiin lupamenettelyihin, ja niiden takaisinperintä tai
niiden painottaminen nimenomaan niin, että ne pitää tavalla
tai toisella sitten suorittaa eli perimällä omaisuudesta
tai muusta, on tärkeä asia. Se ei, puhemies, suuntaudu
nyt mihinkään pienituloiseen ihmiseen, vaan useimmiten
erilaisiin yrityksiin, jotka kuitenkin ovat ehkä pöytälaatikossa
ja todellisia maksajia niiden takaa ei löydy. Yritystähän
ei tietenkään voi vankeuteen laittaa eikä siitä ole
kysymys, mutta muuten uhkasakon merkittävyydestä:
sen pitäisi olla myös todella uhka.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Minunkin mielestäni tätä lakialoitetta
tulisi tarkastella varsin kriittisesti. Täällä on
esitetty näkemyksiä puolesta ja vastaan. Totean,
että on todellakin kysymys hieman kaksijakoisesta
tilanteesta: On toisaalta kysymys tällaisista taparikollisista,
niistä henkilöistä, jotka syyllistyvät
järjestelmällisesti tietynlaisiin sakkouhkaisiin
rangaistuksiin. Toisaalta on kysymys myöskin niistä, jotka
tekevät varsin vakaviakin rikoksia, joista rangaistuksena
on sakkouhka.
Tämä lakiesitys tietyllä tavalla
... Täällä ed. Hautala toi esille sen,
että näitä sakonmuuntolaisia viedään,
kärrätään, tuonne ja he eivät
itse kykene menemään. Nyt kun hallitus kuitenkin
pyrkii siihen ja on käyty paljon keskustelua siitä,
että syyttäjän ja käräjäoikeuksien
työtaakkaa pyritään kaikin keinoin vähentämään,
niin olen hieman skeptinen siinä, tullaanko tällä lakiesityksellä sitä taakkaa
jollain tavalla vähentämään.
Sitä henkilökohtaisesti en usko. Kysymys on näkemykseni
mukaan ongelmasta siinä mielessä, että jos
tullaan siihen tilanteeseen, että viranomaiset alkavatkin
tehdä rikosilmoituksia, lähettävät
ne käräjäoikeuksien käsiteltäväksi,
tullaan aivan samaan tilanteeseen. Nyt vain niitä kykenemättömiä henkilöitä roudataan
käräjäoikeuksiin eikä sinne
muuntorangaistuskäsittelyihin. Aivan samassa ongelmassa
ollaan. Tästä johtuen toivonkin, että tullaan
pääpaino keskittämään
siihen, että selvitetään vaihtoehtoista
rangaistusmenettelyä tai yleensäkin menettelyä siinä,
mikä korvaisi tämän paremmin kuin nyt
esitetty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
käynyt hyvin selvästi ilmi, että tämän
hallituksen esityksen avainvirkkeet, kolme kappaletta, ovat sivujen
10 ja 11 taitteessa, jossa kuvataan se, millä tavalla luodaan näpistely-yhteiskunta.
Siitä seuraa kaksi asiaa. Toinen on se, että kauppa
vakuutusjärjestelmän kautta tasoittaa tämän
kustannukset ja sitten ne menevät kaupasta ostavien piikkiin
viime kädessä. Ja sitten on yksityinen puoli,
jolta näpistellään ja jonka kohdalla
ei enää tämä järjestelmä pelaa,
elikkä siellä se on sitten niin kuin puhdasta
menetystä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Olen monien kanssa samaa mieltä,
mitä tässä edellä on puhuttu,
jotta jos ihminen on tehnyt jonkun semmoisen teon, josta on saanut
rangaistuksen, tässä tapauksessa sakon, niin jollakin
tavalla kyllä se ihminen pitää sitten
kuitenkin saada vastuuseen teostaan. Minusta pitäisi nyt
tietysti pohtia valiokunnassa, mikä se tapa on, onko vaikka
sitten yhteiskuntapalvelu tai mikä. Kuitenkaan ei voi olla sillä tavalla,
jotta ikään kuin annettaisiin anteeksi, tee vaan
lisää niitä tekosiasi, ei tässä,
kun satut olemaan varaton, se kolahda millään
tavalla. Sen takia minusta joku menettely pitää olla.
Minusta on hyvä, että laitetaan vaikka noita tienvarsia
vesomaan, niin siellä riittää hirvivaaran
vähentämistä ihan riittävästi.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ajattelin ensiksi, etten lakivaliokunnan
jäsenenä käytä mitään
puheenvuoroa, mutta ajattelin sitten korjata muutamat täällä esiin
nousseet asiat, koska tuntuu, että kaikki eivät
ymmärrä, mistä tässä oikein
on kyse. En ota kantaa kyllä nytkään
puolesta enkä vastaan. Olen tätä asiaa
kyllä pähkäillyt ja sitä on
mietitty jo parikin kertaa, kun tätä järjestelmää on
muutettu tässä vuosien kuluessa, kun on löysätty
tätä muuntorangaistusta tähän löysempään
suuntaan ja nyt on aika pitkälle tultu ja niitä päiviä on
muuteltu. Mutta muutama korjaus ja huomio, mitä on tässä tullut
esiin erittäin hyvissäkin kommenteissa.
Täytyy sanoa, että poikkeuksellisesti täytyy yhtyä poliisien
kantaan. Nyt oikein on taas edustajille Salo ja Hakola annettava
hyvät tunnustukset. Minusta ne olivat järkeviä ja
ihan oikein huomioitavia asioita, tässä saattaa
näin käydä juuri, kuin te epäilitte,
että sitä tullaan siirtämään
tuomioistuinlaitoksiin, mikä ei ole missään
tapauksessa järkevää. Lähtökohtanahan
on, sanotaan mitä sanotaan, että kyllä vankien
määrästä tässä yritetään
päästä pois elikkä pienentää sitä vankien
määrää. Se on selkeä tavoite.
Siellä on aika isot paineet vankeinhoidossa ja tuottavuusohjelma
on sinne osoittanut kuitenkin valtavan määrän
miestyövuosien vähennystä. Samaan aikaan sinne
pitäisi saada lisäystä, kun siellä pyörii
tämmöinen ylityö- ja sairauslomaruletti,
joka pitäisi saada poikki. Arvioitu vankimäärä tälle
vuodelle on niin pieni, että minä en usko kyllä sen
toteutumiseen eikä varmaan kovin moni muukaan. Tällä tietysti
sitä vähän yritetään
pudottaa.
Mutta sitten niitä muita keinoja, mitä ed.
Zyskowicz tuossa peräsi, on nyt tässä vuosien
kuluessa kyllä haeskeltu ja mietitty varmaan oikeusministeriössä.
Tiedän, että lakivaliokunnassakin me olemme miettineet.
Ja kun on tehty noita vierailuja eri vankiloihin, niin myöskin
siellä on nämä asiat otettu esille ja
koetettu pohtia, mikä olisi se keino. Kaikki me muistamme
joskus 70-luvulla vielä voimassa olleen suo—kuokka-periaatteen:
mentiin lentokenttätyömaata kuokkimaan tai rakentamaan
teitä. Mutta siihen samaan hengenvetoon, edustajat, jotka
ette tiedä, minkälaista väkeä se
porukka on, joka viedään sinne sakon muuntorangaistusta
kärsimään: Ei niillä pysy enää edes
lapio kädessä. Se ei pysy kerta kaikkiaan kädessä.
Se on vain niin huonossa kunnossa olevaa porukkaa.
Se, mikä tässä on huolestuttavaa,
on se, että kun nämä henkilöt
tulevat sinne ja ovat siellä sitten määräaikaisia
jaksoja, niin he ovat yleensä, sanotaan, lähes
sataprosenttisesti huomattavasti paremmassa kunnossa terveydellisesti,
kun he ovat siellä katkaisussa ja terveydenhoidon piirissä sen
ajanjakson, joka siellä ollaankin. Nyt tätä ajanjaksoa
ei tullakaan enää hoitamaan valtion piikkiin,
vaan se kaadetaan meidän kuntalaisten piikkiin. Tässä siirretään
kyllä valitettavasti kuntien vastuulle jälleen
yhtä porukkaa, muutama sata ihmistä vuodessa tulee
siirtymään. Ja nämä hoidot eivät
ole mitenkään halpoja, eikä niitä ole yksinkertaista
toteuttaa, ja sitten joudutaan vielä kenties siihen, että terveyskeskuksissa
ja sairaaloissa, joissa tätä porukkaa hoidetaan,
eivät riitä hoitajat ja lääkärit,
vaan siellä täytyy olla jonkinlaisia vartijoita
pitämässä tätä porukkaa
aisoissa, kun he ovat vielä osaltaan kenties vähän
väkivaltaisia. Kun tämä ruletti käydään
alusta loppuun lävitse, niin minä luulen, että kyllä meillä lakivaliokunnassa
tässä riittää pohdittavaa ihan
varmaan aika moneen kokoukseen ja mietittävää, miten
tästä hyvä ratkaisu saadaan.
Kun ed. Ukkolan kanssa myöskin useimmiten olen täysin
eri mieltä asioista, niin nyt olen kyllä samaa
mieltä, täytyy tunnustaa. Elikkä kyllä tämä viestin
ja signaalin antaa siitä, että joistain rikoksista
meillä voi selvitä ilman minkäänlaista rangaistusta.
Se ei ole kyllä minun mielestäni oikea asia ja
oikea tyyli. Aina pitäisi olla joku pakote kuitenkin, mutta
nämä henkilöthän eivät kyllä välitä siitä.
Mutta tuoko se sitten meille joukon semmoisia, jotka myöskin
haluavat osaltaan liittyä tähän jengiin
ja heittää niin kuin kaikki lössiksi?
Sitähän me emme osaa vielä sanoa, mutta
kokonaispohdinta on kyllä todella hankala ja teet niin
tai näin, niin näillä eväillä ei
oikein hyvää ratkaisua näytä tulevan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönni tyhjensi pajatsoa
ansiokkaasti eli puhui kansankielellä juuri niistä ongelmista,
joita tähän liittyy. Viime kaudella me mietimme
tätä yhdessä lakivaliokunnassa, silloin
lähdettiin loivennusten linjalle, ja nyt perälauta
uhkaa näkyä. Tässä on ongelma,
ja myös ed. Hautala oli oikeassa siinä, että tämä porukka
on huonokuntoista, mutta meillä ei ole keinoja. Alkoholismin
ja juoppouden takia sinua ei voida ohjata pakkohoitoon, ei voi raitistaa.
Mielenterveyden kannalta voi ohjata pakkohoitoon. Ja tämä on
se ongelma, eli miten näihin ihmisiin sitten puututaan.
Minulle kävisi sekin, että sanotaan, että jos
olet rötöstellyt etkä joudu linnaan,
niin pistetään katkolle. Selvin päin
kolme viikkoa tekee kaikille hyvää, etenkin kohteille,
mutta näin ei voida tehdä nykyisen lainsäädännön
mukaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä oikeastaan pohdituttaa
ihan lähtökohtaisesti, mistä tämä lakiesitys
lähtee. Tämä esityksen pääasiallinen
sisältö tosiaan on pelkästään sakkovankien
lukumäärän vähentäminen.
Tässä tietenkin pohdituttaa, että jollain
tavalla lakivaliokunnan jäsenenä aina ajattelee
sitä, voisiko jollain tavalla olla niitä kriminaaleja
vähentämässä ja eräällä tavalla
rikoksien määrää vähentämässä.
Tässä on sinänsä keskustelu
ollut hyvässä paikassa. Tässä on
riski. Jos me emme lakivaliokunnassa tosissamme ja vakavissamme tätä ota,
niin meidän pitää fokusoida se meidän keskustelumme
täysin siihen, millä me pystymme puuttumaan näiden
rikollisten toimintaan. Me tiedämme, että siellä on
paljon huonokuntoisia, mutta siellä on myöskin
nuoria, jotka ovat rikollispolulla, ja he ehkä tarvitsevat
katkaisua, kuten täällä on tullut esille.
Mutta mielestäni meidän pitäisi tähän
lakiin saada erittäin jämäkkä,
hyvä päätös siihen, mikä tulee
tilalle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä sanktio pitää tulla,
mutta missä muodossa? Vankila on ollut tähän
asti, ja voi olla, että se on hyvä jatkossakin.
Kyllä käytännön poliisimiehet sanovat,
kun tietävät henkilöitä, jotka
eivät aiokaan maksaa sakkoja, että onneksi on
tämä muuntorangaistus. Mutta toisaalta on tilanne
se, että siellä on tietysti hyvin moniongelmaisia
ihmisiä. Silloin pitäisi tehdä kuten
ed. Soini toi esille, että on muu yhteiskuntakelpoisuuteen
tähtäävä hoito. Vaikka sekin
jotakin maksaa, niin kuitenkin siinä olisi toivoa, että sekin
johonkin tehoaisi. Jos käy niin, että maksamattomista
sakoista ei tule mitään sanktiota, niin tämä on
kyllä semmoinen tilanne, että oikeustaju ei tässä maassa
sitä kestä. Elikkä en pidä hallituksen
esitystä ilman suuria korjauksia hyvänä ja
toivon, että lakivaliokunta löytää keinot,
millä lain kunnioitus saadaan säilymään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Piti vastata ed. Hautalalle, tai ei vastata,
mutta tässä tuli mieleen, että tämä nyt
jos mikä on signaali siitä, että ...
mutta kenelle taas tämä on? Ketkä Suomessa
tämmöisiä rikoksia tekevät?
Minä en varmaan voi sanoa mitään, ettei
taas joku syytä minua jostain. Katsokaa sieltä tai
lukekaa Helsingin Sanomista, niin näette, ketkä tekevät
juuri tämän kaltaisia. Kenelle tämä on
signaali?
No, tavallaan sitten, miten tämä liittyy johonkin
yhteiskuntatieteisiin, niin tämä liittyy sillä lailla,
että yltiö- — käytetään
taas tämmöistä sanaa, että ei
loukkaa — yltiökapitalistiset valtiot harrastivat
tämän kaltaista terroria, että lasketaan
tuonne pikkurikollisia paljon, niin saadaan kansa tietyllä tavalla
pelkäämään entisestään
ja samalla sitten hyödynnetään pikkupuolueita,
jotka saavat kannatusta tällä, että ne
suosivat sitten tämmöisiä joukkoja, joita
myös vapautetaan, että niin kuin näin.
Sitten taas isot valtiopuolueet hyötyvät sillä,
että ne voivat kiristää siellä huipulla
tämmöistä yltiökapitalistista
ihmisten suojelua. Eli tämä on hyvin poliittinen
ratkaisu. Se on läpinäkyvä vielä,
jos jollain on jotain historian tajua.
Toisaalta, jos käyttäisi lakikieltä,
tässä syyllistytään törkeään
heitteillejättöön. Koko ajan puhutaan
valtion rahoista. Tässä valtio ei ole sijoittanut
hoitoon. Jos näpistely on samalla mieshormoninen, liikakierrokset
on, samalla peliriippuvuus on, hoidontarpeisia juttuja, joita tämä valtio ei
ole hoitanut. Rahaa valtion tämän kaltaisiin hoitoihin!
Ei jätetä näitä ihmisiä törkeästi
heitteille eikä anneta vääriä signaaleja
eikä anneta nyt väärille ryhmille, jos
semmoisia nyt voi olla. — Anteeksi, jos oli loukkaavaa
tämä.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiittäisin ed. Rönniä siitä,
että hän toi esiin sen, että tämä ongelma
on todellakin ollut hyvin paljon pohdittavana eduskunnassa ja myöskin
oikeusministeriössä ja että siihen ei
ole mitään helppoja ratkaisuja. Minusta kaikki
muut puheenvuorot täällä ovat olleen
sen suuntaisia, että siitä vaan mutkat suoriksi
ja nämä rikolliset kärsimään
seuraamuksistaan. Ei tämä todellakaan ratkea sillä tavalla.
On hyvä, että tässä keskustelussa
nyt lopulta sitten tuli eri puolilta esiin se, että kyse
on moniongelmaisista ihmisistä, mutta voimmeko me sitten
tässä yhteydessä kehittää joitakin
menettelyjä, joilla esimerkiksi voidaan ohjata näitä ihmisiä päihdehoitoon
tai yleensä osoittaa päihdehuollolle ja syrjäytymisen
ehkäisemiselle enemmän resursseja? Epäilenpä,
että me emme ihan kaikkia näitä yhteiskunnan
vakavimpia ongelmia kuitenkaan tämän hallituksen
esityksen kautta nyt voi tällä kertaa ratkaista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönnin ja ed. Hautalan puheenvuoron
johdosta totean, että en ole ollut lakivaliokunnassa kuuntelemassa
näitä keskusteluja, kun en ole siihen valiokuntaan
koskaan kuulunut, mutta täällä salissa
kyllä olen osallistunut tähän keskusteluun
ja juuri sen oikean etsimiseen.
Ed. Lauri Oinoselle oli tavallaan tässä vastauspuheenvuoro
siitä, kun hän sysäsi nyt ajatteluvastuun
kokonaan lakivaliokunnalle. Oli kyllä aika rankka tehtävä.
Minusta olisi erittäin hyvä, jos ed. Lauri Oinonen
keskittyisi nyt kehittelemään todella sellaisen
järjestelmän, jota hän itse kaipasi ja
kuvasi tässä, niin että se homma tulisi hanskaan.
Keskustelu päättyi.