5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kuitintarjoamisvelvollisuudesta
käteiskaupassa ja sakon täytäntöönpanosta
annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän
on kysymys kuitinantovelvollisuudesta, ja se on minun mielestäni erittäin
tärkeä asia, ja koko pitkän kansanedustajaurani
alusta lähtien olen pyrkinyt pitämään
tätä asiaa esillä.
18. päivä marraskuuta 2011 tein ensimmäisen kirjallisen
kysymyksen tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttövelvollisuudesta
käteistoimialoilla, kun käytännössä meillä vallitsee
sellainen tilanne, että jos meillä on kuitinantovelvollisuus,
niin sitä ei pysty toteuttamaan muutoin kuin kassakoneen
kautta. Sain vastauksen tähän ensimmäiseen
kirjalliseen kysymykseen ja tein siihen jatkokysymyksen 12. päivänä kesäkuuta 2012.
Taustaksi otan nyt tässä ensimmäisen
kirjallisen kysymyksen perusteluosasta yhden kappaleen. Eduskunnan
tarkastusvaliokunnan tilaaman, harmaata taloutta käsittelevän
tutkimuksen loppuraportissa — raportin nimi oli Suomen
kansainvälistyvä harmaa talous, eduskunnan tarkastusvaliokunnan
julkaisu 1/2010 — todetaan muun muassa seuraavaa:
"Tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttöpakko
käteistoimialoilla olisi tehokas keino näiden
alojen harmaata taloutta vastaan." Sen lisäksi
todetaan myöskin: "Kirjanpidon ohimyynti toteutetaan jättämällä osa
myynnistä lyömättä kassakoneeseen
tai korjailemalla kassakonenauhoja jälkikäteen."
Raportin toimenpide-ehdotuksissa listataan yhtenä kohtana
tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttövelvollisuus
ravintola-alalla ja muilla asiakkailta paljon käteissuorituksia
vastaanottavilla aloilla. Siis nämä tyyppihyväksytyt
kassakoneet ovat sellaisia, joita ei pysty manipuloimaan, tai voihan
sitä yrittää, mutta tiedot näissä kuitenkin säilyvät.
Nämä kaksi kirjallista kysymystä eivät
tietenkään johtaneet mihinkään,
ja niinpä teinkin sitten lakialoitteen 2. päivänä lokakuuta
2012 ja tein sen, että ainakin otettaisiin kassakoneet
käyttöön sitten sellaisissa toimipisteissä,
jotka myyvät viinaa eli alkoholia. No, ei johtanut sitten
tämäkään lakialoite tietenkään
mihinkään, ja meillähän käytännössä on
tällä hetkellä alkoholilaissa määräys
siitä, että kuitti pitää antaa,
mutta ei kuitenkaan ole sitten määräystä siitä,
että pitäisi olla kassakone. Eli minäkin
olen törmännyt paikkoihin, missä myydään
mietoja alkoholijuomia ja käytännössä olutta
ja siideriä ja viiniä ja kassakoneena toimii kenkälaatikko
ja kuitti pitää erikseen pyytää tai
sitten vastaus voi olla, että menee jonkun aikaa, kun se
kirjoitetaan, tai sitten vastaus on, että ei meillä ole
kuittia. Se on käytännön tilanne, ja
tämän johdosta on nimenomaan erityisen tärkeätä se,
että jos me luomme kuitinantovelvollisuuden,
niin sitten meillä myöskin velvoitetaan tyyppihyväksytyn
kassakoneen käyttöön. Se ei ole yrityksille
kuitenkaan kustannuserä mutta merkittävästi
vähentää harmaata taloutta.
Tästä hallituksen esityksestä otin
muutaman kohdan, jotka nostan tässä esille.
Kohta 3, Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset. "Esitys
on osa harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimintaohjelmaa
ja yksi hankkeista, joilla lisätään käteisen
rahan käytön valvontaa vaikuttamalla kansalaisten asenteisiin
ja järjestämällä viranomaisvalvonta." Tämä on
hyvä juttu, ja kun kuulin ensimmäisen kerran tästä hallituksen
esityksestä, niin ajattelin, että tulisikohan
nyt se päivä, että pääsisi
täällä pöntössä kerrankin
kehumaan edes yhtä hallituksen esitystä, että tämä on
hyvä juttu, mutta valitettavasti, kun tätä lukee
eteenpäin, sitten täytyy vain todeta, että ei
vieläkään tullut se päivä. (Välihuuto)
"Käteisen rahan käytön..." — Minä jatkan
tässä nyt hallituksen esityksen tekstiä. — "Käteisen
rahan käytön valvonnan lisäämiseen tähtäävät
myös toimintaohjelman hanke säätää lailla
siitä, että palkka on pääsääntöisesti
maksettava työntekijän ilmoittamalle tilille."
Tämä on stilistinen yksityiskohta, ja pikkuisen
poikkean tästä aiheesta mutta otan sen nyt esille
tästä sen takia, koska pankit eivät anna
niille henkilöille tiliä, eivät siis
myönnä tiliä niille, joilla eivät
ole luottotiedot kunnossa. En muista sitä määrää, mikä suomalaisista
tällä hetkellä on, Osuuspankki ei ainakaan.
Mutta kun esityksen tavoitteena on torjua käteistoimialoille
tyypillistä harmaan talouden muotoa, ohimyyntiä,
niin se on hyvä tavoite.
Mutta sitten tulevat ne kohdat, miksi ei pysty tätäkään
hallituksen esitystä kehumaan. Suora lainaus esityksestä:
"Laki ei edellyttäisi kassakoneen tai kassajärjestelmän
käyttämistä, vaan kuitin voisi kirjoittaa
myös käsin." Ja kun se käytännössä ei
tule onnistumaan, niin miksi säätää sellainen
laki, joka ei tule käytännössä toimimaan? Minä luen
vielä pätkän täältä esityksestä.
"Esityksessä ehdotetaan, että myös alkoholin
anniskelusta tarjottaisiin kuitti tämän lain nojalla.
Alkoholijuomien anniskelua koskeva erityinen kuitinantovelvollisuus
ei erityisesti vaikuta alkoholin yksilölle tai yhteiskunnalle
aiheuttamiin haittoihin." — Siis "ei erityisesti vaikuta
alkoholin yksilölle tai yhteiskunnalle aiheuttamiin haittoihin". — "Näin
ollen ei ole olemassa sellaisia painavia syitä,
joiden vuoksi alkoholijuomien kuitinantovelvollisuudesta tulisi
edelleen säätää alkoholilainsäädännössä."
Eli suomeksi sanottuna tämä minun tulkintani mukaan
tarkoittaa sitä, että alkoholilaista poistetaan
kuitinantovelvollisuus, se on säädetty tällä lailla,
mutta ei edellytetä edelleenkään sitä,
että alkoholia myyvissä paikoissa olisi tyyppihyväksytty
kassakone.
Nämä kohdat oikeastaan vesittävät
tämän hallituksen esityksen. Täällä on
muutamia muitakin pieniä kohtia, mutta minä olen
käyttänyt jo 7 minuuttia. Mutta tämä on
erityisen suurta pettymystä aiheuttanut nyt — tämä,
että viinaa voi myydä edelleen ja kassa on kenkälaatikko.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Osana harmaan talouden torjuntaa hallitus
on esittämässä tätäkin
esitystä, jossa todella käteiskauppaan on tulossa
kuitinantopakko. Haluankin todeta, että keskusta tukee
kyllä hallitusta kaikissa niissä ponnisteluissa,
jotka ovat kitkemässä harmaata taloutta Suomesta,
ja tämä on suomalaisten yrittäjienkin
etu.
Tässä hallituksen esityksessä otetaan
esille myös edustaja Turusen mainitsemat tyyppihyväksytyt
kassakoneet, mutta se jää sille asteelle, että täällä todetaan,
että asiaa selvitetään tulevaisuudessa.
Ohimyynnin estäminen on myös yrittäjän
turva, nimittäin samalla se estää myös
mahdollisia väärinkäytöksiä työntekijöiden
taholta. Vaikka hallituksen esitys on hyvä ja kannatettava,
ei se takaa kuitenkaan väärinkäytöksien
loppumista. Kassakoneita tai kuittivihkoja voi olla useita, ja kukaan
ei takaa, että kuitit päätyvät
lopulta kirjanpitoon. Ne, jotka haluavat toimia väärin,
keksivät kyllä valitettavasti keinot siihen.
Arvoisa puhemies! Minusta olisi tärkeää,
että kun puhutaan harmaan talouden torjunnasta, me saisimme
Suomeen sellaisen ilmapiirin, että harmaasta taloudesta
ja verojen kierrosta tulisi todella paheksuttavaa toimintaa. Näinhän
ei välttämättä tarpeeksi laajasti
ottaen tänään vielä Suomessa
ole. Loppuun voisi todeta hieman yksinkertaistaen, että varmin
tapa huolehtia siitä, että maksu menee kirjanpitoon,
on maksaa lasku tai maksu pankki- tai luottokortilla.
Kaj Turunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohi otti tässä esille
tämän kassakoneasian, johon tässä hallituksen
esityksessäkin viitattiin. Helsingissä 25. päivänä kesäkuuta
2012 minä olen saanut ministeri Ihalaiselta vastauksen
kirjalliseen kysymykseen: "Periaatepäätöksen
mukaisesti Verohallinto on parhaillaan selvittämässä kassakoneiden
manipuloinnin yleisyyttä. Selvitys on tarkoitus tehdä vuoden
2012 aikana. Tämän jälkeen selvitetään tarvittavat
lainsäädännölliset toimenpiteet."
Eli tämän mukaan tämä selvitys
olisi tehty. Nyt kun tehdään näitä lainsäädännöllisiä toimenpiteitä, niin
olisi toivonut, että tässä nyt olisi
ollut tämä kassakonepakkokin mukana.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että konkreettisia
toimia harmaan talouden torjumiseksi tehdään.
Kuitinantovelvollisuus on laki, jota vasta nyt saadaan käsitellä.
On ollut kategorisesti outoa, että vain alkoholin myynti
tiskin alta on pitkän selvittelyn jälkeen aikanaan
säädetty erilliseen alkoholilakiin ja yleisesti
elinkeinotoiminnassa ei ole ollut ollenkaan kuitinantovelvollisuutta.
Naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa on vastaava kassakonevelvoite,
Tanskassa ei ole. Suomessa tämä kuitinantovelvollisuus
on erittäin toivottava asia, ja toivottavasti eduskunta
tämän kuittaa nopeasti. Sitten kun keskustellaan
harmaasta taloudesta, niin aina myös eduskuntakäsittelyssä yleensä löytyy joitain
lisäideoita, joita sitten hallituskin voi vielä tälläkin
kaudella palata tekemään.
Kuitti on myös asiakkaan turva, sillä kuitti helpottaa
esimerkiksi virheestä valittamista, tuotteen vaihtoa ja
palautusta silloinkin, kun se perustuu kauppiaan antamaan vaihto-
tai palautusoikeuteen. Myös yrityksellä on hyvä olla
kuitti, jotta se pystyy osoittamaan tehdyt työt, ja luulisi
sen helpottavan myös yleistä kirjanpitoa, jos kirjanpitonsa
hoitaa kaikkien säntillisten määräysten
suhteen.
Tämä laki kuitinantovelvollisuudesta esitetään
nyt yleislaiksi niin, että poikkeuksia sallittaisiin lähinnä automaatista
tapahtuvaan myyntiin, arpajaislainsäädännön
tarkoittamaan toimintaan sekä markkina- ja torikauppaan
ulkotiloissa, ja nämä me suomalaiset kesämarkkina-
tai tienvarsimansikoita ostaessamme varmaan hyväksymme.
Sen sijaan erikseen ala alalta asioiden luetteleminen herättäisi
ehkä ikävää ilmapiiriä tietyille
aloille.
No, toki tässä on tehty tutkimusta taustaksi
ja nähty, että erityisesti tämmöisissä palveluissa, joita
ostetaan usein käteisellä, on ikävä kyllä myös
harmaata taloutta elikkä kaikkia ei yrityksen tulokseen
merkitä, ja silloin myös asiakkaat ovat ehkä jääneet
ilman kuittia. Koen kuluttajana tämän hyvänä,
(Puhemies koputtaa) että päästään
tästä kiusallisesta tilanteesta erikseen epäillä ja
pyytää jotain, tai tämä vähenee
tämän myötä, kun kuitti tulee
yleiseksi tavaksi niin, että sen olettaa saavansa aina.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Harmaan talouden torjunta etenee. Täällä viime kaudella
tarkastusvaliokunta teki mittavan työn ja perusteellisen
selvityksen kymmenine hyvine esityksineen, joita nyt sitten tämän
hallituksen aikana on tiukasti viety eteenpäin, kuten hallitusohjelmassakin
on kirjaukset tehty. Samanaikaisesti, kun tämä laki
tänään on käsittelyssä,
on muitakin jo valiokuntakäsittelyssä täällä talossa.
Nyt siis kyseessä on kuitinantovelvollisuus käteiskaupassa.
Uskon, että tässä perusteena on erityisesti
ennalta ehkäisevä toimi siihen, että kun
asiakkaat tietävät, että kuitti on saatava,
se ehkäisee sitä, että myyjä edes
yrittäisi ilman kuittia kauppaa tehdä. Toisaalta
näissä tehdyissä selvityksissä salattujen
tulojen määrä vuosittain on arvioitu
jopa 45 miljoonaksi euroksi, jotenka ei ihan pienestä summasta
ole siltäkään osin kyse.
Tässä laissa määritellään
se, mitä siinä kassakuitissa tulee lukea, joskaan
tällä hetkellä ei siis ole vielä esityksessä tyyppihyväksytyn
kassakoneen käyttöönottoa. Mutta jos
kuitissa on kuitenkin löydyttävä elinkeinonharjoittajan
nimi, yhteystiedot, Y-tunnus, kuitin antamispäivä,
tunnistenumero tai muu yksilöitävä tieto,
myytyjen tavaroiden määrä, laji sekä palvelulaji
ja tavaroista ja palveluista suoritettu maksu ja siinä myöskin arvonlisävero
ja muut perusteet, niin kyllä se aikamoisen standardin
jo vaatii siltä kassakoneelta.
Mielikuva siitä, että Suomi kulkee näissä edellä,
on tietenkin aina hyvä, mutta tässä kohdin
se oli väärä. Siinä voi katsoa
listaa maista — Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Saksa, Italia,
Espanja — joissa kuitin on ainakin pyytämällä saanut
jo tähänkin mennessä lain mukaan. Ruotsissa
on myöskin nämä tyyppihyväksytyt
kassakoneet jo käytössä, elikkä askel
vielä pidemmälle.
On tietysti perusteltua, että ulkona oleva torikauppa,
markkinat, on tästä rajattu ulos, ja hyvä, että tässä kohden
on myöskin otettu huomioon yleishyödylliset yhdistykset,
harrasteseurat ym., jotka myydessään jotakin tuotetta
vaikkapa tapahtumissa eivät ole tämän
kuitinantovelvollisuuden parissa. Samoin tästä on
rajattu ulos alle 8 500 euron vuosittaisen myynnin tekevät,
ovat ne sitten yrittäjiä tai harrastajia, jotenka
ihan kaikkeen myyntiin tämä ei sitten kuitenkaan
tule, niin että ensimmäisenä kriteerinä,
jos ajattelee jotain kauppaa ruveta tekemään,
ei ole ostaa sitä kallista kassakonetta, jos myynti on
hyvin pientä.
Rajaukset myöskin rahapelitoiminnan osalta, ja tässä kohdin
varmaan eniten Veikkauksen tuotteiden osalta, on kirjoitettu arpajaislakiin. Toinen
äsken
keskustelussa ollut, alkoholimyynti, on jo tälläkin
hetkellä siis olemassa laissa, ja valvonnan osalta, kun
tätä lakia valvotaan siis tietysti aluehallintoviraston
osalta, täällä lukee: "Verohallinto ja
poliisi valvovat tämän lain noudattamista. Alkoholijuomien
anniskeluluvan haltijan anniskelupaikassa lain noudattamista valvoo
lisäksi aluehallintovirasto." Elikkä alkoholimyynnin
osalta minun mielestäni tämä tulkinta
ei ole se, että kuitinantovelvollisuudesta luovuttaisiin,
vaan että alkoholin myynnin osalta yhä edelleen
valvonta on tiukempaa kuin näiden muiden myyntitoimien
osalta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on kannatettava laki
ja hyvä osa harmaan talouden torjuntaa, mutta laki sinänsä ei
muuta todellisuutta, ellei käyttäytyminen muutu.
Haasteeksi tuleekin se, miten tätä lakia valvotaan
ja millaisia rangaistuksia seuraa silloin, jos lakia on rikottu.
Toivoisinkin, että tämän lain voimaan
tullessa pystyisimme nostamaan ison keskustelun siitä,
että asiakkaina ihmiset oikeasti pyytäisivät kuitteja,
koska viranomaisten mahdollisuus valvoa jokaista paikkaa, mitä tämä laki
koskee, on käytännössä aika
ohut.
Lisäksi toivoisin, että asianomainen valiokunta
miettisi, ovatko nämä rangaistusmaksut kohdallansa.
Jos siitä, ettei annakaan kuittia eikä noudata
lain velvoitteita, säädetään
300—1 000 euron sakkorangaistus, niin riittäkö se,
koska usein harmaassa taloudessa meidän ongelmamme on se,
että tuo rikoksella saatu hyöty on niin paljon
suurempi kuin se rangaistus, joka kiinni jäädessä seuraa?
Tämä on se ongelma, miksi näitä rikoksia
yhä uudelleen ja uudelleen tehdään. Siksi
toivon, että tässä tuota rangaistuksen
riittävyyttä mitattaisiin.
Mutta olen samaa mieltä tästä alkoholin
löysennyksestä, että jos ajatellaan,
että tuossa laissa on säädetty tiettyjä poikkeuksia,
niin siinä nimenomaisesti sanotaan, että esimerkiksi
ulkona myynti tai satunnainen myynti ei koske alkoholin myyntiä,
eli se soveltamisala on säädetty niiden poikkeusten
ulkopuolelle silloinkin, kun se tapahtuu hyvin vähäisesti
tai ulkona.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Turunen mainitsi, on tämä esillä oleva asia
ihan erinomaisen tärkeä, ja vain tyyppihyväksyttyjä kassakoneita
käyttäen voidaan estää ravintola-alalla
rehottava harmaa talous. Nykyään on tavattoman
helppoa pistää oluen hinnaksi esimerkiksi 5 euroa
tuopilta ja ottaa se 5 euroa myös asiakkaalta mutta lyödä kassakoneeseen
ainoastaan esimerkiksi vain 3 euroa. 2 euroa siis voidaan jokaisesta
myydystä tuopista, josta asiakas ei kuittia halua, lyödä johonkin
erilliseen lippaaseen. Illan aikana siitä muodostuu niin
suuri pimeä kassa, että sillä saadaan
maksettua hyvinkin helposti jonkun pimeän työntekijän
palkka. Tyyppihyväksytty kassakone tosiaan olisi erinomaisen
hyvä ratkaisu tähän kohtaan.
Sitten näitten erilaisten olutravintoloiden lisäksi
esimerkkini kaltainen kikkailu on todella helppoa kaikennäköisissä pitserioissa
ja kebab-kioskeissa. Näkisin jopa alkoholiravintoloita
tärkeämpänä sen, että tämä kuitinantamisvelvollisuus
saatettaisiin kunnolla voimaan juuri tämän tyyppisissä paikoissa,
samaten kuin ne tyyppihyväksytyt kassakoneetkin. Tällä olisi
mielestäni erityistä vaikutusta ulkomailta Suomeen
tulevan harmaan ja jopa vihreänharmaan talouden torjunnassa.
Samaa hyvää käytäntöä meidän
tulisi jatkossa vaatia myös muilta euromailta. Olen kuullut
huhuja, että etelän maissa hyvin huonosti näitä kuitteja
jaetaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on mukava askel harmaan
talouden estämiseksi otettu, mutta töitä vielä riittää todella
paljon. Tästä kuitinantamisvelvollisuudesta: olen
kiinnittänyt huomiota, että useita kertoja esimerkiksi
ravintolassa ruokaa otettuani on pitänyt pyytää kuitti
ja vasta sen jälkeen, kun on pyytänyt kuitin,
on huomannut sen, että se kyseinen maksu on lyöty
kassaan. Toivottavasti tämän jälkeen
ei tarvitsisi enää niin usein pyytää kuittia, vaan
se kuitti todellakin annettaisiin automaattisesti.
Tässä laissa on hyvin lueteltu monia semmoisia
kohtia, joita tämä laki ei tule koskemaan. Se on
hyvä, että ne on lueteltu, jotta ei tule jatkossa epäselvyyksiä siitä,
pitääkö antaa kuitti vai ei.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
hyviä puheenvuoroja, ja on todella hyvä, että harmaan
talouden ongelmiin on ruvettu pureutumaan ja todella kuittiasiat
nostetaan tässä esille. Niin kuin edustajat Turunen
ja Eerola ovat maininneet, täytyy ihmetellä nyt
alkoholimyynnin osalta, että tähän ei
tätä niin sanottua kassakonepakkoa ole olemassa,
että käteiskuitilla tätä bisnestä voidaan
edelleen pyörittää. Se on erittäin
ikävä asia. Näkisin, että tämä asia
olisi välttämätöntä ottaa
nyt valiokuntakäsittelyssä esille ja korjata tämä epäkohta.
Mutta sitten ajattelen myös ennen kaikkea näitä torikauppatilanteita.
Kun meillä on torikauppa hiipumassa ja noin poispäin,
niin näen, että kyllä tämä kuitin
kirjoittaminen on lisärasite torikauppamyynnissä,
koska... (Sirpa Paatero: Ne eivät tarvitse sitä!) — Eivät
tarvitse, mutta kun tässä kuitenkin mainitaan
tästä asiasta, niin tähän kohtaan
pitää tässä mainita eritoten,
että tämä huomioidaan ja nähdään,
koska se on kuoleva elinkeino tässä yhteiskunnassa,
niin että ei aiheuteta lisäharmia.
Myös positiivisia asioita tässä ovat
nämä urheiluseuroille ja muille tapahtuvat toimenpiteet, että näiden
ei tarvitse näitä kuittihommia pyöritellä näissä asioissa.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin vain täsmentänyt,
että tässä nimenomaisesti sanotaan, että se
torikauppa ja muu on tämän lain soveltamisalan
ulkopuolella. Elikkä tässä on tarkkaan
harkittu se, missä liikkuvat ne isommat rahat ja missä on
suurempi riski tulla ikään kuin harmaan talouden
piiriin, koska torikauppa on usein niin pientä, niin kuin
tässä edellinen puhuja sanoi, että siellä myös
kannattavuus on hyvin hilkulla, ja sen vuoksi näitä velvoitteita
ei ole sinne ulotettu.
Keskustelu päättyi.