3) Laki tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Sari Sarkomaa /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteeni koskee niin sanotun kotitalousvähennyksen
parantamista, kehittämistä.
Pääministeri Jäätteenmäen
hallitushan on ottanut tavoitteekseen työllisyyden lisäämisen,
ja uusia työpaikkoja luvataan suomalaisille lisää 100 000
vaalikauden loppuun mennessä. Tavoite on hyvin kannatettava
ja perusteltu, mutta hallitusohjelmaan sisällytettyjen
keinojen noiden työpaikkojen luomiseksi on arvioitu monelta
taholta olevan hieman puutteellisia. Myös itse työministeri
Filatov on todennut, että uusia toimenpiteitä tarvitaan,
jotta tämä tavoite täyttyisi. Yksi uusi
keino, jota ei hallitusohjelmassa ole, on kyllä se, että kotitalousvähennystä pitäisi
kehittää ja parantaa.
Työttömyyden torjuminen onkin kaikkea muuta
kuin vain työministeriön määrärahakysymys,
vaikka tähän asiaan hallitus näyttää luottavan
kuin kallioon. Todellakin tukityöllistämisen lisäksi
tarvitaan runsaasti erilaisia keinoja, ennakkoluulottomia kokeiluja.
Kotitalousverovähennys tuli kokeiluluontoisena voimaan
loppuvuodesta 97 Etelä-Suomessa, Lapissa ja Oulun läänissä.
Itä- ja Länsi-Suomessa oli samaan aikaan kokeilussa
yritystukijärjestelmä. Vuonna 2000 verovähennysjärjestelmä tuli
voimaan koko maahan. Tällä hetkellä tämä vähennys
on 60 prosenttia arvonlisäverollisesta työn hinnasta,
enintään 1 150 euroa. Vähennyksessä on
100 euron omavastuu, ja sen voivat perheessä tehdä molemmat
puolisot. Näin on tällä hetkellä.
Jos kotitalous työllistää suoraan, työn
sivukulujen lisäksi se voi vähentää 10
prosenttia palkkakuluista. Tähän vähennykseen
oikeuttavaksi työksi katsotaan normaali kodissa tehtävä kotitaloustyö, johon
ei ole saatu julkista tukea. Tällaista työtähän
on esimerkiksi siivous, remontit, pihatyöt ja lastenhoito.
Arvoisa puhemies! Vaikka kotitaloustyön verovähennyksen
käyttö on vuosittain kasvanut, vasta vuonna 2001
käytön laajuus on kasvanut merkittävästi.
Vuonna 2000 vähennystä käytti noin 31 000
henkilöä, ja vuonna 2001 se oli jo lähestulkoon
73 000 henkilöä, joten tämä on
merkittävä kasvu, vaikka näinä vuosina
tuo vähennyksen määrä oli saman
suuruinen. Silti tämän vähennyksen käyttö on
vielä varsin vähäistä verrattuna
moniin muihin verotuksessa tehtäviin vähennyksiin.
On aivan ilmiselvää, kun näitä lukuja
pohtii ja katsoo, että kasvupotentiaalia todellakin on,
ja sitä kannattaa kyllä kannustaa ja edistää.
Kotitalousvähennykseen liittyvää positiivista työllisyyskehitystä ei
voi suoraan vielä nähdä tilastoista,
mutta joitakin päätelmiä voi toki jo
tehdä. Uusia työpaikkoja on todellakin syntynyt. Yksityisten
kotitalouspalvelualan yritysten työllistämien
henkilöiden määrä on nimittäin
kasvanut reippaasti viime vuosina. Suuri osa yksityisissä kodeissa
työtä tekevistä työntekijöistä löytyy
kuitenkin tällä hetkellä vielä siivousala-nimikkeen
alta. Tämän alan työpaikkojen määrä on kasvanut
esimerkiksi vuonna 2001, vaikka toisaalta esimerkiksi tehdasteollisuuden
määrä on pienentynyt ja julkinen kulutus
on ollut hyvin pientä. Voidaan todeta, että tämän
alan kasvu ei ole nojautunut julkisen sektorin kasvuun eikä teollisuuden
kasvuun, missä suurin osa alan työpaikoista tosiasiassa
on. Nämä kaikki luvut puoltavat sitä,
että tähän asiaan kannattaa panostaa.
Kotitalousvähennyksestä on nyt tiedotettu runsaasti,
ja ihmiset tuntuvat pikkuhiljaa olevan yhä myöntyväisempiä jakamaan
työtaakkaa kotona ja jakamaan myös sitä työtänsä ulkopuoliselle.
Enää ei ole häpeä, jos ei itse
ehdi siivota joka nurkkaa tai esimerkiksi pestä ikkunoita kirkkaiksi.
Työn voi todellakin teettää ulkopuolisella
ja samalla työllistää jonkun. Palveluiden kuluttaminen
on paljon ekologisempaa kuin monen muun asian. Palveluiden kulutus
on myös ympäristöystävällistä.
Mutta mikä tärkeintä, kotitalousvähennys
on tärkeä perheiden hyvinvoinnin ja tasa-arvon
kannalta. Se on toiminut hyvin harmaan talouden kitkijänä ja
työllisyyden parantajana. Kotitalousvähennyksen
piristämä palveluala on tuonut uusia mahdollisuuksia
myös maahanmuuttajille. Vierailin kulttuurikeskus Caisassa
joku puoli vuotta sitten. Keskeisin viesti, mikä suomalaisilta
maahanmuuttajilta oli sillä hetkellä eduskunnalle,
oli se, että kotitalousvähennystä on
hyvä kehittää. Useissa maissa, kuten
Ranskassa, maahan tulleet ihmiset ovat työllistyneet ensin
koteihin, oppineet kielen ja kulttuurin, sitä kautta verkostoituneet
ja päässeet työmarkkinoille, koulutukseen,
siihen työhön, mihin ovat sitten halunneetkaan
hakeutua. Tämä on tältäkin näkökannalta
tärkeä asia.
Mielestäni kotitalousvähennyksen hyviä vaikutuksia
voitaisiin entisestään kasvattaa, jos vähennyksen
määrää nostettaisiin. Lakialoitteeni ydin
on se, että siinä nostettaisiin vähennyksen kattoa
nykyisestä 1 150 eurosta 1 500 euroon. Mielestäni
askel on hyvin tarpeellinen, sillä se laajentaisi kotitalouksien
mahdollisuuksia vähennyksen käyttöön.
Todellakin lopuksi haluan todeta, että kun tässä tavoitellaan
muutaman vuoden sisällä 100 000 uuden
työpaikan syntyä, silloin jos tämä tavoite halutaan
toteuttaa, on aivan välttämätöntä,
että palvelualojen ja kotityön mahdollisuudet
työllistymisessä otetaan käyttöön
täysimääräisesti. Toivon myötämielistä suhtautumista
lakialoitteeni eteenpäinviemiseen.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa herra puhemies! Saadakseen nykyisen lain mukaisen täyden
1 150 euron kotitalousvähennyksen täytyy
kotitalouden, jos se ostaa palvelun yritykseltä, maksaa
kustannukset, jotka ovat 2 083 euroa. Tämä vastaa
yrityksellä noin 2,5 viikon työpanosta. Sillä saa
ostettua esimerkiksi remontin kylpyhuoneeseen, pienehkön
remontin tai jonkun muun kertaluontoisen työn, mutta säännöllisen
palvelun tarvitsijalle tämä summa on aivan mitätön,
siis yritykseltä ostettuna. Sitten jos palkkaa henkilön
esimerkiksi hoivatyöhön, palkkaa työntekijän
suoraan, täyden vähennyksen saa 3 658
euron palkkakustannuksilla. Tämä vastaa noin 8
viikon työpanosta.
Nyt täytyy muistaa, että kotitöiden
jakaminen perheen ulkopuolisille työntekijöille
ei keskity riistokapitalisteihin. Ed. Sari Sarkomaa kertoi juuri,
kuinka kotitaloustyön kysyntä on kasvanut sitä mukaa
kuin tätä tukea on nostettu. Kotitöiden
jakamisessa perheen ulkopuolelle onkin kyse ensimmäiseksi
siitä, että työ annetaan ja se jakaantuu
niille, jotka sen parhaiten osaavat. Tämä koskee
esimerkiksi tietokoneen korjaajia tai remonttimiehiä tai
melkein mitä tahansa muuta kädentaitoa vaativaa
asiaa. Toiseksi siinä on kyse perheen hyvinvoinnista. Hoivatyön
taloudellinen mahdollistaminen kotona lisää lasten
ja vanhusten turvallisuutta. Vanhusten kohdalla on kyseessä myös
vaihtoehto vanhainkotiin muuttamiselle. Sitä ei sovi missään
nimessä unohtaa väestöpyramidimme osoittaessa
sitä, että yhä enemmän tarvitaan
vanhainkotipalveluita. Tämä on ennen kaikkea,
aivan niin kuin ed. Sari Sarkomaa sanoi, työllisyyskysymys.
Kotipalvelun käyttö lisääntyy,
kun tukea on nostettu, ja kaikki keinot hallituksen työllisyystavoitteen
nostamiseksi on käytettävä hyödyksi.
Tärkeimpänä on, ihan niin kuin ed.
Sari Sarkomaa sanoi, harmaan talouden saaminen aisoihin. Tätä kotitaloustyötä teetätetään
tällä hetkellä puoluekannasta riippumatta,
niin kuin tiedätte. Tämä ei ole mikään
oikean siiven juttu, tämä on ihan yhtä lailla
vasemman siiven juttu, puoluekannasta riippumatonta tämä käyttö.
Harmaa talous riistää ihmisen oikeuden eläkkeeseen
ja sosiaaliturvaan. Näitä verottomia palveluita
tarjoava ihminen harvoin ajattelee itse omaa tilannettaan eläkevuosiin
asti, mutta me olemme päättäjiä,
meidän täytyy huolehtia näistä ihmisistä ja ennen
kaikkea muistaa se, että harmaa työ ja pimeästi
maksaminen on rikollista.
Mikä vielä on tärkeätä,
nämä kotitalousvähennykseen tehtävät
parannukset vaikuttavat hallituksen peräämään
tasa-arvoon. Meillä Tilastokeskus on raportoinut, että miehet
ja naiset tekevät lähes yhtä paljon ylitöitä.
Naiset kuitenkin kokevat elämänrytminsä kaksi
kertaa useammin äärimmäisen hektiseksi.
Syy saattaa olla siinä, että naisilla on yhä edelleen
tämä eksklusiivinen oikeus rynnätä töitten
jälkeen kotiin tekemään toinen työpäivä kotitaloustöiden
parissa, syöttää ne nälkäiset
lapset, käydä kaupassa jnp., silittää se
miehenkin paita. (Ed. Halme: Hävytöntä!) — Aivan. — Jos
tätä työtä jaettaisiin kodeissa,
meillä olisi aikaa lapsille enemmän. Nyt tämmöiseen vuodenaikaan,
kun juuri kesämökkikausi on alkamassa, muistuttaisin,
että esimerkiksi kesämökkien pihatyöt
ovat erinomainen kohde, missä pystytään
työtä jakamaan.
Jos täällä olisi ollut puhetta johtamassa
tänään puhemies Lipponen, minusta olisi
ollut hauska tietysti tiedustella, miten hänen kotonaan
nämä kotitaloustyöt on jaettu ja miten
ne etenkin silloin jaettiin, kun hän oli pääministeri,
koska olen ymmärtänyt, että hänen
puolisonsa erityisesti oli mukana edustustehtävissä.
Nykyiseltä pääministeri Jäätteenmäeltä olisin
halunnut kysyä, hoitaako hänellä "jouten
oleva" puoliso kotityöt vai rentoutuuko hän ehkä itse
siivoamalla ja silittämällä lauantaisin
ja lataa akkuja seuraavalle viikolle valmistamalla koko perheen
tulevan viikon ateriat sunnuntaisin. Kaikilta kansanedustajilta haluaisin
kysyä, onko se se paras panos, minkä me voimme
antaa yhteiskunnalle kansanedustajina, että me teemme itse
kaikki ne työt, mihin meillä olisi helposti palkattavissa
ihminen, joka saisi siitä vielä palkkaa, että auttaa
meidän elämäämme.
Jatkossa tulee kehittää edelleen näitä toimintatapoja,
joilla mahdollistetaan se erityisesti, että yksinhuoltajilla
on myös taloudelliset mahdollisuudet jakaa kotona tehtävää työtä,
koska heillä sitä työtä on kaikkein
eniten. Nimenomaan yksinhuoltajat tarvitsevat apua, ja eduskunnan
tarjoama malli ei voi olla se, että isovanhemmat ovat lasten
hoidossa se peruspilari, siitäkään huolimatta
että eräs ministeri naistenlehden mukaan tekee
näin. Täytyy muistaa, että kaikkien mummot
ja papat eivät asu naapurissa, eivät terveydellisistäkään
syistä ole ehkä käytettävissä.
Ed. Sari Sarkomaan tekemä lakialoite on hyvä,
ja minä kannatan sitä täydestä sydämestäni askeleena
kohti valoisampaa tulevaisuutta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vuodesta 2001 lähtien pysyvänä lakina
tämä kotitalousvähennyslaki on eittämättä ollut
työllisyysvaikutusten kannalta positiivinen ja myös omalta
osaltaan vähentänyt harmaata taloutta. Niin kuin
lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja totesi, etenkin
siivoustyö on lisääntynyt, mutta myös
tiedän, että asuntojen kunnossapito, ennen kaikkea
perusparannustyö, on lisääntynyt huomattavasti.
Mielestäni kuitenkin kaikista kiireellisintä olisi
tällä hetkellä selkeyttää tätä lakia
eli sitä, mikä työ oikeuttaa kotitalousvähennykseen.
Ennen kaikkea konetyön osalta on epäselvyyttä,
miltä osin se oikeuttaa tähän vähennykseen.
Esimerkiksi otan kaivon kaivamisen tai sitten salaojatyöt
ulkona. Nämä tulisi todella heti selkeyttää ja yhtenäistää valtakunnassa
käytäntö, edelleen se, mitkä avustukset
sulkevat kotitalousvähennyksen sitten tavallaan ulkopuolelle,
ja myös vakuutuskorvauksien yhteydessä on tullut
epäselvyyttä. Eri paikkakunnilla on erilainen
tulkinta siitä, korvataanko kokonaissumma, mitä se
työ on tullut maksamaan, vai se erotus, mikä on
sen työn ja vakuutuskorvauksen välillä.
Henkilökohtaisesti viime syksynäkin yksittäisten
lakialoitteitten yhteydessä käytin puoltavia puheenvuoroja.
Katson, että tällä tiellä on syytä edetä,
vähitellen tätä enimmäissummaa kasvattaa,
ja todella jokainen työpaikka, joka pystytään
sitten luomaan, on erittäin tärkeä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn kannattamaan tätä lakialoitetta
10 näillä valtiopäivillä, ensimmäinen
allekirjoittaja ed. Sari Sarkomaa. Muistaakseni itse olen myös allekirjoittajien
joukossa. Hyvä aloite, jolla luodaan työtilaisuuksia.
Tässä maassahan on puute työnantajista.
Kotitaloudet voivat olla osaltaan työnantajia, ja siellä,
missä kotitalouksia on, on silloin mahdollisuus osaltaan,
jos kotitaloudet itse näin haluavat, tarjota työtä.
Mikä parasta, nämä työpaikat
syntyvät ilman investointikustannuksia. Ne ovat olemassa,
ja näin saadaan tekemätöntä työtä tehdyksi.
Yhdyn ed. Kähkösen ajatuksiin, että tätä lakia tulisi
myöskin selkiyttää. Tiedän hyvin
monia kotitalouksia, joissa koetaan tämä edelleen
vaikeaselkoiseksi ja mutkikkaaksi. Systeemin pitäisi olla
niin helppo, että se olisi kaikkien käytettävissä,
ja näin ollen tekemättömät työt
saataisiin tehtyä, osaavat ihmiset kohtaamaan tuo työ ja saamaan
siitä työtuloja ja näin ollen vietyä asioita
positiiviseen suuntaan.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä edellä puhuneiden kanssa
siitä, että on hyvä, että tätä selkeytettäisiin,
koska uskon, että tämän käytön
este on ollut osaltaan se, että ei ole osattu hahmottaa,
mihin tämä vaikuttaa, eikä ole sitten
uskallettu käyttää.
Tämän asian eteenpäinviemisen yhteydessä on
esitetty argumentteja siitä, että tämä tietyllä tavalla
jättäisi joitakin ihmisiä semmoiseen
asemaan, että he eivät voisi tätä käyttää.
On monia puheenvuoroja tässäkin salissa käytetty
kysyen, entä sitten eläkeläiset, jotka
ovat keskimäärin pienituloisempia kuin palkansaajat.
Haluan tässä sanoa, että kotitalousvähennyksen
käyttäjien kasvun kehitys on ollut saman suuntaista
niin palkansaajien kuin eläkeläistenkin keskuudessa. Eläkeläiset
ovat ottaneet tämän vähennyksen omakseen.
On hienoa, että tällä tavalla myöskin voimme
meidän ikäihmistemme taakkaa ja arkea helpottaa.
Uskon, että kun tätä kotitalousvähennystä,
arvoisa herra puhemies, viedään eteenpäin,
niin se työ, jota kotona tehdään, saa
myöskin sen arvostuksen, jonka se ansaitsee. Tämä on
myöskin tärkeä arvokysymys. Kotona tehtävä työ on
tärkeää. Sitä täytyy
todellakin arvostaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Sarkomaan aloitetta askeleena
oikeaan suuntaan ja kiinnittäisin erityisesti huomiota
harmaaseen talouteen, johon myös ed. Hemming viittasi puheenvuorossaan.
Ymmärtääkseni kotitaloustyöstä edelleenkin
varsin huomattava osa on harmaan talouden piirissä. Myös
tämä 100 euron vuosittainen omavastuu ruokkii
harmaata taloutta, koska tällaiset pienet satunnaiset siivouskeikat
eivät edes mahdu silloin tämän vähennyksen
piiriin, koska tässä on tämä omavastuu.
Ed. Hemming kyseli, onko tarkoituksenmukaista, että kansanedustaja
käyttää aikaansa kotitöihin
näiden valtiopäivätoimien sijasta, näin
vapaasti muisteltuna. Luulen, että kansanedustajan tai
ministerin tulotasolla nykyjärjestelmässäkin on
mahdollista palkata kotiin kotityöntekijä ja maksaa
siitä täydet sivukulut, mutta itse olen enemmän
huolissani vähän pienipalkkaisempien ihmisten
mahdollisuudesta käyttää kotiapua. Toki
tämä järjestelmä ei koskaan
varmaan tulisi koskemaan ihan kaikkein heikoimmassa taloudellisessa
asemassa olevia henkilöitä, vaan heidän
kohdallaan tulevat kyseeseen sitten muut järjestelmät,
kunnalliset palvelujärjestelmät, avuksi niihin
kotityön tarpeisiin.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäselle vastaisin,
että ensinnäkin erityisesti kannan huolen näistä yksinhuoltajaperheistä,
jotka nimenomaan tarvitsevat tätä apua ja joilla
erityisesti on huonot mahdollisuudet siihen. Esimerkilläni
siitä, että kansanedustajat voisivat käyttää enemmän
näitä palveluja, haluan ainoastaan provosoida
siihen keskusteluun, miksi me, joilla on varaa, käymme
keskustelua siitä, onko kotipalvelujen käyttäminen
syntiä vai eikö. Siitä on kyse.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensisijaisestihan tämä vähennys
tehdään valtionverosta, mutta totta kai, jos sitä valtionveroa
ei sitten niin paljon tule maksettavaksi tai ollenkaan, niin sitten
kunnallisverosta voidaan tämä vähennys
tehdä. Niin kuin edellisessä puheenvuorossa tuli
esille, niin on totta, että kaikista pienituloisimmat eivät
voi tätä vähennystä käyttää hyväksi.
Usein varmasti on myös silloin niin, ellei säästöjä ole,
että ei ole mahdollista myöskään
tätä työtä teettää.
Itse en näkisi kovin suurena haittana sitä,
että tässä on se omavastuu, johon puuttui
ed. Räsänen. Pääasia minun mielestäni
on, että jonkinlainen kohtuullinen summa on tämä kotitalousvähennys
määrältään ja sitä sitten
vähitellen kasvatetaan. Se on joka tapauksessa tullut selväksi, niin
kuin ensimmäinen allekirjoittaja puheenvuorossaan totesi,
että koko ajan tämän käyttö on lisääntynyt,
ja varmasti tämänkin osalta tiedottamista myös
tarvitaan vieläkin lisää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun keskustelussa on hieman provosoitu kysyen,
missä määrin kansanedustajat kotiapua käyttävät,
tässäkin on tietysti niin, että eläköön yksilöllinen
vapaus. Itse en ole käyttänyt, mutta ken haluaa
käyttää tätä mahdollisuutta,
niin se hänelle suotakoon. Minä näen
tämän juuri työllistämiskysymyksenä,
harmaan talouden torjuntakysymyksenä ja työntekijän
sosiaaliturvakysymyksenä. Minusta kansalaisilla pitää olla
oikeus valita, mihin he rahan käyttävät.
Silloin jos työtä ja työtilaisuuksia
tarjotaan, niin se on minusta erinomainen mahdollisuus.
Keskustelu päättyy.