14) Hallituksen esitys laiksi jätelain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä eduskunnassa on ollut pari
tällaista suurta direktiiviin pohjautuvaa aikaisempaa lainsäädäntöä,
kuten romuautodirektiiviin pohjautuva ja sähköelektroniikkaromudirektiiviin
pohjautuva lainsäädäntö ja sen
kansallinen implementaatio, hyvä näin. On toki
hyvä, että nyt meillä on tämä paristodirektiiviin
pohjautuva implementointi.
Tässä kohdin on syytä tietysti todeta
se, että eduskunta on edellyttänyt hallitusta
tuomaan eduskuntaan jätelain kokonaisuudistuksen, jonka
odottaminen voi käydä pitkäksi, ja siinä kuluu aikaa
sen saamisessa. Näin ollen tämä on asia, joka
nykyhallituksen on syytä pitää ahkerasti mielessä,
että tämä saataisiin eduskuntaan mahdollisimman
pian. Aika kuluu, ja tiedämme, että suurten lakikokonaisuuksien
käsittelyyn kaksikaan istuntokautta ei välttämättä riitä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lakiesitys on saman suuntainen
kuin mitä aikaisemmin on säädetty elektroniikkaromun
keräämisestä ja tuottajavastuusta. Tämän
mukaan käytettyjen paristojen ja akkujen jätehuollon
järjestelyt perustuisivat vastedes tuottajavastuuseen.
Tuottajan ohella myös pariston ja akun jakelijan olisi
osallistuttava käytettyjen kannettavien paristojen ja akkujen
keräykseen ja vastaanottoon. Todellisuudessa tässä on
kysymys samasta kuin pullojen keräämisessäkin.
Erityisesti kotitalouksien käyttämien paristojen
kerääminen tapahtuu yksinkertaisemmin vähittäiskaupoissa. Isojen
akkujenkin osalta kierrätys tapahtuu yksinkertaisemmin
alan erikoiskauppojen kautta.
Arvoisa puhemies! Valtaosa paristoista on ulkomailla valmistettuja.
Suomalaiset jäteyhtiöt keräävät
vuosittain noin 1 000 tonnia paristoja ja akkuja. Ympäristöministeriö arvioi
jätteeksi päätyvän määrän
noin 3 500 tonniksi vuodessa. Todennäköisesti
käytettyjen paristojen ja akkujen vuotuinen määrä on
arvioitakin suurempi. Käytettyjen paristojen ja akkujen
kerääminen ja purkaminen ja niiden osien kierrättäminen
ja tuhoaminen on vaativa tehtävä, joka merkitsee
tuottajataholle lisäkustannuksia. Tämän
takia on pidettävä selviönä,
että paristojen ja akkujen hintoihin tulee merkittäviä korotuksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaksi edellä puheenvuoron käyttänyttä edustajaa
on kiinnittänyt huomiota siihen, mistä tässä asiassa
itse asiassa on kysymys, siis siitä, että nyt käytettyjen
paristojen ja akkujen osalta siirryttäisiin asianomaisen
direktiivin implementointiin Suomen lainsäädäntöön.
Tämä on ihan ok.
Täällä jo ed. Tiusanen kerkisi viitata
Seriin elikkä sähkö- ja elektroniikkaromun
kohtaloon, mutta unohti kertoa sen, missä siinä mättää pahasti:
uudelleenkäyttövelvoitetta ei toteuteta. Jos yleensä ruvetaan
lipsumaan näissä velvoitteissa, joita ollaan asettamassa
tai jotka on asetettu, niin silloin ollaan suurin piirtein romuttamassa
koko tätä tuottajavastuuajatusta. Nyt vaan toivon
hartaasti, että kun ympäristövaliokunnalta
tulee asianomainen mietintö, niin siinä yhteydessä tähän Ser-lainsäädännön
erittäin pahaan ontumiseen kiinnitetään
huomiota, koska siellä järjestelmä ei toimi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on — voisi sanoa:
tapansa mukaan — oikeassa sikäli, että tämä ei
toimi, mutta ei kyllä se romuautodirektiiviinkään
pohjautuva implementointi toimi kunnolla. Koko joukko, melkoinen
osa, romuautoista menee saattohoitoon epätyydyttävällä tavalla.
Niitä ei niin sanotusti kuivateta eli ei oteta nesteitä,
kuten öljyjä, talteen jne.
Mutta tässähän on Pirkanmaan ympäristökeskus
laitettu ikään kuin vastuuviranomaiseksi. Saattaa
olla hyvinkin, että jälleen kerran on kysymyksessä myös
omalta osaltaan resurssipula, joka liittyy myös sitten
tähän hulvattomaksi menneeseen säästämiseen,
joka kohdistuu nyt näissä ministeriöiden
tehokkuusohjelmissa työtä suorittavaan virkamieskuntaan
ja heidän määräänsä.
Näin ollen tämä huoli on selvä.
Näen kyllä itse myös, että tässä mietintö antaisi
hyvän mahdollisuuden kiinnittää huomiota
siihen, miten todellakin ovat edenneet nämä aikaisemmat direktiivit — hyvä on:
implementoitu — ja miten tämä lainsäädäntö on
todellakin tullut toteutetuksi. Siinä on paljon toivomisen
varaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle: Niin on. Siellähän
kävi sillä tavalla, siellä Ser-puolella,
että Pirkanmaan ympäristökeskus, jolle
tämä asia on valtakunnallisesti ohjattu, on ryhtynyt
uhkasakkomenettelyyn. Asia meni hallinto-oikeuteen. Sieltä tuli
asianomainen päätös joulun alla, ja nyt
on kysymys siitä, kuinka jatkossa menetellään.
Tässähän on kysymys raa’asta
rahastamisesta, ei mistään muusta. Kysymys on
siitä, että uhkasakko-olosuhteissakin näyttää siltä,
että kannattaa ottaa sakot, kun sitten muuten voittaa enemmän
taloudellista etua.
Keskustelu päättyi.