8) Laki lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessani,
jonka koko kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä on suunnitellut
ja muistaakseni osittain allekirjoittanutkin, ehdotetaan, että jokaisesta
lapsesta maksettavan lapsilisän määrää korotetaan
5 eurolla kuukaudessa jo tämän vuoden heinäkuun alusta
lähtien. Aivan samoin kuin tuo äsken käsitelty
ruuan arvonlisäveron alentamista koskeva lakialoite myös
tämä aloite sisältyy vaihtoehtoiseen
lisäbudjettiimme, eli haluamme suunnata merkittävän
osan niistä mahdollisuuksista, jotka hallitus käyttää tuloveronalennuksiin,
parantamaan tulonsiirtoja, ennen kaikkea lapsiperheiden tulonsiirtoja.
Lapsilisät ovat suomalaisten lapsiperheitten toimeentulon
kivijalka. Lapsilisien tarkoitus on korvata lapsista aiheutuvia
kuluja, ja samalla ne toimivat lapsiperheiden ja lapsettomien talouksien
välisen toimeentuloeron tasaajina. Lapsilisiin kohdistuvien
leikkausten johdosta niiden reaaliarvo on pudonnut 18 prosenttia
kahdeksan vuoden sisällä eli Lipposen ensimmäisen
ja toisen hallituksen toimintakausien aikana. Osittain tämä selittää lapsiperheiden
toimeentulovaikeuksia ja köyhyyttä, joka tapauksessa
sitä, että lapsiperheiden toimeentulo verrattuna
lapsettomiin kotitalouksiin on suhteellisesti heikentynyt.
Lapsilisän nouseva porrastus lapsilukumäärän
mukaan asettaa kaikki lapsiperheet perhekoosta riippumatta tasavertaiseen
asemaan. Tässä suhteessa haluan kyllä hyvin
voimakkaasti arvostella silloisen pääministeri
Lipposen, nykyisen puhemies Lipposen, perusteluja omalle vaaliohjelmalleen,
jossa hän esitti sitä, että tämä porrastus
täytyy loiventaa tai jopa poistaa. Hän esitti,
että näin kaikki lapset olisivat tasavertaisessa
asemassa keskenään. Näin ei suinkaan
ole. Hänen perustelunsa olivat sosiaalipoliittisesti täysin
kestämättömiä.
Useissa Euroopan maissa porrastus on jopa Suomea jyrkempi. Selitys
porrastukselle on todellakin yksinkertainen: Mitä useampia
lapsia perheessä on, sitä vähemmän
vanhempien muista tuloista jää yhtä lasta
kohti jaettavaa. Kun perheen lapsilukumäärä nousee,
niin vanhempien palkkatulothan eivät toki lisäänny.
Ihmettelen kyllä todella syvästi, että keskustalainen
pääministeri Jäätteenmäki
ja keskustapuolue ovat nielleet tämän sosialidemokraattisen
puolueen puheenjohtajan Lipposen syötin ja suostuneet sitoutumaan
hallitusohjelmassa malliin, jossa aiotaan edelleen purkaa lapsilukumäärän
mukaista lapsilisäporrastusta. Tätä porrastustahan
loivennettiin jo Lipposen ensimmäisen hallituksen suorittaman
lapsilisäleikkauksen yhteydessä, ja itse asiassa
me näemme sen seuraukset nyt nimenomaan niin, että toimeentulo-ongelmat
kasautuvat yhä vahvemmin monilapsisiin perheisiin. Lapsilisätyöryhmän
selvityksen mukaan kaikkein huonoimmassa taloudellisessa asemassa ovat
monilapsiset perheet tälläkin hetkellä.
Väestöliiton tutkimuksen mukaan tämä on
yksi syy siihen, että suomalaiset eivät uskalla
hankkia niin suuria perheitä kuin haluaisivat. Keskimäärin haaveillaan
selvästi suuremmista perheistä, kuin mihin sitten
käytännössä päädytään.
Lapsilisätyöryhmän parin vuoden takaisessa muistiossa,
jossa pohdittiin sitä, millä tavalla lapsilisäjärjestelmää tulisi
kehittää, todetaan näin: "Lapsilisä ei
kata lapsen vähimmäiskulutuksesta aiheutuvia menoja,
jolloin perheelle syntyy tarvetta lapsen kulutuksen kattamiseen
perheen muiden tulojen kautta. Lisäkatteen tarve on sitä suurempi,
mitä useampia lapsia perheessä on. Tämän
vuoksi lapsilisän kohdentaminen useampilapsiselle perheelle
suhteellisesti suurempana on perusteltua." Lapsilisätyöryhmä tuli
siihen johtopäätökseen, että tätä porrastusta
ei tule loiventaa. Sen sijaan lapsilisätyöryhmä esitti,
että lapsilisät tulisi sitoa indeksiin. Tätä samaa
esitettiin myös viime kaudella eduskunnan yksimielisenä pontena.
Lisäksi hallitus aikoo lykätä lapsilisien
korotuksen vasta ensi vuodelle, vaikka valtiontaloudessa olisi juuri
nyt liikkumatilaa kohentaa lapsiperheiden ostovoimaa, kuten totesimme
käsiteltäessä lisäbudjettia.
Toki tätä edellyttäisivät myös
kansalaisille annetut vaalilupaukset. Mielestäni lapsilisien
korotus tulisi toteuttaa välittömästi
nyt vaalivuonna ja sillä tavoin, että se kohdistetaan
kaikille lapsille. Jatkossa lapsilisät tulisi sitoa myös
indeksiin ja jatkossa myös mahdollisesti korottaa lapsilisiä tätäkin
runsaammin. Korostan sitä, että kun tarkastelemme
valtiontalouden liikkumavaraa ja myös sitä liikkumavaraa,
mihin pääministeri Jäätteenmäen
hallitus on lisäbudjetissa päätynyt,
niin tälle aloitteeni mukaiselle muutokselle olisi nyt
varaa.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on todellakin perusteltua,
aivan kuten ed. Räsänen totesi, kyseenalaistaa
hallitusohjelman linjaus ja hallituksen itse asiassa jo tekemät
selkeät päätökset siitä,
että lapsilisää korotettaisiin vain ensimmäisen
lapsen osalta. Kaikki ne selvitykset ja kaikki ne keskustelut, mitä täällä käytiin
keskustan välikysymyksen, opposition välikysymyksen,
johdosta ja lasten ja nuorten hyvinvointia koskevan selonteon pohjalta,
kaikki nuo keskustelut, kaikki asiantuntijalausunnot puoltavat sitä,
että juuri monilapsisten perheiden tilannetta pitää helpottaa.
Kyllä minä ihmettelen, arvoisat keskustan edustajat,
kuinka te tällaisen sosialidemokraattien ehdotuksen menitte
hyväksymään, ja vakaasti kyllä vetoan
teihin, että miettisitte vielä, eikö monilapsisten
perheiden tilannetta todellakin pitäisi helpottaa, kun
tiedätte, että yhteiskunnallinen tilanne on tällä hetkellä sellainen,
että on yhä enemmän perheitä,
jotka eivät hanki lapsia, ja sitten on niitä,
jotka hankkivat enemmän lapsia tai haluaisivat hankkia,
mutta eivät taloudellisesti pysty. Eikö meidän
olisi hyvä kannustaa siihen, että Suomessa ne
perheet, jotka lapsia haluavat hankkia, voisivat lapsia hankkia?
Toivon todellakin, että lapsilisäasia vakavasti
harkitaan ja mietitään, eikö voitaisi jonkinlaista
muuta mallia hyväksyä.
Arvoisa puhemies! Lapsilisien sitominen indeksiin on mielestäni
välttämätöntä, ja toivon, että me
valtiovarainvaliokunnassa tämän asian hoidamme,
jos hallitus ei sitä halua tehdä tai sellaista
päätöstä kykene tekemään.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lapsilisäasia
on myös yksi niitä asioita, jotka olivat hyvin
vankasti ja vahvasti esillä vaalikentillä ennen
maalisvaaleja 2003. Itse henkilökohtaisesti olen ollut
hyvin vahvasti sitä mieltä, että lapsilisiä tulee
korottaa nimenomaan jokaiselle lapselle, koska jokainen lapsihan
on perheessä yhtä rakas, yhtä läheinen
ja yhtä lailla perheenjäsenenä tasavertainen
ja tasa-arvoinen kuin ensimmäinen tai toinenkin lapsi.
En osaa nyt lähteä puolustamaan hallitusta
sen kummemmin, miksi se on tehnyt tämän ratkaisun,
että tätä ensimmäisen lapsen
osalta korotetaan, mutta esittäisin kysymyksen ed. Sarkomaalle,
kun hän totesi, miten keskusta on vahvasti lähtenyt
sosialidemokraattien kelkkaan tämän asian suhteen.
Esitän kokoomukselle mielestäni asiallisen kysymyksen
siinä mielessä, että vaikka te olitte
kahdeksan vuotta hallituksessa, teillä oli kahdeksan vuotta
aikaa hoitaa tämä asia kuntoon, te ette kumminkaan
saaneet aikaan mitään. Nyt keskusta on ollut ensimmäisiä metrejä kahdeksan
vuoden jälkeen hallituksessa, ja nyt ollaan arvostelemassa
sitä, että me olemme nielleet jonkin syötin
tai jonkin koukun. Minä uskon, että näin
ei ole tapahtunut. Tähänkin asiaan, ystävät
rakkaat, tullaan palaamaan vielä tämän neljän
vuoden aikana.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmin käytiin keskustelua
ruuan arvonlisäverosta muun muassa, ja se on yksi keino
helpottaa lapsiperheiden elämää. Se ei
toki viestinnällisesti kerro lapsiperheiden tukemisesta
yhteiskunnan taholta.
Ed. Sarkomaa, mikä olikaan teidän, kokoomuksen,
saavutuksenne kahdeksan vuoden aikana hallituksessa lapsilisien
osalta?
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite on synnyttänyt
ihan aiheellisen keskustelun lapsiperheitten taloudellisesta asemasta.
Kysymys on hyvin vakava. Todella toivon, että jatkovalmisteluissa
tähän kysymykseen voidaan paneutua sillä tavalla,
että lapsiperheet saavat oikeudenmukaisuutta. Meillä syntyvyys on
asia, johon toivoisi paranemista siten, että lapsia syntyisi
tähän maahan entistä enemmän.
Yhteiskunta viime sotien jälkeen panosti lapsilisiin, loi
kyläkoulut, loi tulevaisuutta, ja siinä oli hyvinvoinnin
pohjaa, josta on saatu nähdä tulosta menneinä vuosikymmeninä.
Näen, että kyllä meidän pitkässä näkemyksessä pitää nimenomaan
lapsiperheitten hyvinvointiin eri tavoin kiinnittää huomiota,
ja yksi vankka osa ovat lapsilisät.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sarkomaa puheenvuorossaan puhui juuri
lapsilisien, sanotaanko, liian pienestä määrästä,
mikä nyt on vielä Lipposen hallituksen viimeisessä budjetissa,
jota nyt parhaillaan ryyditettiin tällä lisäbudjetilla.
Kuitenkinhan totuus on se, että tämän
uuden hallituksen hallitusohjelmassahan on tilanne niin, että siellä on
selkeästi panostettu niihin sosiaalisiin tulonsiirtoihin,
joita lapsiperheet nimenomaan tarvitsevat, kotihoidon tukeen, ja
sitten tietysti kuntatalouden kautta tulee terveydenhuoltoon rahaa
Kansallisen terveysohjelman myötä, ja nimenomaan
sillä keinolla se on hallitusohjelmassa mainittu. Pidän sitä tärkeänä,
että sosiaalisia tulonsiirtoja on tehty uudessa hallitusohjelmassa,
koska vuoden 95 jälkeen sinä aikana, kun meillä oli
Suomessa talouskasvu mahdottoman hyvä, parhaimmillaan 5—6
prosenttia taisi bruttokansantuote nousta, ei tehty mitään
ja nyt ollaan — pahimmillaan jotkut talousennustajat ovat
puhuneet — jopa nollakasvun ajassa tällä hetkellä.
Kuitenkin tässäkin tilanteessa on suunta selvästi
käännetty. Tätä pidän
positiivisena. Tähän olisi ollut tietenkin mahdollisuus
edellisenkin hallituksen aikana, mutta eihän sitä tehty.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime hallituksen aikana ja edellisen hallituksen
aikana vahvasti panostettiin palveluihin. Kun laman jälkeen
lähdettiin katsomaan, miten suomalaista yhteiskuntaa rakennettiin,
silloin valittiin painopisteeksi se, että tärkeintä on
ensin laittaa perheiden palvelut kuntoon, ja asetettiin selkeästi
palvelut tulonsiirtojen edelle. Ei lapsilisää korotettu,
mutta, arvoisat edustajat Ahonen ja Haapoja — toivon, että muistin
nimenne oikein — totean sen, että kysymys onkin
politiikan uskottavuudesta ja ennen kaikkea siitä, mitä on
luvattu. Edellinen hallitus teki, minkä lupasi, mutta kysyn
teiltä, arvoisat keskustan edustajat, mitä te
lupasitte ennen vaaleja. Nyt on lupausten lunastamisen aika. Kysymys
on siitä, mitä kaikkea politiikassa voi luvata ennen
kuin uskottavuus menee, kun katsotaan sitten, mitä tehdään.
Siitähän tässä on kysymys. Annan
kiitosta kyllä hallitukselle siitä, että näissä asioissa
edetään, mutta taiten teidän on toimittava,
jotta aidosti on näihin tulonsiirtoihin varaa, jotta se
ei mene velanoton puolelle ettekä tuhoa kaikkea sitä hyvää,
mitä edellinen hallitus on Suomen taloudessa tehnyt. Tästä tässä on
kysymys. Toivon, että ymmärrätte, mistä todellakin on
kysymys. Ei pidä luvata mitään sellaista,
mitä ei aio toteuttaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen puhui nykyhallituksen toiminnasta
ja viittasi edellisen hallituksen toimettomuuteen. Kuitenkin edellinen
hallitus viime keväänä varsin selkeästi
totesi Kansallisen terveysohjelman puitteissa, että vähintään
700 miljoonaa euroa, siis 700 miljoonaa euroa, pitää lisää löytyä rahaa vuositasolla
vuoteen 2007 mennessä, jotta julkinen terveyden- ja sairaanhoito
voidaan pelastaa. Nyt kun katsotaan hallitusohjelmaa, menosääntöä ja
myös liitepöytäkirjoja, todetaan, että hallitus
esittää joko 180:tä tai 190:tä miljoonaa
euroa sairaanhoitoon ja terveydenhoitoon vuoteen 2007 eli tämän
vaalikauden aikana. Se on aivan liian vähän. Kuitenkin
viimesijainen vastuu koko yhteiskunnallisesta rahoituksesta, julkisesta
rahoituksesta, on valtion, eikä voi ajatella, että noin puolet
hoitavat kunnat. Täällä ollaan Helsingissä tällä hetkellä — meinasin
sanoa Kotkassa — ja täällä jos
jossakin heikennetään palveluja, rikkaassa Helsingissä.
Mitä tapahtuu muualla Suomessa? Kyllä vastuu valtiovallan
piikissä on myös perustuslain mukaan. Näin
ollen, puhemies, ei tuo esimerkki julkisesta terveydenhoidosta ja
Kansallisesta terveysohjelmasta, jonka ed. Hoskonen otti esiin,
mielestäni ole hyvä. Siinä nykyinen hallitus
ei ole tehnyt kylliksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen ja muut keskustalaiset puheenvuoroja käyttäneet
edustajat viittasivat siihen, että kyllähän
hallitusohjelmassa panostetaan lapsiperheiden tulonsiirtoihin. Se
on todellakin hyvä ja kiitettävä asia,
että hallitus tuo ainakin pieniä korjauksia erilaisiin
lapsiperheiden tulonsiirtoihin. Mutta pääasiallinen
kritiikkini kohdistuukin nyt siihen malliin, jolla lapsilisiä aiotaan
ryhtyä korjaamaan. Se lisää mielestäni
epäoikeudenmukaisuutta lapsiperheiden välillä erisuuruisten
lapsiperheiden kesken. Kaiken lisäksi, jos lapsilisiä ei sidota
indeksiin, niiden reaaliarvo jatkuvasti tippuu. Silloin tosiasiallisesti
käy niin, että vaikka ensimmäisen lapsen
osalta lapsilisiä korotettaisiin 10 eurolla tai jollakin
muulla summalla, perheen saaman lapsilisien kokonaismäärän
reaaliarvo joka tapauksessa tippuu. Tällä mallilla Jäätteenmäen
hallitus tulee edelleen sallimaan sen, että lapsilisät
niiden reaaliarvon osalta leikkaantuvat. Ihmettelen sitä,
että tällainen malli on hyväksytty osaksi
hallitusohjelmaa, koska kun viime kaudella olin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa,
ei tällaista mallia tukenut mikään asiantuntijataho.
Lapsilisätyöryhmä täysin yksimielisesti
totesi, että porrastusta ei tule loiventaa. Nyt valittu
malli oli sosialidemokraattien ja silloisen pääministeri
Lipposen vaali-idea. Hämmästelen sitä,
että se on löytänyt muotonsa tästä Jäätteenmäen
hallitusohjelmasta.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin nyt tämän
vuoden talousarviohan on, niin kuin totesin, Lipposen toisen hallituksen
viimeinen budjetti, jota tällä lisätalousarviolla
on ikään kuin höystetty siinä toivossa, että saataisiin
lisätalouskasvua aikaiseksi, jolla saataisiin esimerkiksi
työttömyyden kasvaminen loppumaan ja työttömyys
jopa vähenemään. Sehän on tämän
talouspolitiikan pitkän linjan ajatus. Totta vieköön
työttömyyden kustannukset tälle yhteiskunnallehan
ovat käsittämättömän suuret.
Jos ajatellaan niitä lähtökohtia, että meillä oli
5 prosentin bruttokansantuotteen kasvu ja sinä aikana ei
kuitenkaan työttömyyttä saatu olennaisesti
alenemaan, puolittamistavoite jäi toteutumatta, riski sille
tietenkin, että pienemmän talouskasvun tiimoilla
ollaan isommissa vaikeuksissa, on olemassa. Se on toki pakko myöntää. Sen
ovat talousviisaatkin myöntäneet.
Mutta mitä tulee ed. Tiusasen puheenvuoroon siitä,
että esimerkiksi Pääkaupunkiseudun ongelmat
saattaisivat johtua jopa hallitusohjelmasta tai jostain muusta,
kyllähän siinä on, jos asia sanotaan
kaunistelematta suoraan, tämän holtittoman rakennemuutoksen
seurauksia, kun ihmiset on pantu muuttamaan muutamille paikkakunnille, joilla
ei palveluita keritä rakentamaan, ei sitten millään.
Taisi olla Turussa, oliko se Åbo Akademissa, väitöskirjassa
tutkittu palvelujen hintoja; joku lisensiaatti väitteli
tohtoriksi palvelujen hinnoista. Siinä juuri todistettiin
se, että kyllä palvelut pystytään
järjestämään kohtuullisen hyvätasoisina.
En nyt muista sitä tarkalleen — en ole vielä valitettavasti
sitä väitöskirjaa käsiini saanut — mutta
joka tapauksessa se osoittaa nimenomaan sen, että tämän
mielettömän keskittämisen seurauksena
ovat nämä jälkikivut. Palvelut eivät
pysy millään mukana, ja sitten palvelujen hinta
nousee käsittämättömiin mittasuhteisiin, joita
ei esimerkiksi maaseutukunnissa ole nähtykään.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Ed. Hoskonen on aivan oikeassa siinä,
että tuossa keskittymisessä kärsivät
sekä ne alueet, joilta väestö poistuu,
jotka tyhjenevät, että Pääkaupunkiseutu.
Mutta se, miksi viittasin Helsinkiin, johtuu siitä,
että kun täällä illan myöhäisinä tunteina
keskustelimme ministeri Pekkarisen kanssa tästä samasta
asiasta, Kansallisesta terveysohjelmasta, hän totesi, että se
350 miljoonaa euroa kuuluukin kuntien kannettavaksi, se toinen puolisko,
eikä valtiolle. Itse viittasin siihen, että perustuslain mukaan
viimesijainen vastuu on valtiovallalla. Se kanta on käyty
tarkkaan ottaen tässäkin talossa läpi.
Helsinki käy esimerkiksi, rikkaana kuntana kuitenkin verrattuna
esimerkiksi moniin muihin kuntiin, siinä, että se
on heikentämässä palveluja. Mistä niistä löytyy
se 350 miljoonaa seitsemän vuoden aikana lisää euroissa
sairaanhoitoon, siis sairaaloihin, terveyskeskuksiin, ihmisten hoitamiseen
ja kuntouttamiseen? Ei näillä näkymin
löydy.
Siinä, mikä liittyy työttömyyteen,
olette aivan oikeassa. Se on kaikkein kovin haaste nykyhallitukselle
myös: 100 000 uutta työpaikkaa. Se tekee
tasaisen vauhdin taulukossa 70 päivässä.
Nyt on mennyt yli 40 hallituspäivää.
Kovasti on menty varmasti selkä taaksepäin, juostu
siis takaperin eikä eteenpäin, koska nyt on miinusmerkkinen
varmaan se saldo, joka on syntynyt tämän hallituksen
aikana. Mutta en väitä, että se on nykyhallituksen
syy.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä Jäätteenmäen
hallitusta täytyy siinä puolustaa ja ed. Tiusaselle
todeta, että kyllä edellinen hallitus jo päätti,
että Kansallisen terveysprojektin rahoitus menee niin,
että puolet tulee kunnilta ja puolet valtiolta. Viime hallitus
päätti jo, että kehyksiin tulee 50 miljoonaa
per vuosi lisää rahaa. Mitä lisäpöytäkirjassa
on, kyllä Kansallisen terveysprojektin rahoitus on turvattu, mutta
eri asia on, mihin muuhun jää rahaa, jos lukee,
mitä hallitusohjelmassa luvataan.
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Hoskoselle, että kyllä Helsingin
nykyiset ongelmat johtuvat tästä yhteisöveron
leikkauksesta, joka virheeksi myönnettiin ja joka luvattiin
korjata ennen vaaleja kaikkien suurten puolueiden osalta. Se, että väki
on muuttanut tänne etelään työn
perässä, on aika iso trendi, iso kaupungistuminen, joka
on paljon pienempää Suomessa kuin muissa Euroopan
maissa. Se tulee tapahtumaan. Ihmiset muuttavat työpaikan
perään. Sen eteen täytyy tehdä,
että kasvukeskuksiin tulisi työpaikkoja muuallekin,
mutta nykyiset talousongelmat täällä johtuvat
yhteisöverosta. Se on luvattu korjata. Kyllä ne
lupaukset täytyy lunastaa. Kun pääministeri
Jäätteenmäki sanoo, että Helsingin
yhteisövero-osuutta nostetaan — hän sanoi
sen vielä vaalien jälkeenkin — toivon
todella, että tämä asia tehdään
eikä tehdä niin kuin nyt on hallitusohjelmassa
selvitetty, että koko yhteisövero vietäisiin
Helsingiltä pois. Tämä on vakava paikka. Jos
meidän taloutemme menee alas Pääkaupunkiseudulla,
se heijastuu koko maahan. Vakava, hankala tilanne!
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sarkomaa on sisar täällä oppositiossa
ja on myös muuten sisar, ymmärtääkseni
sairaanhoitaja koulutukseltaan. Näin ollen odottaisi, että ed. Sarkomaa
pontevasti puolustaisi terveyden- ja sairaanhoitoa. Mielestäni
tuo, kun sanotaan, että asia on kunnossa, ei ole totta.
Jos viime hallituksen aikana, kun tämän vuoden
budjetti tehtiin, pantiin 50 miljoonaa euroa tälle vuodelle
ja kehyksissä on joko 180 tai 190 miljoonaa euroa — se
on vähän tulkintaa, mitä se yksi 10 miljoonaa merkitsee — siitä tulee
vanhan Elon mukaan 230 tai 240 miljoonaa euroa. Siitä 350
miljoonasta eurosta jää puuttumaan, ja sitten,
vaikka päätettiinkin, että se toinen
puolikas on kuntien piikissä, mistä ne kunnat
tekevät sen rahan, kysyn vain. Näin ollen — tämä on
nyt sairaaloiden ja terveyskeskusten ja potilaiden näkökulma — kipua
tulee piisaamaan ja edelleenkin tulee olemaan leikkausjonoja, joiden
lyhentäminen on jo usean sadan miljoonan euron kertakustannus.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on hieman eksytty
lapsilisäkeskustelusta. Olen röntgenhoitaja ja
terveydenhuollon maisteri ja siitä huolimatta haluan kyllä todeta,
että se minkä hallitus on luvannut ja mikä on
todettu Kansallisessa terveysprojektissa, mitä rahaa tarvitaan
siihen, on kyllä mielestäni aika hyvin nyt sinne
laitettu. Eri asia on, riittääkö se,
löytävätkö kunnat sen jostakin.
En ole väittänyt, että esimerkiksi Helsingissä me
sen rahan löydämme jostakin, jollemme saa yhteisöveroja
takaisin. Haluaisin vaan, arvoisa ed. Tiusanen, todeta, kun täällä on
käytetty puheenvuoroja, että ei olisi sitä rahaa laitettu,
että kun katsoo, mitä siellä kehyksissä on aikaisemman
hallituksen osalta ja mitä lisäpöytäkirjasta
löytyy, näyttäisi, että se 350
miljoonaa olisi löytymässä. En halua
asiaa vääristellä vaan puhua totta. Kyllä näiden
asioiden täytyy olla ihan samalla tavalla, on hallituksessa
tai oppositiossa, mutta ongelmia tulee olemaan terveyspalveluiden
järjestämisessä, se on ihan selvä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni röntgenhoitajan
ammatti ei siis ole mikään huono eikä sairaanhoitajankaan.
Totean, että 240 miljoonaa euroa on 110 miljoonaa euroa vähemmän
kuin 350 miljoonaa euroa.
Keskustelu päättyy.