Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että pitkään,
oikeastaan koko tämän vuosikymmenen, valmisteltu
verotiliuudistus on nyt täällä eduskunnassa,
tarkemmin sanoen kuitenkin vasta sen ensimmäinen vaihe, joka
sisältää oma-aloitteiset verot. Toivoisin,
että nämä muut vaiheet saataisiin myöskin
nopeasti valmistelluiksi. Seuraava vaihehan on muut verot ja sitten
perintämenettely. Tässä lopullisessa verotilin
kokonaisuudessahan aikatähtäin on niinkin kaukana
kuin vuodessa 2012. Tämä uudistus on erinomainen
uudistus yrittäjille, työnantajille. Se on erinomainen
uudistus käsitykseni mukaan myös verohallinnon
toiminnan kannalta.
Haluan kiinnittää tässä uudistuksessa
huomiota erääseen yksityiskohtaan, josta olen
saanut huomattavan paljon yhteydenottoja tammikuun aikana tilitoimistoista
ympäri Suomea. Tämä asia koskee alkutuottajia,
jotka myös tulisivat tämän verotilimenettelyn
piiriin. Nyt tässä esitetään
tiettyä muutosta alkutuottajien kausiveroilmoituksen ajankohtaan
ja myöskin veronmaksun ajankohtaan.
Se olennainen kysymys on kausiveroilmoituksen jättämisen
ajankohta. Tällä hetkellähän
alkutuottajat ovat jokseenkin sataprosenttisesti niin sanotussa
vuosimenettelyssä eli kalenterivuosikohtaisessa ilmoitusmenettelyssä arvonlisäverotuksessa.
Tämä veroilmoitus pitää tehdä,
kuten EU:n direktiivi sanoo, kahden kuukauden kuluessa tilikauden,
tässä tapauksessa kalenterivuoden, päättymisestä eli
helmikuun loppuun mennessä, tänä vuonna
esimerkiksi viimeistään 2. maaliskuuta, kun sattuu
helmikuun loppu viikonvaihdeajankohtaan.
Nyt alkutuottajat pantaisiin samaan kaavaan kuin muutkin verotilimenettelyssä olevat,
ja tämä merkitsisi esityksen mukaan sitä,
että heidän tulee jättää — tällä hetkellä helmikuun
loppuun mennessä jätettävä — arvonlisäveroilmoituksensa
jo 12. helmikuuta, jos se jätetään sähköisenä,
ja muissa tapauksissa 7. helmikuuta. Tämä on näille
tilitoimistoille, jotka usein ovat pieniä, usein jopa yhden
henkilön tilitoimistoja, aika hankalaa. Ne ovat tärkeitä maaseudun
yritysten palvelijoita, jotka ehdottomasti siellä tarvitaan,
kun aika suurelta osin alkutuottajat, niin kuin muutkin pienet yrittäjät,
edelleen teettävät veroilmoituksensa. Tietysti
parempi olisi, että he tekisivät ne itse.
Tilitoimistot ovat olleet hyvin huolestuneita tästä aikataulusta,
jota ne pitävät ihan mahdottomana. Nytkin vuodenvaihteessa
tilanne oli se, että tuli voimaan sellaisia lakeja, jotka
säädettiin ihan viime vuoden lopulla. Ne tulivat
voimaan 1.1.2009 ja koskivat kuitenkin taannehtivasti verovuotta
2008, muun muassa metsäveromuutokset, niin että jopa
tämä lakien valmistuminen ja niitten tulkintaohjeitten
antaminen on melkoinen käytännöllinen
ongelma veroilmoituksen ajankohdan kannalta. Tähän
liittyy tietysti aina se tuloveroilmoitus.
Sitten tässä on erittäin ankara korkoseuraamus,
jos ilmoitusta ei jätä aikanaan ja maksua maksa
aikanaan. Ilmoituksen myöhästymisen perusteella
määrättäisiin viivästyneenä ilmoitetulle
määrälle 20 prosentin vuotuisen korkokannan
mukaan laskettava, enintään 15 000 euron
ja vähintään 5 euron suuruinen myöhästymismaksu.
Tällä nyt halutaan ankaroittaa ja tehostaa tämän
järjestelmän toimintaa, mutta se sopii erittäin
huonosti ainakin alkutuottajien tilanteeseen.
Minusta voisi ajatella, että kun alkutuottajat eivät
käy mitään vientikauppaa, eivät
edes EU:n sisäistä kauppaa, niin saataisiin jopa
poikkeus tuosta direktiivistä ja näin ehkä voitaisiin,
jos joku viitsisi sitä yrittää, saada
jopa sellainen tilanne, että tämä ilmoitus
saataisiinkin jättää vasta maaliskuun
12. päivä tai huhtikuun 12. päivä. Tämä asiahan
on tietysti asian valmistelusta vastanneen ministeri Kataisen hallinnonalaa.
Mutta mielestäni tämä pahin ongelma
joka tapauksessa pitää korjata täällä eduskunnassa.
Menettely ja tekniikka tietysti sallivat sen, että ilmoitus
voidaan edelleen alkutuottajien osalta poikkeuksellisesti jättää nykyiseen
jättöaikaan mennessä eikä sitä tarvitse
aikaistaa tuohon 12. tai 7. päivään.
Kyllä hallinto hyvin selviytyy asiasta, vaikka jättöaika
pidetään nykyisellään.
Keskustelu päättyi.