5) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessani
on kysymys lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain muuttamisesta. Lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä sekä lapsen
kasvun että kehityksen kannalta, ja myös näen
sen yhteiskunnallisesti tärkeänä osana.
Tämän työn arvostus tulee tunnustaa ja
osoittaa se myös käytännön päätöksenteossa.
Tämän toteuttaminen vaatii kotihoidon tuen laajentamista
kaikille alle kouluikäisille lapsille ja tuen määrän
nostamista. Samalla sen tulisi mielestäni kerryttää työeläkettä samoin
kuin palkkatyön. Tähän tavoitteeseen tulee
asteittain pyrkiä. Tämän lakialoitteen
tarkoitus on olla yksi askel siihen suuntaan.
Kotihoidontukijärjestelmä toimii pienten lasten
kunnallisen päivähoidon vaihtoehtona. Nykyisellään
se ei kuitenkaan muodosta todellista vaihtoehtoa monellekaan lapsiperheelle.
Toissa hallituskaudella lasten kotihoidon tukea leikattiin ja silloin
se jäi 1 500 markkaan ja vastaavasti alenivat
sisaruskorotus ja erityisesti pienituloisia ja keskituloisia koskeva
kotihoidon tuen lisäosa. Tämän jälkeen
kotihoidon tuki on pysynyt euromääräisesti
samana, mutta sen reaaliarvo on kuitenkin selvästi alentunut
kustannusten noustessa. Lakisääteisen kotihoidon
tuen supistamisen jälkeen monet kunnat ovat ottaneet käyttöön kuntalisiä.
Jotta kotihoidon tuesta tulisi todellinen vaihtoehto kunnalliselle
päivähoidolle, tämä on hyvä asia,
että kunnat ovat ottaneet näitä käyttöön,
mutta ongelma on se, että kaikissa kunnissa siihen ei ole
päästy. Tämä johtaa siihen,
että eri kunnissa asuvat perheet ovat eriarvoisessa asemassa
lasten kotona hoitamisen mahdollisuuksien suhteen. Monet kunnat
ovat nostaneet esiin sen, että jos tämä yleinen
kotihoidon tuki saadaan korotettua, niin ehkä silloin myös
kunnatkin tulevat paremmin tässä vastaan.
Useat vanhemmat haluaisivat hoitaa pientä lastaan kotona
vanhempainrahakauden jälkeenkin, jos se olisi taloudellisesti
edes jotenkin mahdollista. Nykyisen suuruisella kotihoidon tuella ei
se sitä kuitenkaan ole. Tämän takia kotihoitoa ei
monessakaan tapauksessa voida ottaa vaihtoehdoksi, vaikka vanhemmat
haluaisivat antaa lapsilleen aikaa. Näitä vanhempien
kipuiluja kuulemme varmasti useammatkin edustajat. Meihin otetaan
yhteyksiä näistä asioista, ja tutkimuksia
on myös siitä, että kotona olemista vanhemmat
toivovat. Perheiden eri elämäntilanteissa elämiskustannukset,
asumiskustannukset ovat kohtuuttomia.
Pienten lasten vanhemmilla tulee olla siis mahdollisuus valita
keskenään tasa-arvoisista lastenhoitomuodoista.
Nykyinen lastenhoitojärjestelmä suosii mielestäni
selvästi kunnallista päivähoitoa muiden
hoitojärjestelyjen sijaan.
Hallitus on esittämässä vuodelle
2005 korotusta kotihoidon tukeen 30—40 eurolla kuukaudessa.
Korotus on tietenkin paikallaan, vaikka tämä korotus,
mitä tässä on esitetty, kylläkin
on huomattavasti alle sen, mitä muun muassa päähallituspuolue
keskusta on esittänyt vaaliohjelmissaan. Esityksestä jää myös
yksi merkittävä seikka puuttumaan, nimittäin
tuen ulottaminen kaikkiin alle esikouluikäisiin lapsiin.
Näkisin, että vasta tällöin
kotihoidosta voisi tulla todellinen vaihtoehto lapsen hoitamisessa
siinä iässä, kun hänellä on
aikaa enemmän ennen koulua ja muuta.
Näissä lapsiperhe-etuuksissa olisin toivonut nimenomaan
etupainotteisuutta heti vaalikauden alkuun, kuten veronalennuksien
kohdalla ollaan toteuttamassa. Siksi aloitteessani esitän
korotettavaksi kotihoidon tukea ja kotihoidon tuen maksamisen laajentamista
alle 6-vuotiaille.
Ed. Maija-Liisa Lindqvist merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Rauhalan
esitys on erittäin hyvä ja polttavaan kipupisteeseen
kohdistuva. En voi mitenkään ymmärtää,
että jälleen kun hallitus vaihtui, perhepolitiikkaa
tehdään sosialistien ehdoilla. Jälleen
on käynyt niin, että tärkeysjärjestyksen määräävät
sosialistit ja keskusta menee perässä välistä vinkuen,
välistä vonkuen.
Meillä on sellainen tilanne Suomessa, että päivähoito
on subjektiivinen oikeus. Yhteiskunta maksaa nurisematta kaikki
päivähoidon kustannukset, mutta jos ihminen haluaa
valinnanvapautta, perhe haluaa valinnanvapautta, että pystyisi
samanlaisella satsauksella, mitä yhteiskunta maksaa päivähoitoa,
hoitamaan oman lapsensa kotona, niin se ei ole mahdollista. Itse
en tällaista nykylinjaa hyväksy ja kannatankin
lämpimästi ed. Rauhalan esitystä.
Ihmettelen, mimmoinen eduskunnan enemmistön tarvitsee
olla, että tämä asia saadaan kuntoon.
Sateenkaarihallitus laiminlöi kahdeksan vuoden ajan täydellisesti
tämän kotihoidontukiasian. Keskusta sai vaalivoiton.
Perhepoliittisesti etenkin Pääkaupunkiseudulla
monet nuoret lapsiperheet siirsivät tukensa keskustalle,
jotta näissä perhepoliittisissa asioissa päästäisiin eteenpäin.
Mutta tulokset ovat laihat. Espoolaisena kaupunginvaltuutettuna
olen tehnyt useita aloitteita Espoon lisästä,
kuntalisän nostamisesta. Nekin mainitaan tässä ed.
Rauhalan hyvässä aloitteessa, että sitten
varakkaammat kunnat voivat mahdollisesti täydentää tätä asiaa
kuntalisillä. Toivon, että tämä asia
menisi eteenpäin. Tosiasiahan on nyt tällä hetkellä se,
että kotihoidon tukea voivat käyttää vain
todella rikkaat, joilla on siihen muutenkin varaa, ja todella köyhät,
jotka saavat muita yhteiskunnan tukia kuin tämä kotihoidon
tuki.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On aivan selvää, että tässä lakialoitteessa
on myönteinen viritys, siitä ei pääse
yhtään mihinkään. Niin tässä lakialoitteessa
kuin ed. Rauhalan edellisellä vaalikaudella ja nyt jo tälläkin
tekemissä vastaavanlaisissa lakialoitteissa on eräänlainen
puute, johonka olen aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota.
Se on se, että silloin, kun näin isosta asiasta
on kysymys kuin tässä, pitäisi olla taloudellinen
arvio myöskin, mitä se sitten maksaa, ja silloin
myöskin, millä tavalla priorisoidaan perhepoliittiset
etuudet. Silloin nämä aloitteet tulisivat aivan
toiseen arvoon kuin tällaisina kuvauksina, niin kuin tämäkin
on.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä kohta käsitellään
omaa lakialoitettani, jossa rohkeasti kyllä esitän,
että subjektiivista päivähoito-oikeutta
rajoitetaan. Esitän myöskin siinä, että kotihoidon
tuki tänä päivänä ei
ole kilpailukelpoinen, vaan se on liian matala. Nythän
on todettu, että valtion määräämää kotihoidon
tukea ei ole kokonaan edes joinain vuosina kulutettu, koska se on
ollut liian matala eikä se ole vanhemmille riittänyt.
On erittäin tärkeää, että muutetaan päivähoitojärjestelmää niin,
että alle kouluikäisillä ei kaikilla,
jos jompikumpi vanhempi on kotona, subjektiivista oikeutta ole ja
siitä säästyneet varat, jotka ovat merkittävät — minulla
on laskelmia täällä — siirretään
kotihoidon tuen puolelle, jolloinka kotihoidon tuki saadaan kilpailukelpoiseksi,
niin kuin ed. Rauhala sitä juuri esitti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun maailmalla on voitu kansanedustajina
liikkua, siellä on nähnyt monenlaisia malleja,
miten perheitä kohdellaan tai suhtaudutaan lapsiin. Siinä mielessä me
voimme Suomessa olla hyvillämme siitä, jotta meillä kuitenkin
tämä on hyvin monitahoinen ja -muotoinen suhtautuminen
siinä mielessä, että voidaan eri vaihtoehtoja
käyttää hyväksi ja yhteiskunta
ymmärtää erinäköisiä perhemalleja
ja lapsenhoitomalleja. Siinä mielessä ed. Rauhalan
aloite perusvireeltään on hyvä, että tämä parantaisi
yhtä mallia. Ed. Pulliainen taisi todeta taloudellisista
laskelmista, jotta nyt hiljattain on tehty hallitusohjelma ja ymmärrykseni
mukaan siinä on osin panostuksia kodinhoidon tuen osalle
mutta ei niin isoja panostuksia kuin tässä. Minusta
aina pitää tietysti etsiä rahat kanssa
siihen, mistä nämä rahoitetaan, kun esittää hyviä hankkeita.
Pitkässä pelissä näen, että tähän
kotihoidontukihommaan, jos meillä liikkumavaraa tulee,
pitää satsata, mutta en välttämättä usko,
että tämä toteutuu heti, että se
ensi vuoden alusta olisi tämän suuruinen, mitä tässä esitetään,
vaikka nämä olisivat tosi hienoja asioita.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhalan aloite on ihan hyvä,
niin kuin täällä on todettu. Mutta mielestäni
kyllä marssijärjestyksen pitäisi lastenhoidossa
olla se, että ensin ovat tällaiset kunnalliset
päiväkodit ja siellä hoidettavat lapset
voivat käydä. On yksinhuoltajia, monella on asuntovelat,
molemmat joutuvat käymään työssä,
niin kuin tiedetään tänä päivänä, että yhden
palkalla ei asuntovelkoja makseta, ja monia muita ihmisiä,
joiden on pakko käydä molempien töissä.
Jos rahaa riittää näitten lisäksi, kun
nämä on hoidettu, en vastusta tällaista
ajatusta, mutta marssijärjestyksen pitää olla
tämä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä kustannuspuoleen
sen verran sanoa, että meillä Espoossa lisätalousarvioneuvotteluissa
on kirjattu sinne kehyksiin ja suunnitelmiin, että on siirrettävä päivähoidosta
enemmän kotihoitoon, jotta saadaan säästöjä.
Siis kun lapsi siirtyy kotihoitoon, sehän säästää yhteiskunnalle.
Tällä hetkellä esimerkiksi vanhoissa
markoissa Espoossa päiväkotipaikka maksoi noin
6 000 markkaa kuukaudessa eli tuhatkunta euroa ja kotihoidon
tuki, olkoot siinä sitten valtion ja kunnan lisät
yhteensä, tulee vain puolet tästä olemaan.
Itse asiassa kotihoidon tuen lisääminen tuo säästöä yhteiskunnalle
ja on inhimillisesti myös oikein.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen käytti todella hyvän
puheenvuoron siitä, että totta kai tässä pitäisi
olla taloudelliset laskelmat. Ed. Tulonen ja muutkin ovat siihen
viitanneet, ettei tyhjästä mitään
oteta ja tämmöisestä yksittäisen
asian korjaamisesta. Mutta tietysti näin tässä perusteluna,
jos ajattelen hallitusohjelmaa, että tällainen
syvempi perhepolitiikka, jossa olisi noussut nimenomaan se, mikä on
se etupainotteisuus, mikä on se priorisointi, mikä on
se ensisijainen jne., mikä on se ketju, olisi selvemmin
ollut meidän hallitusohjelmassamme. Nyt ainakin itse tietysti
siinä, mitä meillä on aikaisemmin täällä keskusteluja
ollut ja myös mitä ovat erilaiset valtuuskunnat,
Lapset elämänkoulussa -kansalaisvaltuuskunta jne.,
esittäneet, näen, että on painotusta
kuitenkin siihen, että vanhemmilla olisi enemmän
aikaa hoitaa kotona. Tämä pitäisi minusta
ottaa vakavasti, että kunnat tekisivät mutta myös
me täällä tekisimme niitä ratkaisuja,
että tämä ei saa olla niin kuin ed. Kangas
toi, että meidän päivähoitojärjestelmämme on
se ensisijainen. Totta kai työn ja perheen yhteensovittamiskysymykset
ovat tärkeitä, niin että perheestä voidaan
käydä työssä. Mutta kyllä minä painottaisin
tätä, että nyt meidän lapsemme ovat
liian paljon yksin ja vailla vanhempiensa ja aikuisten huolta.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä pidän hallitusohjelman
kirjauksia nimenomaan perhepolitiikasta erinomaisina siinä mielessä,
että siellähän nyt joka tapauksessa tulee korotusta
kotihoidon tukeen, mitä pidän tärkeänä.
Pidän tärkeänä siis sitä,
että vanhemmat ja perheet itse voivat määritellä sen
marssijärjestyksen, mikä on heidän lapsilleen
sopivin hoitomuoto. Haluaisin ed. Kankaalle sanoa, että totta kai
meillä on erinomainen päivähoitojärjestelmä Suomessa
mutta minusta perheet itse tietävät parhaiten
tarpeensa. Siitä syystä on erinomaista, että on
valinnanmahdollisuuksia. Sitä paitsi lasten yksinoloon
ed. Rauhalalle haluaisin sanoa, että aamu- ja iltapäivähoito,
jotka myös on voimakkaasti kirjattu hallitusohjelmaan ja
joita hoitomuotoja aletaan järjestää,
ovat myös erinomainen asia ja lisäävät
lasten turvallisuutta ja perheitten valinnanmahdollisuutta.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rauhalan aloite on periaatteessa
hyvä. Asia on hallitusohjelmaan kirjattu. On odotettavissa,
että lasten kotihoidon tukeen tulee parannusta. Pidän
tärkeänä, että me kehitämme
järjestelmää siihen suuntaan, että vanhemmilla
olisi jatkossa parempia mahdollisuuksia valita lasten hoito myös
kotona ja sitä tuettaisiin. Pidän tärkeänä,
että yhteiskunta arvostaa kotona tehtävää hoitotyötä.
Minä uskon, että tämä kotona
tehtävä hoitotyö myös vaikuttaa
lasten kehitykseen ja parantaa lasten ja vanhempienkin suhdetta
siten, että kasvatustyö myös jatkossa
onnistuu paremmin ja sitä kautta voidaan nuoriso-ongelmiakin vähentää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on jo tähän
mennessä osoittanut hyvin selviä ideologisia virityksiä ja
jännitteitä tässä asiassa. Vasemmalla
reunalla ajatellaan vähän toisella tavalla kuin
poliittisessa keskustassa ja oikeistossa, niin kuin olemme havainneet.
Tämä vaan osoittaa sen, että tämän
laatuisten kokonaisuuksien täytyy olla hallituspolitiikkaa
sillä tavalla, että kulloinenkin hallitus miettii starttihetkellään
selvän kokonaisuuden, politiikan, jota noudatetaan. Tällaisella
palapelillä tämä ei kyllä onnistu
kunnolla.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Näin varmasti on kuin ed. Pulliainen
sanoi. Tämä on nyt tietysti oppositiopuolueen
yksi tapa nostattaa asioita tai oppositiopuolueen yksittäisen kansanedustajan
tapa nostattaa niitä kipuasioita, jotka ovat painoksi tulleet
eri tahoilta ja ihmisten tuomina.
Tässä on todellakin tämmöisiä ideologisia
painotteita, mikä on se arvokysymyskin näitten
takana. Minä haluaisin vielä sanoa sen, että lakialoitteessani
yhtenä perusteluna on se, että tämä ei
esimerkiksi ole mitenkään yhteydessä siihen, että meillä on
aamu- ja iltapäivähoito. On erittäin
hyvä, että se on meillä hallitusohjelmassa
ja siihen saadaan rahoitusta jne. Mutta nyt ainakin päiväkodeista
on tullut sitä, että kun sinne tuodaan näitä 1-
ja 2- ja 3- ja 4- ja 5-vuotiaita ja on suuria ryhmiä ja
pieniä lapsia, kyllä ne päivähoitajatkin
ovat jo vähän sitä sanoneet, että mieluummin
he näkisivät, että heitä hoidettaisiin
kotona. Hehän eivät silloin ole sen iltapäivähoidon ja
aamupäivähoidon piirissä sillä tavalla
kuin koululaiset, nämä, jotka ovat niitä 2-,
3- ja 4-vuotiaita, ja heistä tässä ennen
kaikkea on huoli.
Keskustelu päättyy.