3) Hallituksen esitys laeiksi tekijänoikeuslain ja rikoslain
49 luvun muuttamisesta
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Tekijänoikeuslainsäädäntöhän
on kulttuuripoliittista lainsäädäntöä,
mutta samalla se on myös taloudellista lainsäädäntöä ja
niin myös tietoyhteiskunnan lainsäädäntöä.
Tekijänoikeuden perusta ja merkitys on kiteytetty hallituksen
esityksen perustelujen ensi riveille seuraavasti:
"Tekijänoikeuslainsäädännön
keskeisenä tavoitteena on edistää henkistä luomistyötä sen
eri muodoissa. Tunnustamalla tekijöiden oikeuden määrätä teostensa
hyväksikäytöstä yhteiskunta kannustaa
luovaa toimintaa. Tekijänoikeus ja - - tekijänoikeuden
lähioikeudet edistävät samalla myös
henkisten tuotteiden tuotantoa ja levitystä. Tuottajien
ja kustantajien asemaa turvaamalla tekijänoikeus tukee
myös investointeja ja kauppaa. Kulttuurihyödykkeiden
tuotannon ja saatavuuden edellytysten turvaaminen luo pohjaa kansalliselle
kulttuurille ja yhteiskunnan kehitykselle."
Tekijänoikeus muodostaa siis perustaa kansakunnan henkiselle
pääomalle. Henkisen pääoman
ja kilpailukyvyn pohjana on yksilöiden luovuus ja innovatiivisuus,
ja näitä tekijänoikeus tukee. Tekijänoikeuden
taloudellisesta merkityksestä muutama sana. Tekijänoikeudellahan
on suuri taloudellinen merkitys ja yksittäisten luovien
tekijöiden ja esittävien taiteilijoiden työn
taloudellinen arvo perustuu tekijänoikeuteen. Samalla tekijänoikeus
muodostaa myös laajojen teollisuudenalojen taloudellisen
pohjan. Liioittelematta voidaan sanoa, että tekijänoikeus
muodostaa luovuuden, kulttuurin ja tiedonvälityksen taloudellisen
selkärangan.
Tekijänoikeudella suojatun aineiston olemassaololla
on suuri merkitys myös suurelle joukolle laitteistojen
valmistajia ja myös muun teknisen infrastruktuurin, kuten
tietoverkkojen, ylläpitäjille. Tekijänoikeus
kuuluu tietoyhteiskunnan kehityksen kannalta lainsäädännön
keskeisimpiin osa-alueisiin.
Tekijänoikeuden talous, sen jalostusarvo, on kasvanut
1990-luvun aikana kaksi kertaa nopeammin kuin muut teollisuudenalat.
Vuosikymmenen lopulla keskeisten tekijänoikeusalojen ja laitteistoteollisuuden
yhteenlaskettu jalostusarvo oli yli 5 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Tekijänoikeuteen kytkeytyvät alat työllistivät
tuolloin noin 4 prosenttia työvoimasta.
Arvoisa herra puhemies! Käsillä oleva hallituksen
esitys on osa tekijänoikeuslain jatkuvaa kansallista uudistamisprosessia.
Samalla se kuuluu hallituksen ohjelmassa mainittuihin tietoyhteiskunnan
kehityksen kannalta keskeisiin lainsäädännöllisiin
toimenpiteisiin. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävässä yhteiskunnassa
tiedosta on tullut merkittävä tuotannontekijä.
Avoin tietoverkko, Internet, on tekijänoikeuden näkökulmasta
katsottuna tietoyhteiskunnan merkittävin ja haasteellisin
osa-alue.
Tekijänoikeuslainsäädännön
uudistusprosessissa joudutaan pohtimaan periaatteellisia kysymyksiä ehkä vakavammin
kuin koskaan. Millainen tekijänoikeussuoja palvelee parhaiten
tekijöitä ja käyttäjiä ja
koko yhteiskuntaa? Periaatteellinen pohdinta kytkeytyy moniin esityksessä ehdotettaviin
ratkaisuihin. Tekijänoikeuteen on kohdistettu myös
uudenlaisia kysymyksenasetteluja. Avointen tietoverkkojen maailma
on esimerkiksi luonut vaikutelman suuresta, vapaasta ja ilman sääntöjä käytettävissä
olevien
aineistojen massasta. Asia ei ole kuitenkaan näin yksiviivainen.
Tekijänoikeus on tietoverkkoympäristössä yhä merkityksellinen,
ellei jossain suhteissa jopa merkityksellisempi kuin analogisessa
ympäristössä. Tietoyhteiskunta on globaali.
Sillä ei ole maantieteellisiä rajoja eikä niistä aiheutuvia rajoituksia.
Tietoverkkoihin saatetut aineistot ovat käytettävissä käytännössä missä päin
tahansa maailmaa ja milloin tahansa. Oikeudelliset tilanteet eivät
ole enää kansallisia tai alueellisia. Sen vuoksi
keskeiset tietoverkkoihin kytkeytyvät oikeudelliset ratkaisut
on neuvoteltava kansainvälisellä tasolla mahdollisimman
monen valtion kesken.
Arvoisa herra puhemies! Nyt eduskunnan käsittelyyn
tullut hallituksen esitys on osa prosessia, jossa kansainvälisen
yhteistyön tulokset muuttuvat kansalliseksi lainsäädännöksi.
Lakiesityksen lähtökohdat ovat tekijänoikeuksia
ja tekijänoikeuden lähioikeuksia tietoyhteiskunnassa sääntelevässä Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivissä. Tämä niin
sanottu tietoyhteiskuntadirektiivi annettiin toukokuussa vuonna 2001.
Kansallisten lainsäädäntömuutosten
tekemisille asetettu määräaika päättyi
21.12.2002. Monimutkaiseen asiakokonaisuuteen nähden suhteellisen
lyhyestä määräajasta johtuen
valtaosassa jäsenmaita direktiiviä ei ehditty
saattaa voimaan määräajassa. Direktiivi
puolestaan perustui suurelta osin vuonna 1996 Maailman henkisen
omaisuuden järjestön Wipon piirissä tehtyihin
kahteen uuteen tekijänoikeuden alan kansainväliseen
yleissopimukseen. Sopimuksista toinen koskee varsinaista luovien
tekijöiden tekijänoikeutta ja toinen esittävien
taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien suojaa.
Näihin sopimuksiin nähden direktiivillä on
kaksi funktiota. Direktiivi harmonisoi EU-maiden lainsäädäntöaskeleita
sopimusten voimaansaattamisessa. Samalla direktiivi mahdollistaa
myös sen, että yhteisö itse voi liittyä sopimusten
osapuoleksi jäsenvaltioidensa ohella. Sopimusten kansallisesta hyväksymisestä ja
voimaansaattamisesta on eduskunnalle annettu erillinen hallituksen
esitys.
Lakiesityksen pohjavalmistelu tapahtui keväällä 2002
toimikuntatyönä. Opetusministeriön asettamaan
tekijänoikeustoimikuntaan kuuluivat tuolloin akateemisen
maailman edustajien lisäksi edustajat oikeusministeriöstä,
liikenne- ja viestintäministeriöstä sekä kauppa-
ja teollisuusministeriöstä. Lokakuussa 2002 annettiin
eduskunnalle toimikunnan mietinnön pohjalta valmisteltu
hallituksen esitys. Esitystä ei ajan puutteen vuoksi kuitenkaan
ehditty käsitellä ennen viime kevään
eduskuntavaaleja. Nyt eduskunnalle annettu esitys pohjautuu olennaisesti
edellä mainittuun rauenneeseen esitykseen. Eduskunnan sivistysvaliokunnan
opetusministeriölle lähettämässä kirjeessä esittämät
asiat on perusteellisesti mietitty. Myös valiokunnan saamat
lausunnot analysoitiin tarkoin vaalien jälkeen opetusministeriössä jatkuneessa
valmistelutyössä. Nyt annettua hallituksen esitystä on
edelliseen esitykseen verrattuna kauttaaltaan teknisesti ja asiallisesti parannettu
ja selkeytetty. Esityksen perusteluihin on lisätty vaikutusten
arviointia ja erityisesti perusoikeuksiin liittyviä näkökohtia
on laajasti analysoitu. Hallituksen esityksen uudessa luonnosvaiheessa
siitä järjestettiin täysimittainen uusi
lausuntokierros. Sen jälkeen viimeistely ja ratkaisujen
harkinta on jatkunut esityksen antamiseen asti.
Arvoisa herra puhemies! Nyt eduskunnan käsittelyyn
tullut hallituksen esitys sisältää kolmen tyyppisiä ehdotuksia.
Ensiksikin ehdotuksia, jotka aiheutuvat direktiivistä,
toiseksi ehdotuksia, jotka liittyvät direktiivin asia-alueeseen,
mutta joita direktiivi ei suoranaisesti edellytä, sekä kolmanneksi
muita ehdotuksia, jotka ovat teknisluonteisia tai voimassa olevia
säännöksiä selventäviä.
Otan tässä yhteydessä esille joukon keskeisimpiä kysymyksiä.
Ensinnäkin muutama sana sähköisestä jakelusta
ja aineistokaupasta. Tietoverkot ja digitaalitekniikka mahdollistavat
aineistojen tehokkaan jakelun ja myynnin, jolloin markkina-alueena voi
olla koko maailma. Sekä tietoyhteiskuntadirektiivi että sen
pohjana olevat kansainväliset yleissopimukset edellyttävät,
että oikeudenhaltijoilla on mahdollisuus kontrolloida aineistojensa saataville
saattamista ja myyntiä tietoverkoissa. Oikeus tilauspohjaiseen
välittämiseen lisätään esittävien
taiteilijoiden, toisin sanoen muusikoiden ja näyttelijöiden,
sekä äänitetuottajien, elokuvatuottajien
ja radio- ja televisioyritysten oikeuksiin. Tämä on
uusi oikeus, joka luo pohjaa sähköiselle aineistojen
kaupalle ja muulle välittämiselle tietoverkoissa.
Luovien tekijöiden oikeuksiinhan tämä oikeus
jo sisältyy. Säännöksiä kuitenkin
selvennetään.
Toiseksi tekijänoikeutta ja yhteiskunnallisesti merkittäviä etuja
on laissa tasapainotettu rajoittamalla tekijänoikeutta.
Yhteiskunnallisesti tärkeitä etuja ovat muun muassa
sivistykselliset edut, kuten opetustoiminnan, arkistojen ja kirjastojen tarpeet,
sekä tiedonvälityksen ja vapaan tiedonsaannin
tarpeet. Tekijänoikeutta rajoittavien säännösten
soveltaminen digitaalisessa ja verkkoympäristössä tapahtuvaan
käyttöön on yksi esityksen keskeisistä kysymyksistä.
Aineistojen käyttöä voidaan edistää paitsi
aineistojen käyttölupien hankintaa helpottamalla
myös oikeuksia rajoittamalla. Rajoitukset on laissa muotoiltu
siten, että ne hyödyttävät hyödyllisiä asioita.
Samalla ne on rajattu niin, että ne eivät rajoita
kohtuuttomasti tekijöiden oikeutettuja etuja.
Lakiesityksen kantavana periaatteena on ollut, että nykyiset
hyvillä perusteilla säädetyt tekijänoikeuden
rajoitukset säilytetään. Lisäksi
eräitä merkittäviä ja yhteiskunnan
kannalta keskeisiä rajoituksia laajennetaan. Rajoitussäännösten nojalla
teoksen käyttö voi siten tapahtua lupaa kysymättä ja
korvausta maksamatta. Eräissä tapauksissa käyttöoikeuksien
hankintaa helpotetaan säätämällä mahdollisuudesta
hankkia keskitetysti käyttöluvat oikeudenhaltijoita
edustavilta järjestöiltä. Sopimuslisenssisäännöksiä ehdotetaan
myös eräille uusille aineistojen käytön
alueille. Tietoyhteiskuntadirektiivi sallii Suomen ja muiden Pohjoismaiden
säilyttää lainsäädännöissään
perinteiset oikeuksien hankintaa helpottavat järjestelyt
ja myös laajentaa niitä uusille käyttöalueille.
Tämä direktiiviin otettu ratkaisu oli ison työn
tulos ja Pohjoismaiden yhteinen saavutus, kun direktiivistä aikanaan
neuvoteltiin Brysselissä.
Esitykseen sisältyy myös säännös
digitaalisista lehdistökatsauksista. Edelliseen hallituksen esitykseen
verrattuna tätä sopimuslisenssisäännöstä on
kavennettu. Ehdotettava säännös kattaa digitaalisten
lehdistökatsausten tekemisen ainoastaan viranomaisten ja
yritysten sisäiseen käyttöön
ja vain perinteisistä paperille painetuista lehtiartikkeleista.
Edellistä ehdotusta viestintäyritysten edustajat
kritisoivat soveltamisalaltaan liian laajaksi. Esitykseen on muotoiltu
myös ehdotus digitaalista opetuskäyttöä koskevaksi sopimuslisenssisäännökseksi.
Sen soveltamisalaa on edelliseen esitykseen verrattuna rajattu. Ulkopuolelle
on suljettu nimenomaan opetuskäyttöön
tehdyt aineistot. Näin eräät kustantajien
ja julkaisijoiden keskeiset liiketoiminta-alueet on pyritty rajaamaan
säännöksen soveltamisalan ulkopuolelle.
Yhteiskunnan keskeisiin sivistystehtäviin kuuluu tiedon
säilyttäminen ja tiedonsaannin turvaaminen. Lakiesityksen
merkittävimpiin uudistuksiin kuuluvat arkistoissa, kirjastoissa
ja museoissa olevien tekijänoikeudella suojattujen aineistojen
käyttöä koskevat säännökset.
Tämä laaja säännöskokonaisuus
mahdollistaa kappaleiden valmistamisen kaikkia tekniikoita käyttäen
aineistojen säilyttämiseksi, tekniseksi entistämiseksi,
kokoelmien järjestämiseksi ja käyttämiseksi
mainituissa laitoksissa. Tasapaino aineistojen tuotannon ja käytön
suhteen on pyritty säilyttämään
rajoittamalla mahdollisuutta tehdä ja luovuttaa digitaalisia
aineiston kappaleita asiakkaille. Lähtökohta esityksessä on,
että digitaalisten kopioiden tekemisestä asiakkaille
pitää sopia oikeudenhaltijoiden tai heidän
edustajiensa kanssa. Edellä sanottu koskee arkistoja, museoita
sekä tieteellisiä kirjastoja mukaan lukien vapaakappalekirjastot.
Yleisissä kirjastoissa aineistojen kopiointitarpeet
ovat yleensä toisenlaisia kuin tieteellisissä kirjastoissa.
Asetusluonnoksessa avataan kuitenkin myös yleisille kirjastoille
mahdollisuus sopia tekijöitä edustavan järjestön
kanssa aineistokappaleiden valmistamisesta. Esityksessä on kiinnitetty
erityistä huomiota vammaisten ja vanhusten kykyyn käyttää kirjoja
ja muita teoksia, esimerkiksi kuvataiteen teoksia. Vammaisten hyödyksi
ehdotettavat tekijänoikeuden rajoitukset kuulunevat maailman
edistyksellisimpiin. Jos siis vammainen tai vanhus ei pysty käyttämään teosta
tavanomaisella tavalla, esimerkiksi lukemaan kirjaa tai havaitsemaan
taulua, karttaa tai muuta kuvaa, teoksesta saadaan valmistaa kappale
apuvälinein havaittavaksi. Nykyinen äänikirjojen
tekomahdollisuus säilytetään ja se laajennetaan
kattamaan myös aineiston välittäminen
vammaisille tietoverkkojen kautta. Teoksen kappale voidaan valmistaa
myös teknisten apuvälineiden avulla havaittavaksi,
esimerkiksi kolmiulotteisena. Myös viittomakielisten tallenteiden
tekeminen kuulovammaisille tulee mahdolliseksi.
Arvoisa puhemies! Oikeus määrätä teoskappaleiden
levittämisestä on yksi keskeinen tekijänoikeuteen
kuuluvista oikeuksista. Tämä oikeus koskee nimenomaan
teoskappaleiden ensimmäistä myyntiä Euroopan
talousalueella. Direktiivi edellyttää levitysoikeuden
tiukkaa suojaamista. Lakiesitykseen on otettu, sanoisinko, terveen
järjen pohjalta, säännös, jonka
mukaan yksityishenkilöt voivat myydä ulkomailta
ostamansa kirjat ja äänilevyt esimerkiksi antikvariaateissa.
Tätä vaati muun muassa tiedeyhteisö lausunnossaan.
Voimassa olevan tekijänoikeuslain mukaan sävellysteoksia
saa käyttää jumalanpalveluksissa säveltäjiltä ja
sanoittajilta lupaa kysymättä ja korvausta maksamatta.
Lakiesityksessä ehdotetaan, että säveltäjät
ja sanoittajat voisivat saada korvauksen musiikin käyttämisestä myös
jumalanpalveluksessa. Ehdotus lisäisi musiikin eri lajien
tekijöiden tasa-arvoa. Säveltäjä ja
sanoittaja saisivat valitsemastaan musiikin lajista riippumatta
korvauksen teosten käyttämisestä. Korvaus
voitaisiin järjestää teosten käyttäjien
eli seurakuntien ja säveltäjiä edustavan
tekijänoikeusjärjestön välisillä sopimuksilla.
Estettä ei olisi sillekään, että uskonnollisten
yhdyskuntien keskuselimet tekisivät musiikin käytön
korvaamisesta keskitettyjä sopimuksia.
Kopiointi yksityiseen käyttöön on
sellainen suojatun aineiston käyttötapa, josta
direktiivi edellyttää korvausta oikeudenhaltijoille.
Suomessa on jo 20 vuoden ajan korvattu yksityistä kopiointia
tyhjien tallennusalustojen valmistamisesta ja myynnistä kerättävällä niin
kutsutulla kasettimaksulla. Laissa säädettyä maksun
soveltamisalaa ehdotetaan kavennettavaksi. Ehdotuksen mukaan maksu
kohdistuisi laitteisiin, joihin teos ensinnäkin voidaan
tallentaa ja joita toiseksi myös merkittävässä määrin
käytetään yksityiseen kopiointiin. Tämä jälkimmäinen
uusi kriteeri tuo maksujärjestelmän olennaiseksi
osaksi tarpeen arvioida yksityisen kopioinnin laajuutta ja vaikutuksia
entistä tarkemmin. Maksun piiriin kuuluisivat nykyiseen
tapaan sekä erilliset tallennusalustat että tallentimet,
joissa tallennusalusta — muistiominaisuus — sisältyy
elektroniseen laitteeseen.
Opetusministeriö määrittelisi sekä maksun piiriin
kuuluvat laitteet että maksun suuruuden. Maksun suuruudesta
päättämistä edeltäisivät, kuten
nykyäänkin, neuvottelut maksuvelvollisten kauppiaiden
ja maahantuojien sekä oikeudenhaltijoiden edustajien kanssa.
Maksun piiriin kuuluvista laitteista opetusministeriö pyytäisi
ehdotuksen mukaan lausunnot liikenne- ja viestintäministeriöltä sekä kauppa-
ja teollisuusministeriöltä. Jotta järjestelmän
käytännön soveltamisessa saataisiin aikaan
yleisesti hyväksyttäviä ja tasapainoisia
ratkaisuja, yksityisen kopioinnin ja tallennealustamarkkinoiden
kehitystä on seurattava tarkasti. Myös teknisten
suojausten käyttö on otettava huomioon.
Arvoisa herra puhemies! Tieto- ja viestintätekniikoiden
kehitys on muokannut myös sisältöjen
tuotantotapoja. Perinteisen äänilevyn rinnalle
ja tilalle ovat yhä enenevässä määrin
tulleet kuvalliset tallenteet. Ja yhä useammin musiikkia käytetään
siten, että musiikkiesitykseen sisältyy liikkuvaa
kuvaa. Äänitteen käyttämisestä esimerkiksi
radiossa tai televisiossa on muusikolla korvausoikeus. Kuvaa sisältävän
tallenteen käyttämisestä korvausoikeutta
ei ole. Tämä epäkohta ehdotetaan korjattavaksi
säätämällä musiikkia esittäville
taiteilijoille korvausoikeus myös silloin, kun musiikkia
esitetään tallenteelta liikkuvan kuvan kanssa.
Korvausoikeus rajoittuisi Suomessa valmistettujen kuvallisten musiikkitallenteiden
käyttöön.
Säännöksen soveltamisalaa on edelliseen
esitykseen verrattuna täsmennetty siten, että korvaus
koskisi vain kaupallisessa levityksessä olevien tallenteiden
käyttämistä. Edellisen ehdotuksen soveltamisalaa
pidettiin hieman epäselvänä. Tallenteen
käyttämisestä maksettavista korvauksista
voitaisiin sopia myös siinä vaiheessa, kun esitys
tallennetaan.
Direktiivin valmistelun aikana ja rauennutta esitystä käsiteltäessä eniten
keskustelua herättäneisiin kysymyksiin kuului
kysymys teknisten suojausten oikeudellisesta suojasta digitaalisessa
ja verkkoympäristössä. Erityisesti siis
se, miten pitävä tämän oikeudellisen
suojan tulee olla, on monitahoinen kysymys. Erityisesti tietoverkoissa
tapahtuvan sähköisen kaupankäynnin perusedellytyksiin
kuuluu, että aineistojen tuottajilla ja muilla oikeudenhaltijoilla
tulee olla mahdollisuus turvata aineistonsa ja palvelunsa teknisiä suojauksia
käyttämällä.
Tietoyhteiskuntadirektiivissä on teknisen suojauksen
kysymyksiin valittu ratkaisu, jonka mukaan kaikenlainen teknisten
suojausten kiertäminen on kiellettyä. Vain suojauksen
kiertäminen suojausteknologian tutkimuksen yhteydessä on direktiivissä jätetty
kiellon ulkopuolelle.
Lakiesityksessä ehdotetaan teknisten suojausten purkaminen
kiellettäväksi direktiivin edellyttämällä tavalla,
samoin purkuvälineiden valmistaminen ja levittäminen.
Eräiltä osin, sikäli kuin direktiivin
säännökset antavat siihen mahdollisuuden,
lakiehdotuksessa on valittu lievempi linja. Jos esimerkiksi kaupasta
ostetun cd-levyn tekniset suojaukset estäisivät
levyn soittamisen, suojauksen saisi kiertää levyn
soittamista varten. Sama koskisi dvd-levyn katselua. Teknisiä suojauksia
koskeva sääntely ei lakiesityksessä ulottuisi
lainkaan dvd-levyn soittamisen estävään aluekoodijärjestelmään.
Aluekoodauksen saisi purkaa aineiston katselemiseksi ja kuuntelemiseksi.
Suojauksen purkaminen levyjen kopiointia varten ei olisi sallittua.
Arvoisa puhemies! Sitten erääseen aiheeseen, joka
on ollut paljon esillä julkisessa keskustelussa koskien
piraattitallenteita.
Suomen maantieteellisestä sijainnista aiheutuu merkittävä tekijänoikeuteen
kohdistuva ongelma. Laittomasti valmistettujen ääni-
ja kuvatallenteiden, mutta myös pelien ja tietokoneohjelmien,
myynti matkailijoille Suomen lähialueilla on viime vuosina
tuntunut selvästi myös Suomen markkinoilla. On
laskettu, että vuosittain matkailijoiden mukana Suomeen
kulkeutuu jopa 3,5 miljoonaa laitonta tallennetta, näistä valtaosa
siis äänitteitä. Vaikka piratismi onkin
ensi sijassa sen valtion asia, jossa piraattitallenteita valmistetaan
ja myydään, laajamittaiseksi kasvanutta yksityistä tuontia
ei voi jättää huomiotta.
Rauenneessa hallituksen esityksessä esitettiin, että muutaman
ulkomailla laittomasti valmistetun teoskappaleen tuomisesta henkilön
yksityiseen käyttöön ei rangaistaisi.
Maahantuontitilanteessa on kuitenkin erittäin vaikea osoittaa, mikä on
yksityistä käyttöä ja mihin
piraattitallenteet todellisuudessa lopulta kulkeutuisivat. Oikeuskäytännössä jopa
sadan tallenteen tuonti on voitu katsoa tuonniksi yksityiseen käyttöön.
Tästä syystä esitetään,
että kaikenlainen ulkomailla laittomasti valmistettujen
teoskappaleiden tuonti kiellettäisiin.
Aineistojen levitysmahdollisuudet tietoverkoissa ovat voimakkaasti
vaikuttaneet myös tekijänoikeuden loukkauksiin,
niiden muotoihin ja niistä aiheutuviin seurauksiin. Tekijänoikeuden loukkaukset
tietoverkoissa tapahtuvat tällä hetkellä lähes
yksinomaan ilman ansiotarkoitusta. Motiivina voi esimerkiksi olla
se, että toiminnalla aiheutetaan haittaa tallenteiden markkinoilla kauppaa
tekeville yrityksille. Tietoverkoissa yhteisön saataville
laittomasti saatettu aineisto aiheuttaa tai saattaa aiheuttaa suurta
vahinkoa oikeudenhaltijoille. Jollei oikeuksien loukkausten voida
katsoa tapahtuvan ansiotarkoituksessa, loukkausten tutkinta ja loukkaajien
saaminen vastuuseen on nykyisen lainsäädännön
mukaan käytännössä kuitenkin
mahdotonta.
Sen vuoksi lakiesityksessä ehdotetaan, että jos tietoverkoissa
tai tietojärjestelmien avulla suoritettava tekijänoikeuden
loukkaus aiheuttaa huomattavaa haittaa tai vahinkoa, loukkauksesta
voitaisiin tuomita rangaistus tekijänoikeusrikoksena, vaikka
teko ei tapahtuisikaan ansiotarkoituksessa.
Arvoisa herra puhemies! Keskusteluja jo edellisen hallituksen
esityksen valmistelun aikoihin herätti eräs kysymys,
josta nyt annetussa esityksessä ei ole ehdotusta. Kysymys
on siitä, kenelle työsuhteessa luotujen teosten
tekijänoikeudet kuuluvat.
Lainmuutosten valmisteluprosessin aikana oikeusministeriön
ylijohtaja Pekka Nurmi teki opetusministeriön toimeksiannosta
laajan selvityksen asiasta. Selvityksen johtopäätös
oli, ettei tällä hetkellä ole olemassa
perusteita ehdottaa yleistä työsuhdetekijänoikeuden
sääntelyä. Asiaa on Nurmen mukaan kuitenkin
edelleen arvioitava ja kehitystä seurattava. On selvää,
että tämä kysymys pysyy tekijänoikeuspolitiikan
asialistalla. Erityisesti viestintäalan yrityskenttä on
puhunut sääntelyn tarpeellisuudesta. Omista yhtä hyvistä syistään
tekijänoikeuksien haltijoiden edustajat ovat tällaista
vastustaneet. Kysymys on periaatteellisesti vähintäänkin
vaikea.
Asiasta on vastikään tehty ehdotus myös
hallituksen tietoyhteiskuntaneuvoston sähköistä kaupankäyntiä ja
sisältöjä käsittelevässä jaostossa. Kun
tekijänoikeusuudistus jatkuu, tekijänoikeuden
siirtymistä ja sopimustoimintaa koskevien säännösten
muutostarpeet tulevat joka tapauksessa arvioitaviksi.
Lopuksi, arvoisa herra puhemies: Tekijänoikeus on nykymuodossaan
erittäin monimutkainen lainsäädännön
ala. Hallituksen esityksen lukuisat yksityiskohdat osoittavat varmasti
tämän. Myös tekijänoikeuden
toimintaympäristö on muuttunut monimutkaiseksi.
Eri aloilla vallitsevat olosuhteet vaihtelevat huomattavasti, ja
maailma myös kehittyy nopeasti. Hallituksen esityksestäkin
huomaatte, miten monimutkaisiksi asiat ovat tulleet. Lisäksi
tekijänoikeus näyttäytyy erilaisena eri
näkökulmista. Siellä, missä tämän
alueen lainsäädäntöä on
yritetty yksinkertaistaa, on havaittu siihen liittyvät
vaikeudet. EU-direktiivit ovat tuoneet Suomen ja muiden EU-jäsenmaiden
lakeihin runsaasti yksityiskohtia. Tätä hallituksen
esitystä seuraavan uudistusvaiheen yhtenä teemana
tulee olemaan lain selventäminen käyttäjäystävällisemmäksi.
Toimintaympäristön ja säänneltävän
ympäristön nopea ja perinpohjainen muutos on synnyttänyt
tarpeen kiteyttää yksittäisiä asiakysymyksiä laaja-alaisempia,
yleisellä tasolla olevia linjauksia tulevaisuuden toimintapolitiikaksi
tekijänoikeuden alalla. Tämä ajatustyö on
opetusministeriössä käynnissä.
Ensimmäisiin havaintoihin kuuluu se, että pelkkä lainsäädännöstä huolehtiminen
ei enää riitä. Valtiovallalla on tehtäviä ja
vastuita myös oikeuksien järjestelmän
toteutumisessa. Niinpä tekijänoikeuspolitiikan
toiseksi kivijalaksi on muodostumassa tekijänoikeuden toimivuuden edistäminen.
Siihen kuuluvat koulutus, tietämystason kohottaminen ja
hyvien käytäntöjen kehittäminen
ja edistäminen yhteistyössä eri alojen toimijoiden
kanssa.
Vaikuttava tekijänoikeuspolitiikka reagoi maailman
muutoksiin ja ennakoi kehitystä. Se pyrkii aistimaan kehityksen
suunnan ja sovittamaan ratkaisut tulevaisuuteen, myös sellaiseen tulevaisuuteen,
jota ei vielä tunneta. Niinpä tekijänoikeuspolitiikassa
tarvitaan ennakointia, tulevaisuuden haarukointia ja arvojen punnintaa.
Lainsäädännön ja tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisessä on
välttämätöntä herkkyys
ongelmien tunnistamisessa. Tarvitaan myös avointa ja uutta
luovaa keskustelua ratkaisujen etsimisessä. Kiteytymässä olevan
tekijänoikeuspolitiikan johtoajatuksiin kuuluu pyrkimys
yleisen edun saavuttamiseen. Sekä luovan yksilön
että teosta käyttävän teollisuuden
ja kuluttajan etu voi olla yleinen etu. Politiikkana tulee olla
myös liiallisen ja liian yksityiskohtaisen sääntelyn
välttäminen. Ratkaisujen tasapainottaminen on
pikemminkin etujen huomioon ottamista kuin keskimääräisiin
ratkaisuihin pyrkimistä.
Arvoisa herra puhemies! Maailman ja yhteiskunnan kehittyessä myös
tekijänoikeus on pidettävä dynaamisena.
Toimiva ja tasapainoinen tekijänoikeuslainsäädäntö on
koko yhteiskunnan yhteinen etu, ja tekijänoikeuden merkittävyys tietoyhteiskunnan
keskeisiä puitteita vahvistavana lainsäädäntönä korostuu.
Hallituksen esityksen laajuus vastaa keväällä 2003
rauennutta esitystä. Pöytä on nyt puhdistettava,
ja uudet asiat odottavat. Hallitusohjelman mukaan tekijänoikeuslainsäädäntö uudistetaan
hallituskauden aikana, ja uudistuksen seuraavan vaiheen saatesanat periaatteessa
sisältyvätkin tämän lakiesityksen perusteluihin.
Toivotan hallituksen esitykselle hyvää matkaa
sivistysvaliokuntaan.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Karpelan kolme varttia kestäneen
puheenvuoron jälkeenkin olen vielä vähän
ymmälläni siitä, miten tähän
kaikkein yleisempään tapaan ilman maksua ottaa
vastaan muiden tekemiä kulttuurituotteita nyt sitten suhtaudutaan
eli tähän netistä imurointiin, kun täällä lukee,
että kaikkien tekijänoikeudella suojattujen tallenteiden
ja muun saatavilla olevan aineiston kopiointi yksityiseen käyttöön
on sallittua. Onko hallitus nyt lähtenyt sitten siitä,
että koska esimerkiksi Madonna tai vaikka Rolling Stones ovat
niin rikkaita, että he eivät enää rahaa
tarvitse, niin suomalainen yksityinen kansalainen voi sitten vapaasti
ilman rankaisua kopioida tätä netistä vastaisuudessakin?
Aika outoa ajattelua, jos tästä on lähdetty,
koska kyllä tämä sama käyttäytymistapa
sitten rankaisee myös suomalaisia köyhiä taiteilijoita,
jos näin todella on tarkoitus jatkossa tehdä.
Ihmettelen kovasti, jos tähän tekijänoikeuteen
ja kulttuurituotteitten suojaan ei ole suhtauduttu vakavasti tässä laissa,
joka muuten kyllä ihan hyvin ottaa nämä uudet
Internet- ja muut menetelmät huomioon.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä oli hyvin syvällinen analyysi
myös siitä, mitä me tuolla sivistysvaliokunnassa
joudumme käsittelemään. Me aloitimme
jo tänään ennakkoon tuon asiantuntijakuulemisen.
Se luovuus, millä nämä tekijät
sitten tekevät sitä tuotetta ja saavat korvauksensa,
on tietenkin erittäin tärkeä asia.
Mutta tämän lain monimutkaisuuden tiedostaen
haluaisin kysyä siitä, kun ministeri lopussa mainitsi,
että koulutuksella pyritään sitten tämä tieto
viemään läpi ja myöskin tiedottaminen,
miten se hoidetaan sitten sen jälkeen, koska sehän on
se oleellinen osa, että ihmiset tietävät
oikeutensa ja velvollisuutensa myöskin tämän
lainsäädännön toteuttamisessa.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lapintie viittasi tärkeään
kysymykseen, josta on myös julkista keskustelua käyty.
Aivan kuten sanoitte, lähtökohtaisesti tuo yksityiseen — ja
alleviivaan, yksityiseen — käyttöön
tehtävä kopiointi on sallittua, mutta kuitenkin
niin, että teknisiä suojauksia ei saa murtaa.
Tässä ei ole kysymys siitä — jos
ymmärsin puheenvuoronne oikein — että näistä korvauksista
tavalla tahi toisella luovuttaisiin. Teknisiä suojauksia
ei saa murtaa, mutta lähtökohtaisesti kopiointi
yksityiseen käyttöön olisi sallittua.
Ed. Dromberg viittasi niin ikään oikeastaan asian
ytimeen. Tämä on valtavan laaja, monitahoinen
lakikokonaisuus, joka varmasti vaatii tiedottamista niin etujärjestöjen
osalta kuin myös opetusministeriön osalta, ja
siinä varmasti teemme parhaamme. Tuohon tarpeeseen vastaamaan on
haettava sitten keskustelujen kautta niitä keinoja, joilla
tuota informaatiota voimme parhaan kykymme mukaan jakaa. Varmasti
siinä olemme samaa mieltä, että sivistysvaliokunnalla
tulee olemaan erittäin haastava tehtävä tämän
esityksen läpikäymisessä.
Säde Tahvanainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Karpela piti erittäin selkeäsanaisen
puheenvuoron. Kiitoksia siitä!
Haluan tarkentaa ed. Lapintien esille nostamaa kysymystä.
Kysehän tässä laissa ei ole siitä, että jos
kopioit netistä laittomasti jonkun teoksen, saisit sitä sitten
omaan käyttöösi kopioida. Tästä ei
ole kyse, vaan jos käyt kaupasta laillisesti ostamassa
cd:n, niin saat sitä sitten kopioida omaan käyttöön.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! No, kiitos ed. Tahvanaiselle, joka nyt sitten
selkeytti tätä, mutta kyllä tässä edelleen
on ongelmana se, että nämä tavalliset netin
käyttäjät, jotka sieltä sitä informaatiota
ja musiikkia löytävät, he opetusministeriön
ilmoitusten mukaan kyllä edelleen ovat siinä käsityksessä,
että ihan laillisesti sieltä itselle sitten saa imuroida.
Jos tarkoitus on joku muu, niin ilmeisesti sitten on syytä täällä eduskunnassa
asiaa selventää, mutta 244 sivua pitkänä tekstinä tämä on
kyllä aika mahdoton tehtävä. Toivoisin,
että opetusministeriö ei sitten jakaisi tällaista
kaksisuuntaista tietoa, jos todellakin tarkoitus on se, että enää tällainen
netistä imurointi ei ole sallittua, kun yleinen käsitys
on, että se on sallittua.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie nosti esiin tärkeän kysymyksen,
ja avainasia tässä on markkinoiden syntyminen.
Olin tammikuussa käymässä Yhdysvalloissa
ja totesin, että siellä netistä voi dollarilla
tilata omaan soittimeensa kappaleen ja näin imuroida laillista
musiikkia, sellaista musiikkia, jota haluaa. Valitettavasti Euroopassa
ei tällä hetkellä vielä ole
tarjolla tällaista mahdollisuutta, ja se aikaansaa sen,
että ainoa tapa, millä pääsääntöisesti
netistä musiikkia voi imuroida tai downloadata, on laitonta.
Näin ollen toivoisin, että mahdollisimman nopeasti
myös Eurooppaan saataisiin toimivat markkinat, jotka mahdollistavat
laillisen musiikin imuroinnin netistä omalle laitteelle.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Edellä ei esitetty kysymystä,
mutta mielelläni pidän kohta sitten pidemmän
puheenvuoron, kun kysymyksiä esitetään.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyyn tuleva tekijänoikeuslain
muutos on varmaankin yksi vaikeusasteeltaan vaativimmista lain uudistustehtävistä,
joita tälle eduskunnalle on annettu. Erityisen vaativaksi
tämän muutoksen tekee se, että lainsäädäntö koskee
huimaa vauhtia kehittyviä teknologian aloja. Tämän
takia lainsäätäjältä vaaditaan
erityistä valppautta, etteivät nyt tehdyt pykälät
ole vanhentuneita jo voimaan tullessaan. Eduskunnan on pyrittävä pysymään
askeleen teknisen kehityksen edellä, siksi huomiota tulee
kiinnittää erityisesti tulevaisuuden näkymiin
eikä vain tämän hetken ongelmiin, joita
tekijänoikeuslainsäädännössä on
kyllä nykyiselläänkin runsaasti.
Tekijänoikeudet omaan työhön ovat
tietoyhteiskunnassa keskeinen asia. Sisällön tuotanto
on nykyisten ja tulevaisuuden nokioiden merkityksen ydin, sillä ilman
sisältöä tekniikasta ei ole iloa. Tämän
takia luovaa työtä on tuettava ja kannustettava.
Kulttuurille on annettava itseisarvo. On oltava valmiita suojaamaan
kieliämme ja kansallista kulttuuria angloamerikkalaiselta
viihdevyöryltä, joka kasvaa yhä enemmän
viihde- ja viestintäteknologian kehittyessä. Kulttuurin
ja sisältöjen tuottamiselle on annettava arvo
myös rahassa. Minulle tässä asiassa on
keskeisintä, että varjellaan luovan työntekijän
oikeutta saada työstään toimeentulo.
Siksi toivon, että laki tulee nyt hyväksytyksi,
kuitenkin niin, että esityksessä olevat epäkohdat
tulevat korjatuiksi. Uskon, että tälläkin
käsittelykerralla tulemme kuulemaan laitevalmistajien taholta
vaatimuksia hyvitysmaksusta eli kasettimaksusta luopumiselle. Näistä maksuista
ei tule luopua. Kasettimaksut ovat pieniä summia verrattuna
laitteiden valmistuksessa liikkuviin kokonaisrahamääriin.
Taiteilijoille ei kuitenkaan ole kysymys pikkurahasta. Heille nämä maksut
tuovat tärkeän osan päivittäistä toimeentuloa.
Koska kasettimaksut tukevat taiteilijoita, ne ovat myös
laitevalmistajien etu. Mitä vähemmän
taiteilija joutuu toimeentulostaan murehtimaan, sitä paremmin
hän pystyy keskittymään työhönsä,
ilman etteivät rahahuolet häiritse luomisprosessia
ja estä uusia innovaatioita. Samalla taiteilija tulee tuottaneeksi
parempia sisältöjä teollisuuden käyttöön.
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa esiin yhden luovaa työtä tekevän
ammattiryhmän, näyttelijät. He eivät
ansaitse elantoaan ainoastaan näyttelijäsuoritustaan
myymällä, vaan he tulevat samalla myyneeksi myös
kasvonsa työnantajansa vapaaseen käyttöön.
Saamani selvityksen mukaan lakimuutos ei poista olemassa olevaa
ongelmaa, sitä, että filmisopimuksen tehdessään
näyttelijä myy lainsäädännön
näkökulmasta kaikki taloudelliset oikeutensa elokuvan
tuottajalle. Suomessa on työehtosopimus elokuva-alalle, mutta
se ei ole yleissitova. Arkea näyttelijöille on,
että heille tarjotaan sopimusta, jossa he joutuvat myymään
kaikki taloudelliset oikeutensa. Näyttelijöillä ei
juuri ole neuvotteluvaraa tässä tilanteessa. Jos
he eivät myy oikeuksiaan, jonossa on aina joku toinen näyttelijä,
joka on valmis niin tekemään. Useimmat ovat siten
valitettavasti pakotettuja myymään taloudelliset
oikeutensa. Käytännössä tämä voi
johtaa esimerkiksi siihen, että elokuva ja samalla näyttelijä valjastetaan
kodinkoneliikkeen mannekiiniksi ilman varsinaista mainossopimusta.
Näyttelijöiden edustajat ovat tuoneet esiin huoltaan
taloudellisista oikeuksistaan tämän lakiesityksen
valmistelun vaiheessa. Heitä on kuultu ministeriössä ja
heille luvattiin muutoksia perustelutekstiin. Lopputulos on, että hyvällä tahdolla
perusteluista on sivulta 69 luettavissa ministeriön suositus
päästä asiasta sopimukseen näyttelijöiden
ja tuottajien kesken, mutta edeltävillä sivuilla
on tuotu esiin entistä enemmän sitä,
että tuottajien pitää saada kaikki oikeudet.
Jää lukijan tulkinnan varaan, kumman puolelle
lainsäätäjä esityksessään
asettuu, näyttelijöiden vai tuottajien. Kävikö nyt
sittenkin niin, että näyttelijät jäävät
edelleen altavastaajan asemaan ja että heidän
oikeutensa heikkenevät entisestään?
Arvoisa puhemies! Tekijänoikeusmaksujen lisäksi
tärkeä tapa taata taiteilijalle työstään
korvaus on piratismin kitkeminen. Piraattituotteiden levittäjä varastaa
taiteilijalta tämän työn tulokset ja
tienaa tämän varastetun tavaran myymisellä itse.
Siksi on hyvä, että lakiesityksessä piratismiin puututaan
ankarasti. Lakiesityksessä ei ole kuitenkaan onnistuttu
huomioimaan kaikkea. Nettipiratismi pysyy askeleen edellä meitä lainsäätäjiä.
Vaikka lakiehdotus antaakin poliisille enemmän valtuuksia
materiaalin laittoman jakelun tutkimiseen, keinoja jakelun nopeaan
katkaisemiseen ei anneta. Musiikkia ja elokuvia verkossa laittomasti
levittävälle rikostutkintaa suurempi haitta olisi,
että verkossa tapahtuva jakelu voitaisiin välittömästi
keskeyttää esimerkiksi operaattorin toimesta.
Tällainen lisäys antaisi paremmat mahdollisuudet
vertaisverkoissa tapahtuvaan piratismiin puuttumiseen.
Kuluttajan kannalta monet niistä toimenpiteistä,
joilla piraattien jakelua pyritään estämään, ovat
ongelmallisia. Esityksessä tunnutaan lähtevän
siitä, että ostaessaan musiikki- ja tai elokuvalevyn
ostaja ei ostakaan itse teosta vaan ainoastaan oikeuden käyttää teoksen
sisältävää muistivälinettä,
kuten cd- tai dvd-levyä. Tämä lähtökohta
on sinänsä ongelmallinen, sillä se vanhenee
viimeistään silloin, kun teoksia ryhdytään muistivälineiden
sijasta myymään tietoverkkojen kautta. Cd-levyjen
kopiosuojauksella pyritään suojaamaan taiteilijaa
piratismilta. Kuluttajan kannalta hyvää tarkoittava
suojaaminen voi aiheuttaa hankalia tilanteita käytännössä.
Kopiosuojatut levyt eivät nimittäin toimi kaikissa
cd-soittimissa. Siksi kuluttajan kannalta on ärsyttävää,
että nyt käsiteltävässä lakiesityksessä ei
velvoiteta merkitsemään kopiosuojattuja tuotteita niin,
että kuluttaja tietäisi sellaisen ostavansa.
Teknologian kehityksen kiitäessä vauhdilla eteenpäin
muistivälineet vanhentuvat yhä nopeammin. Näin
on käynyt lp-levyille ja c-kaseteille. Tämä on
ongelma, koska vanhentuneille muistivälineille ei välttämättä ole
mahdollista tai edes järkevää hankkia
uutta soitinta. Järkevää olisi siirtää vanhojen
muistivälineiden sisältö talteen esimerkiksi
tietokoneen kiintolevylle. Cd-levyjenkin aikakausi alkaa olla tekniikan
kehittämisen vuoksi lopuillaan, mutta tämän
esityksen mukaan siis suojattuja cd-levyjä ei saisi siirtää tulevaisuuden
muistivälineille. Edellä olevan perusteella näkee,
että lakimuutos on tärkeä ja haastava
ja että siinä on sivistysvaliokunnalle paljon,
paljon käsiteltävää.
Arvoisa puhemies! Lopuksi tuon esille erittäin ongelmallisen
näkökohdan, jota Suomi on EU-neuvotteluissa tietämäni
mukaan vastustanut. Se on siitä päätynyt
tähän muutosesitykseen kaikesta huolimatta, mutta
toivon, että tähän on vielä mahdollista
vaikuttaa. Kyse on teoskappaleiden edelleenlevittämistä koskevasta
säännöksestä, joka kieltäisi
elokuvien tai musiikin tuomisen Euroopan talousalueen ulkopuolelta.
Tämä tarkoittaa käytännössä kuoliniskua
kokonaiselle elinkeinolle eli elokuva- ja musiikkiharrastajille suunnattujen
teosten välittämiselle Euroopan talousalueen ulkopuolelta.
On useita pieniä musiikin ja elokuvan erikoisliikkeitä,
joiden liikevaihdosta tämä toiminta muodostaa
merkittävän osan. Toteutuessaan esitys pakottaa
näiden liikkeiden asiakkaat siirtymään
EU:n ulkopuolisten nettikauppiaiden asiakkaiksi. Toteutuessaan tämä pykälä antaa
mediayhtiöille vallan päättää, mitä missäkin
maailmankolkassa katsellaan ja kuunnellaan. Mitä väliä silloin
on enää sillä, ettei aluekoodien purkua
enää kielletä, kun väärältä alueelta
tuotujen teosten myynti kielletään?
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut yhden suomalaisen tietoyhteiskunnan
kehityksen ja luovan työn kannalta tärkeimmistä lakiehdotuksista.
Jos tekijänoikeuslainsäädäntö on
hyvä ja vastaa digitaalisen maailman tarpeisiin, se on
tukemassa suomalaisen kulttuurin kehittymistä ja luovuutta
teknologian kehittyessä. Tekijänoikeuslainsäädännöllä on
myös keskeinen rooli yhtenä tärkeimmistä sähköiseen kaupankäyntiin
vaikuttavista tekijöistä. Yksi tekijänoikeuteen
ja siten myös taiteilijoiden toimeentuloon vaikuttava kysymys
on teknologinen kehitys ja sen vaikutukset. Jäljentämis-
ja levitysmenetelmien kehittyminen avaa uusia mahdollisuuksia kuluttaa
musiikkia, mutta se muodostaa myös samalla tekijänoikeussuojan
kannalta uhan.
Teknologisen kehityksen positiivinen seuraus on entistä suurempi
ja monipuolisempi kulttuuritarjonta uhkakuvana piratismi ja muut
kopioinnin kontrolloimattomat muodot. Nyt implementoidaan pääsääntöisesti
direktiiviä ja hallitusohjelmassa on luvattu tälle
vaalikaudelle kokonaisuudistus, kuten ministeri totesi. Menestystä vain hallitukselle
tähän haasteeseen.
Tekijänoikeussäännösten
mielestäni tulee olla sellaiset, että ne ovat
tasapainossa niin tekijöiden kuin tekijänoikeuksia
käyttävien näkökulmasta, ja
tätä tasapainoa ei ole helposti saavutettavissa.
Kuitenkin tällä kultaisella keskitiellä mielestäni
saavutettaisiin parhaat tulokset ja siihen pitää pyrkiä.
Viime kaudella sivistysvaliokunta ehti syventyä tekijänoikeuksiin
oikein olan takaa, mutta valitettavasti perustuslakivaliokunnan
näkökulman puuttuessa työtä ei
saatu valmiiksi. Kuitenkin edellisen esityksen puutteet ja ongelmat
nousivat esiin asiantuntijakuulemisessa ja poikkeuksellisesti päätettiin
evästää kirjeellä opetusministeriötä nyt
annetun lain uudelleenvalmistelussa. Paketti on nytkin tuhti, ja
on myönnettävä, että viikonlopussa
ei siihen ehtinyt saada kunnon otetta. Sivistysvaliokunnan huoli
lain vaikeaselkoisuudesta ei ollut turha, ja valitettavasti se on edelleen
totta. Selvästi lakiin on selkeyttä haettu, mutta
jokamiehen käsikirjaksi lakipaketti ei kelpaa. Kuitenkin
tekijänoikeus koskettaa nykyään suoraan
aivan tavallisia kansalaisia, ja oikeusvarmuus edellyttää,
että myös heidän tulee ymmärtää lain
sisältö.
Teknologia mahdollistaa kaikenlaisen luovan työn hyväksikäytön
aivan uudessa mittakaavassa, ja sisältötuotantoalan
kehityksen ympärillä on valtaisasti odotuksia.
Tekijänoikeuksien ydinalat eli tietokoneohjelmistoteollisuus,
kulttuuri-, media- ja viihdeala työllistivät vuonna
97 lähes 87 000 henkeä ja laite- ja viihde-elektroniikkateollisuus
vajaa 15 000 henkeä, siis sisällöillä on merkitystä työllisyyden
kehityksessä. Tällöin vaikea lainsäädäntö ei
saa olla esteenä sisältötuotantoalan
kehitykselle. Tämän mielestäni pitää olla
johtavana ajatuksena, kun uusi sivistysvaliokunta aloittaa urakan
ja perehtymisen tekijänoikeuksiin ja myös kun
hallitus valmistelee uutta kokonaisuudistusta tekijänoikeuksiin.
Edellinen sivistysvaliokunta toivoi myös, että esityksen vaikutuksia
voitaisiin arvioida kokonaisuutena. Nyt varmasti tällä valiokunnalla
on aikaa myös tähän näkökulmaan
asiantuntijoita kuullessaan.
Kriittistä keskustelua käytiin edellisen esityksen
yhteydessä lain laajuudesta, miksi näin paljon.
Mielestäni pelkkä direktiivin implementointi ei
riitä. On olemassa tarpeita muun muassa, kuten ministeri
totesi, vammaisten mahdollisuuksiin hyödyntää luovan
työn tuloksia teknologiaa hyväksi käyttäen,
opetuksen, arkistojen ja museoiden tarpeita, jotka on mielestäni
nyt hyvin huomioitu tässä lainsäädännössä.
On kuitenkin osioita, jotka tulevat herättämään
laajaakin keskustelua ja kritiikkiä niiden ottamisesta
tähän lakiluonnokseen. Sopimuslisenssi, tekijänoikeudet työsuhteessa,
sopiva hyvitys, tekniset suojaukset, efemäärinen
tallennusoikeus ovat tekijänoikeusslangia, monille vieraita
termejä mutta asioita, joilla on merkitystä.
Arvoisa puhemies! Haluaisin nostaa esiin joitain asioita hallituksen
esityksestä. Valitettavasti vain perehtymisaika oli kovin
lyhyt ja esitys sisälsi monta sellaista kokonaisuutta,
joita ei vielä ehtinyt käydä lävitse.
Tässä esityksessä sopimuslisenssijärjestelmä legitimoidaan.
Tämä pykälä herätti
jo edellisen eduskunnan aikana paljon keskustelua ja pelkoja tekijänoikeuksia
käyttävien keskuudessa. Mielestäni olisikin
syytä pohtia, mistä se johtuu. Miksi kavahdetaan
ajatusta uusista tekijöitä edustavista järjestöistä,
joille myönnetään oikeus pakkolisensioida
jäseniensä tuotoksia? Toivottavasti myös
tähän kysymykseen sivistysvaliokunta ehtii paneutua
ja pyrkii poistamaan omassa mietinnössään
turhia pelkotiloja.
Tekijänoikeuksien korvausasioissa riitatapauksissa
käytetään pääsääntöisesti
välimiesmenettelyä. Tämä on
usein kallis järjestelmä, ja kovin usein toinen
puoli vaikuttaa Daavidilta ja toinen Goljatilta. Myös tässä pitäisi
miettiä, löytyykö muita sopimustapoja
ja mikä on hinnoittelun läpinäkyvyys
ja millä tavalla löydettäisiin ilman suurempia
riitoja sopivat kohtuulliset hyvitykset tekijänoikeuksien
käytöstä.
Kuten ministeri totesi, tekijänoikeudet työsuhteessa
eivät kuulu tähän esitykseen. Tätä kysymystä on
kuitenkin lähitulevaisuudessa tarkasteltava lähtökohtana
työntekijöiden ja työnantajan aseman
järkevä ja tasapainoinen kehittäminen,
ja olen ymmärtänyt, että tietoyhteiskuntaneuvottelukunta
pääministerin johdolla on päättänyt
perehtyä asiaan, ja tämä on mielestäni
hyvä asia.
Kuluttajia puhuttanut pykälä koskee yksityistä kopiointia.
Tässä esityksessä pykäläehdotusta on
muutettu edellisestä versiosta. Suojaamattoman aineiston
kopiointi on sallittua omaan käyttöön,
mutta suojatusta esimerkiksi cd:stä ei saa ottaa varmuuskopiota
omaan käyttöön. Tämä on muutettu
edellisestä ehdotuksesta, jota täällä edellinen
eduskunta käsitteli. Kysyisinkin ministeri Karpelalta,
miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty
ja poistettu mahdollisuus ottaa varmuuskopio, jos tämä tekninen
suojaus on purettu sen vuoksi, että esimerkiksi suojattu
cd ei toimi omassa laitteessa. Sinällään
levittäminen on kriminalisoitu, ja näin ollen
mielestäni ei ole mikään ongelma, ettei
sitten yksityinen kuluttaja voisi laillisesti hankkimastaan cd:stä ottaa
kopiota omaan käyttöönsä.
Sopiva hyvitys kaikesta yksityisestä kopioinnista on
määritetty direktiivissä, ja tämä onkin direktiivin
yksi tärkeimmistä mutta samalla vaikeimmista kysymyksistä.
Mitä se sopiva hyvitys on ja miten se kerätään,
jätetään kansallisesti ratkaistavaksi.
Tämä aihe on myös monen eri toimijan
huulilla. Niin sanottu laitemaksu tai kasettimaksu on ollut Suomen
vastaus tähän asiaan. Itsetallentavasta laitteesta
ei peritä veroa mutta kylläkin tallennusalustasta.
Kuka määrittelee verolle pantavat laitteet, onkin
oma kysymyksensä. Kesäisessä luonnoksessa
tämä tehtävä oli vielä annettu
valtioneuvostolle valtioneuvoston asetuksella ja kuitenkin nyt tässä esityksessä opetusministeriön
asetuksella päätettäisiin tästä ja
maksun suuruudesta. Kysyisin myös tästä ministeri Karpelalta.
Viime kaudella asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin juuri tähän
huomiota ja vaadittiin sitä valtioneuvoston asetuksen tasoiseksi,
ja tähän vaatimukseen mielestäni asiantuntijoilla oli
hyvät perusteet.
Tässä esityksessä myös lähdetään
siitä, että luodaan korvausoikeus kuvallisen musiikkitallenteen
käyttämisestä. Sinällään
tämä kysymys on sellainen, jolla on kansainvälisiä ulottuvuuksia.
Direktiiviä mitkään kansainväliset
sopimukset eivät edellytä, ja nyt Suomessa halutaan
ilmeisesti ensimmäisenä maana ottaa tämä käyttöön.
Tässäkin on omat ongelmansa, ja erityisesti tämän
tyyppisessä kysymyksessä olisi tärkeää, että voitaisiin
arvioida, mitä vaikutuksia tällä on tekijänoikeuksia
käyttäville ja myös esimerkiksi tässä tapauksessa
musiikkivideoiden tekijöille. Pelkoa tämä on
tietyllä tavalla herättänyt, ja on esitetty
väite, että näin ollen musiikkivideot
tulevaisuudessa tehtäisiin lähimaissa, naapurimaissa,
koska siellä tällaista tekijänoikeuskorvauslakia
ei ole olemassa. Juuri tämän tyyppisessä asiassa
olisi tärkeää saada selvittää myös
sitä, mitä vaikutuksia esimerkiksi musiikkivideoteollisuuteen
tällaisella lainmuutoksella on. Siis tähänkin toivoisin
ministeri Karpelalta vastausta.
Piratismiin on otettu tiukka kanta, mikä on hyvä asia.
Laillisesti ei voi tuoda yhtään piraattilevyä edes
yksityiseen käyttöön, ja näin
pitää ollakin. Suomalainen musiikkiteollisuus
menettää kohtuuttomasti nykyisellä lainsäädännöllään,
ja tämä esitys on hyvä.
Arvoisa puhemies! Tätä listaa voisi jatkaa
pitemmällekin, mutta nämä olivat vain
joitain asiakohtia, jotka nousivat edellisen sivistysvaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa esille. Uskon, että myös
uusi sivistysvaliokunta näihin asioihin joutuu paneutumaan.
Omasta puolestani toivotan sivistysvaliokunnalle kärsivällisyyttä ja
myös innostusta perehtyä tekijänoikeusoikeuksien
niin kovin monimutkaiseen mutta kiehtovaan maailmaan.
Kysyisin vielä ministeri Karpelalta, kun hän kertoi
tästä kokonaisuudistuksesta: Onko opetusministeriöllä tarkoitus
asettaa alan toimijoita laajasti edustava komitea pohtimaan tätä laajempaa kokonaisuudistusta,
joka on tällä hallituskaudella tarkoitus toteuttaa?
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys tekijänoikeuslain
muuttamisesta tulee todella tarpeeseen, vaikka onkin äärettömän
vaikeaselkoinen, jopa niin, että Suomen Journalistiliiton
lakimieskään ei meinannut siitä saada
selvää. Nyt pyritään vihdoinkin
saamaan edes jonkinlaista järjestystä Internetissä villeinä jo
vuosikausia jatkuneisiin tekijänoikeuksien loukkauksiin.
Erilaisia kuva- ja äänitallenteita on saanut levittää netin
välityksellä lähes seuraamuksitta. Lainsäädäntö ei
ole pysynyt lainkaan kehityksen mukana. On aivan oikein, että tallenteiden
suojauksen laiton murtaminen tehdään vihdoinkin
selkeäksi rikokseksi. Tähän asti suojaustenmurto-ohjelmia
on saanut levittää vapaasti ja villisti. Nyt tätäkin
yritetään lainsäädännöllä hillitä.
On hyvä, jos kuva- ja äänitallennetuottajien
sekä esittäjien ja taiteilijoiden asema paranee tämän
lainmuutoksen myötä.
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
lakiesitys on osa tekijänoikeuslainsäädännön
kokonaisuudistusta. Tekijänoikeus mainitaan painokkaasti
myös hallituksen tietoyhteiskuntapolitiikkaohjelmassa.
Tämän lakiesityksen perusteluista ilmenee, että se
on kokonaisuudistuksen ensimmäinen vaihe. Mutta mitä onkaan tulossa
jatkossa? Tämän lakiesityksen perusteluissa viitataan
myös työsuhdetekijänoikeuteen. Ilmeisesti
sekin on tulossa eduskunnan käsittelyyn tämän
vaalikauden aikana.
Erityisesti Suomen johtavilla viestintäfirmoilla tuntuu
olevan halua muuttaa tekijänoikeuksia siten, että työsuhteessa
olevilla työntekijöillä olisi hyvin vähän
oikeuksia omiin teoksiinsa. Tekijänoikeudet tulisi siirtää korvauksetta
suurille kustantajille ja alan kansainväliselle teollisuudelle.
Pahimmillaan tämä tarkoittaisi, että kirjoittajan,
säveltäjän, kuvataiteilijan tai vaikkapa
bittinikkarin teos olisi täysin vapaata riistaa. Samanaikaisesti
firma, jonka palveluksessa tekijä on, saisi tuotot, jos
teos menestyisi markkinoilla. Johtavien suomalaisten viestintäfirmojen
edustajat ovat esittäneet ajatuksia, joiden mukaan nykyinen
tekijänoikeuslainsäädäntö on
kehityksen jarru. Se mukamas haittaa aineiston monikäyttöisyyttä ja
markkinointia. Se jopa heikentää Suomen kilpailukykyä.
Näin väitetään.
Arvoisa herra puhemies! Viestintäalalla puhutaan nykyisin
paljon niin sanotuista konsernisopimuksista. En vastusta niitä,
mutta sopimusten tulisi olla oikeudenmukaisia kaikkien tahojen kannalta.
Alan teollisuus tarvitsee teoksia, ja luova työ tuottaa
taloudellisesti hedelmää vasta, kun sen markkinointi
onnistuu. Mikäli työsuhdetekijänoikeus
toteutuu suurten viestintäfirmojen toivomalla tavalla,
murretaan se eurooppalainen perinne, jonka mukaan teoksen tekijänkin
on päästävä nauttimaan työnsä hedelmistä.
Minä olen markkinatalouden puolesta, en suinkaan sitä vastaan,
mutta entisenä toimittajana, muusikkona ja näyttelijänä katselen
kauhulla, mikäli Suomeen tulee amerikkalainen periaate,
jonka mukaan tekijänoikeudet ovat pelkästään
alan teollisuudella.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän haastavan aiheemme
lähtökohtia ovat: 1) Tekniikka kehittyy valtavaa
vauhtia. Tarvitaan tehokasta ja ajanmukaista lainsäädäntöä turvaamaan
tekijöiden oikeudet. 2) Tekijänoikeuslaki ei ole
helppoa luettavaa. Euroopan unionissa on viimeisten kymmenen vuoden
aikana säädetty useita tekijänoikeusdirektiivejä.
Näistä direktiiveistä aiheutuneet uudet
säännökset ja monet muut osittaisuudistukset,
mukaan lukien nyt ehdotettavat muutokset, ovat lisänneet
tekijänoikeuslain hajanaisuutta ja vaikeaselkoisuutta.
3) Koska tekijänoikeuslaki koskettaa yhteiskunnassa yhä laajempia
henkilö- ja yhteisöjoukkoja, yhtenä keskeisenä tavoitteena
on pidettävä selkeyttä. 4) Täsmälliset
ja tarkat merkinnät aineistojen käyttöluvissa
eivät hyödytä pelkästään
oikeudenhaltijoita vaan myös aineistojen käyttäjiä.
Tekijänoikeuslain esityksessä on useita ajankohtaisia
ja välttämättömiä muutosehdotuksia. Tiedonsaannin
tulee olla mahdollista kaikille kansalaisille. Ehdotuksessa laajennetaan
teosten käyttömahdollisuuksia kaikille niille,
jotka eivät voi käyttää kirjoja
tavanomaisella tavalla. Tämä tarkoittaa sitä,
että ei vain pistekirjoitus vaan mikä tahansa
tekniikka, jolla voitaisiin tehdä lukeminen mahdolliseksi
näkövammaisille, sallittaisiin. Samoin viittomakielisten
tallenteiden valmistaminen kuuroille ja kuulovammaisille on tarpeen
tehdä mahdolliseksi.
Aineiston digitaalinen käyttö opetustoiminnassa
on nykypäivää. Tässä esityksessä ehdotetaan
nykyisten opetusnauhoitusta koskevan sopimuslisenssien laajentamista
myös digitaalisen kappaleen valmistamiseen. Keskitetty
lupien hankinta halutaan mahdollistaa kuten tällä hetkellä valokopioinnissa.
Tämä toisi varmasti helpotusta ja mahdollistaisi
muun muassa etäopiskelun ja ulkomaalaisen aineiston käytön.
Piraattitallenteiden yksityisen tuonnin kieltäminen
on hyvin perusteltua. On itse asiassa kummallista, ettei sitä ole
kielletty jo aikaisemmin. Suomi kuuluu piraattien käytön
kärkimaihin. Piraattilevyssähän on kysymys
varastetusta tavarasta, ja sen ostaminen on yhtä väärin
kuin minkä tahansa varastetun tavaran ostaminen.
Suomesta tulee jatkuvasti lahjakkaita ja kyvykkäitä musiikin
tekijöitä kaikilla sen saroilla enemmän
kuin tämän kokoisesta maasta voisi edes olettaa.
Musiikin tekijät ja esittäjät ovat yksi kirkas
valttikorttimme. Heidän elantonsa tulee turvata lain voimin.
Keskustelussa tekijänoikeuksista ei tule unohtaa, mistä on
kysymys. Taiteentekijät ilman muuta ansaitsevat korvauksen luovasta
työstään. Sitähän tämä merkitsee.
Arvoisa puhemies! Avoimella mielellä tässä on
lähdettävä sivistysvaliokunnassa asiantuntijoita
kuulemaan ja keskustelemaan tekijänoikeuksista. Prosessin
aikana, näin uskon, näkemys ja asianhallinta syvenee.
Kevään aikana pystymme hallituksen esityksen ja
saamamme tiedon perusteella antamaan valiokunnan mietinnön
ja tekemään maahamme kansainvälisen kehityksen edellyttämän
lain. Perehtymällä asiaan ja hyvällä yhteisellä tahdolla
me tämän kevään aikana koko
tuon urakan teemme.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tekijänoikeuslaki, josta me kaikki
näemme täällä omin silmin, kuinka
monta sataa sivua tekstiä löytyy, vaatii hyvin
paljon asiantuntemusta, juridiikkaa, että sen ymmärtää.
Kun tämä sama tekijänoikeuspaketti hieman
toisella sisällöllä oli noin vuosi sitten
eduskunnan käsittelyssä, meille valiokuntana valkeni
sen monimutkaisuus, vaikeaselkoisuus ja myöskin tämä juridinen
puoli, mikä tähän lainsäädäntöön
eittämättä liittyy kaikella tapaa.
Sen vuoksi kun nyt tämän valiokunnan jäsenenä joudun
ja pääsen käsittelemään
tekijänoikeuslainsäädännön
muuttamista, haluan korostaa sitä, että asiantuntijakuuleminen
tulee olemaan tällä kertaa myöskin hyvin
ratkaiseva tämän lain käsittelyn osalta.
Mielestäni tekijänoikeuslakia käsiteltäessä tuleekin
ottaa asiantuntijakuuleminen huomioon siitä näkökulmasta,
että tarkastelemme nyt saadun esityksen perusteella erilaisten
oikeuksien haltijoiden näkökulmaa ja tasapainoa.
Teknologian hyödyntäminen, sisältötuotanto
ja tietoyhteiskuntakehitys on tietenkin otettava huomioon tässä lainsäädännössä.
Samaan aikaan kuitenkin myös taiteilijoiden ja käyttäjien näkökulmaa
joudumme punnitsemaan, ja tämä on ratkaistava
oikeudenmukaisesti lakiesitystä käsiteltäessä.
Viime vaalikaudella tekijänoikeuslakipaketti jäi
käsittelemättä osittain aikapulan vuoksi,
mutta merkittävämmältä osin
kuitenkin sen vuoksi, että lakipaketin pykälistön
aikaansaama kritiikki oli huomattavan valtava. Siihen liittyi sekä monia
perustuslaillisia kysymyksiä että myöskin
ongelmia yhteensovittaa nämä monet eri oikeudenhaltijoiden
näkökulmat. Nyt toivottavasti esitys on näiltä osin
hioutuneempi, siltä se ainakin vaikuttaa, ja pääsemme
eteenpäin näissä esityksissä.
Mitä tähän sisältöön
tulee, piratismiin puuttuminen on hyvä asia. Edellisessä esityksessä laki sisälsi
mahdollisuuden tuoda muutamia piraattilevyjä Suomeen, ja
käsittääkseni tämä oli
viranomaisten näkökulmasta se haluttu muotoilu.
Tullilaitos muun muassa ei haluaisi lähteä valvomaan
sitä, tuliko yksi kaksi piraattilevyä tuotua Venäjän
puolelta Suomeen vai eikö, ja tämä tietysti
uuden lain näkökulmasta, jos esitys menee sellaisenaan
eteenpäin, että jokaisen piraattilevyn tuominen
maahan on kiellettyä, voi tuoda sitten viranomaisille haasteen
valvoa lain pykälän toteuttamista käytännössä.
Toki se on viesti tavalliselle kansalaiselle siitä, että nyt
niitä piraattilevyjä ei pitäisi maahan
tuoda ja se ei ole lain mukaan sallittua, ja varmastikin sillä on
ennalta ehkäisevä vaikutus siihen, että moni
lainkuuliainen kansalainen jättää sen
levyn ostamatta sieltä rajan takaa.
Tässä laissa tulee myöskin monia
muita hyviä näkökulmia esille, kuten
muusikkojen aseman parantaminen siltä osin, että kuvaa
sisältävien musiikkitallenteiden tuotannosta he
saisivat myöskin tekijänoikeusmaksuja. Se on hyvä asia. Samoin
moni muukin pykälä parantaa taiteilijoiden asemaa.
Opetuskäytön digitaalisiin oikeuksiin liittyvä pykälänmuutos
edelliseen tekijänoikeusesitykseen nähden hieman
varmasti aiheuttaa keskustelua, ja tulen ainakin itse vielä asiaa
korvakuulolla kuuntelemaan, mikä on meidän yliopistokenttämme
reaktio tämän pykälän kaventamiseen, onko
sillä merkitystä muun muassa meidän verkko-opetuksemme
kehittymiseen, hidastaako se sitä ja millä tavalla
se vaikeuttaa verkko-opetuksen kehittämistä.
Myöskin se asia, että laillisesta teoskappaleesta
saa omaan käyttöön tehdä kopion,
on hyvä näkökohta, kuten myöskin
se viime vuoden asiantuntijakuulemisessa esille tullut asia, että teknisen
suojauksen saa purkaa, jos omaan käyttöön haluaa
tuotteen saada kuuntelua tai katselua varten.
Jumalanpalvelusmusiikin siirtäminen tekijänoikeuskorvauksen
piiriin on varmasti perusteltua. Kirkon piiristä näyttää löytyvän
ymmärtämystä sille, vaikkakin virallinen
kanta on ollut negatiivinen: jumalanpalvelusmusiikkia ei tulisi tekijänoikeuskorvauksen
piiriin ulottaa.
Viimeisenä asiana haluan nostaa esille sen hyvän
näkökohdan, joka tässä esityksessä on,
että teosten käyttöön saattaminen
vammaisille eri tekniikoilla mahdollistetaan; tämä on
erittäin hyvä asia. Siltä osin esitys
on parantunut edelliseen versioon nähden.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tullut monia kysymyksiä ja ajatuksia esille. Haluaisin
kommentoida niistä muutamaa.
Aloittaisin hyvitysmaksusta, josta täällä käytettiin
hyvä puheenvuoro. Ensinnäkin tuo hyvitysmaksu,
kuten puheessani yritinkin selkeästi ilmaista, kohdistuu
siis laitteisiin, joihin teos ensinnäkin voidaan tallentaa
ja joita toiseksi merkittävässä määrin
käytetään yksityiseen kopiointiin.
Sitten täällä tuli ilmi tämä rangaistussäännös. Haluan
korostaa tässä vaiheessa, että ilman
lupaa levittäminen on siis laitonta ja tällä rangaistussäännöksellä pyritään
ehkäisemään laittomuuksia ja ehkäisemään
levittäminen nimenomaan. Sillä toivotaan olevan
tällainen ennalta ehkäisevä vaikutus.
Kuten alussa tuota kohtaa kuvailinkin, niin aikaisemminhan on pitänyt
olla ansaintatarkoitus, ja nyt tuo ansaintatarkoitus siis poistuu.
Näin ollen se käytännössä tarkoittaa, että on
mahdollisuus tutkia ja puuttua tämän tyyppisiin
tilanteisiin. Tällä on siis tarkoitus, pyrkimys
turvata laillinen verkon kautta käytävä kauppa.
Sitten täällä oli montakin puheenvuoroa
koskien työantajan ja työntekijän välistä suhdetta. Tällä hallituksen
esityksellä ei ole tarkoitus siis tähän
työnantajan ja työntekijän väliseen
suhteeseen puuttua. Toki keskustelussa ovat olleet esillä tämän
tyyppiset erilaiset tilanteet, ja jatkossa sitten näemme,
millä tavalla näihin asioihin pitää vai
pitäneekö puuttua.
Sitten täällä oli suojausten purkamisesta
kysymys. Suojauksen purkaminen levyjen yksityistä kopiointia
varten ei olisi lainkaan sallittua. Kopiointimahdollisuuksien takaaminen
lailla edistäisi laitonta ja muutenkin laajaksi paisunutta
verkkolevitystä. Direktiivin tarkoituksenahan on turvata
suojatun aineiston markkinointia, eli tässä lakiesityksessä ehdotetaan
teknisten suojausten purkaminen kiellettäväksi
direktiivin edellyttämällä tavalla. Samoin,
kuten täällä ed. Rajala osuvasti sanoikin,
purkuvälineiden valmistaminen ja levittäminen
siis kielletään.
Sitten täällä oli kysymys maksun
alasta ja maksun suuruudesta. Tällä hetkellähän
on tilanne se, että opetusministeriö on varsin
onnistuneesti näitä neuvotteluja käynyt
ja tämä esitys lähtee siitä ajatuksesta,
että lausunnot pyydettäisiin liikenne- ja viestintäministeriöltä kuin
myös kauppa- ja teollisuusministeriöltä,
ja katsotaan, että tämä toimiva järjestelmä voisi
jatkossakin toimia näiden lausuntojen kautta onnistuneesti.
Tämän lisäksi täällä on
keskusteltu piratismista. Hallituksen esitys lähtee siis
nollatoleranssilinjasta, jolla vahvasti pyritään
laitonta maahantuontia ehkäisemään. Myös
kirkkomusiikin osalta esitetään sitä,
että kirkkomusiikin luovat tekijät niin ikään
saisivat korvauksen työstään.
Sitten korvaus kuvallisen musiikkitallenteen käyttämisestä:
Nykyisinhän muusikoilla ei ole oikeutta korvaukseen kuvaa
sisältävien tallenteiden käyttämisestä,
ja ehdotettava korvausoikeus koskisi kotimaassa valmistettujen tallenteiden käyttämistä
tv-lähetyksissä ja
esimerkiksi diskoissa. Tämä on varmasti kysymys,
jota pitää tarkasti seurata, millä tavalla
kehitys kulkee tässä asiakokonaisuudessa, ja meillä Suomessa
pitää katsoa, millä tavalla tämä asiakokonaisuus
globalisoidaan. Sitä tullaan varmasti tarkasti seuraamaan.
Näillä lyhyillä kommenteilla esitettyihin
kysymyksiin halusin vastata. Jos ja kun keskustelu jatkuu, niin
pitänee ilmoittaa, että käyn välillä sivistyspoliittisessa
ministerityöryhmässä ja palaan vielä takaisin.
Keskustelu päättyy.