1) Hallituksen esitys laiksi eräiden asuntojen vuokraustoimintaa
harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys, joka nyt on ensimmäisessä käsittelyssä,
lähtee tästä taloudellisesta tilanteesta,
rakennustoiminnan lamasta, jolloinka käytännössä toteutetaan
vain julkista rakentamista ja tuettua rakennustoimintaa, jossa valtio
on tukijana. Tällaista yleishyödyllistä rakentamista
tapahtuu, mutta eipä juuri muuta. Näin ollen hallitus
on tuonut eduskuntaan erilaisia lakiesityksiä sen edistämiseksi,
että rakennustoiminta aktivoituisi. Yksi on nyt tämä,
asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden
veronhuojennus.
Puhemies! Tästä asiasta on myös ympäristövaliokunta
antanut lausunnon, ja lausunnossa se nimenomaan painottaa sitä,
että tämä lakiesitys tai tämän
tyyppiset lakiesitykset eivät ole riittäviä.
Toimenpiteitä tarvitaan lisää, ja näin
ollen valiokunta nimenomaan korostaa, että on varauduttava
asuntomarkkinoihin vaikuttamiseen aiempaa ohjelmalinjausta vahvemmin,
erityisesti kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon käynnistämiseksi.
Näin ollen tämä tilanne, missä elämme,
on kaksinainen: on liian vähän kohtuuhintaisia
vuokra-asuntoja, ja toisaalta työttömyys on tulossa
rakennusteollisuuteen ja rakentamiseen. Näitä toimenpiteitä odotetaan
lisää niiden lisäksi, mitä hallitus
on jo antanut, ja vaikuttavuutta tarvitaan enemmän. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Täällä on nyt liian monta puhujaa
yhtä aikaa äänessä!
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Suomesta puuttuvat toimivat kiinteistörahastomarkkinat
siitä huolimatta, että toimintaa säätelevä lainsäädäntö on
ollut voimassa jo pitkään. Kyseisenä syynä on
pidetty alan verotussäännösten puuttumista.
Hallituksen lakiesitys on vastaus tähän tarpeeseen.
Lakiesityksessä veronhuojennus esitetään
kohdistettavaksi asuntojen vuokraustoimintaa harjoittaviin yhtiöihin
ja toteutettavaksi vapauttamalla yhtiö tuloverosta. Kyseessä on merkittävä veronhuojennus,
jolla voisi periaatteessa olla positiivinen vaikutus alan markkinoiden
syntymiseen ja sitä kautta myös vuokra-asuntojen
tarjontaan.
Veronhuojennusta koskeva laki tulee tehdä tiukaksi.
On kuitenkin otettava huomioon, että veronhuojennukset
voivat kohdistua vain listattuihin yhtiöihin, jotka ovat
poikkeuksellisen tiukan julkisen valvonnan kohteena. Vuokra-asuntojen
tarjonnan lisääminen toteutuu parhaiten huomattavasti
avoimemman lainsäädännön perusteella
kuin mihin valtiovalta on mietinnössään
päätynyt. Lakiesityksessä oleva yksityiskohtainen
sääntely, jonka tarkoituksena on estää väärinkäytöksiä,
nousee keskiöön hallituksen lakiesityksessä.
Syrjään jää lakiesityksen tärkein tavoite
eli vuokra-asuntojen tarjonnan lisääminen.
Arvoisa puhemies! Olisi parempi, että verohelpotuksen
saisi listautunut kiinteistöyhtiö, jonka omistamat
kiinteistöt ovat vuokrattuina pääasiassa
asuinkäyttöön. Se tarkoittaa, että huoneistoalasta
... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Nyt on seitsemän erilaista keskusteluryhmää koolla
tässä samassa salissa! Yritetään
nyt kuunnella puhujaa. — Olkaa hyvä.
Kiitos. — Se tarkoittaa, että huoneistoalasta
korkeintaan puolet on vuokrattu toimitiloina. Se, miten taloyhtiön
varallisuus määräytyy, on toissijaista.
Voitonjakoa koskeva vaatimus on ristiriidassa osakeyhtiölain
voitonjakoa koskeviin säännöksiin nähden,
ja se on todennäköisesti tästä syystä käytännössä este
järjestelmän piiriin hakeutumiselle. Listatut
yhtiöt jakavat osinkoa ilman pakotteita. Vaatimus 90 prosentin osingonjaosta
on siis liioiteltu. Pidänkin hyvänä, että lakiesityksen
mukaan yhtiö voi jättää jakamatta
enintään 40 prosenttia tilikauden voitosta käytettäväksi
seuraavien seitsemän tilikauden aikana.
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunta mietinnössä toteaa,
lakiesitys on saanut osakseen arvostelua, joka liittyy lain kapean
soveltamisalan ja tiukkojen verovapauden ehtojen lisäksi
erityisesti vuokraustoimintaa nykyisin harjoittavan yhtiön
mahdollisuuksiin siirtyä järjestelmän
piiriin. Tällainen siirto tulouttaisi yhtiön realisoitumattomat
voitot ja verotuksessa tehdyt varaukset verovapauden alkamista edeltävänä verovuonna.
Asiantuntijakuulemisessa
on katsottu, että sääntely estää tosiasiassa
nykyisten kiinteistöyhtiöiden siirtymisen järjestelmän
piiriin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Se, mistä tässä asiassa
on kysymys, on tullut näissä kahdessa puheenvuorossa selvästi
esille. Kiinnitän huomiota vain yhteen yleiseen näkökohtaan
ja siihen, että kun ymmärrän tämän
selvästi liittyvän elvytysjakson ilmiöihin
ja politiikantekoon, niin missä ja millä julistetaan
elvyttävän toimeliaisuuden tarpeellisuuden päättymishetki?
Elikkä hyvin helposti käy niin, että tämän
laatuiset lainsäädännöt, jotka
on tarkoitettu todella määräaikaisiksi,
todella tiettyyn tilanteeseen räätälöidyiksi,
yhtäkkiä muuttuvatkin kestäväksi
lainsäädännöksi. Elikkä tässä tapauksessa
itse se peruslainsäädäntö eräällä tavalla
romutetaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Asuntopula on todellisuutta tänäkin
päivänä, ja tähän lama-aikaankin
monessa kasvukeskuksessa, muun muassa kotikaupungissani Jyväskylässä, tuhannen
ihmistä jonottaa asuntoja. Näin olisikin pitänyt,
näitä elvytyspaketteja kun on sorvattu, enemmän
panostaa tähän asumiseen. Se on panostamista tulevaisuuteen,
ja ihmiset saavat asuntoja. Ehkä, kun nyt ei ole yksityinen
sektori rakentajista ollut kiinnostunut, vuokratalorakentamisesta,
niin olisi pitänyt tätä aravatuotantoa valtiovallan
toimenpitein elvyttää. Mielestäni tämä lakiesitys
on oikean suuntainen, mutta se ei ole kyllä tarpeeksi riittävä toimenpide,
että saadaan asuntopula pois Suomesta.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä lakiesitystä varsin
hyvänä. Tavoitteena on todellakin lisätä vapaarahoitteisten
vuokra-asuntojen tarjontaa. Myöskin siinä suhteessa
lakiesitys on hyvä, että kahdenkertainen verotus poistuu.
Verohan poistettaisiin yhtiötasolla, mutta toisaalta yhtiön
edellytetään sitten jakavan täysimääräisesti
osinkoa osakkaille, jotka taas maksavat veron. Myöskin
tämä yksityiskohta, kun on kysymys listatuista
yhtiöistä, se aikataulukysymys, kuinka nopeasti
pitää listautua, täytyy tarkasti analysoida,
että tätä voidaan käyttää hyväksi.
Sitten vielä esitän kysymyksen, millä aikataululla
tätä voidaan miettiä myöskin
laajennettavaksi esimerkiksi infrarahastoihin, koska me voisimme
saada tätä kautta lisää rahoitusta
myöskin meidän tulevaisuusinvestointeihimme.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni ed. Pulliainen
esitti ihan mielenkiintoisen kysymyksen elvytystoimien määräaikaisuudesta.
Varmaan muutaman muunkin asian kohdalla voisimme tätä määräaikaisuutta miettiä,
muun muassa veronkevennysten kohdalla, kun nyt pysyvästi
ollaan edelleen rapauttamassa tulopohjaa ja syömässä sitten
palveluilta rahoitusta.
Mutta mitä tulee tähän asuntopolitiikkaan yleisesti,
kun huomaan, että ministeri Vapaavuorikin on salissa — puhuu
siellä edustajakollegan kanssa innokkaasti — niin
olisin halunnut kuitenkin vielä kysyä sitä,
että kun hallituskin tämän kehysriihensä nyt
eilen kävi tunnetuin seurauksin, niin oliko mitenkään
esillä tämä mahdollisuus käyttää suhdannetilannetta
täysimääräisesti hyväksi
ja tehdä myös samaan aikaan hyvää asuntopolitiikkaa
ja sosiaalipolitiikkaa puuttumalla nyt sitten vihdoin näihin
korkotuen ehtoihin, niin että saisimme näitä kohtuuhintaisia
vuokra-asuntoja vuokra-asuntojonossa oleville ihmisille. Nimenomaan
tämä omavastuun korko ja sen puolittaminenhan
on ollut sosialidemokraattien esitys tässä jo
pitemmän aikaa, ja katsomme, että tällä tavalla
voisimme puuttua siihen kaikkein olennaisimpaan eli asumisen hintaan
ja siihen, että se vuokralainen saisi sen hintaisia asuntoja,
missä olisi sitten myös rahaa asua, ja niitä asuntoja
tulisi riittävästi. Toivon, että ministeri
voisi ehkä osallistua tähän keskusteluun
kertomalla, onko tämän tyyppisiä toimia odotettavissa
vielä hallitukselta.
Huomasin myös, kun te olitte ottanut kantaa näihin
korjausasioihin tämän remonttituen osalta, että sille
ei minkäänlaista määräaikaa
ja jatkoaikaa ole luvassa. Tietenkin tämä yhdeksisen kuukautta,
mikä tämän vuoden loppuun on, on aika
lyhyt aika, ja varmasti sen jälkeenkin tulee olemaan tarpeita
vielä tämän suuntaisia toimia tehdä.
Onko teillä tässä minkälaista
suunnitelmaa sitten jatkon suhteen? Oletteko pohtinut muun muassa
sitä, miten esimerkiksi ensi vuoden puolella normaalit
vuokratalot, asunto-osakeyhtiöt, kerrostalot ylipäätään
ovat tasavertaisessa asemassa pientalojen kanssa näiden
remonttien ja korjausten suhteen?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä huomio,
minkä ed. Viitanen teki, että hallituksen esitys
pohjautuu tähän veronhuojennukseen. Veronalennukset
suurituloisilla myös ja vastaavat, kansaneläkemaksujen
poisto työnantajilta, ne ovat samaa veropohjan kaventamista.
Vastaan tietysti tulee tällä tiellä sitten
ongelmia.
Mutta valiokuntakäsittelyn yhteydessä oli
keskustelua niin kutsutusta reit-kiinteistörahastosta, josta
varmasti myös ministeri Vapaavuorella on käsitys.
Ympäristövaliokunta suhtautuu siihen varovaisen
myönteisesti. Kuitenkin sen säännösten
tulee olla sellaisia, että ne tekevät sen aidosti toimivaksi,
ei niin, että se olisi ikään kuin keino välttää verotusta.
Vain niin voidaan saada uutta asuntotuotantoa.
Mutta näinhän on, puhemies, että yhtä rakennusmiestä vastaa
suunnilleen viisi muuta työpaikkaa, jotenka rakentamisen
elvyttäminen ja sen syöksymisen estäminen
todella lamaan on sellainen ajankohtainen väline hallituksella,
joka on välittömästi mahdollista toteuttaa,
ja edelleenkin puuttuu paremmin toimivia esityksiä kuin tämä mainittu
osakeyhtiöiden veronhuojennus.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä veronhuojennuslaki on
rinnakkaislaki talousvaliokunnassa edelleen avoinna olevan kiinteistösijoitusrahastolain
kanssa, ja tietysti vähän oudolta tuntuu, että tätä viedään
kuitenkin erillään täällä eteenpäin.
En tähän valtiovarainvaliokunnan mietinnön
sisältöön osaa puuttua sen tarkemmin.
Saattaa olla niin, että se on kohdallaan, ja kun se on
yksimielinen mietintö, niin ehkä näin
on uskottava. Toisaalta on selvää, että tämä verotuskohtelu
tässä kokonaisuudessa kiinteistösijoitusrahastotoiminnan
osalta on aivan oleellinen asia, että Suomessa saataisiin
tämä toiminta liikkeelle, niin kuin se on monessa
muussa maassa. Tällä hetkellä se ei ole
meillä toiminut. Niitä mahdollisuuksia ei ole
käytetty, mitä tämä tarjoaisi
käytettäväksi.
Herra puhemies! Totean myös, niin kuin ed. Jaskari,
että olisi syytä, että hallitus tutkisi
myös tämän kiinteistösijoitusrahaston
menettelyn laajentamista infrastruktuurin rakentamiseen. Sieltä varmasti
löytyisi mahdollisuuksia nopeuttaa monia tärkeitä liikennehankkeita
ja vastaavia tällä tavalla, ilman että valtion
budjetin kautta tarvitsee viedä niin paljon hankkeita kuin
nykyisin menee, jotka sitten rasittavat nykyisen valtion kirjanpidonkin
mukaan ja budjettitalouden mukaan kohtuuttomasti aina vuotuisia
budjetin menoja. Eli tältä osin toivon tähän
laajennusta ja totean, että talousvaliokunnasta tulee mietintö tässä lähiaikoina
siitä rinnakkain käsittelyssä olevasta
laista.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain yhteydessä nyt
on syytä todeta, että tässä ei
ole kysymys mistään elvytyksestä. Tämä kyseessä oleva
laki on tänne viime vuoden lokakuussa jo lähetetty
käsiteltäväksi. Tätä on
Suomessa valmisteltu jo vuosia; tämä ei ole tämän
hetken taloustilanteen tuotosta.
Tämän tyyppisiä kiinteistörahastomalleja
on olemassa monissa muissa maissa. Suomessa niitä ei vielä ole
ollut. Kohta niitä varmaan tulee olemaankin, mutta valiokunnassa
käsittelyn aikana tietysti paljon herätti pohdintaa
se, onko tämä nyt esitelty malli tarpeeksi houkutteleva, kiinnostaako
tämä ihmisiä sijoittamaan, ovatko yhtiöt
valmiita tähän lähtemään
vai eivätkö ne lähde. Toisaalta on hyvä,
että tässä nyt määritellään
ne rajat ja verotukselliset rajat ja se, millä ehdoilla
voi päästä tietynlaisen veronhuojennuksen
piiriin ja miltä osin ei. Jos haluaa tutustua tähän
paremmin, niin kannattaa lukea se valiokunnan mietintö,
joka on erittäin hyvin ja selkeästi kirjoitettu.
Siitä käyvät ilmi ne ehdot, milloin pääsee
verovapauden piiriin, ja jos lähtee verovapauden piiristä pois,
mitkä ovat sitten siitä seuranneet sanktiot.
Voi olla, että tällä ei synny semmoista
uudenlaista toimintaa, mitä on haettu, mutta kuitenkin nyt
pää on saatu auki. Talousvaliokunta saa aikanaan
oman mietintönsä valmiiksi, ja sen jälkeen sitten
nähdään, tapahtuuko markkinoilla tämän tyyppistä kehitystä vai
eikö tapahdu. Jos ei tapahdu, niin voi olla, että tähän
asiaan palataan myöhemmin.
Sitten liittyen siihen, mitä ed. Kankaanniemi äsken
sanoi, parasta aikaahan selvitellään erityisen
selvitysmiehenkin osalta se, voisiko olla joitain sen tyyppisiä infrarahastoja,
jotka voisivat sijoittaa muihinkin kohteisiin kuin nyt pelkästään
taloihin, on kysymys sitten vaikka maanteistä, rautateistä tai
muista vastaavista. Siitäkin selvityksiä valmistuu
vielä tämän vuoden aikana.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En minä halua olla mikään
ilonpilaaja, mutta ottaen huomioon, mitä asiantuntijat
tästä ovat lausuneet, niin kyllä ne suuret
toiveet, mitä aikaisemmissa puheenvuoroissa on tullut esille,
jäävät ilmeisesti toteuttamatta. Aivan
kuten ed. Jari Koskinen aikaisemmin totesi, asiantuntijat ovat katsoneet,
että tämä ei ole riittävän
houkutteleva.
No, tämän lain voimaantulo edellyttää myöskin,
että Euroopan unioni tämän hyväksyy,
ja ainakin minä ymmärsin virkamiehen, ei asiantuntijan
vaan virkamiehen, lausunnoista, että ehtii aika paljon
lunta tulla ja lunta sulaa ennen kuin tämä hyväksytään
Euroopan unionissa.
Mietintö on yksimielinen. Kaikki ovat sitä mieltä,
että laki hyväksyttäisiin, mutta liian
suuria odotuksia ja toiveita ei pidä kuitenkaan asettaa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Me tarvitsemme vuokra-asuntoja lisää ja
varsinkin tällaisena aikana, kun ihmisillä ei
ole varaa ostaa asuntoja. Nuoriso tarvitsee, opiskelijat tarvitsevat.
En minäkään usko, että tämä laki
mikään joulupukki on, että tämä tuo
ehdottomasti alalle lisää vuokraajia, mutta joka
tapauksessa tämä laki eräiden asuntojen
vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta poistaa
tuon kaksinkertaisen verotuksen, ja toivottavasti sillä on
omistusrakenteita ohjaava vaikutus.
Toivon ennen kaikkea sitä, että tosiaan näille muuttopaikkakunnille,
minne muutetaan paljon, saataisiin tällä tehostettua.
Lähtevätkö ihmiset sijoittamaan tähän,
se ei tosiaan, niin kuin on sanottu tässä jo aikaisemmin,
ole varmaa, ja tätä täytyy seurata sitten.
Mutta joka tapauksessa verovapauden edellytyksenä on, että yhtiö harjoittaa
omistuksensa perusteella nimenomaan tilojen vuokraustoimintaa, joten
ainakaan mistään veronkierrosta tässä ei
siinä mielessä ole kysymys, vaan edistetään
vuokra-asuntotoimintaa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kiinteistörahastojahan on ainakin Englannissa,
Ranskassa ja Saksassa. Ranskassa on varsin suuri rahasto olemassa,
ja siellä ilmeisesti se toimii.
Tällä pyritään lisäämään
nyt sitten uusia toimijoita vuokra-asuntomarkkinoille. On epäilty, että niitä uusia
toimijoita ei näillä ehdoilla tule. Saattaa näinkin
olla, mutta en minä näe kyllä oikeaksi
sitäkään, että laajennettaisiin
tätä sitten kovin paljon, koska esimerkiksi laajentamisessa liikekiinteistöihin
ja infran rakentamiseen täytyy olla aika tarkkana, sillä täytyy
muistaa, että pitäähän valtion
jostain myöskin verotuloja kerätä. Jos
koko veropohja ammutaan pois alta, niin millä valtion menot
yleensä maksetaan? Ei niitä voi loputtomasti tietenkään
pelkällä velallakaan maksaa. Jossain vaiheessa
täytyy kyllä verojakin kerätä,
ja siinä mielessä nämä rajaukset
ovat paikallaan.
Mitä tulee sitten tähän vuokra-asuntotuotantoon
yleensä, niin kyllä minä haluaisin nähdä sen,
että valtio ottaisi nyt viimeinkin ohjelmaansa myöskin
korkotukilainan omavastuukorkojen alentamisen, sillä tänä päivänä ne
eivät kerta kaikkiaan ole kilpailukykyisiä, ja
vuokra-asuntoja ei rakenneta. Kun meillä on puutetta vuokra-asunnoista,
suurissa asutuskeskuksissa on huutava pula vuokra-asunnoista, ja
samalla kymmeniätuhansia rakennustyöntekijöitä on
työttömänä ja yhä useampia
työttömyys uhkaa, niin kaiken järjen
mukaan pitäisi käyttää kaikki
keinot, jotta vuokra-asuntotuotanto saataisiin kunnolla liikkeelle.
Voitaisiin poistaa asuntopulaa ja työttömyyttä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Yhtyisin ajatuksiltani niihin kannanottoihin,
jotka painottavat tätä kokonaisuuden pohdintaa.
Meillähän verotetaan lähes kaikkea. Meillä verotetaan
aina vaatteita, kuljetuksia, ruokaa, monia perusasioita, ja voidaan
osoittaa, että verovapauden tai verohelpotusten antaminen
kohteeseen kuin kohteeseen on yksittäisesti tarkasteltuna aina
myönteinen asia ja edesauttaa hyvinvointia ja hyvien asioitten
toteutumista. Nyt täytyy muistaa kuitenkin, että me
tarvitsemme myös verotuloja, emme sen takia, että haluaisimme
verottaa, voisimme antaa verovapauden muuten kaikille elämänalueille,
vaan sen takia, että meidän täytyy rahoittaa
myös hyvinvointipalvelut ja se hyvinvointiyhteiskunta,
jonka taustalla meillä on suuri poliittinen yhteinen hyväksyntä.
Kuitenkin vuokra-asuntojen tarjonnan lisääminen
on niin tärkeä asia, että sen tehostamiseksi
tarvitaan tehokkaita keinoja, ja toivotaan, että tämä nyt
sitten toimii tähän suuntaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kieltämättä ehkä näissä tähän
lakiin liittyvissä epäilevissä vaatimuksissa
on heijastunut se sama, mikä viime syksyyn saakka heijastui
yleisemminkin, tämä vaatimus verot valtion maksettavaksi
-periaatteesta. Luulen, että asuntojen osalta siihen saattaisi
löytyä jopa ihan objektiivisiakin perusteita sikäli,
että tällä hetkellä, jos erilaisilta
sijoittajilta kysyisi, niin heistä varmaan moni nyt toivoisi,
että he olisivat sijoittaneet mieluummin asuntoihin kuin
jonnekin muualle tässä viimeisten vuosien aikana.
Mutta sellaisessa sijoitussuhdanteessa, jossa erilaisista vipurahastoista
tietenkin saa paljon parempaa tuottoa, niin sinne ne rahat tuppaavat
ohjautumaan.
Siksi, kun vapaarahoitteista asuntotuotantoa joka tapauksessa
Helsingin ja ehkä muutaman muunkin suuren suomalaisen kaupungin
osalta välttämättä tarvitaan,
niin tämän tyyppiset rahastot ovat minusta kyllä tervetulleita,
mutta ei se poista sitä ongelmaa, että asuntosijoitusten
tuotto kuitenkin syntyy niistä asunnoista saatavista tuotoista,
tietenkin siitä arvonnoususta, mutta vuokra-asuntojen osalta
se ei ole ihan helposti realisoitavissakaan. Mutta ennen kaikkea
se syntyy tietysti siitä asunnosta syntyvien kustannusten
ja siitä saatavan vuokran erotuksena, ja silloin siihen
liittyy se ongelma, että mitä korkeampi se vuokra
on, niin sitä hankalampi tavallaan sitten sitä tarjontaa
on tällaisissa tilanteissa tyydyttää,
jolloin vuokranmaksajallakaan ei ole varaa, ja siitä syystä tarvitaan
myöskin julkisesti tuettua vuokra-asuntotuotantoa.
Itse asiassa valtaosassa Suomea se on nimenomaan se malli, jolla
asuntopoliittiset ongelmat, ne, jotka liittyvät asuntojen
liian vähäiseen määrään,
pystytään ainoastaan ratkaisemaan. Itse asiassa
Suomessa on tarpeeksi asuntoja kaikille, ne vaan sijaitsevat väärissä paikoissa,
ja niistä osa on aivan liian kalliita osan suomalaisista
vuokrattavaksi, ja tästä tämä suomalainen
vuokra-asuntopula pitkälti johtuu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Alatalo kysyi, lähtevätkö ihmiset
sijoittamaan tällaisiin yhtiöihin rahaa. Hän
epäili sitä, ja ihan oikein, pitää epäillä,
miksi lähtisi. Jos ajattelee yksityishenkilöä ja
hän haluaa sijoittaa rahaa asuntoihin, niin hän
voi tehdä sen suoraan, saa sen vuokratulon, maksaa vuokratulosta
28 prosenttia veroa. Ei asunto-osakeyhtiö eikä juuri kiinteistöyhtiökään
tänä päivänä tuota
käytännössä mitään
voittoa. Asunto-osakeyhtiössä, varsinkin jos se
on vuokratalo, juoksevat kustannukset katetaan yhtiövastikkeilla
ja pääomavastikkeet katetaan pääomavastikkeella
ja pääomavastike on osittain vähennyskelpoinen,
joskus jopa kokonaan vähennyskelpoinen, ja jos se ei riitä, niin
poistoillahan saadaan nollatulos. Asunto-osakeyhtiöt esittävät
nollatulosta tänä päivänä, eli
on yhdentekevää, onko se verovapaa vai ei. Ainoastaan,
jos isännöitsijä on tehnyt suuren virheen,
voi syntyä voittoa ja veroa.
Siinä mielessä minä ja myöskin
ne asiantuntijat, joita kuultiin, olimme sitä mieltä,
että ei tämä tule olemaan riittävän
houkutteleva. Minulla on se käsitys, että olisi
saattanut kyllä jollakin toisella tavalla saada lisää vuokra-asuntoja
ja tämä ei tilannetta kovinkaan paljon paranna
mutta se olisi parantanut kyllä, jos me säätäisimme
sellaisen lainsäädännön, joka
meillä oli 1960-luvun loppupuolella ja 1970-luvun alkupuolella,
että ne, jotka sijoittavat uuteen vuokra-asuntoon, saavat
sen tulon verovapaasti tietyn ajan. Se ainakin 1960- ja 1970-luvuilla
puri erittäin hyvin, enkä minä ymmärrä,
miksi se ei purisi tänä päivänä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täällä aikaisemmin
ed. Jari Koskinen viittasi siihen, että tämä ei
ole mikään elvytyslaki. No ei varmaan olekaan,
mutta tämä käsiteltiin viime syksynä esimerkiksi
ympäristövaliokunnassa vähän
sillä tavalla, että se ikään
kuin olisi sitä, vaikkakin selvät dubiot on, niin
kuin täällä ed. Kalliskin totesi, että tämä ei
nyt innosta erityisesti juuri parempaan asuntomarkkinatilanteeseen.
Mutta kuitenkin totesimme jo silloin syksyllä, että asuntotuotanto
on lähes pysähdyksissä, jotenka silloin
jo viestitettiin ja on sen jälkeen usean kerran viestitetty
ministeriön suuntaan ja pääministerin
suuntaan, että tarvitaan tehokkaampia lainsäädännöllisiä budjettikeinoja, aloitteita
siihen, että rakentaminen aktivoituu. Tällä hetkellä me
tiedämme, että lähinnä julkinen
rakentaminen, jonkin verran yleishyödyllinen, on käynnissä ja
on viimevuotiseen nähden kohtuullisella tasolla mutta yksityinen
rakentaminen on suunnilleen nolla. Tässä mielessä me tarvitsemme
todellakin edelleen hallitukselta esityksiä.
Mitä tulee tällaisten yksityisten osakeyhtiöiden
harjoittamaan vuokraustoimintaan, niin täytyy todeta, niin
kuin ed. Erkki Virtanen totesi, että voitto tulee nimenomaan
sieltä vuokralaisten taskusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minäkin provosoiduin ed. Jari Koskisen äskeisen
kommentin johdosta. Minä luin tätä harvinaisen
myönteisenä hallituksen esityksenä, joka
tarjoaa jotakin mahdollisuutta moneen eri saumaan yhtä aikaa
juuri kuluvana talvena. Vielä kiinnitin aivan erikoisesti
huomiota siihen, että tämä on aika monimutkainen
juttu, ja tulkitsin sen niin, että kysymys on eräällä tavalla
harmaan talouden loukkujen välttämisestä:
että sen takia pitää tehdä vähän
niin kuin puskuria joka puolelle mutta kuitenkin se myönteisyys
ja veronhuojennus säilyttäen.
Mutta nyt minä, arvoisa puhemies, joudun ed. Jari Koskisen
todistuksen ja ed. Bjarne Kalliksen todistuksen jälkeen
toteamaan, että ihan jonninjoutavia tässä haastelin.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki, mikä on
meillä käsittelyssä, on tietysti ihan
oikean suuntainen, niin kuin tässä on edellä todettu.
Mutta tietysti meidän pitää keskustelua
herättää myös siitä,
kuinka me todella näitä niin sanottuja kovan rahan
vuokra-asuntoja pystymme tarjoamaan markkinoille, koska näyttää siltä,
että missään tapauksessa yhteiskunnan varoilla
rakennetut vuokratalot, vuokra-asunnot, eivät tule riittämään
kokonaismäärältään.
Ja tietysti, niin kuin täällä ed. Erkki
Virtanen totesi omassa puheenvuorossaan, näitä asuntoja
on rakennettu sinne, missä meillä ei ole vuokralaisia, ja
siellä missä olisi vuokralaisia, ei näitä asuntoja
ole. Tässä on vähän tämä kohtaanto-ongelma olemassa
myös osaltaan.
Mutta ensinnä, arvoisa puhemies, ennen kaikkea tietysti
tässä kovan rahan vuokra-asuntotuotannossa tietysti
pitäisi miettiä monia eri vaihtoehtoja, joilla
tämä kimmoke ja kiihdyke saataisiin lähtemään
liikkeelle. Meillähän oli taannoin niin, että osakkeen
myyminen oli verovapaata tietyn omistusajan jälkeen. Jos
en väärin muista, niin tuo omistusaika oli kymmenen
vuotta. (Ed. Kallis: Viisi!) — Viidestä kymmeneen
vuotta riippuen omaisuuslajista. (Ed. Kallis: Kiinteän kymmenen,
asuntojen viisi!) — Niin, irtaimen omaisuuden osalta viisi
vuotta ja kiinteistön osalta kymmenen vuotta. Oman asunnon
myynti on verovapaata jo kahden vuoden asumisen jälkeen. — Meidän
pitäisi kytkeä tällaista veronhuojennusta
tähän kovan rahan vuokra-asuntotuotantoon siinä mielessä,
että se sidottaisiin omistusaikaan, jolloin niin sanottu
hankintahintaolettama nousisi vuositasolla ja saavuttaisi 100 prosenttia elikkä sen
osakkeen myynti olisi täysin verovapaata sitten jossakin
vaiheessa.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä toisen kierroksen
keskusteluihin. On aivan oikein, että emme lähde
hakemaan ratkaisua vuokra-asunto-ongelmaan pelkästään
julkisen sektorin rahoituksen pohjalta, mutta sitäkin tarvitaan
ja sitä pitää tehostaa, mutta volyymit ovat
niin paljon suuremmat yksityisellä puolella, että sieltä täytyy
saada näitä sijoitusvirtoja peliin.
Tässä nyt sitten tulee myös se ongelma,
että kaikki asuntotuotanto ei välttämättä ole
tehokasta eikä tuottavaa. Päinvastoin esimerkiksi
1980-luvun lopulla monet investoinnit rakentamiseen olivat tehottomia
ja luotiin myös ylikapasiteettia sinne, missä sitä ei
tarvittu. Nyt onkin hyvä se, että lähdetään
tarkasti seuraamaan, mitkä tämän lain
vaikutukset ovat ja millä tavalla se tuottaa sen odotetun
yhteiskunnallisen hyödyn, mitä tässä selvästi
haetaan. Periaatteessa veron pitäisi olla neutraali eri
sijoitusmuotojen välillä ja markkinat ja tuotto-odotukset
sitten ratkaisisivat hyödyn. Mutta tämä on
tätä valtion tukea tietyille alueille ja puuttumista
markkinoiden toimintaan, ja hyvä niin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on suuri ongelma siinä,
että vuokra-asuntoja on aivan liian vähän.
Asunnottomien määrä kasvaa jatkuvasti.
Nyt hallitukselta odotetaan nopeita toimia, jotta Ara-vuokra-asuntotuotanto
lähtee ihan oikeasti käyntiin. Nyt lainarahan
saanti on vaikeata ja se estää uusien hankkeiden
liikkeellelähdön eli elvyttämisen ja
työllistämisen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten kaikki tiedämme, tällä hetkellä meillä on
puutetta vuokra-asunnoista ja vuokra-asuntojen hinnat,
vuokrat, ovat nousseet melko suuresti. Siitä syystä pitää pyrkiä erilaisin
toimenpitein edistämään vuokra-asuntotuotantoa
ja vuokra-asuntojen vuokrausta. Tietysti yksityinen sektori on erittäin
merkittävä ja pitää miettiä,
mitä siellä voidaan tehdä. On tämä kuitenkin
yksi askel, vaikkei loikka, parempaan suuntaan.
Ed. Kallikselle on syytä todeta se, että kuitenkin
tänä päivänä asuntovuokraustoimintaa
harjoittavissa yhtiöissä joudutaan aina miettimään veroseuraamuksia
ja tekemään päätöksiä myöskin
verotus huomioon ottaen. Nyt kun saadaan verovapaus, niin se mahdollistaa,
voisi sanoa, myöskin järkiperäisemmän
toiminnan yhtiöissä ja tätä kautta
kyllä myöskin hyödyntää näitä yhtiöitä.
Tietysti soveltamisala on jossain määrin rajattu,
ja kun tehdään tämmöinen uusi
avaus, jossa noudatetaan Saksan ja Britannian mallia, on ehkä ihan
hyvä, ettei mennä kauhean pitkälle, ja
jos koko asunnon vuokraus-, myynti- ja muu toiminta tulisi verovapauden
piiriin, niin silloin mentäisiin melkoinen loikka eteenpäin.
Eli tässä suhteessa otetaan varovainen askel oikeaan
suuntaan ja sen jälkeen, kun nähdään,
kuinka tämä toimii, voidaan katsoa, pitäisikö lainsäädäntöä jollakin
tavalla laajentaa. (Ed. Kallis: Ei tämä ole sijoittajille
verovapaus!)
Täytyy sanoa, että kun täällä on
oltu huolissaan, muun muassa vasemmiston piirissä, siitä, että valtion
verotulot vähenevät, niin olennaista on se, että kunnilla
on mahdollisuuksia pitää huolta terveydenhuollosta
ja sosiaalitoimesta. Tähän vasemmiston pyyntöön
nyt hallitus vastaa sillä, että kiinteistöveron
korottamismahdollisuus annetaan kunnille, ja tällä tavalla
veropohjasta pidetään teidän toiveittenne
mukaisesti huolta.
Yleiskeskustelu päättyi.