Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ei
ole kysymys perhepolitiikasta, vasta sitten seuraavassa. Nämä menevät
tällaisessa järjestyksessä mutta näin
jätettyinä.
Kysymys on laista kuntoutusrahalain 8 §:n muuttamisesta.
Lyhyesti perusteluina tälle lakialoitteelle näkisin,
että yksi kysymys on, että — kun me olemme
täällä puhuneet toimeentulotuen käyttäjien
määristä, miten sitä määrää tulisi
vähentää, koska se on se toissijainen
tukimuoto — ensisijaisia tukimuotoja ja ehkäiseviä tukimuotoja
käytettäisiin paremmin.
Kuntoutusrahaanhan on oikeus kuntoutusrahalaissa säädetyin
edellytyksin aikana, jona kuntoutuja on kuntoutuksen takia estynyt
tekemästä omaa tai toisen työtä.
Kuntoutusrahaa voi saada ammatillisen ja terveydellisen kuntoutuksen
sekä näihin liittyvän koulutuksen ajalta.
Kuntoutusrahaan oikeuttavan kuntoutuksen tarkoituksena tulee olla
kuntoutujan työelämässä pysyminen, työelämään
palaaminen tai sinne tulo. Kuntoutusraha ammatilliseen kuntoutukseen
sisältyvässä koulutuksessa toimii yleisimmillään
ensimmäisen ammatin saamiseksi niille, joille sen hankkiminen
nimenomaan terveydellisten syiden vuoksi on vaikeaa, tai ammatin
vaihtamiseksi terveydellisten syiden vuoksi. En nyt tässä osaa
sanoa, mikä se ryhmä on. Ei ole kovin suuresta
ryhmästä kyllä kysymys mutta erittäin
tärkeästä, koska on kysymys terveydestä ja
ihmisistä, jotka haluavat työelämässä olla
terveydellisistä ongelmista huolimatta.
Lain nykyinen muoto, jossa kuntoutuspäätöksen
antamisen ja kuntoutuksen alkamisen väliseltä ajalta
sekä kuntoutusjaksojen väliseltä ajalta saa
alennettua kuntoutusrahaa, ei kannusta kuntoutujaa aloittamaan tai
jatkamaan kuntoutuksessa. Tämän lain ongelmatilanteet
tulevat selkeimmin esille kuntoutusrahalla tutkintoon opiskelevien
koulutukseen liittyvien loma-aikojen osalta, jolloin siis kuntoutusraha
pienenee, ja nimenomaan tällöin monen kuntoutujan
jo ennestäänkin pienissä kuntoutusrahoissa
tämä pienennys tuntuu ja aiheuttaa loven hänen
toimeentulossaan, ja silloinhan he joutuvat turvautumaan viimesijaiseen
toimeentuloturvaan ja sen apuun. Erityisesti tästä yhteydenottoja
tulee varsinkin näin kesälomien lähestyessä.
Ongelma ei ehkä sillä tavalla todellakaan ole
kovin laaja, mutta näille ihmisille se on todellinen heidän
elämäänsä hankaloittava asia.
Lain nykyinen muoto mielestäni ei motivoi kuntoutusrahalla
opiskelevaa kuntoutujaa toimeentulon turvaamiseksi ja työmahdollisuuksien
parantamiseksi. Tavoittelen tämän lain muutoksella
siis tämän parantamista. Siksi lakialoitteessani
esitän, että kuntoutuspäätöksen
antamisen ja kuntoutuksen alkamisen väliseltä ajalta sekä kuntoutusjaksojen
väliseltä ajalta maksettu kuntoutusraha maksetaan
täysimääräisenä ilman nykyisessä laissa
olevaa 20 prosentin alenemaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on yksi köyhyysloukku.
Kannatan ed. Rauhalan aloitetta. Toivon mukaan se asia näin korjataan.
Ihan hyvä esimerkki on viime kesältä.
Henkilö oli tämmöisellä kuntoutusjaksolla,
ja oppilaitos oli kuukauden lomalla. Häneltä alennettiin
20 prosenttia kuntoutustukea, ja hän joutui menemään
sossun luukulle hakemaan leipärahaa. Siinä ei
ole oikein logiikkaa, minkä takia yleensä tämmöinen
järjestelmä on tehty. Kun kyse on kuitenkin jaksosta,
jossa määrätään alku
ja loppu, tuntuu ihmeelliseltä, miksi joltakin loma-ajalta
rangaistaan. Se ei tähän logiikkaan sovi. Sen
takia minä odotan, että tämä korjattaisiin. Tässä on
joku lapsus tai ajatteluvirhe tullut tätä lakia
tehtäessä.
Keskustelu päättyy.