9) Laki lasten päivähoidosta annetun lain 11 a §:n
muuttamisesta
Irja Tulonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esitän ja esitämme tässä lakiesityksessä,
että lasten päivähoidon lakia, sen 11 §:ää,
muutetaan siten, että subjektiivista päivähoidon
oikeutta rajataan silloin, kun jompikumpi vanhempi on kotona.
Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana merkittävintä suomalaisessa
varhaiskasvatuksessa on ollut kattavan lasten päivähoitojärjestelmän
luominen. Vuonna 1973 annettu laki lasten päivähoidosta
velvoitti kuntia järjestämään
lasten päivähoidon paikallisten tarpeiden mukaan. Monet
kunnat olivat tässä viipyjiä, ja muistan, kun
se laki hyvin nihkeästi lähti eteenpäin.
Alle kolmivuotiailla on ollut subjektiivinen oikeus päivähoitoon
vuodesta 1990, ja vuodesta 96 lapsi on voinut olla päivähoidossa,
kunnes hän siirtyy oppivelvollisena peruskouluun. Päivähoitolain
voimaantuloa edelsivät monet yhteiskunnalliset muutokset.
Elettiin taloudellisen kasvun kautta ja työvoimapula kaupungeissa
oli merkittävä, ja silloin tarvittiin hyvin voimakkaasti myöskin
meidän naisten panosta työelämässä.
Ongelmallisinta on se, että lainsäädännössämme
ei ole asetettu minkäänlaisia ehtoja kokopäivähoidon
saamiselle, joten lapsi voi olla kokopäivähoidossa
8—10 tuntia, vaikka toinen vanhempi tai molemmat vanhemmat
ovat kotona ja voisivat hoitaa lapsensa itse. Paikan saaminen ei siis
ole sidottu vanhempien työssäkäyntiin
tai opiskeluun. Kotona olevat vanhemmat ovat joko työttömiä,
vanhempainlomalla, hoitovapaalla tai muista syistä kotona.
Subjektiivinen oikeus päivähoitopaikkaan on vahvistanut
kunnallisen päivähoidon merkitystä kotona
hoitamisen kustannuksella. Kokopäivähoidossa olevia
lapsia, joilla ainakin toinen vanhemmista oli kotona, oli vuonna
97 tehdyn seurannan mukaan noin 5 000 lasta koko maassa. Tämä siis
jo vuosi lainmuutoksen jälkeen. Asiantuntijoiden mukaan
viime vuosien aikana sellaisten lasten määrä kokopäivähoidossa
on kasvanut, joilla toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona.
Tämä kehitys ei aina ole lapsen kannalta toivottavaa.
Me olemme monta kertaa täällä ennen eduskuntavaaleja
edellisen eduskunnan aikana keskustelleet lasten pahoinvoinnista
ja olemme joutuneet lisäämään
lastenpsykiatriseen hoitoon korvamerkittyä rahaa, mikä on
erittäin harvinaista valtion talousarvion yhteydessä.
Valtiovarainvaliokunta kuunteli todella hyvin monipuolisesti niitä henkilöitä,
jotka hoitavat lapsia, ja kyllä siellä tuli hyvin
selkeästi ilmi se, että lasten pahoinvointi lähtee
usein siitä, että vanhemmat eivät ota
vastuuta kasvattamisesta.
Päivähoidon subjektiivinen oikeus on lähtenyt
todella työelämän ja aikuisten tarpeista,
ja väitän, että lasten kehitystarpeet
on siinä unohdettu, mutta en väitä kuitenkaan,
että päivähoidon taso päiväkodeissa
olisi huono, päinvastoin, se on esimerkillistä ja
hyvää. Lapsen ja vanhempien välisen kiintymyssuhteen
sekä vanhemmuuden vastuun syntyminen ja säilyminen
edistää lasten tervettä kasvua. Tämä on
tutkimuksin usein todettu. Mitä pienemmästä lapsesta
on kysymys, sitä konkreettisemmin kiintymys tarkoittaa
yhdessäoloa, päivittäistä hoivaa
ja tunnetason läsnäoloa. Terveen psyykkisen kehityksen perusrakenteet
syntyvät hyvässä ja tiiviissä lapsen
ja vanhemman suhteessa. Kahdeksan tunnin viettäminen suuressa
ryhmässä pienelle lapselle on myös rasittavaa.
Kun varoja ei meillä täällä eduskunnassa
eikä kunnissa ole jaettavana loputtomiin, on lasten päivähoidon
järjestämistä pystyttävä pohtimaan kokonaisuutena.
Sen tähden olen rohkeasti tehnyt tämän
lakialoitteen. Eduskunnalta vaaditaankin rohkeutta puuttua jo tehtyihin
päätöksiin ja vallitsevaan lainsäädäntöön.
Lapsen ja perheen edun rinnalla on yhteiskuntapoliittisesti järkevää tukea
lasten hoitamista kotona, sillä kunnallisen hoitopaikan
järjestäminen tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi,
kuin jos lapsen hoito järjestettäisiin kotona.
Tästähän on täällä edellisissä lakiesityksissä käytetty
hyviä puheenvuoroja.
Jos päivähoidon subjektiivista oikeutta muutettaisiin
siten, että kaikilla lapsilla olisi oikeus osapäivähoitoon
4—5 tuntia päivässä ja kokopäivähoitoa
saisivat vain ne lapset, joilla on siihen erityinen syy, tämä tuottaisi
kunnille säästöä noin 30—35
miljoonaa euroa vuodessa. Helsingissä säästöä tulisi
noin 3 miljoonaa euroa ja Pääkaupunkiseudun kunnissa
yhteensä 6,6 miljoonaa euroa. Subjektiivisen päivähoidon
rajaamisessa säästyneet varat voisikin mielestäni
osoittaa esimerkiksi täällä jo esitettyyn
lasten kotihoidon tuen korottamiseen. Tämä olisi
myös hallituksen linjan mukaista, koska hallitushan esittää lasten kotihoidon
tuen korottamista, tosin aikamoisella aikaviiveellä.
Arvoisa puhemies! Mielestäni järjestelmämme
ja lainsäädäntömme tulisi kannustaa
vanhempia arvostamaan enemmän lasten kanssa kotona vietettyä aikaa.
Lakialoitteessani lasten päivähoidon subjektiivista
oikeutta rajataan, sillä niillä lapsilla, joiden
jompikumpi vanhempi on kotona, ei opiskele tai käy työssä eikä ole
erityistä syytä päivähoitoon,
silloin voitaisiin tämä rajaus tehdä.
Tilanteissa, joissa päivähoidon järjestäminen
on tarpeen sosiaalisista ja kasvatuksellisista syistä,
tulee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten tulkita kulloinkin
tilanne erikseen. Mielestäni tämä on
lapsen oikeus siinä tapauksessa, ja se on mahdollista kunnissa
tehdä. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden
näkökulma on mielestäni hyvin aikuislähtöinen,
ja laki toteuttaa enemmän vanhempien oikeutta päivähoitopaikkaan
kuin lapsen oikeutta esimerkiksi vanhempiinsa, lämpimään
syliin, rajoihin ja rakkauteen. Lain tulisikin erotella päivähoidon
tehtävät lapsen eikä aikuisten tarpeista
lähteviksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tulosen lakialoitteella on puolensa
ja puolensa. Ihmettelen vaan, jotta aloite lähtee kokoomuksen
suunnalta, koska olen ymmärtänyt, että kokoomuskin
on sitä mieltä, että meidän
pitää Suomessa työllisyysastetta saada
nostettua huomattavasti ylemmäs, koska kuitenkin useimmissa
tapauksissa, joita tämä tulisi koskemaan, jos
tämän tyyppinen oikeus puretaan, on kyse siitä, että se
vanhempi on työnhakija. Jos ajattelee sitä teknisesti,
mitä tapahtuu siinä tilanteessa, niin työvoimatoimisto,
työhallinto, odottaa kuitenkin, että ihmisen pitää olla
valmis, pitää olla puhelimen ääressä,
kytätä sitä puhelua, tuleeko johonkin
komento. Nyt jos tätä päivähoitopaikkaa ei
olisi olemassa, niin aika hankala olisi lähteä työhön,
jolloin mihin sen lapsen sitten kiikuttaisi, mukaankaan kun ei voi
ottaa. Siinä mielessä minusta tässä järjestelmässä,
mikä tällä hetkellä on, on se
hyvä puoli, että on olemassa paikka, johon lapsi
viedään.
Toinen kysymys on siinä, millä tavalla me voimme
muuttaa asenteita. Etenkin siihen meidän pitäisi
panostaa yhteiskunnassa. Siihen meillä on hyvät
keinot. Meillä on tiedonvälitys mahtavaa, kun
se saadaan vaan palvelemaan joitakin asioita, mitkä ovat
hyviä asioita. Siinä mielessä pitäisi
korostaa sitä, mikä merkitys on, jotta ollaan
lapsien kanssa. Joissakin tapauksissa voi olla hyvä, jotta
lapset viedäänkin sinne hoitoon, jos kotona on
semmoinen ilmapiiri. Mutta kyllä minä uskon, että useimmissa
tapauksissa suomalaiset perheet kantavat huolta lapsistaan. Sitä pitäisi
korostaa yhä enemmän, jotta kaikki ne ajat, mitä voidaan
olla, ollaan lapsien kanssa, jos on vanhempi kotona. Mutta ei pidä purkaa
sitä hyvää järjestelmää,
joka meillä tällä hetkellä on olemassa
siinä mielessä, jotta saadaan se työllisyysaste
parannettua ja lapsen päivähoitojärjestelyt
eivät ole esteenä työhön menemiselle.
Kokoomuslaisesta näkökulmasta minä sen
ymmärrän, että siellä ilmeisesti
on rahaa kaikilla niin paljon, jotta voi iskeä setelitupon
ja lapsen samalla naapuriin viedä, mutta kaikilla köyhemmillä ei
sitä ole.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Todellakin, tällä aloitteella
on puolensa ja puolensa. Kun täällä sanotaan,
että kunta ei olisi velvollinen myöntämään
lain 11 §:ssä tarkoitettua päivähoitopaikkaa,
niin sen toinen puoli on juuri se, minkä ed. Tulonen tässä perusteellisesti
esitteli. Se toinen puoli on se, että silloin kunta lähtee
siitä, että sillä ei sitä paikkaa
olekaan. Tämä voi olla sellainen, että sen
jälkeen sitten se seuraava aste on, että työllistymisen
osalta ei pyritäkään parempaan. On niin
kuin peruste, että kun ei ole päivähoitopaikkaa,
kun kunta ei ole siihen varautunutkaan, niin mitenkä silloin
voidaan vaatia, että me menemme työhön,
jos se työpaikka on osoitettavissa. Elikkä tämä on
harvinaisen hankala, arvoisa puhemies, harvinaisen hankala paikka.
Tämän takia tarvittaisiin semmoinen perhepoliittinen
selontekokeskustelu, jossa olisi kaikki nämä osatekijät
samassa paletissa niin, että se kokonaisuus käytäisiin
kerran taas läpi, kun olosuhteet ovat muuttuneet, niin
kuin ne ovat muuttuneet. Sen taas kaikki me tiedämme varsin hyvin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Yhtyisin edustajien Lahtelan ja Pulliaisen
näkemyksiin. Pitkälti olen samaa mieltä.
Mutta jos rajataan lapsen oikeutta päivähoitoon,
silloin pitäisi kyllä järjestää joku
muu turva lapsille. Usein kotiolot ovat sellaisia, että siellä ei
lapsi pärjää vanhempien kanssa. On huume-
ja alkoholiongelmia, on työttömyyttä ynnä muuta,
joka kiristää. Nykyinen ajanmeno on vielä rajua.
Tuhansia näkyy joutuvan työttömäksi
nyt viime viikkojenkin aikaan, niin että eivät
ne ongelmat sieltä poistu. Lapsi ei voi valita vanhempiaan.
Sinne se tulee, minne tulee.
Sitten on sellainenkin syy, jonka olen monesti kuullut hyvin
toimeentuleviltakin ihmisiltä, että halutaan viedä lapsi
päivähoitoon, kun täällä yhden
lapsen politiikka on, jotta oppii muitten lasten kanssa olemaan
ennen koulua. On tällaisiakin tarpeita. Siinä on
monia ulottuvuuksia. Se ei ole vaan pelkkä se, että lapsi
siellä on. On monet motiivit, minkä takia vanhemmat
sinne vievät.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Epäilijöille edustajille
Lahtelalle ja Pulliaiselle sanoisin, että todella siellä päivähoitolaissahan
on selkeä esitys siitä, että silloin,
kun sen työpaikan saa, myöskin saa päivähoitopaikan.
Tämä ei sitä muuta. Ongelma ei ole sen
kaltainen. Olen sitä parista isosta kaupungista selvittänyt
ennen tätä lakiesitystä. Molemmista on
tullut viesti, että se ei ole kyllä ongelma. Kunta
pystyy. Niillä on nyt jo semmoinen kiintiö siellä.
Ei ainakaan Tampereella ole minkäänlaista ongelmaa.
Ei siellä toisessakaan isossa kaupungissa, josta kysyin,
mitään sen kaltaista ongelmaa todella ole. Kuntaliittohan
on tehnyt myöskin tästä selvityksen ja
on ihan selkeästi esittänyt, että vaikka
tätä sanotaan ongelmaksi, se ei ole se ongelma,
jos rohkeasti tämmöinen päätös
voidaan tehdä.
Ed. Kangas, todella esitinkin tässä, jos kuuntelitte,
että silloin kun on kotona perheväkivaltaa tai
päihdeongelmia, mielenterveysongelmia tai muita ongelmia,
niin kyllä lapsen varmasti on silloin parempi olla päivähoidossa.
Nämä ovat kunnan tasolla rajattavia asioita. Se
on ihan järkevää, ja näin tosiaan
esitin.
Sitten vielä kun ed. Kangas, puhemies, sanoi, että täytyy
kuitenkin oppia olemaan muiden lasten kanssa, niin meillähän
on vuoden ikäinen esiopetuslaki ja se on tietysti muuttanut
myöskin tätä päivähoidon
tarvetta.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä tätä lakialoitetta, minkä ed.
Tulonen on tehnyt. Siinä vaiheessa, kun tätä lakia
tehtiin, eräs lastenlääkärikin
soitti minulle henkilökohtaisesti ja sanoi, että nyt
tässä mennään kyllä niin
sanotusti väärille teille siinä mielessä,
jos äiti, joka on saanut toisen lapsen, vie sitten sen
vanhemman lapsen päivähoitoon. Hän katsoi,
ettei se ole psykologisesti oikein, että vierotetaan siinä vaiheessa,
kun mustasukkaisuus on kaikkein pahimmillaan vielä ja lapset
totuttelevat toinen toisiinsa. Hän kyllä piti
ehdottomasti sitä tärkeänä,
että lapset saavat olla siinä vaiheessa nimenomaan
yhdessä, ja se on erittäin tärkeä vaihe
perheessä. Sitä kautta hän katsoi, että nimenomaan
ne äidit, jotka ovat kotona, silloin myöskin hoitaisivat
molemmat lapset kotona.
Minun mielestäni tämä on erittäin
hyvä asia siinäkin mielessä, mitä ed.
Tulosen aloitteessa on, että nämä erityistapaukset
ja vaikeudet kotona antavat mahdollisuuden silloin tämän
tyyppiseen hoitopaikkaan ja ettei se myöskään
saa olla työhön menemisen este, vaan silloin tulee
kunnan järjestää työpaikka.
Sillä lailla pystyttäisiin myöskin varoja
entistä enemmän suuntaamaan aamupäivä-
ja iltapäivätoimintaan ykkös- ja kakkosluokkalaisille.
Se on myöskin erittäin tärkeä vaihe.
Näitä minun mielestäni pitää harkita
hyvin vahvasti myöskin yhdessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En pysty sanomaan, että ed. Tulonen
olisi ollut äskeisessä puheenvuorossaan väärässä,
en todellakaan. Tänä päivänä tässä tilanteessa
erikoisesti suurissa kaupungeissa asiat ovat varmasti niin, kuin
ed. Tulonen juuri äsken kuvasi. Mutta jos lakiin kirjoitetaan
niin, kuin nyt tässä 11 a §:ssä esitetään
kirjattavaksi, niin tällainen pykälä on kuntasuunnittelun
väline myöskin. Se on vähän pitemmällä aikavälillä kuntasuunnittelun
väline, johonka tukeudutaan, jonka mukaisesti kunnan toimeliaisuutta
ohjataan ja järjestetään. Elikkä toisin
sanoen sillä on silloin merkitystä siinä tulevassa,
vaikkei tässä päivässä olisikaan.
Toinen asia, arvoisa puhemies, on lyhyesti sanottuna se, että jos
käy niin, että yhteiskunnan käytettävissä oleva
käyttövarallisuus globalisaatiosta ja muista syistä niukkenee
merkittävästi nykyisestä elikkä ollaan
suurin piirtein samassa tilanteessa kuin 90-luvun alkupuolella ja
velkaa ei voida enää ottaa, kun entistä ei
ole aivan riittävästi, niin silloin joudutaan
varmasti priorisoimaan, ja silloin ehkä on jo pakkotilanteessa
pakko tehdä näin ja katsoa, millä tavalla
tämä työllisyysnäkökohta
otetaan huomioon.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Pulliainen on täysin
oikeassa tuossa kannanotossaan. Minulla on ihan omakohtaisia kokemuksia
siitä, että tässä asiassa tulee
ongelmia. Aika isossakin kaupungissa, Vaasassa, oli ihan konkreettinen
tapaus. Mies oli töissä ja vaimo kotona, yksi
lapsi oli, tarjottiin työpaikkaa, mutta kunta ei sitten
pystynytkään hoitopaikkaa osoittamaan eikä ollut
mitään, mihinkä muuallekaan olisi tämän
lapsen vienyt. (Ed. Dromberg: Kunta rikkoi lakia!) Siitä seurasi
sitten se, että työpaikka meni jollekin toiselle.
Eli kyllä tässä ongelmia on. Näitä ongelmia
ei kannata vähätellä. Olen sitä mieltä,
että niitä on. Sen takia tässä pitää olla
hyvin tarkkana, kun lakia ollaan säätämässä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on varmasti myöskin
siitä, että silloin kun on subjektiivinen oikeus
vanhempien viedä lapsensa päivähoitoon
silloinkin, kun omilla vanhemmilla on mahdollisuus hoitaa lastaan
kotona, niin elävässä elämässä tahtoo
olla niin, että joskus tällaista subjektiivista
oikeutta käytetään myöskin väärin.
Me varmasti tässä salissa olemme kaikki samaa
mieltä siitä, että kyllä paras
hoitopaikka lapselle on silloin kotona, kun omat vanhemmat häntä hoitavat,
mutta jostakin syystä meillä yhteiskunta on mennyt
siihen suuntaan, että yhä enenevästi
katsotaan, että lapsen kasvatus on yhteiskunnan vastuulla,
ja käytetään tätä subjektiivista
oikeutta hyväksi, koska päivähoitomaksut
eivät ole niin suuria, että nekään
olisivat tämän väärinkäytön
esteenä.
Luulen kuitenkin, että jos vanhemmat hoitaisivat enenevästi,
silloin kun heillä on siihen mahdollisuus, lastaan kotona
eivätkä käyttäisi tätä subjektiivista
oikeutta, se nimenomaan antaisi mahdollisuuksia antaa pikaisesti
päivähoitopaikka niille, jotka saavat esimerkiksi
työn ja tarvitsisivat sen nopeasti, koska ne lapset olisivat
poissa tietenkin päiväkodista ja päivähoitopaikasta. Tämä olisi
sitä perhepolitiikkaa, mitä niin monesti tässä salissa
on kaivattu, että vanhemmat uskaltaisivat olla rohkeasti
kasvattamassa lapsiaan. Vaikka me tiedämme, että ongelmia
on perheissä, niin tämä ei voi olla se
ainut ja oikea ratkaisu, jolla siirretään tämä vastuu
yhteiskunnan piiriin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! En ole itse tätä aloitetta
allekirjoittanut, mutta siitä huolimatta en voi ymmärtää ed.
Pulliaisen käyttämiä puheenvuoroja. Siitä sai
ikään kuin sen käsityksen, että kunnilla
ei olisi intressejä hoitaa päivähoitoa
tai tukea sitä, niin että ihmiset työllistyisivät
omassa kunnassaan, ja että ikään kuin tällä tavalla
toimittaisiin sen vastaisesti, että ihmiset hankkiutuisivat
työelämään tai heillä olisi mahdollisuus
paremmin hankkiutua, sillä että ikään
kuin pidetään niin tiukoilla päivähoitoa,
ettei saa paikkaa mistään. Tulen itse Vammalasta, jossa
jokainen saa päivähoitopaikan, saa vielä valita,
onko se kunnan vai yksityisen, seuraavana päivänä on
kaikille tarjolla. Tiedän, ettei kaikkialla ole näin
hyvin, mutta siitä huolimatta pidän sitä hieman
outona näkökulmana.
Subjektiivisesta oikeudesta: Minun mielestäni sitä voitaisiin
myöskin jossain vaiheessa tutkia, että jos olisi
tämmöinen subjektiivinen oikeus puolipäivähoitoon,
se osittain ajaisi näitä samoja asioita ja kuitenkin
olisi hallinnollisesti huomattavasti helpompi järjestellä ja
myöskin taloudellinen vaikutus olisi toinen kuin nykyisellä järjestelmällä.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! On todellakin valitettavasti olemassa vanhempia,
jotka esimerkiksi lomien aikaan vievät lapsensa hoitoon,
ja tämän tyyppinen toiminta ei mielestäni
ole todellakaan yhteiskunnallisesti tuettavaa. Mutta haluaisin kiinnittää huomiota
tämän keskustelun yhteydessä erityisesti
maaseudulla maatilojen isäntien ja emäntien, nuorien
ihmisten, päivähoitoasioihin ja myöskin
sitten yrittäjiin, sellaisiin yrittäjiin, jotka
työskentelevät kotona, heidän oikeuksiinsa
viedä lapsi hoitoon, vaikkakin työ olisi sellaista,
että niin sanotusti sivusilmällä lasta
voisi hoitaa. On kiinnitettävä tämän
tyyppiseen yrittäjätoimintaan myös huomiota
lasten hoidon osalta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti: Tämä ed.
Tulosen lakialoite, jos sitä nyt miettii syvästi,
lähtee semmoisesta ajattelusta ilmeisesti, mallista, jotta
meillä on olemassa ihmisiä, joilla on hyvin pitkä työsuhde,
mennään nuorena töihin ja sitten jäädään
eläkkeelle 68-vuotiaana. Mutta meidän yhteiskuntamme
ei ole nyt semmoinen. Meillä on tämmöinen
pätkätyöyhteiskunta. Suuri osa näistä meidän
työsuhteistamme kuitenkin tälläkin hetkellä valitettavasti on
tämmöisiä pätkätöitä.
Tämä aloitehan, jos lukee tarkkaan tämän
pykälän, tarkoittaa, että kunta ei ole
velvollinen järjestämään semmoiselle perheelle
päivähoitopaikkaa, jos ei ole ansiotyössä.
Millä tavalla määritellään
se ansiotyö, kun saattaa tulla tieto, että tunnin
päästä se alkaa ja sitten päättyy
jo huomenna taas. Tämä lähtee semmoisesta
kategorisesta ajattelusta, että ihminen on joko työssä tai
ei ole työssä. Mutta kun tämä maailma
vain ei ole semmoinen. Sen takia tämä tulee tekemään
ongelmia, kuten ed. Pulliainenkin totesi jossakin vaiheessa, ja
toivoisin, jotta ei ainakaan hirveän nopeasti tämä aloite
etenisi. Saahan tätä täällä jauhaa,
jos valiokunta haluaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä en kyllä ymmärrä tätä lakialoitteen
henkeä ollenkaan samalla tavalla kuin ed. Lahtela. Minä näen
tässä, että ed. Tulonen on lähtenyt
ihan tällaisesta klassisesta perhekäsityksestä,
että silloin, jos henkilöllä ei ole estettä kotonaan
hoitaa omaa lastaan, esimerkiksi ei ole ansiotyössä,
olisi enemmän oikein se, että nämä vanhemmat
saisivat hoitaa omaa lastansa kotona, ja silloin myöskään
kunta ei tarjoaisi tällaista subjektiivista oikeutta, että lapsen
voi viedä omasta kotoaan myöskin silloin pois,
kun omat vanhemmat ovat kotona, joko toinen tai molemmat. Tämä mahdollistaisi
myöskin sen, että silloin, jos joku on pätkätöissä ja
tarvitsee nopealla aikataululla itselleen päivähoitopaikan,
olisivat subjektiivisen oikeuden piiristä pois ne lapset,
jotka ovat omien vanhempiensa kanssa kotona. Tämä olisi
suuren messun aihe keskustella läpi joskus tässä salissa perusteellisesti,
mitä tässä yhteiskunnassa pidetään
oikeana, minkä takia tällainen subjektiivinen
oikeus tarvitaan niille vanhemmille, jotka eivät ole ansiotyössä ja
jotka ovat kotona, jos kysymyksessä ei ole perheväkivalta
eikä huumeperhe eivätkä mitkään
muutkaan sellaiset perusteet. Meidänhän pitäisi
kannustaa lainsäätäjinä nimenomaan
yhteiskuntaa siihen suuntaan, että vanhemmat hoitaisivat,
ottaisivat vastuun ja kantaisivat vastuun kotona tästä lapsien
kasvatuksesta. Tällainen subjektiivinen yhteiskunnan tuoma päivähoito-oikeus
vääristää koko suomalaista perhekäsitystä.
Siitä me emme ole käyneet mitään
arvokeskustelua tässä salissa.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni olisi erittäin
tärkeää käydä se arvokeskustelu,
minkälainen oikeus lapsella on myöskin vanhempiinsa.
Nyt tuntuu niin, että tämä on toisin
päin, kääntynyt kokonaan nurin päin.
Tämä lastenlääkäri
toi myöskin tämän näkökohdan
esille, että todellakin lapsella täytyy olla oikeus
myös omiin vanhempiinsa.
Keskustelu päättyy.