7) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehdotan tässä lakialoitteessani,
että elintarvikkeiden ja rehuaineiden arvonlisäveroa
alennettaisiin 5 prosenttiyksiköllä nykyisestä 17
prosentista 12 prosenttiin. Tämä ehdotus sisältyy
kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtoiseen
lisäbudjettiin, eli ehdotamme nimenomaan sitä,
että tuloveronalennusten asemesta tässä vaiheessa
ryhdyttäisiin alentamaan ruuan arvonlisäverotusta.
Elintarvikkeiden arvonlisäveroahan korotettiin EU-jäsenyyden
alkaessa 5 prosenttiyksiköllä 17 prosenttiin.
Väliaikaiseksi tarkoitettu korotus on siis edelleen voimassa.
EU-maista Suomi verottaa elintarvikkeita toiseksi raskaimmin Tanskan
jälkeen. Englannissa ja Irlannissa elintarvikkeiden arvonlisävero
vaihtelee jalostusasteen mukaan ja on useissa tuoteryhmissä 0
prosenttia. Keskimääräinen elintarvikkeiden
arvonlisävero EU-maissa on runsaat 7 prosenttia.
Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen hyödyttäisi
koko väestöä, mutta erityisesti pienituloisia
kotitalouksia. Veron alentaminen lisäisi kotimaista kulutusta,
parantaisi työllisyyttä ja kilpailukykyä sekä hillitsisi
inflaatiota.
Vuoden 2000 tilastoissa kävi ilmi, että elintarviketeollisuus
on Suomen neljänneksi suurin teollisuudenala tuotannon
jalostusarvolla mitattuna. Koko elintarvikeketju työllistää noin 300 000
henkilöä eli 13 prosenttia koko työllisestä työvoimasta.
Suomen pohjoinen sijainti ja pitkät etäisyydet
nostavat elintarviketalouden tuotantokustannuksia. Elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentaminen lisäisi työllisyyttä ja
parantaisi koko elintarvikeketjun toimintaedellytyksiä.
Vaikka elintarvikkeiden kysyntä ei juuri lisäänny
hinnan laskiessa, kuluttajilla olisi varaa entistä monipuolisempaan
ruokavalioon. Myös terveysvaikutteiset elintarvikkeet tulevat
yhä useammin ulottuville niiden suhteellisen kilpailukyvyn
parantuessa. Teollisuuden tuotekehitys ja jalostusarvon nousu synnyttäisivät
uusia työpaikkoja ja hyödyttäisivät
koko elintarvikeketjua.
Elintarvikkeiden arvonlisäveron alennuksesta hyötyisivät
erityisesti lapsiperheet ja pienituloiset, joiden mahdollisuudet
suunnata käytettävissä olevat tulonsa
haluamallaan tavalla lisääntyisivät.
Vuonna 98 tehtiin selvitys, jonka mukaan alimpien tuloryhmien kotitalouksissa
käytettiin ruokaan ja alkoholittomiin juomiin 17 prosenttia kaikista
kulutusmenoista. Ylempien tuloryhmien vastaava luku oli 11 prosenttia.
Kulutuksen kasvu ja siirtyminen kenties kalliimpiin elintarvikkeisiin
korvaisi verotulojen menetystä. Veronalennus lisäisi
kuluttajan käytettävissä olevia tuloja
ja samalla kasvattaisi tuotantoa. Onkin varsin oletettavaa, että elintarvikkeiden
arvonlisäverotulojen menetyksestä osa korvautuisi
muun kotimaisen kulutuksen kasvulla.
Kaupan ketjuuntuminen jatkuu, ja ulkomaiset elintarvikekauppaketjut
ovat aloittamassa ja aloittaneetkin toimintansa Suomessa. Ulkomaisilla
kilpailijoilla on etunaan suuri ostovoima ja myös alkoholin
myynti. Korkean verotuksemme seurauksena suomalaiset tuovat esimerkiksi
Virosta vuosittain arviolta 100 miljoonan euron arvosta elintarvikkeita.
Elintarvikemarkkinoiden kilpailua kiristää Baltian
maiden tuleva EU-jäsenyys.
Elintarvikkeiden arvonlisäveron alennus hillitsisi
myös inflaatiota laskemalla ruokakorin hintaa. Verokannan
alentaminen 5 prosenttiyksiköllä alentaisi kuluttajahintaindeksiä arviolta
0,6 prosenttiyksiköllä. Elintarviketeollisuus
ja kauppa ovat luvanneet siirtää arvonlisäveron
alennukset täysimääräisinä eteenpäin
asiakkaille, ja myös kuluttajaviranomaiset toki seuraisivat,
että arvonlisäveron alennus siirtyisi kuluttajahintoihin.
Vuonna 99 Lipposen toisen hallituksen aloitellessa toimintaansa
keskustan eduskuntaryhmän silloinen puheenjohtaja ed. Mauri
Pekkarinen vaati voimakkaasti elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamista osana veroratkaisua. Hän tuolloin moitti sitä,
että Lipposen ensimmäinen hallitus jäädytti
ruuan arvonlisäveron muita maita korkeammalle tasolle.
Luen Pekkariselta suoran lainauksen, joka on erittäin hyvä perustelu nytkin
tälle aloitteelleni. Hän sanoi: "Arvonlisäveron
alennus kohdistaisi verotuksen kevennysvaraa sosiaalisesti oikeudenmukaisesti.
Lapsiperheiden ja pienituloisten käytettävissä olevista tuloista
suurin osa kuluu juuri ruokaan."
Tätä taustaa vasten ja myös keskustan
vaaliohjelmaa vasten ihmettelenkin sitä, että Jäätteenmäen
hallituksella ei ole selkeää ohjelmaa siitä, että ruuan
arvonlisäveroa todellakin ryhdyttäisiin määrätietoisesti
ja etupainotteisesti laskemaan, koska jo vuonna 99 sille oli kiireellinen
tilaus silloisen ed. Pekkarisen mielestä. Eilen televisiouutisissa
ministeri Pekkarinen antoi aika masentavan lausunnon, kun hän
totesi ja antoi ymmärtää, että tähän
tavoitteeseen, jota nyt esitän, tuskin koko tämän
vaalikauden aikana päästään
ja sitä voidaan mahdollisesti harkita parin prosenttiyksikön
osalta joskus sitten loppuvaalikaudesta.
Kun meillä kerran nyt on varsin mittaviin tuloveronkevennyksiin
varaa ja mahdollisuutta, ihmettelen sitä, miksi tästä osaa
ei voitaisi suunnata jo etupainotteisesti elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamiseen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Ed. Osmo Soininvaara merkitään läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys arvonlisäverosta ruuan
kohdalla on hyvin aiheellinen. Muistelin kuunnelleeni uutisia, joissa
sanottiin, että Suomessa olisi korkein ruuan arvonlisävero
EU-maissa. Jos on toiseksi korkein tai korkein, niin se on joka
tapauksessa siellä korkeimmassa päässä.
Näen kaikista syistä perustelluksi, että ruuan
arvonlisäveroa alennettaisiin. Se kohdistuisi oikeudenmukaisesti
pienituloisiin, eläkeläisiin, opiskelijoihin,
lapsiperheisiin. Samalla se loisi kotimarkkinoita, olisi kotimaisen
ruuantuotannon, koko elintarvikeketjun, etu, loisi työpaikkoja.
Elikkä tällä on vain yksiselitteisesti
positiivisia seurannaisvaikutuksia. Siksi minä toivon,
että arvonlisäveroa ruuan kohdalta voitaisiin
laskea, ja mielellään esimerkiksi, niin kuin täällä on
ehdotettu, 17:stä 12 prosenttiin. Silloin se olisi niin
tuntuva ratkaisu, että sillä olisi myönteistä merkitystä.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että ruuan arvonlisäveroa
voidaan alentaa aloitteessa esitetyn suuntaviivan mukaan.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Me kaikki syömme ruokaa ja mielellään
kotimaista, ja hyvä niin. Haluaisin tässä yhteydessä muutoinkin
käyttää nimitystä ruuan arvonlisävero
elintarvikkeiden arvonlisäveron asemesta. Haluaisin korostaa
sitä, että on selvitettävä ne
asiat, onko todella niin, että suoraan kilpailun kautta kuluttaja
hyötyy tästä eikä käy
niin ikävästi, että kauppa nielee arvonlisäveron
vähennyksestä tulevan voiton aikojen kuluessa.
Myöskin tässä lakialoitteessa jätetään
mainitsematta ravintoloiden arvonlisämenettely. Näkisinkin
sen yhtenä hyvänä tavoitteena myös
tämän muun ohella. Muutoin pääsääntöisenä tavoitteena
tulee olla arvonlisäveron alentaminen ruuan suhteen, mutta
on paljon sellaisia kysymyksiä, joihinka ensiksi täytyisi
saada vastaus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsänen mielestäni
hyvin avasi tätä kysymystä ja viittasi
aikaisempaan vaalikauteen: ikään kuin tässä talossa
puheet ovat aina samat, päät vain vaihtuvat. Se
on tietysti aika mielenkiintoista, ja se on hyvä huomata.
Mutta asia sinänsä on tärkeä,
nimenomaan se, mitä ed. Pekkarinenkin silloin aikoinaan
ollessaan edustaja perusteli, että kysymyksessä on sellainen
alennus, joka kohdistuu nimenomaan lapsiperheisiin, niihin ihmisiin
ja niiden ihmisten hyvinvointiin positiivisessa mielessä,
jotka käyttävät pääosan
tuloistaan jokapäiväiseen elämään.
Näin ollen myös sisämarkkinoiden dynamiikka
saisi siitä lisää käyttövaraa.
Arvoisa puhemies! Viittaan tässä näihin
veronalennuspäätöksiin, jotka on tehty
taulukkokohtaisesti kaikissa tuloluokissa samalla prosenttimäärällä.
Se ei ole dynamiikkaa, eikä se ole oikeudenmukaista, eikä se
ole kohtaavaa. Nimenomaan tämä olisi enemmän
sitä. Tässä mielessä kyllä tämä lakiesitys
on paikallaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen hyvin voimakkaasti puolusti tätä lakialoitetta,
ja ymmärsin, että ed. Haapojakin näytti ainakin
varovaisen keltaista valoa tälle esitykselle. Esitänkin
toivomuksen, että ed. Oinonen hyvin voimallisesti vaikuttaisi
puoluetovereihinsa, pääministeri Jäätteenmäkeen
ja ministeri Pekkariseen ja muihinkin keskustalaisiin ministereihin,
jotta ruuan arvonlisäveron alennus todellakin muuttuisi
konkretiaksi. Luulen, että keskustajohtoisen hallituskauden
jälkiarvioinnissa tämän lakiesityksen
kohtalo ja ruuan arvonlisäveron kohtalo on kyllä aika
merkittävä asia. Sitä tullaan jälkikäteen
tarkastelemaan, mitä pääministeri Jäätteenmäki
sai aikaiseksi tälle asialle. Sen vuoksi todellakin toivon,
kun teillä on mahdollisuus vaikuttaa myös puolueen
sisällä eikä pelkästään
täällä salissa, niin kuin minulla oppositiosta
käsin, että myös siellä oman
puolueenne sisällä oman vaaliohjelmanne mukaisesti
hyvin voimakkaasti vaikuttaisitte pääministeriin.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Viitaten ed. Räsäsen tekemään
aloitteeseen koskien arvonlisäveroasiaa ruuan osalta totean
sen, että ei tarvitse kuin ajassa mennä hiukan
taaksepäin, kun me kaikki vaalikentillä puhuimme
tämän asian puolesta. Se on todella niin, kuin
ed. Tiusanen totesi, että tästä asiasta
on varmaan tässä salissakin keskusteltu. Nyt pitää muistaa,
että kuitenkin vaalikausi on alussa ja hallitus on ensi metreillään,
on antanut hallitusohjelmasta ja ensimmäisen lisätalousarvionsa.
Vaalikautta on edelleen jäljellä vajaa neljä vuotta.
Uskon, että tähän asiaan tullaan palaamaan
ruuan arvonlisäveron osalta vielä useaan otteeseen.
Se on todella totta, mitä täällä on
todettu: arvonlisäveron alennus vaikuttaa kaikkein eniten,
kaikkein parhaiten ja kaikkein tehokkaimmin juuri nimenomaan alemmissa
tuloluokissa eläville ihmisille. Tämän
eteen tietysti on syytä meidän kaikkien ponnistella.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti ed. Ahosen puheenvuoron jatkeeksi
se, että tietysti pitää antaa hallitukselle järkevä aika
tehdä esityksiä eikä vielä ole
jääty junasta tässä asiassa,
vaan tämä esitys ehtii tulla myös hallituksen
esityksenä. Mutta se on yleensä näissä hallituksen
esityksissä nähtävissä ihan hallituksen
koostumuksesta riippumatta, että niitä tulee sitten
aina liian myöhään, siellä vaalikauden
loppupäässä ja toisaalta sitten aina
istuntokausien viime metreillä. Se tuntuu olevan aina jatkuva
ongelma. Tässä mielessä kyllä ymmärrän
ed. Ahosen perusteet. Toivotaan, että hallitus tässä sitten
ryhtyy täyttämään niitä lupauksia, mitä vaalikentillä on
annettu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän ed. Räsästä rohkaisusta
asian ajamiseksi. Tulen omalta osaltani tekemään
kaiken voitavani niin tässä salissa kuin keskustan
eduskuntaryhmässä ja kaikessa muussakin mahdollisessa
vaikuttamisen paikassa, että ruuan arvonlisävero
saataisiin alennettua. Tämä on tärkeä asia
niin ennen vaaleja, vaalien välikaudella kuin sitten uusien
vaalien lähestyessä, koska jokaisen on elettävä.
Minusta tämä on hyvin vakava kysymys nimenomaan
pienituloisimpien kohdalla. Monet emännät ja isännät,
jotka ovat tehneet hienon työn, ovat hyvin pientä eläkettä saavia
eläkeläisiä. Tiedän monien kohdalla,
että toimeentulo on todella taloudellisesti, jos tuloja
ajatellaan, niukka ja monet joutuvat laskemaan ikänsä ruokaa
tuottaneina, mitä se ruoka sitten eläkeiässäkin
maksaa. Tämä koskettaa todella, niin kuin sanoin,
lapsiperheitä, opiskelijoita, aivan kaikkia. Väitän,
että alhainen ruuan arvonlisävero loisi talouteen
dynamiikkaa, jolla olisi positiivinen vaikutus.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Ed. Ahonen hyvin rehellisesti muisteli näitä vaalikenttien
puheita ja sitä, miten me kaikki varmasti täällä salissa
tällä hetkellä istuvat voimallisesti puhuimme
ruuan arvonlisäveron alentamisen puolesta. Mutta se tässä ihmetyttääkin,
että tämän sijaan tuloveronalennusten
puolesta ei voimallisesti vaalikentillä puhunut kuin kokoomuspuolue,
ei kristillisdemokraatit eikä keskusta. Ihmettelen sitä,
miksi Jäätteenmäen hallitus kuitenkin
vastoin näitä vaaliohjelmien painotuksia lähti
liikkeelle voimakkailla tuloveronalennuksilla sen sijaan, että olisi
ensimmäiseksi voimavarat suunnannut niihin toimenpiteisiin,
joista vaalikentillä lupaukset annettiin.
Klaus Pentti /kesk:
Herra puhemies! Lukeudun niihin, jotka myös vaalikentillä puhuivat
arvonlisäveron alentamisen puolesta. Olen tätä puhetta
jatkanut täällä eduskunnassakin huolimatta siitä,
että tätä kysymystä ei hallitusohjelmaan saatu.
Tosin hallitusohjelmaneuvottelijoille omassa ryhmässäni
kyllä tätä asiaa toin esille ja jatkan
kyllä tätä puhumista edelleenkin, sillä katson,
että meillä Suomessa pitää ruuan
arvonlisäverotusta alentaa. Meillä se on muita
EU-maita oleellisesti korkeampi, ja kyllä se vaikuttaa
kotitalouksien ostovoimaan ja nimenomaan heikommassa asemassa olevien
ihmisten ostovoimaan, mutta alennus palvelee myös elintarviketalouden
työpaikkoja. Paitsi kaupan piirissä ja jalostuksessa
myös maatiloilla ja nimenomaan niillä tiloilla,
joilla yrittäjä itse käyttää omaa
työpanostaan taikka vierasta työpanosta alkutuotannossa, korkea
arvonlisäverotus rankaisee rankasti elikkä joutuu
tavallaan kaksinkertaisen verotuksen piiriin, kun maksaa itse arvonlisäveron
ja sitten vielä normaalin tuloveron. Kyllä tämä arvonlisäverokysymys
on erittäin tärkeä kotimaisten työpaikkojen
suhteen. Toivon, että hallitus seuraavissa lisätalousarvioissaan
taikka budjettiesityksissään ottaa tämän
kysymyksen vielä esille.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan hiukan tähän ruuan
arvonlisäverokeskusteluun liittyen näihin hallitusohjelmiin
ja tavoitteisiin. Olen todella ihmetellyt tällaisena uutena
kansanedustajana sitä, kuinka oppositiopuolueet hyvin voimakkaasti
arvostelevat hallitusta ihan ensi metrien osalta, koska uskon, että nämä asiat
tulevat esille vielä moneen otteeseen. Niin kuin täällä on
todettu, ruuan arvonlisävero on hyvin haastava meille kaikille.
Ed. Pentti edellä totesi, että hän jatkaa
töitä tämän asian eteen. Minä uskon, että suurin
osa meistä, ja minä lukeudun niihin, jotka edelleen
tekevät työtä arvonlisäveron
alentamisen eteen.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun täällä nyt
jonkin verran selitellään näitä vaalilupauksia,
niin täytyy kyllä omalta kohdalta todeta, että meidän
vaalipiirissämme olin ainut keskustan ehdokas, joka vähän
kritisoi tätä ruuan arvonlisäveroasiaa,
nimenomaan, niin kuin aikaisemmassa puheenvuorossani totesin, sen vuoksi,
että en ole täysin vakuuttunut, tuleeko se pitkässä juoksussa
kuluttajan kukkaroa painavammaksi osoittavaksi teoksi, mutta sen
tulee olla sellainen johtoajatus.
Tämän hallituksen muusta verolinjauksesta kuitenkin
haluaisin ed. Räsäselle todeta sen, että hallitusohjelmahan
on yrittäjävetoinen, yrittäjän hyvinvoinnin
takaamiseksi tehty. Se on sellainen pääsääntöinen
linja. Tämä arvonlisäverokeskustelu ruuan
osalta tietysti liittyy osittain, niin kuin ed. Pentti sanoi, tähän
yrittäjäasiaan, mutta on siis selvitettävä ne
keinot, millä ruuan arvonlisäveroa voidaan alentaa,
voidaanko sitä alentaa kauppojen hyllyllä, kenties
vasta kassassa vai miten se muuten voidaan tehdä.
Keskustelu päättyy.