4) Hallituksen esitys laeiksi ulkomaalaislain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Värderade talman! Värderade ledamöter!
Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajat! Tällä lakiesityksellä 166
on kaksi pääasiallista tarkoitusta. Ensinnäkin
siinä esitetään saatettavaksi kansallisesti
voimaan EU:n niin sanottu pakolaisen määritelmä -direktiivi.
Toiseksi esityksessä esitetään muutettavaksi
ulkomaalaislain säännöstä, joka
koskee tilapäisen oleskelun myöntämistä ulkomaalaiselle maasta
poistamisen estymisen vuoksi.
Ensin tästä määritelmädirektiivistä.
Sen tavoitteena on edistää jäsenvaltioista
annettavan kansainvälisen suojelun ja siihen liittyvien etuuksien
yhdenmukaisuutta. Voidaan ehkä luonnehtia direktiiviä jopa
historialliseksi siinä mielessä, että ensimmäisen
kerran kansainvälisoikeudellisesti sitovalla tavalla määritellään myös
toissijaisen suojelun käsite.
Det här vill säga att förslaget
har två huvudsakliga syften — dels att nationellt
införa i vår lagstiftning det så kallade
definitionsdirektivet inom EU, dels är vårt syfte
att ändra utlänningslagen så att vi ändrar
reglerna om så kallat tillfälligt skydd när
det de facto finns ett hinder för att avlägsna
en utlänning från vårt land.
Juuri näistä käsitteistä kansainvälinen
suojelu, toissijainen suojelu ja humanitäärinen
suojelu haluan sanoa, ja on tarpeen sanoa, muutaman sanan ja kertoa
samalla esityksen valmistelussa esiin nousseista näkökohdista
ja valituista ratkaisuista.
Kansainvälisellä suojelulla tarkoitetaan voimassa
olevan ulkomaalaislain mukaan pakolaisasemaa ja suojelun tarpeen
perusteella myönnettävää oleskelulupaa.
Suojelun tarpeen perusteella myönnettävä oleskelulupa
on Suomessa annettava toissijaisen suojelun muoto. Se on ollut meillä käytössä jo
vuosia ennen kuin EU:n direktiiviä alettiin valmistella.
Määritelmädirektiivissä toissijaisen
suojelun määritelmä on kuitenkin suppeampi
kuin suojelun tarpeen perusteella myönnettävä oleskelulupa
meillä täällä. Tämän vuoksi,
kun me valmistelimme esitystä, kartoitimme eri ratkaisuvaihtoehtoja.
Se ei ollut ihan helppoa, sillä eri jäsenmaissa
on päädytty erilaisiin ratkaisuihin. Myös
toissijaisen suojelun määritelmä on tietyiltä osin
tulkinnanvarainen, minkä johdosta Alankomaiden kansallinen
tuomioistuin on pyytänyt ennakkoratkaisua EY-tuomioistuimelta.
Esityksessä päädyttiin siten esittämään
direktiivin mukaisen toissijaisen suojelun määritelmän
sisällyttämistä ulkomaalaislakiin. Tukea ratkaisulle
saatiin erityisesti neuvoston oikeudelliselta yksiköltä ja
komissiolta. Molemmat ovat pitäneet tärkeänä direktiivin
perustavan laatuisen määritelmän sisällyttämistä kansalliseen lainsäädäntöön
sellaisenaan. Mutta kun ei kuitenkaan esityksellä ole tarkoitus
rajoittaa kansainvälisen suojelun myöntämistä Suomessa, niin
tämän vuoksi me esitämme lisättäväksi
uuden kansainvälisen suojelun kategorian, humanitäärisen
suojelun. Kyseiseen säädökseen siirrettäisiin
ne suojelun tarpeen perusteella myönnettävän
luvan elementit, jotka eivät mahdu direktiivin mukaisen
toissijaisen suojelun alaan. Humanitääristä suojelua
myönnettäisiin, jos edellytyksiä turvapaikan
tai toissijaisen suojelun antamiselle ei ole mutta ulkomaalainen
ei kotimaassaan tai pysyvässä asuinmaassaan vallitsevan
tilanteen vuoksi voi sinne palata. Todellakin direktiivin säännösten
valossa tämä on mahdollinen ratkaisu, ja direktiivi
ei estä kansainvälisen suojelun antamista direktiivin
määritelmää laajemmin, kunhan
annettava suojelu määritellään muuksi
kuin toissijaiseksi suojeluksi.
Muutoksen myötä kansainvälisellä suojelulla tarkoitetaan
siis Suomessa pakolaisuuteen liittyvän suojelun lisäksi
toissijaista suojelua ja humanitääristä suojelua.
Mahdollisuus myöntää humanitääristä suojelua
jättää tarpeellista kansallista liikkumavaraa
kansainvälisen suojelun myöntämisessä.
Jag har här uppehållit mig en hel del vid
definitionerna av internationellt skydd, alternativt skydd och humanitärt
skydd. Däremot har vi stannat för de här
lösningarna efter diskussioner med bland andra rådets
och kommissionens rättsliga enheter. Vi vet att andra länder
också har haft svårigheter med att införa
definitionerna i den nationella lagstiftningen, exempelvis har Hollands
nationella domstol bett om ett förhandsbesked från
EG-domstolen. Dessa definitoner har vi alltså strävat
till att införa.
Esityksen toinen pääasiallinen muutos koskee ulkomaalaislain
51 §:ää eli kuuluisan tilapäisen oleskeluluvan,
niin kutsutun b-luvan, myöntämistä ulkomaalaiselle
maasta poistamisen estymisen vuoksi. Muutosesityksen tarkoituksena
on parantaa sellaisten ulkomaalaisten asemaa, joita heistä riippumattoman
teknisen esteen vuoksi ei voida poistaa maasta. Heille myönnettäisiin
nykyisen tilapäisen oleskeluluvan sijasta jatkuva lupa
eli a-lupa. Esityksessä ehdotetaan, että jatkuva
oleskelulupa voitaisiin uuden 51 a §:n mukaan myöntää kahdessa
eri tilanteessa: ensinnä tavalliseen tapaan päätösharkinnassa
ja toiseksi tilanteessa, jossa on tehty maasta poistamista koskeva
päätös ja sitä on yritetty panna
täytäntöön, mutta on todettu,
että ulkomaalaisen maasta poistaminen hänestä riippumattomasta
teknisestä syystä ei olekaan mahdollista. Aikarajaksi jälkimmäisessä tapauksessa
esitetään yhtä vuotta päätöksen
täytäntöönpanokelpoiseksi tulemisesta.
Tällainen lupa on mahdollista myöntää myös
aikaisemmin, jos on ilmeistä, että täytäntöönpano
ei tule onnistumaan.
Kun tätä valmisteltiin, oli johtavana näkökohtana,
ettei henkilöille, jotka tosiasiallisesti tulevat jäämään
Suomeen, annettaisi aluksi tilapäisiä oleskelulupia.
Nimensä mukaisesti tilapäinen lupa on tarkoitettu
annettavaksi siinä tarkoituksessa, ettei ulkomaalainen
jää maahan vaan oleskelu jää lyhytaikaiseksi.
Jos oleskelu tilapäisellä luvalla muodostuukin
pitempiaikaiseksi, on vaarana, että ulkomaalainen syrjäytyy.
Näin sen vuoksi, että lupaan ei liity niitä esimerkiksi
kotoutumiseen liittyviä oikeuksia tai työntekoon liittyviä oikeuksia,
joita myönnetään muille maassa oleskeleville.
Uuden 51 a §:n ohella turvapaikanhakijalle voitaisiin
jatkossa myöntää jatkuva oleskelulupa myös
edellä kerrotun humanitäärisen suojelun perusteella,
jos maasta poistamisen esteen arvioidaan olevan pitkäaikainen
ja johtuvan alkuperämaan yleisestä tilanteesta.
Det andra syftet med den här lagstiftningen är att
rätta till det missförhållande som har
konstaterats med de så kallade B-tillstånden.
B-tillstånd har använts när det faktiskt
har funnits ett hinder för att utvisa någon från
vårt land. Samtidigt har de här personerna, som
man säger på finlandssvenska, råkat i
en "limbosituation" utan rätt att arbeta och utan rätt
till andra stödåtgärder när
man de facto vet att vistelsen här ändå kommer
att bli långvarig.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Maahanmuutto- ja ulkomaalaisasioiden osalta
on kyseessä laaja kokonaisuus, jossa pitää pystyä erottamaan
laillista ja laitonta maahanmuuttoa koskevat asiat toisistaan. Meillä hyvin
helposti, kuten tässäkin keskustelun alussa jo
on osoittautunut, on kykenemättömyyttä maahanmuuton
kokonaisvaltaiseen tarkasteluun.
Euroopan unionin sisäasiainministerineuvostossa rakennettiin
neljä vuotta yhteisen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan
linjaa, jossa on kunnianhimoinen tavoite yhteisestä järjestelmästä vuoteen
2010. Suomen puheenjohtajakaudella pystyttiin mielestäni
hyvin kirjaamaan komission kanssa yhteisiä linjauksia erityisesti
ihmiskaupan torjunnassa ja laittomien työmarkkinoiden haltuunotossa,
jossa oli muun muassa sanktioiden aikaansaaminen laitonta työvoimaa
pitäviä työnantajia kohtaan. Samoinhan
me perustimme myöskin krp:n yhteyteen vuoden 2004 alusta
laittoman työvoiman valvontayksikön myöskin
Suomessa, ja tällä tavalla on tätä kokonaisuutta
eri tavoin hahmotettu.
Ensinnäkin tarvitaan erittäin paljon EU:n
ja kolmansien maiden välistä yhteistyötä lähtöalueiden
ja kauttakulkualueiden sosiaalisen, taloudellisen ja oikeudellisen
järjestelmän parantamiseksi, ihmisoikeusjärjestelmän
parantamiseksi ja myöskin yhteistyötä EU—Afrikka-tasolla.
Afrikan ongelmat me tiedämme, niin joka tapauksessa tarvitaan
tältä osin jatkoa sille työlle, jota
2006 syksyllä muun muassa Tripolissa käynnistettiin.
Näitä ongelmia EU:n osalta kärjistää erityisesti
Turkin tilanne, kun arvioidaan, että parempaan elämään
Keski-Eurooppaan pyrkivien sekä ihmiskaupan uhrien määrä voi
vaihdella jopa 150 000:n ja 4 miljoonan välillä vuosittain,
ja Suomikin on mukana siinä EU:n rakentamassa yhteisessä projektissa,
jossa Turkkiin pyritään turvapaikkajärjestelmää luomaan
2012 mennessä ja jossa todella saataisiin niin ihmisoikeuksien kuin
myöskin laittoman maahanmuuton hallinnan osalta asiat kuntoon.
Ovet ja ikkunat aukaisemalla ja silmät kiinni laittamalla
eivät nämä asiat kyllä hoidu.
On uskomatonta, että ne ihmiset, jotka puhuvat ihmisoikeuksista
tässäkin salissa, olivat muun muassa viime kaudella
voimakkaasti vastustamassa alaikäisten lasten taustojen,
matkareittien ja vanhempien selvittämistä koskevaa
lakia, jonka viime kaudella edellinen hallitus vei läpi.
Ei ylittänyt uutiskynnyksiä se Pohjoismaiden maahanmuuttoministereiden
kesken Vaxholmissa esille ottamani asia kesällä 2006,
että meillä oli hävinnyt Suomessa 12
kiinalaista lasta vastaanottokeskuksista. Sen minä ymmärrän,
että joillekin ei merkitse se, että tuhat ihmistä katoaa
vastaanottokeskuksista vuodessa, mutta lapsia. Minä sanoisin,
että jos yksi suomalainen lapsi katoaa, niin meillä on
naapurit ja viranomaiset etsimässä yötä myöten.
Mutta tältä osin uskomatonta välinpitämättömyyttä tässä salissa.
Ruotsissa jäi jäljelle 96 samanlaista selkäreppua
isosta kiinalaislasten ryhmästä. Tämän
jälkeen me teimme yhteisen työryhmän
ja toivon mukaan saimme tämän kiinalaislapsiin
liittyvän ilmiön ainakin Pohjoismaiden osalta
hallintaan.
Meillä on siis erityisesti eteläisissä EU-jäsenvaltioissa
merkittävä laittoman maassa oleskelun ongelma,
ja se tuottaa monenlaisia ongelmia. Tässä suhteessa
on oltava yhteinen maahanmuutto- ja turvapaikkapoliittinen linjaus
myös suojelun tarpeen määrittelyn osalta.
Tätä asiaa on valmisteltu ministeri Thorsin
ja ilmeisen voimakkaasti pakolaisneuvonnan mustavalkoisen lainvalmistelun
pohjalta. Nimittäin on erittäin myönteistä,
että hallintovaliokunta saa tämän esityksen
käsiteltäväkseen, koska kyllä nopealla
selaamisella kiinnittää huomiota se, että tässä ei
näy kahta asiaa: Suomen laillisen ja laittoman maahanmuuttoasian
rehellinen ja rohkea käsittely ja toiseksi EU:n yhteisen
maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan tämänhetkinen
kehitystilanne, ja ehkä myöskään
ympäristössä tapahtuvat muutokset eivät
ole riittävästi nyt tässä arvioituna.
Viittaan tällä siihen, että tämä humanitaaristen
perusteiden väljä mukaanotto ilman tarkkaa määrittelyä laajentaa
tämän koskemaan käytännössä erittäin
monia maita, ja lisäksi tämä epävakausmääritelmä on
niin väljä, että olisi kyllä erittäin
tärkeätä erityisesti hallintovaliokunnan
katsoa, mitkä ovat EU:n yhteiset linjaukset ja Unhcr:n
ja yleensä kansainväliset yhteiset linjaukset,
että Suomen viranomaiskäytäntö ei
tässä muodostu erilaiseksi kuin yleinen linja
on.
Toinen on, että maasta poistamisen osalta tämä vuoden
määräaika, joka poikkeaa esimerkiksi
Ruotsin neljästä vuodesta, saattaa johtaa myöskin
tahalliseen pitkittämiseen, piilotteluun, jolloin perusteettomien
turvapaikanhakijoiden määrä voi olla
jopa vetovoimatekijänä Suomen suuntaan poiketen
EU:n yleisestä linjauksesta. Tältä osin
tilanne on hyvinkin herkkä.
Haluan tässä huomauttaa, että kun
keväällä 2007 Ruotsin maahanmuuttoministeri
Billström ministerineuvostossa kantoi huolta Ruotsiin suuntautuvasta
irakilaisten turvapaikanhakijoiden määrän
kasvusta, niin siinä yhteydessä selvästi,
uskon, Ruotsillekin kävi ilmi, että pitää olla
yhteiset periaatteet myöskin EU:n toimia. Nyt Tukholman
alueella on tehty 6 000 kielteistä päätöstä Irakista
tulleiden turvapaikanhakijoiden osalta. He odottavat ministeri Thorsin
lakiesityksen läpimenoa. Suomen käytäntö muutetaan
niin liberaaliksi, että me olemme tältä osin nyt
kuilun puolelta kyllä hallitsemattoman turvapaikkapolitiikan
osalta menossa Ruotsin ohi. Näin tulee käymään,
ja tämä pitää eduskunnan tajuta,
kun se nyt käsittelee ministeri Thorsin hengentuotetta
ja vahvaa tahtotilaa laiksi.
Nimittäin erityisesti kiinnitän vielä huomiota siihen,
että meillä on myös turvapaikkajärjestelmän
väärinkäyttöä. Tältä osin
pitää näiden kriteerien olla kunnossa:
esimerkiksi humanitaariset syyt tarkkaan määritelty,
tekniset esteet tarkkaan määritelty ja selkeät
ohjeet myöskin viranomaisille. Näiden tarkkojen
aikarajojen osalta sanoisin, että vuoden määräaika
viranomaistyössä ei välttämättä tule
onnistumaan, jolloin me ikään kuin luomme tätä kautta
esimerkiksi Ruotsin neljän vuoden käytännöstä rajusti
poikkeavan tilanteen. Siis tällä haluan vaan todeta,
että nyt on tuotu esille kaksi turvapaikkajärjestelmään
liittyvää keskeistä elementtiä.
Me emme käsittelisi maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan
laajaa kokonaisuutta EU-mitassa, eikä täällä viitatakaan
yleiseen linjaan, vaan halutaan Suomen lainsäädäntöön,
joka on liberaaleimpia EU:ssa, kaksi keskeisen osan muutosta, murentamista.
On tekniset esteet ja väljä humanitaariset syyt
-määritelmä, joka tulee, mikäli
ministeri Thors ohjeistaa, varmasti olemaan myöskin väljä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ilahtunut siitä, että ed.
Rajamäki kantaa huolta maailman lapsista. Toivoisin, että hän
kantaisi samaa huolta niistä lapsista, jotka hänenkin
ministerikaudellansa olivat suljettuina vankilamaisiin olosuhteisiin
Suomessa säilöönottokeskuksissa, koska
koko perhettä koski maasta poistaminen, tai jotka joutuivat
todistamaan, että heidän vanhempansa huumattuina
vietiin lentokoneeseen. Eli kyse on näkökulmasta,
siitä, nähdäänkö muualta
tulevat ihmiset uhkana vai mahdollisuutena. Kyse on myös
tasa-arvosta, nähdäänkö tasa-arvo
ja solidaarisuus muunakin kuin omien kansalaisten välisenä asiana
vai asiana, jota pitää edistää maailmanlaajuisesti.
Itse katson, että tämä nyt käsillä oleva
lakiesitys on terve askel oikeaan suuntaan. Toivon, että tämän
yhteydessä mietitään myös sitä — kun
nyt esimerkiksi viime vuosina on tehty karkotuksia, joissa on tietoisesti
myös aivan takuulla tiedetty, että näitten
karkotettavien kohtalona voi olla hyvinkin todennäköisesti
vangituksi tuleminen, kiduttaminen tai jopa murhaaminen — että karkotuksiin
liittyvä asenne, että kunhan on Suomen rajojen
tai EU-rajojen ulkopuolella, muuttuisi sillä tavalla, että me
kannamme globaalia vastuuta kaikista näistä ihmisistä,
jotka karkotetaan Suomesta, ja se suomalainen inhimillinen vastuu ja
poliittinen vastuu ei pääty Suomen rajoille, vaan
se päättyy siihen, mikä on se lopputulos
tämän karkotetun ihmisen kohdalla.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On erittäin tärkeätä,
että meillä on, niin kuin Suomella on, yksilöllinen
käsittely turvapaikanhakijoilla, jossa oikeustiet käydään läpi,
ja itse asiassa meillä erittäin hyvin niitä käytetään.
Julistamisen ja väitteiden sijasta pitäisi pystyä esittämään
myös tapauksia, jotka vastaisivat, ed. Sirnö,
teidän puheitanne. Niitä ei löydy. Kyllä meillä ne
hyvin tarkkaan on käsitelty. Meillä pitäisi
myös olla näiden väitteiden yhteydessä viranomaisilla
oikeus kertoa myöskin asianomaisia henkilöitä koskevat
faktat, mutta sitähän ei voida tehdä suojelupoliisin
ym. tietojen osalta. Tältä osin meillä pitäisi
mennä Norjan käytäntöön,
että asianomaiset henkilöt antavat valtuudet,
että viranomaiset voivat heitä koskevat tiedot
luovuttaa. Kyllä näitä esimerkkejä, joista
ed. Sirnökin on huolta kantanut, on läpikäyty
ja ne on turhaksi todettu.
Mutta sanon tärkeimmän asian: Suomen kansalaisten
on voitava luottaa maassa olevaan turvapaikkajärjestelmään
ja siihen, ettei sitä käytetä väärin.
Se on ehdottoman välttämätön
kansallisesti tärkeän, aktiivisen maahanmuuttopolitiikan läpiviemiseksi,
sen hyväksyttävyyden ja sen onnistumisen kannalta.
Tämä on asia, jota meillä ei nyt riittävästi
tässä tunnusteta, vaan ikään
kuin sinisin silmin, ovet, ikkunat auki ja silmät kiinni kuvitellaan,
että aktiivinen maahanmuuttopolitiikka on huonoa pakolaispolitiikkaa.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toissa viikolla täällä osoitettiin mieltä,
koska kolme miespuolista henkilöä karkotettiin
Pohjois-Irakiin. Kyseessä olivat kolme kurdia, jotka nyt
näyttävät olevan se ryhmä, jota tällä hetkellä karkotetaan
kohtuullisen aktiivisesti Suomesta. Kyse oli henkilöistä,
jotka taustojensa perusteella hyvin todennäköisesti
tulevat olemaan, jos heidät kuljetetaan Pohjois-Irakiin asti,
poliittisen vainon tai kansallisen vainon kohteena. Lisäksi
mielestäni esimerkiksi tällä hetkellä,
kun kaikki tiedämme, että Yhdysvallat on antanut
eräille Lähi-idän maille suostumuksen
käydä avointa aseellista sotaa kurdeja vastaan
omilla alueillansa, on huolestuttavaa, että Suomi, joka
kuitenkin perinteiseen tapaan on ollut erittäin aktiivi
ihmisoikeusasioissa, tällä hetkellä tuntuu
vähän niin kuin nopeuttavan näitä karkotuspäätöksiä juuri
näille alueille, joilla hyvin todennäköisesti
seuraavien muutamien vuosien aikana tehdään erittäin
vakavia kansallisia puhdistuksia, ja ne kohdistuvat juuri niihin
ihmisryhmiin, joita tällä hetkellä Suomesta
karkotetaan.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pakko tulla tänne pönttöön,
koska saattaa mennä pitkäksi.
Ulkomaalaispolitiikka räjähti Suomen syliin silloin,
kun olin eduskunnassa ensimmäistä kertaa 90-luvun
alussa, jolloin somalipakolaisia alkoi virrata ja sen myötä sitten
kaikkia muitakin pakolaisia. Silloin me saimme jokseenkin kohtuullisen
hyvän ulkomaalaislain, joka ei periaatteessa sitten enää riittänytkään,
vaan sitähän on sitten muutettu jatkossakin.
Kun seuraan ed. Rajamäen ja ministeri Thorsin ottelua
ja olen seurannut tätä ulkomaalaiskeskustelua,
niin minun on kyllä pakko kysyä ministeri Thorsilta:
Miksi meille ei kelpaa se sama taso turvapaikkapolitiikassa kuin
EU:lla on? (Ed. Rajamäki: Juuri näin, tästä on
kysymys!) Miksi meille ei kelpaa se sama taso? Miksi meidän
täytyy luoda omia järjestelmiä, jotka
ovat huomattavan liberaaleja, mikä on periaatteessa tietenkin ihan
hyvä asia? Meillä on hyvin liberaali ulkomaalaislainsäädäntö tälläkin
hetkellä, mutta miksi meidän täytyy tätä liberalismia
viedä niin pitkälle tässä asiassa,
että me olemme kohta ainoa EU-maa, jolla on todella näin
liberaali ulkomaalaispolitiikka? Kysymys on siitä, että myös
ulkomaalaispolitiikan täytyy nauttia kansalaisten arvostusta
ja kansalaisten luottamusta. Emme me voi täällä tehdä sellaista
politiikkaa, jota kansalaiset eivät hyväksy.
Toinen asia, mitä minä kysyn ministeri Thorsilta:
Miksi on edellytetty, että kaikki tänne maahan
tulijat ovat turvapaikanhakijoita tai suojelun tarpeessa tai jossakin
muussa hädässä? Miksi meillä on
vuosikausia estetty niin sanottu työperäinen maahanmuutto?
Minä tapasin Suomesta Kanadaan menneen siirtolaisen nyt
omalla lomamatkallani, ja hän kertoi Kanadan turvapaikkapolitiikasta
ja turvapaikkajärjestelmästä, miten siellä on
onnistuttu silloin aikanaan sulauttamaan ja yhteiskuntaan sopeuttamaan
lukuisia tuhansia muualta tulleita. Justiin sen takia, että on tehty
ehkä valikoitua maahanmuuttopolitiikkaa, mutta samalla
annettu myös hädässä oleville
pakolaisille paikka saapua. Miksi tämä asia, työperäinen
maahanmuutto, on ollut niin suuri kirosana? Nyt me todella kärsimme
siitä, että on ollut niin sanottuja oikeaoppisia
turvapaikkapolitiikan harjoittajia tässä eduskunnassa.
Minä toivon, että ministeri Thors vastaa näihin
kahteen kysymykseen: Miksi meillä täytyy olla
toisenlaiset kriteerit kuin muissa EU-maissa? Miksi meille eivät
kelpaa nämä EU:n kriteerit? Ja miksi me emme noudata
tai halua hyväksyä sitä, että myös
työperäinen maahanmuutto on sallittua? Esimerkiksi
ed. Sirnö ei missään nimessä hyväksy
sitä, mikäli minä olen kuunnellut teidän
puheitanne, että tänne tulijoita valittaisiin sen
perusteella, onko heille tarjolla tässä Suomenmaassa
töitä.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Miksi tätä lainsäädäntöä tehdään?
Hallitusohjelmassa on sovittu siitä, että pyrimme
eroon tilanteesta, jossa olemme olleet jo useita vuosia: täällä Suomessa
on asunut laillisesti B-oleskeluluvalla ihmisiä, joilla
ei ole oikeutta tehdä työtä eikä mahdollisuutta
opiskella. Se on myös tavoite, jonka takana suomalaiset
ovat sankoin joukoin olleet. Asiasta on järjestetty mielenosoituksia,
tehty vetoomuksia, ja evankelisluterilainen kirkko, jonka jäsenistö on
ymmärtääkseni hyvin laaja, on myös
pitänyt tätä ongelmaa mittavana. Siksi
muutokset, joilla näyttää olevan kansan
tuki.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en todellakaan vastustanut sitä enkä hyväksy
tätä B-lupakäytäntöä,
miten sitä tällä hetkellä tulkitaan.
Mutta eihän siihen tarvita näin hierarkista ulkomaalaislakia
kuin tässä on tulossa elikkä kolmiportaista
järjestelmää. Minä todella toivon,
että ministeri Thors jossakin vaiheessa vastaa, miksi meillä pitää olla erilainen
käytäntö kuin muissa EU-maissa. Ei muissa
EU-maissa hyväksytä tätä Suomen
B-lupakäytäntöä, mikä tällä hetkellä on,
että annetaan ihmisten jäädä tänne
mutta heille ei anneta mahdollisuutta tehdä töitä.
Kaiken a ja o on se, että tänne tulevat voivat
tehdä töitä ja olla hyödyksi
tälle yhteiskunnalle ja tuntea, että he ovat tervetulleita
tähän maahan, jos he eivät ole pakolaisia
ja sillä tavalla kestää tämä sopeuttaminen monta
kymmentä vuotta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä lailla on varmasti
humaanin ja ihmisoikeuksia kunnioittavan pakolaispolitiikan kannalta
erittäin tärkeä merkitys. Odotan kuitenkin
sellaista lainsäädäntöä,
joka helpottaa yritys- ja työperäistä maahanmuuttoa
Suomeen ja samalla estää ulkomaisen työvoiman
väärinkäytön työmarkkinoillamme.
Jos ja kun talouselämä kehittyy 2010-luvun alusta
taas nousuun, on tärkeätä, että suomalaisilla
yrityksillä on mahdollisuus rekrytoida osaavaa ja hyvin
koulutettua ulkomaista työvoimaa Suomeen. Tätä varten
tarvitaan toisaalta mahdollistavaa ja yhtä lailla rajoittavaa lainsäädäntöä.
Yhtä tärkeää on, että lainsäädännöllisin
keinoin mahdollistetaan rehellisesti toimivien ja kannattavien ulkomaalaisten
yritysten sijoittuminen Suomeen. Odotankin hallitukselta toimenpideohjelmaa
ja tehokasta organisaatiota, joka hoitaa yritys- ja työperäistä maahanmuuttoa.
Nykyinen järjestelmä ei vastaa yritys- ja työperäisen
maahanmuuton tarpeita. Myöskään yrityspalvelujärjestelmäämme
ei ole trimmattu ulkomaalaisten yritysten Suomeen sijoittumista varten.
Arvoisa puhemies! Olisiko hallituksen lakiesityksessä pieni
lapsus? Laissa on maininta kihlakunnan poliisilaitoksista. Miksi
mainitaan laissa kihlakunnat, kun niitä ei enää ainakaan
periaatteessa ole olemassa? Poliisikin keskitetään
maakuntien pääkaupunkeihin.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! On erittäin myönteinen
asia, että hallitusohjelmassa sovittiin siitä,
että pyritään ratkaisemaan kysymys niiden
ihmisten mahdollisuudesta tehdä työtä ja
sopeutua tavallisella tavalla eli työtä tekemällä ja
opiskelemalla suomalaiseen yhteiskuntaan, jotka tähän
mennessä ovat olleet näitä B-luvan haltijoita.
Nähdäkseni käsillä oleva esitys
tarjoaa tähän hyvät mahdollisuudet. On
tärkeää, että valiokuntakäsittelyn
aikana käydään läpi se, että tämän
lain myötä esimerkiksi teknisestä esteestä ei
synny sen tyyppistä kokonaisuutta, jossa ihmiset käytännössä sitten
siirtyisivät pääsääntöisesti
tähän kategoriaan, vaan on tärkeää, että nimenomaan
tämä suojelu humanitäärisen syyn
perusteella koskisi pääsääntöisesti
niitä ihmisiä, joita emme ole katsoneet voivamme
palauttaa näihin maihin, joissa olosuhteet kaiken kaikkiaan
ovat sellaiset, että niitä ei voida pitää inhimillisesti
katsoen sellaisina, joihin palautamme ihmisiä. Tässä ei
miltään osin oman ymmärrykseni mukaan
ole kysymys turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttämisestä.
Ihminen voi hakea turvapaikkaa, ja jos hänelle ei pakolaisasemaa
tai turvapaikkaa myönnetä, niin onhan toki mahdollista
silloin myöntää hänelle sellainen
status, joka perustuu joihinkin muihin syihin, kuten tässä humanitäärisen
syyn pykälässä on ilmoitettu. Kysymykset
tässä kohtaa myös perheen yhdistämisestä toivottavasti
valiokunnassa harkitaan.
Yhdyn siihen esimerkiksi ed. Laxellin esittämään
näkemykseen, että olisi hyvä, että melko
pian tässä salissa näkisimme myös
niitä esityksiä ...
Puhemies:
Olkaa hyvä ja tulkaa jatkamaan puhujakorokkeelta.
... jotka koskevat työperäistä maahanmuuttoa
ja Suomen aktiivisuutta näissä kysymyksissä.
Toisaalta en näe sitä ongelmana, että juuri
tässä esityksessä näitä kysymyksiä ei
ole tarkasteltu. On ehkä hyvä, että siitä tehdään
oma kokonaisuutensa, koska tässä esityksessä nimenomaan
pyritään hoitamaan niitä ongelmia, joita
meillä on viime vuosina syntynyt. Ja myös direktiivin
mukaistamiset vaikuttavat tarpeellisilta esimerkiksi niiltä osin,
kun puhutaan vainosta, jonka suorittaja on joku muu kuin valtio
tai hallintoviranomainen. Suomessa on ollut jonkin verran selvästi
tällaisia tapauksia, joissa ihminen on joutunut vainotuksi
jonkun muun tahon toimesta, ja näissä tapauksissa
olisi selvästikin ollut perusteltua voida myöntää turvapaikka.
Muutama kommentti tähän yleiseen keskusteluun
maahanmuuttopolitiikasta. Ed. Ukkola otti esiin Kanadan mallin.
Kanadan mallissa on mielestäni paljon hyvää.
Yksi sen hyvistä puolista on se, että kun ihminen
saapuu Kanadaan, oli se syy sitten humanitäärinen
suojelu, perheen yhdistäminen tai pakolaisaseman saaminen
tai tulo töihin, niin Kanadassa ihminen toivotetaan tervetulleeksi
ja hänelle ilmoitetaan, että jos hän
itse on halukas, niin tarjolla on Kanadan kansalaisuus. Ja tämä tapa,
millä ihminen otetaan vastaan, on tietenkin hyvin merkityksellinen
sen kannalta, onko ihmisen helppo jäädä maahan
tekemään töitä ja kasvattamaan
lapsiaan, elämään tavallista elämää.
Kanadassa on myös käytäntöjä,
joissa tavalliset ihmiset voivat ilmoittautua ohjelmiin, joissa
he toimivat eräänlaisina isäntäperheinä maahantulijoille,
ja tällainen kansalaisten oma aktiivisuus näissä kysymyksissä on
tietenkin hyvä asia. Suomessa kansalaisten oma aktiivisuus
viime vuosina on ollut pääasiassa sitä,
että erilaiset aktiivit esimerkiksi kirkon piirissä ovat vedonneet
Ulkomaalaisvirastoon, ministeriöön, poliittisiin
toimijoihin, että kohtalot, joita he ovat pitäneet
täysin epäinhimillisinä, näyttävät
kuitenkin toteutuvan. Kanada on tietenkin hyvin suuri maa. Siellä kiintiöpakolaisuus
ja kiintiöpakolaisiin liittyvä perheiden yhdistäminen
koskevat vuositasolla noin 25 000:ta ihmistä,
ja työperäisen maahanmuuton osalta luvut ovat
sitten vieläkin korkeampia.
Ed. Rajamäen puheenvuorossa tässä esityksessä nähtiin
paljon riskejä. Itse näin ed. Rajamäen
puheenvuorossa sen ristiriidan, kun hän sanoi, että meillä nyt
on jo eurooppalaisittain valtavan liberaali lainsäädäntö ja
että liberaali lainsäädäntö hänen
näkemyksensä mukaan tuottaa liikaa näitä ihmisiä ja
riskin siitä, että turvapaikanhakijoiden määrät
kasvavat. Jos meillä tällä hetkellä on
erittäin liberaali lainsäädäntö,
niin meillä on kuitenkin eurooppalaisittain niin vähän
turvapaikanhakijoita, että en tiedä, olisiko juuri
missään maassa niin vähän, ehkä Virossa on
vähemmän. (Ed. Rajamäki: Nopeutimme käsittelyä!)
Toisaalta itse katson, että liberaali ja inhimillinen lainsäädäntö näissä asioissa
on perusteltua. Ihmiset hakevat suojaa ja turvaa omassa elämässään.
Monissa paikoissa maailmassa eletään sellaisissa
olosuhteissa, että meidän on niitä kaiken
kaikkiaan vaikea kuvitella, ja monet ihmiset, jotka ovat tulleet
tänne hakemaan suojaa, tällä hetkellä elävät
Suomessa, tekevät töitä, kasvattavat
lapsiaan, ja tämä on hyvä asia.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Täällä tosiaan koko
ajan sotketaan laillinen ja laiton maahanmuutto, tämä kokonaisuus.
Ensinnäkin haluan sanoa, että me nopeutimme viime
hallituskaudella huomattavasti turvapaikkahakemusten käsittelyä,
yksilöllistä käsittelyä, ja
tällöin myös perusteettomien turvapaikkahakemusten määrä väheni.
Helsingin hallinto-oikeushan on hylännyt kaikki Ulkomaalaisviraston
päätöksiä koskevat valitukset
kansainvälistä suojelua koskevin osin ja on katsonut
Uvin päätökset tältä osin
lainmukaisiksi. Nyt on vaara se, että tällä ministeri
Thorsin esityksellä ja hallituksen esityksellä mennään
eri käytäntöön kuin muut Euroopan
maat esimerkiksi kansainvälisen suojelun myöntämisen
osalta. On muistettava, että enemmistö Suomeen
tulevista turvapaikanhakijoista on hakenut turvapaikkaa jossain
eurooppalaisessa maassa eikä ole suojelun tarpeessa. Väärä vetovoima,
väärä viesti väljällä teknisen
esteen ja palautusesteen perusteella ja humanitaarisen syyn väljällä tulkinnalla
johtaa siihen, että meillä on Euroopan unionin
yhteisestä turvapaikkapolitiikasta poikkeavia pyrkimyksiä.
Nyt puhutaan nimenomaan pakolais- ja turvapaikkakysymyksistä,
ei laillisesta maahanmuutosta, aktiivisesta maahanmuutosta.
Minä pelkäsin aikoinani, että ministeri
Thors on lähdössä Ruotsin tielle. Ministeri
Thors on menossa paljon pitemmälle kuin Ruotsin tie. Ruotsi
on tehnyt tänä vuonna jo Tukholman alueella 6 000
kielteistä päästöstä irakilaisista,
ja tältä osin EU:n linja ja Ruotsin linja alkaa
olla nyt ihan toinen kuin mihin ministeri Thors pyrkii Suomessa.
Jäljet näkyvät.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt tuntuu siltä, että ed. Rajamäki
itse sotkee laillisen ja laittoman maahanmuuton ja turvapaikan hakemisen
kategorioita kokonaisuudessaan. Laitonta maahanmuuttoa meillä saattaa
esiintyä erityisesti siitä syystä, että laillisia
väyliä työperäiseen maahanmuuttoon näyttää olevan
aivan liian vähän, tosin nyt, kun tarve on tullut
kasvavaksi, ehkä jonkin verran enemmän, mutta
eihän tämän lain myötä luoda suinkaan
väyliä laittomaan maahanmuuttoon.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Muuten erinomaiseen ed. Sinnemäen
puheenvuoroon yksi pieni mutta. Mielestäni tämäkin
laki on työperäistä maahanmuuttoa edistävä laki.
Eli tässä vaan tunnustetaan se tosiasia, että ne
ihmiset, jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet tänne
humanitäärisistä syistä saapumaan,
ovat potentiaalista työvoimaa, jota tähän
asti meidän lainsäädäntömme
on estänyt työskentelemästä Suomessa. Siinä mielessä tämä laki
on juuri sitä, mitä ed. Ukkola kaipasi, että näille
ihmisille, jotka tulevat Suomeen, annetaan mahdollisuus myös
aktiiviseen toimintaan Suomessa.
Ja mielestäni ed. Laxell piti erinomaisen puheenvuoron
siitä, että meillä pitäisi miettiä näitä helpotuskeinoja,
millä me saamme sitä osaavaa väkeä tänne.
Mutta minun on tähän samaan kohtaan sanottava,
että meillä valitettavasti on pieni pr-ongelma.
Täällä asuvat maahanmuuttajat ovat itse
asiassa se pr-taho, joka kertoo meistä muualle maailmalle.
Esimerkiksi Nokian insinöörin vaimo, joka kohtaa
päivittäin rasismia sen takia, että hän
tulee maasta, jota tällä hetkellä pidetään liiankin
usein poliittisissa puheissa terrorismin lähteenä,
on viestittänyt kaikille sukulaisilleen, että älkää tulko
Suomeen. Miksi te tulisitte Suomeen, koska täällä maahanmuuttajia
kohdellaan kaltoin?
Ja toinen viesti, mikä meillä maassa olevien maahanmuuttajien
taholta muualle maailmaan tällä hetkellä leviää,
on se, että täällä olevat lääkärit,
sairaanhoitajat, opettajat, siivoojat eivät yksinkertaisesti
kelpaa suomalaisille työnantajille. Eli meillä on
jo tällä hetkellä huikea työttömyys
maassa olevien maahanmuuttajien keskuudessa. Ei ole mitään
perustetta sanoa, ettei tämä olisi huonoa mainosta.
Ainakin itse koen sen hirvittäväksi häpeäksi.
Eli mielestäni samaan aikaan, kun kehitetään
näitä keinoja saada Suomeen lisää työperäistä maahanmuuttoa,
on mietittävä myös sitä, miten
jo maassa olevat, kovin Suomeen jo sitoutuneet kansalaiset saadaan
sitoutumaan työn kautta myös tähän
maahan.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnö puheessaan puhui juuri,
että tämä laki on ikään
kuin työperäistä maahanmuuttoa edistävä.
Minusta on hyvä asia, että se olisi näin,
ei siinä mitään, samalla kun se antaa
myös suojelun hädässä oleville.
Mutta minä nyt kysyn edelleenkin ministeriltä:
Jos tämä kolmas kategoria, humanitäärinen suojelu,
korvaa tämän ja on tarkoitettu näille
B-luvan saajille, niin minun mielestäni sitä ei
tarvita, koska meillä on tässä toinenkin
kategoria, toissijainen suojelu. Eikö tälle toissijaisen
suojelun kategorialle voi antaa myös oikeutta tehdä työtä?
Minä en ymmärrä tämän
humanitäärisen suojelun merkitystä tässä laissa.
Minä tosin en ole ennättänyt lukea tätä kokonaan,
mutta tähän minä toivoisin vastauksen,
koska meillä ulkomaalaispolitiikan taikka tämän
turvapaikkapolitiikan ongelmana on ollut tämä B-lupakäytäntö, jota
minä en myöskään hyväksy,
mutta ei sitä voi ratkaista niin, että meidän
järjestelmämme (Puhemies koputtaa) menee sitten
EU-järjestelmän yläpuolelle ja liberaalimmaksi.
(Ed. Sinnemäki: Eikös ed. Ukkolan pitäisi
olla kovin liberaali!)
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Paitsi maahanmuuttajien työllistymisen
kannalta myös kielivarannon kannalta on erittäin
tärkeää edistää maahanmuuttajien äidinkielen
sekä suomen tai ruotsin kielen taitoa vahvana osana kotouttamista,
ja samalla on pakko sanoa, että on tärkeää kehittää toisen
kotimaisen kielen koulutusta myös.
Puhemies:
Tässä on vielä ed. Rajamäki
pyytänyt puheenvuoroa, jos ministeri haluaa vasta lopuksi,
mutta teidän vuoronne on kyllä nyt. Olkaa hyvä!
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Arvostan suuresti, jos saisin tässä vaiheessa
ehkä vastata kysymyksiin, joita runsaasti on esitetty.
Ensinnäkin ed. Ukkola kysyi, miksi on estetty työperäistä maahanmuuttoa.
Vastauksena voin sanoa, että ennakkoluulot ovat sen estäneet,
ja meillähän on lainsäädännössä niin
sanottu saatavuusharkinta, josta on hallitusohjelmassa todettu,
että se pitää poistaa. Jos täällä löytyy
töitä ja muuten on hyväksyttävät
työehdot, niin pitää päästä tänne
tulemaan töihin. Tämä on hyvin yksinkertaista,
olen teettänyt selvityksen tästä asiasta
ja nyt varsinainen lainvalmistelu lähtee käyntiin,
joten toivon, että tänä vuonna te saatte tähän
ottaa kantaa.
B-lupa-asiasta muun muassa moni väitti, että B-lupa
sai laajemman käytön kuin oli tarkoitus, ja sen
johdosta moni henkilö täällä joutui
limboon. Ensin oli ehkä pystynyt työhön
jopa, silloin kun kolmen kuukauden täällä oleskelun
jälkeen sai mennä töihin, sitten tuli
päätös, jossa oli B-lupa, eikä enää voinut
tehdä laillisesti töitä. Tähän
me yritämme muun muassa puuttua. Tämä on
tarkoitukseni.
Tässä on viitattu, niin kuin presidentti Ahtisaari
myös puheessaan viime viikolla viittasi, Kanadan tilanteeseen,
ja ed. Sinnemäki aivan oikein toi esiin, että Kanada
on niin sanottu suurvalta, mitä tulee kiintiöpakolaisiin,
todellakin suurvalta. Heillä sitten on ollut myöskin
työperäisen maahanmuuton osalta kiintiöjärjestelmä ja pisteytysjärjestelmä.
Sieltä kantautuu tällä hetkellä erilaisia
viestejä. Muun muassa sellaisia viestejä olen
sieltä kuullut ministeritasolta, että se ei enää heidän
tarpeitaan vastaa. Mielestäni myöskin on jonkin
verran vaikeuksia verrata Suomen ja Kanadan tilannetta. Siellä puhutaan maailman
kahta suurta kieltä, ja meillä ei ole ihan vastaava
tilanne, niin kuin me hyvin tiedämme, mutta on asioita,
joita varmaan sieltä voimme oppia, koska se on kuitenkin
eurooppalainen valtio tavallaan Amerikan mantereella. Siellä varmaan nimenomaan
kotouttamisessa on sen tyyppinen tilanne.
Kun me puhumme EU:n yhtenäisyydestä, minun
täytyy nyt tässä yhteydessä korjata
jonkin verran esitettyjä väitteitä. Tässä sanottiin,
että niin sanotut Dublin-tapaukset ovat suurin asiaryhmä.
Tämä ei pidä paikkaansa vuoden 2007 osalta.
Dublin-tapaukset ovat huomattavasti vähentyneet, ja noin
1 500:sta ne ovat 316 tapausta. Kun me tarkastelemme myöskin
Dublin-asetusta ja EU:n yhtenäisyyttä, sitä ei
tietenkään voi mekaanisesti tehdä, ja
me tiedämme yhtenä esimerkkinä, miten
yhtenäinen käytäntö on, miten tšetšeenipakolaisia
kohdellaan eri puolilla Eurooppaa. Yhtenäisyys ei ole niin
suurta kuin väitetään, ja kun me näemme,
miten niin sanottu harmonisaatio on tehty, olemme aika kaukana siitä tasosta.
Kun harkitsee laittoman maahanmuuton haittavaikutuksia, niin
kun Suomessa on tehty tarkastuksia työpaikoilla, ei täällä ole
havaittu, että tekee työtä laittomasti
oleskeleva, vaan työtä tehdään
laittomin työehdoin. Nämä ovat kaksi
eri asiaa, ja valitettavasti, niin kuin hallintovaliokunnan jäsenet
tietävät ja työ- ja tasa-arvovaliokunnan
jäsenet tietävät, moni on katsonut, että niin
sanottu työnantajasanktiodirektiivi puuttuu toisenlaisiin
ongelmiin ja tavallaan velvoittaisi meitä mahdollisesti
tarkastamaan yrityksiä, joissa hyvin laajasti, vaikka oman
seurannan kautta, suomalaisen kokemuksen kautta, tiedetään,
että ongelmat ovat toisen tyyppisissä yrityksissä. Toisaalta
siis ongelmana ovat enemmän laillisesti maassa oleskelevat,
jotka tekevät työtä mutta joutuvat riiston
kohteeksi. Suomessa valitettavasti ei voida tässä arvoasteikkoa
panna, mutta meillä on toisenlainen ongelma, ja nämä ovat kaksi
eri asiaa.
Tässä väitettiin myöskin,
että ei kanneta huolta, ei seurata sitä, kuka
esimerkiksi niin sanotusti häviää vastaanottokeskuksesta.
Käytännössä tätä kuitenkin
seurataan. Luvut ovat siellä myöskin pidentyneet,
ja onneksi on työntekijöitä, jotka ovat
yhteydessä kaikissa vastaanottokeskuksissa niihin henkilöihin,
jotka ovat niiden toiminnan piirissä, joten tämä seurantatilanne
on olemassa.
Mutta se, mikä on hämmästyttänyt
meitä, on, että kun saimme ihmiskaupan seurantatyöryhmän
ensimmäisen seurantaraportin viime vuoden loppupuolella,
ihmiskauppatilastot meillä, niin enemmistö hyvin
harvinaisista tapauksista on miehiä, kun yleinen katsantokanta
olisi, että ihmiskaupan uhrit ovat naisia ja nuoria henkilöitä.
Tämä vaatii meidän kaikilta viranomaisiltamme
enemmän havainnointia, ja myöskin toivottavasti
voimme päätyä ratkaisuihin, että henkilöille
viestitetään selvällä tavalla,
miten harkinta-aikaa voidaan käyttää hyväksi
ja miten voi sen aikana pyytää suojelua. Tässä on
meillä vielä paljon tehtävää,
että viesti menee perille, jos epäillään,
että henkilö on uhri, että henkilö ehtii tunnistaa
itse, että hän on todellakin uhri. Siinä on
vielä monia piirteitä, joihin meidän
pitää kiinnittää huomiota, ja
se, että meillä on lisääntyvät yhteydet
tyypillisiin maihin, joista suoritetaan tätä ihmiskauppaa,
vaatii lisäponnisteluja.
Väitetään, että turvapaikanhakijoiden
määrät olisivat vähentyneet,
koska on nopeampaa käsittelyä. Mutta turvapaikanhakijoiden
määrä on muutenkin vähentynyt
ihan absoluuttisesti. Sillä ei ole mitään
sen kanssa tekemistä suoraan, että meillä on
nopeat käsittelyt, mutta absoluuttinen määrä,
joka täällä on hakenut turvapaikkaa viime
vuonna, on vähentynyt. Siitä myöskin
meillä on selvät luvut viime vuodelta. Sillä ei
ole ihan suoraa yhteyttä mielestäni näihin
nopeutettuihin käsittelyihin, joten tarvitaan tilastollista
korjausta.
Mutta sen lisäksi toivon, että olen myöskin pystynyt
vastaamaan ed. Ukkolan kysymyksiin, miksi me katsomme, että on
hyvä esittää nämä kolme
kategoriaa, koska tässä on liikkumavaraa emmekä halua
meidän kansallista lainsäädäntöämme
supistaa tästä EU-direktiivistä johtuen.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Sillä, että perusteettomien turvapaikkahakemusten
käsittely muuttui ministeri Itälän ajan
noin kahdesta vuodesta kolmeen neljään kuukauteen,
oli myös oma selkeä viestinsä turvapaikkajärjestelmän
vetovoiman kannalta.
Nyt nimenomaan pitäisi korostaa, että täällä käsitellään
turvapaikkapäätöksen teosta säätämistä ulkomaalaislaissa
eikä työperäistä maahanmuuttoa.
Täällä sotketaan nämä käsitteet.
Ja nimenomaan turvapaikkapäätöksistä,
jotka perustuvat meillä selkeästi kansainvälisiin
sopimuksiin, ulkomaalaislakiin, EU-lainsäädäntöön, ja
oleskeluluvasta suojelun tarpeen perusteella, myöskin yksilöllisen
inhimillisen syyn perusteella, on selkeät määräykset.
Tässä tilapäisessä oleskeluluvassahan,
51 §, selvästi lähdetään
siitä, että ei tilapäisestä terveydellisestä tai
muusta syystä voida palauttaa kotimaahan tai pysyvään
asuinmaahan tai jos on tällainen tekninen este, liikenne-este,
tai tarvittavan matkustusasiakirjan puuttumisen vuoksi. Se on puuttunut
70 prosentilta turvapaikanhakijoista, koska kyseessä on
hyvin paljon myöskin, niin kuin krp on osoittanut, 70-prosenttisesti,
ihmissalakuljetuksen, myös organisoidun rikollisjärjestön
kautta tapahtuvaa organisointia.
Tämä menee hyvin lähelle ihmiskauppaa.
Kun sallitaan laitonta maahanmuuttoa Euroopan unioniin työnantajien
tai viranomaisten toimesta, niin ollaan sallimassa käytännössä ihmiskauppaa
ja vakavimmillaan jopa vielä järkyttävämpiäkin
rikoksia. Eli tässä suhteessa tarvitaan laittoman
maahanmuuton torjuntaa, EU:n yhteistä maahanmuutto- ja
turvapaikkapolitiikkaa. Ja on selvä, että meilläkään
viranomaiset eivät tunnista näitä, eivät
varmaankaan, jos ministeri vielä lähtee viemään
asiaa muusta EU:sta poiketen niin, että annetaan väärä signaali.
Kyllä löytyy äkkiä käyttöä näille
väljennyksille.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Paras tapa päästä eroon
laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle
maahantulolle. Tässä keskustelussahan on käynyt
ilmi se, että puhtaasti työperäisen maahanmuuton
osalta näitä väyliä ei Suomessa
ole ollut riittävästi.
Ed. Rajamäelle vielä kaksi kommenttia. Kun ihmiset
elävät ja asuvat jossain maassa, he tyypillisesti
myös pyrkivät tekemään töitä ja
elättämään itsensä,
ja loppujen lopuksi ei ole kovinkaan suurta eroa siinä,
mikä on sattunut olemaan se syy, miksi he ovat asettuneet
sinne, mihin he ovat asettuneet. Sen takia toki tässäkin
yhteydessä ed. Sirnö puhui, että tämäkin
on osaltaan työperäistä maahanmuuttoa,
koska käytännössä niistä ihmisistä,
jotka täällä ovat saaneet kansainvälistä suojelua,
monet täällä tekevät niitä töitä, joihin
on ollut vaikea esimerkiksi rekrytoida työntekijöitä.
Sehän on selvä asia, että ei näitä asioita
kokonaan voi erottaa toisistaan, koska ihmisyksilöt pyrkivät
luomaan itselleen hyvän elämän ja tyypillisesti
työ kuuluu siihen.
Toinen huomio ed. Rajamäelle on se, että niillä ihmisillä,
jotka ovat vainottuja, jotka pakenevat omasta kotimaastaan, usein
ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää siihen
sellaista väylää, johon kuuluu esimerkiksi
rahan maksaminen joillekin henkilöille, jotka kuljettavat
heidät rajan yli, ja se ei tee turvapaikanhakijasta sinänsä laitonta
tai väärin toiminutta henkilöä,
jos hän on käyttänyt tällaisia
väyliä tullessaan maahan, koska se usein on ainoa
mahdollisuus. (Ed. Rajamäki: Hyväksyttekö tällaiset
väylät?)
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Keskustelu päättyi.